FARISEUS JA PUBLIKAANI, Luuk. 18:9-14

FARISEUS JA PUBLIKAANI
Luuk. 18:9-14
--
Jeesus puhui muutamille, jotka luottivat itseensä, luullen olevansa vanhurskaita, ja ylenkatsoivat muita, tämän vertauksen:

18:10 "Kaksi miestä meni ylös pyhäkköön rukoilemaan, toinen fariseus ja toinen publikaani.
18:11 Fariseus seisoi ja rukoili itsekseen näin: 'Jumala, minä kiitän sinua, etten minä ole niinkuin muut ihmiset, riistäjät, väärämieliset, huorintekijät, enkä myöskään niinkuin tuo publikaani.
18:12 Minä paastoan kahdesti viikossa; minä annan kymmenykset kaikista tuloistani.'
18:13 Mutta publikaani seisoi taampana eikä edes tahtonut nostaa silmiään taivasta kohti, vaan löi rintaansa ja sanoi: 'Jumala, ole minulle syntiselle armollinen'.
18:14 Minä sanon teille: tämä meni kotiinsa vanhurskaampana kuin se toinen; sillä jokainen, joka itsensä ylentää, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se ylennetään."
---
Hurskas fariseus kiitti seisten Jumalaa siitä, ettei hän ollut syntinen.
Hän tuo rukouksessaan monisanaisesti esiin omaa erinomaisuuttaan ja tehostaa sanomaansa vertaamalla itseään publikaaniin (11-12).

Publikaanin rukous taas oli lyhyt; "Jumala, ole minulle syntiselle armollinen" (13).
Hän lähti kotiinsa vahurskaampana , kuin farisesus (14).

Omavanhurskas jää ilman Jumalan ARMOA. Se johtaa toisten tuomitsemiseen ja estää rakastamasta lähimmäistä.
Joka rukoilee armahdusta synneistään, se julistetaan vanhurskaaksi Kristuksen uhrin tähden.
--
Voit yhtyä vaikka seuraavaan rukoukseen:
"Laupias Jumala, rakas taivaallinen Isä.
Tunnustan sinulle syntini (voit nimetä ne synnit, mitkä painaa mieltä), joilla olen ansainnut vihasi ja rangaistuksesi.
Katso armollisesti minuun ja anna minulle syntini anteeksi rakkaan Poikasi, Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen tähden"
--
"Vain kuolemas on turvani,
veresi puhtauteni,
vapauteni vaivas.
Kuoleman vangin lunastit,
Jumalan kanssa sovitit,
aukeni rauhan taivas.
Saan porteistasi nyt pyhimpään
ja taivaan iloon ylimpään
luo Jumalani tulla,
se toivo on nyt mulla".
(Virsi 316:3)

2

331

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jaaajo

Aamen.

• Uskomme on lahja.
      Room.3:20-24.

"Eihän yksikään ihminen tule Jumalan edessä vanhurskaaksi lain käskyjä noudattamalla. Lain tehtävänä on opettaa tuntemaan, mitä synti on.
      Nyt Jumala on kuitenkin laista riippumatta tuonut ilmi vanhurskautensa, josta laki ja profeetat todistavat.
      Tämä Jumalan vanhurskaus tulee uskosta Jeesukseen Kristukseen, ja sen saavat omakseen kaikki, jotka uskovat. Kaikki ovat samassa asemassa,
      sillä kaikki ovat tehneet syntiä ja ovat vailla Jumalan kirkkautta
      mutta saavat hänen armostaan lahjaksi vanhurskauden, koska Kristus Jeesus on lunastanut heidät vapaiksi."

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa.

Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa. Poliisi sai lauantaina 4.
      Maailman menoa
      326
      13311
    2. Ja taas kerran

Mutka ja joki. Kenties liikaa nopeutta. Miksi?
      Nurmijärvi
      232
      5430
    3. Tänään olisn uskaltanut

Ainakin luulen, kun tänään oli jotenkin varma olo. Olisin vähintään sanonut moi ja jos olisit ollut yksin olisin pyytäny
      Ikävä
      11
      2958
    4. Taitaa olla aika

laittaa kirjaimet esille. Kuka kaipaa ja ketä.
      Ikävä
      171
      2198
    5. Kirjoita jotain kivaa

ja positiivista ikäväsi kohteesta. 🫠
      Ikävä
      136
      2098
    6. Tiedäthän että

Pohdin paljon siirtymistä. Tulen surulliseksi tietyistä tai monistakin asioista. Siksi parempi kun saat elää vapaasti il
      Ikävä
      13
      1708
    7. Tiistaina nähdään.

Pitkästä aikaa. Minua on alkanut jännittää kovasti se näkeminen ja miten taas osaan olla. En tiedä yhtään oletko kiinnos
      Ikävä
      96
      1403
    8. Sinusta jäi lopulta kuitenkin hyvä kuva

Vaikka voit ajatella itsestäsi kaikkea, mitä siinä mylläkässä saattoi tapahtua, mutta näin se on. Seurasin kyllä, ja mon
      Ikävä
      45
      1217
    9. Rattoisaa lauantai iltaa

Mitäs tänään tapahtuu? Mitäs kirsikalle kuuluu? Onko lähdössä iltaelämään? 😊✨💞🌆 Minä vietä taas yksinäistä koti-iltaa
      Ikävä
      241
      1176
    10. Mikset ala

Vapaan ihmisen kanssa joka tykkää sinusta?
      Ikävä
      89
      1090
    Aihe