Luulenko vain vai onko lestoilla tosiaan paljon outoja sääntöjä ja käsityksiä?
Ovatko heille tosiaankin mm. kauniit vaatteet, koristeet (kukat, taulut) kodissa, tanssiminen, ym syntiä?
Jotenkin tulee mieleen sata vuotta vanha körttiläistytön päiväkirja jota taannoin silmäilin ja juutalaisuus noiden sääntöjen takia..
Eikö Jeesus tullut vapauttamaan ihmiset synnin ja lain kahleista?
Anteeksi nyt vain, mutta minulle tulee kummallinen mielikuva kuin nämä ihmiset olisivat ymmärtäneet evankeliumin sanoman väärin. Ikäänkuin he eivät eläisi Jumalan kunniaksi vaan tottelevat sääntöjä Jumalan kunniaksi.
Mistä tässä on kysymys? Miksi tanssiminen on syntiä? Kauniit vaatteet?
Jotenkin minulla on aivan eri käsitykset siitä mikä on Jumalan mielen mukaista ja mikä ei..
Kiitos vastanneille.
AI niin. Ja ei mielellään mitään provokaattoreiden vastauksia kiitos.
Lestadiolaisuus ja juutalaisuus.
23
2508
Vastaukset
- marilyn
24 tuntia/vrk....jos alat huvittelemaan muilla asioilla se on pois Jumalalta....
Sellaisen käsityksen ainakin minä olen saanut nuista SÄÄNNÖISTÄ ja OHJEISTA joita uskovaiset noudattaapi. - jollakin
Ilmeisesti luit esikoislestadiolaisten säännöistä, siellä tosiaan kukat jne. ovat kiellettyjä. Vl-piireissä ei tule mieleen mitään sellaista asiaa jota itse haluaisin tehdä, mutta EN SAA. Kukkien pitäminen voisi sellainen ollakin.
"Jotenkin minulla on aivan eri käsitykset siitä mikä on Jumalan mielen mukaista ja mikä ei.."
Se johtuu siitä että olet parempi uskovainen kuin me lestadiolaiset. Mehän korostamme olevamme huonoja.
"Kiitos vastanneille."
Ole hyvä.
"AI niin. Ja ei mielellään mitään provokaattoreiden vastauksia kiitos."
Ja sinun viestisi oli?- el kirahwi
Esikoislestadiolaisuuden sisällä elää vähän erilaisia virtauksia, ja esim. minulle oli pitkään vieras asia, että jotkut esikoislestadiolaiset eivät hyväksy kukkia. Omassa lähisuvussani ja muussa lähipiirissäni ne ovat aina olleet niin luonnollinen osa kalustusta kuin vain voi olla. Ja on monia muitakin asioita, joihin on törmännyt vasta melkein aikuisena, vaikka on koko elämänsä elänyt esikoislestadiolaisuudessa.
- Minäpä vain.
En liian hyvin tunne lestadiolaisuutta ja sen takia kysyin minua askarruttavasta asiasta.
Miksi vastaat noin hyökkäävästi? Loukkasinko sinua?
- Huhhuh!
Hei halojaa! =)
Ootko tienny et lestaadiolaisuutta on monta "haaraa".
Suurin niistä on (kai) vanhoillislestaadiolaiset ja heillä kyllä saa olla kukkia ja seinäkoristeita yms yms. mielin määrin...
mut nää jotku esikoislestadiolaiset (tai jotku vastaavat) Eivät saa pitää niitä kodissaan.
Todellakin sinulla on vääriä käsityksiä ja luuloja!
Itse olen seurannut esim. (vanhoillis) lestaadiolais nuorten pukeutumista; heillä jos joillain on kauniit ja muodikkaat vaatteet!
Sit vielä se et körttiläisyyshän ei liity millään lailla lestaadiolaisuuteen.
(kun mainitsit siitä päiväkirjasta ja vertasin otsikkoa.)
