KRISTUS JA HÄNEN TYÖNSÄ
Kol. 1:12-23
---
1:12 kiittäen Isää, joka on tehnyt teidät soveliaiksi olemaan osalliset siitä perinnöstä, mikä pyhillä on valkeudessa,
1:13 häntä, joka on pelastanut meidät pimeyden vallasta ja siirtänyt meidät rakkaan Poikansa valtakuntaan.
1:14 Hänessä meillä on lunastus, syntien anteeksisaaminen,
1:15 ja hän on näkymättömän Jumalan kuva, esikoinen ennen kaikkea luomakuntaa.
1:16 Sillä hänessä luotiin kaikki, mikä taivaissa ja mikä maan päällä on, näkyväiset ja näkymättömät, olkoot ne valtaistuimia tai herrauksia, hallituksia tai valtoja, kaikki on luotu hänen kauttansa ja häneen,
1:17 ja hän on ennen kaikkia, ja hänessä pysyy kaikki voimassa.
1:18 Ja hän on ruumiin, se on: seurakunnan, pää; hän, joka on alku, esikoinen kuolleista nousseitten joukossa, että hän olisi kaikessa ensimmäinen.
1:19 Sillä Jumala näki hyväksi, että kaikki täyteys hänessä asuisi
1:20 ja että hän, tehden rauhan hänen ristinsä veren kautta, hänen kauttaan sovittaisi itsensä kanssa kaikki, hänen kauttaan kaikki sekä maan päällä että taivaissa.
1:21 Teidätkin, jotka ennen olitte vieraantuneet ja mieleltänne hänen vihamiehiänsä pahoissa teoissanne, hän nyt on sovittanut
1:22 Poikansa lihan ruumiissa kuoleman kautta, asettaakseen teidät pyhinä ja nuhteettomina ja moitteettomina eteensä,
1:23 jos te vain pysytte uskossa, siihen perustuneina ja siinä lujina, horjahtamatta pois sen evankeliumin toivosta, jonka olette kuulleet, jota on julistettu kaikessa luomakunnassa taivaan alla ja jonka palvelijaksi minä, Paavali, olen tullut.
--
Kristus on ainut tie Jumalan luo.
Muuta nimeä meille ei ole annettu, kuin Jeesus Kristus; ”Ei ole pelastusta yhdessäkään toisessa; sillä ei ole taivaan alla muuta nimeä ihmisille annettu, jossa meidän pitäisi pelastuman." (Apt 4:12).
Kolossan kristityille suuri vaara oli eri uskontojen sekoittaminen toisiinsa eli synkretismi.
Synkretistisellä liikkeellä oli tarkoitus sulattaa eri uskontoja toisiinsa kokoomalla yhteen arvokkaita ajatuksia ja eri uskonnoille yhteisiä hyviä piirteitä. Tavoitteena oli luoda yhteinen maailman uskonto. Se halusi esiintyä myös tieteellisenä ja edustaa ihmiskunnan syvintä viisautta. Tällaisia liikkeitähän on paljon tänäkin päivänä. Näille liikkeille on tyypillistä väheksyä Jeesuksen merkitystä.
(http://fi.wikipedia.org/wiki/Englannin_kieli)
Paavali tuo nyt tätä taustaa vasten esille sen, että Kristuksella on asema, jota ei voi rinnastaa mihinkään muuhun.
Tämä ainutlaatuisuus Hänellä on sekä luomistyössä (16) että pelastuksessa (13,14), sekä maailmankaikkeudessa (15,17) että kirkossa (18).
Nämä samat asiat on tallennettu mm. NIKEAN USKONTUNNUSTUKSEEN: ”Me uskomme yhteen Herraan, Jeesukseen Kristukseen, Jumalan ainoaan Poikaan.....,joka on samaa olemusta kuin Isä ja jonka kautta kaikki on saanut syntynsä, joka meidän ihmisten ja meidän pelastuksemme tähden astui alas taivaista...meidän edestämme ristiinnaulittiin, kärsi kuoleman ja haudattiin, nousi kuolleista kolmantena päivänä....”
Kristus on kirkon, seurakunnan pää. Hän on ensimmäinen kuolleista nousseitten joukossa; Hänessä ensimmäisenä kuolevaisuus pukeutui kuolemattomuuteen (18).
