Hei!
Onko kukaan innostunut alan vaihtoon aikuisiällä? Ja vieläpä ehkä puutarhurin koulutukseen? (2 vuotta)
Kertokaa kokemuksianne ko. opinnoista ja miten olette hyötyneet niistä työelämässä ja oletteko olleet tyytyväisiä alan vaihtoon.
Olen 26-vuotias ja ajauduin ihan väärälle alalle opiskelemaan ja nyt sitten kokeilen josko minusta tulisi hyvä pihasuunnittelija sitten joskus!!
Puutarhuriksi
12
13160
Vastaukset
Mä olin 27v ku aloin opiskelemaan puutarhuriksi.Meillä koulu kestää kylläkin kolme vuotta,tai oikeestaan 2,5 ku lukio on pohjalla.Luonnonvara-alalle oli aikasempiki ammatti (metsäkoneenkuljettaja),mut lasten takia en päivääkään niitä hommia oo ammatikseni tehny.
Perusopinnoista:kasvibiologiaa,koneoppia,kukkien ja vihannesten tunnistamista,yleistä viljelystä ja sen perusteista,viherrakentamisen perusteita ym.Suuntautumisvaihtoehtoja meillä oli kolme mistä valita(kukka-ja puutarhakauppa,puutarhatuotanto ja viherala).Välillä vähän turhauttavankin pikkutarkkaa nippelitiedon opiskelua,mutta suurimmaksi osaksi meillä ainakin oli paljon keskustelua kulloisestakin aiheesta.
Toisena vuonna alkaa sit suuntautumisopinnot.Ne koostuu kulleki vaihtoehdolle olennaisista ammatillisista opinnoista.Ite oon tuotannon puolella joten meillä oli lisää kone-ja laiteoppia,kukka- ja vihannes (sekä avomaan että kasvihuonepuolen)viljelyä,marjojen ja hedelmien viljelyä ja sit valinnaisia (itelläni luomu ja pihasuunnittelu).Tehtiin erialaisia viljelysuunnitelmia ja projekteja ym.Viimeselle vuodelle jäi sit ammattikielet,yrittäjyys,pari valinnaista ja opinnäytetyö.
Jos kerta suunnitelmissas on pihasuunnittelijaksi asti opiskella ni suosittelen ainaki eka vuoden perusopintojen käymistä.Puutarhurin tutkinnon suorittaneilla on nimittäin huomattavasti paremmat perustiedot kasveista,niiden kasvuun vaikuttavista asioista ym ku mitä niillä jotka tulee suoraan esim lukiosta amk:n penkille opiskelemaan.
Ite asun pienellä paikkakunnalla jossa omaa puutarhaa ei oo.Eikä kyllä minun puolesta tulekaan,sillä yrittäjäksi en aio elämän kuunaan päivänä rueta.Työnäkymät kesäajoiksi on varsin valoisat,kaks kesää oon yhdellä puutarhalla ollu ja ens kesän työtki on jo varmistettu.Talvisin tällä alalla varsin hiljasta ainaki näillä main,muutama isompi puutarha lähimmässä kaupungissa on läpi vuoden auki.Ja kurkku- tai tomaattiviljelmiä täällä ei oo ensimmäistäkään lähimmän 200km:n säteellä.
Mitä tyytyväisyyteen tulee,mä ainakin oon hyvin tyytyväinen et koulunpenkille vielä lähin ja pääsin.Joten ei muuta ku alan vaihtoon!Vanha kiinalainen sananlaskuhan sanoo:Jos haluat onnellisen elämän,ryhdy puutarhuriksi!- Mamma 27v
Hei, miten pienelätä paikkakunnalta oot. mitä teet talvisin? Itsekin haluaisin lähteä puutarha-alalle ja ehkä jopa floristiksi lukemaan mutta pelottaa se talven työllistymistilanne.. Työttömänäkö silloin?
- puutarhuriksi
Ihanaa kuulla kun muutkin ovat tällä iällä menneet opiskelemaan!
