12.vuotiaan pituus

pituus mittarimato

Tyttäreni 12.v on 141cm pitkä ja painaa noin 52-54 kiloa.

Huolestuttaa tuo tyttären pituus, koska itse olin 12.vuotiaana jo noin 160cm ja tyttären isän äiti oli jo lähemmäs 170cm.

Tytöllä alkoi kuukautiset 11.vuotiaana ja käsittääkseni kuukautisten alkamisen jälkeen ei enää montaa senttiä kasva.

Kuinka pitkä 12.vuotiaan "tulisi olla" noin keskimäärin?

258

26842

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pitkä!

      jokku on vieläkin pienempiä 15vuotiaana!

      omalla luokalla oli yks 15vee varmaan joku 130cm pitkä hukkapätkä.

      Minkäs sille voi jos ei kasva pitkäks mutta mitäs se haittaa jos ei oo pitkä jätkillä se voi vähä haitata jos ei oo pitkä.

      Kyllä se ihan hyvi voi tosta kasvaa

      • willli vilperi

        Lapsuuden ystäväni oli suunnilleen tyttäresi kokoinen 14.vuotiaana ja hänellä todettiin silloin Williamsin syndrooma joka kuulemma aiheutti myös lyhytkasvuisuutta.


      • kysymysmerkki?

        Ei pitäis vielä huolestua ohan meiänki luokalla (oon 11) yks tyyppi joka on 7vee pikkuveljeni pitunen. (135cm) Vaikka siinä taitaa olla niin, että veli on ylipitkä eikä kamu lyhyt.
        Itte oon 146cm. Äti kyllä ennustelee pituuskasvua kesäksi, mutta katotaan nyt...

        Sitäpaitsi on kivempi olla lyhyt ku joku tyyliin Robert Waldow 272cm (Juuri tossa Guinnessia lueskelin).


      • ggggggggggggggsafdsf

        ja vitut


      • Jelppausta
        kysymysmerkki? kirjoitti:

        Ei pitäis vielä huolestua ohan meiänki luokalla (oon 11) yks tyyppi joka on 7vee pikkuveljeni pitunen. (135cm) Vaikka siinä taitaa olla niin, että veli on ylipitkä eikä kamu lyhyt.
        Itte oon 146cm. Äti kyllä ennustelee pituuskasvua kesäksi, mutta katotaan nyt...

        Sitäpaitsi on kivempi olla lyhyt ku joku tyyliin Robert Waldow 272cm (Juuri tossa Guinnessia lueskelin).

        Mun pikkuveli on 9v painaa58kg pituus on 140
        Eikä äiti usko et se on liian lihava oon yrittänyt sanoo mitä pitää tehdä?


    • sylva

      Lasten pituus tietyssä iässä voi vaihdella jopa 40cm. Onhan meitä eri pituisia aikuisiakin!

      Mun tyttö on siitä toisesta ääripäästä, nyt 13v 175cm ja 53kg :) Menkat alkoi myös 11v ja kasvaa vielä (hidastuu) - eli n 8cm sen jälkeen...

      Mun yks kaveri lukiossa oli pulska 148 ja mä laiha 178, kyllä oltiin hauskannäköinen pari!

      Tyttö lenkille, painoa vähän liikaa ;)

      • tyttö 12 vuotta

        Murrosiässä ei ole kyllä sopivaa laihduttaa! Kerkeää sitten kun on kasvanut tarpeeksi yms.


      • Sylva on oikeassa
        tyttö 12 vuotta kirjoitti:

        Murrosiässä ei ole kyllä sopivaa laihduttaa! Kerkeää sitten kun on kasvanut tarpeeksi yms.

        Väärin, tuossa iässä viimeistään on syytä oppia terveelliset liikunta- ja ruokailutottumukset. Laihduttaa ei tarvitse, kun em. asiat ovat kunnossa.


      • Hopi hopi lenkille

        Samaa mieltä, painoa avaajan lapsella on rankasti liikaa pituuteen verrattuna. Läski käynnistää estrogeenituotannon liian aikaisin ja lapsi jää siitä syystä lyhyeksi. Hoikilla kuukautiset alkavat myöhemmin ja tämän vuoksi heidän kasvu jatkuu pidempään.


      • 14v tyttö
        Sylva on oikeassa kirjoitti:

        Väärin, tuossa iässä viimeistään on syytä oppia terveelliset liikunta- ja ruokailutottumukset. Laihduttaa ei tarvitse, kun em. asiat ovat kunnossa.

        Meijän terveydentiedon opettajan kertomien mukaan voi olla vaarallista laihduttaa murrosiän aikana :) Varsinkin kun keskustelun aloittajan tytär on niin lyhyt, se vaikuttaa pituuteenkin todella paljon :D


      • lihava?

        olen 12v tyttö.
        pituus:158cm
        paino:56kg
        olenko ylipainoinen?


      • Anonyymi
        lihava? kirjoitti:

        olen 12v tyttö.
        pituus:158cm
        paino:56kg
        olenko ylipainoinen?

        ehkä hiemam, itse olen 160 ja painan 40.


    • Milla.M

      tyttö 146,5cm pitkä, ja koululääkäri pisti tytön kilpirauhaskokeisiin. Meillä myös tytöllä kuukautiset alkoivat 11-vuotiaana, joten hyvin paljon sitä lisäpituutta ei ole enää odotettavissa.

    • huolissani

      painosta.. tyttöhän on selvästi "pullukka".
      Itse olen aikuinen, 160 cm ja painan 50 kg.

      • pituus mittarimato

        Kyllä tyttären painoa tarkkaillaan, mutta en halua siitä tehtävän liian suurta numeroa, koska en halua, että tyttö alkaa kuvittelemaan, että vain tietyn painoisena hän olisi hyväksyttävä ihminen.

        Itse olin todella ylipainoinen 12.vuotiaana painoin suunnilleen 80-90 kiloa ja sairastin syömishäiriötä. Vuosien aikana läpikävin anoreksian, bulimian,bedin ym..

        Luulen etten olisi sairastunut, jos aikuiset eivät olisi niin vauhkonneet pienestä pyöreydestäni jo ollessani aivan taapero ikäinen, vaan näyttäneet esimerkkiä ja tehneet terveellistä monipuolista ruokaa ja suhtautuneet siihen luontevasti.

        Perheemme syö päivittäin ateriat yhdessä ja pyrimme terveelliseen ruokaan, mitä nyt lauantait ovat poikkeuksia sillon lapset saavat toivoa mitä ruokaa laitetaan (yleensä pizzaa, hampurilaisia, ranskalaisia tms.)

        En myöskään siinä mielessä ole tytön painosta niin huolissani, kun se ei ole ainakaan nousemaan päin ollut viime aikoina ja tyttö liikkuu kovasti, harrastaa uimista ja lenkkeilyttää koiraa lähes päivittäin.


      • painoa pois!
        pituus mittarimato kirjoitti:

        Kyllä tyttären painoa tarkkaillaan, mutta en halua siitä tehtävän liian suurta numeroa, koska en halua, että tyttö alkaa kuvittelemaan, että vain tietyn painoisena hän olisi hyväksyttävä ihminen.

        Itse olin todella ylipainoinen 12.vuotiaana painoin suunnilleen 80-90 kiloa ja sairastin syömishäiriötä. Vuosien aikana läpikävin anoreksian, bulimian,bedin ym..

        Luulen etten olisi sairastunut, jos aikuiset eivät olisi niin vauhkonneet pienestä pyöreydestäni jo ollessani aivan taapero ikäinen, vaan näyttäneet esimerkkiä ja tehneet terveellistä monipuolista ruokaa ja suhtautuneet siihen luontevasti.

        Perheemme syö päivittäin ateriat yhdessä ja pyrimme terveelliseen ruokaan, mitä nyt lauantait ovat poikkeuksia sillon lapset saavat toivoa mitä ruokaa laitetaan (yleensä pizzaa, hampurilaisia, ranskalaisia tms.)

        En myöskään siinä mielessä ole tytön painosta niin huolissani, kun se ei ole ainakaan nousemaan päin ollut viime aikoina ja tyttö liikkuu kovasti, harrastaa uimista ja lenkkeilyttää koiraa lähes päivittäin.

        Kyllä tytöntyllerö ehtii vielä pituuttakin kasvaa.Mutta,mutta,painoa on ehdottomasti saatava pois,ettei käy niinkuin sinulle aikoinaan.
        Tarkastelepa hieman käykö haän keksipaketeilla viikolla?? lauantaiherkuttelu on ihan ok,mutta kandeis pitää huolta siitä ettei ylimääräisiä nameja ja sipsejä sun muuta piparia loju lapsen kaapeissa,saati sitten pullaa ja kakkua kaikkien tarpeisiin keittiön kaapeissa.
        Jyrkkä ei tietenkään pidä olla tuon ikäisen kohdalla,mutta kyllähän asia puhumista vaatii.Tai sitten todellakin pupunruokaa mittavassa määrin enemmän tarjolle.
        12-vuotias ei vielä oikein ymmärrä tilannettaan ,mutta aikuinen näkee sen paremmin.Ja mitä vuoden.puolentoista jälkeen on edessä jos on kuin munkkipossu?Jotain olisi tehtävä...Kysyisitkö kouluterveydenhoitajalta opastusta?


      • pellervoinen
        painoa pois! kirjoitti:

        Kyllä tytöntyllerö ehtii vielä pituuttakin kasvaa.Mutta,mutta,painoa on ehdottomasti saatava pois,ettei käy niinkuin sinulle aikoinaan.
        Tarkastelepa hieman käykö haän keksipaketeilla viikolla?? lauantaiherkuttelu on ihan ok,mutta kandeis pitää huolta siitä ettei ylimääräisiä nameja ja sipsejä sun muuta piparia loju lapsen kaapeissa,saati sitten pullaa ja kakkua kaikkien tarpeisiin keittiön kaapeissa.
        Jyrkkä ei tietenkään pidä olla tuon ikäisen kohdalla,mutta kyllähän asia puhumista vaatii.Tai sitten todellakin pupunruokaa mittavassa määrin enemmän tarjolle.
        12-vuotias ei vielä oikein ymmärrä tilannettaan ,mutta aikuinen näkee sen paremmin.Ja mitä vuoden.puolentoista jälkeen on edessä jos on kuin munkkipossu?Jotain olisi tehtävä...Kysyisitkö kouluterveydenhoitajalta opastusta?

        En käsitä miksi muutaman kion ylipainosta noin vauhkotaan.
        Tyttönhän äiti sanoi ettei paino ole nousussa ja tyttö syö terveellisesti, mitä nyt lauantaisin ja liikkuu hyvin.

        Enemmän näkisin siitä olevan haittaa, jos tuon ikäinen tyttö pistetään muutaman kilon tähden dieetille.

        Paino tasaantuu iän myötä, kun tyttö kasvaa muutaman sentin.

        Ymmärrän äidin lapsuutta, koska itselläni oli samankaltainen tilanne.

        Olin pyöreä lapsi ja sain kuulla siitä huomautteluita sieltä sun täältä ja nuoren naisenhan pää siinä meni pyörälle ja masennuin ja minulle tuli hyvin heikko itsetunto.
        Vieläkään en mielelläni mene ihmisten ilmoille, kun alitajunnassa kummittelee ajatus, olenko liian pyöreä eli minulla ei ole lupaa olla ihminen ja onnellinen.

        Parhaiten näkisin, että pyöreää lasta kevenemään tuetaan niin, että yhdessä tehdään aterioita sekä pidetään kiinni yhteisistä ateria-ajoista ja harrastetaan yhdessä liikuntaa.

        Kannattaa pitää huolta ettei tytön paino pääse nousemaan ja jos luulee, että tyttö käy esim. keksejä syömässä, niin mielestäni järkevintä on ettei kotona pidetä epäterveellisiä houkutuksia tai sanotaan lapsille ettei herkkuja saa ottaa ilman lupaa.


      • 150cm
        pellervoinen kirjoitti:

        En käsitä miksi muutaman kion ylipainosta noin vauhkotaan.
        Tyttönhän äiti sanoi ettei paino ole nousussa ja tyttö syö terveellisesti, mitä nyt lauantaisin ja liikkuu hyvin.

        Enemmän näkisin siitä olevan haittaa, jos tuon ikäinen tyttö pistetään muutaman kilon tähden dieetille.

        Paino tasaantuu iän myötä, kun tyttö kasvaa muutaman sentin.

