Palata vai ei?

Tuumija

Olen asunut ulkomailla, monessa maassa jo vuosia. Mitä kauemmin olen poissa, sitä enemmän tuntuu, ettei enää haluaisi palata... Nyt kuitenkin ulkomaalainen puolisoni saisi hyvän työn armaassa Suomessa, mutta minä en oikein saa käännettyä mieltäni paluumuuttajan vaihteelle! Suomi on toki maa siinä missä muutkin, ja ihminen rakentaa elämänsä sinne missä kulloinkin sattuu olemaan, mutta... Suomalaiset ystävät jo lähtiessäni olettivat: ”sitten KUN tulet takaisin...” Miksi tulisin? Mikä voisi olla se kimmoke palata?

Ps. Silloin tällöin lueskelen tätä Suomi24:n palstaa ja kovasti alkaa ahdistaa ja tökkiä. Johtuuko se vain tästä foorumista, että ihmiset näyttäytyy negatiivisina ja tökeröinä? Täytyy kyllä sanoa, että esimerkiksi HS:n hyvin moderoidut keskustelut antaa valoisamman kuvan kanssakansalaisistani.

67

9348

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miettikää

      ei suinkaan muuttamisen perusteena voi olla päläpätykset keskustelupalstoilla. Jos niin on, ihminen on säälittävän epävarma elämänsä päätöksien suhteen. Come on!

    • niin,

      Tälläinen kysymys esiintyy joskus myös matkalupalstoilla ja täällä: >> Miksi tulisin? Mikä voisi olla se kimmoke palata?

      • ap - Tuumailija

        Ei tietenkään ole Suoman matkailutoimisto (par. Matkailun edistämiskeskus), mutta ajattelin kysäistä josko jollain muulla on ollut koskaan vastaavaa tilannetta, että mietityttää takaisin tulo. Tänne mielestäni saa kirjoitella ja etsiä vertaiskokemuksia tai valottaa asian toista, kenties vastakkaistakin, puolta.

        Suomeen palaaminen ei mielestäni ole niin helppo ja yksioikoinen juttu, edes täältä Manner-Euroopan junttilasta nähtynä.


      • eläke kynnyksellä
        ap - Tuumailija kirjoitti:

        Ei tietenkään ole Suoman matkailutoimisto (par. Matkailun edistämiskeskus), mutta ajattelin kysäistä josko jollain muulla on ollut koskaan vastaavaa tilannetta, että mietityttää takaisin tulo. Tänne mielestäni saa kirjoitella ja etsiä vertaiskokemuksia tai valottaa asian toista, kenties vastakkaistakin, puolta.

        Suomeen palaaminen ei mielestäni ole niin helppo ja yksioikoinen juttu, edes täältä Manner-Euroopan junttilasta nähtynä.

        Tuumi hyvin tarkkaan tälläistä isoa asiaa.
        Mitä kauemmin olet ollut poissa,sitä vaikeampi on asettua sinne.Suomihan on sisäänlämpiävä maa,vaikea uuden on päästä "sisälle".
        Myöskin on kallis maa elää.
        Itse muutin takaisin n.20v.jälkeen,yritin löytää harrastuksia kaikenlaisista ryhmistä,mutta ei se oikein onnistunut,ei vain tuntunut olevani tervetullut.Vierastivat.3v.yritin sopeutua systeemiin,mutta sitten annoin periksi ja muutin pois.Pitäisi olla iso sosiaaliverkosto siellä valmiina,ei yksin sukulaiset riitä.


      • MeaUnelmoija
        eläke kynnyksellä kirjoitti:

        Tuumi hyvin tarkkaan tälläistä isoa asiaa.
        Mitä kauemmin olet ollut poissa,sitä vaikeampi on asettua sinne.Suomihan on sisäänlämpiävä maa,vaikea uuden on päästä "sisälle".
        Myöskin on kallis maa elää.
        Itse muutin takaisin n.20v.jälkeen,yritin löytää harrastuksia kaikenlaisista ryhmistä,mutta ei se oikein onnistunut,ei vain tuntunut olevani tervetullut.Vierastivat.3v.yritin sopeutua systeemiin,mutta sitten annoin periksi ja muutin pois.Pitäisi olla iso sosiaaliverkosto siellä valmiina,ei yksin sukulaiset riitä.

        Mikä sai sinut aikoinaan lähtemään pois Suomesta? Ajatteletko muiden ihmisten reaktioita paluusi suhteen vai ainoastaan sitä miten SINÄ ITSE asiaan reagoisit? Pelkäätkö vanhaa, taakse jäänyttä? Osaatko rehellisesti vastata itsellesi näihin kysymyksiin? Voitko edes tietää vastauksia, ennen kuin olet palannut takaisin? Jos on koti-ikävä, kannattaa tulla ainakin käymään täällä ennen muuttoa, jos mahdollista. Kunhan muistat ettei lyhyt vierailu ole millään lailla verrattavissa muuttoon. Ainahan voi palata takaisin sinne mistä on lähdössä, jos ei täällä ala asiat sujumaan.

        Jos päätät palata, kehotan varautumaan siihen, että moni asia on muuttunut: sinä itse, läheiset, tutut, ympäristö... Älä muodosta mielikuvaa suomesta ja suomalaisista keskustelupalstan perusteella, jossa ihmiset jättävät viestejä anonyymeinä ja joissa on tarkoitus ratkoa pieniä ja suuria ONGELMIA! Sitäpaitsi yleistäminen on rumaa: 'suomalaiset', 'ne vanhat tutut' ... Jopa meidän jurojen sisupussien joukosta löytyy herkkiä ja sosiaalisia ihmisiä, vaaleatukkaisia ja tummakarvaisia... Kyllähän sinä sen tiedät sanomattakin. Halusin vaan muistuttaa ettei kannata yleistää. Kaikki ollaan erilaisia vaikka kuinka löytyy ennakkokäsityksiä.

        Jos palaat, katso vanhaa uusin ja avoimin silmin. Anna muistojen virrata mieleesi, niiden kipeidenkin. Se sattuu hetken, mutta kun hengität syvään, se menee ohi. Voin kuvitella miten jotkut nauraa huvittuneena sanoilleni, mut hyvä vaa jos saan jonkun iloiselle tuulelle :) Sille taas ei voi mitään jos jonkun naurussa kuuluu häivähdys pilkkaa. Sekun on harmittavan yleistä näillä palstoilla...

        Sen sanon ettei paluu ole helppo, mikäli olet joskus lähtenyt 'pakoon' asioita, kuten minä tein. Olen nyt muutaman kerran lähtenyt ja palannut. Matkani ovat olleet hyvin erilaisia, kuten myöskin jokainen paluuni. Koskaan paluu ei ole ollut helppo - varsinkaan tällä kertaa, vaikka olin poissa vain yhden kuukauden. Suomessa ja perheeni luona kotona olen paljon yksinäisempi, heikompi ja enemmän peloissani kuin poissa kotoa. Olen huomannut ettei sillä ole väliä mihin lähtee, kunhan vain pääsee välillä pois täältä.

        Enää en vain jaksaisi paeta. En jaksa yrittää puhua asioistani kenellekkään, koska kukaan ei halua kuunnella tai ei vaan ymmärrä. Ei kotiväki eikä vanhat ystävät. En jaksa enää puhua kuuroille korville. Olen ansassa toivoen että löytyy taas joku pakokeino. Ehkä lähden taas kun on voimia pakata tavarat ja nostaa peukalo pystyyn valtatien varrella :)


      • :-ß sooo ebes!
        ap - Tuumailija kirjoitti:

        Ei tietenkään ole Suoman matkailutoimisto (par. Matkailun edistämiskeskus), mutta ajattelin kysäistä josko jollain muulla on ollut koskaan vastaavaa tilannetta, että mietityttää takaisin tulo. Tänne mielestäni saa kirjoitella ja etsiä vertaiskokemuksia tai valottaa asian toista, kenties vastakkaistakin, puolta.

        Suomeen palaaminen ei mielestäni ole niin helppo ja yksioikoinen juttu, edes täältä Manner-Euroopan junttilasta nähtynä.

        asia todella perusteellisesti, ennenkuin
        teet päätöksen.
        Ja sittenkin vielä tulee vika-arviointeja.
        Kokemuksesta sanon, että vaatii luonnetta
        sopeutua takaisin Suomeen, itseltäni ei
        onnistunut.
        Siksi kannattaakin jättää ovet raolleen
        lähtiessä, on sitten taas helpompi palata.
        En syytä Suomea ja suomalaisia, olin vain
        omaksunut hieman erilaisen ajattelumaailman
        kuin mitä Suomessa asuminen olisi minulta
        vaatinut. "Manner-Junttila" kun oli ehtinyt
        jo muuttua kotimaaksi.


      • Tuumija
        :-ß sooo ebes! kirjoitti:

        asia todella perusteellisesti, ennenkuin
        teet päätöksen.
        Ja sittenkin vielä tulee vika-arviointeja.
        Kokemuksesta sanon, että vaatii luonnetta
        sopeutua takaisin Suomeen, itseltäni ei
        onnistunut.
        Siksi kannattaakin jättää ovet raolleen
        lähtiessä, on sitten taas helpompi palata.
        En syytä Suomea ja suomalaisia, olin vain
        omaksunut hieman erilaisen ajattelumaailman
        kuin mitä Suomessa asuminen olisi minulta
        vaatinut. "Manner-Junttila" kun oli ehtinyt
        jo muuttua kotimaaksi.

