Suomessa oli joskus merkittävä pääomakeskittymä, ns. Punapääoma. Se tarkoitti työväestön ja sitä edustavien järjestöjen omistamia liikeyrityksiä.
Sellaisina voisi mainita:
- OTK:lainen osuustoimintaliike, myöhemmin tunnettu E-liikkeenä. Se omisti lukemattomia kaupparakennuksia, sadoittain kalliita tontteja, tehtaita, myllyjä, ison suunnittelutoimiston, jne.
- Cumulus-hotellit olivat myös osa Punapääomaa
- vakuutusyhtiöt Kansa ja Turva. Turva toimii nykyisin erään ison, yksityisen vakuutusfirman peiteyrityksenä
- pankit, Työväen Säästöpankki ja SAK:n omistama Osuuspankki Yhteistuki sekä E-liikkeitten säästökassat
- rakennusliike Haka ja sen lukuisat maakunnalliset Haka-rakennusliikkeet. Hakalla oli häviämishetkellään myöskin valtaisa maaomaisuus.
Minne tämä, nykyarvoltaan miljardien eurojen omaisuus hävisi ja kuka sen hävitti? Miksi kukaan ei tätä kysy eikä tutki. Hävisikö kaikki tosiaan tyhmyyteen ja tyhjyyteen kasinopelissä vai nettosivatko jotkut tahot ja paljon.
Samaan aikaan SOK:lainen osuustoimintaliike sen kuin porskuttaa. Ei se hävinnyt minnekään laman aikana, päinvastoin rikastui ja laajeni ostellen pilkkahintaan Punapääoman osia.
Oliko Punapääoman häviämisen syynä pelkästään sosialististen johtajien kyvyttömyys ja sosialismi vaiko jotain pahempaa. Ilmeisesti Punapääoman katoamisen takana on jotain sellaista mitä ei parane tutkia eikä nostaa esille.
Aihe on kiinnostava mutta nimiä tuskin kannattaa alkaa luettelemaan kunnianloukkaussyytteitten pelossa.
Minne katosikaan
39
1335
Vastaukset
- Punikkilahtari
Unohdit punapääoman kirkkaimman helmen eli Helsingin Kulttuuritalon!
Kyllä komukoita vitustaa ankarasti kun kasinomiehet pelasi kapitalistien pelejä ja hävisivät kaiken.
Hitaat hevoset ja nopeat naiset ne on vieneet rahat monelta jo aiemmin ja vievät jatkossakin...- Anonyymi00035
Hyvä, että kapitalismissa kukaan ei ikinä pelaisi vain ja ainoastaan omaan pussiin. Mikä keynesiläisyys? Mikä kysyntäpuolen ekonomia? Miten niin ns. tihkuekonomia on täyttä skeidaa ja kapitalismin ylivoimaisuuden laulajat vain laittaisivat kaikki omaan taskuunsa eikä yhteiseksi hyväksi?
https://www.investopedia.com/ask/answers/040915/what-demandside-economics.asp
- Mattikukkarossa
Unohdit punapääoman toiseksi kirkkaimman helmen ja varsinaisen agitatsioonin kehdon, Sirola -opiston eli Vanajanlinnan!
Kyllä komukoita vitustaa ankarasti kun kasinomiehet hävisivät tuonkin hienon ja valtavan kalliin linnan.- ...Stasi-Uffe!
STS:n pelaaminen nurin ei onnistu kuin vakoojilta!
Mutta tilalle tuli "Grey Eminens Ltd", Uffen ja Ulpu Iivarin yhteisyritys, joka myi poliittisia päätöksiä ja lainsäädäntöä ("konsultointia") eniten tarjoaville.
- NL:n hautaan
Jos kerran punainen raha oli lähtöisin NL:stä ja kyseinen laitos lakkasi olemasta, niin aivan ilmeisesti sen pääoman lähteet myös tyrehtyivät.
Venäjän kansan selkänahka ei enään venynyt Suomen punikkien kukkaroon. Oli tarpeeksi laittamista omissa nurkissakin. Suomessa vallankumous sai siirtyä aikaan iäisyyteen.- soukemmalla
Ns. punapääomassa oli kyse suomalaisten työläisten työllään hankkimista rahoista. Siis osuustoiminnasta aivan kuten on S-liike nykyään, tiedätkös juntti. S-marketit jne...