        Ymmärrän äidin lapsuutta, koska itselläni oli samankaltainen tilanne.

        Olin pyöreä lapsi ja sain kuulla siitä huomautteluita sieltä sun täältä ja nuoren naisenhan pää siinä meni pyörälle ja masennuin ja minulle tuli hyvin heikko itsetunto.
        Vieläkään en mielelläni mene ihmisten ilmoille, kun alitajunnassa kummittelee ajatus, olenko liian pyöreä eli minulla ei ole lupaa olla ihminen ja onnellinen.

        Parhaiten näkisin, että pyöreää lasta kevenemään tuetaan niin, että yhdessä tehdään aterioita sekä pidetään kiinni yhteisistä ateria-ajoista ja harrastetaan yhdessä liikuntaa.

        Kannattaa pitää huolta ettei tytön paino pääse nousemaan ja jos luulee, että tyttö käy esim. keksejä syömässä, niin mielestäni järkevintä on ettei kotona pidetä epäterveellisiä houkutuksia tai sanotaan lapsille ettei herkkuja saa ottaa ilman lupaa.

        ja painoa 41kg,mutta nyt se sun likka laihikselle ehdottomasti!


      • kamelia
        150cm kirjoitti:

        ja painoa 41kg,mutta nyt se sun likka laihikselle ehdottomasti!

        että itselläni on ylipainoinen poika - ja ollaan käyty tutukimuksissa painon takia, mutta mutta... kaikki ovat sanoneet, että ei tarvitse laihduttaa! Lapsia ei laiteta laihduttamaan, koska hyvin helposti se johtaa jonkinlaiseen syömishäiriöön. Tärkeintä on pitää paino hallinnassa niin, että ei nouse enempää. Kuten joku mainitsikin niin kyllä se siitä alkaa tasaantumaan kun pituuskasvu lähtee kunnolla käyntiin...


      • turhan iso meteli
        kamelia kirjoitti:

        että itselläni on ylipainoinen poika - ja ollaan käyty tutukimuksissa painon takia, mutta mutta... kaikki ovat sanoneet, että ei tarvitse laihduttaa! Lapsia ei laiteta laihduttamaan, koska hyvin helposti se johtaa jonkinlaiseen syömishäiriöön. Tärkeintä on pitää paino hallinnassa niin, että ei nouse enempää. Kuten joku mainitsikin niin kyllä se siitä alkaa tasaantumaan kun pituuskasvu lähtee kunnolla käyntiin...

        Ompa kurjaa, miten täällä keskustellaan lapsen painosta. Lapselle, ei missään tapauksessa saa suoraan ainakaan sanoa, että oletpa sinä lihava ja nyt kyllä alat laihduttamaan..
        Siinä vaiheessa kun käsketään lasta pudottamaan painoa, niin ei hyvältä vaikuta.
        Pienillä asioilla ja huomaamatta voidaan tehdä asialle jotakin.
        Meillä on myös lapsella ikäänsä nähden painoa kertynyt, mutta jokainen lapsi on oma yksilö.
        Emme me voi geeneille mitään.
        Ruokatottumuksille ym.kyllä voimme.


      • pedakooki
        turhan iso meteli kirjoitti:

        Ompa kurjaa, miten täällä keskustellaan lapsen painosta. Lapselle, ei missään tapauksessa saa suoraan ainakaan sanoa, että oletpa sinä lihava ja nyt kyllä alat laihduttamaan..
        Siinä vaiheessa kun käsketään lasta pudottamaan painoa, niin ei hyvältä vaikuta.
        Pienillä asioilla ja huomaamatta voidaan tehdä asialle jotakin.
        Meillä on myös lapsella ikäänsä nähden painoa kertynyt, mutta jokainen lapsi on oma yksilö.
        Emme me voi geeneille mitään.
        Ruokatottumuksille ym.kyllä voimme.

        eiköhän ne vanhemmat kuitenkin sen ruuan osta kotiin?


      • onpa niitä anorektikkoja
        turhan iso meteli kirjoitti:

        Ompa kurjaa, miten täällä keskustellaan lapsen painosta. Lapselle, ei missään tapauksessa saa suoraan ainakaan sanoa, että oletpa sinä lihava ja nyt kyllä alat laihduttamaan..
        Siinä vaiheessa kun käsketään lasta pudottamaan painoa, niin ei hyvältä vaikuta.
        Pienillä asioilla ja huomaamatta voidaan tehdä asialle jotakin.
        Meillä on myös lapsella ikäänsä nähden painoa kertynyt, mutta jokainen lapsi on oma yksilö.
        Emme me voi geeneille mitään.
        Ruokatottumuksille ym.kyllä voimme.

        sitenkin syntynyt että "lapsi on kuullut kuinka äitinsä valittaa kaupan myyjätterelle miten tuo tyttö onkaan pulskistunut..ja 12 vuotiaalle lapselle on sen johdosta kehittynyt syömishäiriöistä anoreksia".

        Vanhin poikani on pian 17 vuotias,painoa on vuosia seurattu koulussa/ja sairaalassa..sillä painaa nuori vain n. 50 kiloa,ja pituuskasvu vain jatkuu l. alkuvuodesta hän oli jo 187 cm pitkä..nyt vieläkin pidempi.
        Välillä hän syö ylettömiä määriä ruokaa..toisinaan ei vaan viitsi syödä mitään kun ei oo nälkä tai ei huvita.
        Nuori liikkuu kuitenkin suhteellisen paljon.
        Karkkia mussuttais aivan älyttömästi..paino ei silti nouse.
        Mutta nuori on muutoin hyväkuntoinen/terve.

        Sitten on toisaalta tuo perheemme 13 vuotias tyttö,joka painaa 64,5kg..ja keväällä mittauksissahän oli jo 165cm pitkä.
        Hän ei ole mitenkään liikunnallinen,eikä kuukautiset oo hällä vielä ees alkaneet..murrosikä on kylläkin voimakas..ja tempperamenttia piisaa liiankin kanssa.
        Tyttö ei kuuntele minkäänlaista viisauden sanaa liikunnan ja sitä kautta hyvinvoinnin/terveyden merkityksestä.

        Enkä ihan kauheasti muutoin puhu "painosta",sillä itse olin nuoresta asti liian laiha..ja aikuisiällä kovin anorektinen..ja siksi olin painon seurannassa kouluaikana.
        Karkkia tyttö söis ja ihan joka päivä..vaikken itse mitään herkkuja osta..niin mummi kyllä ostaa,tai ainakin hän antaa rahaa lapselle jolla lapsi voi itse itselleen jotain ostaa.
        (Mummi on siis hänen isänsä äiti,joka ei "neuvojani" kuuntele).

        Perheessämme muitakin lapsia..jotka hoikkia,hyvin liikkuvia ja normaalipainoisia.
        Nuo kaksi vain esimerkkinä siitä että samassa perheessä voi lapset olla kovin eri mallisia,ja aivan eri vartalotyyppejä..vaikka samaa ruokaa söisivätkin.
        Myös sukupuolella on merkitystä...kuin myös liikunnan määrällä.


      • JUST-JUST
        150cm kirjoitti:

        ja painoa 41kg,mutta nyt se sun likka laihikselle ehdottomasti!

        Ei lasta kuulu laihikselle laittaa!


      • lyhyt bestis

        minun mielestä olet alipainoinen. ja tyttösi on juuri sopiva kyllä se siitä kasvaa.


      • lyhytneiti
        JUST-JUST kirjoitti:

        Ei lasta kuulu laihikselle laittaa!

        ei lasta voi laittaa laihikselle oikeesti nyt miettikää.


      • Milleey
        150cm kirjoitti:

        ja painoa 41kg,mutta nyt se sun likka laihikselle ehdottomasti!

        Tiedoksi vaan vaaka/paino ei kerro kaikkea vaaka ei kerro esim. kuinka kiva hän on.Jos tyttärelläsi on hyvä olla niin antaa asian olla. Itse olen 10v olen ylipainoinen enkä siitä välitä mulla on paljon kavereita enkä tiedä paljonko painan en halua tietää mutta tiedän että olen ylipainoinen


      • 155,5 cm 12vee
        Milleey kirjoitti:

        Tiedoksi vaan vaaka/paino ei kerro kaikkea vaaka ei kerro esim. kuinka kiva hän on.Jos tyttärelläsi on hyvä olla niin antaa asian olla. Itse olen 10v olen ylipainoinen enkä siitä välitä mulla on paljon kavereita enkä tiedä paljonko painan en halua tietää mutta tiedän että olen ylipainoinen

        Moro
        Se on oikeestaan ihan hyvä, ettei tiedä painoaan sen enempää et on ylipainoinen. Kannattaa se tosin aina välillä tarkastaa, mutta mun periaate on se et jos lapsi/nuori tarkkailee painoaan liikaa, voi kyseiselle tulla "ahdistusta" siitä, kun tieetää ettei paino vaikka laske niin paljon kuin haluaa...... Ja vielä se, että hän rupeaa vertailemaan itseään ikäisiinsä nuoriin/lapsiin...... Siinä asiassa lasta pitää mielestäni tukea ja harrastaa liikuntaa säännöllisesti lapsen kanssa tai vaan antaa tämän valita itsellleen sopiva liikuntaharrastus ja jos mahdollista voi hän aloittaa sen. Sillä harrastuksen kautta lapsi saa uusia ystäviä, kokeilee uusia asioita ja pitää hauskaa.
        Toisaalta voi olla ilahduttavaa huomata miten paljon on laihtunut missäkin ajassa......
        Kukin sen päättäköön itse. (;


      • 12v poika savosta
        turhan iso meteli kirjoitti:

        Ompa kurjaa, miten täällä keskustellaan lapsen painosta. Lapselle, ei missään tapauksessa saa suoraan ainakaan sanoa, että oletpa sinä lihava ja nyt kyllä alat laihduttamaan..
        Siinä vaiheessa kun käsketään lasta pudottamaan painoa, niin ei hyvältä vaikuta.
        Pienillä asioilla ja huomaamatta voidaan tehdä asialle jotakin.
        Meillä on myös lapsella ikäänsä nähden painoa kertynyt, mutta jokainen lapsi on oma yksilö.
        Emme me voi geeneille mitään.
        Ruokatottumuksille ym.kyllä voimme.

        Kun mä olin 3.l.k painoa 36-38 kg (heitteli). pituutta 130-140cm? Ni mun isä sano että kannattas alkaa pudottamaan painoa ettei sua kiusata isona noh sit masennuin siihe aloin syömää suruun ku kukaa ei lohduttanu äiti yritti mut se ei riittäny ja kaikkein raskainta oli se kun isälle tuli syöpä -08 isän äitille -06 ja äitin ukin aortta repes -12 se oli kauheeta aikaa mut ku täytin 11v 152cm painoa 72.3kg ni otin itteeni niskasta kiinni ja aloin liikkuman enemmän ja lopetin herkkujen syönnin (joka toinen vklp syön) ja ku täytin 12v 76.0kg pituus 158.1cm ni olin saanu lihasta käsiin ja jalkoihin (kiitos kuuluu kesälomalle kun mökille jolla oli uimaranta soutuvene ja kanootti puissa kiipeily!


      • Anonyymi
        150cm kirjoitti:

        ja painoa 41kg,mutta nyt se sun likka laihikselle ehdottomasti!

        Ei sitten kun on 20v nii ja on vielä pullukka nii sitten vasta laihduttamista miettimään


    • Helmi-Maaria

      kuukautisten alkamisen jälkeen, joten kovin pieneksi tyttäresi on jäämässä. Sinuna kääntyisin asiassa lääkärin puoleen. Ehkä vielä jotain olisi tehtävissä, niin että aikuispituudeksi voitaisiin saada esim vaikka 150cm. Suomalaisten nuorten naisten keskipituus on 165cm. Se ei ole noussut enää parin viimeisen sukupolven aikana. Sen sijaan miesten keskipituus taitaa nuorissa ikäluokissa olla jo melkein 180cm.

      Paino tytölläsi on selvästi yläkanttiin, siis pituuteen nähden. Oma poikani on pian 12-vuotias. Hän on 155cm pitkä ja painaa noin 50 kg, ja on selvästi liian lihava. Tytöt ovat kylläkin tuossa iässä jo yleensä huomattavasti pitempiä. Itse taisin olla jo 170cm. Kuukautiseni alkoivat 12-vuotiaana.

