Suomi-Varsovan liiton ulkojäsen

Hyi häpeä.

YYA-sopimus teki sen, että Suomi oli käytännössä Varsovan liiton ulkojäsen. Jopa Jugoslaviakin oli takavuosina Suomea länsimaisempi, kun se rohkeasti irtisanoi oman YYA-sopimuksensa Neuvostoliiton kanssa. Tulivatko venäläiset tankit tämän vuoksi Jugoslavian kaduille? Ei! Vielä vähemmän ne olisivat tulleet Suomeen vastaavassa tilanteessa. Mutta täällä Neuvostoliitolla pelottelulla oli poliitikkojen hyvä pelata omaan pussiin.

7

1411

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koskaan Varsovan liittoon joka perustettiin 1955. Tito riitaantui Stalinin kanssa jo 1940-luvulla ja lähti tarpomaan omaa tietään sosialismiin. Sen sijaan Albania erosi Varsovan liitosta.

• Varsovan liiton jäsenet Unkari ja Tšekkoslovakia saivat osakseen Neuvostoliiton ylenpalttisen kiitollisuuden ja jakamattoman huomion poliittisen järjestelmiensä demokraattisten uudistusten vuoksi, joita Neuvostoliitto itsekin siirtyi noudattamaan vuoden 1991 jälkeen. Jo tämän uljaan päätöksen edellä oli ko. sotilasliitto lakkautettu rakastavan ja maailmojasyleilevän ystävyyden aallon lainehtiessa jopa lännen fasistisen muurin yli.

• että olimme

hyvissä suhteissa NL:n kanssa - kauppa kävi jne. Se toi vaurautta Suomelle. Mutta ei Suomi mikään Varsovan liiton ulkojäsen ollut. Hölmöjäs posmotat...

• Asdertson

Oli miten oli, Varsovan liiton aikana Suomen EI KOSKAAN tarvinnut osallistua sotilasliiton yhteisiin sotaharjoituksiin ulkomailla.

Nyt Varsovan liittoa ei enää ole.

Ja Suomi on jo KAHDESTI tänä vuonna lähettänyt VARUSMIEHIÄ NATO:n sotaharjoituksiin Liettuassa ja Puolassa!

Vaikkemme edes ole Naton jäseniä, se vaatii jo nyt meiltä enemmän kuin Varsovan liitto koskaan!

• Anonyymi

Varsovan liitto alkoi purkaa itse itsensä kesäkuusta 1990 alkaen. Nato sen sijaan alkoi välittömästi laajeta itään. Joten ei kai voitane sanoa Venäjän olleen expansiivinen ja reviirien koko ajan kasvattamaan pyrkinyt valtio.

• Anonyymi

Se varjeli valtaamaansa reviiriä 1953 Berliinissä, 1956 Unkarissa, 1968 Prahassa ja yritti kasvattaa sitä Afganistanin suuntaan 1979-1989. Sitten se romahti ja menetti reviirinsä!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se varjeli valtaamaansa reviiriä 1953 Berliinissä, 1956 Unkarissa, 1968 Prahassa ja yritti kasvattaa sitä Afganistanin suuntaan 1979-1989. Sitten se romahti ja menetti reviirinsä!

Olivat lännen kanssa sovittuja juttuja paitsi Afganistan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen miettinyt kauan

miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      38
      2852
    2. Archie ja Iida ero.

Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      130
      2448
    3. Olen levoton takiasi

Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      158
      2094
    4. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      41
      2055
    5. Ostiko maailma sinut minulta?

Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      20
      1788
    6. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      40
      1389
    7. Älä stressaa. Rakastan sua

Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      51
      1047
    8. Mitä sanoisit mulle?

Niin, mitä sanoisit mulle! Sille ainoalle, jota rakastat..
      Ikävä
      86
      1005
    9. Minna Kuukka joutui jekuttamaan ovelasti TTK:n takia - Tästä oli kyse - Tunnustaa: "No joo, joo..."

Symppis Minna Kuukka! Minna on kyllä erinomainen valinta Tanssii Tähtien Kanssa -oppilaaksi - vai mitä mieltä olet? To
      Tanssii tähtien kanssa
      24
      982
    10. Onneksi meidän välillä ei ole mitään negatiivista

Olen tosi iloinen siitä.
      Ikävä
      114
      934
    Aihe