Mitä Paavali rukoili? Kol. 1: 9-11

ESIRUKOUS SEURAKUNNAN PUOLESTA
Kol. 1:9-11
--
1:9 Sentähden emme mekään, siitä päivästä alkaen, jona sen kuulimme, ole lakanneet teidän edestänne rukoilemasta ja anomasta, että tulisitte täyteen hänen tahtonsa tuntemista kaikessa hengellisessä viisaudessa ja ymmärtämisessä,
1:10 vaeltaaksenne Herran edessä arvollisesti, hänelle kaikessa otollisesti, kaikessa hyvässä työssä hedelmää kantaen ja kasvaen Jumalan tuntemisen kautta,
1:11 ja hänen kirkkautensa väkevyyden mukaan kaikella voimalla vahvistettuina olemaan kaikessa kestäviä ja pitkämielisiä, ilolla
--
Mitä Paavali rukoilee?
Hän muistuttaa, että tarvitsemme enemmän tietoa Jumalan tahdosta (9).
Itse olen saanut kristillisen kasvatuksen, joten mm. kymmenen käskyä on tullut tutuiksi jo pienestä pitäen.
Kristitylle Jumala ilmoittaa Sanassaan, mikä on oikeaa tai väärää.
Pyhän tahtonsa Jumala on ilmoittanut meille laissa: ”Jumalan laki vaatii meiltä totuutta, vanhurskautta ja puhtautta ajatuksissa, sanoissa ja teoissa. Ennen kaikkea laki käskee meitä rakastamaan Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistämme niin kuin itseämme” (Katekismus).

Rikkoessaan Jumalan lakia ihminen tuottaa vahingon elämälleen.
Noudattaessaan Jumalan tahtoa (lakia) hän saa siitä siunauksen.

Paavalin ajan pienissä lähetysseurakunnissa, kuten Kolossassakin, oli tilanne toinen.
Oli aloitettava oikean ja väärän opettaminen aivan aakkosista alkaen.
Huonoon suuntaan ollaan menossa maallistuneissa länsimaissakin. Nykyisin yhteiskunta hyväksyy normaaliksi elämäntavat, jotka ovat ilmeisessä ristiriidassa Jumalan tahdon kanssa.
Ajatellaan vaikkapa sukupuolielämää, avioliittoa, aborttia jne. Moniko tänään kristityksikin itseään kutsuva ottaa ohjeekseen Jumalan sanan opetukset.
On unohdettu: ”Jumalan Sana on uskon, opin ja elämän korkein ohje”.

Vaeltaaksemme ”Herran edessä arvollisesti”, ”kaikessa hyvässä työssä hedelmää kantaen” (10).
Meidänkin tulisi rukoilla itsellemme ja toinen toisillemme, että ”tulisimme täyteen hänen (Kristuksen) tahtonsa tuntemista” (9).
---
1. Oi armahda, Kristus, niin kaita on tie,
vaan kiusatun kulkijan kotiin se vie.
Kun tuntoa polttivat tuomiot lain,
niin armosta tiellesi astua sain.

(Virsi 438:1)

40

883

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jaaajo

Jumalan sana on se tärkein ohje, eikä mitkään ilmestykset, varsinkaan jos eivät ole sananmukaisia.
      Kaikki ilmestykset, profetiat jotka ei ole sananmukaisia / kirkasta sanaa hyljättävä.

• Jaaajo: "Kaikki ilmestykset, profetiat jotka ei ole sananmukaisia / kirkasta sanaa hyljättävä".
        ---
        Raamattu kieltää juoksemasta väärien Kristuksien ja väärien profeettojen perässä.

Puhuessaan lopun ajoista Jeesus varoittaa meitä:
        "Jos silloin joku sanoo teille: 'Katso, täällä on Kristus', tahi: 'Tuolla', niin älkää uskoko.
        Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin.
        Katso, minä olen sen teille edeltä sanonut.
        Sentähden, jos teille sanotaan: 'Katso, hän on erämaassa', niin älkää menkö sinne, tahi: 'Katso, hän on kammiossa', niin älkää uskoko".
        (Matt. 24:23-26)

• Henki puhuu
        Tapio522 kirjoitti:

Jaaajo: "Kaikki ilmestykset, profetiat jotka ei ole sananmukaisia / kirkasta sanaa hyljättävä".
        ---
        Raamattu kieltää juoksemasta väärien Kristuksien ja väärien profeettojen perässä.

"Jos silloin joku sanoo teille: 'Katso, täällä on Kristus', tahi: 'Tuolla', niin älkää uskoko.
        Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin.
        Sentähden, jos teille sanotaan: 'Katso, hän on erämaassa', niin älkää menkö sinne, tahi: 'Katso, hän on kammiossa', niin älkää uskoko".

Ei kaikki sentään ole vääriä profeettoja.

Kyllä Henki ilmoittaa vieläkin, kuten ennenkin.

Kirjain kuolettaa, mutta Henki tekee eläväksi.

1. Tim. 4:1

Mutta Henki sanoo selvästi, että tulevina aikoina moniaat luopuvat uskosta ja noudattavat villitseviä henkiä ja riivaajien oppeja

esim.tuo "jaajo" on totuudesta luopunut villitsevien henkien ja oppien opettajia

• Henki puhuu kirjoitti:

Ei kaikki sentään ole vääriä profeettoja.

Kyllä Henki ilmoittaa vieläkin, kuten ennenkin.

Kirjain kuolettaa, mutta Henki tekee eläväksi.

1. Tim. 4:1

Mutta Henki sanoo selvästi, että tulevina aikoina moniaat luopuvat uskosta ja noudattavat villitseviä henkiä ja riivaajien oppeja

esim.tuo "jaajo" on totuudesta luopunut villitsevien henkien ja oppien opettajia

"Henki puhuu" kirjoittaa: "...esim.tuo "jaajo" on totuudesta luopunut villitsevien henkien ja oppien opettajia"
        ---
        Voisitko tarkentaa lausumaasi!
        Missä hän opettaa vastoin Sanaa?

• Jaaajo
        Tapio522 kirjoitti:

Jaaajo: "Kaikki ilmestykset, profetiat jotka ei ole sananmukaisia / kirkasta sanaa hyljättävä".
        ---

Siunausta!

• Jaaajo
        Tapio522 kirjoitti:

"Henki puhuu" kirjoittaa: "...esim.tuo "jaajo" on totuudesta luopunut villitsevien henkien ja oppien opettajia"
        ---
        Voisitko tarkentaa lausumaasi!
        Missä hän opettaa vastoin Sanaa?

Olen siis totuudesta luopunut sinunmielestäsi.
        Minä jo luulin että olet Sanan puolesta puhuja, kun niin hyvin kirjoitit raamatusta.
        Taidat ollakkin lainkiivailija!
        Perustan uskoni Jumalan sanaan, enkä ilmestyksiin tai profetioihin joita tuntuu täällä vilisevän.

Anteeksi että luulin sinuakin oskolliseksi raamatulle.

• Jaaajo
        Jaaajo kirjoitti:

Olen siis totuudesta luopunut sinunmielestäsi.
        Minä jo luulin että olet Sanan puolesta puhuja, kun niin hyvin kirjoitit raamatusta.
        Taidat ollakkin lainkiivailija!
        Perustan uskoni Jumalan sanaan, enkä ilmestyksiin tai profetioihin joita tuntuu täällä vilisevän.

Anteeksi että luulin sinuakin oskolliseksi raamatulle.

Jumalankin yläpuolelle, kun tiedät kuka on mitäkin tutustumatta ihmiseen ollenkaan, puhumattakaan tuomitsemisesta.
        Lapsellinen olet, se että minulla on uskovien kaste näkemys, ei tee minusta harhaoppista, eikä ole estänyt
        olemasta yhtä uudestisyntyneitten luterilaisten kanssa.
        Ne jotka eroittelevat uskovia kasteen perusteella ovat typeriä, lihallisia, eivätkä tunne sisariaan ja veljiään Kristuksessa.
        Eivätkä ole ymmätäneet että uskovilla on sama Kristuksen henki, ehkeivät tunne Pyhäähenkeä ollenkaan, tai ovat niin lakihenkisiä kuin lestat etteivät taivaaseen muita päästä.

