Hevosten ns.HAKKAAMINEN

Liian hyväsydäminen(kö)

Moi!
HALUAISIN TIETÄÄ ETTÄ ONKO HEVOSIA PAKKO AINA HAKATA JOS NE VAIKKA PURASEVAT TAI YRITTÄVÄT?
KAVERINI VÄITTÄÄ ETTÄ OLEN LIIAN KILTTI HEVOSIA/PONEJA KOHTAAN. KAVERINI HOITAA YHTÄ SHETTISTÄ JA JOS

SE KAVERINI YRITTÄÄ OTTAA SITÄ KIINNI LAITUMELTA
JA SIT KU SE ANTAA KIINNI JA VÄHÄN OSOITTAA MIELTÄ ELI VÄHÄN PERUUTTAA JA NOSTAA PÄÄTÄ NIIN
HETI LYYÄN TURPAAN JA SIT VIEL LYYÄN KAULALLE TAI VAIKKA KUN

SE SHETTIS EI USKALLA HYPÄTÄ OJAA JOSSA ON VETTÄ NIIN KUN SE LÄHTEE VÄISTÄÄN POIS SIITÄ JA JYRÄÄ VAHINGOS MELKEIN SEN KAVERINI PÄÄLTÄ NI SE ALKAA TAAS HAKKAAMAAN SITÄ JA REPIIN RIIMUSTA.
ONKOO TÄÄ OIKEEN?

MULLA ON LAPSEN MIELINEN LÄMMINVERI RUUNA HOITSUNA
JA SITÄ EN OLE KUIN KERRAN LYÖNYT JA NYKYÄÄN JOS SE YRITTÄÄ OTTAA MUSTA KII HAMPAILLAN KÄÄNNÄÄN KATSEENI NI SE ON YMMÄRTÄNYT ET SE ON TEHNY VÄÄRIN JA ALKAA NOSTELEEN PÄÄTÄ KUN SE LUULEE ET MÄ LYÖN KU MUN KAVERI AINA LYÖSITÄKIN.

KAIKKI SIELLÄ TALLILLA JOS NE TEKEE JOTAIN TAI EI USKALLA NE HEPAT TEHÄ JOTAIN HIRVEE HAKKAAMINEN..
JA SIT SE KAVERINI SANOI ET JOS OTAN HEPAN SIITÄ TULEE IHAN KURITON KU MÄ EN NÄYTÄ KUNNOLLA KUMPI ON POMO.. MÄ SANOIN ET MÄ EN HALUU ET SE PELKÄÄ MUA, MUT SE VAAN VÄITTI ET EI SE PELKÄÄ..JA PÄLÄ PÄLÄ..

SITTEN NE KIROAA ET MIKS NOI HEPAT EI ANNA KIINNI..'
ONKO TÄÄ OIKEEN? JA MUN PITÄIS ALOITTAA/ YRITTÄÄ ALOITTAA TUO HAKKAAMINEN..(MUT MÄ EN HALUU)
VAI SÄILYTÄNKÖ TUON NS.HYVÄSYDÄMISEN TYYLIN..

KIITOS JOS JAKSOITTE LUKEA JA HYVÄ JOS YMMÄRSITTE EN OLE HYVÄ SELITTÄÄN..

ODOTAN VASTAUKSIA..

21

1287

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Heppa

      HAKKAAMALLA HEVOSESTA TULEE MUREAMPI ESIMERKIKSI PIHVIIN.

      • shettis

        heko heko tolle äskeselle. mielestäni hevosta saa lämäyttää mutta ei turhan eli jos se puree tai potkii mutta jos hevonen pelkää jotain ei sillon mun meilestä sitä saa lyödä koska siintä tulee vain entistä vihaisempi mun ehdotukseni on että jatkat samaan malliin eli et hakkais niitä hevosia sanokoon sun kaveri mitä vaan.


    • Fudux

      Hevosta ei tarvii lyödä saadakseen sen tottelemaan, pieni näpäytys riittää, jos se on tehnyt jotain väärää. Hevosen iho on monta kertaa herkempi kun ihmisen, voidaan verrata sen tuntoherkkyyttä ihmisten huuliin. Lyöppä siihen raipalla tai iske nyrkillä. Luonnollinen hevostaito on pop, se on aina ollut. Toiset käyttää voimakeinoja saadakseen hevosen oppimaan ja tottelemaan. Saattaa se niin onnistuakin, mutta pitemmän päälle se ei oo hyvä konsti, ja sillon hevonen tottelee peläten. Menkää kummatki jonnekin kurssille, esim. Leena Kurikan kurssille. Itse kävin siellä ja sain siitä paljon tarpeellista tietoa, hevosta voi kouluttaa myös pehmein keinoin. Se on mukavampaa sekä hevoselle, että myös ihmiselle.

      Niin, ja tosta hevospihvistä.. en oo ikinä täällä Suomessa myytävän hevosenlihapihvejä. Tuntuu, ettei hevosenlihaa syödä enää hirveesti, ennen sitä löyty meetvursteista, nykyään hyvin harvoin, jos ollenkaan. Taitaa mennä eläintenruuaks(?), epäilen siis suuresti, että tuo tyyppi olis hevosenlihaa koskaan maistanu.

      • OstahanPerniön

        paistinmakkarraa. se on tehty hevosenlihasta. Hyvää kuin mikä.


    • natjuska

      Ne jotka hakkaa/lyö hevosta tosta syystä niin saisivat painua 5 ässän hotelliin!!
      Mie käyn tallilla ja joskus joku heppa yrittää näykkästä/purasta niin en mie lyö sitä vaan sanon äkäsemmällä äänen sävyllä että EI!! ne ymmärtää sen että noin ei saa tehä!! Samalla lailla tein yhelle shettis orille jota hoidin...!!

    • Joo

      Kauheampaakin on nähty kuten että viskotaan heppaa
      kivillä,eikä millään pikkukivillä(!!!)
      jos ei tottele.
      Että tämmöstä ikävää tänne päin =(

      • Twi

        Mäkään en hyväksy lyömistä. Eikai teitä kukaan rankaise jos vaikka pelkäätte? ei mua ainakaan. En ole ikinä osannut lyödä hevosta, mutta hyvin olen aina isompien ja pienempien kanssa pärjännyt. Hyväksyn kyllä sen, että kerran saa näyttää kumpi pomo on(tietysti rajojen kanssa) jos peli tahtoo mennä aivan leikiksi hevosen osalta, mutta eiköhän suurin ongelma löydy aina riimunvarren toisesta päästä.. ei hevosen kunnioitusta ja luottamusta kukaan lyömällä saa.. enintään pelon. Pidä vain hyväsydäminen tyylisi, se vie sut loppujen lopuksi pidemmälle :) koitetaan mieluummin yrittää ymmärtää mikä siinä tietyssä ojassa tai puskassa on niin pelottavaa, eikä heti lyödä..


    • mirtzukka

      Moi!
      Musta sä oot ihan oikeessa!! Meijän tallillakin noi "isommat" aina hakkaa heboi kun ne ei uskalla tehä jotain tai on vähän hankalii.. Munkinn hoitsu HYÖKKÄS mun kimppuun kun se oli nii peloissaan ku sille oli huudettu!! Siis se puri mua kaulasta.. Mä en huutanu sille vaa menin sen luo ja aloin rauhottelee ja silleen.. Se oli kauheen yksinäinen ja sit sille viel huudetaan! Mä alkaisin mielelläni sun kaa kirjeen vaihtoon jos sulle vaan käy.. Mun maili on : [email protected] Eli jnos kiinnostaa ni eikun mailailee..

    • Huli84

      Mielestäni hevosella on oltava rajat, että se tietää miten saa käyttäytyä. Ja jos hevonen tämän rajan ylittää sitä pitää siitä huomauttaa. Huomautuksen ei välttämättä tarvitse olla lyönti. Toki riippuu rikkomuksen suuruudesta kuinka siitä huomautetaan. Pienestä "rikkeestä" riittää murahdus tai napakka ei.

      Toisaalta, jos hevonen esimerkiksi tulee päälle se pitää todellakin hätistää pois. Silloinkaan ei välttämättä tarvitse lyödä millään kättä pidemmällä vaan esim. käden tai riimun huiskaus saattaa riittää. Kun hevosen on häätänyt pois voi sen luokse kuitenkin mennä. Siis tässä on se ajatus, että pomo on se, joka liikuttaa toisen jalkoja.

      Tuosta kaverisi käytöksestä. Jos hevonen on vaikea ottaa kiinni, ei sitä missään tapauksessa pitäisi rangaista jos se antaa kiinni. Hevonen yhdistää sen kiinniottoon ja antaa seuraavalla kerralla vielä vaikeammin kiinni. Mielummin vaikka vähän rapsuttaa, että kiva kun tulit tänne. Muutenkin asiat kannatta yrittää ratkaista ilman väkivaltaa. Esimerkiksi en ole koskaan hyväksynyt hevosen huomauttamista jollakin kättä pidemmällä. (Poikkeuksena ratsastettaessa raippa, mutta sitäkään ei saisi käyttää maasta käsin käsiteltäessä.),

      Tuosta hevosen tunnosta. Hevosilla on todellakin paljon parempi tunto kuin ihmisillä, mutta potkivathan hevoset luonnossa toisiaan ilman, että niitä sattuu vakavasti. Tämän takia jos hevosta lyö niin se olisi parempi tehdä avokämmenellä kuin nyrkillä, koska se muistuttaa enemmän pomon rangaistusta.

    • AmaZing

      Hevosten hakkaaminen on tietenkin väärin, se ei ole oikein hevosta kohtaan! Monet ihmiset kulkevat äärilaitoja, etenkin vanhat ravimiehet pitävät todella tiukkaa kuria ja saattavat hakata hevosen jopa hengiltä (no ei nyt sentään, tää on vaan esimerkki)ja sitten on niitä kilttejä hevoskuiskaajia jotka antavat hevoselle kaiken anteeksi sillä hevonenhan on olosuhteiden orja! ihmisten pitäisi ottaa järki käteen ja kulkea sitä niin sanottua kultaista keskitietä.. Koska pitäähän hevosellakin jonkunlainen kuri olla, siinä kaverisi on aivan oikeassa. Hevonen on nimittäin iso ja vahva eläin, ja se voi olla jopa vaarallinen jos hevonen ei kunnioita ihmistä! Hyvää kesää kaikille! !

    • No way!

      Sun kaverishan on ihan pöyröö @_@ Ei kai mikään hevonen kiinni anna, jos palkkana on repimistä ja hakkaamista...

    • Agrologi AMK

      Tämä aloitus on kyllä jo todella vanha, mutta kommentoidaan nyt sitten, kun joku on kerta tämänkin esiin kaivanut.

      Hevosmaailmassa pätee hiukan toiset säännöt, kuin ihmismaailmassa. Eli laumassa ylempiarvoista kunnioitetaan. Häntä ei näykitä, tönitä tai muuten kosketeta ilman lupaa, hänelle ei myöskään uhitella. Välillä alempi arvoinen aina sitten kokeilee, josko kuitenkin? Ja tähän ylempi arvoinen vastaa hyvin päättäväisellä EI:llä. Hevosmaailmassa sanoja ei käytetä vaan toimitaan eleillä ensin uhataan ja sitten toimitaan.

      Vaikka hevosen tuntoaisti on herkempi kuin ihmisen, niin toisaalta sen kipukynnys on ihmistä korkeampi eli napakampikaan läpäisy kädellä ei hevoseen satu. Hevosen nahka on myös paksumpi kuin ihmisen, joten napakakka raipan lyönti tai toisen hevosen potkaisu ei vahingoita hevosta, jos ei osu johonkin arkaan paikkaan esim. silmään.

      Vaikka hevosmaailmassa kuri on kovaa, niin meno on myös reilua. Eli toisen kurittaminen loppuu aina heti kun toinen myöntää alistumisensa ja väistää.

      Noihin aloittajan mainitsemiin esimerkki tilanteisiin voisi kommentoida seuraavaa: Hevosen näykkäisy ja valenäykkäisy yrityjksiin on aina puututtava. Juuri ne ovat niitä ensimmäisiä keinoja kokeilla kumpi on pomo. Puuttuminen voi olla esim. väistöaskeleen (eli alistumiseleen pyytämistä) astumalla painokas askel hevosta kohti sitä tuijottaen ja jos hevonen ei heti väistä niin vaatimista vaikka sitten hevosta tönimällä, kunnes se tottelee. Myöskään hevosen läpsäisy ei ole tässä tilanteessa väärin.

      Peruuttaminen ja pään nostaminen kiinni ottaessa voi kertoa epävarmuudesta (eli hevonen ei ole ihan varma mitä lauman ylempi arvoinen tahtoo ja varmuudeksi väistää ettei olisi tiellä). Tällöin oikea reaktio on rauhoittua itse olla pieni eleinen ja rento ja näin kertoa, että hevonen on tervetullut ylempiarvoisen seuraan. Homma voi olla myös pelleilyä, mutta silloinkaan lyöminen ei ole oikea ratkaisu vaan itsevarma käytös, jolla kerrotaan hevoselle, että lauman ylempiarvoisella on oikeus tulla hänen seuraansa ja koskea häneen.

      Hevonen ei koskaan (paitsi paniikkiin joutuessa) tallaa tai töni vahingossa ketään, se hahmottaa tasan tarkkaan itsensä ja tilansa. Eli jos hevonen tulee vaikka säikähtäessäänkin ihmisen päälle, niin se kertoo ettei hän kunnioita ko. ihmistä (tai toista hevosta) ja tällöin on ihan oikein pakottaa hevonen väistämään itseään. On todella vaarallista antaa itseään monta kertaa isomman eläimen tulla tönimään. Tosin tässäkin on muistettava, että päälle tulemisesta huomauttaminen loppuu heti, kun toinen selvästi väistää.

      Lämppäri taitaa pitää sinua alempiarvoisena, mutta ihan siedettävänä seurana, jolloin se komentaa sinua pienillä näykkäisyillä tyyliin, harjaappa vähän kovempaa tuo kutittaa. Tai äläpä nyt ihan silmille tule.

      Kaverisi on ihan oikeassa, hevonen ei opi pelkäämään kurittamista, jos se tulee aiheesta ja loppuu aina, kun hevonen antaa periksi. Toisaalta lyöminen (tai hevosten kielessä potkiminen ja näykkiminen) ei ole ainoita tapoja osoittaa arvojärjestystä. Hevosmaailmassa on tosiaan kaksi järjestelmää eli ensin tulee tämä hierarkinen arvoasteikko, jossa jokaisella on selvä paikka (paikat toki vaihtuu vuosien myötä eli joku saa lisää arvovaltaa ja joku menettää sitä). Tämän päälle muodostuu ystävyssuhteita eli lauman johtaja voi olla todella hyvä kaveri vaikka lauman toiseksi alimman kanssa ja he voivat kulkea joka paikkaan perä perään, mutta silti alempi arvoinen kysyy joka kerta luvan tulla lähelle tai aloittaa rapsutussession tms. Samalla lailla muosustuu ihmisten ja hevosten väliset suhteet eli ensin arvojärjestys selväksi reilulla johtajuudella ja sitten ystävyyssuhde rapsuttelulla ja yhteisellä tekemisellä.

      Neuvona aloittajalle ja kaikille muille samojen ajatusten kanssa painiville. Tutustukaa hevosten luonnolliseen käyttäytymiseen, niin opitte olemaan reiluja lauman johtajia ja sen päälle rakastakaa hevosia niin paljon kuin ikinä jaksatte ja olkaa niiden kanssa niin paljon kuin ikinäehditte. Tästä muodostuu ns. hyvä hevosmiestaito.