        Nii-in. Toisaalta onhan se niinkin, että eihän sitä Suomessa tarvitse lopunelämäänsä asua, jos kertaalleen palaakin. Kerran kun on lähtenyt, niin voihan sen tehdä toistekin, kuten niin moni täälläkin on tehnyt!

        Tällä kertaa tein tosin päätöksen, etten vielä palaa. En vain ollut siihen valmis. Ehkä vuoden-parin kuluttua ajatukset muuttuvat. Nyt kun päätös on (tällä erää) tehty, tulikin yhtäkkiä kova ikävä saunaa järven rannalla! :) Mutta onneksi Suomeen pääsee aina ah-niin ihanille lomille (jotka kuluvat kiertäessä kieli vyön alla kyläpaikasta toiseen...)


      • on kun avioero
        Tuumija kirjoitti:

        Nii-in. Toisaalta onhan se niinkin, että eihän sitä Suomessa tarvitse lopunelämäänsä asua, jos kertaalleen palaakin. Kerran kun on lähtenyt, niin voihan sen tehdä toistekin, kuten niin moni täälläkin on tehnyt!

        Tällä kertaa tein tosin päätöksen, etten vielä palaa. En vain ollut siihen valmis. Ehkä vuoden-parin kuluttua ajatukset muuttuvat. Nyt kun päätös on (tällä erää) tehty, tulikin yhtäkkiä kova ikävä saunaa järven rannalla! :) Mutta onneksi Suomeen pääsee aina ah-niin ihanille lomille (jotka kuluvat kiertäessä kieli vyön alla kyläpaikasta toiseen...)

        Monet ovat seilanneet edestakaisin kun muutos on ollut liian vaikeaa. Monet ovat sairastuneet psyykkisesti. Joku 'tutkija' sanoi sen johtuvan ..minuuden rikkoontumisesta.? Itse sanoin itselleni että tämä maapallo on tarkoitettu kaikille, ihmiset ovat tehneet raja-aitoja ja niitä minun ei tarvitse ajatella. Silti..se juureton olo kesti pari vuotta.


      • :-ß sooo ebes!
        Tuumija kirjoitti:

        Nii-in. Toisaalta onhan se niinkin, että eihän sitä Suomessa tarvitse lopunelämäänsä asua, jos kertaalleen palaakin. Kerran kun on lähtenyt, niin voihan sen tehdä toistekin, kuten niin moni täälläkin on tehnyt!

        Tällä kertaa tein tosin päätöksen, etten vielä palaa. En vain ollut siihen valmis. Ehkä vuoden-parin kuluttua ajatukset muuttuvat. Nyt kun päätös on (tällä erää) tehty, tulikin yhtäkkiä kova ikävä saunaa järven rannalla! :) Mutta onneksi Suomeen pääsee aina ah-niin ihanille lomille (jotka kuluvat kiertäessä kieli vyön alla kyläpaikasta toiseen...)

        Meillä ratkaisuna oli tuohon sukulaiselta toiselle kiertämiseen se, että rakennettiin oma kesämökki.
        Sitten sanottiin ovien olevan avoinna kaikille jotka halusivat meidät nähdä.
        Kävihän niitä vieraita, mutta oli niitäkin joille matka oli liian pitkä??
        Jos taas ei halua tai voi hankkia omaa mökkiä, sellaisen voi Suomessa vuokrata koko loman ajaksi.
        Sanailloista taas ei kannata luopua!


      • Tuumija
        :-ß sooo ebes! kirjoitti:

        Meillä ratkaisuna oli tuohon sukulaiselta toiselle kiertämiseen se, että rakennettiin oma kesämökki.
        Sitten sanottiin ovien olevan avoinna kaikille jotka halusivat meidät nähdä.
        Kävihän niitä vieraita, mutta oli niitäkin joille matka oli liian pitkä??
        Jos taas ei halua tai voi hankkia omaa mökkiä, sellaisen voi Suomessa vuokrata koko loman ajaksi.
        Sanailloista taas ei kannata luopua!

        Olen suunnitellut tuota samaa ratkaisua ensi kesälle! Eli ostetaan mökki Keski-Suomesta ja sinne on kaikilla yhtä "pitkä" matka. (paitsi tietysti meillä, jotka tullaan ulkomailta...)

        Onko teille muuten käynyt niin, että ihmiset Suomessa jotenkin kummasti luulevat, että matkat Suomeen ulkomailta ovat ilmaisia?? Eli ei osata arvostaa yhtään sitä, että vartavasten olet tullut käymään vierailulla pitkänkin matkan takaa. Kun vastavierailun aika koittaisi, yleensä kieltäytymisen syynä on lentojen hinta...


      • :-ß sooo ebes!
        Tuumija kirjoitti:

        Olen suunnitellut tuota samaa ratkaisua ensi kesälle! Eli ostetaan mökki Keski-Suomesta ja sinne on kaikilla yhtä "pitkä" matka. (paitsi tietysti meillä, jotka tullaan ulkomailta...)

        Onko teille muuten käynyt niin, että ihmiset Suomessa jotenkin kummasti luulevat, että matkat Suomeen ulkomailta ovat ilmaisia?? Eli ei osata arvostaa yhtään sitä, että vartavasten olet tullut käymään vierailulla pitkänkin matkan takaa. Kun vastavierailun aika koittaisi, yleensä kieltäytymisen syynä on lentojen hinta...

        Ikäväkseni on todettava, että joillekin matka sinne mökillekin oli turhan kallis.
        Olihan kysymyksessä noin kolmensadan kilometrin ajosta.
        Meillehän se taas ei olisi tehnyt juuri mitään, olimmehan jo noin parituhatta kilometriä ajaneet.
        Toistamiseen ulkomaille muuttamisen myötä, ovat vierailut Suomeenkin harventuneet.
        Tällä hetkellä puuttuu vain se ranta, saunakin kun on tullut rakennettua täkäläiseen kotiin.


      • pakoon...
        MeaUnelmoija kirjoitti:

        Mikä sai sinut aikoinaan lähtemään pois Suomesta? Ajatteletko muiden ihmisten reaktioita paluusi suhteen vai ainoastaan sitä miten SINÄ ITSE asiaan reagoisit? Pelkäätkö vanhaa, taakse jäänyttä? Osaatko rehellisesti vastata itsellesi näihin kysymyksiin? Voitko edes tietää vastauksia, ennen kuin olet palannut takaisin? Jos on koti-ikävä, kannattaa tulla ainakin käymään täällä ennen muuttoa, jos mahdollista. Kunhan muistat ettei lyhyt vierailu ole millään lailla verrattavissa muuttoon. Ainahan voi palata takaisin sinne mistä on lähdössä, jos ei täällä ala asiat sujumaan.

        Jos päätät palata, kehotan varautumaan siihen, että moni asia on muuttunut: sinä itse, läheiset, tutut, ympäristö... Älä muodosta mielikuvaa suomesta ja suomalaisista keskustelupalstan perusteella, jossa ihmiset jättävät viestejä anonyymeinä ja joissa on tarkoitus ratkoa pieniä ja suuria ONGELMIA! Sitäpaitsi yleistäminen on rumaa: 'suomalaiset', 'ne vanhat tutut' ... Jopa meidän jurojen sisupussien joukosta löytyy herkkiä ja sosiaalisia ihmisiä, vaaleatukkaisia ja tummakarvaisia... Kyllähän sinä sen tiedät sanomattakin. Halusin vaan muistuttaa ettei kannata yleistää. Kaikki ollaan erilaisia vaikka kuinka löytyy ennakkokäsityksiä.

        Jos palaat, katso vanhaa uusin ja avoimin silmin. Anna muistojen virrata mieleesi, niiden kipeidenkin. Se sattuu hetken, mutta kun hengität syvään, se menee ohi. Voin kuvitella miten jotkut nauraa huvittuneena sanoilleni, mut hyvä vaa jos saan jonkun iloiselle tuulelle :) Sille taas ei voi mitään jos jonkun naurussa kuuluu häivähdys pilkkaa. Sekun on harmittavan yleistä näillä palstoilla...

        Sen sanon ettei paluu ole helppo, mikäli olet joskus lähtenyt 'pakoon' asioita, kuten minä tein. Olen nyt muutaman kerran lähtenyt ja palannut. Matkani ovat olleet hyvin erilaisia, kuten myöskin jokainen paluuni. Koskaan paluu ei ole ollut helppo - varsinkaan tällä kertaa, vaikka olin poissa vain yhden kuukauden. Suomessa ja perheeni luona kotona olen paljon yksinäisempi, heikompi ja enemmän peloissani kuin poissa kotoa. Olen huomannut ettei sillä ole väliä mihin lähtee, kunhan vain pääsee välillä pois täältä.

