Autoilustasi? Kuinka suuri osuus nettopalkastasi menee autolainan maksuun / polttoaineisiin? Veikkaan että summa ei ole kovin pieni niillä, jotka joutuvat ajamaan esim. pitkiä työmatkoja.
Paljonko maksat kuukaudessa?
19
1652
Vastaukset
- menee
Omaan menee 470 egeä kuussa lyhennyksiin ja vakuutukseen. Vaimon autoon 200 egeä huoltoleasing joka sisältää vakuutuksen. Huoltoihin omaan 3 kertaa vuodessa 200 - 250, eli tollaset 55 egeä kuussa. Renkaat noin 50 per kk. bensoihin 50 x 6,5 x 1,3 egeä = 422 egeä / kk.
Olisiko yhteensä siis 1197 euroa / kk. Mukaan en ottanut pissapoikanesteitä enkä vaimon bensoja, saa maksaa itse.
Jaa, millä rahoitan? Ajan ehkä km korvauksilla noin 3000 km / kk, josta näyttäisi tulevan 1290 euroa, tosin ei esim kesälomilla. Tuntuisi menevän baut fifty-sixti.. Ehkä kaikkineen hitusen takkiin.
Palkkaahan autossa istumisesta ei saa, eli miten sitten arvottaa. Tarkoita siis 30 tuntia / kk korvauksetta. Tosin overlappaa tuo aika työmatkojen kanssa.- T..hemmo
Makselen reilut 300 euroa kuussa lyhennyksiä. Liekö keskiarvoa vai alle. Bruttoa tulee öbaut 3500 e kuussa. Bensat ja muut tietysti päälle. Eikä muita tuloja.
- autonisti
Autohan on juuri ostettu ja maksettu käteisellä sekä ajan sillä varmaan seuraavat 3 vuotta. Eli siitä ei tule lisää kuukausittaisia kuluja. Bensaan menee n.200e/kk ja vakuutuksiin arvioisin että 80-100e/kk (en muista tarkkaan). Muita kiinteitä kuluja ei ole, mutta pari kertaa vuodessa auton määräaikaishuollot tehtävä.
- kuten tapana on
> Autohan on juuri ostettu ja maksettu käteisellä sekä ajan sillä varmaan seuraavat 3 vuotta. Eli siitä ei tule lisää kuukausittaisia kuluja
Itsepetos tämäkin. XXXX euroa sijoitettu kohteeseen, jonka arvo laskee ... olisit nimittäin voinut sijoittaa vastaavan summan korkeakorkoiselle tilille, osakkeisiin tai jopa lyhentää asuntolainaasi reilummin. Nyt todelliset kulusi ovat
- bensa
- vakuutukset
- huollot (varmaankin keskim. useampi kymppi / kk)
- käyttömaksu n. 10 €/kk
- mahd. pysäköintipaikan kulut
- rengaskulut (laatusatsi maksaa ainakin 400 €), tulee väistämättä eteen muutaman vuoden sisällä...
- pääomakulut eli em. menetetyt sijoitustuotot tai suuremmat asuntolainakulut verrattuna tilanteeseen, missä olisit tehnyt ylimääräisiä lyhennyksiä auton hintaa vastaavalla summalla
- Erkko!
Menee noin 21-22% autoilun aiheuttamiin kuluihin. Siihen kuuluu lyhennykset, polttoaineet, vakuutukset, huollot (DIY) ja verot. Autossa menee reilu tunti päivässä.
- tatjanaturust
Autoa ei sitten koskaan kannata ostaa kuin käteisellä. Ihan turha maksaa lyhennyksiä tms. Jos pitää velkarahalla auto ostaa niin ei kannattaisi autoilla ollenkaan.
- huonompaa sijoitusta saa hakea
tatjanaturust kirjoitti:
Autoa ei sitten koskaan kannata ostaa kuin käteisellä. Ihan turha maksaa lyhennyksiä tms. Jos pitää velkarahalla auto ostaa niin ei kannattaisi autoilla ollenkaan.
Just näin, rahat kannattaa ehdottomasti sijoittaa kohteeseen, jonka arvo sakkaa 15 % vuodessa. Ilmaistahan se ajaminen sen jälkeen on, kun on lyönyt 20 000 - 40 000 euron liikkeen tiskiin. Ja myydessä saa sitten kymppitonnin tai pari puhdasta voittoa.