      • Helmi-Maaria

        Siis tytön paino on ikäisekseen normaali, mutta pituutta on liian vähän.


      • liinutiinukka

        Itse kasvoin kuukautisten alkamisen jälkeen vielä kaksitoista senttiä, vaikka muistan kuika lääkäri sanoi, että pituuskasvu pysähtyy kuukautisten alettua ja ehkä voi tulla vain noin pari senttiä sen jälkeen.

        Lievästi ylipainoista lasta EI saa laittaa dieetille, niinkuin joku sanoikin se voi aiheuttaa enemmän haittaa kuin hyötyä esim. syömishäiriötä tai alentunutta itsetuntoa ym.

        Jos lapsi on ylipainoinen vanhemmat huolehtivat ettei lapsen paino pääse nousemaan ja hyvä olisi, jos kotona kaikki söisivät terveellisesti ja lapset pääsisivät kokkailuihin mukaan.
        Lasta kannattaa myös kannustaa liikunnan pariin, jos ei perinteiset liikuntalajit lasta houkuta niin esim. tanssimaan, teatteria harrastamaan (siinä liikkuu huomaamatta), seinäkiipeilyä, melontaa, golffia, lintujen bongausta ym. ja vanhemmat mukaan tietysti :))

        Vaikka lapsi olisi minkä näköinen tai kokonen tahansa hänen pitää saada olonsa tuntumaan rakastetulta juuri sen näköisenä kuin on.


      • jossittelua
        liinutiinukka kirjoitti:

        Itse kasvoin kuukautisten alkamisen jälkeen vielä kaksitoista senttiä, vaikka muistan kuika lääkäri sanoi, että pituuskasvu pysähtyy kuukautisten alettua ja ehkä voi tulla vain noin pari senttiä sen jälkeen.

        Lievästi ylipainoista lasta EI saa laittaa dieetille, niinkuin joku sanoikin se voi aiheuttaa enemmän haittaa kuin hyötyä esim. syömishäiriötä tai alentunutta itsetuntoa ym.

        Jos lapsi on ylipainoinen vanhemmat huolehtivat ettei lapsen paino pääse nousemaan ja hyvä olisi, jos kotona kaikki söisivät terveellisesti ja lapset pääsisivät kokkailuihin mukaan.
        Lasta kannattaa myös kannustaa liikunnan pariin, jos ei perinteiset liikuntalajit lasta houkuta niin esim. tanssimaan, teatteria harrastamaan (siinä liikkuu huomaamatta), seinäkiipeilyä, melontaa, golffia, lintujen bongausta ym. ja vanhemmat mukaan tietysti :))

        Vaikka lapsi olisi minkä näköinen tai kokonen tahansa hänen pitää saada olonsa tuntumaan rakastetulta juuri sen näköisenä kuin on.

        kyllä tuon ikäiselle pitää tehdä jo selväksi mikä on terveellistä syömistä. Terveydenhoitajakin on siitä jo koulussa ilmeisesti vihjaissut lapselle. Asia on sit eri että millä äänenpainolla asia lapselle ilmoitetaan. Se on mielestäni pahempi jos meet maaritteleen että mitä jos tänään otettaiskiin vaikka pikkasen hedelmää sipsin sijasta. Haloo...kai nyt ton ikänen jo tajuaa mistä on kyse kun noin yhtäkkiä aletaan vouhottaan seläntakana ja siitä vasta itsetunto-ongelmia tuleekin kun luulee ettei ole tarpeeks hyvä vanhemmilleen eikä ne ees sitä kehtaa ääneen sanoo. Kaikesta pitää pystyä keskustelemaan omien lastensa kanssa.


      • Neiti Näpsä
        Helmi-Maaria kirjoitti:

        Siis tytön paino on ikäisekseen normaali, mutta pituutta on liian vähän.

        No mä täytän marraskuussa 12 ja olen 149cm pitkä ja painan 39,3 olenko ylipainoinen?tai liian lyhyt?


      • oman

        No minä kasvoin kuukautisten alkamisen jälkeen vielä 19cm. Ei se kaikilla kasvu siihen lopu. Äläkä vain usko näitä "lapsesi täytyy laihduttaa" -viestejä. Silloin pituuskasvu pysähtyy varmasti. Saatat myös aiheuttaa tyttärellesi todella pahoja vääristymiä kuvaan itsestään. Esimerkkinä ystäväni jonka äiti vihjaili aina hänelle "kuinka ei haittaisi jos pari kiloa puuttuisi". Tyttö on 12-vuotiaasta sairastanut milloin bulimiaa, milloin anoreksiaa ja edelleenkin hänen minä kuvansa on aivan väärä. Äidin kanssa jutellut ja kyllä häntä kaduttaa.

        Jos asia vaivaa niin tyttö voi käydä koulun terkkarilla tai voit varata ajan lääkärille. Näin saat varmasti tietoa kuinka voitte toimia.

        Vielä tuosta "laihuttamisesta". Niin kauan kun ihminen ei ole vielä fyysisesti täysin kasvanut ei minkäänlainen laihuttaminen ole suositeltavaa (tästä nyt tietenkin pois lukien sairaaloisen ylipainon ääripää). Jos tämä on jollekkin aikuiselle epäselvää kannattaa tarkistuttaa omaa päätä ja miettiä minkälaisen kuvan lapselleen haluaa antaa siitä minkälainen ihmisen tulee olla.


      • LYHYT
        Neiti Näpsä kirjoitti:

        No mä täytän marraskuussa 12 ja olen 149cm pitkä ja painan 39,3 olenko ylipainoinen?tai liian lyhyt?

        no hei oot pidempi ku mie... ja mie oon jo 12 ollu jo sillon ku sä laitoit ton viestin :D


      • Big--girl??

        No mä oon kohta 13 ja oon 148cm ja painan melkein 56kg!!! Että enkö ookkii aika ylipainoinen???????? : O


      • hempsku
        Neiti Näpsä kirjoitti:

        No mä täytän marraskuussa 12 ja olen 149cm pitkä ja painan 39,3 olenko ylipainoinen?tai liian lyhyt?

        olen 12v ja olen 167 senttiä pitkä ja painan 62kiloa


      • --
        hempsku kirjoitti:

        olen 12v ja olen 167 senttiä pitkä ja painan 62kiloa

        no mie oon kans 12 vuotta, 167 senttiä ja painan 73 kiloa. mulla on huono minäkuva, koska mun ENTINE hyvä kaveri haukku mut päin naamaa lihavaksi. siihen se ystävyys päätty. mun kaikki kaverit on laihoja, ja ite painan yli 20 kiloa enemmän kuin kukaan heistä. en koskaan voi olla toppi päällä niitten eessä, koska mua alkaa pelottaan, että ne haukkuu mua. aina liikkatunnilla, ku vaihan vaatteita, meen joko vessaan tai sitte ku otan paian pois, vedän vatsan sisään nii paljo ku pystyn. en koskaa voi käyä kavereitten kaa saunassa, jos ollaan jossaki yötä tai ollaan oltu uimassa kesällä, ja mennään jonnekki saunaan, nii oon aina pyyhe päällä.. suihkussa käyn sitte ku kaikki muut on menny, jotta ne ei näkis mun mahaa..


      • ylipainoinenko??
        Big--girl?? kirjoitti:

        No mä oon kohta 13 ja oon 148cm ja painan melkein 56kg!!! Että enkö ookkii aika ylipainoinen???????? : O

        Minä olen kolmetoista myös, ja painoa on 54kg, pituutta löytyy 152cm


      • lieväalipainoolohyvä
        Big--girl?? kirjoitti:

        No mä oon kohta 13 ja oon 148cm ja painan melkein 56kg!!! Että enkö ookkii aika ylipainoinen???????? : O

        mä oon 12v tyttö, pituus n.160cm ja paino 46,5 kg. indeksi 18, lievä alipaino, vartalo sopusuhtainen ja en aijo lihoa tai laihduttaa. just hyvä väin;D


      • sama kuin edellä
        lieväalipainoolohyvä kirjoitti:

        mä oon 12v tyttö, pituus n.160cm ja paino 46,5 kg. indeksi 18, lievä alipaino, vartalo sopusuhtainen ja en aijo lihoa tai laihduttaa. just hyvä väin;D

        niin ja siis menkat alkanu kesällä 2010.


      • emt, moi
        Big--girl?? kirjoitti:

        No mä oon kohta 13 ja oon 148cm ja painan melkein 56kg!!! Että enkö ookkii aika ylipainoinen???????? : O

        Et yhtään (:!

        Minä olen täyttämässä 12 noin 4 kuukauden päästä, ja oon jtn 160 cm tai vähä päälle ja jtn 63 kiloa. Oon tosi ujo, ja ku kaikki kaverit on laiheliinejä mää tänne läski...


      • your trolled
        Big--girl?? kirjoitti:

        No mä oon kohta 13 ja oon 148cm ja painan melkein 56kg!!! Että enkö ookkii aika ylipainoinen???????? : O

        Taidat olla pissis, vai mitä itse sanot?


      • Suhve22
        emt, moi kirjoitti:

        Et yhtään (:!

        Minä olen täyttämässä 12 noin 4 kuukauden päästä, ja oon jtn 160 cm tai vähä päälle ja jtn 63 kiloa. Oon tosi ujo, ja ku kaikki kaverit on laiheliinejä mää tänne läski...

        OMG! et sä mikään läski ainakkaa oo :) ihan pahaa tekee, ku ihmiset täällä on silleen et :oon ylipainonen oon 12 v , siis lapsiahan te ootte ja mä kans , täytän 12 4 kk päästä ja oon koko aja aatellu, et oon ylipainone ku oon 160 cm noi ja 56 kg painava, mut en enää ajattele, ku näitä viestejä luen, mut sinä emt, moi: ET OO LÄSKI!! :)) sul on just sopivasti mmassaa :))


      • Äijjä
        ylipainoinenko?? kirjoitti:

        Minä olen kolmetoista myös, ja painoa on 54kg, pituutta löytyy 152cm

        Oon 13 ja 159-160 cm. Koht oon taas pidempi. Kasvupyrähys n. vuoden päästä ehkäpä. Must ennustaa n. 182-185. Isi on 182,9 ja äiskä 170. Painan jotain 46 kg ja 6-pack habat löytyy.


      • Anonyymi
        Neiti Näpsä kirjoitti:

        No mä täytän marraskuussa 12 ja olen 149cm pitkä ja painan 39,3 olenko ylipainoinen?tai liian lyhyt?

        Mä täytän 12 maaliskuussa ja painan 35kg. Olen 141cm pitkä ja olen siis poika, pituus ennuste oli 175cm niin pitääkö huolestua?


    • tytär, nyt

      11 vuotta ja pituutta on n.157cm painoa 47kg hänen ystävänsä on 12-vuotias ja pituutta on 137cm ja painoa 32 kiloa.

      Kaikkihan me kasvamme mitä kasvamme,

      • näin on

        minun tytär täyttää tismalleen nuo sinun ilmoittamasi 12 vuotiaan mitat ja on 11 v. Hänen luokkakaverinsa on lähes minun pituinen ja minä olen 162. Samankokoinen jalka on myös tuolla luokkakaverilla kuin minulla. Omalla tyttärelläni kengän nro on 33-34. Minulla siis 37-38. Muutenkin kehityksessä suuri ero. Isommalla tissit kasvaa jo niin että rintaliivit on tytölle hankittu, omallani ei vielä merkkiäkään...me vaan ollaan niin erilaisia. Itse olin todella hidaskasvuinen ja pieneks jäinkin. Tyttäreni samoin ollut tasanen ja hidas kasvu. Ei mitään pyrähdyksiä.


      • näin..

        toisilla alkaa menkat 10-12v ja toisilla vasta 14- 15v ja kaikki on normia ,kaikki riippuu vanhempien murrosiän alkamisesta ja pituuksista, jos vanhemmat, tai koko suku molemminpuolin on lyhkästä," persjalkasta", niin eihän siitä lapsesta voi tulla mitään 180cm.
        Samoin menkkojen alkaminen riippuu paljon äitin menkkojen alkamisesta.
        Meillä esim tyttöni 12v fyysisesti täysi nainen ja taas hänen serkku 12v ihan pikkulikka ja tääkin on normia ja yksilöllistä.


      • heps kukkuu

        oon 11 vuotias ja oon pitkä 146 ja painan 38 kg et oon omasta mielestäni aika sopiva


    • olin 12 vuotiaana...

      n. 139cm et on se normii... Nyt oon kyl 143cm

    • Pituus

      Minun tyttäreni täyttää nyt syksyllä 12v. Ja on vain n.135 cm pitkä. ja painaa hieman yli 25 kg. Koska itse en ole pitkä, tiedän tyttäreni jäävän n.160 cm tai hieman alle. Itse en enää kasvanut 15 v jälkeen. Kyllä sen pituuden määräävät vanhemmilta saadut geenit.

      • seitsemän...

        vuotias, kouluterveydenhoitaja katsoi kaaviostaan, että minusta tulee 170 senttinen. Äitini on 161 ja isäni 176.
        No ei tullut. Jäin lyhyeksi, vain sentin äitiäni pidemmäksi. :)
        Eli ei nuo "ennustukset" joita lapsille tehdään, pidä aina paikkaansa.


    • olla

      12 vuotiaan lapsen tulisi olla pituudeltaan 155-165 ja painoltaan 35-55kg

      • Ihmettelijä1000

        Lapsen tulee olla sitä, lapsen tulee olla tätä...
        Ihme vouhotusta!!!
        Jos ei noita mittoja täytä niin mitä sitten?
        Ei se aina tarkoita että ollaan sairaita tai jotain.

        Eh... Miten lapsista kasvaa koskaan terveitä, hyvän itsetunnon omaavia, kunnon kansalaisia? Ei ainakaan tolla asenteella että lapsen pitää olla tällainen ja tällainen ruumiltaan tai muuten....
        Lapsetkin oppivat erinomaisesti syrjinnän kun vanhemmat tukevat tätä syrjintää määrämällä millainen terveen lapsen tulee olla.
        Kun terve lapsi ei täytä niitä määritelmiä niin?


      • ikuinen pätkä

        kyllä ihmiset ovat yksilöllisiä kasvun suhteen. Olen itse 40 ja pituutta on 150 cm eikä taida enään lisää tulla. Vanhemmat molemmat oli alle 170 cm.
        Painosta kommentoisin sen verran, että jos on urheilullinen niin lihas painaa ei välttämättä läski ( yäk mikä sana).
        Anna lapsen olla jos hän onnellinen noissa mitoissa se on paljon tärkeämpää kuin, että pakolla saada johonkin taulukkoon sopivaksi.


      • olin 12-veenä 142

        Itse olin 12-vuotiaana 142cm ja minusta tuli aikuisena 166cm. Muistan kun tunsin itseni 12-vuotiaana lyhyeksi kun tuntui etten ollut kasvanut muutamaan vuoteen ollenkaan ja useampi luokkakaveri oli jo hieman päälle 160cm. En stressannut kuitenkaan asiasta enkä nähnyt tuota vikana tai antanut haitata. Jokainen kasvaa omaan tahtiin eikä minusta kannata huolestua turhaan. Eikä mielestäni myöskään aiheuttaa lapselle huolta valittelemalla hänelle asiasta. Tuo 140 pituuskin on minusta ihan hyvä pituus 12-vuotiaalle, minusta ei tarvi asettaa mitään "pitäisi olla sen ja sen pituinen ja painoinen"- sääntöjä lapsille.


      • tyttö-97

        KUULE! SÄ ET RUPEE ASETTELEE KELLEKKÄÄN MITÄÄN PAINORAJAA!OOTKO PIKKASEN SAIRAS OIKEESTI!
        SITÄPAITSI, TUSKIN SÄ ITEKKÄÄ MIKÄÄN LANGANLAIHA OOT....
        MUISTA,ETTÄ LUUTKIN PAINAVAT!
        JA ITE OON 140/36.8 JA TODELLAKIN NORMAALI .
        ÄLKÄÄ TE AIKUISET KAIKKEEN TAKERTUKO-.-


      • 11-vuotias urpo

        Mitäääääh...?
        Olen 11-vuotias, 159 cm ja painan 56 kiloo...ja olen ihan tyytyväinen itseeni! Miksi ainaa pitää sanoa, että TÄMÄ JUURI TÄSSÄ ON NORMAALIA, JA JOS SELLAINEN EI OLE NI TURHA OLLA ENÄÄ MIKÄÄN... Minulle ei olla koskaan painostani suoraan huomauteltu, pientä ohjailua oli viime vuonna...ja olen onnellinen, ettei mitään huomautuksia tullut! Noiden esimerkkien ja ohjeiden avulla on nyt lähtenyt 4 kiloa, ilman että olen suoranaisesti edes muuttanut mitään. Ja sitä mieltä olen, että kukin olkoon niin pitkä kuin vaan sattuu olemaan. Mitään laihdutuskuureja ette kyllä lapsillenne järjestä, äly hoi!!! Tämä viestihän oli vastaus tuohon yhteen...sanotaanpa siihen vielä, että Oletko nähnyt montakin tuon kokoista onnellista 12-vuotiasta? Yleiskäsitykseni on, että langanlaihat joutuvat murehtimaan painostaan jatkuvasti...vaikka enhän minä siitä tiedä mitään, tämä on vain pienen 11-vuotiaan näkemys tähän asiaan. Kannustakaa lapsianne olemaan oma itsensä! Minunkin luokallani on laihoja tyyppejä, joilla ei ole puoliksikaan yhtä paljon ystäviä kuin minulla. Kyllä se vain niin on, että kauneus on sisäistä ;)


      • ettätiedoksvaan

        mun bestis on 12v ja 170cm pitkä. painaa n.60kg


      • idiootti sieki oot

        eihän..


      • tosiystävyys
        11-vuotias urpo kirjoitti:

        Mitäääääh...?
        Olen 11-vuotias, 159 cm ja painan 56 kiloo...ja olen ihan tyytyväinen itseeni! Miksi ainaa pitää sanoa, että TÄMÄ JUURI TÄSSÄ ON NORMAALIA, JA JOS SELLAINEN EI OLE NI TURHA OLLA ENÄÄ MIKÄÄN... Minulle ei olla koskaan painostani suoraan huomauteltu, pientä ohjailua oli viime vuonna...ja olen onnellinen, ettei mitään huomautuksia tullut! Noiden esimerkkien ja ohjeiden avulla on nyt lähtenyt 4 kiloa, ilman että olen suoranaisesti edes muuttanut mitään. Ja sitä mieltä olen, että kukin olkoon niin pitkä kuin vaan sattuu olemaan. Mitään laihdutuskuureja ette kyllä lapsillenne järjestä, äly hoi!!! Tämä viestihän oli vastaus tuohon yhteen...sanotaanpa siihen vielä, että Oletko nähnyt montakin tuon kokoista onnellista 12-vuotiasta? Yleiskäsitykseni on, että langanlaihat joutuvat murehtimaan painostaan jatkuvasti...vaikka enhän minä siitä tiedä mitään, tämä on vain pienen 11-vuotiaan näkemys tähän asiaan. Kannustakaa lapsianne olemaan oma itsensä! Minunkin luokallani on laihoja tyyppejä, joilla ei ole puoliksikaan yhtä paljon ystäviä kuin minulla. Kyllä se vain niin on, että kauneus on sisäistä ;)

        Jos kerran kauneus on sisäistä, miksi kailotat viestissäsi että laihoilla on paaaaljon vähemmän kavereita kuin sulla? Ei ulkonäkö vaikuta millään tavalla kaverisuhteisiin, ja jos vaikuttaa, niin se ei ole oikeeta ystävyyttä. Hyvälle ystävälle kelpaa sellaisenaan, eikä sen pitäis pituudesta, painosta, sieraimista tai korvasta riippua.


      • Anonyymi
        ettätiedoksvaan kirjoitti:

        mun bestis on 12v ja 170cm pitkä. painaa n.60kg

        Ootko kai kysyny sun kaverilta et saaksä laittaa sen pituuden,painon ja iän kaikkien näytille?
        Meinaa olis se aika epäkohteliasta jos et oo kysyny


    • pöppöspödö

      Itse olin 12 vuotiaana 165 cm pitkä ja painoin 55-56 kiloa,minusta 12 vuotiaan pitäisi olla pitkä 150-165 cm.Minulla on oma tytär ja hän on pitkä 146 cm,en tiedä mistä se johtuu,hänen isänsä oli 12 vuoitiaana n.160 cm pitkä

    • Tässä mittoja

      Oma tyttöni 12v. on 167 cm ja 52 kg. Kuukatiset ovat olleet nyt vuoden. Hänelläkin oli ylimääräistä painoa aiemmin, mutta vuoden aikana on paino pudonnut itsestään useita kiloja ja pituutta on tullut n. 5-6 cm. On meilläkin aina liikuttu ja syöty terveellisesti, mutta hormonitoiminnan muuttuminen taisi yhdessä kasvupyrähdyksen kanssa saada tuon painoasian kuntoon. Myös minulla on ollut teininä/nuorena aikuisena anoreksia ja BED. Tästä syystä ei meilläkään koskaan laihduteta, terveys ja etenkin mielenterveys on ylipainoa tärkeämpää. Jatka vain samaan malliin tyttösi kanssa, äidin esimerkki ja hyväksyntä on hänelle ratkaisevan tärkeää. Ehkä lääkärillä käynti olisi silti kohdallaan pituuden vuoksi, etenkin kun murrosikä on jo alkanut.

      • -.-

        huoh.. mun mielestä on perseestä että tänne tullaan ilmottelemaan lastensa pituuksia ja painoja.


    • äiti 66

      Eli oma tyttäreni on 167cm-pitkä ja painaa n.47kg.
      Kannattaa tuosta oman tyttäresi paino-pituus-käyrästä käydä juttelemassa vaikka terveydenhoitajalle taikka soittaa ihan lastenlääkärille.
      En näe tytärtäsi ylipainoisena,mutta pituutta pitäisi kyllä ikään nähden olla jo enemmän.Ja kun kerroit että itse olit 12vuotiaana 160cm,on melko outoa ettei tyttäresi kuitenkaan kovinkaan pitkä ole...
      Mutta kannatan ehdottomasti käymään/soittamaan alan ihmiselle,koska hän kuitenkin osaa sanoa oman "lääkärin" näkemyksensä.

      • ---

        Sun lapses on liian laiha, aloittajan ei ole.


      • ettänäinnikkään

        sun tyttäres indeksi on 16,9 = merkittävä alipaino


      • 170/58 aikuinen
        ettänäinnikkään kirjoitti:

        sun tyttäres indeksi on 16,9 = merkittävä alipaino

        Painoindeksit ovat tarkoitettu aikuisille. Aloittajan lapsi on rankasti ylipainoinen. Toivotaan, että hän saa vielä kunnon kasvupyrähdyksen, mutta painon pitäisi pysyä samana tai mieluummin hieman laskea.


      • tällainen 15v
        170/58 aikuinen kirjoitti:

        Painoindeksit ovat tarkoitettu aikuisille. Aloittajan lapsi on rankasti ylipainoinen. Toivotaan, että hän saa vielä kunnon kasvupyrähdyksen, mutta painon pitäisi pysyä samana tai mieluummin hieman laskea.

        Itse asiassa eivät itse olen aina käyttänyt aikuisten painoyksikköä, jonka tulos on 23,5, mutta lasten asteikossa se on joku 30, mitäs nyt vittua? Noh, en minä nyt ylipainoinen ole, ja paino on tippunut tänä vuonna 3kg. Mutta itse olen yhä vain 160cm, murrosikä vasta alkanut, ym


    • =//=LOS

      Oon paria kuukautta vaille 13 vuotias poika ja olen: 168/61...en ole mielestäni ylipainoinen =D

    • Kati ja Late

      Hei

      Meillä 12,5 v. tyttö n. 156 cm ja paino 41 kg. Ei ole menkat alkaneet.
      Oli kutosella luokkansa toiseksi lyhyin eli monet tytöistä jo n. 170 cm.

    • Cullin

      Itse pituutta löytyy 157 cm, (olen poika) ja painoa noin 60 kiloa.

      • ghh

        oon 177cm/71kg käyrän mukaan pitäs kasvaa 190cm .


      • huolissaan -.-
        ghh kirjoitti:

        oon 177cm/71kg käyrän mukaan pitäs kasvaa 190cm .

        Oon nyt 12 vuotias ja noin 146-148 cm, menkat on jo alkaneet, enkä ole kasvanut kovin paljoa enää sen jälkeen. Haluaisin olla noin 155 cm, vaan enpä ole. Kaverini ovat paljon pidempiä. Äitini on myös todella lyhyt, noin 152 cm. Onko mitään mahdollisuutta että kasvan enää edes vähän??


    • lyhyt

      Kertokaapas ihmiset, että mikä ihme on niin hienoa siinä pituudessa??!!!!!

      • 324ri23ojwe

        niinpä?


    • PokeMonni

      Tiedän että minun on ehkä hiukan turha tänne puhumaan näinkin tärkeistä asioista ja neuvomaan muita kun olen 15-vuotias mutta en todellakaan niin "lapsi" enään. =) Itse olen siis 15v 173cm ja 51kg eli olen BMI:n mukaan alipainoinen ja tiedän sen itsekin. Syön paljon ja kaikkea! :D mutta olen ollut aina hoikka. Pikkusiskoni taas on 13-vuotias ja melkein samanpituinen kuin minäkin mutta on hieman pyöreähkö. Asia ei häntä häiritse mutta haluaisin hänen myös tiedostavan sitä niin että ei se ole hyväksi jos siitä vielä tulee pyöreämmäksi. Mutta niin kauan kuin hän voi hyvin ja on tyytyväinen niin minäkin olen.

      • läskikö?

        mä oon ite 11 vuotias 150cm ja painan 47 kiloo oonks mä läski kun mun yks kaveri 0n 148cm ja painoo on 30-34 kg


      • täti vastaa
        läskikö? kirjoitti:

        mä oon ite 11 vuotias 150cm ja painan 47 kiloo oonks mä läski kun mun yks kaveri 0n 148cm ja painoo on 30-34 kg

        Älä huoli, et ole läski.


      • 21321545
        täti vastaa kirjoitti:

        Älä huoli, et ole läski.

        Tunnen yhden 11 vuotiaan(jolla kyllä jotai häikkää...hakkaa kaikkia ja kaikkea) joka on joku metri.


      • sderfsdf
        21321545 kirjoitti:

        Tunnen yhden 11 vuotiaan(jolla kyllä jotai häikkää...hakkaa kaikkia ja kaikkea) joka on joku metri.

        ite oon n. 167-169cm, ja painoa 62kg.


      • asilii
        sderfsdf kirjoitti:

        ite oon n. 167-169cm, ja painoa 62kg.

        Mä oon 150-150cm , tyttö 12 vuotias ja painan 37-38 kg . riippuu onko ilta vai päivä


      • minäss
        asilii kirjoitti:

        Mä oon 150-150cm , tyttö 12 vuotias ja painan 37-38 kg . riippuu onko ilta vai päivä

        Oon 13-vuotias oon 150.3 cm pitkä ja painan 38.8-39.4 kg riippuu vähän.


      • 11-vuotias urpo
        läskikö? kirjoitti:

        mä oon ite 11 vuotias 150cm ja painan 47 kiloo oonks mä läski kun mun yks kaveri 0n 148cm ja painoo on 30-34 kg

        Taivas varjele, et ole...


    • TOIVOTON girl

      JUUUH......... nii no mä oon 12 paitsi 3 kk päästä 13v. (Oon tyttö ja menkat on jo alkanu)
      Pituutta on vaan 148 cm
      Painoa on jo 55kg
      Että oonko ylipainonen????? VASTATKAA PLEASE ,OON AIKA EPÄTOIVONEN JA HALUUN TIETÄÄ

      • TYTTÖ98

        ET SÄ MUN MIELESTÄ OO YLIPAINOINEN!!!!!ITE OON 11 PITUUTTA ON 150 TAI 151 JA PAINOO ON 51


      • 98
        TYTTÖ98 kirjoitti:

        ET SÄ MUN MIELESTÄ OO YLIPAINOINEN!!!!!ITE OON 11 PITUUTTA ON 150 TAI 151 JA PAINOO ON 51

        oon 12v ja oon 170 cm ja melkeen 80kg mä oon ylipainoinen vaikka muut väittää muuta ja meijän luokal on yks yli 100kg


      • tsemppiä:D

        sä oot pikkasen ylipainonen jos multa kysytään, mut älä nyt laihuttaan rupea, kantsii alkaa lenkkeillä, mä sain silleen kahes viikos 2 kiloo pois muuttamatta ees ruokavalioo ja vyötärönypäryski on nyt pienentyny jotain 7 cm. oon siis 12v, 150 cm ja 42 kg =)


      • tyttö

        et oo mun mielestä :)


    • TYTTÖTYTTÖ...

      Oon tyttö (niinku varmaan otsikosta luit). Ääh, mitä mä tässä turhia rupeen jankkaamaan :D Suoraan siis asiaan. Oon 12 ja puol vuotta ja pituutta löytyy 149 cm. Paino on öö... 34-37. Jotain siltä väliltä.

      • pojuv

        Ei helvetti. NAISELLA PITÄÄ OLLA MUOTOJA, EI SAA OLLA MIKÄÄN LUIKKU! 12v tytölle olisi ihanne paino mielestäni 12v/156cm/53kg, tuota laihempia on alipainoisia ällöttäviä tyttöi! 53kg pitäis 155cm tytön painaa. naisella hei pitää olla muotoja eikä mikää luuranko ;)

        t: poika 14v


      • Säälinaloittajaa
        pojuv kirjoitti:

        Ei helvetti. NAISELLA PITÄÄ OLLA MUOTOJA, EI SAA OLLA MIKÄÄN LUIKKU! 12v tytölle olisi ihanne paino mielestäni 12v/156cm/53kg, tuota laihempia on alipainoisia ällöttäviä tyttöi! 53kg pitäis 155cm tytön painaa. naisella hei pitää olla muotoja eikä mikää luuranko ;)

        t: poika 14v

        Tuskin edes olet poika! Aloittajalla on melkoinen ihrapallotyttö! Olen vuoden vanhempi ja kevyeempi sellaiset 15 kiloo ja muotota on !


      • VIHAINEN LAPSI
        Säälinaloittajaa kirjoitti:

        Tuskin edes olet poika! Aloittajalla on melkoinen ihrapallotyttö! Olen vuoden vanhempi ja kevyeempi sellaiset 15 kiloo ja muotota on !

        NYT MULLA MENI HERMOT!!!!!!!!!MITÄ TE AIKUISET TOISTEN LASTEN PAINOSTA PUHUTTE TOLLAISEEN SÄVYYN ESIM."SANO JO TOLLE IHRAPALLOLLES ET RUPEE LAIHTUMAAN"JA SIT TYHMÄT IHMISET SANOO OMIA PAINOJAAN JA MOITTIVAT TOISIA!!!!!AJATELKAA MILTÄ TON KESKUSTELUN ALOITTAJALSTA TUNTUU,KUN KAIKKI MOITTII SEN LASTA LÄSKIKSI!!!!!HÄVETKÄÄÄÄÄ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!AIKUISET!!!!!!!JOTKA!!!!!!!KERTOVAT LASTENSA "PAINOJA"!!!!!!ETTEKÖ TE TAJUU ETTÄ NEE LAPSET ON VOINU VALEHDELLA!!!!!!!!!!!


      • Milllllleeey
        pojuv kirjoitti:

        Ei helvetti. NAISELLA PITÄÄ OLLA MUOTOJA, EI SAA OLLA MIKÄÄN LUIKKU! 12v tytölle olisi ihanne paino mielestäni 12v/156cm/53kg, tuota laihempia on alipainoisia ällöttäviä tyttöi! 53kg pitäis 155cm tytön painaa. naisella hei pitää olla muotoja eikä mikää luuranko ;)

        t: poika 14v

        Mä oon 156/jotain 50kg en häpeä itseäni


      • asdfghjklöä'
        pojuv kirjoitti:

        Ei helvetti. NAISELLA PITÄÄ OLLA MUOTOJA, EI SAA OLLA MIKÄÄN LUIKKU! 12v tytölle olisi ihanne paino mielestäni 12v/156cm/53kg, tuota laihempia on alipainoisia ällöttäviä tyttöi! 53kg pitäis 155cm tytön painaa. naisella hei pitää olla muotoja eikä mikää luuranko ;)

        t: poika 14v

        Olen 13.v tyttö ja olen 160 cm pitkä ja 48 kg. En todellakaan ole luurangonlaiha, vaan täysin normaali, kehittynyt ja urheilullinen.


      • sopivahan
        Milllllleeey kirjoitti:

        Mä oon 156/jotain 50kg en häpeä itseäni

        toi on :)))


      • Ei pidä ideasta
        VIHAINEN LAPSI kirjoitti:

        NYT MULLA MENI HERMOT!!!!!!!!!MITÄ TE AIKUISET TOISTEN LASTEN PAINOSTA PUHUTTE TOLLAISEEN SÄVYYN ESIM."SANO JO TOLLE IHRAPALLOLLES ET RUPEE LAIHTUMAAN"JA SIT TYHMÄT IHMISET SANOO OMIA PAINOJAAN JA MOITTIVAT TOISIA!!!!!AJATELKAA MILTÄ TON KESKUSTELUN ALOITTAJALSTA TUNTUU,KUN KAIKKI MOITTII SEN LASTA LÄSKIKSI!!!!!HÄVETKÄÄÄÄÄ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!AIKUISET!!!!!!!JOTKA!!!!!!!KERTOVAT LASTENSA "PAINOJA"!!!!!!ETTEKÖ TE TAJUU ETTÄ NEE LAPSET ON VOINU VALEHDELLA!!!!!!!!!!!

        Niin ja ei varmaan omista lapsistanne tuntus kivalle kun täällä netissä niitten painoja vittu ilmoitellaan!! En minäkään pitäisi jos vanhempani kirjottaisi nettiin minun painoni ja haukkus päälle läskiks!! SIIS MIETTIKÄÄ VÄHÄN JÄRJELLÄNNE!!!!


      • siitässait
        pojuv kirjoitti:

        Ei helvetti. NAISELLA PITÄÄ OLLA MUOTOJA, EI SAA OLLA MIKÄÄN LUIKKU! 12v tytölle olisi ihanne paino mielestäni 12v/156cm/53kg, tuota laihempia on alipainoisia ällöttäviä tyttöi! 53kg pitäis 155cm tytön painaa. naisella hei pitää olla muotoja eikä mikää luuranko ;)

        t: poika 14v

        eli siis mä oon liian laiha ja "tikku", kun oon 12v, 160cm ja 46,5kg? ja muotoja löytyy, 70a/75a kupin rinnat, peppu pyöree ja oon muutenki jo naisellisen näkönen.
        ja siis rintoihini en rupee "saamaan lisää" syömällä liikaa ja rasvasta, vaan kyll ne kasvaa viel. alko kasvaa vast tänä vuonna. ja oon siis tyttö, kuten jo päättelitkin;D


      • Aivoihrapallero
        Säälinaloittajaa kirjoitti:

        Tuskin edes olet poika! Aloittajalla on melkoinen ihrapallotyttö! Olen vuoden vanhempi ja kevyeempi sellaiset 15 kiloo ja muotota on !

        Mikäs ihrapallo sinä sitten olet? Henkistä ihraa taitaa aivoissa riittää.


    • johskman

      ja varsinkin läski

      • snadi...skidi

        siitä on jo kolme vuotta aikaa kun ketju alkoi, mahtaako tyttö olla vielä yhtä pieni?????


      • tyttelityy14567
        snadi...skidi kirjoitti:

        siitä on jo kolme vuotta aikaa kun ketju alkoi, mahtaako tyttö olla vielä yhtä pieni?????

        Oon 156 cm (: 12.v ja painan 45-46 kg


    • asdfghjklöäwertyuio

      oon 12 ja 171 cm pitä [poika]

      • ABRKAKSAn

        Sanoisin että 12 vuotiaat pojat ovat tyypillisesti joko hieman yli tai alle 150 cm pitkiä, tytöt yleensä himpun verran yli 150 cm pitkiä. Lisäksi on tyypillistä, että 12 vuotiaalla tytöllä ovat rinnat kasvaneet jo noin vuoden-pari verran. Kuukautiset alkavat yleensä keskimäärin vähän ennen 13 vuoden täyttöä. Kuukautisten jälkeen kasvu voi jatkua vielä vuosia, mutta aikaisempaa huomattavasti hitaampana, pituutta tulee noin 5-10 kuukautisten alun jälkeen, toisinaan jopa alle 5 cm. 14 vuotiaissa pojat ovat noin 160 cm ja tytöt lähemmäs 165 cm jo, ja 16 vuotiaissa tytöt keskimäärin 165 ja pojat 175. 18 vuotiaissa pojat noin 180cm ja tytöt edelleen sen 165 cm, elleivät ole kasvaneet pari milliä vielä.


