QL-keulapotkuri gallup

Vaihtoon

Tehdäänpä pieni gallup:

Minulla on jo toisessa veneessä Volvon markkinoima QL-keulapotkuri, ja molemmat yksilöt ovat kesken kesää paukahtaneet vaihteiston sisällä olevan putkisokan pettäessä. Tuota sokkaa ei siis pysty vaihtamaan nostamatta venettä vedestä. Kaiken kauniin lisäksi tunnen henkilökohtaisesti ainakin kolme muuta veneilijää, jotka ovat kohdanneet saman ongelman.

Kuinka monella muulla lienee vastaavia kokemuksia?
Luulisi jo olevan Volvolla kiire hoitamaan rakennemuutosta tuotevastuun nojalla.

33

6867

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • A.Perkins

      Mietippäs kauanko volvo on veneen moottoreita rakentanut, eikä vielä ole kunnollista saanut aikaan.

      • sinun moottorisi vm.

        Mikä moottori ja vuosimalli sinulla on?

        Itselläni on päinvastaista kerrottavaa.


      • mr Perkins
        sinun moottorisi vm. kirjoitti:

        Mikä moottori ja vuosimalli sinulla on?

        Itselläni on päinvastaista kerrottavaa.

        eikä mitään ongelmia. Keulapotkuria käytetäänkin vain apuna tosipaikan tullen. Kuten joku jo kirjoittikin. Vene tai alus tulee osata kääntää ja muutenkin "manoverata"ilman kaikkia apuvälineitäkin.


      • A.Perkins
        sinun moottorisi vm. kirjoitti:

        Mikä moottori ja vuosimalli sinulla on?

        Itselläni on päinvastaista kerrottavaa.

        on Perkins vm. -1976


      • äkkiä luotettavaan
        A.Perkins kirjoitti:

        on Perkins vm. -1976

        Vaihda äkkiä se johonkin nykyaikaisempaan ja luotettavaan, jos sinulla on vain 1 moottori.


      • Motti masa
        äkkiä luotettavaan kirjoitti:

        Vaihda äkkiä se johonkin nykyaikaisempaan ja luotettavaan, jos sinulla on vain 1 moottori.

        Perkinssiä ei tarvi laittaa kuin yksi, volvoja tarvii kaksi että uskaltaa lähtee johonkin kuin toinen hajoo kumminkin se on sitten kiva pyöriä ympyrää yhdellä moottorilla ja odotella hinaajaa.


      • päinvastaisia kokemuksia
        Motti masa kirjoitti:

        Perkinssiä ei tarvi laittaa kuin yksi, volvoja tarvii kaksi että uskaltaa lähtee johonkin kuin toinen hajoo kumminkin se on sitten kiva pyöriä ympyrää yhdellä moottorilla ja odotella hinaajaa.

        Ongelmia on ollut nimenomaan Perkinssien kanssa.


      • valaistunutta
        päinvastaisia kokemuksia kirjoitti:

        Ongelmia on ollut nimenomaan Perkinssien kanssa.

        millaisia ongelmia?


      • satamassa
        valaistunutta kirjoitti:

        millaisia ongelmia?

        2 Perkinssiomistajaa tupruttelee jo kolmatta kesää öljynsekaista pakokaasua lahden täyteen, ja pitävät sitä normmaalina.

        Volvoja on enemmän eikä ko. ongelmaa niillä ole.


      • A.Perkins
        satamassa kirjoitti:

        2 Perkinssiomistajaa tupruttelee jo kolmatta kesää öljynsekaista pakokaasua lahden täyteen, ja pitävät sitä normmaalina.

        Volvoja on enemmän eikä ko. ongelmaa niillä ole.

        Kuinkas tämä savuttaminen vaikuttaa veneen turvallisuuteen? Kuten jo aiemmin kirjoitin perkinssi savuttaa aina jonkinverran, mutta se on tyypillistä ko. koneille. Perkinssi on vahva työjuhta joka lähtee ilman hehkua käyntiin aina. Omassa perkinssisäni ei edes ole hehkua. Syksyllä oli -5 kun jo laiturilla kävellessäni heiluttelin takintaskussa avaimia hörähti perkinssi tulille.

        Omia kokemuksia on useammastakin volvosta ja vikaa on ollut niin paljon, etten enää edes harkitsisi sellaista omaan alukseeni. Toki maantiellä ajelen nykyään vanhalla volvolla, mutta se onkin jo toinen tärinä.