N-liitolla ei ollut mitään osuutta OTK-laisessa osuustoimintaliikkeessä tai Haka-yhtiöissä tai Kansa-yhtiössä jne....
Jos olet niin kakru, että et mitään asiasta tiedä niin ymmärtäisit edes olla hiljaa. Näyttäisit sillä tavoin vähän viisaammalta kuin mitä tosiasiassa oletkaan. - omiin taskuihin
soukemmalla kirjoitti:
Ns. punapääomassa oli kyse suomalaisten työläisten työllään hankkimista rahoista. Siis osuustoiminnasta aivan kuten on S-liike nykyään, tiedätkös juntti. S-marketit jne...
N-liitolla ei ollut mitään osuutta OTK-laisessa osuustoimintaliikkeessä tai Haka-yhtiöissä tai Kansa-yhtiössä jne....
Jos olet niin kakru, että et mitään asiasta tiedä niin ymmärtäisit edes olla hiljaa. Näyttäisit sillä tavoin vähän viisaammalta kuin mitä tosiasiassa oletkaan.On se kumma, kun ei vieläkään myönnetä sitä, että Neuvostoliitto -Komiternin oppien mukaan- rahoitti kansaivälistä kommunistista vallankumoustyötä massiivisilla pääomilla. Ei niitä muovikassimiljoonia eritelty kun ajettiin proletariaatin diktatuuria pystyyn!
Vetoat Tannerilaiseen osuustoimintaan, jonka tuhosta voidaan kyllä kysellä edelleen, koska sen kohdalta ei ole tehty kunnollista selvitystyötä vieläkään.
Täältä löytyy viihtellisesti koottu tarina yhdestä asiaan liittyvästä kohelluksesta.
http://www.yle.fi/mot/170100/kasis.htm
- tutkia asia?
Kukaan nuori ei tähän rohkene, koska hänen elämänsä tuhottaisiin.
Joku vanhempi emeritus, jolla ei ole elämä enää akateemisista työpaikoista tai apurahoista kiinni voisi vaaratta asian selvittää.
Nyt löytyy vielä hyvää muistitietoa mukana olleilta sekä varmasti myös monien henkilökohtaisia arkistoja. Saataisiin miljardien hävittäjät kiinni ja ehkäpä jopa rahaakin takaisin.- ainasamaamieltä
..ja muistelisin että onhan tuota "punapääoman" tuhoa tutkittukin ja tongittu, jos ei muuten niin tutkivat journalistit. Heillä tietystikin saattaa olla mielessä ne varsinaiset sensaationkaivamiset näistä asioista mutta kyllähän niissäkin jo jotakin on. Iltasanomat aikoinaan esim. vuonna 1993 tutkiskeli muistaakseni ainakin STS-pankin ,eli tämän Sundqvistin johtaman puljun touhuja varsin laajasti ja julkaisikin jokusen jutun keskittyen lähinnä tähän Ulfin velipojan Way up- yhtiön touhuihin...jotka sittemmin ilmeisesti realisoituivatkin kokolailla meidän veronmaksajien piikkiin tuon Siltapankin kautta.
- ainasamaamieltä
ainasamaamieltä kirjoitti:
..ja muistelisin että onhan tuota "punapääoman" tuhoa tutkittukin ja tongittu, jos ei muuten niin tutkivat journalistit. Heillä tietystikin saattaa olla mielessä ne varsinaiset sensaationkaivamiset näistä asioista mutta kyllähän niissäkin jo jotakin on. Iltasanomat aikoinaan esim. vuonna 1993 tutkiskeli muistaakseni ainakin STS-pankin ,eli tämän Sundqvistin johtaman puljun touhuja varsin laajasti ja julkaisikin jokusen jutun keskittyen lähinnä tähän Ulfin velipojan Way up- yhtiön touhuihin...jotka sittemmin ilmeisesti realisoituivatkin kokolailla meidän veronmaksajien piikkiin tuon Siltapankin kautta.
