KRISTUS, SEURAKUNNAN KULMAKIVI
1. Piet.2:4-10
--
2:4 Ja tulkaa hänen tykönsä, elävän kiven tykö, jonka ihmiset tosin ovat hyljänneet, mutta joka Jumalan edessä on valittu, kallis,
2:5 ja rakentukaa itsekin elävinä kivinä hengelliseksi huoneeksi, pyhäksi papistoksi, uhraamaan hengellisiä uhreja, jotka Jeesuksen Kristuksen kautta ovat Jumalalle mieluisia.
2:6 Sillä Raamatussa sanotaan: "Katso, minä lasken Siioniin valitun kiven, kalliin kulmakiven; ja joka häneen uskoo, ei ole häpeään joutuva".
2:7 Teille siis, jotka uskotte, se on kallis, mutta niille, jotka eivät usko, "on se kivi, jonka rakentajat hylkäsivät, tullut kulmakiveksi"
2:8 ja "kompastuskiveksi ja loukkauskallioksi". Koska he eivät tottele sanaa, niin he kompastuvat; ja siihen heidät on pantukin.
2:9 Mutta te olette "valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, omaisuuskansa, julistaaksenne sen jaloja tekoja", joka on pimeydestä kutsunut teidät ihmeelliseen valkeuteensa;
2:10 te, jotka ennen "ette olleet kansa", mutta nyt olette "Jumalan kansa", jotka ennen "ette olleet armahdetut", mutta nyt "olette armahdetut".
--
Seurakunnan kulmakivenä on Jeesus Kristus (Ef. 2:20).
Kulmakivi on rakennuksessa jokainen kivi perustuksesta kattoon asti kahden seinän yhtymäkohdassa.
Perustuksessa oleva kulmakivi on vertauskuva Jeesuksesta.
Perustus on tärkeä, sen tietää jokainen talonrakentaja
Itse olen rakennellut viime aikoina kivimuuria. Siinäkin on tärkeätä, miten perustus tehdään ja miten kivet ladotaan päällekkäin.
Olen joutunut tänä kesänä myös uusimaan kosken yli johtavaa siltaa.
Ihmettelen, miten silta on pysynyt pystyssä, kun perusta oli niin heikosti tehty. Osa sillasta oli jo uhkaavasti kallellaan, kun perusta oli pettänyt.
Oli jo aika laittaa perusta kuntoon.
Meidänkin on syytä tarkistaa, mille perustalle elämämme rakennamme.
Mistä siihen saisimme oikeita rakennusaineita? Tarjollahan on niin monenlaista touhua ja menoa.
Juutalaisille tämä ”elävä kivi” (4) merkitsi ”kompastuskiveä ja loukkauskalliota” (8).
Kristus on tänäänkin loukkauskivi niille, jotka tahtovat käydä omien tekojen tietä (omavanhurskaat).
He kompastuvat tähän kiveen ja kaatuvat; heille Kristuksen risti on loukkaukseksi.
Paavali sanookin: ” ... me saarnaamme ristiinnaulittua Kristusta, joka on juutalaisille pahennus ja pakanoille hullutus, mutta joka niille, jotka ovat kutsutut, olkootpa juutalaisia tai kreikkalaisia, on Kristus, Jumalan voima ja Jumalan viisaus” (1. Kor.1:23,24).
Pietarin lähettämän kirjeen vastaanottajat ovat ottaneet uskossa vastaan sanoman kulmakivestä, sanoman Jeesuksesta.
Pietari voi sanoa heistäkin: ”te olette valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, omaisuuskansa” (9), ”te olette armahdetut” (10).
Miten on sinun laitasi?
Oletko sinä kokenut armahduksen?
Voitko sinä sanoa kuuluvasi ”valittuun sukuun, kuninkaalliseen papistoon, pyhään heimoon, omaisuuskansaan”.
Muista, olemme kalliisti lunastetut ja sovitetut, Jeesuksen Kristuksen verellä (1:19).
Suostu siis armahdettavaksi. Älä torju kutsua!
--
1. Kirkasta, oi Kristus,
meille ristinuhri Golgata,
josta meille langenneille
loistaa sydän Jumalan.
Uskonsilmä kiinnitä
aina kohti ristiä.
2. Synkeys nyt hajoaapi,
yöstä päivä valkenee.
Kun näin Jeesus voiton saapi,
taivas meille aukenee.
Herra Jeesus verellään
rauhan tuotti ristillään.
(Virsi 301:1,2)
1. Piet. 2:4-10 Kulmakivi
5
175
Vastaukset
että tunnustat Kristuksen kulmakiveksi, kun eräskin tuolla joku päivä sitten sanoi kolminaisuusopin olevan itselleen kulmakivi ja kaiken perustus!
Kuulumme siihen samaan pelastuksen muuriin:
Jes. 60:18
"Ei kuulu enää väkivaltaa sinun maassasi, ei tuhoa, ei turmiota sinun rajaisi sisällä, ja sinä kutsut pelastuksen muuriksesi ja KIITOKSEN PORTIKSESI".
Matt. 22:4
"Vielä hän lähetti toisia palvelijoita lausuen: 'Sanokaa kutsutuille: Katso, minä olen valmistanut ateriani, minun härkäni ja syöttilääni ovat teurastetut, ja KAIKKI ON VALMIINA; tulkaa häihin'."
Sananl. 15:15
"Kurjalle ovat pahoja kaikki päivät, mutta HYVÄ MIELI ON KUIN ALITUISET PIDOT".
Tulkaa siis hyvälle mielelle, niin olette hääaterialla!- rukoilla vaik
Viittisittekö rukoilla puolestani on vaikeuksia. Ehkä joku ehtis kirjoittelunsa välillä.
rukoilla vaik kirjoitti:
Viittisittekö rukoilla puolestani on vaikeuksia. Ehkä joku ehtis kirjoittelunsa välillä.
Muistetaan!
Herralta tulee apu!rukoilla vaik kirjoitti:
Jumalan tahto niin Sinun kuin minunkin elämän vaikeuksissa!
Ps. 73:26
"Vaikka minun ruumiini ja sieluni nääntyisi, Jumala on minun sydämeni kallio ja minun osani iankaikkisesti".- mitä et voi
Tapio522 kirjoitti:
Muistetaan!
Herralta tulee apu!pitää.
Kas herralta (jos tarkoitetaan Jumalaa) ei tule yhtikäs mitään.
Oma apu paras apu.
Jos oma apu ei auta, ammattiauttaja auttaa.
Suomen yhteiskunta on niin hyvä, että apua löytyy kaikkiin ongelmiin.
Älä kuitenkaan mene uskovien apua saamaan. Se ei ole pyyteetöntä. Kylkiäisenä sinut käännytetään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi433544Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!4413063Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan232830Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!831917- 871517
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541380- 1071267
- 1041222
SEO!! Pyhäsalmi
Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs721143Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.32983