on laskea kuuma ja kylmäviskon lukujen välinen erotus ja mitä pienempi se on niin yleensä sitä laadukkaammasta öljystä on kyse !
0w-30 öljyn erotus on 30 (ent. TDI ll-öljy)
0w-40 öljyn erotus on 40
5w-50 öljyn erotus on 45
5w-30 öljyn erotus on 25 (nyk. TDI ll-öljy)
Miksikö näin? No siksi koska esim 5w-50 öljyn lisäaineistuksella on saatu aikaan mahd. laajaan käyttäjäkuntaan sopiva ns. yleisöljy , tosin radikaaleja kompromisseja on jo jouduttu tekemään jos verrataan öljyä esim pitkien huoltovälien öljyihin joissa lisäaineistuksella pyritään keskittymään vain tärkeimpiin tehtäviin !
Hyvän moottoriöljyn 1 tärkeä
14
2747
Vastaukset
meni oikein, kaikki muu sitten jo pieleen.
Vaan eipä tuo minua haittaa...- vaan kumma
miten purnukoiden mukaan samanlaiset ominaisuudet omaavilla öljymerkeilläkin on olevinaan niinkin suuria eroja, kuten että jollain merkillä venanostimet naputtaa ku viimestä päivää ja toisella merkillä taas ei yhtään.
Tai no, olihan esim. Teboil Goldilla ja Pyroililla vähän eri väri, Teboili oli kirkkaan kellertävää kun taas Pyroil ruskeaa. Ilmeisesti eri merkeillä on joku oma "salainen ainesosa" joka aiheuttaa nämä erot moottorin käyttäytymisessä?- ja naputukset
Synteettinen perusöljy on kirkas väritön neste johon lisäaineet antavat sille värin. Mineraalinen perusöljy on jo itsessään värillistä jota lisäaineet lisäksi värjäävät. Eli öljyt joissa on mukana mineraaliperusöljyä ovat yleensä tummempia kuin synteettiset. Jos venanostimet naputtaa jollakin öljyllä niin vika ei todellakaan ole öljyssä vaan autossa. Naputtavaan koneeseen auttaa yleensä öljy jonka kylmänpään ominaisuudet ovat keskimääräistä heikommat, eli onhan niissä öljyissä eroja.
- ja rankasti
Ensinnäkään nuo asteikot eivät ole mitenkään lineaarisia, etkä voi verrata noin...
Olet kyllä oikeilla jäljillä, että laajan alueen öljyiltä vaaditaan enemmän. Siitä ei kuitenkaan ole mitään haittaa, että ominaisuudet ovat laajat, pikemminkin hyötyä.
Tai no on siitä se haitta, että ne ominaisuudet eivät pysy yhtä hyvin, mutta toisaalta kulumisen jälkeenkin ne ominaisuudet ovat vielä laajemmat kuin kapean alueen öljyllä koskaan. - KORJAUS
Väärin meni!
- Tekn. Tri
"..on laskea kuuma ja kylmäviskon lukujen välinen erotus ja mitä pienempi se on niin yleensä sitä laadukkaammasta öljystä on kyse !.."
Siis sinun logiikallasi SAE 30 yksiasteöljy on sitten kaikkein laadukkainta voiteluöljyä.
Tuosta viskositeettien erosta nyt kertakaikkiaan EI VOI suoralta kädeltä "laskea" yhtään mitään tietoa voiteluöljyjen "laadukkuudesta".
Teoriasi laittaa alan miehet repimään hiuksia päästään, sama kuin selittäisit Stephen Hawkingille ratkaisseesi maailmankaikkeuden arvoituksen tukkimiehen kirjanpidolla!
Opiskele sinäkin nyt herranjumala alaa ennenkuin suollat väärää ja harhaista sekä "itseopiskeltua" mutua ihmisten luettavaksi! Joku sinun lisäksesi tietämätön voi vahingossa vaikka uskoa tarinoitasi. - jotain totta
Tuo on aika rankka yksinkertaistus, mutta kyllä siinä joku ajatuskin on. Nimittäin suuri viskositeettialue saadaan lisäämällä perusöljyyn viskositeetin parantajia (VI-improvers), jotka leikkaantuu käytössä eivätkä muutenkaan ole eduksi. Näin esim noissa 5W-50 öljyissä. Kuitenkin on olemassa myös luonnostaan suuren VI-indeksin omaavia perusöljyjä, joten ei se ihan niin yksinkertaista ole. Eikä nuo SAE luokat ole tarkka määritys viskositeetista, öljy voi olla siinä luokan rajoilla, kumpaa se sitten on.