Että sellaisia asioita viestiisi.
Mutta huvittaa kyllä kun luulet että kauniit vaatteet ja seinäkoristeet ovat syntiä! ennenkuulumatonta! - siipeni murtuneet
tanssiminen on syntiä siksi, että siihen nykýaikana lähes poikkeuksetta liittyy seksuaalista värinää, mikä vähäintään ajatuksen tasolla saattaa uskovan helposti syntiin. Näin siis lyhyesti ja ytimekkäästi.
Suurin piirtein samoin perustein myös muotivaatteet ovat synti. Ja raamatussakin sanotaan jotenkin siihen suuntaan että älkää laittako itseänne maailman muodon mukaan. tms.
Itse olen kumpaankin näistä kahdesta "syyllistynyt" sen suuremmitta seurauksitta, mutta joillekin se voi olla oikeasti paha paikka.- Minäpä vain.
on synti?
Miksi sitten Jumala on tehnyt meistä seksuaalisia olentoja?
Miksi Jumala on tehnyt niin, että tuntuu hyvältä olla toisen ihmisen kanssa lähekkäin jos se on Hänen tahtonsa vastaista? - siipeni murtuneet
Minäpä vain. kirjoitti:
on synti?
Miksi Jumala on tehnyt niin, että tuntuu hyvältä olla toisen ihmisen kanssa lähekkäin jos se on Hänen tahtonsa vastaista?Pahoillani jos väärin kirjoitin. Tarkoitus oli, että siis seksuaalisena olentona ihminen on altis huoruuden syntiin joutumaan, ja siihen taas tanssiminen helposti saattaa joitakin ihmisiä johdattaa. ja seksihän ennen avioliittoa on syntiä. "Joka himoiten katsoo naista on jo sydämessään tehnyt huorin hänen kanssaan" Ei sillä että minulla olisi varaa mitään sanoa...
- ei-uskova
siipeni murtuneet kirjoitti:
Pahoillani jos väärin kirjoitin. Tarkoitus oli, että siis seksuaalisena olentona ihminen on altis huoruuden syntiin joutumaan, ja siihen taas tanssiminen helposti saattaa joitakin ihmisiä johdattaa. ja seksihän ennen avioliittoa on syntiä. "Joka himoiten katsoo naista on jo sydämessään tehnyt huorin hänen kanssaan" Ei sillä että minulla olisi varaa mitään sanoa...
Kyllä vaikeeksi on tehty uskovaisten elämä:"Joka himoiten katsoo naista on jo sydämessään tehnyt huorin hänen kanssaan".
Siis on jumalalla huumorintajua kun on ihmiset tällaisiksi luonut... - minun kokemuksella
ei-uskova kirjoitti:
Kyllä vaikeeksi on tehty uskovaisten elämä:"Joka himoiten katsoo naista on jo sydämessään tehnyt huorin hänen kanssaan".
Siis on jumalalla huumorintajua kun on ihmiset tällaisiksi luonut...seksuaalisuus on Jumalan lahja, tarkoitettu raamatun/ Jumalan sanan mukaan mukaan toteutettavaksi aviopuolisoiden välillä. Jumalan tahdon mukaisesti käytettynä tuo elämään todellisen onnen ja siunauksen (ei huonoja sivuvaikutuksia)
- Hebe
Pahoillani jos väärin kirjoitin. Tarkoitus oli, että siis seksuaalisena olentona ihminen on altis huoruuden syntiin joutumaan, ja siihen taas tanssiminen helposti saattaa joitakin ihmisiä johdattaa. ja seksihän ennen avioliittoa on syntiä. "Joka himoiten katsoo naista on jo sydämessään tehnyt huorin hänen kanssaan" Ei sillä että minulla olisi varaa mitään sanoa...
Jumala haluaisi ihmisen elämän olevan noin vaikeaa?
