MISTÄ LÖYTYY TASAN 10 KÄSKYÄ?
Olen niin tyhmä - etsi SINÄ minulle; siis Raamatusta!!! Tai Isosta Raamatun Tietosanakirjasta!!
Etsivä löytää, väitetään - mutta minä poloinen en löydä edes mainintaa "kymmenen käskyä"!
SIIHEN ASTI - KUNNES OSOITAT MINILLE 10 KÄSKYN LAIN - ja mitkä ovat siinä 3. ja 4. - kuule minua!
Siihen saakkka Mooseksen kivitaulut pysyvät minulle rikkumattomana kokonaisuutena ts. "Joka rikkoo yhden kohdan, on syypää koko lakiin".
Mutta ellenismi on ajautunut sapattiottelussa painimaton ulkopuolelle - ja vetänyt sinne kanssaottelijansakin. Haastamalla riitaa siitä, mikä on 3. käsky ja mikä 4. Tämän vuoksi, toivon hartaasti, että palataan ottelualueelle - takaisin Raamattuun!
ENSIMMÄINEN KÄSKY JA "TOINEN TÄMÄN VERTAINEN"
Kuunnelkaapa minun opetustani - ainakin siihen saakka, kunnes osoitatte minulle ne "kymmenen käskyä". Satoja käskyjä tietysti löydän, sillä 5. Mooseksen kirja on lakikokoelma. Mutta ne 10?
Ja miksi ette Mooseksen lakia esiin tuodessanne kymmenine käskyineen - miksi ette laske mukaan tuota TOISTA, TOISTA ENSIMMÄISEN VERTAISTA?
Sehän kuuluisi luetteloonne 2. sijalle, se 3.Moos.19:18 mainittu? Sillä tuohan Jeesus tuon unohtuneen käskyn takaisin omana "uutena käskynään"! Kun sapattikäskykin on kuulemma vasta 4.?
Kysymys suurimmasta käskystä - Matt 22:34-40
34 Kun fariseukset kuulivat, että Jeesus oli tukkinut saddukeuksilta suun, he kokoontuivat neuvonpitoon. [22:34-40: Mark. 12:28-34; Luuk. 10:25-28]
35 Sitten yksi heistä, joka oli lainopettaja, kysyi Jeesukselta pannakseen hänet koetukselle:
36 "Opettaja, mikä on lain suurin käsky?"
37 Jeesus vastasi: "Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi. [5. Moos. 6:5]
38 Tämä on käskyistä suurin ja tärkein.
39 Toinen yhtä tärkeä on tämä: Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. [3. Moos. 19:18 ; Matt. 19:19 ]
40 Näiden kahden käskyn varassa ovat laki ja profeetat." [Matt. 7:12]
3.Moos.19:18
Älä kosta omaan kansaasi kuuluvalle äläkä pidä yllä riitaa hänen kanssaan, vaan rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Minä olen Herra. [5. Moos. 32:35; Room. 12:19 | Mark. 12:31]
TÄYSIN JEESUS UUDISTI LAIN
Me kaikki tiedämme, että Jeesus sanoi tappamiseksi jo murhaavia ajatuksia. Ja aviorikokseksi pelkkää ajatustakin toisen aviopuolisoon koskemista.
MYÖS mm. tuon 3.Ms.19:18 mainitun käskyn Hän uudisti.
Itse asiassa Häuudisti kaiken lain sisällön, osoittaen noudattamisen kohteeksi LÄHIMMÄISEN. Eikä enää ole vihollista, vaan jokaisessa ihmisessä - lähimmäisessä - on nähtävä Jlan rakas.
Matt 5:43
Te olette kuulleet sanotuksi: 'Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihollistasi'.
44 Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihollisianne ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä vainoavat.
SUNNUNTAISAPATTI RIKKOO LÄHIMMÄISTÄ VASTAAN - lauantain pyhittäjää?
Uuden Liiton valossa tulisi kysyä aivan päinvastaista. Onko se rikos Jumalaa ja lähimmäistä vastaan, kun luokitellaan "laittomuuduen tekijöiksi" ja "pedon kumartajiksi" - viittaan EGW:n "Suureen Taisteluun" - ne, jotka pyhittävät sunnuntain eivätkä nimenomaan lauantaita?
Rakentavasti
Ei RAAMATTU tiedä 3. ja 4. käskyä !
60
564
Vastaukset
- niinkauan
kun sinä sotket E.G.Whiten kymmeneen käskyyn sinulle on turha kenenkään alkaa selittämään mitään käskyistä.
Sinulla tuntuu olevan vain oma näkemyksesi niin tiukasti päässäsi että vaikka enkeli taivaasta tulisi sinulle selittamään käskyistä, niin se olisi sinulle vain harhaoppia.- kiersit itse
kysymyksen.
Turha on todellakin selittää, kun sinä et ainakaan osaa selittää. - vähä
miksi sinä tarjoilet omia juttujasi kun sinulta kysytään Raamatun sanaa? Raamattu ei tunne teidän oppejanne, ja siksi te harhautatte ihmisiä niinkuin teidän "sananne " olisi jumalan sanaa. adventistit ovat pahimman luokan nilkkejä.
- vain yksi laki?
2:12 Puhukaa niin ja tehkää niin kuin ne, jotka VAPAUDEN LAKI on tuomitseva.
- Puhuit fitsesi pussiin!