        Enää en vain jaksaisi paeta. En jaksa yrittää puhua asioistani kenellekkään, koska kukaan ei halua kuunnella tai ei vaan ymmärrä. Ei kotiväki eikä vanhat ystävät. En jaksa enää puhua kuuroille korville. Olen ansassa toivoen että löytyy taas joku pakokeino. Ehkä lähden taas kun on voimia pakata tavarat ja nostaa peukalo pystyyn valtatien varrella :)

        Mutta onko sinulle käynyt niin, että kun karhua lähtee pakoon, niin susi tulee vastaan??
        Ne omat pelkonsa tms. sellaista on viisainta kohdata siellä, missä ne ovat syntyneetkin. Joko Suomessa tai ulkomailla. Maantieteellinen etäisyys voi olla helpottavaa, mutta itse ongelma, miksi ehkä on pakoon lähtenyt, ei poistu. Mikä sitten lieneekin oma ongelmasi??


      • suinpäin suteen?

        Hyvä on ottaa asioista selvää ensin muilta, sillä muutenhan joutuu menemään kaikki maailman asiat itse läpi, ja siihenhän kenenkään aika ei riitä. Sehän olisi melko tyhmää... Niin, ja tietysti on muistettava, kun kysyy markkinamieheltä, niin silloin puhutaan iloisella äänellä ja superlatiiveilla lähinnä paskaa. Kun taas esim. kysyy tällä sivustolla voi saada ikäänkuin todellisemman "Suomineidon veren kuvan" ainakin jostain näkökulmasta. Siitä kuvasta voi sitten analysoida kaikkea "mimmin" yleisestä tilasta. Siten kaikki viestit tänne (typerimmätkin, jotka ovat johonkin muka oivallukseen puetut) antavat arvokasta tietoa kysyjälle kannattaako tänne tulla. Olen kyllä yleisesti melko lailla samaa mieltä, kuin "neuvo"-nimisessä tekstissä on esitetty tässä ketjussa muualla.


      • vieläköLinjoilla
        on kun avioero kirjoitti:

        Monet ovat seilanneet edestakaisin kun muutos on ollut liian vaikeaa. Monet ovat sairastuneet psyykkisesti. Joku 'tutkija' sanoi sen johtuvan ..minuuden rikkoontumisesta.? Itse sanoin itselleni että tämä maapallo on tarkoitettu kaikille, ihmiset ovat tehneet raja-aitoja ja niitä minun ei tarvitse ajatella. Silti..se juureton olo kesti pari vuotta.

        Mielnkiintoista! Olen kokenut juuri tuon! ja vaikeaa oli, nyt helpotaa, 3 vuotta vei. Millaisia tutkimuksia tehty? Aion suuntauta maisteri opintoihin tuohon suuntaan, kiinnostaa


    • Tuumilija minäkin

      Olen miettinyt paluumuuttoa jo pari-kolme vuotta. Asumme USA:ssa ( 25-v.)ja koti-ikävä on kova. Kesät Suomessa vain pahentaa asiaa, on tosi raskasta palata takaisin tänne. Mutta...Suomen pimeä ja kylmä talvi, sekä taloudellinen pärjääminen siellä mietityttää, samoin teini-ikäisen tyttären sopeutuminen.
      Olen toivonut saavani palautetta perheiltä jotka ovat asuneet muualla vuosikausia ja tehneet onnistuneen paluumuuton. Vaikeuksistaki olisi hyvä kuulla.

      • yksivaan

        ja perheeni olimme ulkomailla ensin 8 vuotta ja sitten 5 Suomessa ja sitten taas 8 vuotta pois. Kyllä Suomeen muuttaminen otti koville. Oli vaikea sopeutua, mutta kun kuitenkin olin säilyttänyt ystäväni ja sukulaisiakin oli, niin olen sittemin soputunut. Suomalaiset on kateelista, epäkohteliasta ja tylyä kansaa.. Jokaiseen asiaan pitää sanoa jotain negatiivitä. Huomaahan sen näissä kirjoituksissa. Pysykää poissa! Luuletteko olevanne jotain jne.
        Lapsilla oli vaikeuksia koulussa, jotkut opettajatkin suhtautuivat ynseästi. Etenkin kieltenopettajat.
        Asuimme pikku kaupungissa. Helsinki voi olla eri juttu.


      • että ihmiset
        yksivaan kirjoitti:

        ja perheeni olimme ulkomailla ensin 8 vuotta ja sitten 5 Suomessa ja sitten taas 8 vuotta pois. Kyllä Suomeen muuttaminen otti koville. Oli vaikea sopeutua, mutta kun kuitenkin olin säilyttänyt ystäväni ja sukulaisiakin oli, niin olen sittemin soputunut. Suomalaiset on kateelista, epäkohteliasta ja tylyä kansaa.. Jokaiseen asiaan pitää sanoa jotain negatiivitä. Huomaahan sen näissä kirjoituksissa. Pysykää poissa! Luuletteko olevanne jotain jne.
        Lapsilla oli vaikeuksia koulussa, jotkut opettajatkin suhtautuivat ynseästi. Etenkin kieltenopettajat.
        Asuimme pikku kaupungissa. Helsinki voi olla eri juttu.

        ovat nykypäivänä muuttuneet itsekkäämmiksi ja omaa napaa tuijottaviksi, materiaa ja mammonaa kerääviksi. Vähemmän mammonaa omistavat ovat kateellisia vielä vähemmän omistaville. Empaattisia ihmisiä pidetään luusereina. Tämän päivän ihanne on kilpailukykyisyys, isot palkkavaatimukset että palkkaerot ovat tarpeeksi suuret koska juuri minun työ ja koulutus on se joka on etusijalla. Yhteenhiileen puhaltaminen on tyhmää.


      • töykeä
        yksivaan kirjoitti:

        ja perheeni olimme ulkomailla ensin 8 vuotta ja sitten 5 Suomessa ja sitten taas 8 vuotta pois. Kyllä Suomeen muuttaminen otti koville. Oli vaikea sopeutua, mutta kun kuitenkin olin säilyttänyt ystäväni ja sukulaisiakin oli, niin olen sittemin soputunut. Suomalaiset on kateelista, epäkohteliasta ja tylyä kansaa.. Jokaiseen asiaan pitää sanoa jotain negatiivitä. Huomaahan sen näissä kirjoituksissa. Pysykää poissa! Luuletteko olevanne jotain jne.
        Lapsilla oli vaikeuksia koulussa, jotkut opettajatkin suhtautuivat ynseästi. Etenkin kieltenopettajat.
        Asuimme pikku kaupungissa. Helsinki voi olla eri juttu.

        kohtelu johtuu nimen omaan siitä, että osa heistä esiintyy "euroopan omistajina" yms kaikkitietävinä maailmankansalaisina ja tämä tietysti tavallista tallaajaa ärsyttää suunnattomasti.


      • takaisin
        töykeä kirjoitti:

        kohtelu johtuu nimen omaan siitä, että osa heistä esiintyy "euroopan omistajina" yms kaikkitietävinä maailmankansalaisina ja tämä tietysti tavallista tallaajaa ärsyttää suunnattomasti.

        Suomessa. Olin noin 30 vuotta poissa Suomesta. Takaisin Suomeen muutin perheeni kanssa noin 2 vuotta sitten. Vaimoni ei ole suomalainen. Minun mielestani ihmisten suhtautuminen ja vastaanottaminen on ollut erittain positiivista. Halusimme koittaa taalla Suomessa asumista ja suosittelen ehdottomasti paluumuuttoa harkitseville asumisen koittamista. Kova oli ikava Suomeen ja kova on nyt ikava takaisin maailmalle. Asiat ovat kovasti muuttuneet 30 vuoden aikana, mutta ihmiset ovat mielestamme hyvin ystavallisia ja ymmartavaisia. Tunnen itse olevani ulkomaalainen omassa synnyinmaassani. Haluamme kuitenkin etta lapsemme oppivat Suomen kielen, silloin heilla on mahdollisuus itse valita missa haluavat aikuisena aikansa viettaa.
        Jokaisessa maassa on hyvat ja huonot puolensa. Muistuttaisin viela etta kesalomalla kaynti ei todellakaan vastaa taalla asumista. Lomallahan on kovin mukavaa missa tahansa maailmalla.Tassa muutamia ajatuksiani.


      • ulkkis

        Olen asunut 15 vuotta USA:ssa. Mies ameriikkalainen ja lapset syntyneet taalla. Olemme myos harkinneet Suomeen muuttoa lahivuosina. Pelottaa ja kiehtoo samaan aikaan. Tyttaremme olisi silloin teini-ikainen ja mietin kuinka hyvin sen ikainen sopeutuu toiseen kulttuuriin. Meilla on hyva verkosto tuttavia ja sukulaisia Suomessa, mutta miten muut ihmiset yleensa suhtautuu paluumuuttajiin?


      • flman
        ulkkis kirjoitti:

        Olen asunut 15 vuotta USA:ssa. Mies ameriikkalainen ja lapset syntyneet taalla. Olemme myos harkinneet Suomeen muuttoa lahivuosina. Pelottaa ja kiehtoo samaan aikaan. Tyttaremme olisi silloin teini-ikainen ja mietin kuinka hyvin sen ikainen sopeutuu toiseen kulttuuriin. Meilla on hyva verkosto tuttavia ja sukulaisia Suomessa, mutta miten muut ihmiset yleensa suhtautuu paluumuuttajiin?

        Samanlaisia mietteita. Minulla on amerikkalainen vaimo ja meilla on yksi lapsi. Vahvasti epailen etta koskaan muutamme Suomeen, on se yhteiskunta niin erilainen. Olisi tosin mukavaa jos poikani oppisi suomea paremmin.


