Tshernobyl-tukiaiset ja

uhrit

Maksamme kaikki tukea ydinvoimalle, halusimme tai emme:



Euroopan kehityspankki rahoittaa Tshernobylin sarkofagia
Julkaistu 07.08.2007, klo 16.20
Euroopan jälleenrakennus- ja kehityspankki on luvannut 368 miljoonaa euroa Tshernobylin onnettomuusreaktorin uuden suojakuoren rakentamiseen. Ukrainan viranomaisten mukaan uuden suojakuoren rakentaa ranskalainen Novarka-rakennusyhtiö.
Tshernobylin ydinvoimalassa sattui vuonna 1986 maailman pahin reaktorionnettomuus. Säteilevän onnettomuusreaktorin rauniot peitettiin valtavalla betonikuorella.

Ukraina on toistuvasti pyytänyt EU:lta ja muilta läntisiltä tahoilta rahoitusta uuden suojakuoren rakentamiseksi. Hankkeen arvioidaan kaikkiaan maksavan noin 870 miljoonaa euroa.

Kahden kuukauden kuluessa Tshernobylin onnettomuudesta 32 ihmistä kuoli säteilysairauksiin, mutta onnettomuuden todellisesta uhriluvusta kiistellään edelleen. YK:n raportissa esitettiin viime vuonna arvio, että Tshernobylin säteilyn aiheuttamiin syöpäsairauksiin kuolee 9 300 ihmistä.

Ympäristöjärjestöt uskovat kuitenkin uhriluvun olevan kymmenen kertaa suurempi. Epävirallisten arvioiden mukaan 25 000 Tshernobylin onnettomuuden jälkiselvityksiin osallistunutta työntekijää olisi kuollut saamansa säteilyn takia.

DPA, AFP, AP

http://www.yle.fi/uutiset/ymparisto/id66765.html

5

848

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joku vaan

      Jos Suomenlahdella sattuu paha öljyonnettomuus, se vasta meille maksaakin, ennen kuin kaikki kivenkolot ovat puhtaita. Luontovahinkojen lisäksi mökit yms. käytännössä menettävät arvonsa.

      Tää on tää maailma!

    • "YK:n raportissa esitettiin viime vuonna arvio, että Tshernobylin säteilyn aiheuttamiin syöpäsairauksiin kuolee 9 300 ihmistä."

      Muutaman sanan lauseeseen on toimitus saanut mahtumaan monta virhettä: vuosi oli 2005, kyseessä oli foorumi, jossa mukana mm. Maailmanpankki, jonka tavoite oli luoda yksimielinen julkilausuma, ja uhritkaan ei ole laskettu kuin osasta laskeumalle alistuneista ihmisistä.

      "
      Tshernobylin onnettomuuden arvioidaan aiheuttavan noin 9300 syöpäkuolemaa seuraavasti jaoteltuna:
      • 2350 syöpäkuolemaa 200.000 likvidaattorin keskuudessa
      • 1820 syöpäkuolemaa 400.000 evakuoidun keskuudessa ja
      • 5160 syöpäkuolemaa 6.800.000 lievästi saastuneilla alueilla asuvan keskuudessa.
      "
      http://www.stuk.fi/julkaisut/stuk-a/stuk-a217.pdf
      (Linkin lähettäjälle lämmin kiitos.)



      Tuo on ainoa viittaus mainittuun raporttiin STUKin sivuilta. Ei ihme, sillä:

      (chernobyl.info):
      "6 September 2005: The study "Chernobyl’s Legacy: Health, Environmental and Socio-Economic Impacts" came to the conclusion that the health effects have been "far smaller than expected" (Chernobyl Forum Report 2005). Information about the report: http://www.iaea.org. The new report is criticised as "quite inappropriate" by radiation scientists and Chernobyl relief organisations. The report is accused of playing down the true dimension of the catastrophe. Some statements of the study are challenged as "demonstrably false". Experts are also concerned that the UN’s International Atomic Energy Agency, may have had "too great an influence" on the study."
      http://chernobyl.info/index.php?userhash=20806167&navID=4&lID=2

      Sanakirjasuomennoksena:

      "Raporttia on kritisoitu epäasialliseksi säteilytutkijoiden ja Tshernobyl-avustusjärjestöjen parissa. Raporttia syytetään katastrofin todellisten mittasuhteiden aliarvioimisesta. Jotkin väittämät ovat todistettavasti virheellisiä. Asiantuntijat ovat myös huolissaan siitä, että IAEAlla saattaa olla liian suuri vaikutus tutkimuksessa."

