Merikarhujen kohteliaisuuslippu

Ovatko liputussäännöt muutt...

Suomen Purjehtijaliiton liputusohjeen mukaan kohteliasuuteen kuuluu, että ulkomailla, Ahvenanmaa mukaalukien, nostetaan kohdemaan pienoislippu styyrpuurin saalingin alle. Jo parina kesänä veneillessäni Ahvenanmaalla ja Ruotsin puolella olen havainnut paljon suomalaisia purjeveneitä, joissa ei ole näin toimittu, vaan kohteliaisuuslipun paikalla on Merikarhujen lippu.
Onko järjestöllä olemassa tästä menettelystä oikein virallinen päätös vai ovatko jäsenet keksineet jekun kukin vuorollaan itsenäisesti ?

52

8892

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mainsaill

      merikarhun tulisi toimia normaalin liputussäännön mukaisesti eli vaihtaa merikarhuviiri vasemman puolen saalinkiin ja nostaa oikealle kohteliaisuuslippu. on huonoa tapakulttuuria, jos tätä ei noudata. olisiko osalla syynä kohteliaisuuslipun puuttumiseen se,ettei lippunaruja ole paapuurin puolella? kohteliaisuuslippu ei ole sinällään pakollinen, mutta jos sen vetää ylös, se pitäisi laittaa oikealle paikalleen. mutta vastaus: liputusohjeet ovat merikarhujen yhdistyksen säännöissä aivan kuten purjehtijaliitollakin.

      • on oikeassa

        Merikarhuviiri ei ole kohteliaisuuslippu. Oikea saalinki on jäsenyyslippujen oikea paikka, jos kohteliaisuuslippua ei käytetä. Kun nostetaan vieraan valtion lippu oikeaan saaliinkiin, on luontevaa siirtää seuraviirit vasemmalle. Merikarhujen jäsenenä teen aina näin ulkomailla purjehtiessani. Ahvenanmaalla en käytä visiittilippua, jonka käyttö siis ei ole pakollista.


      • pakollinenkin...

        eräissä meidän vesiämme etäisemmissä valtioissa. Yleisesti on pakollista nostaa Q-lippu jo aluevesiraja ylitettäessä. Kohteliasuuslipun puuttumisesta kerrotaan sakotettavan mm. Brasiliassa, jossa maahantulo oli aika byrokraattinen.
        Seuralippuja, kuten Merikarhu-yhdistyksen tunnusta tai muita viirejä voi tietysti pitää vasemman saalingin alla, jos niiden käyttöä jostain syystä pitää tarpeellisena. Eikö ole parempi ottaa "turhat" viirit alas ulkomaan reissujen ajaksi, jolloin ne säilyvät ehjinä ja haalistumattomina pitempään?

        Yllättävän paljon näkyy veneitä, jotka liehuttavat erilaisia risoja seuralippuja tai muita tunnusviirejä. Miksi?

        Ahvenanmaan maakuntalippua voi käyttää - se on makuasia (itse pidän Ahvenanmaata oman maamme osana enkä näe syytä käyttää sen kohteliaisuuslippua). Vastavasti esim. Skotlannissa purjehtiessani pidän Red Ensignea, joka on Englannin virallinen kohteliasuuslippu.


      • kertoo..
        pakollinenkin... kirjoitti:

        eräissä meidän vesiämme etäisemmissä valtioissa. Yleisesti on pakollista nostaa Q-lippu jo aluevesiraja ylitettäessä. Kohteliasuuslipun puuttumisesta kerrotaan sakotettavan mm. Brasiliassa, jossa maahantulo oli aika byrokraattinen.
        Seuralippuja, kuten Merikarhu-yhdistyksen tunnusta tai muita viirejä voi tietysti pitää vasemman saalingin alla, jos niiden käyttöä jostain syystä pitää tarpeellisena. Eikö ole parempi ottaa "turhat" viirit alas ulkomaan reissujen ajaksi, jolloin ne säilyvät ehjinä ja haalistumattomina pitempään?

        Yllättävän paljon näkyy veneitä, jotka liehuttavat erilaisia risoja seuralippuja tai muita tunnusviirejä. Miksi?

        Ahvenanmaan maakuntalippua voi käyttää - se on makuasia (itse pidän Ahvenanmaata oman maamme osana enkä näe syytä käyttää sen kohteliaisuuslippua). Vastavasti esim. Skotlannissa purjehtiessani pidän Red Ensignea, joka on Englannin virallinen kohteliasuuslippu.

        ...lähinnä veneen kipparin harrastuneisuudesta. Maissa, joissa perälippuna käytetään kansallisuuslippua ei vastaantulijalla ole mitään tietoa veneen kipparin (oletetuista) taidoista. Katsokaa vaikka ruosalaisveneitä: 4-5 päänahkaa oikean saalingin alla on aika tavallista. Jossakin Saksan satamassa minua opastettiin, että on syytä varoa venettä, jossa ei ole mitään viirejä: se on todennäköisesti osaamaton chartervene. Muuten: Q- lippu ei ole kohteliaisuuslippu, se on virallin tullin kutsusignaali.


      • omaan arvoonsa
        kertoo.. kirjoitti:

        ...lähinnä veneen kipparin harrastuneisuudesta. Maissa, joissa perälippuna käytetään kansallisuuslippua ei vastaantulijalla ole mitään tietoa veneen kipparin (oletetuista) taidoista. Katsokaa vaikka ruosalaisveneitä: 4-5 päänahkaa oikean saalingin alla on aika tavallista. Jossakin Saksan satamassa minua opastettiin, että on syytä varoa venettä, jossa ei ole mitään viirejä: se on todennäköisesti osaamaton chartervene. Muuten: Q- lippu ei ole kohteliaisuuslippu, se on virallin tullin kutsusignaali.