Kyllä varmaan menen nyt ensin puutarha-kouluun ja valitsen ehkä sieltä sitten pihasuunnittelun taikka floristiikan. Eli jos opiskelee floristiikkaa on myös talvella töitä! Ja voihan sitä olla puutarha-alan kaupoissa, sisutusmyymälän kukkaosastolla jne.. Uskon että töitä kyllä löytyy, koska nyt on niin paljon ylikoulutusta, että tällaisille ammattilaisille kyllä löytyy töitä. Ja mikäpä sen mukavampaa kuin olla tekemisissä kukkien ja kasvien kanssa! Aion itse asiassa muuttaa parvekkeeni kasvihuoneeksi, kun meillä ei vielä ole omaa pihaa :) Joskus toiveena on oma piha ja kasvimaa perustaa.
Itse olen varsinais-suomesta. Jos minulle kysymyksesi osoitit niin asun noin 2000 asukkaan kunnassa Pohjois-Pohjanmaalla. Tulevien talvien suunnitelmat on sinällään vielä auki,sillä mun pitäs valmistua tammi-helmikuun vaihteessa.Jos siis kaikki menee niin kuin oon suunnitellu.Mut jos ei sillon ni viimestään toukokuun lopussa sitten.Mutta kyllä alalla töitä tekevälle riittää,vaikkakin kyseessä voi olla suurella todennäköisyydellä talviaikaan varsinkin nämä surullisen kuuluisat pätkätyöt.Ellei sit saa jalkaansa sellaisen puutarhan oven väliin joka on ympärivuotisesti auki.Floristeille kyllä pitäs riittää töitä ympärivuotisesti.
Floristiikkaa ajatellen suuntautuminen kukka-ja puutarhakaupan puolelle on varmaankin kaikkein järkevintä.Ammatillisiin opintoihin kuuluu silloin suhteellisen paljon kukkasidontaa.Mitä ny luokkakavereita,jotka sillä puolella on,oon jututtanu ni ovat tehneet peruskimppujen ohella myös morsius- ja surusidontaa.Toki floristiksi voi lukea vaikka olis käyny tuotannon/viheralanki,ei sitä mikään estä.Floristikoulutukseen pääsyn edellytyksenä ainaki meiän koulussa on joko puutarha-alan koulutus tai sit vankka työkokemus.Floristiksi kauppapuolen opiskelijat eivät siis tämän koulun jälkeen valmistu,vaan puutarhureiksi joilla suuntaumisena on ollut kukka- ja puutarhakauppa.Floristiksi jos haluaa niin vuosi vielä lisää pitää koulun penkkiä kuluttaa.
Tos yhdesä viestissä oli pihasuunnittelijan ammatista.Pihasuunnittelijaksi opiskellaan ammattikorkeassa,ei perus ammattikoulussa.Kuten jo edellisessä viestissäki mainitsin ni suosittelen kuitenki puutarhurin tutkintoa tai ainaki ekan vuoden perusopintoja ennen amk:hon menoa.Meillä on valinnaisena 5ov:n kurssina pihasuunnittelu,joten perusteita sellaseen pystyy opiskelemaan.Ei tossa ajassa kyl horveitä määriä ehi suunnittelemaan,ite suunnittelin kaverille pihan ja siinäpä se sit oliki.Mut jos on pikkusenkaan hajua kasvien vaatimuksista ja on selkeitä visioita mitä mihinki laittaa ni parikin pihaa ehkä voi ehtiä suunnittelemaan ja piirtämään tossa ajassa.- Mamma 27v
lillipupi kirjoitti:
Jos minulle kysymyksesi osoitit niin asun noin 2000 asukkaan kunnassa Pohjois-Pohjanmaalla. Tulevien talvien suunnitelmat on sinällään vielä auki,sillä mun pitäs valmistua tammi-helmikuun vaihteessa.Jos siis kaikki menee niin kuin oon suunnitellu.Mut jos ei sillon ni viimestään toukokuun lopussa sitten.Mutta kyllä alalla töitä tekevälle riittää,vaikkakin kyseessä voi olla suurella todennäköisyydellä talviaikaan varsinkin nämä surullisen kuuluisat pätkätyöt.Ellei sit saa jalkaansa sellaisen puutarhan oven väliin joka on ympärivuotisesti auki.Floristeille kyllä pitäs riittää töitä ympärivuotisesti.