Jeesus kärsi ristillä ja vuodatti verensä meidänkin syntiemme tähden (14,20). Sinäkin, joka et vielä tunne Jumalaa, katso Jeesusta Kristusta. Vain Hänen kauttaan me opimme tuntemaan Jumalaa ja vain Hänen kauttaan meillä on pääsy Jumalan tykö.
Muitten uskontojen perustajien ruumiit makaavat haudoissaan. Mutta meillä on kuolleista ylösnoussut Vapahtaja, Jeesus Kristus- Hän ELÄÄ. Kristus tuli ihmiseksi (22) sovittaakseen syntimme.
Me olemme syntisiä, mutta Jumalan kanssa sovitettuja (21). Sovitettuina me, joissa synti vielä asuu, olemme Jumalan edessä pyhiä ja vanhurskaita.
Tältä varmalta ja lujalta Kristus-perustalta, ”evankeliumin toivosta” voi helposti joutua pois (23). Kolossalaisten vaarana on ”toisenlainen evankeliumi”. Tästä Paavali varoittaa enemmän, kun tutkimme Kolossalaiskirjettä eteenpäin (Kol. 2:8,18).
--
1) Jeesuksen muisto ihana on mieltä ilahduttava. Ei voisi kuulla kalliimpaa, ei veisata suloisempaa kuin nimeänsä ihanaa.
2) Vaan parhain manna, hunaja on hänen läsnäolonsa. Se sydänten on lohdutus, elämän alku, valkeus ja sielun pyhä riemastus.
3) Mun, Jeesus, anna tuntea rakkautesi suuruutta. Oi Jeesus, anteeksantaja ja taivaan kruunun kantaja, ainoa armon jakaja.
(virsi 300).
Kristus ja hänen työnsä, Kol. 1:12-23
18
534
Vastaukset
toisenlainen evankeliumi?
Että voi, voi.- Armi on liikkeellä
Häntä on ehtinä tapahtua yhtä ja toesta päevien mittaan.Tiälähä tuota toesta evankeliummii syötetään harva se päevä.
Armi on liikkeellä kirjoitti:
Häntä on ehtinä tapahtua yhtä ja toesta päevien mittaan.Tiälähä tuota toesta evankeliummii syötetään harva se päevä.
mikä on se tai mitkä ovat niitä toisenlaisia
evankeliumeita joita syötetään jok ikinen päivä?
- but.
Kristus on kirkon, seurakunnan pää. Hän on ensimmäinen kuolleista nousseitten joukossa; Hänessä ensimmäisenä kuolevaisuus pukeutui kuolemattomuuteen
voitko sanoa, MILLOIN Jeesuksen liharuumis pukeutui kuolemattomuuteen?but. :"MILLOIN Jeesuksen liharuumis pukeutui kuolemattomuuteen?"
---
"..niin hän edeltä nähden puhui Kristuksen ylösnousemuksesta, sanoen, ettei Kristus ollut jäävä hyljätyksi tuonelaan eikä hänen ruumiinsa näkevä katoavaisuutta" (Apt.2:31).
---
"Jos nyt hänen Henkensä, hänen, joka herätti Jeesuksen kuolleista, asuu teissä, niin hän, joka herätti kuolleista Kristuksen Jeesuksen, on eläväksitekevä myös teidän kuolevaiset ruumiinne Henkensä kautta, joka teissä asuu" (Room.8:11) .
Room"... myös me, joilla on Hengen esikoislahja, mekin huokaamme sisimmässämme, odottaen lapseksi-ottamista, meidän ruumiimme lunastusta" (Room. 8:23).
--
Tunnustamme:
"Minä uskon ruumiin ylösnousemukseen ja iankaikkiseen elämään".
Uskotko sinä?KariHenrik: "Vainko odotat...Onko uskosi tumput suorina -odottamista?
---
Mistä näin päättelet?
SANAN OIKEA KUUNTELEMINEN, Jaakob 1:19-25
--
1:19 Te tiedätte sen, rakkaat veljeni. Mutta olkoon jokainen ihminen nopea kuulemaan, hidas puhumaan, hidas vihaan;
1:20 sillä miehen viha ei tee sitä, mikä on oikein Jumalan edessä.