• Omasta keskustelustasi kuin Oulun piispa, kun
      ei uskaltanut valheen henki sydämessä tulla
      seurakunnan edessä vastaamaan Totuuden Henken kysymyksiin?

Tarkoitan tätä vastaustani:

Sitähän me kolme teemme täällä koko ajan:
      Kirjoittanut: TeuvoSuni 13.8.2007 klo 18.40
      Poista oma viesti

opetamme totuutta, jota sinunkaan paadutettu sydän ei enää kykene vastaanottamaan,
      eikä syy ole silloin meissä, ja siksi sinäkin Saatanan pettämänä pidät meitä
      jonkun ihmeellisen ilmestyksen hengen orjina, kun et ymmärrä edes tätä Jeesuksen
      käskyä, jonka hän Pyhän Hengen saamiseksi omilleen antoi:

"Jos te rakastatte minua, te noudatatte minun käskyjäni...

Joka on ottanut vastaan minun käskyni ja noudattaa niitä, se rakastaa
      minua. Ja minun Isäni rakastaa sitä, joka rakastaa minua, ja häntä
      minäkin RAKASTAN JA ILMAISEN HÄNELLE ITSENI."

• TeuvoSuni: "...kun et ymmärrä edes tätä Jeesuksen
        ---
        Mitä tällä tarkoitat?

"Tämän vain tahdon saada teiltä tietää: lain teoistako saitte Hengen vai uskossa kuulemisesta"?(Gal. 3:2).

Saadaanko mielestäsi Pyhä Henki lakia (käskyjä)noudattamalla?

• Tapio522 kirjoitti:

TeuvoSuni: "...kun et ymmärrä edes tätä Jeesuksen
        ---
        Mitä tällä tarkoitat?

"Tämän vain tahdon saada teiltä tietää: lain teoistako saitte Hengen vai uskossa kuulemisesta"?(Gal. 3:2).

joka täällä esiinnyt suosittuna Raamatun opettajana,
        pystyt omalla kohdallasi laistamaan tuon Jeesuksen tärkeimmän käskyn?

Mitä tämä sinulle merkitsee:

"Me olemme kaiken tämän todistajat - samoin Pyhä henki,
        JONKA JUMALA ON ANTANUT NIILLE, JOTKA HÄNTÄ TOTTELEVAT."

Mikä henki on sinut pistänyt toisia opettamaan, vaikka olet
        tämänkin Jeesuksen käskyn rikkonut:

"Älkää lähtekö Jerusalemista, vaan jääkää odottamaan sitä,
        minkä Isä on teille luvannut ja mistä olette minulta kuulleet,
        Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä.
        Siihen ei ole enää montakaan päivää."

Ja tämä on nyt Pyhän Hengen sana sinulle, Tapio:

"Mutta sinä olet kova etkä sisimmässäsi tahdo kääntyä.
        Näin kartutat vihaa, ja se kohtaa sinut vihan päivänä,
        jolloin Jumalan oikeudenmukainen tuomio tulee julki."

Sairautesi kautta Jumala on jo jättänyt sinutkin Saatanan
        kuritettavaksi, jotta henkesi pelastuisi, mutta mikä on se
        suurin syntisi, joka pitää sinua kiinni porttoseurakuntien
        saatanallisissa opeissa?

"Tuo mies on luovutettava Saatanalle ja niin antaa hänen ruumiinsa tuhoutua,
        jotta hänen henkensä pelastuisi Herran päivänä. Te teette väärin, kun kerskutte.
        Ettekö tiedä, että pieni määrä hapatetta hapattaa koko taikinan. Puhdistakaa siis
        talonne hapantaikinasta, jotta teistä tulisi uusi taikina."

Mikä on Herran päivä? Se on jokaisen ihmisen kohdalla se päivä, josta kirjoitettu on:

"Jeesuksen nimeä kunnioittaen on kaikkien polvistuttava, kaikkien niin
        taivaassa kuin maan päällä ja maan alla, ja jokaisen kielen on tunnustettava
        Isän Jumalan kunniaksi: "Jeesus Kristus on Herra."

Milloin Jumala luovuttaa jonkun ihmisen Saatanalle, jotta hänen henkensä
        pelastuisi Herran päivänä? Tämän saavat täällä maan päällä kokea kaikki ne
        hänen valittunsa, jotka ovat jo kaksi hänen kutsuaan torjuneet.

Erittäin hyvän esimerkin tästä tarjoaa meille mies nimeltä Job. Tämä viisas
        ja varakas oman aikansa tekopyhitetty uskova, joka ei omassa viisaudessaan,
        vaikka paljon Jumalasta tiesikin, pystynyt näkemään omaa syntisyyttään
        Jumalan edessä. Samanlainen oli tilanne hänen kolmella ystävällään:

Bildad edusti isiltä perimäänsä uskonlahkoa: "Kysy neuvoa niiltä, jotka elivät
        ennen meitä, pidä kiinni siitä, mitä isämme ovat saaneet selville. Mehän olemme
        eilisen lapsia, emme me mitään tiedä, meidän päivämme maan päällä on kuin varjo.
        Mutta isät, he opettavat sinua ja puhuvat sinulle, heidän sanasa tulevat
        sydämen syvyydestä."

Elifas edusti myöskin jotain isiltä perimäänsä tyhjänpäiväistä elämää: "Minä puhun
        sinulle, kuuntele nyt! Kerron sinulle, mitä itse olen nähnyt, kerron, mitä olen
        oppinut viisailta miehiltä. He eivät salanneet isiensä tietoa."

Sofar taas oli muka itse löytänyt totuuden ja oli oman uskonlahkonsa edustaja: "Sinun puheesi
        ärsyttää minut vastaamaan, se kiihdyttää mieltäni. Se, miten opetat
        ja ojennat, loukkaa minua, mutta ymmärrykseni löytää kyllä sinulle vastauksen."

Mutta Job, joka Jumalan valittuna ja Saatanan runtelemana etsi elämäänsä
        ainostaan totuutta, ei saanut tyydytystä ystäviensä puheista ja alkoi
        joka kerta väitellä heitä vastaan.

Kun Jumala vihdoin näki, että Saatanan runtelema Job oli ehkä valmis vastaanottamaan
        totuuden, hän käski oman sanansaattajansa, Elihun, puhua:

"Vähät ovat minun elämäni päivät, kun vertaan teihin, vanhuksiin. Siksi minä
        arastelin ja pelkäsin lähteä kertomaan mitä minä tiedän. Ajattelin: "Puhukoot
        nuo vanhat, puhukoot viisauden sanoja ne, joilla on paljon vuosia."
        Mutta Henki ihmisen tekee viisaaksi, Kaikkivaltiaan Henkäys. Ei ikä yksin tuo
        viisautta, eivät vanhatkaan aina tiedä, mikä on oikein. Niinpä sanon: kuulkaa
        minua, nyt on minun vuoroni kertoa, mitä minä tiedän."

Ja kun Elihu on pitkän puheensa päättänyt, tapahtui ihme: Job ei enää alkanutkaan
        väittää vastaan, kuten oli väitellyt kolmea ystäväänsä vastaan. Ja kun hän vaikenee, hän
        alkaakin itse kuulla Jumalan puhetta. Ja kun tämä Herran päivä hänen elämässään
        koitti: hänen on pakko tunnustaa uskonsa harhaisuus:

"Sinä kysyit: "Kuka on tämä, joka näin peittää minun terkoitukseni mielettömillä
        puheillaan?" Minä se olen. Olen puhunut mitään ymmärtämättä asioista, joita en
        käsitä - ne ovat minulle ihmeellisiä. Sinä sanoit: "Kuuntele nyt, kun minä puhun.
        Nyt minä kysyn sinulta, ja sinä vastaat."
        Vain korvakuulolta sinut tunsin. Nyt ovat silmäni nähneet sinut. Sen tähden minä
        häpeän puheitani ja kadun niitä tomussa ja tuhkassa."