Eikö Hän antanut oman poikansa koska ihminen ei pysty elämään Hänen tahtonsa mukaista elämää. Siksi hän armahtaa ihmisiä Jeesuksen takia.
Sanotaanko, että Jeesus vastusti tanssimista?
En ihmettelisi lainkaan vaikka Jesse itse olisi ollut kovakin tanssimaan. Hänhän teki työtänsä ihmisten parissa ja oli todella ihmisläheinen ja seurallinen kaveri! Juuri sellainen jollaiseksi Jumala ihmisen loi.
Miksi turhaan yrittää elää Jumalan tahdon mukaan kieltäen ihmiselämästä pienet hyvät asiat jotka tekevät tästä elämästä elämisen arvoisen. Eivät omat teot kumminkaan tee vanhurskaaksi. Vain Jeesus tekee ja kun ottaa Hänet sydämeensä alkaa väkisinkin tulla Hänen kaltaisekseen ja silloin tekee ilolla Jumalalle mieliksi. Vaikka tanssia onnellisena ja kiittäen siitä, että Jumala on antanut jalat joilla tanssia!
Se jumala jonka minä tunnen on kuin isä joka hymyillen katsoo lastensa temmellystä. Välillä kura lentää ja joku mäiskähtää nenälleen, mutta ei se menoa haittaa. Hän pyyhkii mielellään kurat pois ja lohduttaa sitä nenälleen tuiskahtanutta.
Ei hän halua kieltää lapsiaan leikkimästä vaikka ravat ja kurat ovatkin riskinä.
Elämä on laiffii!
Minusta on todella sääli jos kaikki eivät tunne Jumalaa tällaisena!
Jos joku ei minun näkemystäni katso hyvällä niin ei väliä. Vaikka olisinkin joissakin asioissa aivan väärässä, Jumalalle kelpaan silti.
Se on ollut monissa vaikeissa asioissa minulle todella se jokin joka on auttanut minua jaksamaan. - burana
Mistä tuollainen käsitys "seksihän ennen avioliittoa on syntiä"? Niin, Raamatustapa tietenkin... Minä vaan en sellaista kohtaa tai kokonaisuutta Raamatusta löydä.
Seksuaalisuus on osa ihmistä, Jumalan luoma juttu. Ja se kuuluu luonnollisena osana parisuhteesen. Huoruuden syntiä on mielestäni elämänkumppanin pettäminen seksisuhteessa kolmannen (tai useampien) osapuolen kanssa. - Pakana(M)
ja havaittu, että reilusti alle yksi prosentti ihmisistä säästää piikuutensa/poikuutensa hääyöhön. Siispä liki kaikki ne hihhulit, jotka hurskastelevat esiaviollisen seksin synnillisyydellä, ovat sitä itse tehneet tai tulevat tekemään.
Siispä, lyhyesti ja ytimekkäästi, asiasta meteliä pitävät ihmiset ovat epärehellistä porukkaa. - Siipeni murtuneet
Hebe kirjoitti:
Jumala haluaisi ihmisen elämän olevan noin vaikeaa?
Eikö Hän antanut oman poikansa koska ihminen ei pysty elämään Hänen tahtonsa mukaista elämää. Siksi hän armahtaa ihmisiä Jeesuksen takia.
Sanotaanko, että Jeesus vastusti tanssimista?
En ihmettelisi lainkaan vaikka Jesse itse olisi ollut kovakin tanssimaan. Hänhän teki työtänsä ihmisten parissa ja oli todella ihmisläheinen ja seurallinen kaveri! Juuri sellainen jollaiseksi Jumala ihmisen loi.
Miksi turhaan yrittää elää Jumalan tahdon mukaan kieltäen ihmiselämästä pienet hyvät asiat jotka tekevät tästä elämästä elämisen arvoisen. Eivät omat teot kumminkaan tee vanhurskaaksi. Vain Jeesus tekee ja kun ottaa Hänet sydämeensä alkaa väkisinkin tulla Hänen kaltaisekseen ja silloin tekee ilolla Jumalalle mieliksi. Vaikka tanssia onnellisena ja kiittäen siitä, että Jumala on antanut jalat joilla tanssia!