..pikkasen...rahaahan noista on aivan turha haikailla takaisin...se on vaikeampaa kuin kaikkia miellyttävän budjetin teko Suomessa.
- Punapääomalla
ainasamaamieltä kirjoitti:
..pikkasen...rahaahan noista on aivan turha haikailla takaisin...se on vaikeampaa kuin kaikkia miellyttävän budjetin teko Suomessa.
Minulla oli huippuedullinen henkivakuutus Kansasta. Sain 80-luvun puolivälissä isot vakuutuskorvaukset. Siinä vaiheessa nostin koko pääoman ulos. Oli indeksiin sidottuna noussut aika moninkertaiseksi.
Täytyy sanoa, että minä ainakin tienasin aika rutosti. Sain varmasti enemmän kuin 20-kertaisesti sen mitä olin maksanut vuosimaksuja.
Kiäh, kiäh, kiäh. Siinäkin hupeni osa Punapääomaa.
Samoin hyödynsin Yhteistuen huippukorkoisia määräaikaistalletuksia. Tuli korkoo tuollaset 12 % vuodessa. - ainasamaamieltä
Punapääomalla kirjoitti:
Minulla oli huippuedullinen henkivakuutus Kansasta. Sain 80-luvun puolivälissä isot vakuutuskorvaukset. Siinä vaiheessa nostin koko pääoman ulos. Oli indeksiin sidottuna noussut aika moninkertaiseksi.
Täytyy sanoa, että minä ainakin tienasin aika rutosti. Sain varmasti enemmän kuin 20-kertaisesti sen mitä olin maksanut vuosimaksuja.
Kiäh, kiäh, kiäh. Siinäkin hupeni osa Punapääomaa.
Samoin hyödynsin Yhteistuen huippukorkoisia määräaikaistalletuksia. Tuli korkoo tuollaset 12 % vuodessa...korkotaso oli kauttaaltaan tuonkaltainen. Muistelisin säästöpankkienkin tarjonneen aika hulppeita korkoja silloisille tallettajille. Mutta muistaa täytyy myös se että silloinen inflaatiokin otti ja laukkasi selvästi kovempaa vauhtia kuin tämä mihin olemme tottuneet viimeisen reilun kymmenen vuoden aikana.
-80 luvulla oli Suomen ja muun maailman välinen korkoero n.3% ja paikkapaikoin jopa enemmänkin. Siinähän oli asiansa osaavalle pelaajalle selvä pelin paikka olemassa, joka toimi niin kauan kuin ei tullut devalvaatiota, etenkin kun valuuttakauppakin vapautettiin juuri sopivasti tuohon -86 loppuvuonna alkaneeseen mukavaan nousupyrähdykseen... - .......
Vihjeenä kerron Yleisradion toimittajan ja Hesarin Riemuhuuto etusivulla"; ,,-Punapääoma kaadettu!!"
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=110&conference=1500000000000104&posting=22000000025835015
- eikä riitäkkään
Keskuskauppakamarin Eurooppa-muistion,
jonka mukaan työmarkkinat on saatava joustamaan ja maatalousyhteisöä on purettava. Pääjohtaja ei kertonut, kenen palkkalistoille näin syntyvät työttömät mahdollisesti sijoitetaan.
Heikki Haavistonkin mukaan "Bryssell on hyvä piiskuri, julkisen sektorin menoja on helpompi leikata Brysselin kurinpidon alla".
Paljonko lienee tullut maksamaan Suomen kansalle eurokunto?
Ainakin kymmeniä tuhansia turhia vararikkoja, satojatuhansia menetettyjä
työvuosia ja suunnatonta inhimillistä kärsimystä. Työttömiä, katkeroituneita
ja toivonsa menettäneitä ihmisiä.
"Kotimaani ompi Suomi, Suomi armas synnyinmaa" laulussa lauletaan.
Meni punapääoma ja sinivalkoista, muutakin.
http://www.jaakkokontinen.net/talous.htm.html#Moraaliset- Käääk, kääk,,,
Ei Suomen työväen keräämä jättiomaisuus, pääoma, mennyt EU:n takia. Se on faktaa. Ne hävittäjät löytyvät taatusti lähempää kuin Brysselistä.