Floristiikkaa ajatellen suuntautuminen kukka-ja puutarhakaupan puolelle on varmaankin kaikkein järkevintä.Ammatillisiin opintoihin kuuluu silloin suhteellisen paljon kukkasidontaa.Mitä ny luokkakavereita,jotka sillä puolella on,oon jututtanu ni ovat tehneet peruskimppujen ohella myös morsius- ja surusidontaa.Toki floristiksi voi lukea vaikka olis käyny tuotannon/viheralanki,ei sitä mikään estä.Floristikoulutukseen pääsyn edellytyksenä ainaki meiän koulussa on joko puutarha-alan koulutus tai sit vankka työkokemus.Floristiksi kauppapuolen opiskelijat eivät siis tämän koulun jälkeen valmistu,vaan puutarhureiksi joilla suuntaumisena on ollut kukka- ja puutarhakauppa.Floristiksi jos haluaa niin vuosi vielä lisää pitää koulun penkkiä kuluttaa.
Tos yhdesä viestissä oli pihasuunnittelijan ammatista.Pihasuunnittelijaksi opiskellaan ammattikorkeassa,ei perus ammattikoulussa.Kuten jo edellisessä viestissäki mainitsin ni suosittelen kuitenki puutarhurin tutkintoa tai ainaki ekan vuoden perusopintoja ennen amk:hon menoa.Meillä on valinnaisena 5ov:n kurssina pihasuunnittelu,joten perusteita sellaseen pystyy opiskelemaan.Ei tossa ajassa kyl horveitä määriä ehi suunnittelemaan,ite suunnittelin kaverille pihan ja siinäpä se sit oliki.Mut jos on pikkusenkaan hajua kasvien vaatimuksista ja on selkeitä visioita mitä mihinki laittaa ni parikin pihaa ehkä voi ehtiä suunnittelemaan ja piirtämään tossa ajassa.Minä olen myös pohjois-pohjanmaalta.. Missä olet koulussa?
Mamma 27v kirjoitti:
Minä olen myös pohjois-pohjanmaalta.. Missä olet koulussa?
Kempeleessä.Kiva paikka ja hyvät opettajat.Mahdollisuus asua asuntolassa.Varsinaista viljelyä aika minimaalisesti,kiitos kuntayhtymän,mutta sen verran kuitenki et käytännössä pääsee kokeilemaan mitä homma on ja miten toimii.
- Mamma 27v
lillipupi kirjoitti:
Kempeleessä.Kiva paikka ja hyvät opettajat.Mahdollisuus asua asuntolassa.Varsinaista viljelyä aika minimaalisesti,kiitos kuntayhtymän,mutta sen verran kuitenki et käytännössä pääsee kokeilemaan mitä homma on ja miten toimii.
Niin jsut.. Itte oon aikeissa mennä ensin lukeen Haapavedelä puutarhuriksi (painottuu luomuun) ja sit jos sais oppisopimuksella luettuu floristiksi? Itsekin ajatellut että Kempeleessä jatkaisin floristiksi jos ja kun aika näyttää.. Onnistuisko se tehdä siellä oppisopimuksella jos saa työpaikan? Niin kysyn vaan jos sulla sattuis olemaan tietoa.. Ja muutenkin mukava kysellä kokemuksia..
Mamma 27v kirjoitti:
Niin jsut.. Itte oon aikeissa mennä ensin lukeen Haapavedelä puutarhuriksi (painottuu luomuun) ja sit jos sais oppisopimuksella luettuu floristiksi? Itsekin ajatellut että Kempeleessä jatkaisin floristiksi jos ja kun aika näyttää.. Onnistuisko se tehdä siellä oppisopimuksella jos saa työpaikan? Niin kysyn vaan jos sulla sattuis olemaan tietoa.. Ja muutenkin mukava kysellä kokemuksia..