Koitas, pahvi, laskea, kuinka monta tuhatta uuden auton arvo laskee joka vuosi. Muistathan ottaa huomioon ostohinnan täysimääräisenä, talvirenkaat, lohkolämppärit yms. mukaanluettuina sen sijaan, että normaaliin tapaan vertaisit listahintaa käytettyjen hintapyyntöihin. Ei ehkä loppujen lopuksi olekaan niin suunnatonta eroa arvonalenemalla ja osamaksuerillä. - Velkavolvo
huonompaa sijoitusta saa hakea kirjoitti:
Just näin, rahat kannattaa ehdottomasti sijoittaa kohteeseen, jonka arvo sakkaa 15 % vuodessa. Ilmaistahan se ajaminen sen jälkeen on, kun on lyönyt 20 000 - 40 000 euron liikkeen tiskiin. Ja myydessä saa sitten kymppitonnin tai pari puhdasta voittoa.
Koitas, pahvi, laskea, kuinka monta tuhatta uuden auton arvo laskee joka vuosi. Muistathan ottaa huomioon ostohinnan täysimääräisenä, talvirenkaat, lohkolämppärit yms. mukaanluettuina sen sijaan, että normaaliin tapaan vertaisit listahintaa käytettyjen hintapyyntöihin. Ei ehkä loppujen lopuksi olekaan niin suunnatonta eroa arvonalenemalla ja osamaksuerillä.Puhut ihan asiaa. Samanhintaisen auton ostamisessa on suurin piirtein yksi lysti, maksaako käteisellä vai rahoituksella. Kuitenkin tuossa käteisostamisessa on se etu, ettei tule ostetuksi kalliimpaa autoa kuin itse asiassa olisi varaa. Kun rahat on lyöty myyjän kouraan, peli on selvä ja auto on oma. Kunhan pystyy keräämään vaihtoon tarvittavat rahat auton kestoiän aikana, kaikki on kunnossa. Ellei pysty, seuraavan auton on oltava halvempi.
Jos erehtyy ostamaan osamaksulla liian kalliin auton, saattaa maksuajan kuluessa tulla ongelmia. Maksuerä on kuin vero, joka lankeaa armotta yhä uudestaan. Ostaessa kolmensadan ja viidensadan ero tuntuu pieneltä, mutta kun sitä suurempaa erää maksaa seuraavat kolme vuotta joka kuukausi, saattaa jossakin välissä tehdä kipeää. Ei maksutavan takia vaan siksi että auto oli liian kallis. - Biimsteri
huonompaa sijoitusta saa hakea kirjoitti:
Just näin, rahat kannattaa ehdottomasti sijoittaa kohteeseen, jonka arvo sakkaa 15 % vuodessa. Ilmaistahan se ajaminen sen jälkeen on, kun on lyönyt 20 000 - 40 000 euron liikkeen tiskiin. Ja myydessä saa sitten kymppitonnin tai pari puhdasta voittoa.
Koitas, pahvi, laskea, kuinka monta tuhatta uuden auton arvo laskee joka vuosi. Muistathan ottaa huomioon ostohinnan täysimääräisenä, talvirenkaat, lohkolämppärit yms. mukaanluettuina sen sijaan, että normaaliin tapaan vertaisit listahintaa käytettyjen hintapyyntöihin. Ei ehkä loppujen lopuksi olekaan niin suunnatonta eroa arvonalenemalla ja osamaksuerillä.Yritätkö änkyttää, että se autolainan korko ei vaikuta mitenkään...
Persaukisten horinat ovat sitten todella hupaisia.
Ostetaan auto velaksi ja sitten selitellään asiat parhain päin.
Velkapääomaa ja korot juoksevat. Samalla auton arvo laskee.
HAH!
Aina, siis AINA tulee halvemmaksi maksaa koko paska heti käteisellä kouraan.
Pankit ja luottolaitokset tahkoavat voittonsa, yllätys, ei tyhjästä vaan persaukisia lainankoroilla rokottamalla.
Eri asia sitten taas on, että toisilla on vakavaraisuutta ostaa kulutustavaroita suoraan käteisellä ja persaukisilla taas velaksi.