      • lomahauskaa
        takaisin kirjoitti:

        Suomessa. Olin noin 30 vuotta poissa Suomesta. Takaisin Suomeen muutin perheeni kanssa noin 2 vuotta sitten. Vaimoni ei ole suomalainen. Minun mielestani ihmisten suhtautuminen ja vastaanottaminen on ollut erittain positiivista. Halusimme koittaa taalla Suomessa asumista ja suosittelen ehdottomasti paluumuuttoa harkitseville asumisen koittamista. Kova oli ikava Suomeen ja kova on nyt ikava takaisin maailmalle. Asiat ovat kovasti muuttuneet 30 vuoden aikana, mutta ihmiset ovat mielestamme hyvin ystavallisia ja ymmartavaisia. Tunnen itse olevani ulkomaalainen omassa synnyinmaassani. Haluamme kuitenkin etta lapsemme oppivat Suomen kielen, silloin heilla on mahdollisuus itse valita missa haluavat aikuisena aikansa viettaa.
        Jokaisessa maassa on hyvat ja huonot puolensa. Muistuttaisin viela etta kesalomalla kaynti ei todellakaan vastaa taalla asumista. Lomallahan on kovin mukavaa missa tahansa maailmalla.Tassa muutamia ajatuksiani.

        Luulin, että täällä olisi aivan yhtä hauskaa asua kokoajalla kuin oli lomilla, mutta voi ei, voi ei, kamala takapakki tuli.
        Ikvöin takaisin ulkomaahani niin että kipiää tekkee.
        Tulen varmasti lähtemään nyt takaisin heti kun saan asiani sitä varten kuntoon.
        Enkä palaa enää muuta kuin joskus - hyvin harvoin.


      • paluumuuttaja 3
        töykeä kirjoitti:

        kohtelu johtuu nimen omaan siitä, että osa heistä esiintyy "euroopan omistajina" yms kaikkitietävinä maailmankansalaisina ja tämä tietysti tavallista tallaajaa ärsyttää suunnattomasti.

        En ole ikinä esiintynyt noin eikä kukaan tuntemistani paluumuuttajista, päinvastoin, olemme tehneet kovasti töitä päästäksemme sosiaalisesti sisään yhteisöihin, mutta ei, suomalaiset torjuvat paluumuuttajat.
        Suomalaiset ovat todella ilkeitä paluumuuttajilleen.


      • sinivalkoinen sydän
        ulkkis kirjoitti:

        Olen asunut 15 vuotta USA:ssa. Mies ameriikkalainen ja lapset syntyneet taalla. Olemme myos harkinneet Suomeen muuttoa lahivuosina. Pelottaa ja kiehtoo samaan aikaan. Tyttaremme olisi silloin teini-ikainen ja mietin kuinka hyvin sen ikainen sopeutuu toiseen kulttuuriin. Meilla on hyva verkosto tuttavia ja sukulaisia Suomessa, mutta miten muut ihmiset yleensa suhtautuu paluumuuttajiin?

        Olemme asuneet täällä Jenkkilässä yli 20 vuotta ja Suomeen on kova ikävä. Tytär on nyt 14, aloitti juuri high schoolin. Päätimme jäädä vielä neljäksi vuodeksi, saa tyttö h.s. paperit ja voi sitten jatkaa oppiskelua Suomessa. Otin yhteyttä yliopistoon josta hän on kiinnostunut, tarvitsee vain h.s. diploomin ja suomenkielentaidon. Kotimaa, täältä tullaan! ( piakkoin )


      • 123
        sinivalkoinen sydän kirjoitti:

        Olemme asuneet täällä Jenkkilässä yli 20 vuotta ja Suomeen on kova ikävä. Tytär on nyt 14, aloitti juuri high schoolin. Päätimme jäädä vielä neljäksi vuodeksi, saa tyttö h.s. paperit ja voi sitten jatkaa oppiskelua Suomessa. Otin yhteyttä yliopistoon josta hän on kiinnostunut, tarvitsee vain h.s. diploomin ja suomenkielentaidon. Kotimaa, täältä tullaan! ( piakkoin )

        Ala hyvaihminen tee sita virhetta tytollesi
        etta viet sen suomeen. Tyttosi on siina iassa
        etta ei tule viihtymaan siella. Kouluta taalla
        tyttosi tarpeeksi etta saa tavallisen palkaisen tyon niin hanen loppuelama on varasti onnellisempi
        Ja itse olet ollut pois yli 20 vuotta elkkeesi
        jaa pieneksi kun jaat kahdenmaan kesken etta ei
        kannata haaveilla vanhaan maahan enaan.
        Ja kerro minulle missa pain Ameriikkaa on Jenkkila
        Olen itse ollut Ameriikan manteereela jo useamman
        vuoden enka tunne sellaista paikan nimea.


      • 123
        ulkkis kirjoitti:

        Olen asunut 15 vuotta USA:ssa. Mies ameriikkalainen ja lapset syntyneet taalla. Olemme myos harkinneet Suomeen muuttoa lahivuosina. Pelottaa ja kiehtoo samaan aikaan. Tyttaremme olisi silloin teini-ikainen ja mietin kuinka hyvin sen ikainen sopeutuu toiseen kulttuuriin. Meilla on hyva verkosto tuttavia ja sukulaisia Suomessa, mutta miten muut ihmiset yleensa suhtautuu paluumuuttajiin?

        Kirjoitin aikaisemmin taman saman varoituksen.
        Ala hyva ihminen tee lapsillesi sellaista karhun
        palvelusta etta vietnet niinkin koyhaan maahan
        kuin suomi siella on tallakin hetkella nuorisolla
        korkea tyottomyys aste. Kayta siella missa asut
        lapsilla koulua kaytannon ammattiin niin ne kylla
        osaa kayda jos ne haluaa itse Suomesa kun saavat
        tyota ja rahaa. mita suomessa ei ole.Sukulaiset
        on mukavia vain silloin kun kayt lomilla siella
        Ja miehesi ei viihdy ummikkojen seurassa.


      • Ikityötön
        123 kirjoitti:

        Kirjoitin aikaisemmin taman saman varoituksen.
        Ala hyva ihminen tee lapsillesi sellaista karhun
        palvelusta etta vietnet niinkin koyhaan maahan
        kuin suomi siella on tallakin hetkella nuorisolla
        korkea tyottomyys aste. Kayta siella missa asut
        lapsilla koulua kaytannon ammattiin niin ne kylla
        osaa kayda jos ne haluaa itse Suomesa kun saavat
        tyota ja rahaa. mita suomessa ei ole.Sukulaiset
        on mukavia vain silloin kun kayt lomilla siella
        Ja miehesi ei viihdy ummikkojen seurassa.

        Ennen wanhaan Suomella oli mitä sodan jälkeen Länsi-Euroopalla ei ollut: puuta. Jos me olisimme kuuluneet kimppaan itänaapurin kanssa, niin siellä taas on puuta Irkutskiin asti ja Suomi olisi ollut yhtä köyhä kuin vaikkapa Karjalan tasavalta. Mutta Suomella kävi onni. Neukkupuu ei tulvinut lännen markkinoille.

        Onnen päivät ovat ohi. Markkinat ovat auki, nyt me olemme vain lääni Venäjällä. Jotkut jopa provonomaisesti sanovat, että Venäjällä elämänlaatu on ohittanut Suomen.

        => Suomi on jälleen Euroopan takapajula, jäätynyt Albania.

        On turha kuvitella, että täällä olisi länsimaalainen elintaso, palkkataso tai sosiaaliturva tai vaikkapa kansalaisyhteiskunta. Se on vain muisto vain. Täällä jyllää oligarkit ja mafia, vaikka siitä ei puhuta, eikä puhuta myöskään siitä, kuinka venäläiset öljyrikkaat omistavat Suomen.

        Työvoimapula on kukkua, etsikää netistä IA-indeksi. Tehtyjen työtuntien lukumäärä ei ole kasvanut lainkaan, mutta niitä jakamaan on tullut 100000 ihmistä lisää. Mistä se kertoo tai mitä se kertoo sinulle, joka haluat tulla syömään tätä kakkua?

        Suomalaisten palkkataso on erittäin alhainen, sosiaaliturva korkeintaan vanhan Euroopan keskitasoa, alkoholi -,väkivalta ja itsemurhakuolleisuus muun Itä-Euroopan kanssa samaa tasoa.

        Suomessa on nykyisin pulaa kaikesta muusta paitsi itikoista.


      • peeässä
        123 kirjoitti:

        Ala hyvaihminen tee sita virhetta tytollesi
        etta viet sen suomeen. Tyttosi on siina iassa
        etta ei tule viihtymaan siella. Kouluta taalla
        tyttosi tarpeeksi etta saa tavallisen palkaisen tyon niin hanen loppuelama on varasti onnellisempi
        Ja itse olet ollut pois yli 20 vuotta elkkeesi
        jaa pieneksi kun jaat kahdenmaan kesken etta ei
        kannata haaveilla vanhaan maahan enaan.
        Ja kerro minulle missa pain Ameriikkaa on Jenkkila
        Olen itse ollut Ameriikan manteereela jo useamman
        vuoden enka tunne sellaista paikan nimea.