5W-30 öljy ilman VI-parantajia on tosiaan hyvää ja laadukasta (ja yleensä kallista). Itte käytän yleensä aina 5W-40 öljyjä.
Monet muuten luulee, että mitä suurempi kuumanpään viskositeetti on, sitä paremmin öljy voitelee varsinkin "kovassa" käytössä. Eipä ole totta sekään. Ja jostain syystä amerikassa käytetään kuumassakin yleisimmin 10W-30 öljyjä, nuo -50 öljyt on joku eurooppalainen erikoisuus.- 50-sarja
No kyllä tuota 50-päätä tarvitsee ainakin omassa ilmajäähdytteisessä amerikassa tehdyssä moottoripyörässäni jotta voitelee hyvin kaupunkimatelussakin.
Noissakin on eroja täyssynteettisten kesken, polyesteripohjaiset kuten Redline ja Motul ovat kuumassa päässä omassa luokassaan. - Natis
Tuo pitää paikkansa. VI:n parannusaineet muuttavat voiteluaineiden viskositeettia vähentämällä ohentumista lämpötilan kohotessa ja paksuuntumista alhaisissa lämpötiloissa. Eli parantavat voiteluöljyn suorituskykyä, ne ovat synteettisiä paksuntajia.
Öljyn kylmän pään viskositeetti määräytyy pitkälti perusöljyn perusteella, mutta sitä voidaan vielä alentaa VI:n parantajalla. Kuumentuessaan viskositeetin parantaja sitkistyy ja estää perusöljyn liiallisen ohenemisen. VI:n parantajia on kaikissa moniastemoottoriöljyissä.
Ongelma on siinä että runsaalla annostuksella saadaan joko huonompilaatuisesta perusöljystä 'samaa tavaraa' tai sitten tolkuttoman laaja viskositeettialue (esim. 5W50). Ongelma tulee esiin siinä vaiheessa kun VI:n parantajat leikkaantuvat koneessa, pitkäketjuiset polymeerit pilkkoutuvat lyhyemmiksi jolloin nimenomaan kuuman pään ohenemisen estäminen heikkenee. Näin öljyn ominaisuudet käytettynä perustuvatkin enempi perusöljyn ominaisuuksiin kun lisäaineella saatu viskositeettiarvo on menetetty. 5W50 öljystä onkin tullut 10W30:stä. Lisäksi VI:n parantajilla on tietääkseni leikkauduttuaan taipumus pikeentyä pinnoille.
Olen samaa mieltä että periaatteessa kestävintä ja parasta olisi täyssynteettinen yksiaseöljy. Itse asiassa sellainen löytyykin, Nesteen Turbo S SAE (15W)-40 on valmistettu kuten yksiasteöljyt eikä sisällä polymeeriä. Tuo 15W tulee täyssynteettisen öljyn luontaisesta moniastetaipumuksesta, hyvä perusaine ei vaadi paljoa lisäaineita.
- kannattavampi
mobil synt s 5w-40
vai
mobil 1 rally formula 5w-50
auto on 14 vuotta vanha perus 1.6. onko sillä sitten hirveästi merkitystä noin vanhaan että kumpaa öljyy sinne tunkee.- eikö
mobil 1 voitele paremmin kuin synt s, vaikka viskositeetti ei olekaan niin "hyvä"??
- oilman
eikö kirjoitti:
mobil 1 voitele paremmin kuin synt s, vaikka viskositeetti ei olekaan niin "hyvä"??
aivan sama mitä laittaa.talvella kylmänotkeus on eduksi käynnistellessä.
Peri aatteessa 10-30 mutta 10-40 käy. ja taas jos haluaa pakkasaamuksi notkeempaa niin 5w-30 tai 40.
Muutoin on se ja sama mitä tunkee valtamerkeistä.
Kaikki toimii.
- Ruutanalampi
Niinkuin kaikki tietääö, Mobiili 1, on paras öljy, johhon uskoo kaikki miehet, jopa naiset. Onko se parasta millä parhaat mainokset
- exxonsose
Ihaa kakkia on mobiili mää laitta aina tavarits öljyä mottiin!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni831569Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."
Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä721370Asunnottomuus lisääntyy
Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ2271351Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja
Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S2311291Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais121100Sulle on tullut
Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä1041059Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍1341029Minä pyydän,
jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi65973- 89960
Ihmeelliseltä pikkunaiselta....
Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t123848