Siinä se ero on. - Biimsteri
Velkavolvo kirjoitti:
Puhut ihan asiaa. Samanhintaisen auton ostamisessa on suurin piirtein yksi lysti, maksaako käteisellä vai rahoituksella. Kuitenkin tuossa käteisostamisessa on se etu, ettei tule ostetuksi kalliimpaa autoa kuin itse asiassa olisi varaa. Kun rahat on lyöty myyjän kouraan, peli on selvä ja auto on oma. Kunhan pystyy keräämään vaihtoon tarvittavat rahat auton kestoiän aikana, kaikki on kunnossa. Ellei pysty, seuraavan auton on oltava halvempi.
Jos erehtyy ostamaan osamaksulla liian kalliin auton, saattaa maksuajan kuluessa tulla ongelmia. Maksuerä on kuin vero, joka lankeaa armotta yhä uudestaan. Ostaessa kolmensadan ja viidensadan ero tuntuu pieneltä, mutta kun sitä suurempaa erää maksaa seuraavat kolme vuotta joka kuukausi, saattaa jossakin välissä tehdä kipeää. Ei maksutavan takia vaan siksi että auto oli liian kallis.Selittelyä tuokin.
Miten näin yksinkertaiset finanssijutut voivat tuottaa joillekin tuskaa ?
Kotitalouksien velkaantumisaste nousee koko ajan.
Miksiköhän sitä pidetään ongelmallisena ?
Mieti sitä. - turha toivo
Biimsteri kirjoitti:
Yritätkö änkyttää, että se autolainan korko ei vaikuta mitenkään...
Persaukisten horinat ovat sitten todella hupaisia.
Ostetaan auto velaksi ja sitten selitellään asiat parhain päin.
Velkapääomaa ja korot juoksevat. Samalla auton arvo laskee.
HAH!
Aina, siis AINA tulee halvemmaksi maksaa koko paska heti käteisellä kouraan.
Pankit ja luottolaitokset tahkoavat voittonsa, yllätys, ei tyhjästä vaan persaukisia lainankoroilla rokottamalla.
Eri asia sitten taas on, että toisilla on vakavaraisuutta ostaa kulutustavaroita suoraan käteisellä ja persaukisilla taas velaksi.
Siinä se ero on.Noniin, nythän pelle yrittää sitten kääntää huomiota sivuseikkoihin, kun ei kehtaa tunnustaa isointa mokaansa.
Alkuperäinen väitehän oli, että autoilu on likimain ilmaista, kun auto on maksettu käteisellä. Siis tähän tyyliin: ostetaan 30 tonnin auto (sis. varusteiden hinta), ajellaan "ilmaiseksi" 3 vuotta, vaikka todellisuudessa arvo tippuu tyyliin 20 % 1. vuotena, 15 % kahtena seuraavana ja vähemmän sitten tästä eteenpäin. Myytäessä saadaan sitten reilu 17 tonnia "puhdasta voittoa" eikä seuraavaan autoon tarvita taas kuin vaivaiset 13 tonnia vähän päälle, kiitos inflaation.
Todellisuudessahan tuossa tulee takkiin keskimäärin 350 €/kk, mihin pitää vielä laskea päälle menetetyt sijoitustuotot. Jos 30 tonnin sijoitus tuottaisi edes 2 % vuodessa, se tekisi 50 euroa kuukaudessa. Tämä raha jää tienaamatta, kun pääoma onkin sidottuna autoon, joten todelliset kulut ovatkin 400 €/kk.
Vrt. rahoitus lainalla, käsirahaa 6 tonnia, josta 10 €/kk takkiin menetettyinä pääomatuottoina ja kk erä 450 € luokkaa, millä 3 vuoden jälkeen jäljellä olevaksi velaksi tulisi reilu 11 tonnia, jolloin myytäessä auto reilulla 17 tonnilla jäisi käteen juuri alkuperäinen käsiraha, 6 tonnia. Lainarahoitus tulisi siis koko 3 vuden pitoajalla reilu 2 tonnia kalliimmaksi ... näillä lähtöoletuksilla.
Jos sijoituksille oletetaan parempi tuotto, esim. 5 %, olisivat pääoma/lainamenot 475/475 €/kk eli tasapeli. - jäännösvelka
Velkavolvo kirjoitti:
Puhut ihan asiaa. Samanhintaisen auton ostamisessa on suurin piirtein yksi lysti, maksaako käteisellä vai rahoituksella. Kuitenkin tuossa käteisostamisessa on se etu, ettei tule ostetuksi kalliimpaa autoa kuin itse asiassa olisi varaa. Kun rahat on lyöty myyjän kouraan, peli on selvä ja auto on oma. Kunhan pystyy keräämään vaihtoon tarvittavat rahat auton kestoiän aikana, kaikki on kunnossa. Ellei pysty, seuraavan auton on oltava halvempi.
Jos erehtyy ostamaan osamaksulla liian kalliin auton, saattaa maksuajan kuluessa tulla ongelmia. Maksuerä on kuin vero, joka lankeaa armotta yhä uudestaan. Ostaessa kolmensadan ja viidensadan ero tuntuu pieneltä, mutta kun sitä suurempaa erää maksaa seuraavat kolme vuotta joka kuukausi, saattaa jossakin välissä tehdä kipeää. Ei maksutavan takia vaan siksi että auto oli liian kallis.> Jos erehtyy ostamaan osamaksulla liian kalliin auton, saattaa maksuajan kuluessa tulla ongelmia. Maksuerä on kuin vero, joka lankeaa armotta yhä uudestaan.
Minusta tämä ei ole lähellekään pahin mahdollinen miina. Heti tulee mieleen kaksi kavalampaa:
1) Asunnon ja auton kytkykauppa eli asuntoa vaihdettaessa otetaan lainaa yli tarpeen ja ylimääräisellä rahalla ostetaan uusi auto ...jota pidetään vaikka 6 vuotta, minkä jälkeenkin sitä autoa maksetaan, muun lainan ohella, vielä 10-20 vuotta. Halpaa lystiä alkuun, mutta sen seuraavan auton hankinta voi olla tuskaa.
2) Jäännäserillä kikkailu. Osamaksuerät saa painettua mukavan pieniksi ja/tai laika-aika lyhyeksi, kun laina mitoitetaankin niin, että viimeinen erä on suurempi. Tässähän on se idea, että rahat viimeiseen erään saadaan auton myynnistä. Muuten hyvä, mutta mitäs sitten tehdään, jos sopimuskauden päättyessä ei satukaan olemaan takataskussa seuraavan auton hankintaan riittävää käsirahaa tai auton haluaisi pitää pitempään? Nykyinen auto on pakko pistää lihoiksi, kun paukahtaa jopa yli kymppitonnin velka maksettavaksi.
Ja parhaat sankarit silti kehuu näitä lainoja sillä, "ettei ole mitään järkeä ottaa 5 vuoden autolainaa". Heh, tällainen esim. 3 vuoden laina 10 tonnin jäännöserällähän on käytännössä 5 vuoden laina, joka vain pistetään keskeltä poikki. Minusta olisi 13567 % fiksumpaa ottaa pitkä laina, koska voihan sen aina maksaa aiemminkin pois, mutta lyhyttä lainaa ei noin vain muutetakaan pitemmäksi.
Isoilla jäännöserillä kikkailtaessa on myös sellainen riski, että ajan hetkellä X velkaa onkin enemmän kuin mitä autosta saa myydessä. - Markkinointijohtaja
turha toivo kirjoitti:
Noniin, nythän pelle yrittää sitten kääntää huomiota sivuseikkoihin, kun ei kehtaa tunnustaa isointa mokaansa.
Alkuperäinen väitehän oli, että autoilu on likimain ilmaista, kun auto on maksettu käteisellä. Siis tähän tyyliin: ostetaan 30 tonnin auto (sis. varusteiden hinta), ajellaan "ilmaiseksi" 3 vuotta, vaikka todellisuudessa arvo tippuu tyyliin 20 % 1. vuotena, 15 % kahtena seuraavana ja vähemmän sitten tästä eteenpäin. Myytäessä saadaan sitten reilu 17 tonnia "puhdasta voittoa" eikä seuraavaan autoon tarvita taas kuin vaivaiset 13 tonnia vähän päälle, kiitos inflaation.
Todellisuudessahan tuossa tulee takkiin keskimäärin 350 €/kk, mihin pitää vielä laskea päälle menetetyt sijoitustuotot. Jos 30 tonnin sijoitus tuottaisi edes 2 % vuodessa, se tekisi 50 euroa kuukaudessa. Tämä raha jää tienaamatta, kun pääoma onkin sidottuna autoon, joten todelliset kulut ovatkin 400 €/kk.
Vrt. rahoitus lainalla, käsirahaa 6 tonnia, josta 10 €/kk takkiin menetettyinä pääomatuottoina ja kk erä 450 € luokkaa, millä 3 vuoden jälkeen jäljellä olevaksi velaksi tulisi reilu 11 tonnia, jolloin myytäessä auto reilulla 17 tonnilla jäisi käteen juuri alkuperäinen käsiraha, 6 tonnia. Lainarahoitus tulisi siis koko 3 vuden pitoajalla reilu 2 tonnia kalliimmaksi ... näillä lähtöoletuksilla.
Jos sijoituksille oletetaan parempi tuotto, esim. 5 %, olisivat pääoma/lainamenot 475/475 €/kk eli tasapeli.Tuo laskelma oli aika hyvä esimerkki kuinka
asiat tosiaan voivat hyvin olla.
Naurattaa kun toiset retostelee että löin takataskusta 40.000 tiskiin ja ostin auton,
niinkuin se raha olisi jostain vain tullut.
Ok,tietty niitäkin on mutta vähemmän.
Kaikkiaan autohan on superhuono sijoitus.
"Vuokraa se minkä arvo laskee, omista se
minkä arvo nousee" auto vrt asunto
- ruosteeton
bensat n40eur auton vakuutus 14eur kuukausi
- ....
Kesällä tulee kilsoja enemmän, niin saattaa 10% netosta mennä. Talvisin ei ihan.
- elämisen arvoista
Maksaa mitä maksaa, mutta on se sen arvoistakin.
Itselläni kertyy vuosittain kilometrejä noin 35.000. Työmatkoja, mökkireissuja yms. Jos kaikki nämä matkat tulisi tehdä julkisilla ja vuokraautoilla, en taatusti säästäisi yhtään euroa. Elämä olisi vain paljon hankalampaa.
Vosiko joku ystävällisesti kertoa miten olisin eilenkin tullut julkisilla sujuvasti kotiin.
Mukana kulkivat matkustajien matkatavaroiden lisäksi hallitunkki, moottorisaha ja iso työkalupakki. Lisäksi mukana oli vielä pari kylmälaatikkoa pakastemarjoja. Taksillako 350 km?- RamonesII
eikös joku citycarklubi vuokraa autoja,tekstarilla saa auton sijainnin ja avaimet jostain,en tiedä toimiiko tuo kauempana pääkaupungista?
- meikäläinen vain
En uskalla / viitsi laskea todellisia autoilun kuluja, ne meinaan ovat luultavasti aivan karmeita summia. Lainalla osittain ostettu,
bensat,vakuutukset jne 500e/kk arvonlasku...
40senttiä / kilometri ei riitä kustannukseksi.- Mika0800
Se, riittääkö 40c/km kustannukseksi, on tapauskohtaista.
Mutta hyvää vertailupohjaa asiaan antaa CityCarClubin hinnasto:
http://www.citycarclub.net/cprice.php
esim (Blue -hinnoittelumalli):
BLUE TUNTIHINTA KM-HINTA
Pieni auto (Ford Ka) 3,99 € 0,34 €
Keskikokoinen farmari (Skoda Fabia Combi) 4,49 € 0,36 €
Iso farmari (Ford Mondeo STW) 4,99 € 0,39 €
Tuohon sitten kk -maksu päälle. Jos ei pidä kk -maksuista, on uusi White -hinnoittelumalli, jossa siis ei kk -maksua, mutta hieman korkeammat km -veloitukset.
Ja tuntihinnasta siis klo 23-07 välillä 90% ale.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941753
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa3581169Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"
Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna181168- 951028
- 62823
Vanhemmalle naiselle
Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam36801Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani6744- 46706
En vaan ymmärrä
Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla42680Mitä saat naiselta mies kun
Otat ohjat? Saat feminiinistä pehmeyttä, lämpöä ja rauhaa. Kun nainen on tässä moodissa hän auttaa miestä lepäämään ja p113676