        No jenkkilähän on koko Ameriikka, olemme asuneet koko ajan etelä- Floridassa. :O)


      • Pelästynyt
        Ikityötön kirjoitti:

        Ennen wanhaan Suomella oli mitä sodan jälkeen Länsi-Euroopalla ei ollut: puuta. Jos me olisimme kuuluneet kimppaan itänaapurin kanssa, niin siellä taas on puuta Irkutskiin asti ja Suomi olisi ollut yhtä köyhä kuin vaikkapa Karjalan tasavalta. Mutta Suomella kävi onni. Neukkupuu ei tulvinut lännen markkinoille.

        Onnen päivät ovat ohi. Markkinat ovat auki, nyt me olemme vain lääni Venäjällä. Jotkut jopa provonomaisesti sanovat, että Venäjällä elämänlaatu on ohittanut Suomen.

        => Suomi on jälleen Euroopan takapajula, jäätynyt Albania.

        On turha kuvitella, että täällä olisi länsimaalainen elintaso, palkkataso tai sosiaaliturva tai vaikkapa kansalaisyhteiskunta. Se on vain muisto vain. Täällä jyllää oligarkit ja mafia, vaikka siitä ei puhuta, eikä puhuta myöskään siitä, kuinka venäläiset öljyrikkaat omistavat Suomen.

        Työvoimapula on kukkua, etsikää netistä IA-indeksi. Tehtyjen työtuntien lukumäärä ei ole kasvanut lainkaan, mutta niitä jakamaan on tullut 100000 ihmistä lisää. Mistä se kertoo tai mitä se kertoo sinulle, joka haluat tulla syömään tätä kakkua?

        Suomalaisten palkkataso on erittäin alhainen, sosiaaliturva korkeintaan vanhan Euroopan keskitasoa, alkoholi -,väkivalta ja itsemurhakuolleisuus muun Itä-Euroopan kanssa samaa tasoa.

        Suomessa on nykyisin pulaa kaikesta muusta paitsi itikoista.

        Onko siellä todellakin noin karseaa?? Jos on enempi varoja, kannattaako sittenkään tulla esim. eläkepäiviä viettämään? Kaipaan sitä äidinkieltä ja lapsuusmaisemaa niin kovin.


      • purkautuu
        Pelästynyt kirjoitti:

        Onko siellä todellakin noin karseaa?? Jos on enempi varoja, kannattaako sittenkään tulla esim. eläkepäiviä viettämään? Kaipaan sitä äidinkieltä ja lapsuusmaisemaa niin kovin.

        Ei todellakaan ole karseaa. Täällä Suomessa on hyvä asua. Älä välitä katkerien ihmisten purkauksista tällä palstalla. Niiden jutut on tuulesta temmattuja. Kyllä sinun kannattaa tulla Suomeen. Tervetuloa!


      • tule tänne!
        Pelästynyt kirjoitti:

        Onko siellä todellakin noin karseaa?? Jos on enempi varoja, kannattaako sittenkään tulla esim. eläkepäiviä viettämään? Kaipaan sitä äidinkieltä ja lapsuusmaisemaa niin kovin.

        Kohta kaipaisit taas sinne mistä lähdit ja niin edelleen.
        Jos kerran kotimaansa jättää omanedun tavoittelun takia, sellainen joutaa olla siellä minne on mennytkin.


      • on niin,
        tule tänne! kirjoitti:

        Kohta kaipaisit taas sinne mistä lähdit ja niin edelleen.
        Jos kerran kotimaansa jättää omanedun tavoittelun takia, sellainen joutaa olla siellä minne on mennytkin.

        että kerran kierrolle lähdettyäsi sinun ei ole hyvä olla missään. Aina tekee mieli johonkin muualle.


      • Suomalaiset on suomalaisia ...
        tule tänne! kirjoitti:

        Kohta kaipaisit taas sinne mistä lähdit ja niin edelleen.
        Jos kerran kotimaansa jättää omanedun tavoittelun takia, sellainen joutaa olla siellä minne on mennytkin.

        No soo! Ei kai se kenellekkään kuulu jos joku haluaa muuttaa ulkomaille parantaakseen kielitaitoaan tai hankkiakseen varallisuutta. Älä ole kateellinen, kaikilla on omat murheensa.


      • ja ei yhtään
        Suomalaiset on suomalaisia ... kirjoitti:

        No soo! Ei kai se kenellekkään kuulu jos joku haluaa muuttaa ulkomaille parantaakseen kielitaitoaan tai hankkiakseen varallisuutta. Älä ole kateellinen, kaikilla on omat murheensa.

        kateellinen. Meikäläinen vaan on asustellut täällä kotisuomessa, tehnyt töitä ja maksellut veroja. Matkusteltu on jopa ulkomailla lomilla mutta kotimaa on aina ollut se oikea paikka ja onneksi.
        Nyt ei sitten tarvitse sitten haihatella pitäisikö palata, vai eikö pitäisi.


      • ja hyvä
        ja ei yhtään kirjoitti:

        kateellinen. Meikäläinen vaan on asustellut täällä kotisuomessa, tehnyt töitä ja maksellut veroja. Matkusteltu on jopa ulkomailla lomilla mutta kotimaa on aina ollut se oikea paikka ja onneksi.
        Nyt ei sitten tarvitse sitten haihatella pitäisikö palata, vai eikö pitäisi.

        Mukava että olet tyytyväinen. Mielestäni meillä kuitenkin pitäisi olla sen verran empaattisuutta, että jaksettaisiin ymmärtää toisenlaisessa elämäntilatteessa olevia. Jos joku on koti-ikävässä, tuetaan ja lohdutetaan. Miksi ihmiset ovat nykyään niin kovia ja kylmiä? Maksaako ystävällisyys muka jotakin?


      • juuria vailla
        flman kirjoitti:

        Samanlaisia mietteita. Minulla on amerikkalainen vaimo ja meilla on yksi lapsi. Vahvasti epailen etta koskaan muutamme Suomeen, on se yhteiskunta niin erilainen. Olisi tosin mukavaa jos poikani oppisi suomea paremmin.

        Miltä sinusta tuntuu asua USAssa? Eikö koti-vaivaa ollenkaan? Minulla meni hyvin 20 vuotta, nyt on paha olla. Suku ja juuret on Suomessa, ei auta että täällä on sitä sun tätä omaisuutta, perhe, ystäviä jne. Kesälomat Suomessa vain pahentavat asiaa.


      • terveisiävain
        tule tänne! kirjoitti:

        Kohta kaipaisit taas sinne mistä lähdit ja niin edelleen.
        Jos kerran kotimaansa jättää omanedun tavoittelun takia, sellainen joutaa olla siellä minne on mennytkin.

        Tässä on aika hyvä esimerkki jokseenkin tyypillisestä suomalaisesta asenteesta lähtijöitä ja paluumuuttajia kohtaan. Sitä ei vain sanota ääneen.


      • peikk0tyttö
        terveisiävain kirjoitti:

        Tässä on aika hyvä esimerkki jokseenkin tyypillisestä suomalaisesta asenteesta lähtijöitä ja paluumuuttajia kohtaan. Sitä ei vain sanota ääneen.

        Ihan hyvä, että joku aina sanoo ääneenkin. Sillä tavallahan niitä asenteita vähitellen muutetaan, että tehdään ne tiedostetuiksi ja niiden perusteita kyseenalaistetaan.

        Minä kaipaan Suomesta sitä, että siellä ei tarvitse höpöttää kuulumisiaan joka kaupan kassalla, vaan saa olla rauhassa. Toivon, että minusta on tullut hyödyllisempi yksilö ulkomaanvuosieni takia. Palaan kotimaahan toiveikkain mielin. Ei ollut tarkoitus palata, mutta ikävä iski ja niin edelleen. Voinhan kirjoittaa novelleja saamastani kohtelusta Suomessa. Sillä tavalla oikeastaan jopa odotan kärhämiä, koska niistä saa parempia tarinoita:)


      • sdg df gsh
        tule tänne! kirjoitti:

        Kohta kaipaisit taas sinne mistä lähdit ja niin edelleen.
        Jos kerran kotimaansa jättää omanedun tavoittelun takia, sellainen joutaa olla siellä minne on mennytkin.

        Tuo osoittaa täysin epäloogista ajattelua. Lauotaan mielipiteitä ilman minkäänlaisia perusteita. Ihan kuin se olisi jotenkin Suomen ja muiden suomalaisten onnesta pois, jos joku käy kasvamassa aikuiseksi muualla, ansaitsee ehkä rahaakin ja sitten haluaa tulla parantamaan Suomea läsnäolollaan. Parempiko olisi, jos maa olisi täynnä peräkamarin poikia ja tyttöjä, jotka eivät uskalla käydä lähikaupunkia kauempana?

        Minä läksin mielihyvin, nyt palaan mielelläni. Olen ehkä laajemmin ajatteleva ihminen ulkomailla asumiseni takia. Tuolle 'tule tänne' -miehelle suosittelisin pakollista oleilua jossain vieraassa maassa ainakin viisi vuotta, mieluummin enemmän. Se voisi korjata hänen asenteitaan ja palattuaan hänestä olisi enemmän hyötyä armaalle kotimaallemme.