      • Rouva Turner
        ABRKAKSAn kirjoitti:

        Sanoisin että 12 vuotiaat pojat ovat tyypillisesti joko hieman yli tai alle 150 cm pitkiä, tytöt yleensä himpun verran yli 150 cm pitkiä. Lisäksi on tyypillistä, että 12 vuotiaalla tytöllä ovat rinnat kasvaneet jo noin vuoden-pari verran. Kuukautiset alkavat yleensä keskimäärin vähän ennen 13 vuoden täyttöä. Kuukautisten jälkeen kasvu voi jatkua vielä vuosia, mutta aikaisempaa huomattavasti hitaampana, pituutta tulee noin 5-10 kuukautisten alun jälkeen, toisinaan jopa alle 5 cm. 14 vuotiaissa pojat ovat noin 160 cm ja tytöt lähemmäs 165 cm jo, ja 16 vuotiaissa tytöt keskimäärin 165 ja pojat 175. 18 vuotiaissa pojat noin 180cm ja tytöt edelleen sen 165 cm, elleivät ole kasvaneet pari milliä vielä.

        Voisiko tyttärelläsi olla Turnerin syndrooma? Yhdellä siskollani on ja hän on vain 148 cm pitkä, mutta muuten täsin normaali, murrosikä ja lasten saanti tapahtui ihan normaalisti. Me kolme muuta siskoa olemme kaikki 165-175 senttisiä ja äitimme on 170 cm ja isä 180 cm.


      • tonttuukko
        Rouva Turner kirjoitti:

        Voisiko tyttärelläsi olla Turnerin syndrooma? Yhdellä siskollani on ja hän on vain 148 cm pitkä, mutta muuten täsin normaali, murrosikä ja lasten saanti tapahtui ihan normaalisti. Me kolme muuta siskoa olemme kaikki 165-175 senttisiä ja äitimme on 170 cm ja isä 180 cm.

        Itse olin 12-vuotiaana 160 cm pitkä, mutta pituus on hyvin yksilöllinen asia, joten ei voi sanoa mikä on normaalia ja mikä ei. Luokallani oli 12-vuotiaana eräs tyttö, joka oli alle 140cm mutta silti täysin normaali :) Eli kyllä tyttäresi on normaali.


      • rgesagedg
        tonttuukko kirjoitti:

        Itse olin 12-vuotiaana 160 cm pitkä, mutta pituus on hyvin yksilöllinen asia, joten ei voi sanoa mikä on normaalia ja mikä ei. Luokallani oli 12-vuotiaana eräs tyttö, joka oli alle 140cm mutta silti täysin normaali :) Eli kyllä tyttäresi on normaali.

        mä olin 11 v 200 metrii


    • Nimeton98

      Mäkin olen n. 141 cm pitkä sekä 12-vuotias myös. Painan jtn 30-33 kg. Mulla ei menkkoja vielä alkanutkaa oo.

    • lyhytkasvuinen

      Ärsyttää nämä pituudesta vouhottajat. Täällä inistään ellei 12v ole jo 160cm vähintään. Eikö jokainen ole sen pituinen kuin on. Itsekin olen lyhytkasvuinen (160cm 54kg) ja ikää löytyy jo 16v. Ja olen poika.

    • heyheyyyyhey92

      Oon nyt 18 v. ja 161 cm, 13veenä olin vain 150 cm ku menkat alko. Siin meni sit pari vuotta et olin n.155cm eli tais olla joskus 15veenä. Sit yllättäen ku ajattelin et tähän tää kasvu loppu, kasvoinki vielä tähän vuoteen asti. Lääkäri ei meinannu uskoa ku mittas mut vähän aikaa sitte ja olin kasvanu 17veestä (n.157cm) 161-senttiseks. Et jotkut kasvaa näinkin hitaasti/oudosti. En oo edelleenkään edes varma onks mun kasvu loppunu kokonaan ku mulle ei ikinä tullu ns "kasvupyrähdystä" vaan senttejä tuli aina vaa muutama kerrallaan. :)

      • Mä vaaaaaiiin

        Mä oon 10v ja oon 158 :)


    • ,,,,,,

      1kk päästä 11v tyttö ja on 151cm 45kg, terkkarilla sanoi et normaali paino pituuteen ja ikään. Ja tyttäresi paino tasaantuu kun tulee lisää senttejä

    • en ole läski !

      on normaali pituinen mutta se on mega läski ;) laittakaa peukalo ylöspäin jos olette samaa mieltä.

    • Moikkani

      Mä olen itse 11-vuotias. Oon 167 cm pitkä ja painan 61 kg. 12-vuotiaan norm. pituus mielestäni n. 160 cm!

      • moijeah

        täytin tuossa pariviikkoa sitten 12 ja olen jo aikuisen mittanen (185) ja esim yksi tuntemani tyttö on 13 ja 137 pitkä toisinkuin yksi 12v tuntemani tyttö on 175, pituus on yksilöllistä!!


      • Apua, olen huolestun
        moijeah kirjoitti:

        täytin tuossa pariviikkoa sitten 12 ja olen jo aikuisen mittanen (185) ja esim yksi tuntemani tyttö on 13 ja 137 pitkä toisinkuin yksi 12v tuntemani tyttö on 175, pituus on yksilöllistä!!

        Olen 11-vuotias ja kuukautiseni ovat alkaneet ja olen 155 cma pitkä ja painan jotain vähän yli 40 kiloa olenko ok? Minusta tuntuu että olen kauhean lihava!


      • minäolensinäoletpada
        Apua, olen huolestun kirjoitti:

        Olen 11-vuotias ja kuukautiseni ovat alkaneet ja olen 155 cma pitkä ja painan jotain vähän yli 40 kiloa olenko ok? Minusta tuntuu että olen kauhean lihava!

        Mä olen ihan kohta 14, ja pituutta löytyy 144cm...
        Mutta mut on ennustettu vielä vuoden 2010 syyskuussa 168cm :D


      • Yksilöllinen-Likka
        minäolensinäoletpada kirjoitti:

        Mä olen ihan kohta 14, ja pituutta löytyy 144cm...
        Mutta mut on ennustettu vielä vuoden 2010 syyskuussa 168cm :D

        Kuulkaas kaikki, pituus on täysin yksilöllistä! Mun luokalla (oon 5 lk.) on yks 140 cm pitkä ja yks 170 cm pitkä, repikää siitä! Ite on 3 kk päästä 12-v ja oon 156 cm ja 38 kg, olenko normaali?


      • Olet.....
        Yksilöllinen-Likka kirjoitti:

        Kuulkaas kaikki, pituus on täysin yksilöllistä! Mun luokalla (oon 5 lk.) on yks 140 cm pitkä ja yks 170 cm pitkä, repikää siitä! Ite on 3 kk päästä 12-v ja oon 156 cm ja 38 kg, olenko normaali?

        hyvin hoikka tyttö, mutta vielä normaalin rajoissa. Syöthän monipuolisesti ja terveellisesti 3 kertaa päivässä, niin ei ole mitään hätää. Olet varmasti kasvanut pituutta viimeaikoina aika nopeasti. Kunhan pituuskasvu tasaantuu, niin saat varmasti vielä lihaa luiden päälle :)


    • Antton 98

      Pituuserot ovat juurikin tässä iässä aika suuria, sillä itse olen 12-vuotias 175-cm poika, ja meidän luokalla on lyhyimmät jopa 150cm pitkiä. :)

    • nikovastamaki

      olen poika olen 10.v painan 43kg pituutta minulla on 147cm oon meijän luokan pisimmistä päästä :D

    • nikovastamaki

      olen poika. olen 10.v olen 45,6 pituutta minulla on 147cm

      onko se normaalia. :D

    • 12v

      Oon 12 vuotias ja painan noin.36,5kg ja pitkä 147cm? Onko normaalia?

    • giwqohejg0isdp

      Oon ite 12 vutias ja näytän mielestäni luhavalta mutta en paina kuin n.36,5kg ja olen n.146cm pitkä???
      Normaalia?

    • mie98

      mä oon 12/159/42 --- normaalia? (:

    • mUrKkU!....

      Mä oon 12w tyttö....oon 170\70kg........ja menkatki o alkanu..oon ylpee isoista rinnoistani en häpeä itseäni pukeudun niinkuin itse haluan enkä välitä mitä muut ajattelee mulle on aivan vitun sama!.. =P

    • 165cm

      Olen 11 wee tyttö ja 165cm pitkä.. Painan 41kg.

    • girlgirl_asd

      minä olen 12 vuotta ja olen 142 cm pitkä, 45 kiloa ja minulla on mahaa paljon. miten laihdun?

    • asdiasdiasdiasdi

      itse olen 12v. pituutta 162 ja painoa 42-43 kg.

    • Vastaaja tyyppi

      Luulisin että noin 150-165

    • liian laiha

      minun tyttöni on 12-vuotias, pitkä 163 ja painaa 36kg. Ravintoterapeutilla käytiin kun oli kuulemma niin laiha.

      • entinenanorektikko

        jep, anorektikon painonen:( siis sun tyttös.


    • haliulipuli

      oon 12v 160cm 55kg tytsy

    • Vilts0

      14v poika 165 cm painoa 56 kg mistä osa lihasmassaa:P

    • Trlololol

      Mä oon 14 v poika 184cm Ja 74 kg kaikki kaverit päätä lyhyempiä!!

    • äääääää

      Minua kiinnostas tietää mikä oli alottajan tyttären pituuskasvuennuste, siis se joka neuvolassa annetaan? Minä oon 159cm, kuukautiset alko 11v ja kasvoin reippaasti sen jälkeen. Olin hirvittävän laiha ja siitä huomauteltiin. Miksiköhän tulin raskaaksi vasta 65 kilosena? Vaikka se on ihannemittojen mukaan jo ylipainoa minun ikäiselleni? Näin jälkikäteen ajatellen 60 kg painavanakin olin aivan liian laiha, omasta mielestäni. Onkohan nuo "ihannepainot ja pituudet" aivan kohillaan?

    • ere435
    • SHORT GIRL9

      Mä oon 12 -vuotias 143 cm pitkä ja painan 36 kg. Mul ei oo viä kuukautisia. mä ihmettelen ku kaikki meijen luokkalaiset on IHAN KAUHEAN pitkiä.154-164 cm, tunnen itseni niin lyhyeks... must ei oo kivaa ku ne vaan haukkuu. kaikki painaakin yli 40 kg.

    • 11v. tytsy

      oon 11v. tyttö, 158cm, 52kg ja oon ylpeä muodoistani!

    • fajwiuijznjwe

      Ite olin 12 v:na joku 158 cm pitkä ja painoin noin 50 kg. Tässä iässä tietty pituus- ja painoerot voi olla suuriakin. Eli ei siinä mielessä "pituus mittarimato" kannata huolestua. Liikuntaa vaan kohtuullisesti tytölle!

    • Ylipainoinenko?

      Painanko liikaa,
      Kun olen 11,9-v.
      Painan 51 kg ja
      pituus on 151 cm.

    • lyhytvai

      Oonko liian lyhyt? 155,5 40 kg 12 vee

    • oon normi

      oon 12, painan saman verran ku tyttäres, ja oon 157 cm pitkä................

    • normi????

      oon 12, painan luultavasti jotai 37 kg ja oon n. 158 cm pitkä ku viimeks mitattii... oon aina ollu aika laiha tikku. tunnen myös itteni aika lyhyeks ku luokal on jotai yli 150 cm kavereit ja ykski vaa haukkuu lyhyeks! oonks normi????

    • VASTATKAA!!!

      Mä oon 11, painan 44 kg ja oon 149 cm pitkä. Onks se hyvä???

    • 149

      oon 11 ja oon 149cm ja 30kg ja oon mielestäni sopiva?

    • :)))

      149/aika laiha oot ku mun 8v. pikkuveli on 30kg ja ihan normaali

    • laiha ;)n

      ITTE OON HEI KUULE 13 VUOTTA JA 140 SENTTII PITKÄ PAINAN 29 KILOA . VOIN SANOA ETTÄ EN OLE ANOREKTIKKO TAI MIKÄÄ TÄLLÄNE S:

    • koripalloilija

      Musrt oli aika tyhmää et jotku sanoo et 170 senttisten pitäis olla 55-65! Ensinäki kaikki kehittyy eri aikaan. Pituus saattaa välillä jäädä jälkeen ja toisin päin. Itte olen n. 170 ja painan 49. Olen aika pitkä ja hoikka, eli vähän niinkuin ihanne :D mut olen myös sitä mieltä että pienet ja sirot ovat TODELLA kauniita. Joskus tulee vähän paha mieli kun jotkun on sillee : pätkät on söpöi ja kivoi!, ku mullakin on ollut aika paljon ongelmia pituuden kanssa. Tästä kasvan vielä sen 5 senttiä suunnilleen :) kiitos jos kommentoitte!

    • RandOmiZe PerSoN

      En ole mikään expertti näissä mutta painon pitää kurissa hyvä terveellinen ruokavalio, oikea määrä lepoa ja liikuntaa. Ja kerran viikossa herkuttelu ei kuulemma ole haitaksi.

    • fgxfd

      mä oon 12w pituus 165cm ja paino 62.6 onko palio??

    • Hhmm...

      Oon 11.w ja 150cm.Paljo pitäis painaa?Painan 47kg oonko pallo?

    • heijoku <3

      Oon 12v ja oon 149cm pitkä ja painan 40 kg olenko normaali ?:)

    • R4nd0m

      oonko mä normaali painan 35kg pituutta on 158cm ja oon 12v.

    • hih ^^

      HUHUU! Olen 15 ja en enään kasva. Ja olen huimat 155 cm : D

    • mummo

      mitä vitu välii sil o et kui pitkä o kuha vaa paino on normaaliXD

    • yhjjytj

      175cm 13w

    • shortgirl

      No ei siitä mun mielestä tarvitse huolestua, mä olen kohta 12v. ja vain n. 130cm.. Painoa on mulla alle 30kg, eikä kuukautiset oo alkanu. Kasvupyrähdystä ei oo ollu vielä.

    • Aikuiset autakaa

      Moi! Olen tämmöine LÄKSKI! ☺
      Tietoa:
      Ikä: 12w
      Piituus: 154 cm
      Painan: 50.7 kg

      Onko lihava?
      Miten saan lahdutaa?
      Saisinko vastuksen nopesti

    • Paramore<3

      Oon 13 vuotias nytte mut ei oo kauaa kun olin vielä 12. Kun olin 12,5v nii olin about 158cm ja olin normaali pitunen meiän luokalta (= eli siitä pituusrivistä olin todella keskellä) no nyt kun menin 7lk koulu vaihtu ja luokkaki vaihtu niin oon luokkani pisinpiä 164cm painan 51-52kg. Meiän luokan lyhyin on varmaankin yks mun kavereista 154cm taikka sitte luokkakaveri 150cm. Koulussa hengaan 4 tietyn ihmisen seuras yks niistä ei oo mun luokal mut 7lk silti on noi 157cm. 2 niistä tunnen jo ennestään vanhasta koulusta jotka just on toi 154cm ''kääpiö'' ja sitte toi joka ei oo minu luokal. sit on 2 uutta jotka oon tavannu ja toinen on n.160cm ja toinen n.164cm eli minu pitune. et pituus vaihtelee kaikilla ihan hurjasti. et ei oo sitä normaali pituutta 13 vuotiaski tajuu sen.

    • pitkä poika

      Mää oon 11v ja mä oon 171cm(eli meiän luokan pisin).mutta painan 45 kg

      • Pituuuuuuuuuuuutta.

        Ei saakeli ku oot pitkä. Ite oon 12v, kohta 13v ja oon n.150cm pitkä. (Meidän luokan lyhyin)


    • Tällasta...

      Mun pikkusisko joka on 13 on muistaakseni 138cm ja painaa 28kg niin... terkkari sano et kun kuukautise on alkanu niin noin 3 vuoden päästä se kasvu alkaa tyssään. En itekkään mikään hujoppi ole kans 13 pituutta noin 153cm ja paino on 45kg D:

    • y_45 Näkymätön

      Hei älkää viittikö, oon 12, 157 cm ja painan 47 kiloa! On ärsyttävää kattoa peiliin ja huomata pömppämaha! Mutta No problem, kasvupyrähdys tulee, ja karistaa ne kilot! kuvitelkaa purkkaklönttiä, jos sitä venyttää, sehän menee vaan laihemmaks! Kuvitelkaa meitä! Sama tapa! Älkää huoliko, kohta te kasvatte ja laihdutte (:

    • BeatyGirl

      Totah... minä tässä vaan ihmettenpituutta suhteessa painoon. Itse olen 12w 156cm ja painoa 45kg nii nettä... Nooh, iahn tavallinen 11w oonnähny olevan 135cm ja silleen muuten ihan normi ärsyke.

    • minä

      hei !
      olen itse 12.v ja olen 169cm pitkä ja painan 53k oonko normaali ?
      olen muita pitempi mutta menkkani ovat alkaneet kasvanko siis enää paljon ?

    • 12w

      Oon 12w ja oon 164cm pitkä ja painan 46 kg.Menkat on alkanu vuos sitten ja oon kasvanu viel senki jälkeen.

    • PITKÄ

      No, itse olen 12w ja pituutta löytyy ihan liikaa, 172cm. Olen pisin oppilas koko ala-asteella..

    • 12.w

      en tiiä muista mutta haluaisin itse olla nlyhyempi kaksitoista vuotiaana !

    • daaaaaaaaaaa

      mää oon 9 ja oon 141 cm pitkä daa

    • DAA DAA

      no IHQ daa vaan itelles ja oot aika lyhyt SKANDAALI !!!! :O

    • momom

      Oon 13v poika pituutta on lähemmäs 180 ja painoa vähän yli 70 kg.

    • MIntspear

      Olen 12-vuotias /täytin viime viikolla) ja 160cm pitkä.
      Painoa on 39kg (pitäis varmaan olla enemmänkin)

    • Hujoppi99

      Minäpäs olenkin hei 182 cm pitkä vaikka täytin just 13 :)

    • 12v

      Oon 12v, 165cm(:D) ja 49kg. Haluaisin painaa lähemmäs 40kg>:I

    • puppeliduu

      Hei! Täytän piakkoin 12v. ja oon 146 cm pitkä ja painan 39,3kg. Onks se hyvä?
      oikeesti oon huolissani! menkat ei oo viel alkanut joten pituutta pitäs viel tulla.

    • okjhb

      Moi! Oon 13 vuotta ja menkat ei vielä alkaneet, kaikilla kavereilla on jo?

    • puppeliduu

      Ei kavereiden tarvii tietää onks ne alkanut!! Kaikki kehittyy omaan tahtiinsa. Mulla on sukulainen jolla menkat alko 15-vuotiaana. Eikä menkat oo loppujen lopuks niin erikoinen asia et niistä pitäs vouhottaa! Anna itselles aikaa kehittyä, kyllä ne menkat alkaa kun on sen aika.

      • puppeliduu

        Hei muuten tästä keskustelusta on tullu lasten valtaama !! Et kattokaa nyt aikuiset!!! Lapset kattoo näit keskusteluita nii ei niistä oo mukavaa nähä et: hetkonen mun mitat on tääl ja mun äiti on huolissaan!! Ei mekään ilmoitella vanhempiemma mittoja netissä!! Ei teil aikuisil oo oikeutta ilmoitella meiän!!!


    • ei kiva:(

      olen 12v tyttö ja olen noin 163cm. menkat ovat alkaneet jo 10v, joten en kasva enään kovinkaan paljoa. :((

    • 12V PULLERO

      Oon 12v tyttö pituutta 146 ja painoo noin 38 kg oonko normaaliii ? :c
      Tunnen itteni läskiks :(

      • Pyöreähkö

        Sama juttu tällä oon11v ja oon noin 154cm pitkä ja painan noin vähän yli 40 kg mut kaikki sanoo et näytän ihan normaalilta mut jotenkin tuntuu et oon lihava mut vatsa lihaksia tuntuu jos tiukennan ne mut silti tuntuu et oon lihava. Oonko ylipainoinen?


      • Super pätkä

        Oot täysin normi, mä oon 11, Joulukuussa sit 12 pituus nyt on vaan 141, kun taas meidän luokalla yks on 159, 147, ja tämmösiä pitkiä.. Paino on mulla vaan 31 kg..


    • Short

      itse olen 13 vuotias poika ja pituus on 145cm
      eli ei valittamista tytön pituudesta

    • min'ä

      eikö muka lapsetki sais kirjotella tänne on sun äiti kyllä aika ylihuolehtiva !
      ja sä semmonen nössö ai oisko sun äitillä jotaki NS mahtavia vinkkejä meille ??
      ky

    • Poika 13v

      Moikka!

      Oon 13v just täyttäny poika ja oon 144cm pitkä ja painan 32 kg....


      Onko mulla siis jotain ongelmii? Omat luokkalaiset on mua isompii :(

    • lyhyt:(

      juuh ei hätää sul ite oon 12 wee tyttö kans ja oon 142 cm pitkä ka painan30-33 kg riippuu oonko syöny vai en.

    • udydmgku

      No onhan se vähän lyhyt, MUTTA: Mun luokal (oon saman ikänen ja 165xD) on 3 suunnilleen ton pitusta tyyppiä. Meidän luokan lyhin on 140cm ja pisin 170cm:D

    • tyttö

      eli oon 12.w ja oon pituudeltaan 158 ja painan noin....58 kg... oonko ylipainone?? :OO

    • Äiti huolissaan'

      Lapseni on 4luokalla ja painaa 50-57kiloa pitäisikö huolestua

    • pitkä lapsi?

      En tiedä kuinka pitkä "pitäisi" olla mutta minulla lapsi täytti juuri 12vuotta ja on 152cm,painoa 46kg.
      Itse olen 172cm ja isänsä 184cm. Minulla alkoi kuukautiset todella myöhään alipainoisuuden vuoksi,olin 15vuotias kun kuukautiseni alkoivat mutta kyllä minä kasvoin silti sen jälkeen.

    • jr9obornob

      Mulla on ihan helvetin huono itsetunto. 12 / 163 / 72.. oon ihan vitun painava :DD mun rinnankoko on 75a ja housukoko 38-40, ja oon meiän luokan pisin tyttö. lyhyeimmät meiän luokal on jopa 134cm, yks poika :o

    • pooikaaa

      olen 12v poika pituus 163 paino 55

    • moimoihuhudgu

      Oonko ylipainoinen painan 35 140cm 11

    • Pikkutyttö...:DD

      On ite jotain 153-155, ja haluaisin kasvaa viellä 163 centtiseksi:) Oisko mulla mitään mahiksia?

    • Pikkutyttö...:DD

      Oon 12v.

    • :DD

      Kyllä mä ainaki luulen että sä kasvat viellä 163cm pitkäksi:)

    • normaali ?

      täytän joulukuussa 13 , oon tyttö & 166 cm & 53 kg . oonko normaali ?

    • plo

      älkää jasako ressata näist asioist noi nuorena! ;) ite oon aina ollu laiha ja tuun vrmaa oleeki vaikka syön enemmä ku normaalisti . 16v poika 183 cm 55 kg kyllä se paino josku tulee jos on tullaksee!
      ps . saman pitunen tyttö painaa luonnolisesti enemmän

    • pitkä

      tuttuni tytöllä alkoi kuukautiset myös 11vuotiaana muttakasvoi silti pituutta viel 30cm

    • määmäää

      Täytän kohta 14 ja oon 161cm pitkä ja painan 51kg oonko normaali??

    • ede1

      oon 11v 160cm 59,8 kg oonko ylipainonen pitäiskö käydä lenkillä joka päivä kaks kertaa toissa pääivänä painoin 62kg minusta lenkki toimii ja terveellisesti syöminen kertokaa miälipiteenne psz

      • ............

        Olet lievästi ylipainoinen.


    • MORO

      Oonko mä teijän mielestä läski jos oon 157cm pitkä ja 58kg painava? Oon siis 12 vuotias. Painoindeksi sanoo että hieman ylipainoinen:D Mut eihän sehaittaa jos on vähän läski.