Niin kauan kun yhdyt EGW:n kanssa silppuamaan Jumalan ja Mooseksen laintaulut kymmeniin osiin
ja tuomitset ne, jotka tahtovat tehdä lain ehjäksi
- ei sinulla aamunkoittoa ole, eikä sitä ikuista sapatinlepoa
Vai osoitatko minulle RAAMATUSTA 10 numeroitua käskyä ja vielä sapattikäskyn numerolla 4?
Tuki suusi siihen asti!
Mitä muutoin "käskyistä selittämiseen" tulee, niin . . .
Taidatkos selittä, miksi sitä "ainoaa tärkeää",
sitä lähimmäisenrakkauteen velvoittavaa,
ei laintauluista löydy?
LÖYTYY kosolti kieltoja, että mitä EI saa lähimmäiselle tehdä.
Itse asiassa lepopäiväkäsky on laintauluissa AINOA, jolla ei ole mtään tekemistä lähimmäisen kanssa.
ONNEKSI Mooseksen laki on muutakin kuin laintaulut! 5. Moos. on lakikokoelma ja sieltä löytyy myös niille uskovaisille, jotka tahtoisivat lakia noudattaa - löytyy aarre:
3.Moos 19:18
Älä kosta äläkä pidä vihaa kansasi lapsia vastaan, vaan rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi. Minä olen Herra. Toisin kuin sinä väittäisit - en saata tunnistaa itseäni noiden nimeämiesi syytösten kohteeksi.
Mutta kuuntelepa radio Deistä arkisin klo 21 ja 6 opetusta Jobin kirjasta. Kuule ja usko - niin pelastus on sinua lähempänä kuin luuletkaan!vain yksi laki? kirjoitti:
2:12 Puhukaa niin ja tehkää niin kuin ne, jotka VAPAUDEN LAKI on tuomitseva.
Ihan loputtomasti niitä lakeja Raamatussa on.
Juuri siksi Jeesuksen veli, Jaakob, kehottaa valitsemaan "vapauden Kristuksessa"!
Mitäs oikeudenmukainen armon Jumala muutakaan kehottaisi, sillä armottomalle armoton tuomio ja laupiaalle laupias tuomio - se täyttää kaikki lain vaatimukset.
Jaak 2:9-13 :
9 Mutta jos te erottelette ihmisiä, te teette syntiä, ja laki osoittaa teidät rikkojiksi. [5. Moos. 1:17]
10 Sillä se, joka muuten kaikessa noudattaa lakia mutta rikkoo sitä yhdessä kohdassa, on syypää kaikilta kohdin. [Matt. 5:19; Gal. 3:10]
11 Hän, joka sanoi: "Älä tee aviorikosta", sanoi myös: "Älä tapa." Vaikka siis et teekään aviorikosta, olet lainrikkoja, jos tapat.
12 Vapauden lain mukaan teidät tuomitaan; pitäkää se mielessänne, mitä puhutte tai teettekin. [Jaak. 1:25]
13 Joka ei toista armahda, saa itse armottoman tuomion, mutta joka armahtaa, saa tuomiosta riemuvoiton. [Matt. 5:7 ]Puhuit fitsesi pussiin! kirjoitti:
Niin kauan kun yhdyt EGW:n kanssa silppuamaan Jumalan ja Mooseksen laintaulut kymmeniin osiin
ja tuomitset ne, jotka tahtovat tehdä lain ehjäksi
- ei sinulla aamunkoittoa ole, eikä sitä ikuista sapatinlepoa
Vai osoitatko minulle RAAMATUSTA 10 numeroitua käskyä ja vielä sapattikäskyn numerolla 4?
Tuki suusi siihen asti!
Mitä muutoin "käskyistä selittämiseen" tulee, niin . . .
Taidatkos selittä, miksi sitä "ainoaa tärkeää",
sitä lähimmäisenrakkauteen velvoittavaa,
ei laintauluista löydy?
LÖYTYY kosolti kieltoja, että mitä EI saa lähimmäiselle tehdä.
Itse asiassa lepopäiväkäsky on laintauluissa AINOA, jolla ei ole mtään tekemistä lähimmäisen kanssa.
ONNEKSI Mooseksen laki on muutakin kuin laintaulut! 5. Moos. on lakikokoelma ja sieltä löytyy myös niille uskovaisille, jotka tahtoisivat lakia noudattaa - löytyy aarre:
3.Moos 19:18
Älä kosta äläkä pidä vihaa kansasi lapsia vastaan, vaan rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi. Minä olen Herra.Ei? Silti olet oikeassa! Kiitos, että innostit minua etsimään! Luterilaisen kirkon uusi virallinen käännös riensi apuun ja sieltähän se löytyi.
Vanha puhui vain "kymmenestä sanasta".
Kun luet kokonaisuudessaan liiton uudistamisluvun so. "uudet laintaulut" - niin "kymmenen käskyä" putkahtaa esiin. Älä enää etsi, van katso ja näe.
En kerro tarkempaa kohtaa, sillä asiayhteys myös on tutkittava.
Uudet laintaulut
1 Herra sanoi Moosekselle: "Tee kaksi entisten kaltaista kivitaulua, niin minä kirjoitan niihin sanat, jotka olivat entisissä tauluissa, niissä, jotka sinä murskasit. [2. Moos. 32:19; 5. Moos. 10:1,2 | 2. Moos. 24:12 ]
2 Tee ne valmiiksi aamuun mennessä, nouse aamulla Siinainvuorelle ja jää vuoren huipulle odottamaan minua.
3 Kukaan muu älköön tulko mukanasi, kukaan ei saa olla edes näkyvillä missään koko vuorella. Myöskään lampaat, vuohet tai nautakarja eivät saa kulkea vuoren lähistöllä."