Olen täällä kertonut äidistäni ja läheisestä työtoverista, jotka kumpikin
        joutuivat elämnsä viimeisinä päivinä Saatanan kuritettavaksi, kun Jumalan hyvät
        kutsut eivät kumpaankaan tehonneet. Siksi Jumala turvautui tähän viimeiseen keinoonsa.

Ja niin kuolinvuoteen tuskat saivat heidät viimein näkemään oman syntisyytensä,
        ja turvautumaan siihen yhteen ainoaan tekoon, jota Jumala heiltä odotti:
        "Herra Jeesus armahda!" Tuo hätähuuto toi pelastuksen kummallekin. Elämänsä
        viimeisinä hetkinä. Työtoveri sai kohdata Jeesuksen vain kolme päivää ennen kuolemaansa.

Profeetta Aamokselle Jumala puhui tästä Herran päivästä näin selvää tekstiä:

"Voi teitä, jotka hartaasti odotatte Herran päivää! Mitä iloa teille on Herran
        päivästä? Se tuo pimeyden, ei valoa. Käy kuin miehen, joka pakeni leijonaa mutta
        kohtasi karhun - kun hän pääsi kotiin ja nojasi seinään, käteen puri käärme.
        Eikö Herran päivä siis ole pimeä eikä valoisa, ilman valon häivää."

Niille Jumalan kutsumille ihmisille, jotka eivät etsikkoaikaansa tajunneet, käy juuri näin.
        Kun Jumalan kutsuista viimeisin meni ohitse, niin silloin tällaisen ihmisen loppu
        on rajussa onnettomuudessa, äkillisessä sairaskohtauksessa ja itsemurhassa,
        joissa ei enää ehdi oman elämänsä suuntaa mihinkään muuttaa, sillä:
        "Jumala ei salli itseään pilkattavan."

Sitten on suuret ihmisjoukot, jotak koko elämänsä kulkevat pappien perässä
        - kehdosta hautaan tai omaa uskonlahkoaan johtaen, kokematta minkäänlaista
        Jumalan kutsua. Miksi nämä saavat elää elämänsä ilman mitään suurempia vaikeuksia
        - ilman Jumalan kuritusta ja Saatanalle luovuttamista?

He ovat niitä, joiden nimi ei maailman luomisesta alkaen olekaan ollut kirjoitettuna
        teurastetun Karitsan elämnkirjaan. Heidänkin kohdalla toteutuu Jumalan rakkaus
        siinä, että hän antaa heidän nauttia taivaosuutensa jo täällä maan päällä,
        tämän maailman jumalan lahjoista nauttien, niistä, jotka eivät Jeesukselle kelvanneet:

"Kaiken tämän, koko maailman ja sen loiston minä annan sinun valtaasi, sillä se
        on annettu minun haltuuni ja minä voin antaa sen kenelle tahdon. Jos kumarrat
        minua tämä kaikki on sinun."

Näiden jumalattomien osa on juuri sellainen, kuten Jumala sen Saarnaajalle ilmoitti:

"Milloin pahaa tekoa ei pian seuraa rangaistus, ihmiset rohkaistuvat pahan tekoon:
        moni syntinen tekee pahaa sata kertaa ja elää silti kauan. Tiedän kuitenkin,
        että Jumalaa pelkäävälle käy hyvin hänen jumalanpelkonsa johdosta, ja tiedän
        myös, että jumalattomalle ei käy hyvin: koska hän ei pelkää Jumalaa, hänen
        elinpäivänsä häipyvät kuin varjo."

Tällaiseten ihmisten Herran päivä koittaa vasta viimeisellä tuomiolla, sen jälkeen,
        kun he ovat Jumalalle selitelleet, mitä kaikkea he ovat elämänsä aikana
        hänen nimessään tehneet:

"Monet sanovat minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra! Sinun nimessäsihän me
        profetoimme, sinun nimessäsi me karkotimme pahoja henkiä ja sinun nimessäsi
        teimme monia voimatekoja.'
        Mutta silloin he saavat minulta vastauksen: 'En tunne teitä. Menkää pois
        minun luotani, vääryydentekijät!'

"Ja niin lähtevät, toiset iankaikkiseen rangaistukseen,
        mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään."

• TeuvoSuni kirjoitti:

saatanallisissa opeissa?

jotta hänen henkensä pelastuisi Herran päivänä. Te teette väärin, kun kerskutte.
        Ettekö tiedä, että pieni määrä hapatetta hapattaa koko taikinan. Puhdistakaa siis

Mikä on Herran päivä? Se on jokaisen ihmisen kohdalla se päivä, josta kirjoitettu on:

eilisen lapsia, emme me mitään tiedä, meidän päivämme maan päällä on kuin varjo.
        sydämen syvyydestä."

Elifas edusti myöskin jotain isiltä perimäänsä tyhjänpäiväistä elämää: "Minä puhun

Sofar taas oli muka itse löytänyt totuuden ja oli oman uskonlahkonsa edustaja: "Sinun puheesi

Kun Jumala vihdoin näki, että Saatanan runtelema Job oli ehkä valmis vastaanottamaan

Ja kun Elihu on pitkän puheensa päättänyt, tapahtui ihme: Job ei enää alkanutkaan
        väittää vastaan, kuten oli väitellyt kolmea ystäväänsä vastaan. Ja kun hän vaikenee, hän

"Sinä kysyit: "Kuka on tämä, joka näin peittää minun terkoitukseni mielettömillä
        käsitä - ne ovat minulle ihmeellisiä. Sinä sanoit: "Kuuntele nyt, kun minä puhun.
        Vain korvakuulolta sinut tunsin. Nyt ovat silmäni nähneet sinut. Sen tähden minä

kutsut eivät kumpaankaan tehonneet. Siksi Jumala turvautui tähän viimeiseen keinoonsa.

viimeisinä hetkinä. Työtoveri sai kohdata Jeesuksen vain kolme päivää ennen kuolemaansa.

päivästä? Se tuo pimeyden, ei valoa. Käy kuin miehen, joka pakeni leijonaa mutta

Niille Jumalan kutsumille ihmisille, jotka eivät etsikkoaikaansa tajunneet, käy juuri näin.
        Kun Jumalan kutsuista viimeisin meni ohitse, niin silloin tällaisen ihmisen loppu

Jumalan kutsua. Miksi nämä saavat elää elämänsä ilman mitään suurempia vaikeuksia

He ovat niitä, joiden nimi ei maailman luomisesta alkaen olekaan ollut kirjoitettuna
        tämän maailman jumalan lahjoista nauttien, niistä, jotka eivät Jeesukselle kelvanneet:

Näiden jumalattomien osa on juuri sellainen, kuten Jumala sen Saarnaajalle ilmoitti:

"Milloin pahaa tekoa ei pian seuraa rangaistus, ihmiset rohkaistuvat pahan tekoon:

Tällaiseten ihmisten Herran päivä koittaa vasta viimeisellä tuomiolla, sen jälkeen,
        hänen nimessään tehneet:

TeuvoSuni: "Ja niin kuolinvuoteen tuskat saivat heidät viimein näkemään oman syntisyytensä,
        "Herra Jeesus armahda!" Tuo hätähuuto toi pelastuksen kummallekin".
        ---
        Kyllä minäkin luotan, että Jeesus on minut omakseen ottanut.
        Voin myös sanoa: "Herra Jeesus armahda minua syntistä".
        Hädässäni useinkin joudun huutamaan Jeesusta avukseni.
        --
        Mutta et vastannut itse kysymykseeni.
        Toistan!

Toteat, TeuvoSuni: "...kun et (Siis Tapio)ymmärrä edes tätä Jeesuksen
        ---
        Mitä tällä tarkoitat?

(Muutkin voivat kommentoida!)