1:21 Sentähden pankaa pois kaikki saastaisuus ja kaikkinainen pahuus ja ottakaa hiljaisuudella vastaan sana, joka on teihin istutettu ja joka voi teidän sielunne pelastaa.
1:22 Mutta olkaa sanan tekijöitä, eikä vain sen kuulijoita, pettäen itsenne.
1:23 Sillä jos joku on sanan kuulija eikä sen tekijä, niin hän on miehen kaltainen, joka katselee kuvastimessa luonnollisia kasvojaan;
1:24 hän katselee itseään, lähtee pois ja unhottaa heti, millainen hän oli.
1:25 Mutta joka katsoo täydelliseen lakiin, vapauden lakiin, ja pysyy siinä, eikä ole muistamaton kuulija, vaan todellinen tekijä, hän on oleva autuas tekemisessään.
--
Olemme Jumalan sanan kautta uudestisyntyneet (Jaakob 1:18).
Se ei tarkoita, että me sen jälkeen olisimme vain suunsoittajia ja toimettomia (19).
Liiasta puhumisesta syntyy tarpeetonta vihaa, mikä ei ole oikein Jumalan edessä.
Vanha sananlasku sanoo: ”Vaikeneminen on kultaa”.
Raamatussa ovat taas sanat: ” Kultaomenia hopeamaljoissa ovat sanat, sanotut aikanansa” (Snl 25:11).
Molempiin sanontoihin liittyy syvä viisaus: aika on vaieta, aika on puhua. ”Aika on reväistä rikki ja aika ommella yhteen.
Aika on olla vaiti ja aika puhua” (Saarnaja 3:7.).
Vihainen ihminen on usein suulas. Vihastuessaan ihminen ei sanoja säästele. Hän kuvittelee vihansa oikeutetuksi ja syyttelee muita tai jopa Jumalaakin
Rauhallisuus ja kärsivällisyys on valttia ihmisten välisissä suhteissa.
Ottakaamme Jaakobin sanoista vaarin: ”Olkaamme herkkiä kuulemaan, hitaita puhumaan, hitaita vihaan” (j.19).
Jumalan sana meidän tulisi ottaa vastaan kaikessa hiljaisuudessa (21).
Kun sana on meihin istutettu, pitäisi sen antaa myös rauhassa kasvaa ja vahvistua meissä. Sanan kuuleminen ei kuitenkaan saa jäädä vain kuuntelemiseksi, vaan meidän pitäisi olla myös sanan tekijöitä (22). Ei tunnu uskottavalta, jos suullamme väitämme tuntevamme Jumalan, mutta teoillamme kiellämme hänet.
Jaakob vertaa välinpitämätöntä sanankuulijaa ihmiseen, joka hajamielisesti katsoo peilistä kuvaansa, mutta hänelle ei jää mitään mielikuvaa itsestään (23,24).
Todellinen sanankuulija taas pysyy ”vapauden laissa”; hän vilpittömästi pyrkii muistamaan käskyjä ja noudattamaan niitä (25).Sillä usko ja teot ovat Jumalan lahja. Voitko rakastaa Jeesusta, jos vastustat Hänen sanaansa etkä suostu siihen, että Hän saisi kaikki teot sinussa todeksi tehdä?
--
OIKEA JUMALANPALVELUS
Jaakob 1:26-27
---
1:26 Jos joku luulee olevansa jumalanpalvelija, mutta ei hillitse kieltään, vaan pettää sydämensä, niin hänen jumalanpalveluksensa on turha.
1:27 Puhdas ja tahraton jumalanpalvelus Jumalan ja Isän silmissä on käydä katsomassa orpoja ja leskiä heidän ahdistuksessaan ja varjella itsensä niin, ettei maailma saastuta.
---
Puhuminen on eräänlaista tekemistä. Se kuluttaa voimavaroja. Jos sisimpämme purkautuu puheena, se ei enää purkaudu tekoina (26).
Oikea Jumalanpalvelus on palvelemista (27), lähimmäisistä huolehtimista.