Mutta miksi kukaan ei asiaa tutki ja julkista nimiä. Sentään hävitettiin silloisesssa rahassa jättimäinen, useitten miljardien omaisuus. Kerätty köyhän kansan uurastuksella lähes 100 vuoden aikana.
Olisi niitten konnien nimet paljon mielenkiintoisempia kuin joku tyhjänpäiväinen Stasi-lista.
Ja lipsuiko muutama sata miljoonaa markkaa joihinkin hämäriin taskuihin???
Veikko Luoteen kirja:yrittäjän ajojahti.Siittä se selviää.
- dtjdhjd
kun kerran ollaan, niin tietysti voisi miettiä vähän kauemmaksi tuota asiaa.
Mikä taho on vuosisatoja tätä kansaa eniten pumpannut ?
Ei kai se armas veljeskansamme Ruotti ole ??
Asian selvittäminen ei ole oikeasti edes hankalaa, koska yksi tieto riittää vastaukseen. Samat tahot, jotka upottivat "vahingossa" suomen markan, valuutanviennillä ulkomaille, ovat suurimmat hyötyjät. Tai ainakin heidän veljensä, serkkunsa, seurakaverit.....
Todellisuutta kuitenkin on, että kansan varallisuus jaettiin kerralla paremmin. Eihän köyhä edes ymmärrä mitä rahalla tehdään.- sen
voi nähdä eikä ihan väärä näkökulma olekaan.
- jjdgj
Ihan hyvin asia näyttää aukeavan, ainoastaan raha- / omaisuusmassat ovat vääriä.
Jos punapääoman suuruudeksi lasketaan varovasti 35miljardia €, niin meinaatte herrat unohtaa, että "pankkitukeen" upposi 10- 15 mrd €.
Eikä kukaan sano,että nämä pitäisi maksaa takaisin kansalle.
Enhän minäkään teidän tappioita sure, omiani vain haikailen.
Ja edelleen jotain puuttuu, keksiikös joku?- leiriläinen
..keksisin sellaisen ihmettelyn että mistähän tuo punapääoman suuruudeksi arvelit varovaisesti peräti 35 miljardia euroa...? Sehän tekee sitten markkoina peräti 210 miljardia markkaa...? Aikamoinen summa noinniinkuin punapääomaksi. Punapääoman suuruudeksi on arveltu silloin parhaimmillaan aika monessakin lähteessä esim. Kauppalehti n. 8 miljardia MARKKAA...joka on nyt kuitenkin kohtuullisen erilainen kuin tuo varovainen arvio 35 miljardia EUROA...ihan näin aluksi kyselisin tuota.
- Anonyymi
----Miksi kukaan ei tätä kysy eikä tutki.------
Esko Seppänen on kirjoittanut aiheesta kirjan Punapääoman romahdus.
---- Hävisikö kaikki tosiaan tyhmyyteen ja tyhjyyteen kasinopelissä vai nettosivatko jotkut tahot ja paljon.----
Varmaan sekä että.- Anonyymi
Varmaan porvarit nekin rahat nyysi taskuihinsa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Varmaan porvarit nekin rahat nyysi taskuihinsa.
Punapääoma katosi valuuttakeinotteluun Koiviston tyhmyyksien takia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Punapääoma katosi valuuttakeinotteluun Koiviston tyhmyyksien takia.
Ei kukaan voi niin paljon valuutalla keinotella, että miljardit katoaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei kukaan voi niin paljon valuutalla keinotella, että miljardit katoaa.
Punaisten taidoilla se onnistui vallan helposti!
- Anonyymi
Toki myös vaaleissa punaiset tekivät uuden katoamistempun! Kunnallisvaaleissa oli vasemmistopuolueiden (2 kpl) yhteenlaskettu kannatus enää 32.3 % eli alle kolmasosa
äänistä”. Kaukana takanapäin on nyt se ”loistava tulevaisuus”!- Anonyymi
Paljon enemmänhän tuo on kuin Kokoomuksella. SDP yksinkin peittosi Kokoomuksen.