    • ÄÄÄÄÄÄÄÄÄFASFAEWSWGF

      MINKÄ TAKIA HUUDAT VITUN IDIOOTTI?

    • 1ssu

      ei se tarkoita huutaa vaan korostaa ja ei saa haukkuu. ei eläimiä saa lyödä (eikä saisi ihmisiäkään!!!!) ne rupeaa vain pelkäämään ja siksi purevat, jos eivät voi paeta.
      ja kuten sanottu, se ei ole hyvä asia jos se rupeaa pelkäämään.pahimmillaan se voi pelätä kaikkia ihmisiä! itseasiassa taputus tuntuu hevosesta lyömiseltä, hevosta tulisikin sen siaan aina joko silittää tai rapsuttaa.tai ainakin jotku taputtaa liian kovaa.
      ihmistä pelkäämään oppinut eläin, varsinkin hevosen kokoinen, voi olla ihan oikeasti jopa vaarallinen.siksi hevosia ei saisi lyödä kuten ei mitään eläintä.
      hevonen voi pelästyessään vaikka murskata ihmisen alleen! olen lukenut,
      että näin on joskus käynyt!!! tämä on asia joka jokaisen (varsinkin aikuisen) olisi
      syytä muistaa kun on isojen eläinten kanssa.
      olen puhunut.

    • 1ssu

      kaikkia eläimiä tulisi kohdella hyvin. se tulisi opettaa jo lapsena.
      jos hevonen rupeaa pelkäämään ihmisiä siitä voi tulla jopa vaarallinen.
      olen kuullut , että on ollut hevosia, jotka on tappaneet ihmisiä!!!
      yleensä ne on kokeneet jossain vaiheessa kaltoinkohtelua.ei ne muuten olisi ihmisvihaajia.

    • 1ssu

      ja en tarkoita inhimillistää eläintä.ikävä kyllä jalo keskustelun taito on katoamassa.
      nykyään osataan vain huutaa rumasti.ei osata olla kohteliaita.
      suomalaisista on tullut epäkohteliaita. eipä siis ole ihme, jos lapsemmekin
      oppivat.he ottavat aikuisista mallia.olen kerran nähnyt, kun yhtä hevosta huitastiin luudalla.
      olin juuri puuttumassa asiaan kun ykksi kaveri tuli paikalle.
      hän puhui sille tyypille järkeä. en voi unohtaa tuota koskaan.ei pitäisi hommata
      omaa hevosta, tai mitään muutakaan eläintä, jos on tuollainen.
      ihmisistä on tullut julmia.en nyt yleistä.ei ihan kaikista sentään, onneksi. mutta
      ne jotka ovat näyttävät huonoa mallia.samoin on kielenkäyttö. muistakaa se.
      olkaa toisillenne kilttejä.

    • 1ssu

      eläimiä ei saa hakata. jotain hannover tms rotuista tammaa huidottiin kerran.sellaistakaan ei sais tehdä.

    • Einoin

      Keskenäänkö mukulat niitä hevosia mätkivät, vai hyväksyykö tallin aikuiset tuon toiminnan? Veikkaan näissä tapauksissa yleensä ensimmäistä.

      Hevosen kanssa toimiminen ei edellytä lyömistä eikä riimusta tai suitsista riuhtomista. Mitä enemmän väkivaltaa käyttää, se huonompi todellisuudessa on hevosia käsittelemään. Se olisi ensimmäinen tärkeä sääntö, joka lapsille tulisi tallilla opettaa

    • 1ssu

      väkivalta on aina väärin.

    • 1ssu

      väkivalta ei ole ikinä oikein.ihan tosi.

    • Fronteria

      Ravitkin pitäisi kieltää. Tympeä katsoa kun hevosta piiskataan suotta koko matka. Paska laji.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      105
      7431
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2802
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2392
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      109
      2093
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1789
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1553
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1416
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1387
    9. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1369
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1327
    Aihe