      • Volvoon ei varaa
        satamassa kirjoitti:

        2 Perkinssiomistajaa tupruttelee jo kolmatta kesää öljynsekaista pakokaasua lahden täyteen, ja pitävät sitä normmaalina.

        Volvoja on enemmän eikä ko. ongelmaa niillä ole.

        On hengenvaarallista itsellekin ajaa myötätuuleen näillä Perkinsseillä.


      • A.Perkins
        Volvoon ei varaa kirjoitti:

        On hengenvaarallista itsellekin ajaa myötätuuleen näillä Perkinsseillä.

        Veneilyn aloitin aikoinaan nelipyttyisellä 24hv.n olympialla vm-32. Sitten jatkoin jo silloin uudella wickström w3.sella jotka olivat molemmat pensa/petrooli koneita ja oikein hyviä sellaisia.

        Sen jälkeen on koneina ollut veneissäni 4pyttyinen valmet, 2pyttyinen sole, 1pyttyinen volvo, 3pyttyinen volvo ja tänä ja viimekesänä olen ajanut jonkinverran volvon D6.sella. Perkinssejä on ollut aiemmin 4.108, 6.354 ja nyt käytössä oleva 4.236 Tuota vp D6 en voi kauheasti moittia, sillä se on vielä niin uusi ja käyttötunteja kovin vähän. Yhdessäkään perkinsissä ei ole ollut mitään ongelmaa koskaan.


      • Anonyymi
        mr Perkins kirjoitti:

        eikä mitään ongelmia. Keulapotkuria käytetäänkin vain apuna tosipaikan tullen. Kuten joku jo kirjoittikin. Vene tai alus tulee osata kääntää ja muutenkin "manoverata"ilman kaikkia apuvälineitäkin.

        onko sinun paattisi minkä kokoinen, jos se on 7m ja painaa 1500 kg niin hyvin pärjää ilman keulapotkureita, mutta jos vene on 12 m ja yli ja painoa yli 7000 kg siihen päälle kiva sivutuuli, niin miten hoitaisit yksin rantautumisen.


      • Anonyymi
        satamassa kirjoitti:

        2 Perkinssiomistajaa tupruttelee jo kolmatta kesää öljynsekaista pakokaasua lahden täyteen, ja pitävät sitä normmaalina.

        Volvoja on enemmän eikä ko. ongelmaa niillä ole.

        Tämä sinisen savun syndrooma on nimeen omasn VP tuotannon koneissa jotka eivät ole common rail tekiikkaa.


        Sininen savu = terveiset volvon tehtailta!


    • JRxxx

      ...sen sokan tarkoitus on, ts. missä tilanteessa se paukahtaa?
      Yleensä murtosokat ovat "sulakkeita", ne on tarkoitettukin hajoamaan ylikuormitustilanteissa, jotta kalliimmat ja vaikeammin uusittavat osat säästyisivät. Miten käytät keulapotkuriasi? Onko tapasi käyttää sitä veneen normaaliin kääntämiseen vai erikoistilanteiden lisäapuna? Olen nimittäin katsellut jo muutamana kesänä, että hämmästyttävän moni huudattaa keulapotkuria pitkään ja yrittää hoidella veneen normaalikääntämiset sillä. Keulapotkurilaitteistot eivät kuitenkaan yleensä ole tehty kestämään pitkää kertahuudatusta, vaan lyhyihin "töräyksiin". Eikä venettä ole tarkoitus kääntää niillä, ainostaan hiukan auttaa. Varsinainen manöverointi pitäisi tehdä pääkoneella/-koneilla.

      • fmas

        tuolla pitkällä keulapotkurin huudattamisella ei pitäisi olla vaikutusta sokan katkeamiseen. No ehkä et sitä tarkoittanutkaan.

        Sokan katkeamiseen on varmaankin vain kolme mahdollista syytä:
        1. Jotain roskaa potkurin ja tunnelin välissä
        2. Liian nopea suunnanmuutos keulapotkuria käytettäessä (viive elementti puuttuu?)
        3. Suunnittelu (=mitoitus) virhe

        Toisaalta joskus törmäsin sivuille, joissa myöskin Volvon markkinoimat ja hajonneet QL-trimmit oli avattu. Aivan naurettavat muoviset rattaa sisällä, lasten Brio junassakin on vakuuttavammat... :) Eli ei QL-merkki välttämättä ole mikään tae laadusta.