- Anonyymi
Onhan tuosta kirjoiteltu. Kun 90-luvun lama iski, esimerkiksi Suomen suurimman rakennusliikkeen HAKAn tukeminen ja lopulta konkurssi imivät tolkuttomasti rahaa. Jos HAKA ja EKA olisi päästetty kylmästi konkurssiin 90-luvun alussa, ei koko "linnake" olisi sortunut.
- Anonyymi
Lama iski pahasti hotelliketjuun. HAKA oli kannattavuudeltaan heikko jo 80-luvulla, koska oli yrittänyt laajentua uusille toimialoille. Katsokaa vaikka wikipediasta EKA:n kohtalo.
- Anonyymi
Huonoina aikoina kassa on kuningas. Mutta punapääoman kassa ei ollut kovin vahva nousukaudellakaan, koska henkilöstöä oli liikaa. Henkilöstön määrällä EKA oli valtion jälkeen Suomen suurin työnantaja.
Kun laman iskiessä yritettiin kaikkia tappiollisia rönsyjä pitää sitkeästi pystyssä, punapääoman kassa tyhjeni. Kiinteistöjen arvokin tippui. - Anonyymi00031
Punapääomahan romahti, koska punaisten johto oli ahnetta ja epäpätevää. Näinhän on aina ollut maailman historiassa sosialistien ollessa vallassa. Eli kansan sortaminen, vallan ja rahan keruu on heidän tapansa toimia. Lopulta tulee aina se suuri romahdus. Aina. Sosialismi ei vaan toimi, eikä mikään sen osa-alue tai johdannainen.
- Anonyymi00033
Herrasväen kakara ilakoi suurtyöttömyydellä, pappa betalar.
- Anonyymi00032
Ei kadonnut minnekään. Tradekaa kohta Don.
- Anonyymi00034
NEUVOSTOLIITON HEDELMÄT
Kommunismi kasvatti valtiomuotona omat hedelmänsä, jotka olivat kitkeriä kansalaisille:
- vankileirit ja tuhannet tapetut omat kansalaiset
- ylisuuri armeija ja virkakoneisto
- militarismi
- nälkäpalkat kaikille
- työläiset elättivät puoluepamppujen yläluokkaa, joka täydensi itse itseään
- sensuuri ja vaalien puute
- ihmisarvon puute
- matkustuskielto
- urkinta ja ilmiantojärjestelmä
- ei vapaita ay-liikkeitä ja lakkokielto
- työläinen ei tuntenut omistavansa tuotantovälineitä vaan muuttui orjaksi
Tänä päivänä jo varsin moni epäilee ajaa valtaan järjestelmää, joka on AINA epäonnistunut ja jonka alaisuudessa kansa ei halua elää!- Anonyymi00037
Tuohan vaikuttaa Suomen politiikalta ennen jatkosodan loppumista.
- Anonyymi00038
Anonyymi00037 kirjoitti:
Tuohan vaikuttaa Suomen politiikalta ennen jatkosodan loppumista.
Miltä osin? Suomella oli niukka armeija ja sen varustelu, ei sensuuria, vapaat vaalit, vapaat AY-liikkeet, lehdistön ja ilmaisun vapaus jne! Aika naurettava väite kaikilta osin!
- Anonyymi00036
Vuonna 1992 Suomessa pantiin vireille ennätykselliset 7 391 konkurssia. Tämä oli suora seuraus 1990-luvun alun syvästä lamasta, joka aiheutui muun muassa markan devalvaatiosta, Neuvostoliiton kaupan romahduksesta ja ylikuumenneen talouden äkillisestä pysähtymisestä. Konkurssien määrä oli tuolloin historiallisen korkea.
- Anonyymi00039
Saattoi olla, mutta ENTÄ SITTEN? Siitäkin lamasta selvittiin ja valtion kuluja leikattiin enemmän kuin nyt! Lue uusin SK-lehti!
- Anonyymi00040
Minne katosi kumpparinokia, markkinat on pienet monialayrityksille devalvaatiot vei kansan ostovoiman ja vientiä ei ollut
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1311364
- 102881
- 75713
- 51605
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa13521ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40484Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m153451Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..30417- 26389
Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;175384