• KariHenrik, tarkentaisitko sanomaasi "Verbisi on väärä".
        ---
        Eikö Sunin toteamus tarkoita, että Pyhän Hengen saamiseksi tarvitaan ihmisen omia laintekoja? (TeuvoSuni: "...kun et (Siis Tapio)ymmärrä edes tätä Jeesuksen käskyä, jonka hän Pyhän Hengen saamiseksi omilleen antoi:
        "Jos te rakastatte minua, te noudatatte minun käskyjäni...")

Eikö Pyhä Henki saada lahjana (Apt. 2:38), ilman mitään omia ansioita?

Olen kanssasi samaa mieltä, ettei Pyhää Henkeä voi saada lakia noudattamalla!

• TeuvoSuni kirjoitti:

saatanallisissa opeissa?

sydämen syvyydestä."

hänen nimessään tehneet:

TeuvoSuni:
        "Sairautesi kautta Jumala on jo jättänyt sinutkin Saatanan kuritettavaksi, jotta henkesi pelastuisi, ..."?
        ---
        Mutta lohdullista on tietää, että on toinenkin,joka kärsi, kuitenkin ilman syntiä:
        "Hän oli ylenkatsottu, ihmisten hylkäämä, kipujen mies ja sairauden tuttava, jota näkemästä kaikki kasvonsa peittivät, halveksittu, jota emme minäkään pitäneet" (Jes 53:3".

" Sillä ei meillä ole sellainen ylimmäinen pappi, joka ei voi sääliä meidän heikkouksiamme, vaan joka on ollut kaikessa kiusattu samalla lailla kuin mekin, kuitenkin ilman syntiä" (Hebr. 4:15).

• sinä olet
        Tapio522 kirjoitti:

KariHenrik, tarkentaisitko sanomaasi "Verbisi on väärä".
        ---
        Eikö Sunin toteamus tarkoita, että Pyhän Hengen saamiseksi tarvitaan ihmisen omia laintekoja? (TeuvoSuni: "...kun et (Siis Tapio)ymmärrä edes tätä Jeesuksen käskyä, jonka hän Pyhän Hengen saamiseksi omilleen antoi:
        "Jos te rakastatte minua, te noudatatte minun käskyjäni...")

Eikö Pyhä Henki saada lahjana (Apt. 2:38), ilman mitään omia ansioita?

Olen kanssasi samaa mieltä, ettei Pyhää Henkeä voi saada lakia noudattamalla!

opettanut, että Pyhä-Henki saadaan kasteessa!

Onko oppi muuttunut?

Luuk 11:13
        "Kuinka paljoa ennemmin taivaallinen Isä antaa Pyhän-Hengen niille, jotka sitä Häneltä anovat."

Jumala antaa armossaan PH:n anoville ja janooville,
        eikä minkään seremonian sivutuotteena.

• sinä olet kirjoitti:

opettanut, että Pyhä-Henki saadaan kasteessa!

Onko oppi muuttunut?

Luuk 11:13
        "Kuinka paljoa ennemmin taivaallinen Isä antaa Pyhän-Hengen niille, jotka sitä Häneltä anovat."

Jumala antaa armossaan PH:n anoville ja janooville,
        eikä minkään seremonian sivutuotteena.

nimimerkki "sinä olet" toteaa:
        "Jumala antaa armossaan PH:n anoville ja janooville, eikä minkään seremonian sivutuotteena".
        ---
        Miksi Paavali kysyy "Millä kasteella te sitten olette kastetut?" (Apt. 19:3), kun saa kuulla, etteivät Efeson opetuslapset olleet saaneet Pyhää Henkeä?
        Eikö Pyhällä Hengellä ole mitään tekemistä kasteessa?

(Myös Apt. 2:38)

• samarialaiset
        Tapio522 kirjoitti:

nimimerkki "sinä olet" toteaa:
        "Jumala antaa armossaan PH:n anoville ja janooville, eikä minkään seremonian sivutuotteena".
        ---
        Miksi Paavali kysyy "Millä kasteella te sitten olette kastetut?" (Apt. 19:3), kun saa kuulla, etteivät Efeson opetuslapset olleet saaneet Pyhää Henkeä?
        Eikö Pyhällä Hengellä ole mitään tekemistä kasteessa?

(Myös Apt. 2:38)

eivät tienneet, että he olivatkin saaneet Pyhän-
        Hengen kasteessaan
        Ap 8:14-15
        "Mutta kun apostolit, jotka olivat Jerusalemissa,
        kuulivat, että Samaria oli ottanut vastaan Jumalan
        Sanan, lähettivät he heidän tykönsä Pietarin ja
        Johanneksen.
        Ja tultuaan sinne nämä rukoilivat heidän edestänsä,
        että he saisivat Pyhän-Hengen, sillä Hän ei ollut
        tullut vielä yhteenkään heistä, vaan he olivat
        ainoastaan kastetut Herran Jeesuksen nimeen."

Harmi, kun efeson uskovat eivät saaneetkaan Pyhää-
        Henkeä kasteessaan,vaan vasta sen jälkeen:
        Ap 19:5-6
        Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen
        nimeen.
        Ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, tuli
        heidän päällensä Pyhä-Henki ja he puhuivat kielillä ja ennustivat."

• Tapio522 kirjoitti:

TeuvoSuni: "Ja niin kuolinvuoteen tuskat saivat heidät viimein näkemään oman syntisyytensä,
        "Herra Jeesus armahda!" Tuo hätähuuto toi pelastuksen kummallekin".
        ---
        Kyllä minäkin luotan, että Jeesus on minut omakseen ottanut.
        Voin myös sanoa: "Herra Jeesus armahda minua syntistä".
        Hädässäni useinkin joudun huutamaan Jeesusta avukseni.
        --
        Mutta et vastannut itse kysymykseeni.
        Toistan!

Toteat, TeuvoSuni: "...kun et (Siis Tapio)ymmärrä edes tätä Jeesuksen
        ---
        Mitä tällä tarkoitat?

(Muutkin voivat kommentoida!)

ennen kuin Jumala on saanut sinut runneltua armahdettavaan kuntoon.
        Paavali runnottiin jopa näkönsä menettäneeeksi, ennen kuin hänet armahdettiin.

Eikö se ollut minunkin kohdalla Jumalan käsky, kun hän otti minut
        kiinni aviorikoksesta? Keskellä yötä en voinut mennä tuskaani purkaamaan
        minkään porttopapin köäsien alle, vaan se taistelu pöi käytävä
        loppuun saakka totuudessa Jumalan edessä:

Näin elämä jatkui. Tammikuussa 1987 sain yllättäen kutsun seurakunnan kirkkoneuvoston jäseneksi. Yllättäen siksi, etten ollut mikään aktiivinen kirkossakävijä, ja siksi, etten ollut minkään poliittisen puolueen jäsen. Sen verran hallinnosta tiesin, että kaikki luottamustoimet jaetaan poliittisin ansioin. Puolueiden voimasuhteiden oli sielläkin oltava kohdallaan. Tuli tammikuu 1988, sen viimeinen viikonloppu. Sinäkin päivänä luin Raamattua. Silloin oli edessä Luukkaan evankeliumi, josta luin:

"Ja hän puhui heille tämän vertauksen: "Eräällä miehellä oli viikunapuu istutettuna viinitarhassaan ja hän tuli etsimään hedelmää, mutta ei löytänyt.
        Niin hän sanoi viinitarhurille: 'Katso, kolmena vuotena minä olen käynyt etsimässä hedelmää tästä viikunapuusta, mutta en ole löytänyt. Hakkaa se pois, mitä varten se vielä maata laihduttaa?'
        Mutta tämä vastasi ja sanoi hänelle: 'Herra, anna sen olla vielä tämä vuosi: sillä aikaa minä kuokin ja lannoitan maan sen ympäriltä. Ehkä se ensi vuonna tekee hedelmää: mutta jos ei, niin hakkaa se pois.'