Jumalanpalvelusten lopussa kuulee papin usein sanovan: ”Menkää ja palvelkaa Herraa ilolla”. Tehkäämme niin!
--
1.Jeesus, sana elämän, tule meidän keskellemme. Soisit tules syttyvän, sytytä siis sydämemme. Anna voimaa sanastasi, siunaa läsnäolollasi.
3. Pyhä läsnäolosi, Jeesus, meidän muistaa anna, taivaalliset lahjasi astiaamme halpaan kanna. Niin kuin soisit puhuvamme, ohjaa meidän puheitamme.
(Virsi 202:1,3)
Kun on ryhtynyt toisten opettajaksi ilman Pyhää Henkeä, ja näin
eksyttää muita kun on itse ensin mennyt Saatanan eksytykseen.
Oletko jo niin kova, ettei tästä luvassa oleva rangaistuskaan
sinua enää pelota? Lue Jeesuksen sanat, Luuk 17:1-3.TeuvoSuni: "Voi tätäkin miesparkaa!
Kun on ryhtynyt toisten opettajaksi ilman Pyhää Henkeä, ja näin eksyttää muita kun on itse ensin mennyt Saatanan eksytykseen".
--
Voisitko tarkentaa, miten olen eksyksissä, jotta tietäisin tehdä parannusta?Tapio522 kirjoitti:
TeuvoSuni: "Voi tätäkin miesparkaa!
Kun on ryhtynyt toisten opettajaksi ilman Pyhää Henkeä, ja näin eksyttää muita kun on itse ensin mennyt Saatanan eksytykseen".
--
Voisitko tarkentaa, miten olen eksyksissä, jotta tietäisin tehdä parannusta?jotka olen sinulle lähettänyt.
Saatanan tekopyhittämä mieparka sinä olet, ilmeisesti
jo Jumalan täysin paaduttama, koska sairautesikaan ei
saa sinua luopumaan isiltä peritystä tyhjänpäiväisestä elämästä.TeuvoSuni kirjoitti:
jotka olen sinulle lähettänyt.
saa sinua luopumaan isiltä peritystä tyhjänpäiväisestä elämästä.TeuvoSuni: "Saatanan tekopyhittämä miesparka sinä olet....Jumalan täysin paaduttama, koska sairautesikaan..."
---
???
Tarkennusta toivon....esim. tämän ketjun sanomisiini.
Kovin tuntuu epämääräiseltä kommenttisi.
(Aikaisempiin ketjuihin/sanomisiisi en viitsi aikaani tuhlata)- PauliV
TeuvoSuni kirjoitti:
jotka olen sinulle lähettänyt.
saa sinua luopumaan isiltä peritystä tyhjänpäiväisestä elämästä.vakavaan rienaukseen. Hillitse suusi. Oman suusi perusteella vedät tuomion päällesi. Sivusta seuranneena en voi kuin kauhistua kielenkäyttöäsi. Itse valitettavasti olet kiero eksyttäjä ja rienaaja. KUn osoitat soermellasi toista, kolme sormeasi osoittavat itseäsi. Häivy täältä rienaamasta.
- palstan lukija
Tapio522 kirjoitti:
TeuvoSuni: "Saatanan tekopyhittämä miesparka sinä olet....Jumalan täysin paaduttama, koska sairautesikaan..."
---
???
Tarkennusta toivon....esim. tämän ketjun sanomisiini.
Kovin tuntuu epämääräiseltä kommenttisi.
(Aikaisempiin ketjuihin/sanomisiisi en viitsi aikaani tuhlata)Kiitos Sinulle rakentavista ja raittiista kirjoituksistasi palstalla. Olet todella jalo veli, paljon jalompi kuin tuo rienaaja, älä välitä hänen herjoistaan. Käytöksenne paljastaa kumpi on todella Kristuksen palvelija. Ole siunattu Jeesuksen nimessä ja veressä, Hän on voimasi ja turvasi. Hän on kilpesi. "Kuin lentävä lintu on aiheeton kirous, ei se toteen käy" Snl. Rauha Sinulle.
- ´¤(_)¤`
Luukkaan evankeliumi:
17:1 Ja hän sanoi opetuslapsillensa: "Mahdotonta on, että viettelykset jäisivät tulematta; mutta voi sitä, jonka kautta ne tulevat!