4 Mooses teki kaksi entisten kaltaista kivitaulua. Varhain seuraavana aamuna hän nousi Siinainvuorelle, niin kuin Herra oli käskenyt, ja vei kivitaulut mukanaan.
5 Herra laskeutui alas verhoutuneena pilveen, tuli Mooseksen luo ja lausui nimen Jahve.
6 Sitten Herra kulki hänen editseen ja sanoi hänen kuultensa: "Herra, Herra on laupias Jumala, hän antaa anteeksi. Hän on kärsivällinen, ja hänen hyvyytensä ja uskollisuutensa on suuri. [2. Moos. 33:19 | Neh. 9:17; Ps. 103:8; Joel 2:13]
7 Hän on armollinen tuhansille ja antaa anteeksi pahat teot, rikkomukset ja synnit, mutta ei jätä syyllistä rankaisematta. Lapset ja lasten lapset aina kolmanteen ja neljänteen polveen saakka hän panee vastaamaan isiensä pahoista teoista." [2. Moos. 20:5,6]
8 Mooses polvistui kiireesti, heittäytyi kasvoilleen maahan
9 ja sanoi: "Jos siis edelleenkin tahdot osoittaa minulle armoasi, Herra, niin kulje meidän mukanamme. Vaikka tämä kansa on uppiniskainen, anna anteeksi meidän pahat tekomme ja syntimme ja ota meidät omiksesi."
Herra uudistaa liittonsa
10 Herra sanoi: "Minä teen liiton, ja sinun kansasi saa nähdä ihmeitä, joita ei koskaan ennen ole tapahtunut missään maan päällä eikä minkään muun kansan keskuudessa. "Kansa, jonka parissa elät, saa nähdä ne pelottavan voimalliset teot, jotka minä, Herra, teen sinun hyväksesi. [5. Moos. 5:2]
11 Noudata tarkoin niitä käskyjä, jotka minä sinulle nyt annan, niin minä karkotan sinun tieltäsi amorilaiset, kanaanilaiset, heettiläiset, perissiläiset, hivviläiset ja jebusilaiset.
12 Varokaa tekemästä mitään liittoa sen maan asukkaiden kanssa, johon olette matkalla. Jos liittoudutte heidän kanssaan, te joudutte heidän pauloihinsa. [2. Moos. 23:32 ]
13 Repikää maahan heidän alttarinsa, murskatkaa heidän kivipatsaansa ja hakatkaa poikki heidän asera- paalunsa*. [Asera-paalu edusti kanaanilaisten jumalatarta.] [5. Moos. 7:5, 12:3; 2. Kun. 18:4, 23:14]
14 Älkää kumartako mitään muuta jumalaa, sillä Herra, joka on kiivas Jumala, ei suvaitse muita jumalia rinnallaan. [2. Moos. 20:5 ]
15 Älä siis tee liittoa sen maan asukkaiden kanssa, ettet luopuisi minusta, eksyisi palvelemaan heidän jumaliaan ja lankeaisi syömään niistä uhreista, joita he teurastavat omille jumalilleen. [1. Kor. 10:20]
16 Jos otat pojillesi vaimoiksi heidän tyttäriään, jotka palvovat jumaliaan irstain menoin, nämä viettelevät myös poikasi samoihin palvontamenoihin. [5. Moos. 7:3; Tuom. 3:6; 1. Kun. 11:2]
17 Älä myöskään vala itsellesi jumalankuvia. [2. Moos. 20:23; 3. Moos. 19:4]
18 "Vietä happamattoman leivän juhlaa ja syö happamatonta leipää seitsemänä päivänä, kuten olen sinua käskenyt, säädettyyn aikaan abib-kuussa, sillä siinä kuussa sinä lähdit Egyptistä. [2. Moos. 12:17 ]
19 "Jokainen, joka ensimmäisenä tulee ulos äitinsä kohdusta, kuuluu minulle, samoin jokainen karjaasi syntyvä urospuolinen esikoinen, niin sonnivasikka kuin karitsakin. [2. Moos. 13:2 ]
20 Mutta aasin ensimmäisen varsan voit lunastaa omaksesi uhraamalla karitsan, ja ellet halua sitä lunastaa, taita siltä niska. Lunasta omaksesi jokainen sinulle syntyvä esikoispoika. Älköön kukaan tulko eteeni tyhjin käsin. [2. Moos. 13:13 | 2. Moos. 23:15]
21 "Tee työtä kuutena päivänä viikossa, mutta seitsemänneksi päiväksi lopeta työnteko. Myös kyntöjen ja elonkorjuun aikana pidä seitsemäntenä päivänä lepopäivä. [2. Moos. 20:8 ]
22 "Vietä viikkojuhlaa, kun leikkaat ensi tähkät vehnäsadostasi, ja korjuujuhlaa vuoden vaihteessa. [4. Moos. 28:26; 5. Moos. 16:10; 2. Aik. 8:13]
23 Kolmesti vuodessa kokoontukoot kaikki miehet Herran, Israelin Jumalan, kasvojen eteen. [2. Moos. 23:17; 5. Moos. 16:16]
24 Ja kun minä hävitän kansat sinun tieltäsi ja ulotan kauas sinun rajasi, niin kukaan ei tavoittele sinun maatasi omakseen, jos vain vaellat kolmesti vuodessa Herran, Jumalasi, kasvojen eteen. [5. Moos. 12:20, 19:8]
25 "Kun uhraat minulle teurasuhrin veren, älä uhraa samalla kertaa mitään hapatettua äläkä jätä pääsiäisjuhlan uhrista mitään tähteeksi seuraavaan aamuun. [2. Moos. 23:18 | 2. Moos. 12:10]
26 "Tuo joka vuosi peltosi ensimmäisistä antimista parhaat Herran, Jumalasi, pyhäkköön. "Älä keitä karitsaa emänsä maidossa." [2. Moos. 22:28 | 2. Moos. 23:19; 5. Moos. 14:21]
27 Herra sanoi Moosekselle: "Kirjoita muistiin nämä käskyt, sillä ne ovat sinun ja Israelin kanssa tekemäni liiton ehdot." [2. Moos. 24:4]
28 Mooses viipyi vuorella Herran luona neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä syömättä ja juomatta. Ja hän kirjoitti tauluihin liiton ehdot, nuo kymmenen käskyä. [2. Moos. 24:18 ]
Mooseksen kasvot säteilevät
29 Kun Mooses laskeutui Siinainvuorelta molemmat liitontaulut käsissään, hänen kasvonsa säteilivät, koska hän oli puhunut Herran kanssa. Itse hän ei sitä tiennyt,
30 mutta kun Aaron ja israelilaiset näkivät Mooseksen kasvojen säteilevän, he pelkäsivät mennä häntä vastaan. [2. Kor. 3:7]
31 Silloin Mooses kutsui heitä, ja Aaron ja kaikki kansan päämiehet tulivat hänen luokseen, ja hän puhui heille.
32 Kun israelilaiset olivat tulleet lähemmäs, Mooses ilmoitti heille käskyt, jotka Herra oli antanut hänelle Siinainvuorella.
33 Sanottuaan kaiken tämän Mooses verhosi kasvonsa. [2. Kor. 3:13]
34 Aina kun Mooses astui Herran eteen puhuakseen hänen kanssaan, hän riisui kasvoiltaan verhon ja oli ilman sitä, kunnes lähti pois. Tultuaan israelilaisten luo hän kertoi, mitä Herra oli käskenyt,
35 ja silloin israelilaiset huomasivat, että hänen kasvonsa säteilivät. Sitten Mooses jälleen peitti kasvonsa ja poisti verhon vasta mennessään puhumaan Herran kanssa.
- että...
ihminen on saanut sen verra sivistystä ja tietoa, että tietää käskyt ja siksi Hän ei luettele niitä pikkutarkasta ja järjestyksessä.
Mark. 10:19
Käskyt sinä tiedät: 'Älä tapa', 'Älä tee huorin', 'Älä varasta', 'Älä sano väärää todistusta', 'Älä toiselta anasta', 'Kunnioita isääsi ja äitiäsi'."
Luuk. 18:20
Käskyt sinä tiedät: 'Älä tee huorin', 'Älä tapa', 'Älä varasta', 'Älä sano väärää todistusta', 'Kunnioita isääsi ja äitiäsi'."- Raamatusta
Ja Raamatussa sanotaan, että ensimmäinen käsky josta on lupaus annettu oli W"kunnioita isääsi ja äitiäsi". Sekin vihjaa samaa, että adventistien sapattiopilla ei ole lupausta annettavanaan. Adventistit ovat itse keksineet uskontonsa!
Jeesuksen ei tarvitse mitään olettaa - Hän tietää sinun oman viisastelusi tyhmyydeksi. Se sanoo Sana.
Eikä Jeesus oleta, että ihmiset tietäisivät ilman Sanaa. Eihän tällä foorumillakaan moni tiennyt, ennen kuin Jeesus asiat julki toi.
Toisin kuin sinä väittäisit - en saata tunnistaa itseäni noiden nimeämiesi syytösten kohteeksi.
Mutta kuuntelepa radio Deistä arkisin klo 21 ja 6 opetusta Jobin kirjasta. Kuule ja usko - niin pelastus on sinua lähempänä kuin luuletkaan!Amen! Jeesuksen käskyt on ihan OK.
Siinä tuli selkeästi Jeesuksen korostus esiin.
Eikä sapatista puolta sanaa!!!
Jeesus ei kylläkään jättänyt tuohon, että "TIEDÄT"!
Sillä lainnoudattaminen ei riitä alkuunkaan!
Jeesus jatkaa tuosta:
Luuk 18:21-25 :
21 "Kaikkea tätä olen noudattanut nuoresta pitäen", vastasi mies.
22 Tämän kuullessaan Jeesus sanoi: "Yksi sinulta vielä on tekemättä. Myy kaikki, mitä sinulla on, ja jaa rahat köyhille, niin sinulla on aarre taivaissa. Tule sitten ja seuraa minua." [Luuk. 12:33 ]
23 Kun mies kuuli tämän, hän tuli murheelliseksi, sillä hän oli hyvin rikas.
24 Nähdessään sen Jeesus sanoi: "Kuinka vaikea onkaan niiden, jotka paljon omistavat, päästä Jumalan valtakuntaan!
25 Helpompi on kamelin mennä neulansilmästä kuin rikkaan päästä Jumalan valtakuntaan."
- mukanana
näissä keskusteluissanne ja siksi en ehkä oikein ymmärrä mitä ajat takaa noilla väitteilläsi, sillä varmasti sinäkin tunnet ainakin tämän Raamatun Ilmoituksen. Tuon tämän kuitenkin varalta tänne, vaikka ajattelen sinun jotkin muuta takaa ajavan kirjoituksillasi.
2. Mooseksen kirja 20
1 Ja Jumala puhui kaikki nämä sanat ja sanoi:
2 "Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä.
3 Älä pidä muita jumalia minun rinnallani.
4 Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.
5 Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;
6 mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni.
7 Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka hänen nimensä turhaan lausuu.
8 Muista pyhittää lepopäivä.
9 Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi;
10 mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi tai juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on.
11 Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi; sentähden Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen.
12 Kunnioita isääsi ja äitiäsi, että kauan eläisit siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa.
13 Älä tapa.
14 Älä tee huorin.
15 Älä varasta.
16 Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi.
17 Älä himoitse lähimmäisesi huonetta. Älä himoitse lähimmäisesi vaimoa äläkä hänen palvelijaansa, palvelijatartaan, härkäänsä, aasiansa äläkä mitään, mikä on lähimmäisesi omaa."- tästä?
5.Mooseksen kirja:
5:1 Ja Mooses kutsui kokoon kaiken Israelin ja sanoi heille: "Kuule, Israel, nämä käskyt ja oikeudet, jotka minä tänä päivänä julistan teidän korvienne kuullen. Oppikaa ne ja noudattakaa niitä tarkoin.
5:2 Herra, meidän Jumalamme, teki liiton meidän kanssamme Hoorebilla.
5:3 Herra ei tehnyt tätä liittoa meidän isiemme kanssa, vaan meidän kanssamme, jotka olemme tässä tänä päivänä, kaikkien meidän kanssamme, jotka nyt elämme.
5:4 Kasvoista kasvoihin Herra puhui teidän kanssanne vuorelta, tulen keskeltä.
5:5 Minä seisoin silloin Herran ja teidän välillänne ja ilmoitin teille Herran sanan, sillä te pelkäsitte tulta ettekä nousseet vuorelle. Hän sanoi:
5:6 'Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä.
5:7 Älä pidä muita jumalia minun rinnallani.
5:8 Älä tee itsellesi jumalankuvaa, älä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.
5:9 Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;
5:10 mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni.
5:11 Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka hänen nimensä turhaan lausuu.
5:12 Ota vaari lepopäivästä, niin että sen pyhität, niinkuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt.
5:13 Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi;
5:14 mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi, sinun härkäsi, aasisi tai muu juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on, että palvelijasi ja palvelijattaresi saisivat levätä niinkuin sinäkin.
5:15 Ja muista, että itse olit orjana Egyptin maassa ja että Herra, sinun Jumalasi, vei sinut sieltä pois väkevällä kädellä ja ojennetulla käsivarrella. Sentähden Herra, sinun Jumalasi, käski sinun viettää lepopäivän.
5:16 Kunnioita isääsi ja äitiäsi, niinkuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt, että kauan eläisit ja menestyisit siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa.
5:17 Älä tapa.
5:18 Älä tee huorin.
5:19 Älä varasta.
5:20 Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi.
5:21 Älä himoitse lähimmäisesi vaimoa. Älä halaja lähimmäisesi huonetta, älä hänen peltoansa, älä hänen palvelijaansa, palvelijatartansa, härkäänsä, aasiansa, äläkä mitään, mikä on lähimmäisesi omaa.' - uskon
tästä? kirjoitti:
5.Mooseksen kirja:
5:1 Ja Mooses kutsui kokoon kaiken Israelin ja sanoi heille: "Kuule, Israel, nämä käskyt ja oikeudet, jotka minä tänä päivänä julistan teidän korvienne kuullen. Oppikaa ne ja noudattakaa niitä tarkoin.
5:3 Herra ei tehnyt tätä liittoa meidän isiemme kanssa, vaan meidän kanssamme, jotka olemme tässä tänä päivänä, kaikkien meidän kanssamme, jotka nyt elämme.
5:5 Minä seisoin silloin Herran ja teidän välillänne ja ilmoitin teille Herran sanan, sillä te pelkäsitte tulta ettekä nousseet vuorelle. Hän sanoi:
5:6 'Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä.
5:8 Älä tee itsellesi jumalankuvaa, älä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.
5:9 Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;
5:10 mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni.
5:11 Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka hänen nimensä turhaan lausuu.
5:12 Ota vaari lepopäivästä, niin että sen pyhität, niinkuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt.
5:14 mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi, sinun härkäsi, aasisi tai muu juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on, että palvelijasi ja palvelijattaresi saisivat levätä niinkuin sinäkin.
5:15 Ja muista, että itse olit orjana Egyptin maassa ja että Herra, sinun Jumalasi, vei sinut sieltä pois väkevällä kädellä ja ojennetulla käsivarrella. Sentähden Herra, sinun Jumalasi, käski sinun viettää lepopäivän.
5:16 Kunnioita isääsi ja äitiäsi, niinkuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt, että kauan eläisit ja menestyisit siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa.