Niin kuin Valitusvirsi kolme keskeytti Raamatun lukemisen lähes kaksi vuotta aikaisemmin, niin saman tekivät nyt nämä jakeet. Silloin ymmärsin heti lukemani, mutta nyt en lainkaan käsittänyt, mitä nämä jakeet tarkoittavat ja miten ne minuun liittyvät. Koko päiväksi jäi Raamattu auki tuosta kohdasta ja töitten lomassa aina kävin lukemassa ja ihmettelemässä.

Ritva oli iltapäivällä lähtenyt töihin, ja kun häntä puolenyön jälkeen odotin kotiin, vielä vuoteessakin näitä jakeita ajattelin. Sitten, aivan yllättäen, makuuhuone tuli täysin pimeäksi, eikä pihavaloakaan näy ikkunasta. Sähköt eivät katkenneet, mutta silti olin täydellisen pimeyden keskellä. Hetken kuluttua, tämän pimeyden keskeltä jostakin, kuulen tutun äänen lähes kolmen vuoden takaa:

"Siellä kirkossa sinut vapautettiin niistä taakoista, jotka eivät olleet sinun itsesi aiheuttamia, mutta sinunkin sydämelläsi on vielä jotakin."

Olihan siellä kaikenlaista pahuutta. Kenelläpä ei olisi, kun Jumala sinne katsoo. Nyt hän kuitenkin kaivoi sieltä esille vain yhden, kaikkein inhottavimman asian, jolla en itse enää vuosiin ollut päätäni vaivannut. Olin sillä Ritvaa usein uhkaillutkin, sillä koin, että minullakin oli oikeus mennä vuoteeseen jonkun toisen kanssa. Niinhän hänkin oli tehnyt. Tutkamiesten vuotuisen tapaamisen yhteydessä siihen kerran tilaisuus tuli. Tein aviorikoksen, ja sen jälkeen tunsin olevani tasavertainen Ritvan kanssa. Siihen yhteen ainoaan kertaan se asia jäi - ja nyt jo tuo rakkaaksi tullut Jumala lausuukin minulle kuolemantuomion:"Hakkaa se pois!" Nyt ymmärsin tuon Raamatun sanoman täydellisesti. Minä olin tuo viikunapuu. Lähes kolme vuotta sitten sille annettiin kasvun mahdollisuus, ja nyt tuon kasvun antanut Jumala lausuukin kuolemantuomion.

Alkoi vaihtokauppa. Olisin tunnustanut kaikki ne pahat teot, mitkä vain muistin tehneeni, mutta en tätä. Oliko tämä nyt niin tärkeää kaivaa esille? Näethän, että olen muuten ollut ihan hy6vä isä. Köyhänä läksin maailmalle ja nyt olen saanut rakennettua perheelleni oman kodinkin?
        "Minä olen ntämän sinulle antanut, ja koska tahansa voin ottaa sen sinulta pois!", kuului vastaus.

Minut valittiin kirkkoneuvostoonkin.
        "Minä sinut sinne johdatin, jotta näkisit, ettei Jumalan seurakuntaa näin johdeta."

En nole polttanut tupakkaa, enkä juonut viinaa. Eikö näilläkään ole mitään merkitystä?
        "Minä olen sinut niistä varjellut."

Ajatuksiini johdatettiin vielä pieni jäsenkortti. Lienen ollut 12- tai 13-vuotias, kun äitini tilasi Joka Poika-lehden. Siihen oli perustettu Joka Pojan Raittiusliitto, johon liityin, ja sen jäsennumero on 640. Tämä lyhyt lupaus oli varjellut elämääni niin, ettei sen lukemattomien vaikeuksien keskelle päässyt viina tuhojaan tekemään:

"Tahdon koettaa Jumalaan turvautuen pysyä ehdottomasti raittiina koko elämäni ajan ja niinmuodoin kieltäytyä kaikista väkijuomista sekä tupakasta. Saadakseni tälle pyrkimykselleni tukea olen liittynyt jäseneksi Joka Pojan Raittiusliittoon."

Nyt olin kuin nurkkaan ajettuna, vailla pakomahdollisuutta. Näin toki edessä kaksi tietä, mutta kummankin päässä odotti kuolema, kun tähän tilanteeseen tuli puhumaan toinenkin ääni: "Hullu olet, jos tuon vaimollesi tunnustat. Avioliitosi ja perheesi hajoaa ja koko loppuelämäsi on pilalla!"

Jos en tunnusta, niin Jumala viimeistään vuodenn kuluttua hakkaa minut pois. Purskahdin itkuun, ties monennenko kerran elämäni aikana. Koko sisus oli kuin helvetin liekeissä. Jostakin tämän tuskan keskeltä tulivat ajatuksiini sanat, jotka suorana hätähuutona kaikuivat pimeään yöhön: "Herra Jeesus, armahda!"

Ne olivatkin lopulta ne ainoat sanat, jotka sinä yönä toivat avun ja pelastuksen. Niiden huutamisen jälkeen sain rauhan sydänmeeni, kun tiesin tehneeni sen, mitä Jumala minulta odotti:

"Mutta jokainen, joka huutaa avukseen Herran nimeä, pelastuu. Siionin vuori ja Jerusalem on turvapaikka, niin on Herra luvannut.
        Ne, jotka Herra kutsuu, ne pelastuvat."

"Se, joka tekee pahaa, kaihtaa valoa: hän ei tule valoon, etteivät hänen tekonsa paljastuisi. Mutta se, joka noudattaa totuutta, tulee valoon, jotta kävisi ilmi, että hänen tekonsa ovat lähtöisin Jumalasta."

Tuon aviorikoksenkin oli Jumala sallinut tapahtua, että hänellä olisi mistä miehen kiinni ottaa, kun kiinnioton päivä koittaa. Ja nyt se koitti.
        Ritvan tullessa töistä sanoin hänelle: "Voitko polvistua kanssani tähän vuoteen viereen, minulla on sinulle kerrottavaa?" Polvistuimme ja kerroin hänelle mitä vuosia sitten nolin tehnyt, ja kysyin: "Voitko antaa tämän minulle anteeksi?" Hetken hiljaisuuden jälkeen hän vastasi: "Voin."

Sillä hetkellä tunsin itseni tiimalasiksi, joka oli täynnä mustaa mönjää. Se lähti valumaan päästä alaspäin ja valumisrajan tunsin jokaisessa kehon kohdassa. Kun se oli valunut jalkojen kautta lattialle, tuli tilalle jotakin puhtaan valkoista. Samalla hetkellä minut valtasi sama ihna tunne kuin kerran lapsena ja siellä kirkon näyssä. Välähdyksenomaisesti sain vielä tuossa hetkessä nähdä tämän katoavan maailman yllä taivaan kirkkauden, sen todellisen maailman, joka ei koskaan katoa.

Olin päässyt läpi ahtaasta portista. Saanut kohdata Kristuksen jo toisen kerran, ja syntyä taivaan kansalaiseksi. Tätä uudestisyntymistä kutsutaan Raamatussa myös sydämen ympärileikkaukseksi, ja vaatteiden valkaisemiseksi Karitsan veressä. Siinä ihmisen syntinen luonto revitään pois ja kivisydämen tilalle asennetaan uusi sydän, johon itse Kristus tuli Totuuden Henkensä kautta ikuisesti asumaan. Olin päässyt näiden harvojen joukkoon:

"Menkää sisään ahtasta portista. Monet menevät avarasta portista ja laveaa tietä, mutta se vie kadotukseen.
        Miten ahdas onkaan se portti ja kapea se tie, joka vie elämään, ja vain harvat löytävät sen."

"Häneen teidät on liittänyt ympärileikkaus, jota ei ole ihmiskäsin tehty. Kristuksen ympärileikkaus, jossa syntinen luonto riisutaan pois."

Ja vaikka sinä sydän täynnä syntiä kuinka paljon huutaisit Jeesusta
        armahtmaan, ei hän sinua kuule, ennen kuin häntä tottelet:

"Rakkaat ystävät! Kun kerran olemme saaneet tällaiset lupaukset,
        MEIDÄN TULEE puhdistautua kaikesta ruumiin ja hengen saastaisuudesta
        ja Jumalaa peläten pyhittää elämämme kokonaan hänelle."