17:2 Hänen olisi parempi, että myllynkivi pantaisiin hänen kaulaansa ja hänet heitettäisiin mereen, kuin että hän viettelee yhden näistä pienistä.
17:3 Pitäkää itsestänne vaari! Jos sinun veljesi tekee syntiä, niin nuhtele häntä, ja jos hän katuu, anna hänelle anteeksi.
Luukkaan evankeliumi:
6:37 Älkääkä tuomitko, niin ei teitäkään tuomita; älkää kadotustuomiota lausuko, niin ei teillekään kadotustuomiota lausuta. Antakaa anteeksi, niin teillekin anteeksi annetaan.
Luukkaan evankeliumi:
6:41 Kuinka näet rikan, joka on veljesi silmässä, mutta et huomaa malkaa omassa silmässäsi?
6:42 Kuinka saatat sanoa veljellesi: 'Veljeni, annas, minä otan pois rikan, joka on silmässäsi', sinä, joka et näe malkaa omassa silmässäsi? Sinä ulkokullattu, ota ensin malka omasta silmästäsi, sitten sinä näet ottaa pois rikan, joka on veljesi silmässä.
Johanneksen evankeliumi:
10:16 Minulla on myös muita lampaita, jotka eivät ole tästä lammastarhasta; myös niitä tulee minun johdattaa, ja ne saavat kuulla minun ääneni, ja on oleva yksi lauma ja yksi paimen.
Tämän Tapio522`n ja sinun Sunin ero:
Luukkaan evankeliumi:
7:47 Sentähden minä sanon sinulle: tämän paljot synnit ovat anteeksi annetut: hänhän näet rakasti paljon; mutta jolle vähän anteeksi annetaan, se rakastaa vähän." ´¤(_)¤` kirjoitti:
Luukkaan evankeliumi:
17:1 Ja hän sanoi opetuslapsillensa: "Mahdotonta on, että viettelykset jäisivät tulematta; mutta voi sitä, jonka kautta ne tulevat!
17:2 Hänen olisi parempi, että myllynkivi pantaisiin hänen kaulaansa ja hänet heitettäisiin mereen, kuin että hän viettelee yhden näistä pienistä.
17:3 Pitäkää itsestänne vaari! Jos sinun veljesi tekee syntiä, niin nuhtele häntä, ja jos hän katuu, anna hänelle anteeksi.
Luukkaan evankeliumi:
6:37 Älkääkä tuomitko, niin ei teitäkään tuomita; älkää kadotustuomiota lausuko, niin ei teillekään kadotustuomiota lausuta. Antakaa anteeksi, niin teillekin anteeksi annetaan.
Luukkaan evankeliumi:
6:41 Kuinka näet rikan, joka on veljesi silmässä, mutta et huomaa malkaa omassa silmässäsi?
6:42 Kuinka saatat sanoa veljellesi: 'Veljeni, annas, minä otan pois rikan, joka on silmässäsi', sinä, joka et näe malkaa omassa silmässäsi? Sinä ulkokullattu, ota ensin malka omasta silmästäsi, sitten sinä näet ottaa pois rikan, joka on veljesi silmässä.
Johanneksen evankeliumi:
10:16 Minulla on myös muita lampaita, jotka eivät ole tästä lammastarhasta; myös niitä tulee minun johdattaa, ja ne saavat kuulla minun ääneni, ja on oleva yksi lauma ja yksi paimen.
Tämän Tapio522`n ja sinun Sunin ero:
Luukkaan evankeliumi:
7:47 Sentähden minä sanon sinulle: tämän paljot synnit ovat anteeksi annetut: hänhän näet rakasti paljon; mutta jolle vähän anteeksi annetaan, se rakastaa vähän."1. Kor. 4:8-13
KUNINKAAT JA NARRIT (J. 8-13)
4:8 Te (Korinttilaiset)olette jo ravitut, teistä on tullut jo rikkaita, ilman meitä teistä on tullut kuninkaita! Kunpa teistä olisikin tullut kuninkaita, niin että mekin pääsisimme kuninkaiksi teidän kanssanne!