5:21 Älä himoitse lähimmäisesi vaimoa. Älä halaja lähimmäisesi huonetta, älä hänen peltoansa, älä hänen palvelijaansa, palvelijatartansa, härkäänsä, aasiansa, äläkä mitään, mikä on lähimmäisesi omaa.'koko sydämestäni käskyihin ja noudatan niitä, sillä Jeesus varoittaa rikkomasta pienintäkään käskyä.
Eli näissä kahdessa käskyssä liikkuu kaikki laki ja profeeta: Rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimäistä niin, kuin itseäsi.
Ja tämän tottelemisesta on seurausta se, että ei vahingossakaan riko yhtäkään käskyä, sillä hän, joka rakastaa ei valehtele, ei varasta, ei..... - uskon
uskon kirjoitti:
koko sydämestäni käskyihin ja noudatan niitä, sillä Jeesus varoittaa rikkomasta pienintäkään käskyä.
Eli näissä kahdessa käskyssä liikkuu kaikki laki ja profeeta: Rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimäistä niin, kuin itseäsi.
Ja tämän tottelemisesta on seurausta se, että ei vahingossakaan riko yhtäkään käskyä, sillä hän, joka rakastaa ei valehtele, ei varasta, ei....."""Minä uskon koko sydämestäni käskyihin ja noudatan niitä"""
Valinta on sinun, sinä uskot käskyihin, jotkut täällä väittävät uskovansa jeesukseen.
3:19 Mitä varten sitten on laki? Se on rikkomusten tähden jäljestäpäin lisätty olemaan SIIHEN ASTI, kunnes oli tuleva se siemen, jolle lupaus oli annettu; ja se säädettiin enkelien kautta, välimiehen kädellä.
Johanneksen evankeliumi:
7:19 Eikö Mooses ole antanut teille lakia? Ja kukaan teistä ei lakia täytä. Miksi tavoittelette minua tappaaksenne?" - sinä
uskon kirjoitti:
"""Minä uskon koko sydämestäni käskyihin ja noudatan niitä"""
Valinta on sinun, sinä uskot käskyihin, jotkut täällä väittävät uskovansa jeesukseen.
3:19 Mitä varten sitten on laki? Se on rikkomusten tähden jäljestäpäin lisätty olemaan SIIHEN ASTI, kunnes oli tuleva se siemen, jolle lupaus oli annettu; ja se säädettiin enkelien kautta, välimiehen kädellä.
Johanneksen evankeliumi:
7:19 Eikö Mooses ole antanut teille lakia? Ja kukaan teistä ei lakia täytä. Miksi tavoittelette minua tappaaksenne?"et tunne Raamatun viimeisen luvun Ilmoitusta, jossa kerrotaan, että he, joilla on Jeesuksen usko ja Jumalan käskyt, pelastuvat.
Minä uskon Jeesukseen ja sen kautta Hänen vahvistamiinsa käskyihin.
Yksikään lainpiirto ei ole kadotettu, vaan kaikki on täytetty tässä RAKASTA.
Mieti, voiko rakastava rikkoa käskyjä. Voiko hän tappaa, voiko olla kunnioittamatta vanhempiaan, voiko varastaa jne. - sinä?
sinä kirjoitti:
et tunne Raamatun viimeisen luvun Ilmoitusta, jossa kerrotaan, että he, joilla on Jeesuksen usko ja Jumalan käskyt, pelastuvat.
Mieti, voiko rakastava rikkoa käskyjä. Voiko hän tappaa, voiko olla kunnioittamatta vanhempiaan, voiko varastaa jne.Mitähän käskyjä tässä tarkoitetaan, kun ei ole mainintaa "kymmenistä käskyistä"?
14:12 Tässä on pyhien kärsivällisyys, niiden, jotka pitävät Jumalan käskyt ja Jeesuksen uskon.
12:49 Sillä en minä itsestäni ole puhunut, vaan Isä, joka on minut lähettänyt, on itse antanut minulle käskyn, mitä minun pitää sanoman ja mitä puhuman.
12:50 Ja minä tiedän, että hänen käskynsä on iankaikkinen elämä. Sentähden, minkä minä puhun, sen minä puhun niin, kuin Isä on minulle sanonut." - näitä
sinä? kirjoitti:
Mitähän käskyjä tässä tarkoitetaan, kun ei ole mainintaa "kymmenistä käskyistä"?
14:12 Tässä on pyhien kärsivällisyys, niiden, jotka pitävät Jumalan käskyt ja Jeesuksen uskon.
12:49 Sillä en minä itsestäni ole puhunut, vaan Isä, joka on minut lähettänyt, on itse antanut minulle käskyn, mitä minun pitää sanoman ja mitä puhuman.
12:50 Ja minä tiedän, että hänen käskynsä on iankaikkinen elämä. Sentähden, minkä minä puhun, sen minä puhun niin, kuin Isä on minulle sanonut."Martti Lutherin hyvin selkeästi ja Raamatun mukaisesti esille tuomia käskyjä kouluajoiltasi?
Kymmenen käskyä
1. Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia.
2. Älä käytä väärin Herran, Jumalasi nimeä.
3. Pyhitä lepopäivä.
4. Kunnioita isääsi ja äitiäsi.
5. Älä tapa.
6. Älä tee aviorikosta.
7. Älä varasta.
8. Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi.
9. Älä tavoittele lähimmäisesi omaisuutta.
10. Älä tavoittele lähimmäisesi puolisoa, työntekijöitä, karjaa äläkä mitään, mikä hänelle kuuluu.