Jos tähän pystyt ja tämän uskot, niin vasta tämän prosesssin
        läpikäytyäsi sinulla on mahdollisuus Saatanan valhearmon
        tilalle saada todellinen armo, jota ei anneta kenenkään ihmisen käsien alta.

• Tapio522 kirjoitti:

TeuvoSuni:
        "Sairautesi kautta Jumala on jo jättänyt sinutkin Saatanan kuritettavaksi, jotta henkesi pelastuisi, ..."?
        ---
        Mutta lohdullista on tietää, että on toinenkin,joka kärsi, kuitenkin ilman syntiä:
        "Hän oli ylenkatsottu, ihmisten hylkäämä, kipujen mies ja sairauden tuttava, jota näkemästä kaikki kasvonsa peittivät, halveksittu, jota emme minäkään pitäneet" (Jes 53:3".

" Sillä ei meillä ole sellainen ylimmäinen pappi, joka ei voi sääliä meidän heikkouksiamme, vaan joka on ollut kaikessa kiusattu samalla lailla kuin mekin, kuitenkin ilman syntiä" (Hebr. 4:15).

joka ei näytä sinua johdattavan millään kohti ahdasta porttia.

Sinunkin uskosi on runneltun Jobin uskoa: korvakuulouskoa,
        jonka kautta et tule pelastusta kokemaan.

Etkä tajua, miten pitkälle Jumala antoi Saatanan Jobia runnella,
        ennen kuin hänelle kelpasi se totuus, jota Jumalan sanansaattaja
        Elihu hänelle välitti. Job vaikeni, kun sai kuulla totuuden,
        mutta sinä vain hyökkäät vastaan, ja kyselet ihmisiltä:

"Mitä mieltä sinä olet?", "Tähän saa muutkin vastata."

Miksi et usko, että minä puhun sinulle totta?

• samarialaiset kirjoitti:

Hengen kasteessaan
        Johanneksen.

nimeen.

Raamatun aikaisten Jumalan omien elämät eivät
        ketään vie pelastukseen.
        Vaan jokaiselle Jumalan on itse saatava puhua.
        Jokaisen kohdalla Jumalan on saatava tehdä työtänsä
        niin, että Hänen Poikansa voi tulla ihmiselle
        TIEKSI,TOTUUDEKSI JA ELÄMÄKSI.

• TeuvoSuni kirjoitti:

joka ei näytä sinua johdattavan millään kohti ahdasta porttia.

Sinunkin uskosi on runneltun Jobin uskoa: korvakuulouskoa,
        jonka kautta et tule pelastusta kokemaan.

Etkä tajua, miten pitkälle Jumala antoi Saatanan Jobia runnella,
        ennen kuin hänelle kelpasi se totuus, jota Jumalan sanansaattaja
        Elihu hänelle välitti. Job vaikeni, kun sai kuulla totuuden,
        mutta sinä vain hyökkäät vastaan, ja kyselet ihmisiltä:

"Mitä mieltä sinä olet?", "Tähän saa muutkin vastata."

Miksi et usko, että minä puhun sinulle totta?

TeuvoSuni: "Miksi et usko, että minä puhun sinulle totta"?
        ---
        Minulle on Jumalan Sana uskon, opin ja elämän korkein ohje, kuten jo aloituksessani totesin!

• samarialaiset kirjoitti:

Hengen kasteessaan
        Johanneksen.

nimeen.

nimimerkki "samarialaiset", eikö todellakaan mielestäsi Pyhällä Hengellä ole mitään tekemistä kasteen kanssa.
        Turhaa kai Paavali kyselee "Millä kasteella te sitten olette kastetut?" (Apt. 19:3), kun saa kuulla, etteivät Efeson opetuslapset olleet saaneet Pyhää Henkeä?

• Tapio522 kirjoitti:

---
        Minulle on Jumalan Sana uskon, opin ja elämän korkein ohje, kuten jo aloituksessani totesin!

mutta se ei sitä ole. Sillä sinun kohdallasi on näin kun Jeesus sanoo:"Te tutkitte kirjoituksia, sillä teillä on mielestänne niissä iankaikkinen elämä, ja ne juuri todistavat minusta; ja te ette tahdo tulla minun tyköni, että saisitte elämän."

• noin tyhmä
        Tapio522 kirjoitti:

nimimerkki "samarialaiset", eikö todellakaan mielestäsi Pyhällä Hengellä ole mitään tekemistä kasteen kanssa.
        Turhaa kai Paavali kyselee "Millä kasteella te sitten olette kastetut?" (Apt. 19:3), kun saa kuulla, etteivät Efeson opetuslapset olleet saaneet Pyhää Henkeä?

voi olla!
        Paavalihan kysyy: "Saitteko Pyhän-Hengen silloin,
        kun tulitte uskoon?"
        Nämähän olivat tulleet uskoon Apolloksen saarnan
        kautta, Ap 18:25

Vasta SEN JÄLKEEN hän kysyy vesikasteesta.
        Efesolaiset oli
        kastettu vain Johanneksen kasteella.

Älä nyt sentään väärennä Jumalan Sanaa!

• noin tyhmä kirjoitti:

voi olla!
        Paavalihan kysyy: "Saitteko Pyhän-Hengen silloin,
        kun tulitte uskoon?"
        Nämähän olivat tulleet uskoon Apolloksen saarnan
        kautta, Ap 18:25

Vasta SEN JÄLKEEN hän kysyy vesikasteesta.
        Efesolaiset oli
        kastettu vain Johanneksen kasteella.

Älä nyt sentään väärennä Jumalan Sanaa!

Nimimerkki "noin tyhmä" sanoo, että olen tyhmä.
        --
        Eikö jokaisella uskovalla ole Pyhä Henki?
        Sanoohan Raamattu: "...jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa" (Room. 8:9).

Mutta Efeson uskovien kohdalla oli toisin (Apt. 19:2).
        Taas tyhmä kysymys: "Miksi"?
        (Katso Apt. 2:38!)

• ja mie.

Oraakkelin jäsen.

• Tapio522 kirjoitti:

---

että Pyhän Hengen saaneet puhuvat tässäkin ajassa totta, ja välittävät
        sanomaa suoraan lähettäjältä, Jeesukselta Kristukselta?

• menevän
        Tapio522 kirjoitti:

Nimimerkki "noin tyhmä" sanoo, että olen tyhmä.
        --
        Eikö jokaisella uskovalla ole Pyhä Henki?
        Sanoohan Raamattu: "...jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa" (Room. 8:9).

Mutta Efeson uskovien kohdalla oli toisin (Apt. 19:2).
        Taas tyhmä kysymys: "Miksi"?
        (Katso Apt. 2:38!)

perille.
        Tottakai jokaisella uskovalla on Pyhän-Hengen sinetti, Ef 1:13, mutta ei tämä sinetti ole
        tullut kasteessa, vaan "uskoviksi tultuanne kuultu-
        neen totuuden sanan".

Mutta miten se ei mene sinun tajuntaasi, että lu-
        paus Pyhän-Hengen kasteesta ON ERI ASIA!!!

Jeesus itse lupasi tämän PH:n kasteen JO USKOSSA OLEVILLE opetuslapsille Ap 1:5, ja tämä sama lu-
        paus koskee meitäkin, "teille ja teidän lapsillenne", eli tuleville sukupolville.
        Tästähän oli kysymys myös Efeson uskovien kohdalla
        mutta kun sinä niputat kaikki lupaukset vesi-
        kasteeseen, niin et tätä tajua.

Etkö tajua, että sinä teet tyhjäksi Jumalan lu-
        paukset rajoittamalla Pyhän-hengen vain vesi- kasteeseen
        ja siksi jäät vaille näitä ihania lupauksia.