Kyllä oppisopimuksen pitäs onnistua.Mun käsittääkseni floristikoulutus Kempeleessä on lähinnä monimuotokoulutusta,päiväopiskeluna se ei taida onnistuakaan.En tosin ihan satavarma oo asiasta.Eli viikko sillon tällön koululla ja väliviikot sit tehdään itsenäisesti/työn ohella.Luokkakaveri opiskelee oppisopimuksella viheralan puolella ja tällanen on hänellä käytäntö.Tai monimuotosena minäki opiskelen,mut väliviikot oon kotona ja teen millon mitäki jos ei läksyjä satu isommin olemaan =)
Haapavedellä on tosiaan se luomu-painotus.Luomua voi opiskella sen 5ov:n verran Kempeleessäki,eli kuuluu valinnaisiin.Perustiedot opetettiin tosi selkeesti,ko aineen opettaja on ite luomuihmisiä ja muistaakseni sen vanhemmat viljelee luomumansikkaa ni sillä on sitä käytännön kokemustaki asiasta.- Mamma 27v
lillipupi kirjoitti:
Kyllä oppisopimuksen pitäs onnistua.Mun käsittääkseni floristikoulutus Kempeleessä on lähinnä monimuotokoulutusta,päiväopiskeluna se ei taida onnistuakaan.En tosin ihan satavarma oo asiasta.Eli viikko sillon tällön koululla ja väliviikot sit tehdään itsenäisesti/työn ohella.Luokkakaveri opiskelee oppisopimuksella viheralan puolella ja tällanen on hänellä käytäntö.Tai monimuotosena minäki opiskelen,mut väliviikot oon kotona ja teen millon mitäki jos ei läksyjä satu isommin olemaan =)
Haapavedellä on tosiaan se luomu-painotus.Luomua voi opiskella sen 5ov:n verran Kempeleessäki,eli kuuluu valinnaisiin.Perustiedot opetettiin tosi selkeesti,ko aineen opettaja on ite luomuihmisiä ja muistaakseni sen vanhemmat viljelee luomumansikkaa ni sillä on sitä käytännön kokemustaki asiasta.Saanko vielä tiedustella paljonko sinulla ollut palkka puutarhurina työskenneltyäsi? Ja mitä hommaa olet tehnyt? Tiedätkö oppisopimuksesta että miten siitä palkkaa maksetaan? Eli mikä on työpaikan osuus ja mistä loput rahat tulee?
Mamma 27v kirjoitti:
Saanko vielä tiedustella paljonko sinulla ollut palkka puutarhurina työskenneltyäsi? Ja mitä hommaa olet tehnyt? Tiedätkö oppisopimuksesta että miten siitä palkkaa maksetaan? Eli mikä on työpaikan osuus ja mistä loput rahat tulee?
Kauppapuutarhalla oon töissä ollu.Hommia on ollu laidasta laitaan aina siivoamisesta ja istuttamisesta kasvien hoitotöihin ja asiakaspalveluun.Mulle on maksettu tunti palkkaa joka on vaihellu 7-8 euron välillä.En nyt yhtäkkiä muista et mikä olis TES:n mukanen palkkaus mut ei se muistaakseni kauas tosta heitä.Ja opiskelija ku vielä oon ni silläkään en ihan täyttä palkkaa oo saanu.Palkka varmaan vaihtelee paikkakohtasesti joten yleisluontosta summaa on hankala sanua.
Käy seuraavanlaisilla nettisivuilla ni löydät tietoa oppisopimuskoulutuksesta:
http://www.oppisopimus.net/
- mut valitettavan
paskat palkat!!!!!!!!!!!!!
- Valmistunut -99 (viljely)
Lisäksi harvoissa paikoissa saa aidosti käyttää oppimiaan taitoja. Lähinnähän se on kasvien hoitotyötä... tomaatin alalehtien poistoa/kiertoa... Kurkun leikkausta jne. Niin ja tietty sadon korjuuta/lajittelua/kauppakunnostusta. PALKAT PERSIISTÄ, mutta todellakin mukava tunne mennä helmikuussa pimeällä valoisaan ja mukavan lämpimään kasvihuoneeseen :) Myös työasennot voivat olla hankalia, joten kunnon pitäminen yllä (selkä/vatsalihakset) pitää olla! Olen miettinyt palaamista taas tälle alalle :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1103297GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys451200- 831172
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja541116Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351072- 601007
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn27900- 67878
- 53877
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39872