    • pple

      Meijän tytöt on 12v 14v ja 16v kaikilla kuukautiset alkaneet noin 10 vuotiiaana. Seksistä tietävät jo kaikki. Nuorin lapsi eli 12v on nyt noin. 150cm seuraava o aika saman pituinen! Vanhin on jo ainakin 160cm, joten sellaisen 12v keskimääräinen pituus on minun mielestäni normaali jos se on 145-160cm'

    • olen poika

      Oon 12 vuotias oon 159.8cm pitkä ja painan 56.8 kg.Paino indeksi on 26.4 (Lievästi ylipainoinen) Et oonko pahasti läski?? Ja paljon 12 vuotiaan normaali vyötärön ympärys on??

    • tytsi6

      oon 12 v. tyttö n. 170cm pitkä ja painan 56kg oonko läski ?? Oon toosi pitkä eikä menkkoja oo viel ..En tod haluais olla 2m ,et mulla on ongelma ,et tuleeks musta joku 2m ...;D

    • suvi5

      Hei!
      Oon 12 vuotias ja olen 159-160 cm pitkä ja painan 57 kg ei ole vielä alkanut kuukautiset, mutta siskonikin on minua lyhyempi ja noin saman painoinen ja hän on 19 vuotias, tiettyä pituutta ei ole minkään ikäisillä ihmisillä, koska kaikki ovat erilaisia. Ei pituutta määritellä missään iässä , mutta tuo paino on toisaalta huolestuttavaa tai minä olisin huolestunut ainakin .

    • tuuperoinen2000

      hei! kuukausten takia tyttärelläsi saattaa olla kasvaminen loppunut ja odottakaa vain hänelle voi tulla vielä kasvupyrähdys tuossa lähi aikoina.(ei huolta)

      • afdqa

        Moi oon 9 v ja 7 kk ja oon 147 cm oon liian pitkä!!!!!!!? Haluaisin kasvaa 180 cm, on mahollista.


    • 12-vuotias tyttö

      Moi!! Oon 12 vuotias tyttö. Mä oon noin 155 cm pitkä ja painan 52 kg. Oks mulla ylipainoa??? Omasta mielestä on =(

    • epävarma itsestään

      itse olen kaksitoista,155cm pitkä ja paina 43kg. Harrastan joukkuevoimistelua neljä kertaa viikossa. olenko sopusuhtainen tyttö?

      • epävarma itsestään

        ja kuukautiseni eivät ole alkaneet.


    • outo tyyppi

      Oot musta vähä liian laiha...mutta kyllä painoo tulee jossain vaiheessa ;)

      • normaali(ko)?

        Oon 12-vuotias tyttö, painan 44kg ja oon 161cm pitkä. Oonko normaali?


    • gei1

      Olet normaali mutta hiukan laihanpuoleinen. Painoa tulee jos tulee :)

    • Surulline.

      Olen itse vain 132 cm ja 11 vuotias. Se on kyllä totta että silloin kiusataan joka päivä :(

      • Bomzy

        Mitä ihmettä?


      • Pullukka
        Bomzy kirjoitti:

        Mitä ihmettä?

        Olen 12 vuotias, 149 cm ja 40 kg. Jouduin terveyshoitajan tarkkailussa koska olin kesästä laihtunut 3kg ja pituutta tullu 4 cm. olen sen takia etten laihtuisi enempää. Minusta olen lihava! Olen luokkani lihavampia joten minusta minun pitäisikin laihduttaa! Mitä mieltä olette asiasta?


    • 11 v?

      Olenko normi kun ole 143 cm pitkä ja painan 44 kg ? Olen luokan painavin tyttö mut toisiks pisin 11 v.

      • 11 v?

        Oonsiis 144,5 cm pitkä ja painan noin 44,6 kg


      • Hansu hanhi
        11 v? kirjoitti:

        Oonsiis 144,5 cm pitkä ja painan noin 44,6 kg

        Kun oon lukenu näit viestei huomaan, että ootte sopivan painosii... Itse olen 11w painan 42 kiloa ja oon 141senttiii.... Joten en oo mikään ihan normaali. Harrastan yrheiluu tosi paljon pelaan siis ihan et pääsen ens vuonna SM-kisoihin koripallossa. No... Must ei oo noloo myöntää että käyn joskus kaapilla syömässä... Mä oon käyny koulussa ihan kuraattorilla yms... Sen takia että mua on haukuttu liikalihavaksi, läskiksi yms... Mut en välitä!! Ei oo viel alkanu menkat... Mut muut yms... Alkanu kehittyy... Ja sit must epäiltiin et pituus kasvu saattaa alkaa joku 2-3 vuotta menkkojen jälkeen... Mut ei mua nolota myöntää sitä!!!


      • Hansu hanhi
        11 v? kirjoitti:

        Oonsiis 144,5 cm pitkä ja painan noin 44,6 kg

        Kun oon lukenu näit viestei huomaan, että ootte sopivan painosii... Itse olen 11w painan 42 kiloa ja oon 141senttiii.... Joten en oo mikään ihan normaali. Harrastan yrheiluu tosi paljon pelaan siis ihan et pääsen ens vuonna SM-kisoihin koripallossa. No... Must ei oo noloo myöntää että käyn joskus kaapilla syömässä... Mä oon käyny koulussa ihan kuraattorilla yms... Sen takia että mua on haukuttu liikalihavaksi, läskiksi yms... Mut en välitä!! Ei oo viel alkanu menkat... Mut muut yms... Alkanu kehittyy... Ja sit must epäiltiin et pituus kasvu saattaa alkaa joku 2-3 vuotta menkkojen jälkeen... Mut ei mua nolota myöntää sitä!!!


      • 11v?
        Hansu hanhi kirjoitti:

        Kun oon lukenu näit viestei huomaan, että ootte sopivan painosii... Itse olen 11w painan 42 kiloa ja oon 141senttiii.... Joten en oo mikään ihan normaali. Harrastan yrheiluu tosi paljon pelaan siis ihan et pääsen ens vuonna SM-kisoihin koripallossa. No... Must ei oo noloo myöntää että käyn joskus kaapilla syömässä... Mä oon käyny koulussa ihan kuraattorilla yms... Sen takia että mua on haukuttu liikalihavaksi, läskiksi yms... Mut en välitä!! Ei oo viel alkanu menkat... Mut muut yms... Alkanu kehittyy... Ja sit must epäiltiin et pituus kasvu saattaa alkaa joku 2-3 vuotta menkkojen jälkeen... Mut ei mua nolota myöntää sitä!!!

        Mun äiti on Kyl vaa 152cm pitkä


    • Normaalinaonkivaolla

      Oon 13v. tyttö, painan 54 kg ja olen 156cm pitkä. Oon normaali :)

    • Ainobieber

      Mä oon 12 ja oon nytte 166 cm pitkä ja 58 kiloo

    • tallgirl

      olin 12 vuotiaana 170, perintötekijöiden vuoks

    • xDD

      Niin kukaan ei sitten kertonut ruumiin rakennetta vaan suoraan rupes läskiks haukkuu :(...

    • .........

      ei ole todellakaan mitään huolen aihetta oma tyttö 13w ja painaa n,40kg. Ylä asteella paljon lyhyempiä ja kyllä myös pidenpiä

      • 13w typy

        oonko ylipainoinen kun oon 13w ja 152cm ja painan n.38,5 kg kun musta tuntuu että oon läski


      • 11wtypy
        13w typy kirjoitti:

        oonko ylipainoinen kun oon 13w ja 152cm ja painan n.38,5 kg kun musta tuntuu että oon läski

        No et kyllä oo


    • 12veetyttö

      Itse oon 12.v ja oon 161cm pitkä painoo on n.50kg ja kuukautisetkin alko 12 vuoden ikä vuoden alussa ja oon siis 6 luokalla ja täytän tänä vuonna 13 v, mun mielestä ei oo syytä huoleen kun meijänki luokalla on vielä alle 150 cm tyttöjä ja rinnakkais luokalla vähän vielä enemmmän alle 140cm pituisia tyttöjä ja ihan normaali painoisia ja muuta että ei oo mun mielestä vielä mitään hätää.
      Riippuu myös kans siitä kuinka pitkiä vanhemmat on??
      Mun vanhemmat on molemmat n. 170 vähän alle ja musta kyllä tuntuu että meen vielä niiden ohi ja mulle on sellasta sanottukkin

    • Tyttö12vuottq

      Oon 12 vuotta ja 37kg ja 150cm olenko iha normaali ja rintoja hädintuskin huomaa ei kuukautisia ja musta on vissii tulos 170cm

    • piktäihminen

      12-vuotiaan normaalipituus on siinä 150-160cm. Itse olen 12 ja 175cm, mutta olenkin aina ollut pitkä.

    • 11vee

      Mä oon ite 11 vee tyttö ja painan n. 52 kiloa ja pituutta on 160 cm.

    • lyhyt

      Itte oon 12v poika ja 135cm ja 32kg.. Kaikki on paljon pitempii :)

    • 11vee

      No onhan se aika lyhyt kun itse olen 11 v. ja 163 cm mutta onhan tuo mun saman ikäinen kaverikin 140cm :)

    • NormaaliiVähäLyhyempi

      OOn 12v poika 150cm 37kg oon mielestäni iha ok

    • Mansku123

      Hei mitä järkee verrata omaa tai oman lapsen painoa/pituutta toisiin !? Pituudelle ei voi mitään ja on turha verrata esim. "Olenko läski kun painan 60kg ja samanpituinen kaverini painaa 50kg" se vaaka ei kerro kaikkea, lihas painaa enemmän kuin läski ja kaikki on erilaisia. Joillan voi tulla paino ennen pituutta ja joillain toisinpäin. Eikä sillä ole väliä paljonko lapsi on pitkä tai painaa kunhan on terve.

      Terveisin 12v tyttö mitoissa 166cm 52kg

    • 11vivie

      11 vee tyttö 165-168cm paino 67kg täytän helmikuun lopussa 12 oon luokkani pisin menkat alko 10 vee rinnatki on jo kasvanu kunnolla tunnen itseni ylipainoseks

    • Anonyymi

      Heh mie oon 12v, 170cm ja painan 50kg

    • Anonyymi

      Meidän 12.v on 157cm ja 37.5kg...

    • Anonyymi

      Itse 62 vee poika pituus n. 180 cm paino 85 kg ja papua sekä halukkuutta petipuuhiin löytyy!!

    • Anonyymi

      Itse olen 12v painan n.40 kg ja olen 146cm pitkä

    • Anonyymi

      ite 151

    • Anonyymi

      Olen 12 v poika 171cm ja 89 kg

    • Anonyymi

      Olen 12 ja 168cm ja painan 56kiloa onko se normaali paino

      • Anonyymi

        Sulla on BMI 19.8 ja toises ketjus sanoit että murkkuikä alkanu joten ihan ok.
        Ei oo ylipainoo ja varmaa kasvat vielä pituutta.


    • Anonyymi

      Olen 12 vuotias tyttö 154cm ja painoa 42kg

    • Anonyymi

      Mää oon 12v kohta 13 ja noin 162 pitkä ja painan noin 43kg... ja oon ihan normaali terkan mukaan...

    • Anonyymi

      oon ite 163cm ja painan joku 50kg (painoin ennen enemmän mutta sitte tuli syömishäiriö ja paino nousee pikkuhiljaa) ja oon 12

    • Anonyymi

      Onko normaalia jos olen 12v poika painan 30 kiloa ja pituus on vain 138cm

      • Anonyymi

        On normaalia, ite oon 14v poika ja oon vaan 137 ja 26 kg mut mulle ainakin sanottiin että joillekin voi tulla kasvupyrähdys vasta tosi myöhäänkin nii ei siitä kannata olla huolissaan


    • Anonyymi

      ite oon 12 ja 146cm ja painan vaan joku 30 kiloo :D

    • Anonyymi

      Keskimääräinen 12-vuotiaan tytön pituus vaihtelee hieman eri lähteiden mukaan, mutta useimpien arvioiden mukaan se on noin 150-155 cm. On kuitenkin tärkeää muistaa, että pituus vaihtelee yksilöllisesti perimän ja muiden tekijöiden, kuten ravitsemuksen ja liikunnan, mukaan. Joidenkin lasten kasvu voi myös hidastua hetkeksi, mutta jatkaa kasvamista myöhemmin. Tärkeintä on seurata tyttären kasvua säännöllisesti lääkärin kanssa ja keskustella huolenaiheista hänen terveydestään ja kasvustaan.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1840
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1489
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      125
      1265
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1262
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1180
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      270
      979
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      942
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      107
      895
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      101
      836
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      684
    Aihe