• menevän kirjoitti:

perille.
        Tottakai jokaisella uskovalla on Pyhän-Hengen sinetti, Ef 1:13, mutta ei tämä sinetti ole
        neen totuuden sanan".

Jeesus itse lupasi tämän PH:n kasteen JO USKOSSA OLEVILLE opetuslapsille Ap 1:5, ja tämä sama lu-
        paus koskee meitäkin, "teille ja teidän lapsillenne", eli tuleville sukupolville.

"Pekka" kirjoittaa:
        "Jeesus itse lupasi tämän PH:n kasteen JO USKOSSA OLEVILLE opetuslapsille Ap 1:5".
        ---
        Helluntaina opetuslapset saivat luvatun Pyhän Hengen (Apt. 2:1-4).
        "Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut" (Joh. 14:26).
        --
        "Pekka", Mikä on erillinen ns. Pyhän Hengen kaste?
        (Uskoontullessaan ihminen saa Pyhän Hengen, mutta erikseen on vielä rukoiltava ns. Pyhän Hengen kastetta kielilläpuhumisineen)
        Laittaisitko pari esimerkkiä siitä esim. Apostolien Teoista (yksilöuskovaa koskevaa), jossa tämä tulisi selkeästi esiin.

• menevän kirjoitti:

perille.
        neen totuuden sanan".

"Pekka" kirjoittaa: "Tottakai jokaisella uskovalla on Pyhän-Hengen sinetti, Ef 1:13, mutta ei tämä sinetti ole tullut kasteessa, vaan "uskoviksi tultuanne kuultuneen totuuden sanan".
        ---
        Pyhän Hengen Sinetti on kaikissa niissä, jotka ovat panneet toivonsa Kristukseen.
        Se on merkkinä Jumalan omistusoikeudesta uskoviin.
        Kerran Hän tulee perimään omaisuutensa.

Ympärileikkaus oli Aabrahamin uskonvanhurskauden sinetti (Room. 4:11).
        Kol. 2:11-13 taas yhdistää ympärileikkauksen ja kristillisen kasteen toisiinsa;
        Vanhan liiton merkki oli ympärileikkaus.
        Uuden Liiton merkki taas on kaste, jota Paavali nimittää "Kristuksen ympärileikkaukseksi".
        (Vrt. myös 1. Piet.3:21, jossa "pyytäminen"-sana voidaan kääntää myös liitto-sanalla).

Koska kaste on ainoa näkyvä ulkonainen merkki kristityn elämässä ja siinä annetaan meille myös Pyhän Hengen sinetti.
        "Olemmehan yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi" (1. Kor.12:13).

Ef. kirje yhdistää nämä kolme toisiinsa: Herran, uskon ja kasteen (Ef.4:5).

• Jos et halua
        Tapio522 kirjoitti:

"Pekka" kirjoittaa:
        "Jeesus itse lupasi tämän PH:n kasteen JO USKOSSA OLEVILLE opetuslapsille Ap 1:5".
        ---
        Helluntaina opetuslapset saivat luvatun Pyhän Hengen (Apt. 2:1-4).
        "Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut" (Joh. 14:26).
        --
        "Pekka", Mikä on erillinen ns. Pyhän Hengen kaste?
        (Uskoontullessaan ihminen saa Pyhän Hengen, mutta erikseen on vielä rukoiltava ns. Pyhän Hengen kastetta kielilläpuhumisineen)
        Laittaisitko pari esimerkkiä siitä esim. Apostolien Teoista (yksilöuskovaa koskevaa), jossa tämä tulisi selkeästi esiin.

saada Pyhän-Hengen kastetta, niin ei sinun tarvitse
        sitä rukoilla.
        UT:ssä ei ole mitään pakkoa.
        Tyydy sinä vain siihen vesikasteeseesi, jos uskot,
        että olet siinä saanut kaikki.

Raamattu kuitenkin lupaa meille paljon enemmän, kuin
        vain nämä opin alkeet, kasteet.
        Mutta sinähän et halua kokea mitään Pyhän-Hengen täyteyttä elämääsi, ja ilmeisesti siksi et pääse kokemaan myöskään parantumista mainitsemastasi sairaudesta.
        Sinun on sitten vain tyydyttävä osaasi.
        "Uppiniskaiset saavat asua kuivassa maassa"

• Jos et halua kirjoitti:

sitä rukoilla.

Mutta sinähän et halua kokea mitään Pyhän-Hengen täyteyttä elämääsi, ja ilmeisesti siksi et pääse kokemaan myöskään parantumista mainitsemastasi sairaudesta.

"Pekka": "Tyydy sinä vain siihen vesikasteeseesi..."
        --
        Puhut vesikasteesta ikäänkuin kristillinen kaste "Isän ja Pojan ja PYHÄN HENGEN nimeen olisi vain pelkkää vettä"!

• senkun jatkuu
        Tapio522 kirjoitti:

"Pekka": "Tyydy sinä vain siihen vesikasteeseesi..."
        --
        Puhut vesikasteesta ikäänkuin kristillinen kaste "Isän ja Pojan ja PYHÄN HENGEN nimeen olisi vain pelkkää vettä"!

"Minä kastan teidät VEDELLÄ."

Jos vesi sinulle riittää, niin miksi roikut täällä?

Haluatko evätä toisiltakin nämä Pyhän-Hengen lupaukset?

• edellä yhtä
        Tapio522 kirjoitti:

"Pekka" kirjoittaa: "Tottakai jokaisella uskovalla on Pyhän-Hengen sinetti, Ef 1:13, mutta ei tämä sinetti ole tullut kasteessa, vaan "uskoviksi tultuanne kuultuneen totuuden sanan".
        ---
        Pyhän Hengen Sinetti on kaikissa niissä, jotka ovat panneet toivonsa Kristukseen.
        Se on merkkinä Jumalan omistusoikeudesta uskoviin.
        Kerran Hän tulee perimään omaisuutensa.

Ympärileikkaus oli Aabrahamin uskonvanhurskauden sinetti (Room. 4:11).
        Kol. 2:11-13 taas yhdistää ympärileikkauksen ja kristillisen kasteen toisiinsa;
        Vanhan liiton merkki oli ympärileikkaus.
        Uuden Liiton merkki taas on kaste, jota Paavali nimittää "Kristuksen ympärileikkaukseksi".
        (Vrt. myös 1. Piet.3:21, jossa "pyytäminen"-sana voidaan kääntää myös liitto-sanalla).

Koska kaste on ainoa näkyvä ulkonainen merkki kristityn elämässä ja siinä annetaan meille myös Pyhän Hengen sinetti.
        "Olemmehan yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi" (1. Kor.12:13).

Ef. kirje yhdistää nämä kolme toisiinsa: Herran, uskon ja kasteen (Ef.4:5).

esimerkkiä Pyhän-Hengen kasteesta.
        Tuossa itse siteerasit yhtä sellaista, mutta kun
        olet sokea, et sitä huomannut, vaan TAAS yhdistit
        sen vesikasteeseen:
        "Olemmehan yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi" (1. Kor.12:13)."

Jos vaivautuisit edes ajattelemaan tai lukemaan koko
        luvun, niin et voi olla huomaamatta, että siinä
        puhutaan Pyhän-Hengen kasteesta.
        Koko lukuhan puhuu HENGEN LAHJOISTA,:Toinen puhuu kielillä ym.

Mutta kun olet sokea, niin et sitä huomaa.

• Jos et halua kirjoitti:

sitä rukoilla.

"Pekka": "...et halua kokea mitään Pyhän-Hengen täyteyttä elämääsi, ja ilmeisesti siksi et pääse kokemaan myöskään parantumista mainitsemastasi sairaudesta".
        ---
        Tästä voisi tehdä sen johtopäätöksen, että jos ei ole "Pekan" kanssa samaa mieltä, niin ei voi kokea Pyhän Hengen täyteyttä eikä parantumistakaan.
        Onneksi se ei ole ihmisen päätettävissä, kuka paranee, kuka ei.