        Ei kukaan liene väittänytkään ´tullilippua´ (Q) miksikään kohteliasuuslipuksi. EU:n ulkopuolelle purjehtiessa Q-lippu on pidettävä ylhäällä, kunnes maahantulomuodollisuudet on selvitetty. Se on pakollinen lippusignaali.

        Itse olen yleensä vaihtanut kansallisuuslipun perälipuksi, kun purjehdin Itämereltä Pohjanmeren puolelle. Tietysti seuralipun käyttäminen perälippuna on sallittua, mutta pidän suomenlipusta enemmän ja se myös tunnetaan paljon paremmin.

        Tuskinpa kukaan kuvittelee paattiasi charter-veneeksi, kun seilaat maailmalla ja perälippuna on siniristilippu.
        "Jossakin Saksan satamassa" varmaan voi kuulla monenlaisia juttuja. Sen sijaan Saksassa viranomaiset ovat tarkkoja siitä, että veneen nimi ja kotisatama ovat selkeästi merkittyinä veneeseen. Olen itse seurannut nimen puuttumisesta johtunutta sakotustapahtumaa Brunsbuttelissä.
        Sakujen ja svedujen viirit voisi oikeastaan jättää omaan arvoonsa, ei sellaisista leikeistä kannata ottaa esimerkkiä - ellet ole samanlainen viirifanaatikko, joka haluaa liehuttaa erilaisia pätevyys- ja seura/yhdistysviirejä.


      • JRxxx
        omaan arvoonsa kirjoitti:

        Ei kukaan liene väittänytkään ´tullilippua´ (Q) miksikään kohteliasuuslipuksi. EU:n ulkopuolelle purjehtiessa Q-lippu on pidettävä ylhäällä, kunnes maahantulomuodollisuudet on selvitetty. Se on pakollinen lippusignaali.

        Itse olen yleensä vaihtanut kansallisuuslipun perälipuksi, kun purjehdin Itämereltä Pohjanmeren puolelle. Tietysti seuralipun käyttäminen perälippuna on sallittua, mutta pidän suomenlipusta enemmän ja se myös tunnetaan paljon paremmin.

        Tuskinpa kukaan kuvittelee paattiasi charter-veneeksi, kun seilaat maailmalla ja perälippuna on siniristilippu.
        "Jossakin Saksan satamassa" varmaan voi kuulla monenlaisia juttuja. Sen sijaan Saksassa viranomaiset ovat tarkkoja siitä, että veneen nimi ja kotisatama ovat selkeästi merkittyinä veneeseen. Olen itse seurannut nimen puuttumisesta johtunutta sakotustapahtumaa Brunsbuttelissä.
        Sakujen ja svedujen viirit voisi oikeastaan jättää omaan arvoonsa, ei sellaisista leikeistä kannata ottaa esimerkkiä - ellet ole samanlainen viirifanaatikko, joka haluaa liehuttaa erilaisia pätevyys- ja seura/yhdistysviirejä.

        a) oletko täysin varma, että sakko annettiin ja se johtui nimen puuttumisesta eikä jostain muusta?
        b) milloin tämä tapahtui?
        c) oliko kyseessä saksalainen vai muunmaalainen alus?

        Kysymyksen syy on oikeastaan (sen ohella, että moinen määräys on minulle uutta) se, että näillä palstoilla on väitetty Viron pätevyyskirjamenettelyn (eli että ulkomaisilta veneiltä vaaditaan vain niiden kotimaan säännösten mukaisesti) perustuvan johonkin EU-normiin. Kukaan ei ole kuitenkaan kyennyt osoittamaan sellaisen normin olemassaoloa. Jos sakut ovat sakottaneet suomalaista EU-maan venettä mainitsemallasi perusteella, niin se olisi selvästi ristiriidassa tuon mainitsemani teorian kanssa.


      • sakotettiin,
        JRxxx kirjoitti:

        a) oletko täysin varma, että sakko annettiin ja se johtui nimen puuttumisesta eikä jostain muusta?
        b) milloin tämä tapahtui?
        c) oliko kyseessä saksalainen vai muunmaalainen alus?

        Kysymyksen syy on oikeastaan (sen ohella, että moinen määräys on minulle uutta) se, että näillä palstoilla on väitetty Viron pätevyyskirjamenettelyn (eli että ulkomaisilta veneiltä vaaditaan vain niiden kotimaan säännösten mukaisesti) perustuvan johonkin EU-normiin. Kukaan ei ole kuitenkaan kyennyt osoittamaan sellaisen normin olemassaoloa. Jos sakut ovat sakottaneet suomalaista EU-maan venettä mainitsemallasi perusteella, niin se olisi selvästi ristiriidassa tuon mainitsemani teorian kanssa.

        koska sillä ei ollut nimeä eikä kotisatamaa peräpeilissään. Satamapoliisi pysäytti ko veneen sen viimeisen sillan (NOK:n länsipäässä) jälkeen Brunsbuttelin edustalla.
        Br.buttelin satamassa kerrottiin, että sakko oli tullut nimenomaan veneen nimen puuttumisesta. En haastatellut sakotettua, mutta näin itse kuinka ko vene pysäytettiin. Veneessä oli saksalainen perälippu ja se ajoi kanavassa asiallisesti, pysytteli oikeassa reunassa, isopurje oli nostettuna ja musta kolmio merkkinä koneajosta. Sakkoa voi saada, jos Kielin kanavassa purjehtii eikä osoita kärkikolmiolla ajavansa koneella. Purjehtiminen kanavassa on kiellettyä.

        Olen omalla veneelläni mennyt Kielin kanavan läpi yli 21 kertaa. Tiedän, että satamapoliisi partioi ja vahtii veneliikennettä. Kyseinen sakotusapahtuma sattui joitakin vuosia sitten, ehkä 2002 tai 2005, ei kuitenkaan 2006. Tänä vuonna menin Pohjanmerelle ja takaisin Skagerrakin kautta, joten ei se ollut tämän kesän juttu.


