Kyllä kai vieläkin joitakin toteemipaaluja pidetään jumalina ja ihmiset uskovat että niissä piilee salaperäinen voima. Tämän seurauksena tulee sitten palvonta, eli näitä toteemipaaluja palvotaan.
En muista mutta taisi jotakin rituaalejakin liittyä näihin, esim uhri rituaali. En ole varma mutta taisi olla semmoinen rituaali että ihminen poltetaan roviolla ja huubba ukot hyppii uhrin ympärillä ja huutaa jamajama jaamaa, jamajama jaamaa. No en tiedä mitä ne huutaa mutta jotakin tuommoista. :D
Tää on hemmetin vanha uskonto. Vieläkin taitaa olla voimassa.
Toteemipaalu uskonto
23
4365
Vastaukset
- Powaqa
että nämä toteemipaalut liittyvät heimojen toteemeihin eli suojelijoihin. Meinaan jos se on tosiaan heimokohtainen. Ehkä myös yksilöihmisillä voisi olla oma toteemipaalu? Sellainen missä ovat tämän ihmisen totemieläimet... Minulla alimmaiseksi tulisi kissa, sitten susi ja sitten korppi. Olisi se vaan vähän hieno tässä meidän pihalla!
- Mankkaan Mirkku
Oma toteemipaalu liittyy tosiaan koko heimoon/klaaniin, mutta yksittäisen ihmisen toteemi on yleensä kaulakoruna, kaulapussina. Kuten olen Sulle kertonutkin, kannan yleensä naarasleijonan kynttä kaulassani, kohta siihen liitetään karhunkynnet,koska karhu on oma toteemini, sitten kotka, jos puhutaan intiaanisymboliikasta.
Mutta palataan hotmailin puolella asioihin, paljon kiinnostavaa on tullut mieleen.
t. Mirkku - Powaqa
Mankkaan Mirkku kirjoitti:
Oma toteemipaalu liittyy tosiaan koko heimoon/klaaniin, mutta yksittäisen ihmisen toteemi on yleensä kaulakoruna, kaulapussina. Kuten olen Sulle kertonutkin, kannan yleensä naarasleijonan kynttä kaulassani, kohta siihen liitetään karhunkynnet,koska karhu on oma toteemini, sitten kotka, jos puhutaan intiaanisymboliikasta.
Mutta palataan hotmailin puolella asioihin, paljon kiinnostavaa on tullut mieleen.
t. Mirkkukiinnostavaa! Minulla ei valitettavasti ole omaa heimoa taikka klaania joten kai minulla on sitten vain henkilökohtaiset toteemit siihen saakka kun omalle pojalleni selviää hänen toteeminsa muutaman vuoden kuluttua eli minun omat toteemieläimet. Käytän paljon susikoruja... Suden luita ONNEKSI ei ole saatavilla! Korpin sulkia olisi jossain mutta en ole onnistunut niitäkään saamaan.
Kerro ihmeessä kirjeessä mitä mieleen on tullut! Vaikka minä olen lyhyt sanainen niin joihinkin aiheisiin kyllä sytyn hyvinkin! Powaqa kirjoitti:
kiinnostavaa! Minulla ei valitettavasti ole omaa heimoa taikka klaania joten kai minulla on sitten vain henkilökohtaiset toteemit siihen saakka kun omalle pojalleni selviää hänen toteeminsa muutaman vuoden kuluttua eli minun omat toteemieläimet. Käytän paljon susikoruja... Suden luita ONNEKSI ei ole saatavilla! Korpin sulkia olisi jossain mutta en ole onnistunut niitäkään saamaan.
Kerro ihmeessä kirjeessä mitä mieleen on tullut! Vaikka minä olen lyhyt sanainen niin joihinkin aiheisiin kyllä sytyn hyvinkin!Minun piireissäni puhutaan vaakunaeläimistä. Minun vaakunaeläimeni on kettu, Johanna Sinisalon jänis, edesmenneen Leena Peltosen oli lohikäärme.
sharyn kirjoitti:
Minun piireissäni puhutaan vaakunaeläimistä. Minun vaakunaeläimeni on kettu, Johanna Sinisalon jänis, edesmenneen Leena Peltosen oli lohikäärme.
Edesmennyt äitini oli hylje.
- viestisi laadun
sharyn kirjoitti:
Edesmennyt äitini oli hylje.
muilla palstoilla. Sinä olet hylkeen jälkeläinen, kuutti. Sitä ne pakanalliset muinaisuskonnot tekee, vie kylllä kaiken normaalin ajattelun pois.