KUN JUMALA EI PARANNA

Lainaus alla olevasta linkistä.
        Rov. OLAVI PELTOLA
        "Sairauteni on minulle annettu risti.
        Sairauteen liittyy kuitenkin usein sisäinen ahdistus. On pelkoa tulevaisuudesta ja siitä, mitä minulle vielä tapahtuu.
        On syyllisyyttä, on häpeää, on neuvottomuutta. Kipujakaan ei ole helppo kestää. Pakollakin nousee mieleen ajatus siitä, että Jumala on minut hyljännyt ja onhan se oikein, sillä en ole kristittynä sellainen kuin minun tulisi olla.

Jospa sittenkin ne ovat oikeassa, jotka vaativat minulta uskoa sairauden paranemiseen ja syyttävät uskon puutteesta ja näin syyllistävät. Kun Jumala ei ole sinua parantanut, niin se on merkki sinun harhautuneesta suhteesta Jumalaan. Olenhan monet kerrat sanonut hyvin pahasti Jumalalle, olen kapinoinut, en ole nöyrästi suostunut ottamaan Jumalan kädestä sairauksiani. Senkö takia Jumala kurittaa?
        Minun on rehellisesti myönnettävä, että olen usein ihmeissäni ja koen olevani pettynyt suhteessa Jumalaan" (Olavi Peltola).

http://www.sro.fi/radio/radioluennot/2003/2003_op_kunjumalaeiparanna.htm

Hyvä linkki niille, jotka kokevat syyllisyyttä tai on syyllistetty siitä, ettei Jumala paranna.

• todella
        Tapio522 kirjoitti:

"Pekka": "...et halua kokea mitään Pyhän-Hengen täyteyttä elämääsi, ja ilmeisesti siksi et pääse kokemaan myöskään parantumista mainitsemastasi sairaudesta".
        ---
        Tästä voisi tehdä sen johtopäätöksen, että jos ei ole "Pekan" kanssa samaa mieltä, niin ei voi kokea Pyhän Hengen täyteyttä eikä parantumistakaan.

KUN JUMALA EI PARANNA

Rov. OLAVI PELTOLA
        Sairauteen liittyy kuitenkin usein sisäinen ahdistus. On pelkoa tulevaisuudesta ja siitä, mitä minulle vielä tapahtuu.
        On syyllisyyttä, on häpeää, on neuvottomuutta. Kipujakaan ei ole helppo kestää. Pakollakin nousee mieleen ajatus siitä, että Jumala on minut hyljännyt ja onhan se oikein, sillä en ole kristittynä sellainen kuin minun tulisi olla.

Jospa sittenkin ne ovat oikeassa, jotka vaativat minulta uskoa sairauden paranemiseen ja syyttävät uskon puutteesta ja näin syyllistävät. Kun Jumala ei ole sinua parantanut, niin se on merkki sinun harhautuneesta suhteesta Jumalaan. Olenhan monet kerrat sanonut hyvin pahasti Jumalalle, olen kapinoinut, en ole nöyrästi suostunut ottamaan Jumalan kädestä sairauksiani. Senkö takia Jumala kurittaa?
        Minun on rehellisesti myönnettävä, että olen usein ihmeissäni ja koen olevani pettynyt suhteessa Jumalaan" (Olavi Peltola).

Hyvä linkki niille, jotka kokevat syyllisyyttä tai on syyllistetty siitä, ettei Jumala paranna.

Jumalan käsissä, mutta jos sinä sanot saaneesi
        KAIKKI kasteessasi, niin eihän Pyhä-Henki voi toi-
        mia sinussa.
        Raamattu sanoo: Anokaa niin teille annetaan.
        Tyhjät astiat Hän täyttää.

Sinun ei tarvitse anoa mitään, koska olet niin ri-
        kas sen kasteesi kanssa.

Se, että joku ei parane, ei ole riippuvainen meidän
        uskostamme, eikä se todellakaan ole merkki siitä,
        että Jumala olisi hyljännyt.

Mutta kun sinun kirjoituksistasi kuultaa niin
        suuri omahyväisyys sen tähden, että kasteessa olet
        saanut kaiken, etkä tarvitse enää mitään Py-
        hän-Hengen kosketusta.
        Torjut Pyhän-Hengen vaikutuksen elämääsi vasta-
        kysymyksillä.
        Kysyithän edellä, että" pitääkö vielä anoa Py-
        hää-Henkeä, koska se on tullut jo kasteessa".
        Sanoin, että ei tarvitse.
        Jos se lapsikaste riittää sinulle, niin miksi et
        ole tyytyväinen?

• samaa mieltä
        Tapio522 kirjoitti:

---

KUN JUMALA EI PARANNA

Rov. OLAVI PELTOLA

siitä, että parantuminen on Jumalan käsissä.
        Sairaus ei todellakaan ole merkki uskon heikkoudesta eikä siitä, että Jumala olisi hyljännyt.
        Mutta kun sinun kirjoituksistasi kuultaa niin voi-
        makkaasti läpi sellainen ajatus, että olet saanut
        kasteessasi kaikki.
        Et tarvitse enää mitään Pyhän-Hengen kosketusta,
        niin eihän Jumala sinua väkisin paranna tai täytä
        Hengellään.
        Raamattu sanoo:
        Anokaa, niin teille annetaan.
        Tyhjät astiat Hän täyttää.

Mutta sinä olet niin itseriittoinen sen kasteesi
        kanssa, että et näköjään tarvitse mitään.
        Kierrät Pyhän-Hengen työn elämässäsi vastakysy-
        myksillä. Pelkäätkö olla avoin Hänen edessään?
        Kysyithän edellä: Pitääkö sitä Pyhää-Henkeä
        vielä anoa?
        Vastasin: Ei tarvitse, jos se kasteesi riittää
        sinulle, mutta miksi sitten et ole tyytyväinen?

• vastaukseni Tapion
        Tapio522 kirjoitti:

---

parantumista koskeneeseen kysymykseesi ei mene läpi, joten vastaan täällä.

Parantuminen ei todellakaan ole meidän käsissämme,
        eikä se ole merkki uskon puutteesta tai siitä, että
        Jumala olisi hylännyt.
        Mutta jotenkin sinun kirjoituksistasi kuultaa niin selvästi sellainen ajatus, että olet kasteessasi
        saanut kaikki.
        Et tarvitse enää mitään Pyhän-Hengen kosketusta elämääsi. Se on harhaoppia. Torjut sellaiset asiat esittämällä vastakysymyksiä. Pelkäätkö olla avoin Jumalan
        edessä.
        Ei Jumala sinua väkisin täytä Hengellään tai paranna.
        Raamattu lupaa:
        Anova saa. Janoiset Hän täyttää Hengellään.

Mutta sinä olet niin itseriittoinen sen kasteesi
        kanssa, että siinä on kaikki, mitä sinä tarvit-
        set tai saat Jumalalta. Näet kaikissa Raamatun
        lupauksissa vain kasteen.
        No, miksi sitten et ole tyytyväinen?

Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minä häviän tämän taistelun

Ikä tekee tehtävänsä. En enää miellytä silmääsi.
      Ikävä
      88
      8149
    2. Jos jokin ihme

Tapahtuisi huomenna niin mikä se olisi sinun elämässäsi?
      Ikävä
      89
      6238
    3. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
      Ikävä
      55
      6178
    4. Sydän karrella

Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme
      Ihastuminen
      34
      4741
    5. Miksi halusit

Tällaisen suhteen?
      Ikävä
      50
      3245
    6. Onko yhtään ikävä

Vai pitäisikö sinut unohtaa
      Ikävä
      36
      3234
    7. Sinulle J mies

Hyvää joulua ❤️
      Ikävä
      44
      2789
    8. Sinällään hauska miten jostakin

jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per
      Ikävä
      46
      2730
    9. Mikä tarkoitus tällä kaikella

On ollut? Osaatko vastata tähän?
      Ikävä
      46
      2687
    10. Olet taitava

monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo
      Ikävä
      56
      2602
    Aihe