      • JRxxx
        sakotettiin, kirjoitti:

        koska sillä ei ollut nimeä eikä kotisatamaa peräpeilissään. Satamapoliisi pysäytti ko veneen sen viimeisen sillan (NOK:n länsipäässä) jälkeen Brunsbuttelin edustalla.
        Br.buttelin satamassa kerrottiin, että sakko oli tullut nimenomaan veneen nimen puuttumisesta. En haastatellut sakotettua, mutta näin itse kuinka ko vene pysäytettiin. Veneessä oli saksalainen perälippu ja se ajoi kanavassa asiallisesti, pysytteli oikeassa reunassa, isopurje oli nostettuna ja musta kolmio merkkinä koneajosta. Sakkoa voi saada, jos Kielin kanavassa purjehtii eikä osoita kärkikolmiolla ajavansa koneella. Purjehtiminen kanavassa on kiellettyä.

        Olen omalla veneelläni mennyt Kielin kanavan läpi yli 21 kertaa. Tiedän, että satamapoliisi partioi ja vahtii veneliikennettä. Kyseinen sakotusapahtuma sattui joitakin vuosia sitten, ehkä 2002 tai 2005, ei kuitenkaan 2006. Tänä vuonna menin Pohjanmerelle ja takaisin Skagerrakin kautta, joten ei se ollut tämän kesän juttu.

        tuo viittaisi sitten siihen, että sakuilla on omaa kansallista lainsäädäntöä tuostakin asiasta. Kansainvälisissä sopimuksessa sellaista ei ole. Nämä kansalliset pykälät ovat eittämäti vähän hankala juttu, koska niistä ei tahdo millään löytää kattavaa tietoa.
        Tosin koko sakotushan oli nyt sitten ilmeisesti toisen tai kolmannen käden tietoa.


      • nimettäkin??
        JRxxx kirjoitti:

        tuo viittaisi sitten siihen, että sakuilla on omaa kansallista lainsäädäntöä tuostakin asiasta. Kansainvälisissä sopimuksessa sellaista ei ole. Nämä kansalliset pykälät ovat eittämäti vähän hankala juttu, koska niistä ei tahdo millään löytää kattavaa tietoa.
        Tosin koko sakotushan oli nyt sitten ilmeisesti toisen tai kolmannen käden tietoa.

        Jokaisella aluksella pitää olla jonkinlainen alustodistus, josta selviää sen nimi ja kotipaikka. Näin on käytännössä. Onko juridisesti sitten niin, että paatti voisikin seilata valtiosta toiseen ilman nimeä?


      • JRxxx
        nimettäkin?? kirjoitti:

        Jokaisella aluksella pitää olla jonkinlainen alustodistus, josta selviää sen nimi ja kotipaikka. Näin on käytännössä. Onko juridisesti sitten niin, että paatti voisikin seilata valtiosta toiseen ilman nimeä?

        ...oli terävä huomio: alukselta ei ainakaan Suomen lainsäädännössä vaadita nimeä. Eikä taideta vaatia myöskään liittojen normeissa, joten veneellä voi olla alustodistus nimettömänä eikä siihen yksinkertaisesti ole kellään missään päin maailmaa nokankoputtamista.
        Kotisatamatietoa ehkä silti voi vaatia.

        Toisaalta: tuota vaatimusta alustodistuksestakaan ei oikeastaan ole sen enempää lainsäädännössä kuin kv. sopimuksissakaan. MKL suosittelee sitä, mutta se ei ole pakollinen eikä kaikissa maissa ole sellaista.


      • vaadittiin todistusta
        JRxxx kirjoitti:

        ...oli terävä huomio: alukselta ei ainakaan Suomen lainsäädännössä vaadita nimeä. Eikä taideta vaatia myöskään liittojen normeissa, joten veneellä voi olla alustodistus nimettömänä eikä siihen yksinkertaisesti ole kellään missään päin maailmaa nokankoputtamista.
        Kotisatamatietoa ehkä silti voi vaatia.

        Toisaalta: tuota vaatimusta alustodistuksestakaan ei oikeastaan ole sen enempää lainsäädännössä kuin kv. sopimuksissakaan. MKL suosittelee sitä, mutta se ei ole pakollinen eikä kaikissa maissa ole sellaista.

        Käytännössä oli kuitenkin niin että yli 30 eri valtion maahantulobyrokratiassa vaadittiin alusta koskeva ´virallinen´ paperi, josta oli selvittävä aluksen nimi, lippu (eli valtio, jonka lipun alla alus seilaa) sekä kotisatama. Mm. Brasiliassa tarkastettiin pikkumaisesti, mikä instanssi alustodistuksen oli leimannut ja että todistus oli yhä voimassa. Lisäksi kaikkialla piti olla selvitys aluksen omistajasta. Pätevyystodistusta ei muistaakseni kysytty juuri missään, radiolupa tarkastettiin joskus. Vakuutustodistusta kysyttiin vain joissakin marinoissa, ei koskaan maahantuloselvityksessä.

        Maahantulobyrokratia on sen verran byrokraattinen monissa valtioissa, etten ymmärrä jonkun haluavan kokeilla nimettömällä aluksella purjehtimista. Vaikka kaikki paperit on kunnossa ja aluksella selkeä nimi, selvitys voi viedä koko päivän. Miksi kerjätä lisävaikeuksia pitämällä alusta nimettömänä? Vai onko nykyajan henki meillä niin autoistunut, että veneilläkin on enää vain valmistajan keksimä tuotemerkki? Ehkäpä purjetunnuskin kelpaisi nimeksi (?), mutta joku aluskohtainen tunnus pitää käytännössä sittenkin olla - jos aikoo tehdä ulkomaanretkiä.

