FARISEUS JA PUBLIKAANI
Luuk. 18:9-14
--
Jeesus puhui muutamille, jotka luottivat itseensä, luullen olevansa vanhurskaita, ja ylenkatsoivat muita, tämän vertauksen:
18:10 "Kaksi miestä meni ylös pyhäkköön rukoilemaan, toinen fariseus ja toinen publikaani.
18:11 Fariseus seisoi ja rukoili itsekseen näin: 'Jumala, minä kiitän sinua, etten minä ole niinkuin muut ihmiset, riistäjät, väärämieliset, huorintekijät, enkä myöskään niinkuin tuo publikaani.
18:12 Minä paastoan kahdesti viikossa; minä annan kymmenykset kaikista tuloistani.'
18:13 Mutta publikaani seisoi taampana eikä edes tahtonut nostaa silmiään taivasta kohti, vaan löi rintaansa ja sanoi: 'Jumala, ole minulle syntiselle armollinen'.
18:14 Minä sanon teille: tämä meni kotiinsa vanhurskaampana kuin se toinen; sillä jokainen, joka itsensä ylentää, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se ylennetään."
---
Hurskas fariseus kiitti seisten Jumalaa siitä, ettei hän ollut syntinen.
Hän tuo rukouksessaan monisanaisesti esiin omaa erinomaisuuttaan ja tehostaa sanomaansa vertaamalla itseään publikaaniin (11-12).
Publikaanin rukous taas oli lyhyt; "Jumala, ole minulle syntiselle armollinen" (13).
Hän lähti kotiinsa vahurskaampana , kuin farisesus (14).
Omavanhurskas jää ilman Jumalan ARMOA. Se johtaa toisten tuomitsemiseen ja estää rakastamasta lähimmäistä.
Joka rukoilee armahdusta synneistään, se julistetaan vanhurskaaksi Kristuksen uhrin tähden.
--
Voit yhtyä vaikka seuraavaan rukoukseen:
"Laupias Jumala, rakas taivaallinen Isä.
Tunnustan sinulle syntini (voit nimetä ne synnit, mitkä painaa mieltä), joilla olen ansainnut vihasi ja rangaistuksesi.
Katso armollisesti minuun ja anna minulle syntini anteeksi rakkaan Poikasi, Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen tähden"
--
"Vain kuolemas on turvani,
veresi puhtauteni,
vapauteni vaivas.
Kuoleman vangin lunastit,
Jumalan kanssa sovitit,
aukeni rauhan taivas.
Saan porteistasi nyt pyhimpään
ja taivaan iloon ylimpään
luo Jumalani tulla,
se toivo on nyt mulla".
(Virsi 316:3)
FARISEUS JA PUBLIKAANI, Luuk. 18:9-14
2
329
Vastaukset
- Jaaajo
Aamen.
Uskomme on lahja.
Room.3:20-24.
"Eihän yksikään ihminen tule Jumalan edessä vanhurskaaksi lain käskyjä noudattamalla. Lain tehtävänä on opettaa tuntemaan, mitä synti on.
Nyt Jumala on kuitenkin laista riippumatta tuonut ilmi vanhurskautensa, josta laki ja profeetat todistavat.
Tämä Jumalan vanhurskaus tulee uskosta Jeesukseen Kristukseen, ja sen saavat omakseen kaikki, jotka uskovat. Kaikki ovat samassa asemassa,
sillä kaikki ovat tehneet syntiä ja ovat vailla Jumalan kirkkautta
mutta saavat hänen armostaan lahjaksi vanhurskauden, koska Kristus Jeesus on lunastanut heidät vapaiksi."
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi483766Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!4783755Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan303019Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!902180- 1551900
- 1051740
- 1301569
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541430Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.401262Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."
Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l71138