      • pieninä

        On se kivaa kun Vastaaja jaksaa jankata pikkuaisioista: Tshernobylin syöpiä on Suomessa keskimäärin 6 kpl vuosittain, mikä on vähemmän kuin viikottainen kuolouhrien määrä liikenteessä.

        Tshernobyliä paisuttaakseen Vastaaja ottaa suurennuslasinsa alle koko ihmisiän ja koko maailman. Tällä konstilla luvut tietenkin kasvata, mutta ovat todellisuudessa olemattoman pieniä.Vertailun vuoksi: Ilmansaasteisiin kuolee joka vuosi EU.ssa yli 300 000 ihmistä ja yksilön eliniän aika siis 70 * 300 000 = 20 000 000. Sen rinnalla Tshernobyli on hyttysen pieru Saharassa. (60 000 / 20 000 000 = 3 promillea).


      • pelipaikalla
        pieninä kirjoitti:

        On se kivaa kun Vastaaja jaksaa jankata pikkuaisioista: Tshernobylin syöpiä on Suomessa keskimäärin 6 kpl vuosittain, mikä on vähemmän kuin viikottainen kuolouhrien määrä liikenteessä.

        Tshernobyliä paisuttaakseen Vastaaja ottaa suurennuslasinsa alle koko ihmisiän ja koko maailman. Tällä konstilla luvut tietenkin kasvata, mutta ovat todellisuudessa olemattoman pieniä.Vertailun vuoksi: Ilmansaasteisiin kuolee joka vuosi EU.ssa yli 300 000 ihmistä ja yksilön eliniän aika siis 70 * 300 000 = 20 000 000. Sen rinnalla Tshernobyli on hyttysen pieru Saharassa. (60 000 / 20 000 000 = 3 promillea).

        "
        Tshernobylin syöpiä on Suomessa keskimäärin 6 kpl vuosittain, mikä on vähemmän kuin viikottainen kuolouhrien määrä liikenteessä.
        "

        Suomessa kuolee Chernobyl-syöpään joka vuosi kuusi ihmistä. Montako Ukrainassa ja Valko-Venäjällä?


      • tiedä lukuja
        pieninä kirjoitti:

        On se kivaa kun Vastaaja jaksaa jankata pikkuaisioista: Tshernobylin syöpiä on Suomessa keskimäärin 6 kpl vuosittain, mikä on vähemmän kuin viikottainen kuolouhrien määrä liikenteessä.

        Tshernobyliä paisuttaakseen Vastaaja ottaa suurennuslasinsa alle koko ihmisiän ja koko maailman. Tällä konstilla luvut tietenkin kasvata, mutta ovat todellisuudessa olemattoman pieniä.Vertailun vuoksi: Ilmansaasteisiin kuolee joka vuosi EU.ssa yli 300 000 ihmistä ja yksilön eliniän aika siis 70 * 300 000 = 20 000 000. Sen rinnalla Tshernobyli on hyttysen pieru Saharassa. (60 000 / 20 000 000 = 3 promillea).

        Arviot on arvioita,joilla ei ole mitään todellista tietopohjaa,eikä tule ikinä olemaan.Syöpiin löytyy miljoonia syitä.Varmaa kuitenkin on,että ydinyhdistykset ja pörssi valehtelevat alakanttiin.Todellist luvut ovat ehkä tuhatkertaisia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2322
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      137
      1481
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1452
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      154
      1193
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      108
      1013
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      373
      927
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      684
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe