Kristukseen juurtuminen, Kol. 2:1-8

KRISTUKSEEN JUURTUMINEN
Kol.2:1-8
--
2:1 Sillä minä tahdon, että te tiedätte, kuinka suuri kilvoittelu minulla on teidän tähtenne ja laodikealaisten ja kaikkien tähden, jotka eivät ole minun ruumiillisia kasvojani nähneet,
2:2 että heidän sydämensä, yhteenliittyneinä rakkaudessa, saisivat kehoitusta omistamaan täyden ymmärtämyksen koko rikkauden ja pääsisivät tuntemaan Jumalan salaisuuden, Kristuksen,
2:3 jossa kaikki viisauden ja tiedon aarteet ovat kätkettyinä.
2:4 Tämän minä sanon, ettei kukaan teitä pettäisi suostuttelevilla puheilla.
2:5 Sillä jos ruumiillisesti olenkin poissa, olen kuitenkin teidän kanssanne hengessä ja iloitsen nähdessäni järjestyksen, joka teidän keskuudessanne vallitsee, ja teidän lujan uskonne Kristukseen.
2:6 Niinkuin te siis olette omaksenne ottaneet Kristuksen Jeesuksen, Herran, niin vaeltakaa hänessä,
2:7 juurtuneina häneen ja hänessä rakentuen ja uskossa vahvistuen, niinkuin teille on opetettu; ja olkoon teidän kiitoksenne ylitsevuotavainen.
2:8 Katsokaa, ettei kukaan saa teitä saaliikseen järkeisopilla ja tyhjällä petoksella, pitäytyen ihmisten perinnäissääntöihin ja maailman alkeisvoimiin eikä Kristukseen.
--
Paavali kokee työkentäkseen myös ne pakanakristityt, joita hän ei ole koskaan nähnyt (2:1). Hänellä on huoli heistä, että he yhä enemmän ”pääsisivät tuntemaan Jumalan salaisuutta, Kristusta” (2), sillä Hänessä ovat ”kaikki viisauden ja tiedon salaisuudet kätkettyinä” (3).

Tässä Paavali käyttää harhaopettajien kahta pääkäsitettä. Hehän opettivat, että heillä on tuotavanaan evankeliumia täydentävää syvempää viisautta ja tietoa.
Paavali tähdentää, että kaikki viisaus ja tieto on jo Kristuksessa- täydennystä ei tarvita!
Kolossan uskovat olivat ottaneet vastaan Kristuksen Jeesuksen (6).
Heidän on nyt aika juurtua Häneen ja vahvistua uskossaan (7). Tähän heitä oli opetettu. On vaara, että väärät opit saavat ylivallan (8).

Keväällä kasvatin erilaisia kasvintaimia. Pienistä siemenistä on nyt kasvanut suuria tomaatin, paprikan ym. kasveja. Satoakin olen saanut jo nauttia.
Mitä vahvemmat juuret kasvilla on, sitä paremmin se menestyy. Taimeni vaativat jatkuvaa hoitoa ja silmälläpitoa (Vanha sanonta :”Isännän jalat pellon höystävät”), jotta ne vahvistuisivat ja jaksavat kantaa hyvää hedelmää. On oltava tarpeeksi valoa ja lämpöä (kasvihuoneeni on lämmitettävä). Ne tarvitsevat myös vettä ja sopivan maaperän juurtuakseen hyvin. Myös tuholaiset on pidettävä kurissa. Näin on uskovankin kohdalla; tarvitsemme Jumalan hoitoa ja varjelusta. Pieni hento taimi ei kauan elä hoidotta.

Kolossan kristitytkin olivat kuin pieniä taimia, jotka tarvitsivat muiden huolenpitoa kasvaakseen ”täyteen miehuuteen” (Ef 4:13), ”etteivät enää olisi alaikäisiä, jotka ajelehtivat ja joita viskellään kaikissa opintuulissa ja ihmisten arpapeleissä ja eksytysten kavalissa juonissa” (Ef. 4:14).

Miten on meidän laitamme? Miten lujasti me olemme juurtuneet Kristukseen Jeesukseen ja hänessä rakentuneet ja uskossamme vahvistuneet?
Jokaisen kristityn tulisikin lukea ahkerasti Raamattua vahvistuakseen uskossaan.
Kristityn ei pitäisi olla vain toisten ihmisten opetusten varassa; on itsekkin tutkittava kirjoituksista, onko opetus sen mukaista kuin on kirjoitettu.