Se jumala jonka minä tunnen on kuin isä joka hymyillen katsoo lastensa temmellystä. Välillä kura lentää ja joku mäiskähtää nenälleen, mutta ei se menoa haittaa. Hän pyyhkii mielellään kurat pois ja lohduttaa sitä nenälleen tuiskahtanutta.
Ei hän halua kieltää lapsiaan leikkimästä vaikka ravat ja kurat ovatkin riskinä.
Elämä on laiffii!
Minusta on todella sääli jos kaikki eivät tunne Jumalaa tällaisena!
Jos joku ei minun näkemystäni katso hyvällä niin ei väliä. Vaikka olisinkin joissakin asioissa aivan väärässä, Jumalalle kelpaan silti.
Se on ollut monissa vaikeissa asioissa minulle todella se jokin joka on auttanut minua jaksamaan.Se "Joka himoiten katsoo naista on jo sydämessään tehnyt huorin hänen kanssaan" on Jeesuksen itsensä sanomaa... Ja ei kukaan ole väittänytkään että tän elämän pitäis helppoa olla. Ei tää oo se mitä varten mä täällä ollaan, vaan se, mikä tulee kuoleman jälkeen...
- Siipeni murtuneet
Pakana(M) kirjoitti:
ja havaittu, että reilusti alle yksi prosentti ihmisistä säästää piikuutensa/poikuutensa hääyöhön. Siispä liki kaikki ne hihhulit, jotka hurskastelevat esiaviollisen seksin synnillisyydellä, ovat sitä itse tehneet tai tulevat tekemään.
Siispä, lyhyesti ja ytimekkäästi, asiasta meteliä pitävät ihmiset ovat epärehellistä porukkaa.eipä meidän hihhulien osuus väestöstä ainakaan kovin paljon päälle sen prosentin taida olla... Ja hieman epäilen, kuinka todenmukaisen kuvan koko väestölle (kenties jopa ulkomailla? Jossain missä meitä ei edes ole?) tehty tutkimus antaa tällaisen marginaaliryhmän käyttäytymisestä. En kiellä, etteikö meidän hihhuleidenkin piirissä tapahtuisi esiaviollista kanssakäymistä, mutta se ei muuta sitä miksikään, että kaikki sen synniksi tunnustuvat. Lihan on heikko... Ei meistä kukaan jää synnittömäksi sen lauseen edessä, että "joka himoiten katsoo naista jne" Edes me homot, sillä en usko, että "joka himoiten katsoo miestä" muodostaisi mitään porsaanreikää...
- Hebe
Siipeni murtuneet kirjoitti:
Se "Joka himoiten katsoo naista on jo sydämessään tehnyt huorin hänen kanssaan" on Jeesuksen itsensä sanomaa... Ja ei kukaan ole väittänytkään että tän elämän pitäis helppoa olla. Ei tää oo se mitä varten mä täällä ollaan, vaan se, mikä tulee kuoleman jälkeen...
Minä huoruudesta?
Käsittääkseni kirjoitin tanssimisesta.. - Hebe
Hebe kirjoitti:
Minä huoruudesta?
Käsittääkseni kirjoitin tanssimisesta.."""Ei tää oo se mitä varten mä täällä ollaan, vaan se, mikä tulee kuoleman jälkeen... """
The Road.
http://www.tunti.com/road/
Huomenna
monet unelmistaan elää vain
aikaa parempaa odottain
kun vain saa mitä haluaa
silloin elämän voi aloittaa
kyllä huomenna kaikki toisin on
menköön päivä tämä menojaan
tämä vanha on valheen ansa
se hyvin yhä saalistaa
on orjalla orjan mieli
hän tekee mitä käsketään
ja kun on kahlehdittu tahto
silloin haluaa vain näkyvää
kun on lahjaksi saanut kaiken
mitä tavoitella voi
niin silloin riemu on suuri
saanhan elää jumalalle
saan elää jumalalle...