        Miten alukseen saadaan radiolupa, jos sillä ei ole edes nimeä? Jo Pohjanmerelläkin on silloin tällöin tsekattu aluksen nimi ja radiotunnus, call sign. Australiassa sama tsekkaus tehtiin moneen kertaan lentokoneista käsin. Kysyttiin aluksen nimi, kotisatama ja seuraava satama sekä henkilöluku. Oletko varma, ettei Australiassa vaadita alukselle nimeä?


    • Saimaallakin

      Täällä ulkolaisia veneilijöitä on vähemmän mutta oman lukunsa tuovat runsaat vuokraveneet.
      Kesällä näin savonlinnalaisen vuokraveneen perässä Sveitsin lipun vaikka alus oli suomalainen.
      Viime viikolla näin saman firman veneessä perämastossa suomen ja unkarin lipun päällekkäin.
      Vois vuokraaja ainakin selvittää liputussäännön kun vuokraa veneen.

      • on mennyt

        Mikäili aluksen kippari ei ole Suomen kansalainen, niin Suomen tai suomalaisen pursiseuranlippua ei voi käytää.


      • rekisteröintimaan
        on mennyt kirjoitti:

        Mikäili aluksen kippari ei ole Suomen kansalainen, niin Suomen tai suomalaisen pursiseuranlippua ei voi käytää.

        mukaan, ei kipparin kotipaikan!


      • JRxxx
        on mennyt kirjoitti:

        Mikäili aluksen kippari ei ole Suomen kansalainen, niin Suomen tai suomalaisen pursiseuranlippua ei voi käytää.

        Jos alus on rekisteröity Suomeen, se saa käyttää Suomen lippua. Tässäkin on kohta, jossa liittojen liputusohjeet itse asiassa johtavat ihmisiä harhaan, koska niissä on lainsäädännöstä poikkeava vaatimus.
        Edelleen lain mukaan pursiseuralippua saa käyttää, jos alus on rekisteröity ko. seuraan. Laki ei vaadi edes ko. seuran jäsenen mukanaoloa veneessä!


      • Siis???
        on mennyt kirjoitti:

        Mikäili aluksen kippari ei ole Suomen kansalainen, niin Suomen tai suomalaisen pursiseuranlippua ei voi käytää.

        Että kaikissa suomen lipun alla seilaavissa laivoissa on suomalainen kippari.
        Ja kaikkien panamalaisten laivojen kipparit on panamalaisia?


      • näin,
        on mennyt kirjoitti:

        Mikäili aluksen kippari ei ole Suomen kansalainen, niin Suomen tai suomalaisen pursiseuranlippua ei voi käytää.

        Olennaista on aluksen omistajuuden suomalaisuuden täyttyminen 60%
        http://www.purjehtija.fi/uploads/qnq453xmhmj.pdf
        tämä koskee sekä seura- ja suomenlippua.


    • omituista

      Viimekesän reissulla Ruotsalaisessa vierasvenesatamassa. Merikarhujen lippu saalingissa, Suomen perälippu, muttei kohteliaisuuslippua.

      • omituisempi liputus

        näkyi Kalmarissa: iso pääkallolippu perälippuna, mutta ei mitään muuta viiriä tai edes kohteliaisuuslippua. Kyseessä oli suomalainen moottoripurjehtija. Sentään veneen nimi oli näkyvissä.

        Usein suomalaisissa veneissä on muuten veneen tuotenimi, siis venemerkki koko, näkyvillä isoilla kirjaimilla kyljessä tai puomipeitteessä. Tärkeämpi nimi, veneen nimi ja kotisatama, sen sijaan voi puuttua tai olla vaikeasti havaittavissa. Johtuisiko tämä venemerkin mainostaminen siitä, että venettä ei ole vielä maksettu kokonaan ja se on yhä valmistajan omaisuutta?? Ihmetyttää samalla lailla kuin sekavuus liputuksessa.

        Outoa sen sijaan on, että ruotsalaisen kohtelaisuuslipun puuttuminen jotenkin liittyisi vain yhteen purjehdusyhdistykseen - kuvatuissa tapauksissa Merikarhuihin. Olisikohan turha yleistää? Itse en ole huomannut, että näin olisi.


      • lähes sääntö
        omituisempi liputus kirjoitti:

        näkyi Kalmarissa: iso pääkallolippu perälippuna, mutta ei mitään muuta viiriä tai edes kohteliaisuuslippua. Kyseessä oli suomalainen moottoripurjehtija. Sentään veneen nimi oli näkyvissä.

        Usein suomalaisissa veneissä on muuten veneen tuotenimi, siis venemerkki koko, näkyvillä isoilla kirjaimilla kyljessä tai puomipeitteessä. Tärkeämpi nimi, veneen nimi ja kotisatama, sen sijaan voi puuttua tai olla vaikeasti havaittavissa. Johtuisiko tämä venemerkin mainostaminen siitä, että venettä ei ole vielä maksettu kokonaan ja se on yhä valmistajan omaisuutta?? Ihmetyttää samalla lailla kuin sekavuus liputuksessa.

        Outoa sen sijaan on, että ruotsalaisen kohtelaisuuslipun puuttuminen jotenkin liittyisi vain yhteen purjehdusyhdistykseen - kuvatuissa tapauksissa Merikarhuihin. Olisikohan turha yleistää? Itse en ole huomannut, että näin olisi.

        Nämä eivät ole yksittäistapauksia, suurin osa Merikarhujen aluksista toimii näin. Se, ketkä jättävät kohteliaisuuslipun nostamatta tulee esille niin selvästi, kun tilalla on Merikarhulippu. Kannattaisi ainakin se laskea pois niin ei tahraisi porukan mainetta lisää.
        Oletteko muuten sitä mieltä, että Ahvenanmaalaisille ei kannata olla kohtelias, koska se ei ole pakollista.


      • ilman lippua
        lähes sääntö kirjoitti:

        Nämä eivät ole yksittäistapauksia, suurin osa Merikarhujen aluksista toimii näin. Se, ketkä jättävät kohteliaisuuslipun nostamatta tulee esille niin selvästi, kun tilalla on Merikarhulippu. Kannattaisi ainakin se laskea pois niin ei tahraisi porukan mainetta lisää.
        Oletteko muuten sitä mieltä, että Ahvenanmaalaisille ei kannata olla kohtelias, koska se ei ole pakollista.

        Vaikka ei käyttäisi maakuntaviirejä kohteliaisuuslippuina, voi silti olla kohtelias. Ahvenanmaalla kannattaa käyttää ruotsinkieltä ja aina kannattaa olla ystävällinen - myös muille veneilijöille.

        Vastakohtana on niitäkin veneilijöitä, jotka jättävät sen Maarianhaminassa käyntinsä jälkeen Ahvenanmaan lipun saalinkinsa alle koko loppukesäksi. Haluavatko nämä veneilijät viestittää, että ovat käyneet lomallaan "niin kaukana"?

        "Nämä eivät ole yksittäistapauksia, suurin osa Merikarhujen aluksista toimii näin". Tämä on aika hullunkuriselta tuntuva väite, koska merikarhuveneiden lukumäärä lienee jo satoja ja kysymyksessä on matkapurjehtijoiden yhdistys. Minkä valtioiden kohteliasuuslippuja ko alukset eivät mielestäsi ole käyttäneet? Vain Ruotsin? Ethän väitteelläsi tarkoittane Ahvenanmaata, joka on oman maamme maakunta eikä itsenäinen valtio? Kertoisitko vielä missä päin maailmaa ja milloin olet havaintosi tehnyt ja montako suomalaisvenettä reissullasi tapasit ja kuinka moni niistä liputti yhdistysviirillä kohteliasuuslipun sijaan. Olisi mukava saada jotain numerotietoja väitteesi tueksi. Pitäisikö sinun ilmoittaa kohteliaisuuslippujen ongelmasta ko yhdistyksen toimistoon, jotta asia tulisi jäsenistön tietoon?


      • Merikarhut...
        ilman lippua kirjoitti:

        Vaikka ei käyttäisi maakuntaviirejä kohteliaisuuslippuina, voi silti olla kohtelias. Ahvenanmaalla kannattaa käyttää ruotsinkieltä ja aina kannattaa olla ystävällinen - myös muille veneilijöille.

        Vastakohtana on niitäkin veneilijöitä, jotka jättävät sen Maarianhaminassa käyntinsä jälkeen Ahvenanmaan lipun saalinkinsa alle koko loppukesäksi. Haluavatko nämä veneilijät viestittää, että ovat käyneet lomallaan "niin kaukana"?

        "Nämä eivät ole yksittäistapauksia, suurin osa Merikarhujen aluksista toimii näin". Tämä on aika hullunkuriselta tuntuva väite, koska merikarhuveneiden lukumäärä lienee jo satoja ja kysymyksessä on matkapurjehtijoiden yhdistys. Minkä valtioiden kohteliasuuslippuja ko alukset eivät mielestäsi ole käyttäneet? Vain Ruotsin? Ethän väitteelläsi tarkoittane Ahvenanmaata, joka on oman maamme maakunta eikä itsenäinen valtio? Kertoisitko vielä missä päin maailmaa ja milloin olet havaintosi tehnyt ja montako suomalaisvenettä reissullasi tapasit ja kuinka moni niistä liputti yhdistysviirillä kohteliasuuslipun sijaan. Olisi mukava saada jotain numerotietoja väitteesi tueksi. Pitäisikö sinun ilmoittaa kohteliaisuuslippujen ongelmasta ko yhdistyksen toimistoon, jotta asia tulisi jäsenistön tietoon?

        Käydä sen kauempana kuin muutkaan?
        Ei kerhoon kuuluminen tee matkapurjehtiaa.
        Ja jos ne on niin kovia matkapurjehtimaan, miksi ne saunasaaret on niin lähellä?


      • Astra
        Merikarhut... kirjoitti:

        Käydä sen kauempana kuin muutkaan?
        Ei kerhoon kuuluminen tee matkapurjehtiaa.
        Ja jos ne on niin kovia matkapurjehtimaan, miksi ne saunasaaret on niin lähellä?

        Merikarhujen saunasaaret on niin lähellä, koska niitä on ripoteltu joka puolelle. Saari ja sauna on aina vieressä Kotkasta Uuteenkaupunkiin ja Tukholmaan. Merikarhuveneitä kiertää parhaillaankin useita ympäri palloa,mutta osa jäsenistä ei edes omista enää venettä.


      • Kuinka usea?
        Astra kirjoitti:

        Merikarhujen saunasaaret on niin lähellä, koska niitä on ripoteltu joka puolelle. Saari ja sauna on aina vieressä Kotkasta Uuteenkaupunkiin ja Tukholmaan. Merikarhuveneitä kiertää parhaillaankin useita ympäri palloa,mutta osa jäsenistä ei edes omista enää venettä.

        Varmaan aika moni, kun ovat oikeen merikarhuja.
        Ja kuinka moni kiertäjä ei ole merikarhu?


      • tietenkään
        Merikarhut... kirjoitti:

        Käydä sen kauempana kuin muutkaan?
        Ei kerhoon kuuluminen tee matkapurjehtiaa.
        Ja jos ne on niin kovia matkapurjehtimaan, miksi ne saunasaaret on niin lähellä?

        Eipä tosiaan johonkin yhdistykseen kuuluminen tee sitä taikka tätä. Päinvastoin kyllä, eli matkapurjehtijat tekevät sen yhdistyksen.


      • espanjalaiset
        Kuinka usea? kirjoitti:

        Varmaan aika moni, kun ovat oikeen merikarhuja.
        Ja kuinka moni kiertäjä ei ole merikarhu?

        Tässä sama juttu kuin tuossa viereisessäkin kysymyksessä. Viisauden mukaan kaikki parturit eivät ole espanjalaisia, mutta kaikki espanjalaiset ovat partureita. Mikään ei estä Merikarhuihin kuulumatonta lähtemästä vaikka kuinka pitkälle matkalle. Kotisaaristoa kauempana käyvistä silti Merikarhuihin kuuluu huomattavasti suurempi osuus kuin heidän osuutensa kaikista purjehtijoita on. Ei tämä voi olla niin kauhean vaikeaa.


      • On vain
        espanjalaiset kirjoitti:

        Tässä sama juttu kuin tuossa viereisessäkin kysymyksessä. Viisauden mukaan kaikki parturit eivät ole espanjalaisia, mutta kaikki espanjalaiset ovat partureita. Mikään ei estä Merikarhuihin kuulumatonta lähtemästä vaikka kuinka pitkälle matkalle. Kotisaaristoa kauempana käyvistä silti Merikarhuihin kuuluu huomattavasti suurempi osuus kuin heidän osuutensa kaikista purjehtijoita on. Ei tämä voi olla niin kauhean vaikeaa.

        Sinun mielipiteesi.
        Mutta missä se fakta.
        Täällähän voi huudella mitä vaan.


      • et usko
        On vain kirjoitti:

        Sinun mielipiteesi.
        Mutta missä se fakta.
        Täällähän voi huudella mitä vaan.

        Osoita sitten vääräksi.


      • >Niin....
        et usko kirjoitti:

        Osoita sitten vääräksi.

        Sitä vähän epäilinkin, tuuleen huutelet.


      • huutelija
        >Niin.... kirjoitti:

        Sitä vähän epäilinkin, tuuleen huutelet.

        Kumpi huutelee tuuleen? Tuntemistani Itämeren eteläpäässä käyneistä liki 100 % on merikarhuja. Pitäisikö laittaa nimetkin tähän? Todistaako se, että tunnen enemmän merikarhuja kuin muita vai mitä, mutta virallisempaa tilastoakaan ei ole olemassa.


      • silmät auki kulkija
        huutelija kirjoitti:

        Kumpi huutelee tuuleen? Tuntemistani Itämeren eteläpäässä käyneistä liki 100 % on merikarhuja. Pitäisikö laittaa nimetkin tähän? Todistaako se, että tunnen enemmän merikarhuja kuin muita vai mitä, mutta virallisempaa tilastoakaan ei ole olemassa.

        " Tuntemistani Itämeren eteläpäässä käyneistä liki 100% on merikarhuja" Ilmeisesti et tunne muita kuin merikarhuja? Kyllä siellä merikarhujakin purjehtii, mutta kyllä ne oikeasti on pieni osa.


      • Eikös tuolla
        huutelija kirjoitti:

        Kumpi huutelee tuuleen? Tuntemistani Itämeren eteläpäässä käyneistä liki 100 % on merikarhuja. Pitäisikö laittaa nimetkin tähän? Todistaako se, että tunnen enemmän merikarhuja kuin muita vai mitä, mutta virallisempaa tilastoakaan ei ole olemassa.

        Puhuttu aikasemmin pallonkierrosta?


      • jatkaa
        silmät auki kulkija kirjoitti:

        " Tuntemistani Itämeren eteläpäässä käyneistä liki 100% on merikarhuja" Ilmeisesti et tunne muita kuin merikarhuja? Kyllä siellä merikarhujakin purjehtii, mutta kyllä ne oikeasti on pieni osa.

        Väitinkö edes sanomaani absoluuttiseksi totuudeksi? Tottakai tuntemistani suurempi osa on merikarhuja kuin jollain, joka ei ole jäsen. Sitä pätevää tilastoa kun ei ole kellään. Ihan omakohtaisesti katsellen niitä vihreitä viirejä silti Piritaa lukuun ottamatta on suhteellisesti enemmän kuin Suomen venekannassa. Arvaapa vain, olenko pitänyt asiasta kirjaa ja tehnyt sitä tilastoa. Sen voin vakuuttaa, että pienestä osasta ei ole kyse.

        Toiset muuten vaihtavat sen vihreän viirin ulkomailla kohteliaisuuslippuun, sillä kun ei ole siellä suurempaa merkitystä, eikä vasemman saalingin viirifallia aina tule virittäneeksi. Tutun veneen tunnistaa silti ilman sitä viiriäkin.


      • Anonyymi
        lähes sääntö kirjoitti:

        Nämä eivät ole yksittäistapauksia, suurin osa Merikarhujen aluksista toimii näin. Se, ketkä jättävät kohteliaisuuslipun nostamatta tulee esille niin selvästi, kun tilalla on Merikarhulippu. Kannattaisi ainakin se laskea pois niin ei tahraisi porukan mainetta lisää.
        Oletteko muuten sitä mieltä, että Ahvenanmaalaisille ei kannata olla kohtelias, koska se ei ole pakollista.

        Merikarhulippu sopii ahterin pyyhkimiseen mainiosta, suosittelen


    • JRxxx

      ...taas murehditaan. Liittojen liputusohjeella on lähinnä vessapaperin arvo eikä sitä tarvitse kenenkään noudattaa (kukaan ei siitä kykene mitenkään rankaisemaan).

      Mutta tietäisikö joku, mikä on sellainen vihreä lippu, joka näytti muuten ihan tavalliselta merisikojen flagulta, mutta alareunassa oli keltainen palkki?

      • arvoiselle

        Tottakai tiedetään, mutta sinulle ei tarvitse sitä kertoa.


    • Säätämistä...

      Vaarin jäämistöjä kun koluttiin läpi, niin naureskeltiin sille 70-luvun viirivillitykselle.
      Oli kerääntynyt jos jonkulaista viiriä, yritysten, kuntien, kaupunkien, yhdistysten, järjestöjen....
      Siihen aikaanhan niitä viirejä vaihdeltiin tiuhaan, naurettavaa.
      Yhtä naurettavaa on seuraviirit ja seuraliput jne.
      Kaipa joku tuntee ylemmyydentunnetta kun saalingissa on vihreä viiri tai jokin muu typerä rätti kliehuu veneen perässä.
      Osottasako se sitten sen paremmasta merimiestaidosta, ei todellakaan.
      Mutta vapaa maa, jokainen tavallaan, vaikka sitten pääkallolippu perässä.

      • mainsaill

        ei kannata hakea noin monimutkaisia selityksiä vaarin standaarien kautta.ja ties kuinka tärkeitä ne olivat vaarillesi.
        -kohteliaisuuslipulla halutaan osoittaa juuri vieraan kunnioitusta ja arvostusta isäntiä kohtaan
        -standaarilla arvostusta henkilön panosta yhdistyksen tms. toiminnalle
        -merikarhujen tai pursiseuran viirillä, että veneen kuljettaja on yhdistyksen jäsen ja veneellä on oikeus käyttää ko. yhdistyksen satamia
        -rannikkolaivuri yms. viirillä saatua veneilykoulutusta, joka ei kuitenkaan takaa mitään tarkasti määriteltävää käytännön taitotasoa


      • se juuri

        Kertakaikkisen naurettavaa, jos itse on jäänyt ilman ja kaupasta saatavat viiritkin kalliita.


      • pääkallolappu

        Vapaalla maallakin on lakinsa ja sääntönsä. Veneen perälippu on laissa samanarvoinen kuin kotisalkoonkin vedettävä lippu. Sitä ei saa korvata merirosmolipulla tai firman mainoslipulla. Joissain rauhattomimissa valtioissa sattais tulla jopa kuulaa kylkeen kun sikäläinen merivartiosto näkisi "merirosmoaluksesi".
        Kannattaa katsoa liputusohjeet vaikka netistä jos osaa lukea ja googlettaa.


      • JRxxx
        pääkallolappu kirjoitti:

        Vapaalla maallakin on lakinsa ja sääntönsä. Veneen perälippu on laissa samanarvoinen kuin kotisalkoonkin vedettävä lippu. Sitä ei saa korvata merirosmolipulla tai firman mainoslipulla. Joissain rauhattomimissa valtioissa sattais tulla jopa kuulaa kylkeen kun sikäläinen merivartiosto näkisi "merirosmoaluksesi".
        Kannattaa katsoa liputusohjeet vaikka netistä jos osaa lukea ja googlettaa.

        ...ei sisällä väittämääsi. Sanot, että "Veneen perälippu on laissa samanarvoinen kuin kotisalkoonkin vedettävä lippu. Sitä ei saa korvata merirosmolipulla tai firman mainoslipulla."
        Ensimmäinen virke on tosi, mutta jälkimmäinen Suomen lainsäädäännön kannalta ja siten Suomen maa- ja vesialueilla 100% epätosi. Molemmissa saa käyttää Jolly rogeria, firman mainoslippua tai vaikka vanhoja kalsareita. Tai esimerkiksi Ruotsin, Swazimaan tai Nepalin lippua. Kv. vesialueille mennessä ei noita jälkimmäisiä tai muitakaan olemassaolevien valtioiden lippuja ole syytä käyttää, ellei aluksella ole nimenomaan ko. valtioiden lainsäädännön nojalla siihen oikeutta.
        Mutta Suomessa pätee "kaikki, mikä ei ole erikseen kiellettyä, on sallittua". Lainsäädännössä on kielletty eräitä asioita lipunkäytön suhteen, mutta ei esim. noita mainitsemiani.
        Ohje kaikille: lukekaa esim. Finlexista, mitä lait ja asetukset sanovat, ennenkuin rupeatte ottamaan jyrysti kantaa. Älkää erehtykö kuvittelemaan, että esim. veneilyjärjestöjen tai Suomalaisuuden liiton antamat ohjeet olisivat jotenkin lainsäädäntöön vertautuvia tai edes perustuvia.


      • valvotaan
        JRxxx kirjoitti:

        ...ei sisällä väittämääsi. Sanot, että "Veneen perälippu on laissa samanarvoinen kuin kotisalkoonkin vedettävä lippu. Sitä ei saa korvata merirosmolipulla tai firman mainoslipulla."
        Ensimmäinen virke on tosi, mutta jälkimmäinen Suomen lainsäädäännön kannalta ja siten Suomen maa- ja vesialueilla 100% epätosi. Molemmissa saa käyttää Jolly rogeria, firman mainoslippua tai vaikka vanhoja kalsareita. Tai esimerkiksi Ruotsin, Swazimaan tai Nepalin lippua. Kv. vesialueille mennessä ei noita jälkimmäisiä tai muitakaan olemassaolevien valtioiden lippuja ole syytä käyttää, ellei aluksella ole nimenomaan ko. valtioiden lainsäädännön nojalla siihen oikeutta.
        Mutta Suomessa pätee "kaikki, mikä ei ole erikseen kiellettyä, on sallittua". Lainsäädännössä on kielletty eräitä asioita lipunkäytön suhteen, mutta ei esim. noita mainitsemiani.
        Ohje kaikille: lukekaa esim. Finlexista, mitä lait ja asetukset sanovat, ennenkuin rupeatte ottamaan jyrysti kantaa. Älkää erehtykö kuvittelemaan, että esim. veneilyjärjestöjen tai Suomalaisuuden liiton antamat ohjeet olisivat jotenkin lainsäädäntöön vertautuvia tai edes perustuvia.

        Kyllä Suomessakin valvotaan kansallisuuslipun käyttöä. Merivartiosto ja merivoimat kiinnittävät huomiota esim. rahtilaivoihin joissa ei ole kansallisuuslippua, tai jotka liikkuvat aluksen kokoon, tyyppiin tai kansallisuuteen nähden epätyypillisissä paikoissa. Saattavat myös tarkistaa näitä.


      • juristi viherpiipertäjä
        JRxxx kirjoitti:

        ...ei sisällä väittämääsi. Sanot, että "Veneen perälippu on laissa samanarvoinen kuin kotisalkoonkin vedettävä lippu. Sitä ei saa korvata merirosmolipulla tai firman mainoslipulla."
        Ensimmäinen virke on tosi, mutta jälkimmäinen Suomen lainsäädäännön kannalta ja siten Suomen maa- ja vesialueilla 100% epätosi. Molemmissa saa käyttää Jolly rogeria, firman mainoslippua tai vaikka vanhoja kalsareita. Tai esimerkiksi Ruotsin, Swazimaan tai Nepalin lippua. Kv. vesialueille mennessä ei noita jälkimmäisiä tai muitakaan olemassaolevien valtioiden lippuja ole syytä käyttää, ellei aluksella ole nimenomaan ko. valtioiden lainsäädännön nojalla siihen oikeutta.
        Mutta Suomessa pätee "kaikki, mikä ei ole erikseen kiellettyä, on sallittua". Lainsäädännössä on kielletty eräitä asioita lipunkäytön suhteen, mutta ei esim. noita mainitsemiani.
        Ohje kaikille: lukekaa esim. Finlexista, mitä lait ja asetukset sanovat, ennenkuin rupeatte ottamaan jyrysti kantaa. Älkää erehtykö kuvittelemaan, että esim. veneilyjärjestöjen tai Suomalaisuuden liiton antamat ohjeet olisivat jotenkin lainsäädäntöön vertautuvia tai edes perustuvia.

        laki ja anarkia a la JRxxx! :D


      • Voi venäjä
        pääkallolappu kirjoitti:

        Vapaalla maallakin on lakinsa ja sääntönsä. Veneen perälippu on laissa samanarvoinen kuin kotisalkoonkin vedettävä lippu. Sitä ei saa korvata merirosmolipulla tai firman mainoslipulla. Joissain rauhattomimissa valtioissa sattais tulla jopa kuulaa kylkeen kun sikäläinen merivartiosto näkisi "merirosmoaluksesi".
        Kannattaa katsoa liputusohjeet vaikka netistä jos osaa lukea ja googlettaa.

        Perälipun kuten kotipihalla sojottavan lipun saa korvata just millä haluaa.
        Laki sanoo ainoastaan miten pitää liputtaa jos käyttää suomenlippua.
        Vai miten kaikki yritykset liputtaakaan omalla firmalipulla?
        Usko jo kaikkien keskusteluiden perusteella.


      • Tehdä niin vaikeaksi?
        mainsaill kirjoitti:

        ei kannata hakea noin monimutkaisia selityksiä vaarin standaarien kautta.ja ties kuinka tärkeitä ne olivat vaarillesi.
        -kohteliaisuuslipulla halutaan osoittaa juuri vieraan kunnioitusta ja arvostusta isäntiä kohtaan
        -standaarilla arvostusta henkilön panosta yhdistyksen tms. toiminnalle
        -merikarhujen tai pursiseuran viirillä, että veneen kuljettaja on yhdistyksen jäsen ja veneellä on oikeus käyttää ko. yhdistyksen satamia
        -rannikkolaivuri yms. viirillä saatua veneilykoulutusta, joka ei kuitenkaan takaa mitään tarkasti määriteltävää käytännön taitotasoa

        Eikö purjehtimisesta tosiaan voi nauttia enää ihan vaan purjehtien, ilman kaiken maailman viirejä ja merkkejä?
        Ilman kunnianappeja rinnassa?
        Viiri tai mitaliko tekee onnelliseksi ja hyväksi?

        http://bubblare.fi/ei_muuten_enaa_vituta_yhtaan/


    • kyseinen lippu

      on???

    • TRM

      Kun olen purjehtinut Ahvenanmaalle, olen luullut
      olleeni Suomessa!

      • Suomea se on!

        Eräs ahvenamaalaistuttuni muuten käyttää aina siniristilippua ulkomailla purjehtiessaan. Vasemman puoleisessa saalingissa hänellä on maakuntansa symboli, oikeassa tietenkin sen maan kohteliasuuslippu, jossa kulloinkin seilaa.
        Mitä vikaa siinä on, että Ahvenanmaa on osa Suomea?


      • "LUULO"

        Jos Suomi olisi vapautettu länsimaisesta "orjuudesta" toisen maailmansodan päättyessä,niin Ahvenanmaa olisi sotilastukikohta ja paikalliset asuttaisivat Siperiaa ja Ruotsilla olisi yhteinen raja nykyisen itä-naapurimme kanssa!
        Vai olisiko vaihtoehtoja?


      • teddybjörn
        "LUULO" kirjoitti:

        Jos Suomi olisi vapautettu länsimaisesta "orjuudesta" toisen maailmansodan päättyessä,niin Ahvenanmaa olisi sotilastukikohta ja paikalliset asuttaisivat Siperiaa ja Ruotsilla olisi yhteinen raja nykyisen itä-naapurimme kanssa!
        Vai olisiko vaihtoehtoja?

        Lipulla kertoa vastapuolelle ettei ole tekemisissä tavallisen sunnuntaipurjehtijan kanssa.


      • todellinen karhu
        teddybjörn kirjoitti:

        Lipulla kertoa vastapuolelle ettei ole tekemisissä tavallisen sunnuntaipurjehtijan kanssa.

        ..eli meidän porukan lippu ajaa kaikkien muiden ohi. Merikarhu on eri karhu ja sillä sipuli! Turha itkeä, meidän lonkerot ulottuu vapaamuurarienkin ohi ja valtamme on rajaton! Meikäläiset pärjää kelissä kun sinne joudutaan ja siitä te sitten saatte kuulla Hangon saunassa..


    • Anonyymi

      Eikö merikarjuajat ole hyvätapaisia?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 152
      4361
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      115
      3960
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      23
      2681
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1891
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1757
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1649
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1625
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1553
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1551
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1511
    Aihe