"Sano israelilaisille: Jos joku, kuka tahansa israelilainen tai muukalainen, joka asuu Israelissa, antaa lapsiansa Molokille, hänet rangaistakoon kuolemalla; maan kansa kivittäköön hänet.
Tuo Molok eli molech-sana, pitäisi tarkoittaa "kuningasta", vai kuinka ?
Sana molech on Raamatussa mainittu kahdeksan kertaa, vain.
Mm. 3.Moos.18:21, 20:2-5, 2.Kun.23:10
Voidaanko hebreassa molech-sana kääntää tarkoittamaan jotakin muuta, kuin vain kuningasta ?
Tuntuu oudolta, jos lapsi kuljetetaan "tulen läpi" kuninkaalle, eikä epäjumalalle, vaikka sana sitä jakeissa tarkoittaisikin.
Onko sanalla siis useampia merkityksiä ?
Kysymys.
5
458
Vastaukset
Molech voidaan ääntää myös Moloch, jolloin tarkoitetaan Ba'al Molochia, juuri sitä mm. kultaisen vasikan jumalaa, jonka kanssa Mooses jumalaneen oli napit vastakkain.
Molochin palvontamenot ovat jääneet historian hämäriin Raamatun ja roomalaisten kielteisen propagandan alle. Ei ole mitään todellista tietoa siitä, annettiinko Molochille poikia poltettaviksi uhreina vai niinkuin kirkolle kuoripojiksi, raiskattaviksi ja luostariin.- rasismia vastaan
molech on väännös jossa on mlk (kuningas) mutta vokaalit toisesta sanasta. Sitä onko kuningasta tarkoittava sanakin ehkä tarkoittanut alunperin jotain jumaluutta ei tiedetä, se kuitenkin on varmaa että israelilaiset palvelivat tätä "molokia" ja uhrasivat lapsiaan kuten muutkin kaananilaiset kansat.
Sinäkö kysyit tätä sivuavista VT:n kohdista jokunen kuukausi sitten etkä ollut tyytyväinen saamaasi vastaukseen?- Kristitty Israelin ystävä
Kiitos vastauksesta.
Mitä tulee kysymykseesi mahdollisesta aiemmista kysymyksistä koskien melech-sanaa, niin en kyllä ainakaan muista kysyneeni. Oletko varma, että kysyjä olin minä ? - rasismia vastaan
Kristitty Israelin ystävä kirjoitti:
Kiitos vastauksesta.
Mitä tulee kysymykseesi mahdollisesta aiemmista kysymyksistä koskien melech-sanaa, niin en kyllä ainakaan muista kysyneeni. Oletko varma, että kysyjä olin minä ?siksi kysyin. Muistaakseni avaus jostain syytä poistettiinkin.
- ...............
rasismia vastaan kirjoitti:
siksi kysyin. Muistaakseni avaus jostain syytä poistettiinkin.
Minäkin muistan sen, kysyjää en muista, jos oli joku yllärinikki, niin ei jää mieleen. Mutta tietenkin nämä mitä kysytään lähes samoin sanoin, jotenkin vaan tuntuu heti, että jaaha, nyt tätä sitten
ympärleikkaukesta ei taas vähään aikaan ole ollut, saas nähdä, kun kasaareistakin oli äskettäin joten siitä ei ehkä nyt heti kohta, ja sitten nuo 'olenko juutalainen kun isäni äiti.. jne' Kosher, ja 'kuka on juutalainen ja DNA-jutut, Lutheriakaan ei varmaan ihan pian, juutalaisten helvetti-kysymyksestäkin aika pitkä aika, hm..
Klezmeriä saattasi kohta tulla taas, tai lubawitcheista, tiedä sitä aina ihan varmaan etukäteen, yleensä jotain 'uusintoja' kuitenkin
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h572960Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062741- 332549
Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv382451Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.501938Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska151569- 321483
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1061287- 1771213
En vain unohda
Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.731070