      • ihmeen tarinaa

        Lukeeko jossakin keulapotkurin käyttöohjeissa että niillä ei saa kääntää venettä?? En ainakaan vielä ole sellaista oman Lewmar-keulapotkurini ohjeista löytänyt - lukivikaako? Sen sijaan siellä on maininta että laitteessa on lämpörele joka katkaisee virran kun kuumenee liiaksi.

        Kyllä keulapotkuri on nimenomaan tarkoitettu aluksen kääntämiseen silloin kun se muuten ei onnistu tai olisi hankalaa.

        Jotain ihmeen kummaa asennevammaa että kun on ensin keulapotkurin asentanut tai sellainen on veneessä, niin sitten niitä ei muka saisi käyttää ...

        ja ihme asenne sullakin, kaikki on aina automaattisesti käyttäjän tai kärsineen osapuolen vika ... toki vikaa ei voi missään tapauksessa olla jumalallisen VULVAN vehkeissä ... ei muuten taida olla millään tavalla Volvon omaa tekoa yksikään noista QL-tuotteista , lähinnä made in Taiwan - tason rihkamaa , sitä samaa mitä löytyy IKEAsta ( huonekalut hajoaa käsiin, tai niitä ei saa kootuksi ilman omaa työkaluvarastoa ja kunnon puusepän liimaa) , tai Motonetin / Bilteman kamaa


      • Vaihtoon

        QL-keulapotkureissa, ja nimenomaan ei hihnavetoisissa, on itse asiassa kaksi murtosokkaa: Ensimmäinen on moottorin ja keulapotkurin pystyakselin yhdistävässä mekaanisessa kytkimessä, hyvin hentoinen murtosokka, jonka pystyy vaihtamaan vesillä ollessa. Juuri tämän pitäisi, ja selvästikin on tarkoitettukin olemaan se kuuluisa heikoin lenkki. Toinen (toiset) murtosokat ovat potkuriakselilla (akseleilla). Nämä sokat ovat huomattavasti järeämmät kuin yläpään sokka. Näiden lisäksi rakenteesta johtuen vaihteiston sisällä on pystyakselin alapäässä putkisokka, jonka funktiona on lukita alapään kartiohammaspyörä akselille. Sokka on putkisokka juuri siksi, että sen on pysyttävä paikoillaan omineen, ts. mikään holkki tms. ei tule sokan päälle. Tämä sokka on siis alavaihteiston öljytilassa, eli sitä ei ole millään muotoa mahdollista vaihtaa nostamatta venettä vedestä. Ja toisaalta sokka ei ole murtosokka, eli sitä ei ole tarkoitettu suojelemaan rakennetta millään tapaa. Sitä paitsi momentti kiinteän akselin ala- ja yläpäässä on tasan sama, eli yläpään murtosokan pitäisi kuitenkin antaa periksi ennen mitään muuta. Näin ei vain tunnu käyvän.

        Keulapotkuria en käytä normaali käännöksiin, vaan ainostaan lyhyinä potkuina erikoistilanteissa, mutta ei käytön pituus puolusta silti onnetonta rakenneratkaisua. Käyttöohje antaa kuitenkin jonkinlaisia käyttöaikasuosituksia, jotka ovat muistaakseni luokkaa parikymmentä sekuntia kerrallaan... aika mittava aika siis.

        Niin ne mallit: edellisessä veneessäni oli BP300 ja nykyisessä valitettavasti oli asennettuna BP450 veneen ostaessani.


      • JRxxx
        ihmeen tarinaa kirjoitti:

        Lukeeko jossakin keulapotkurin käyttöohjeissa että niillä ei saa kääntää venettä?? En ainakaan vielä ole sellaista oman Lewmar-keulapotkurini ohjeista löytänyt - lukivikaako? Sen sijaan siellä on maininta että laitteessa on lämpörele joka katkaisee virran kun kuumenee liiaksi.

        Kyllä keulapotkuri on nimenomaan tarkoitettu aluksen kääntämiseen silloin kun se muuten ei onnistu tai olisi hankalaa.

        Jotain ihmeen kummaa asennevammaa että kun on ensin keulapotkurin asentanut tai sellainen on veneessä, niin sitten niitä ei muka saisi käyttää ...

        ja ihme asenne sullakin, kaikki on aina automaattisesti käyttäjän tai kärsineen osapuolen vika ... toki vikaa ei voi missään tapauksessa olla jumalallisen VULVAN vehkeissä ... ei muuten taida olla millään tavalla Volvon omaa tekoa yksikään noista QL-tuotteista , lähinnä made in Taiwan - tason rihkamaa , sitä samaa mitä löytyy IKEAsta ( huonekalut hajoaa käsiin, tai niitä ei saa kootuksi ilman omaa työkaluvarastoa ja kunnon puusepän liimaa) , tai Motonetin / Bilteman kamaa

        ...tarinaa vaan tylyä faktaa.
        1) Minkä tahansa laitteen toimintahäiriöiden ja vikojen syy on n. 90-prosenttisesti käyttäjän virheissä.