Älä kuole Jumalalle. Elä Jumalalle. - Siipeni murtuneet
Hebe kirjoitti:
Minä huoruudesta?
Käsittääkseni kirjoitin tanssimisesta..TUli joku ajatuskatkos, ton piti olla tohon seksuaalisuusoksaan ton mun viestin...
- Juhis
Pakana(M) kirjoitti:
Siispä, lyhyesti ja ytimekkäästi, asiasta meteliä pitävät ihmiset ovat epärehellistä porukkaa.On tutkittu, että nimettömiä tutkimuksia siteeraavat ovat kritiikittömiä tyhmyreitä. Vaikka sehän toki on intuitiivisestikin selvää.
Voisitko kertoa, kuka on tutkinut ja missä? Ettei olisi ollut Kissin chat? - Pietari
Kerroppa missä kohtaa raamatussa kielletään seksuaallinen värinä? Ei se värinä silti tarkoita 10 käskyssä mainittua huorintekoa.
Eihän ihmiskuntaa enään olisi ilman seksuaalista värinää. - Anonyymi
Pietari kirjoitti:
Kerroppa missä kohtaa raamatussa kielletään seksuaallinen värinä? Ei se värinä silti tarkoita 10 käskyssä mainittua huorintekoa.
Eihän ihmiskuntaa enään olisi ilman seksuaalista värinää.Täytyy niiden olla SYNAGOGAA KUN NOUKKII SIITTIÖITÄ JA SAASTUU JOS RUNKKAA . JUUDAS JOUKKOA . KIVITTÄÄ KAIKKIA.
- Anonyymi
Siipeni murtuneet kirjoitti:
Se "Joka himoiten katsoo naista on jo sydämessään tehnyt huorin hänen kanssaan" on Jeesuksen itsensä sanomaa... Ja ei kukaan ole väittänytkään että tän elämän pitäis helppoa olla. Ei tää oo se mitä varten mä täällä ollaan, vaan se, mikä tulee kuoleman jälkeen...
JOKA KATSOO MIESTÄ . EI MITÄÄN. MUTTA JOS KATSOO HIMOITEN TEKEE HUORIN AJATUKSISSA . KATSOS KUN SIINÄ ON HIMO VÄLISSÄ.
Minäpä vain. kirjoitti:
on synti?
Miksi Jumala on tehnyt niin, että tuntuu hyvältä olla toisen ihmisen kanssa lähekkäin jos se on Hänen tahtonsa vastaista?Lähteekö seksihimo nussimalla? 🤔 Uskonsisaren puolesta kyselen. 🍑🍆🥚🥚
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sannan kirja USA:n bestseller!
"Congratulations to Sanna Marin's HOPE IN ACTION, officially a USA TODAY bestseller!" Kertoo Scribner. Mitäs persut tä18811708- 298174
Metsäalan rikolliset
Jokohan alkaa vähitellen kaatua kulissit näillä ihmiskauppaa harjoittavilla firmoilla.586146Ruotsalaistoimittaja: "Sanna Marinin saunominen saa minut häpeämään"
Sanna Marinin kirja saa täyslaidallisen ruotsalaislehti Expressenissä perjantaina julkaistussa kolumnissa.....voi itku..1715076- 394849
Suomen kaksikielisyys - täyttä huuhaata
Eivätkö muuten yksilöt pysty arvioimaan mitä kieliä he tarvitsevat? Ulkomaalaiselle osaajalle riittää Suomessa kielitai464452Työeläkeloisinta 27,5 mrd. per vuosi
Tuo kaikki on pois palkansaajien ostovoimasta. Ja sitten puupäät ihmettelee miksei Suomen talous kasva. No eihän se kas1104347- 1173821
- 813323
- 481811