Kumpi on parempi, kumivääntö- vai lehtijousitus, kun vene on telakoidaan trailerilla? Kuoleentuuko lehtijousi? Kumpi ylipäätään on parempi trailerin käyttöä ajatellen, kun veneen massa on n. 900 kg, trailerin kok. massa 1350 kg?
Traileri: kumivääntö- vai lehtijousitus?
4
3592
Vastaukset
- Juha58
Lehtijousien etuna vois mainita joustoliikkeen itsevaimennuksen johtuen jousilehtien välisestä kitkasta,tätä taas ei ole kumijousilla joilla varustetut kärryt pyrkivät pomppimaan enemmän.
Voihan ne lehtijouset hieman kuoleentua laadusta ja käytöstä riippuen.
Kumijouset taas eivät ainakaan ruostu kun lasket kärrysi veteen,(vaikka sillä ei liene merkitystä). - Trendy
Yleensä lehtijousiratkaisuista tulee korkeampi rakenne. Jos kuormatun kärryn painopiste joutuu kovin ylös, sitä on ikävä hinata. Ehkäpä myös lastaus on hiukan hankalampaa.
Jos siis ajo-ominaisuuksille annetaan arvoa, suosittelen vääntövarsijousitusta. Vaikka kyllä kumijousetkin voivat hiukan kuoleentua ajan myötä.
Älyäisipä joku valmistaja laittaa terästangoilla toteutetun vääntövarsijousituksen kärryynsä. Saataisiin kestävä ja helposti säädettävä jousitus. - ~W~
puhuvat kyllä lehtijousituksen puolesta. Puheet kumin avulla toteutetun vääntövarsijoyusituksen kuoleentumattomuudesta ovat osittain erheelliset sillä ainakin merivesi vaikuttaa kumin kimmoisuuteen melko pian. Tämä siis lähinnä jos traikkua joutuu peruuttamaan niin syvälle että akseli on veden kanssa tekemisissä.
Itse vedän traileria perässä joka vuosi noin 1000 kilometriä ja toinen seikka minkä olen huomannut on se että lehtijousilla varustettu tarileri ei jää pomppimaan ihan niin herkästi kuin kilpaileva vaihtoehto.
Suosittelen avoimesti Jsi-trailereita joiden ratkaisuihin ainakin itse olen ollut erittäin tyytyväinen.
lisätietoa osoitteesta:
http://www.kolumbus.fi/jsimarkkinointi/ - Wepa
Ehdottomasti kannattaa tunkata kärri veneineen irti maasta kun ne jättää talveksi seisomaan. Mulla on vain omatekoinen jousittamaton traileri, mutta senkin nostan aina talveksi pukkien varaan. Eihän ne renkaatkaan hyvää tykkää jos pitkään seisovat kuormitettuina paikallaan.
Jousitetun kärrin kyseessä ollessa kannattaa tuenta tehdä rungon alle, ei akselin alle. Näin säästyy jouset. Tietysti tarvii tuentakohdat miettiä oikein, ettei trailerin runkoon muodostu ylimääräisiä rasituksia. Eihän niitä renkaita kokonaan ilmaan tarvi nostaa, varmaan riittää kun reilusti vaan keventää kuormaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli305892Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm144444Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403257IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm522991Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.3391581- 711351
Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861338Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2331227Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek101180- 791179