(2 Moos. 20:2–17; 5 Moos. 5:6–21)
Rakkauden laki - kenelle sanottiin
Lihallinen Israelin kansa vietiin pois Egyptistä. Adventistit vääntävät omat tulkintansa Israelille kuuluvista asioista. Milloinkaan Jeesus ei muuttanut mitään Mooseksen ja Israelin välillä tehdystä liitosta siten, että sille tulisi adventistien antamia merkityksiä. Jeesushan sanoo, ettei tullut sitä liittoa muuttamaan. Pilkkukaan ei muutu sen liiton laista, joka koskee Israelia. adventistit muuttavat tämän ilman mitään kehoitusta tai Raamatun opetusta oman mielivaltansa ja korvasyyhynsä mukaan. Eikä heillä ole mitään laintuntemustakaan, vaan he puhuvat asioista joista he eivät ymmärrä yhtään mitään.
- noudata!!
uskon kirjoitti:
koko sydämestäni käskyihin ja noudatan niitä, sillä Jeesus varoittaa rikkomasta pienintäkään käskyä.
Ja tämän tottelemisesta on seurausta se, että ei vahingossakaan riko yhtäkään käskyä, sillä hän, joka rakastaa ei valehtele, ei varasta, ei.....Miksi sitten joka päivä rikot sitä lakia vastaan? Olet kummallinen liero. Annat ihmisten ymmärtää itsestäsi, että muka noudatat käskyjä . Voi sinua itserakasta ja pöyhkeilijää!
- et usko
sinä kirjoitti:
et tunne Raamatun viimeisen luvun Ilmoitusta, jossa kerrotaan, että he, joilla on Jeesuksen usko ja Jumalan käskyt, pelastuvat.
Mieti, voiko rakastava rikkoa käskyjä. Voiko hän tappaa, voiko olla kunnioittamatta vanhempiaan, voiko varastaa jne.Sinä uskot vain Ellen G. W"hiten sanoihin ja tulkintoihin, jotka eivät ole kristinuskontoa. Tunnen kyllä adventisteja, (valitettavasti) eikä he ole senkaltaisia, että olisivat tuntemisen arvosia.
- vai...
kenelle sanottiin kirjoitti:
Lihallinen Israelin kansa vietiin pois Egyptistä. Adventistit vääntävät omat tulkintansa Israelille kuuluvista asioista. Milloinkaan Jeesus ei muuttanut mitään Mooseksen ja Israelin välillä tehdystä liitosta siten, että sille tulisi adventistien antamia merkityksiä. Jeesushan sanoo, ettei tullut sitä liittoa muuttamaan. Pilkkukaan ei muutu sen liiton laista, joka koskee Israelia. adventistit muuttavat tämän ilman mitään kehoitusta tai Raamatun opetusta oman mielivaltansa ja korvasyyhynsä mukaan. Eikä heillä ole mitään laintuntemustakaan, vaan he puhuvat asioista joista he eivät ymmärrä yhtään mitään.
pitääkö sinua toiseksi kutsuttaman?
- kuulepas liero
näitä kirjoitti:
Martti Lutherin hyvin selkeästi ja Raamatun mukaisesti esille tuomia käskyjä kouluajoiltasi?
Kymmenen käskyä
3. Pyhitä lepopäivä.
5. Älä tapa.
6. Älä tee aviorikosta.
7. Älä varasta.
10. Älä tavoittele lähimmäisesi puolisoa, työntekijöitä, karjaa äläkä mitään, mikä hänelle kuuluu.
Rakkauden lakiLueppa Raamattusi tarkemmin, niin huomaat, ettei noita käskyjä löydy Raamatusta. Annat siis väärää todistusta Katekismuksesta. Isossa katekismuksessa Luther itse opettaa, ettei sapatti kuulu kristinuskoon. Lepo-oikeus on ihan eri asiaa, ja se liittyy lähimmäisen rakastamiseen, kun antaa lähimmäisilleen palvelijoille lepomahdollisuuden edes kerran viikossa. Adventistit muuttavat koko asian luonteen muuksi kuin Raamatun tarkoittamaksi. Heillä ei ole oikeasti mitään neuvottavaa kenellekään, vaan ovat itse sokeita sokeiden taluttelijoita.
- tunne...
noudata!! kirjoitti:
Miksi sitten joka päivä rikot sitä lakia vastaan? Olet kummallinen liero. Annat ihmisten ymmärtää itsestäsi, että muka noudatat käskyjä . Voi sinua itserakasta ja pöyhkeilijää!
uudesti syntynyttä. Uudesti syntynyt saa VOIMAN Jumalalta elää Hänen tahdossaan.
- sappas ny
vai... kirjoitti:
pitääkö sinua toiseksi kutsuttaman?
Eikös Kantolan tunne omasta puumerkistään??? Oletko itse K.Uhilas ? Vai Pertti Puukkoko olet?
- sillä
sappas ny kirjoitti:
Eikös Kantolan tunne omasta puumerkistään??? Oletko itse K.Uhilas ? Vai Pertti Puukkoko olet?
monet heistä, jotka käyttävät ensin uhitellen nimimerkkiä myöhemmin jättävät sen käyttämisen, koska he ovat huomanneet jotakin sellaista, johon heillä ei ole sanomista, mutta liha tahtoo kuitenkin sanoa.