- mayanna
on eräänlainen 'sukupuu'. Se kertoo (niille, jotka sitä osaavat lukea), kuka/keitä talossa/kylässä asuu, mihin heimoon ja/tai klaaniin he kuuluvat, mitkä ovat heidän asemansa.
Taisi olla vähän sensaatiohakuinen lähde sinulla ;)- Joka paikkaan
sharyn kirjoitti:
se on katsonut vanhoja Tarzan-filmejä.
Joka hemmetin paikkaan ja edelleen sontaa koko teksti. Ihmettelemme porukalla tässä muiden palstalaisten kanssa että milloinka oikein alat pistämään jotakin järkevää sanottavaa itse aiheisiin liittyen.
Yleensä olen vain nähnyt sinulta tulevan negatiivisia juttuja palstoille ja tietenkin myös sitä samaa sontaa mitä suollat jokaiseen tekstiin mikä sinusta on väärin. Leikit tietäväsi kaiken, mutta et tiedäkkään. Useaan kertaan olet leikkinyt neiti tietävää vaikka olet oikeasti eksynyt vanhus. Syy miksi eksynyt on se että et tiedä oikeastaan paljoakaan tästä maailmasta mutta yrität sanojesi kautta saada kannatusta siihen että tietäisit enemmän kuin muut. Mutta yleensä sinunlaisesi skepot ovat vajonneet syvälle meren uumeniin, joten vaikeaa teitä sieltä on vetää ylös kun millään ei yletä sinne merenpohjaan kun ei löydy pitkää köyttä taikka vaijeria millä vetäisi sinunlaisesi sieltä merenpohjasta ylös. Joka paikkaan kirjoitti:
Joka hemmetin paikkaan ja edelleen sontaa koko teksti. Ihmettelemme porukalla tässä muiden palstalaisten kanssa että milloinka oikein alat pistämään jotakin järkevää sanottavaa itse aiheisiin liittyen.
Yleensä olen vain nähnyt sinulta tulevan negatiivisia juttuja palstoille ja tietenkin myös sitä samaa sontaa mitä suollat jokaiseen tekstiin mikä sinusta on väärin. Leikit tietäväsi kaiken, mutta et tiedäkkään. Useaan kertaan olet leikkinyt neiti tietävää vaikka olet oikeasti eksynyt vanhus. Syy miksi eksynyt on se että et tiedä oikeastaan paljoakaan tästä maailmasta mutta yrität sanojesi kautta saada kannatusta siihen että tietäisit enemmän kuin muut. Mutta yleensä sinunlaisesi skepot ovat vajonneet syvälle meren uumeniin, joten vaikeaa teitä sieltä on vetää ylös kun millään ei yletä sinne merenpohjaan kun ei löydy pitkää köyttä taikka vaijeria millä vetäisi sinunlaisesi sieltä merenpohjasta ylös.oletpa suivaantunut.
- Powaqa
Powaqa kirjoitti:
- mayanna
Powaqa kirjoitti:
puhutaan toteemista.
Toteemipaalun (jota minä ajattelin intiaanien tekemänä) alkuperäinen tarkoitus on se, mitä kirjoitin aiemmin :) - mayanna
Powaqa kirjoitti:
Toteemeista lienee juttuja netti pullollaan. En ole asiantuntija millään muotoa, mutta toteemiPaalun alkuperää koskeva tietoni on peräisin sieltä, missä niiden alkuperä on.
Tosiaan kun nettiä selailee, on vaikea erottaa wanna-be't ja feikit aidoista, nimittäin intiaaneista.
Sen verran olen oppinut, että en puhu enempää näistä asioista kuin mitä varmasti tiedän. En halua enää lisätä sitä vääränlaisen infon tulvaa, jota intiaaneista virtaa. Se ei ole heille hyväksi.
ps. 'Kristallilinkeillä' on harvoin mitään tekemistä aitojen intiaaniperinteiden kanssa. Tietysti joskus voi onnistaa :) - Powaqa
mayanna kirjoitti:
puhutaan toteemista.
Toteemipaalun (jota minä ajattelin intiaanien tekemänä) alkuperäinen tarkoitus on se, mitä kirjoitin aiemmin :)toteemi ja toteemipaalu ovat kyllä selvästi erotettavia asioita... Osa täällä puhuu totemeista ja osa toteemipaaluista. Totemieläimet eivät toki ole Amerikan alkuperäisväestön erioikeus... lol Ja enemmänkin niitä käsitellään ja niistä puhutaan ihan muussa yhteydessä kun intiaaneihi liittyen! Shamanismihan on kai heidän lähin osoitteensa. Ja shamaanit ym henkien kanssa asioivat ihmiset toimivat heidän kanssaan.