Berean kristityistä sanotaan, että "he ottivat sanan halukkaasti vastaan ja tutkivat päivittäin kirjoituksista, pitikö kaikki paikkansa" (Apt 17:11). Pyrkikäämme mekin tähän!
--
”On meillä aarre verraton, se kalliimpi on kultaa. Myös jalokivi kallein on sen rinnalla vain multaa. Näin suuren lahjan taivaasta me saimme omaksemme, sanansa Herra Jumala kun antoi aarteeksemme” (Virsi 183:1).

3

202

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • henki i

kun Teuvo,ArmiK ja KariHenrik repii, niin Kristus meissä syvenee.

Valitutkin testataan.

• Kristus-tielle lähtenyt joutuu alttiiksi monille vaaroille. Ympäröivältä maailmalta ei tule ummistaa silmiään. Nämä vaarat on otettava todesta, jottei ” kukaan saa teitä saaliikseen järkeisopilla ja tyhjällä petoksella, pitäytyen ihmisten perinnäissääntöihin ja maailman alkeisvoimiin eikä Kristukseen” (8). On hyvä, että näistä vaaroja tuodaan esiin tänäänkin, Paavalin tavoin.

Olisi tärkeätä, että seurakuntiemme paimenet ja opettajat pitäisivät laumastaan huolta.
        Tästä muistuttaa seuraavat virren säkeet:
        4. Suo, että etsisin vain sinun kunniaasi, laumaasi hoitaisin kalliisti ostamaasi. En etsi kiitosta, en pelkää maailmaa, kun epäuskosta pois autan hukkuvaa.

5. Hengellä vahvista, kun saarnaan totuuttasi, synneistä nuhdella suo sinun voimallasi. Varjele, Herrani, niin etten julista ihmisten mieliksi, vaan pysyn sanassa.

6. Kun sanan saarnassa tuon julki totuutesi, suo minun puhtaana se tuoda laumallesi. Saan kylvää sanaasi näin peltoon sydänten. Sinulta, Herrani, kasvua rukoilen.

(Virsi 252)

• Yksin Jeesus.
        Tapio522 kirjoitti:

Kristus-tielle lähtenyt joutuu alttiiksi monille vaaroille. Ympäröivältä maailmalta ei tule ummistaa silmiään. Nämä vaarat on otettava todesta, jottei ” kukaan saa teitä saaliikseen järkeisopilla ja tyhjällä petoksella, pitäytyen ihmisten perinnäissääntöihin ja maailman alkeisvoimiin eikä Kristukseen” (8). On hyvä, että näistä vaaroja tuodaan esiin tänäänkin, Paavalin tavoin.

Olisi tärkeätä, että seurakuntiemme paimenet ja opettajat pitäisivät laumastaan huolta.
        Tästä muistuttaa seuraavat virren säkeet:
        4. Suo, että etsisin vain sinun kunniaasi, laumaasi hoitaisin kalliisti ostamaasi. En etsi kiitosta, en pelkää maailmaa, kun epäuskosta pois autan hukkuvaa.

5. Hengellä vahvista, kun saarnaan totuuttasi, synneistä nuhdella suo sinun voimallasi. Varjele, Herrani, niin etten julista ihmisten mieliksi, vaan pysyn sanassa.

6. Kun sanan saarnassa tuon julki totuutesi, suo minun puhtaana se tuoda laumallesi. Saan kylvää sanaasi näin peltoon sydänten. Sinulta, Herrani, kasvua rukoilen.

(Virsi 252)

Vain sinun luonasi rauhan mä saan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      43
      3634
    2. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      447
      3340
    3. Kiitos rakastamani,

tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
      Ikävä
      30
      2959
    4. Nainen, olen huolissani sinusta

Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      85
      2013
    5. Ollaanko me päästy

Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      103
      1642
    6. Mikä siinä naisessa

Sinua kiehtoo?
      Ikävä
      146
      1579
    7. Kello käy ja ilta pimenee

Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun
      Ikävä
      254
      1400
    8. Miksi et lähesty

kaivattuasi jos olet kiinnostunut? Palstailu ei auta asiaa. 🤔
      Ikävä
      114
      1374
    9. Ruumisvaunut

Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.
      Kuhmo
      36
      1113
    10. Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."

Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l
      Ensitreffit alttarilla
      6
      1035
    Aihe