    • paluumuuttaja

      Muutin takaisin ulkkaripuolison kanssa noin vuosi sitten, noin neljän vuoden poissaolon jälkeen. Alussa kaikki oli ihanaa ja mutta kun tuo kuherruskuukausi on ohi niin kyllä tökkii pahasti!
      Suomi on ihana mutta suomalaiset eivät. Tylyjä, negatiivisia ja yrittävät välttää kontaktia viimeiseen saakka. Ketään ei vahingoita vaikka hymyileen ventovieraalle tai sanoo sillon tällön ystävällisen sanan. Varsinkin avolle suomalaisten käytös on raastavaa. Jos nyt voisin valita, en muuttaisi.

      • voin vain sanoa, jos et ole sulkenut kaikkia ovia takanasi, niin tee sille asialle jotakin.
        Ainahan paluumuuton voi laittaa uusiksi, suunta vain on toinen.
        Itselläni kesti vain turhan kauan tajuta tämä samainen asia, mutta jossakin vaiheessa tuli päätös tehtyä, onneksi.


      • paluumuuttaja
        Tamarix kirjoitti:

        voin vain sanoa, jos et ole sulkenut kaikkia ovia takanasi, niin tee sille asialle jotakin.
        Ainahan paluumuuton voi laittaa uusiksi, suunta vain on toinen.
        Itselläni kesti vain turhan kauan tajuta tämä samainen asia, mutta jossakin vaiheessa tuli päätös tehtyä, onneksi.

        Tätä olenkin miettinyt vakavasti. Siis paluumuuttoa ulkomaille. Hyviä puolia on molemmissa maissa, kuten suomen kesä ja asumisen taso. Mutta ne suomalaiset...
        Miten kypsyit omaan päätökseen lähdöstä? Oletko katunut?


      • paluumuuttaja kirjoitti:

        Tätä olenkin miettinyt vakavasti. Siis paluumuuttoa ulkomaille. Hyviä puolia on molemmissa maissa, kuten suomen kesä ja asumisen taso. Mutta ne suomalaiset...
        Miten kypsyit omaan päätökseen lähdöstä? Oletko katunut?

        johon vastauskin on helppo antaa.
        En ole katunut hetkeäkään.
        Paluu tuntui siltä, miltä Suomeen
        muuton olin kuvitellut tuntuvan.
        Oli "ihmeen hyvä kotiin tulla taas"
        En tiedä missäpäin olit, mutta nykyisillä
        yhteyksillä, ei mikään kiellä silloin
        tällöin piipahtamasta Suomessa.
        Itselläni tosin vei, tämän toisen muuton
        jälkeen, vuosia ennenkuin sain käydyksi
        ensimäisen kerran.
        Nykyisin sitten tulee piipahdettua
        puolukka-aikaan hakemassa talven tarpeet.
        Sitäpaitsi ne todelliset ystävät ovat
        huomanneet, että liikenne kulkee molempiin
        suuntiin, joten kävijöitä Suomestakin on
        riittänyt.
        Päätit mitä tahansa, toivon että ratkaisu
        on onnistunut.


    • komentti

      mietintä sinulla. Mutta on parempi pysytellä siellä missä sydän on. Suomeen meno ulkomailta on helppoa,vaan totutteleminen on taasen toinen juttu. Olen kanssasi samaa mieltä kovin ahdistavaa keskustelua tarjoaa nämä foorumien palstat. Hyvää jatkoa.

      • Tuumija

        Kiitos!
        Olet ihan oikeassa, sydämen mukaan pitäisi näitä päätöksiä tehdä. Ensituntuma mielestäni ratkaisee, ja tällä kertaa se ei ainakaan omalle kohdallani sattunut Suomeen. Ehkä myöhemmin tulevaisuudessa, aika näyttää.


    • Nimetön

      Jos sinulla siellä jossain hyvin menee, niin älä tule tänne moukuraotsien joukkoon pilaamaan omaa loppuelämääsi. Meillä on täällä edelleen kurjaa, vaikka näennäisesti maa onkin nykyään kohtalaisen siisti. Pahinta täällä on juuri tuo nousukas jatkuva vouhotus tämän kansan "osaamisesta", "eurooppalaisuudesta" ja muusta tyhjästä löpinästä, joita muka erilaisilla tutkimuksilla taas "selvitetään" tai on "juuri selvitetty".
      Eräskin tohtorin väitöstutkimus käsitteli hevosten nimiä, ja tutkimustulokseksi tuli, että yleensä nämä nimet kertoivat jotakin hevosten isännistä.

      Kun ajat pitkin suomalaista maaseutua, niin kovin harvoin enää näet lehmiä laitumella. Niin on maaseutu myyty Brysseliin.Joku on keksinyt tilalle ns. maisematilan, jonka tarkoitus on siis pitää jonkinlaista kulttuurimaisemaa yllä.

      Täällä on nykyään paljon venäläisiä, jotka eivät ole ollenkaan niin hienosti integroituneet maahan, kuin uskotellaan. Monet repivät epävireisiä sirmakoitaan masentuneen näköisinä eri puolilla maata kävelykaduilla ja markettien edessä saadakseen kerjättyä muutaman "kopeekan". Musiikista ja iloisuudesta tilanteet ovat kaukana.

      Maahanmuuttajat ja siis paluumuuttajatkin joutuvat usein tiukkaan ristikuulusteluun lähes jokaisen sellaisen ihmisen kanssa, joka yleensä suostuu kanssasi keskustelemaan. Jos olet jo oppinut siellä ulkomailla esittelemään itsesi, niin täällä ihmiset eivät vieläkään itseään esittele, mutta sinulta he kysyvät kyllä kaikki asiasi heti täysin tahdittomasti. Ja ei ole harvinaista, että huonompana päivänä sinut toivotetaan menevän sinne takaisin, mistä olet tullut.

      Tämä maa on pahassa, itsekkäässä jamassa, jossa on paljon köyhiä ja vähäosaisia, jotka sitten purkaavat pahaa oloaan näillä nettisivuilla. Älä siis pilaa elämääsi, tulemalla tänne "kotiin", sillä täällä sinulla ei sitä ole.

      Suomalaislojaaliseen tyyliin tämä maa on myyty pala palalta ympäri maailmaa piittaamatta pätkääkään siitä isänmaallisuudesta, jolla aikoinaan nuoret miehet ajettiin tykinruuaksi Suomen puolesta.

      ÄLä palaa. Pysy poissa. Luota Jumalaan ja siunaa tätä entistä kotimaatasi, sillä vain Jumala voi auttaa tätä "sarvikuonojen maata".

      • sairas vuodatus

        Eikä totta ei sitten kirjaimen vertaa. Älkää uskoko kaiken maailmaan mielipuoliin. Suomi on hyvä maa asua. Puutteitakin on. Kertokaa mulle joku maa missä ei olis mitään huonoo puolta. On ihmisiä, jotka eivät pärjää missään. Ja aina on toisissa vika. Minä viihdyin hyvin Ruotsissa useamman vuosikymmenen. Nyt asun Suomessa ja viihdyn erittäin hyvin. Siis älkää uskoko höpöttäjiä! Vielä oli tuolla kirjoittajalla otsaa vetää Jumala mukaan omaan sotkuunsa. Saisit hävetä!


      • markettien edustoilla
        sairas vuodatus kirjoitti:

        Eikä totta ei sitten kirjaimen vertaa. Älkää uskoko kaiken maailmaan mielipuoliin. Suomi on hyvä maa asua. Puutteitakin on. Kertokaa mulle joku maa missä ei olis mitään huonoo puolta. On ihmisiä, jotka eivät pärjää missään. Ja aina on toisissa vika. Minä viihdyin hyvin Ruotsissa useamman vuosikymmenen. Nyt asun Suomessa ja viihdyn erittäin hyvin. Siis älkää uskoko höpöttäjiä! Vielä oli tuolla kirjoittajalla otsaa vetää Jumala mukaan omaan sotkuunsa. Saisit hävetä!

        eivät ole venäläisiä vaan Romanian mustalaisia, sieltä niitä tänne roudataan kerjuu reissuille sadoittain joka kesä.
        Romanian mafia tuo ne tänne ja maksun ne hoitavat kerjäämällä ja varastelemalla.


      • tuo edellinen oli
        sairas vuodatus kirjoitti:

        Eikä totta ei sitten kirjaimen vertaa. Älkää uskoko kaiken maailmaan mielipuoliin. Suomi on hyvä maa asua. Puutteitakin on. Kertokaa mulle joku maa missä ei olis mitään huonoo puolta. On ihmisiä, jotka eivät pärjää missään. Ja aina on toisissa vika. Minä viihdyin hyvin Ruotsissa useamman vuosikymmenen. Nyt asun Suomessa ja viihdyn erittäin hyvin. Siis älkää uskoko höpöttäjiä! Vielä oli tuolla kirjoittajalla otsaa vetää Jumala mukaan omaan sotkuunsa. Saisit hävetä!

        Sinun kirjoituksesi on taas mielestäni jokseenkin ulkokullainen.
        Jokainen joka tähän sarvikuonojen maahan tulee takaisin, tulee takuulla kaipaamaan takaiksin sinne mistä tuli.
        Mutta ehkä kuitenkin tottuu tähän tiettyyn RAAKUUTEEN, mitä suomalaisuus on.