        2) Kuten itsekin sentään juuri ja juuri olit saanut tavattua (tai kenties äiti oli sen sinulle lukenut), keulapotkurilaitteita ei ole suunniteltu tai tehty kovin pitkäaikaiseen kertakäyttöön.

        3) Keulapotkurin käyttö veneen kääntämisvälineenä on typerää. Ylläoleva on oikeastaan vain pieni osa syytä; isompi syy on se, että pääkone on tehokkaampi ja homma käy siksi sillä paremmin. Keulapotkurin funktio on tarjota apua esim. tuulen painaessa pahasti tai vaikkapa "viimeistelyksi" sivukiinnitykseen mennessä. Tiivistäen: jos venettä käännellään ensisijaisesti keulapotkurilla, niin kyse on osaamattomuudesta.

        Menehän nyt kiltisti takaisin sinne amisluokkaasi ja pyydä anteeksi opettajalta myöhästymistäsi. Ehkä sinullakin sitten joskus isona on ihan oikea venekin!


      • JRxxx
        Vaihtoon kirjoitti:

        QL-keulapotkureissa, ja nimenomaan ei hihnavetoisissa, on itse asiassa kaksi murtosokkaa: Ensimmäinen on moottorin ja keulapotkurin pystyakselin yhdistävässä mekaanisessa kytkimessä, hyvin hentoinen murtosokka, jonka pystyy vaihtamaan vesillä ollessa. Juuri tämän pitäisi, ja selvästikin on tarkoitettukin olemaan se kuuluisa heikoin lenkki. Toinen (toiset) murtosokat ovat potkuriakselilla (akseleilla). Nämä sokat ovat huomattavasti järeämmät kuin yläpään sokka. Näiden lisäksi rakenteesta johtuen vaihteiston sisällä on pystyakselin alapäässä putkisokka, jonka funktiona on lukita alapään kartiohammaspyörä akselille. Sokka on putkisokka juuri siksi, että sen on pysyttävä paikoillaan omineen, ts. mikään holkki tms. ei tule sokan päälle. Tämä sokka on siis alavaihteiston öljytilassa, eli sitä ei ole millään muotoa mahdollista vaihtaa nostamatta venettä vedestä. Ja toisaalta sokka ei ole murtosokka, eli sitä ei ole tarkoitettu suojelemaan rakennetta millään tapaa. Sitä paitsi momentti kiinteän akselin ala- ja yläpäässä on tasan sama, eli yläpään murtosokan pitäisi kuitenkin antaa periksi ennen mitään muuta. Näin ei vain tunnu käyvän.

        Keulapotkuria en käytä normaali käännöksiin, vaan ainostaan lyhyinä potkuina erikoistilanteissa, mutta ei käytön pituus puolusta silti onnetonta rakenneratkaisua. Käyttöohje antaa kuitenkin jonkinlaisia käyttöaikasuosituksia, jotka ovat muistaakseni luokkaa parikymmentä sekuntia kerrallaan... aika mittava aika siis.

        Niin ne mallit: edellisessä veneessäni oli BP300 ja nykyisessä valitettavasti oli asennettuna BP450 veneen ostaessani.

        Sitten on vikaa ilmeisesti joko ko. putkisokan materiaalissa tai paketin asennuksessa.

        Olisikohan tuo voinut olla jotenkin syynä, kun aikanaan keulapotkurin asennusta pohtiessani minulle tarjottiin oitis pykälää järeämpää versiota kuin veneen paino olisi Volvon esitteiden mukaan edellyttänyt?

        Hmm, hmm... Hiukan absurdi juttu, täytyy myöntää.


      • Vaihtoon
        JRxxx kirjoitti:

        Sitten on vikaa ilmeisesti joko ko. putkisokan materiaalissa tai paketin asennuksessa.

        Olisikohan tuo voinut olla jotenkin syynä, kun aikanaan keulapotkurin asennusta pohtiessani minulle tarjottiin oitis pykälää järeämpää versiota kuin veneen paino olisi Volvon esitteiden mukaan edellyttänyt?