4:9 Sillä minusta näyttää, että Jumala on asettanut meidät apostolit vihoviimeisiksi, ikäänkuin kuolemaan tuomituiksi; meistä on tullut kaiken maailman katseltava, sekä enkelien että ihmisten,
4:10 me olemme houkkia Kristuksen tähden, mutta te älykkäitä Kristuksessa, me olemme heikkoja, mutta te väkeviä; te kunnioitettuja, mutta me halveksittuja.
4:11 Vielä tänäkin hetkenä me kärsimme sekä nälkää että janoa, olemme alasti, meitä piestään, ja me kuljemme kodittomina,
4:12 me näemme vaivaa tehden työtä omin käsin. Meitä herjataan, mutta me siunaamme; meitä vainotaan, mutta me kestämme;
4:13 meitä parjataan, mutta me puhumme leppeästi; meistä on tullut kuin mikäkin maailman tunkio, kaikkien hylkimiä, aina tähän päivään asti.
--
Korinttilaiset olivat ryhtyneet tuomareiksi (1. Kor. 4:3,5).
He koroittivat itsensä muitten yläpuolelle. Paavali kysyy nyt ankarasti, mistä he olivat tällaiset valtuudet itselleen saaneet (j. 6-8). Paavali moittii korinttilaisia purevan ironisesti: ”…teistä on tullut jo RIKKAITA, ilman meitä teistä on tullut KUNINKAITA! Kunpa teistä olisikin tullut kuninkaita, niin mekin pääsisimme kuninkaiksi teidän kanssanne”! (j. 8.).
Paavali vastaavasti kertoo omasta apostolintehtävästään (9-13). Kristuksen käskyläiset kulkevat alatietä. He pitäytyvät Jumalan Sanassa, eivätkä tavoittele korkeampaa hengellisyyttä ylpeilläkseen sillä (j. 6,7.). Vanhurskauden nälkä ja jano on lopullisesti poissa vasta perillä (Matt. 5:6).
Korinttilaiset olivat ryhtyneet kuninkaiksi ennenaikojaan. Tällainen väärä varmuus on pahasta.
Mutta sitä vastaan on tehokas lääke: vaivannäkö ja työ (j. 12.), pilkka ja vaino (j. 13.).
Herra pitää omiaan häpeän alla. Se on totta tänäänkin! ”Meitä herjataan, mutta me puhumme leppeästi” (j. 13.)
HUONEENTAULUNI
Huoneentaulussani ovat sanat Jeesuksen Vuorisaarnasta:"Vaan etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttansa, niin myös kaikki tämä (ajallinen)teille annetaan" (Matt. 6:33).
Jeesus vuorisaarnassaan opettaa, kuka on autuas (Matt. 5:3-12). Hän sanoo mm. autuaiksi niitä, jotka ovat hengellisesti köyhiä ja niitä, joita vanhurskauden tähden vainotaan. (Matt.5:3,10,11). Heidän on taivasten valtakunta.
Huoneentauluni sanoma on siis aina yhtä ajankohtainen: Hengellisesti köyhät saavat omistaa taivasten valtakunnan.
- Jumalan lapsi.
Jeesus ottaa vastaan jokaisen, joka hänen luokseen tulee.
Joh. 6:37
Kaikki, minkä Isä antaa minulle, tulee minun tyköni; ja sitä, joka minun tyköni tulee, minä en heitä ulos.
Matt. 11:28
Tulkaa minun tyköni, kaikki työtätekeväiset ja raskautetut, niin minä annan teille levon.
Mahtavaa!- Tuossa sanotaan
Tapio522 kirjoitti:
"Jeesus ottaa vastaan jokaisen, joka hänen luokseen tulee".
---
Aivan...ei laiteta esteitä!selvästi, että " joka tulee".
Siis ei :"joka kannetaan".
Ihmisen on itse tultava ja tahdottava. Ei se
vanhempien tahto riitä.
Ketään ei voi väkisin pelastaa.
Monet vaan estävät ihmistä tulemasta, väitääen,
että se on lakihenkistä, omaa yrittämistä. Mutta
Jumala synnyttää tämän halun tulla.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi433474Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!4032757Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan182718Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!821827- 871457
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541350- 881077
SEO!! Pyhäsalmi
Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs711066- 80943
Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.30868