      • iskevät suoraan
        tuo edellinen oli kirjoitti:

        Sinun kirjoituksesi on taas mielestäni jokseenkin ulkokullainen.
        Jokainen joka tähän sarvikuonojen maahan tulee takaisin, tulee takuulla kaipaamaan takaiksin sinne mistä tuli.
        Mutta ehkä kuitenkin tottuu tähän tiettyyn RAAKUUTEEN, mitä suomalaisuus on.

        ärjyen ja edestäpäin. Naapurimaan säyseä kilipukki puskee peräpäähän salaa,...vi gör så här...


      • Ruatti vapaaksi
        sairas vuodatus kirjoitti:

        Eikä totta ei sitten kirjaimen vertaa. Älkää uskoko kaiken maailmaan mielipuoliin. Suomi on hyvä maa asua. Puutteitakin on. Kertokaa mulle joku maa missä ei olis mitään huonoo puolta. On ihmisiä, jotka eivät pärjää missään. Ja aina on toisissa vika. Minä viihdyin hyvin Ruotsissa useamman vuosikymmenen. Nyt asun Suomessa ja viihdyn erittäin hyvin. Siis älkää uskoko höpöttäjiä! Vielä oli tuolla kirjoittajalla otsaa vetää Jumala mukaan omaan sotkuunsa. Saisit hävetä!

        Mielestäni edellisen kirjoittajan tekstissä oli enemmän totuutta kuin Suomen historiassa ja tässä propagandisessa nykypolitiikassa....

        Ei Suomi ole hyvä maa asua eikä työskennellä kaikki on vain yhtä suurta kuplaa ja harhaista positiivisuutta.

        Ruotsi ei eroa juurikaan meidän oloista joten vertailu kohteeksi en Ruotsia valitsisi muuhun maailmaan nähden...kiitos


      • eestä ja takkaa
        iskevät suoraan kirjoitti:

        ärjyen ja edestäpäin. Naapurimaan säyseä kilipukki puskee peräpäähän salaa,...vi gör så här...

        Suomalaiset on villipetoja.


      • Ikityötön
        sairas vuodatus kirjoitti:

        Eikä totta ei sitten kirjaimen vertaa. Älkää uskoko kaiken maailmaan mielipuoliin. Suomi on hyvä maa asua. Puutteitakin on. Kertokaa mulle joku maa missä ei olis mitään huonoo puolta. On ihmisiä, jotka eivät pärjää missään. Ja aina on toisissa vika. Minä viihdyin hyvin Ruotsissa useamman vuosikymmenen. Nyt asun Suomessa ja viihdyn erittäin hyvin. Siis älkää uskoko höpöttäjiä! Vielä oli tuolla kirjoittajalla otsaa vetää Jumala mukaan omaan sotkuunsa. Saisit hävetä!

        Olen kuitenkin samaa mieltä kanssasi jumalan esiinvetämisen mauttomuudesta.

        Ei varmasti ole maata missä ei mitään vikaa olisi, tuo on suhteeton yksinkertaistus. Mutta Suomessa niitä vikoja on paljonkin eikä niihin tule koskaan parannusta. Esimerkiksi Hirvasnoro juhli vanhustenhoidon kuntoonsaattamislupausten kymmenvuotisjuhlaa jonkin aikaa sitten, mutta todellisuudessa vanhusten hoito on ollut retuperällä 1920-luvulta lähtien. Suomen hallinto on täysi alisuoriutuja siitäkin huolimatta että väkeä on virastoissa tunnetusti paljon.

        Pakko oli takaisin tulla, eihän sille mitään voi.


      • takaisin?
        Ikityötön kirjoitti:

        Olen kuitenkin samaa mieltä kanssasi jumalan esiinvetämisen mauttomuudesta.

        Ei varmasti ole maata missä ei mitään vikaa olisi, tuo on suhteeton yksinkertaistus. Mutta Suomessa niitä vikoja on paljonkin eikä niihin tule koskaan parannusta. Esimerkiksi Hirvasnoro juhli vanhustenhoidon kuntoonsaattamislupausten kymmenvuotisjuhlaa jonkin aikaa sitten, mutta todellisuudessa vanhusten hoito on ollut retuperällä 1920-luvulta lähtien. Suomen hallinto on täysi alisuoriutuja siitäkin huolimatta että väkeä on virastoissa tunnetusti paljon.

        Pakko oli takaisin tulla, eihän sille mitään voi.

        Kuka voi pakottaa paluumuutton? Ei tarvii kertoo, mutta en oikein käsitä.
        Kyllä vanhusten hoitoon pitäis ehdottomasti tulla parannusta. Kun vaan ei tarttis mennä kunnan eikä valtion virastoon. Siellä menee hermo.


      • Ikityötön
        takaisin? kirjoitti:

        Kuka voi pakottaa paluumuutton? Ei tarvii kertoo, mutta en oikein käsitä.
        Kyllä vanhusten hoitoon pitäis ehdottomasti tulla parannusta. Kun vaan ei tarttis mennä kunnan eikä valtion virastoon. Siellä menee hermo.

        Minä en ikinä luopunut Suomen kansalaisuudestani aikana jolloin kaksoiskansalaisuus ei ollut mahdollista. Miten nyt lentokentällä saapuessaan tietää, että tulee maahan tykästymään niin ettei enää takaisin halua.
        Maassaoloni ehto ja pönkkä oli avioliitto Yhdysvaltain kansalaisen kanssa. Kun tuli ero, minulta meni oleskelu -ja työlupa.

        Toinen, minkä tiedän olevan pakkopaluumuuton takana monella on asevelvollisuuden suorittaminen Suomessa.


      • joopa joo

        Niin,ensiksi kaikille paluu muuttajille. Jos olette noin epävarmoja muutosta: - älkää muuttako, tulette katumaan sitä jälkeenpäin..

        Suomessa asumisessa on toki paljon puutteita, mutta niin näyttää olevan Etelä-Afrikassa, Ruotsissa ja jopa Englannissa uutisten mukaan...kasvava rikollisuus(maahan muuttavien ulkomaalaisten takia), joka ainakin Etelä-Afrikassa, ja jopa kuulemma Englannissa, käynnistää muuttoaallon korkeasti koulutettujen (yleensä valkoisten) joukossa.


      • Nimetön
        sairas vuodatus kirjoitti:

        Eikä totta ei sitten kirjaimen vertaa. Älkää uskoko kaiken maailmaan mielipuoliin. Suomi on hyvä maa asua. Puutteitakin on. Kertokaa mulle joku maa missä ei olis mitään huonoo puolta. On ihmisiä, jotka eivät pärjää missään. Ja aina on toisissa vika. Minä viihdyin hyvin Ruotsissa useamman vuosikymmenen. Nyt asun Suomessa ja viihdyn erittäin hyvin. Siis älkää uskoko höpöttäjiä! Vielä oli tuolla kirjoittajalla otsaa vetää Jumala mukaan omaan sotkuunsa. Saisit hävetä!

        Amerikka. Siellä menee hyvin. niin ja tietty siellä Ruotsissa. vaikka ei sitä tyhmempi heti huomaa.


    • ja masentunut

      Palasin muutaman vuoden jälkeen ja se on ottanut niin koville että sairastuin masennukseen. Ainakin Helsingissä ihmiset tuntuivat varsinkin alussa olevan kuin pystyynkuolleita, tylyjä ja ystävätkin ovat töykeitä toisilleen. Tältä tuntuu yhä, eikä kyse ole ns. paluumuuttajan kohtelusta, olen vain omaksunut toisen tavan nähdä asioita. Sinänsähän suomalaiset ovat vilpittömiä ja pohjimmiltaan auttamishaluisia.

      Jos itselle riittää oma elämä perheen parissa ja omaa viiteryhmiä, joista saisi sosiaalisia kontakteja, elämä täällä on siedettävää tai hyvää. Lomilla täällä käydessä ystävät haluavat tavata ja ovat kiinnostuneita, mutta kun muutat takaisin, tilanne muuttuu. Ystävät sanovat että kiva että olet taas täällä, mutta esim. kesäisin kaikki häipyvät eikä ole puhettakaan että olisi aikaa tavata. Yksinäinen ihminen jää hyvin yksin.

      Raakuus, runsas juominen fiksuissakin illanvietoissa ja umpimielisyys on myös kestettävä.

      • juominen

        ja umpimielisyys on kestettävä, omasiko, vai?


      • palannut
        juominen kirjoitti:

        ja umpimielisyys on kestettävä, omasiko, vai?

        Noin juuri ne suomalaiset puoluustautvat iskemällä ihmistä hänen omilla sanoilaan takasin, eivät edes viitti keksiä uusia sanankäänteitä, siihen ei mielikuvitus riitä,
        eikä varsinkaan hyvä tahto.


      • ja masentunut
        juominen kirjoitti:

        ja umpimielisyys on kestettävä, omasiko, vai?

        Jos ei ole omaksunut toista näkökulmaa tähän kotoiseen kulttuuriin, ei ole mahdollista ymmärtää mistä puhutaan kun viitataan esim. raakuuteen, sen olen huomannut.

        Onhan tuo oma vastauksesikin yksi esimerkki raakuudesta.