        Hmm, hmm... Hiukan absurdi juttu, täytyy myöntää.

        Näyttäisi siltä, että ainakin mallisarjan alapäässä noilla BP300 ja BP450 malleilla ei ole tuon putkisokan mitoituksessa juurikaan eroa... siinä meillä taas yksi kukkanen suunnittelussa lisää.

        Volvo ei ota asiaan mitään kantaa. Yrittipä venemessuilla Volvon osastolla jopa vanhempi mieshenkilö väittää, että tuon putkisokan tarkoitus on suojella vaihteistoa!!!!???? Ei auttanut yritykseni kohentaa ko. henkilön tietämystä momentin siirtymisestä kiinteässä rakenteessa. Taisi olla merkonomiainesta.


      • juuri näin
        JRxxx kirjoitti:

        ...tarinaa vaan tylyä faktaa.
        1) Minkä tahansa laitteen toimintahäiriöiden ja vikojen syy on n. 90-prosenttisesti käyttäjän virheissä.

        2) Kuten itsekin sentään juuri ja juuri olit saanut tavattua (tai kenties äiti oli sen sinulle lukenut), keulapotkurilaitteita ei ole suunniteltu tai tehty kovin pitkäaikaiseen kertakäyttöön.

        3) Keulapotkurin käyttö veneen kääntämisvälineenä on typerää. Ylläoleva on oikeastaan vain pieni osa syytä; isompi syy on se, että pääkone on tehokkaampi ja homma käy siksi sillä paremmin. Keulapotkurin funktio on tarjota apua esim. tuulen painaessa pahasti tai vaikkapa "viimeistelyksi" sivukiinnitykseen mennessä. Tiivistäen: jos venettä käännellään ensisijaisesti keulapotkurilla, niin kyse on osaamattomuudesta.

        Menehän nyt kiltisti takaisin sinne amisluokkaasi ja pyydä anteeksi opettajalta myöhästymistäsi. Ehkä sinullakin sitten joskus isona on ihan oikea venekin!

        Keulapotkuri on vain apulaite tilapäiseen käyttöön. Keulapotkuria ei missään tapauksessa saa "huudattaa" pitkää aikaa, joku paikka pettää varmasti.


    • suonen

      eppäillä asiassa olevan jottain muuta kuin valmistevika,onkoha sinne joutunna jokin vierasesine lapojenväliin kuitenna tai jotai muuta

    • vika

      Samaa vikaa täälläkin, sokka katkeilee mielin määrin...

      Ja kyllä sitä yksimoottorisessa akseliveneessä saa jonkin verran käyttääkin, jos meinaa satamassa saada veneen käännettyä.

      Seuraavaan taitaa tulla Sidepower...

      • keulapotkuri

        QL ei tosiaankaan on takuu laadusta.
        Lämminvesivaraajat ovat ainakin ihan roskaa...


        Itsellä Vetus keulapotkuri katkoo myös helposti sokkaa.
        Tämä johtuu kulumisvälyksestä, joka on syntynyt vanhemmiten sokan hahloon...
        Suunta kun vaihtuu, kohdistuu sokkan isku.
        Uusi akseli, tai yritys "koneistaa" vanhaa saattaisi auttaa.


      • ostoa ajatellut
        keulapotkuri kirjoitti:

        QL ei tosiaankaan on takuu laadusta.
        Lämminvesivaraajat ovat ainakin ihan roskaa...


        Itsellä Vetus keulapotkuri katkoo myös helposti sokkaa.
        Tämä johtuu kulumisvälyksestä, joka on syntynyt vanhemmiten sokan hahloon...
        Suunta kun vaihtuu, kohdistuu sokkan isku.
        Uusi akseli, tai yritys "koneistaa" vanhaa saattaisi auttaa.

        Pitääkö vene nostaa ylös, jos vaihtaa Vetuksen keulapotkuriin sokan?


    • minkäs ostais

      Minkäs merkkinen on tämän hetken paras sähköinen keulapotkuri?
      ja mitäs eroja noissa oikein on? muuta kuin hinnat.

      Vetus? Max Power? CRAFTSMAN ? Quick ?

      vai joku muu mikä?

    • relaa.

      Oma on Sidepower ja hyvin on kestänyt, asennettu 2004 paikoilleen.
      Malli SP55 ja vene 8,7 m .