- pihallani
Powaqa kirjoitti:
toteemi ja toteemipaalu ovat kyllä selvästi erotettavia asioita... Osa täällä puhuu totemeista ja osa toteemipaaluista. Totemieläimet eivät toki ole Amerikan alkuperäisväestön erioikeus... lol Ja enemmänkin niitä käsitellään ja niistä puhutaan ihan muussa yhteydessä kun intiaaneihi liittyen! Shamanismihan on kai heidän lähin osoitteensa. Ja shamaanit ym henkien kanssa asioivat ihmiset toimivat heidän kanssaan.
Mulla on pihalla oma toteemipaalu. Reilu kaksimetrinen kotka, julman näköinen, maalattu inkkarikuvioin ja katsoo länteen. on muuten hieno!
- ole asiallista tietoa
Lienee tosiaan Tarzan-tasoa...
Toteemi tulee ilmeisesti ojibwaintiaanikielen sanasta 'dodaim'.
Siitä yleistetty kulttuurintukimuksen käsitteeksi toteismi. Tämä siis viittaa alunperin toteemieläimeen (voi olla myös kasvi tai joku luonnonmuoto tai -ilmiö), johon jokin suku tai ryhmä kokee sukulaisuutta tms.
Toteemipaalut kuuluvat taas osaksi aivan toista intiaanikulttuurialuetta kuin em. ojibwat eli Tyynen valtameren rannikkoalueen ryhmiä. Komeita paaluja on ollut varsinkin haidoilla, nykyisin olen itse nähnyt cowichanien ja kwakiutl-inkkarien paalut. Elävää kulttuuria edelleen. (Ja kumma juttu: yhden toteemipaaluja tekevän inkkarin isä oli kuulema suomalainen.) Siellä tuntuivat paalujen eläin- ja ihmishahmot liittyvän myytteihin mutta myös historiallisiin tapahtumiin. Ei ihan sama idea kuin toteemieläimessä siis. - ÄLY HOI
KYLLÄ MINÄ OLEN SITÄ MIELTÄ,ETTÄ TUOMMOINEN USKONTO OLISI PARAS LOPETTAA. OLKOOT SITTEN MITEN VANHA TAHANSA.
- qawer
Käsittääkseni Suomen muinaisuskontoihin ei kuulunut toteemit eikä toteemipaalut :) . Enkä oikein usko että kyseiset suunnat tai mitkään suunnat sen puoleen olisivat niitä polttaneet jonkun uhrauksen takia, koska olivat heimoille tärkeitä .
- Anonyymi
qawer kirjoitti:
Käsittääkseni Suomen muinaisuskontoihin ei kuulunut toteemit eikä toteemipaalut :) . Enkä oikein usko että kyseiset suunnat tai mitkään suunnat sen puoleen olisivat niitä polttaneet jonkun uhrauksen takia, koska olivat heimoille tärkeitä .
Ei varmaankaan liikkuvien nomadien elämään kuuluneetkaan toteemipaalut, olisivat olleet epäkäytännöllisiä. Sen sijaan toteemieläimet kuuluvat hyvin vahvasti suomalais-ugrilaisten kansojen perinteisiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei varmaankaan liikkuvien nomadien elämään kuuluneetkaan toteemipaalut, olisivat olleet epäkäytännöllisiä. Sen sijaan toteemieläimet kuuluvat hyvin vahvasti suomalais-ugrilaisten kansojen perinteisiin.
Lisään vielä, että suomalaisilla heimoilla on kyllä myöhemmällä ajalla ollut puihin veistettyjä kasvoja käytössä. Tosin käyttötarkoitus on voinut olla hyvinkin erilainen.
Harmillista, että olemme menettäneet niin paljon tietoa omasta historiastamme ja perinteistämme.
- hjoo
Kyllähän nuo naiset tuntuu mun toteemipaalua palvovan, tää uskonto on hyvin voimissaan..
- Anonyymi
Useita hindu- ja intiaaniuskonnon omaksuneita on löytänyt syntien anteeksiantamuksen Jeesuksen veren kautta alkaessaan etsiä rehellisesti oikeaa totuutta.
Löydät todellisuuden tästä linkistä:
www.jeesus-on-herra.com/kirjoitukset/
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde192490- 1482224
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292152Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522109Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti201684Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3871593Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961516- 2791394
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131379- 1301356