        Suomella on raaka historia, siksi voimaa ja jopa väkivaltaa ihaillaan, myös naisissa, mutta nykyaikana tämä ihanne kääntyy itseämme vastaan. Vaikka kulttuurimme on uusi ja siksi olemma tavallaan "raakalaisia", uskon että sivistyksemme, viisautemme, rauhallisuutemme ja juuri kulttuuriimme ohuuden ansiosta muutos parempaan voi tulla, ja nopeastikin. Se vain vaatii sitä "sydämen" ymmärtämistä, ja tätä oivallusta ei saavuta muuta kuin elämällä toisessa ympäristössä "sisällä".


    • älä muuta

      Heh, kyllä minä uskoisin sittenkin Suomi24.fi:tä siinä, kuinka rehellisen kuvan saat suomalaisesta kansanluonteesta. Kerroithan sen jo itsekin, että Hesari "moderoi" keskustelupalstojaan kovalla kädellä...

      Taidat muuten olla näitä "poissa silmistä, poissa mielestä" -ihmisiä? Entäpäs sitten, kun muutat Suomeen ja joudut kohtaamaan asenteet silmästä silmään? Vieläkö luulet pystyväsi lakaisemaan faktat maton alle? Kalliiksi tulee moinen vauhtisokeus...

      • kelleri

        Muutimme 10v sitten Espanjaan kun espanjalainen vaimo sitä niin toivoi. Monet asiat otti päähän Suomessa niin, ettei hyviä tuntunut löytyvän paljoakaan. Sellaisia oli mm. kehitysapu ja ruotsinkielisten edut, poliitikkojen mielivalta sekä juoppojen näkyvyys. Ratkaisua helpotti kun lapset hajosivat eri puolille maailmaa. Tuntui ettei Suomessa ole kiinnekohtaa. Ilmastokin oli kauhea syksyisin.

        Nyt olemme havainneet paljon hyviä puolia Suomesta, ja olemme leikitelleet ajatuksella tulla takaisin. Ainakin muutamaksi kuukaudeksi vuodessa kun lapsetkin ovat tehneet ratkaisunsa ja palanneet USA:sta, Espanjasta ja Ruotsista. Vaikka reaaliansio on alhaisempi kuin täällä, on koulutus, kirjastot ja muu kulttuuripalvelu, melko hyvä terveyspalvelu, rauhallisuus ja lahjomattomat virkamiehet, rehelliset pankit ja verottaja, hintataso muualla on ottanut Suomen kiinni jopa mennyt edellekin jne. Verotus on kohtuuton, mutta saahan sillä edes jotakin. Vaimokaan ei 25v poissaolon jälkeen enää tunnu pitävän maastaan ja ihmisistä. Sanoo kritikoidun Suomen ja suomalaisten jättäneen vaikutuksensa mikä kestää! Suomalaiset eivät ainakaan teeskentele tai ylinäyttele vaan puhuvat yleensä totta. Sehän se tylyltä välillä vaikuttaakin. Sana pitää yhä ja rehellisiäkin ovat. Harkitaan kovasti. Vuosien poissaolon jälkeen kävimme kesällä ja ostimme kesäasunnonkin Hesasta. Kaikissa maissa on hyvät ja vähemmän hyvät puolensa. Huonoja onneksi ei rehelliselle muuttajalle ole.


    • eloveena1978

      Olen asunut Kaliforniassa kohta viisi vuotta, kaikki sukulaiset ja perhe Suomessa. Taalla minulla on paikallinen mies. Nyt viimeisen kesalomamatkan jalkeen en ole enaa pystynyt ollenkan sopeutumaan takaisin Ameriikan elamaan, vaan koti-ikava Suomeen on kamala. Ei haittaa rantasade, vaakatasossa taivaalta tuleva vesisade tai 20 asteen pakkanen. Pakko paasta kotiin. Mies jaanee tanne... mutta tulkoon perassa jos haluaa. Tosin en itsekaan tieda teenko oikean paatoksen, silla en ole viiteen vuoteen oikeasti asunut Suomessa -sopeutumisvaikeudet voivat siis olla edessa.

      Mutta ikava kotiin on niin hurja etten voi ainakaan talla eraa jaada Kaliforniaan. Eiko se ole niin, etta "your home is where your heart is"? Meille ulkomailla asuville suomalaisille kay vain usein niin etta koti onkin kahdessa paikassa, eika koskaan enaa tule olevansa 100% kotona kummassakaan maassa. Sitten mennaan edestakaisin kun aina kaivataan taas sinne toiseen maahan...

      Toivon, etta perheen ja ystavien tuella soputuminen tulee olemaan suhteellisen helppoa. Mutta hieman kylla pelottaa se pessimistinen suomalaisten asenne kaikkeen, ja kun kukaan ei hymyile takaisin, voi siina vaiheessa alkaa taas tehda mieli "Jenkkilaan" -niin tekopyhia kun taalla ollaankin, mutta ainakin kohteliata ja hymyyn vastataan aina hymylla...

      We will see...

    • soiles

      Totta on Eloveena.
      Meilla on aina 2 kotia, jonne sydamemme halajaa. Tassa asiassa on hyvatkin puolet, jos pystyy liikkumaan kahden kodin valilla. Itsellani on 3 eri maassa koti, jonne matkustan kun vain pystyn. Ja Suomi on se viimeinen listallani.

      On parasta ettei odota liikaa tukea suvulta, ainakin nain kavi minulle, he eivat yksinkertaisesti pysty ymmartaan monikulttuurista ajatus tapaani, kun kaikki pyorii taalla Suomessa vain heidan itsensa ymparilla.
      Suomalaiset ovat metsan kansaa, vailla kaytostapoja, juntteja, aryalaisia siis. He kun elavat siina kiiltokuva maailmassa, etta Suomi on maailman napa, hyvinvointivaltio, mita se todellisuudessa ei ole, vaan annas olla, jos menet arvostelemaan.....

      Hyva on jos sinakin voit aina lahtea pakoon Kalifornian aurinkoo, niinkuin mina Kreikan aurinkoon, ystavani siella ovat kirjoitelleet kuinka kurjaa ja kauheaa on elama nyt taloudellisen kriisin kourissa, vaan silti he totesivat etta # aurinko taalla kylla onneksi aina paistaa #.

    • yli 10 v suom

      Heipä Hei Tuumija.

      Vuonna1991 minä muutin suomeen takaisin, n. 10 vuoden Italiassa olon jälkeen. Olin eroamassa ja suurempia tuumimatta palasin takaisin, vaikka siellä oli työ ja suuri " perhe" ei omia lapsia. Ystäviä ja paljon rakkaita "sukulaisia."

      En ollut ajatellut minkälainen kulttuurishokki se oli, piti aika paljon totuttautua tähän suomalaiseen "menoon" , ensimmäiset kaksi vuotta oli sellaista hakemista, ja jotenkin vaan jämähdin tähän suomalaisuuteen.
      Jälkeen päin ajatellen minun olisi pitänyt ensin tulla tänne vaikka kesäksi , ja ehkä pariksi kuukaudeksi talvella, jotta ei olisi tullut niin suurta "shokkia", minun oli hyvin vaikeata sopeutua, negatiivisuuteen, ns. puhumattomuuden kulttuuriin, kylässä käymättömyyteen , naapuruudettomuuteen, etc. Suomiikävänkin olisi voinut hoitaa näin oleskelemalla pari kuukautta kerrallaan täällä.
      En ole koskaan unohtanut toista kotimaatani Italiaa, käyn siell' harvakseltaan, ja kuitenkin tuolla takaraivossa kolkuttaa joskus harvoin, miksi piti lähteä ja miksi niin kiireesti, mutta nyt on jo kulunut pitkä aika ja kai tähän tylsyyteen on niin tottunut ettei edes huomaa, tervehtivätkö ihmiset, vai puhuvatko yms.yms.

      Joskus herätän vieläkin hämmennystä kun alan keskustella ihan ventovieraille, bussissa, metrossa, kauppajonossa.

      Tuumippa tarkkaan ja punnitse kannattaako muuttaa ympärivuotisesti tänne.

      Tulit sitten mihin aatoksiin tahansa,Hyvää Vuotta 2012 ja tervetuloa jos niihin aatoksiin tulet.

    • tytszyz

      Täällä puhutaan näköjään paljon, että suomalaiset on niin sulkeutuneita ja negatiivisia jne. jne.
      Itse olen vähän eri mieltä. Ainakin täällä pienellä paikkakunnalla missä asun, niin on tosi helppo tutustua ihmisiin. Kylällä on aina juttuseuraa ja naapurit pyytävät kahville ja lenkille toisiaan. Mikä parasta se on aitoo ja vilpitöntä. Jopa pyörän voi jättää kaupan eteen lukitsematta.
      Mutta voi tietysti olla, että kyse on siitä, että tää on vain tämmöinen n. 6000 hengen kylä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      88
      1234
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1046
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      61
      788
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      730
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      287
      695
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      694
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      37
      636
    9. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      634
    10. Viime yönä mietin paikkoja luonnossa, missä olen kulkenut

      kävellyt ja ikävöinyt, ja ollut niin yksin. Monet kerrat. Ne palauttavat mieleeni sinut ja sen, kuinka kipeää on se kaip
      Ikävä
      57
      622
    Aihe