      • BP300

        Minä hankin veneen jossa on BP300 vuonna 2000. Sokka hajosi kahden vuoden kuluttua, vaihdoin sen sopivan kokoiseen poranterään. On nyt kestänyt 9 kesää, ja toimii hyvin.

        Muovipotkuri on niin heikko että siitä lähtee lapa tai kaksi jos potkuriin tulee oksia tms. Vaihdan koko roskan jos vaihteisto joskus pettää, toistaiseksi hampaat ovat kuin uudet.

        Ja kyllä keulapotkurilla saa venettä kääntää. Sähkömoottori lämenee jonkun ajan kuluttua, mutta tuskin kukaan ajaa sitä minuuttia pidempään? Tämä keskustelu että venettä ei saisi kääntää sillä kuulostaa samalta kun 50 luvulla kuin jotkut sanoivat ettei pakkia pidä käyttää moottorissa. Työntävät sitten venettä käsin laitureissa niin ettei pakki kuluisi.


    • kyl käänty näsi meri
    • tambiet

      Sama minulla. viime kesänä peräsivupotkuri ja tänä kesänä keulapotkuri.

      Kaiken lisäksi varaosia vaikea saada yksitellen, aina tarjotaan vain koko pakettia

    • noudata ohjetta

      Hyvä tapa on pitää keulapotkuri Strandby-valmiudessa satamamanööverien ajan vain yllättäviä tilanteita varten. Ei siis manööverit keulapotkurin varaan suunnitellen, se voi johtaa katastrofiin, jos sokka tai sula-ke pettää.
      Ei nopeita perättäisiä painalluksia! Murtosokka katkeaa!
      Suunnanvaihtojen välillä on pidettävä 1-2 sek tauko, jotta potkuri ehtii py-sähtyä.
      Varsinkin sivutuulessa ahtaita satamamanöövereitä voi helpottaa huomattavasti keulapotkurin avulla. Pidä moottori käynnissä ( >1000 rpm), kun käytät keulapotku-ria. Potkuria ei voi käyttää pitkää aikaa yhtämittaisesti, potkurin 250 A sulake palaa helposti. Älä tee nopeita vasen-oikea liikkeitä, potkurin pitää pysähtyä ennen suunnan vaihtoa.

    • Anonyymi

      Kakku pöytään, aloitus on pääsyt ripille

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hannu Pikkarainen ehdottomaan vankeuteen

      KKO tuomitsi 1 v 9 kk. Tämä ei ole Hannulle ilon päivä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      363
      3802
    2. Kuka on mystinen heppamies?

      Nyt tänne vinkkejä siitä kuka on Martinan seurassa viihtyvä hevosmiljonääri. On tullut jo muutamia nimiä esiin keskustel
      Kotimaiset julkkisjuorut
      109
      1413
    3. Muutto ei ratkaise mitään.

      Sielläkin on naapurit. 😉 Nähdään?
      Ikävä
      94
      1267
    4. Jäätävä epävarmuus

      Mistä tää hirveä epävarmuus molemminpuolin johtuu? Pohjimmiltaan uskon, että molemmat tietää, että tunteita on. Vai onko
      Ikävä
      65
      1054
    5. Perjantaita!

      Miltä kaivattusi tuoksuu? Tuli mieleen kun täällä usein mainitaan pahasta hajusta. 🤔
      Ikävä
      58
      877
    6. Yksi iso yllätys luvassa The Summit Suomi -finaalijaksossa - Tiesitkö nämä Summit-loppukolmikosta?

      The Summit Suomi on tarjoillut yllättäviä pudotuksia ja melkoisen määrän pelkkää kisaajien vaelluksen kuvaamista Norjass
      Tv-sarjat
      13
      871
    7. Ainakin hän on elossa

      ehdin jo huolestua.
      Ikävä
      38
      860
    8. Ei tullut konkurssia, tuli 3 karhua

      Olipas hyvä uutinen. Näin sitä vaan tunnetaan. Persut eivät onnistuneet tuhoamaan.. tätäkään
      Ähtäri
      60
      839
    9. Voi että! Sergey Hilman paljastaa Race Across the World -kuvauksista: "Tämä oli se paras jekku"

      Tykätään! Aikamoinen pari tämä Sergey Hilman ja Sini Sabotage - herättävät varmasti vahvoja tunteita suuntaan sun toise
      Suomalaiset julkkikset
      11
      837
    10. Ei sua mies varmaan kauheasti haittaa

      Jos otan sut omakseni, tässä lähiaikoina ❤️
      Ikävä
      65
      831
    Aihe