- haukut
kuulepas liero kirjoitti:
Lueppa Raamattusi tarkemmin, niin huomaat, ettei noita käskyjä löydy Raamatusta. Annat siis väärää todistusta Katekismuksesta. Isossa katekismuksessa Luther itse opettaa, ettei sapatti kuulu kristinuskoon. Lepo-oikeus on ihan eri asiaa, ja se liittyy lähimmäisen rakastamiseen, kun antaa lähimmäisilleen palvelijoille lepomahdollisuuden edes kerran viikossa. Adventistit muuttavat koko asian luonteen muuksi kuin Raamatun tarkoittamaksi. Heillä ei ole oikeasti mitään neuvottavaa kenellekään, vaan ovat itse sokeita sokeiden taluttelijoita.
lieroksi en ole adventisti, vaan Jeesuksen lähettämä julistaja.
Käskyt ovat voimassa ja voit lukea itse Ilmestyskirjasta mitä siellä sanotaan Jeesuksen uskosta ja Jumalan käskyistä. - sanon,
et usko kirjoitti:
Sinä uskot vain Ellen G. W"hiten sanoihin ja tulkintoihin, jotka eivät ole kristinuskontoa. Tunnen kyllä adventisteja, (valitettavasti) eikä he ole senkaltaisia, että olisivat tuntemisen arvosia.
että en ole adventisti, vaan kuulun yhteen seurakuntaan, joka on Jeesuksessa Kristuksessa ja elän Hänen ruumiin jäsenenään ja olen saanut kokea lukemattomat ihmeet.
- saiskos tietoo
sanon, kirjoitti:
että en ole adventisti, vaan kuulun yhteen seurakuntaan, joka on Jeesuksessa Kristuksessa ja elän Hänen ruumiin jäsenenään ja olen saanut kokea lukemattomat ihmeet.
Mites sitten olet eksynyt palstalle, jolla pitäisi keskustella adventismista? Mikset mene aiheestasi keskustelemaan kristinusko-palstalle? Vältä sitten sekaantumasta adventisnmista keskusteluun jos kerran et ole siitä puhumassa!
- miksikö?
tunne... kirjoitti:
uudesti syntynyttä. Uudesti syntynyt saa VOIMAN Jumalalta elää Hänen tahdossaan.
Mikset sitten tee niin?
- ihmettelijänä
sillä kirjoitti:
monet heistä, jotka käyttävät ensin uhitellen nimimerkkiä myöhemmin jättävät sen käyttämisen, koska he ovat huomanneet jotakin sellaista, johon heillä ei ole sanomista, mutta liha tahtoo kuitenkin sanoa.
Etkö ole koskaan lukenut , että mitä toivot muiden tekevän sinulle, tee se ensin itse muille. Ja sinä kyselet muilta nimiä mutta itselläsi ei ole aiettakaan kertoa omaasi. Olet ristiriitanen heppu. Tyypillistä adventistille.
- tarkoitat
haukut kirjoitti:
Käskyt ovat voimassa ja voit lukea itse Ilmestyskirjasta mitä siellä sanotaan Jeesuksen uskosta ja Jumalan käskyistä.Raamattu on täynnä kaikenlaisia jumalan käskyjä. Silloinhan ne kaikki kuuluvat tähän "Jumalan käskyt", kun ei tässä erikseen mainita mitään "kymmenistä käskyistä". Eikä raamatussa edes mainita kymmentä käskyä!
Kysehän oli siitä, että
Missä kohden Sanaa - en tarkoita Ellenin muminoita - Jumala kertoo, että käskyjä on 10 ja luokittelee erikseen 3. ja 4. käskyn?
"Meidän veljiemme syyttäjän" asiamieheksi osoittaudut, kun käännät katseet pois itse kysymyksestä. Sinähän esitit rivien välissä syytöksen: adventistit ovat oikeassa ja Antti väärässä!
Mutta miksi te rakennatte oppeja numeroinnin varaan?
Toisin kuin sinä väittäisit - en saata tunnistaa itseäni noiden nimeämiesi syytösten kohteeksi.
Mutta kuuntelepa radio Deistä arkisin klo 21 ja 6 opetusta Jobin kirjasta. Kuule ja usko - niin pelastus on sinua lähempänä kuin luuletkaan!tästä? kirjoitti:
5.Mooseksen kirja:
5:21 Älä himoitse lähimmäisesi vaimoa. Älä halaja lähimmäisesi huonetta, älä hänen peltoansa, älä hänen palvelijaansa, palvelijatartansa, härkäänsä, aasiansa, äläkä mitään, mikä on lähimmäisesi omaa.'Kyse oli vain sanasta "kymmenen käskyä".
Kukaan ei kyennyt minulle osoittamaan, että se sana löytyy Raamatusta.
Toki itse vihdoin löysin luterilaisen kirkon uudesta virallisesta käännöksestä, -92. Kohdasta: 2.Moos.34. luku; ihan itse tekstistä. Jaetta en kerro - jotta monien tulisi luettua koko laki sisältöineen ja asettamisineen.
MUTTA
Sinullapas on noudattamista! Minusta ei tuohon olisi. Olen valinnut helpomman TIEN:
Matt 22:35-40
35 Ja eräs heistä, joka oli lainoppinut, kysyi häneltä kiusaten:
36 "Opettaja, mikä on suurin käsky laissa?"
37 Niin Jeesus sanoi hänelle: "'Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi'.
38 Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky.
39 Toinen, tämän vertainen, on: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'.
40 Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat."uskon kirjoitti:
Ja tämän tottelemisesta on seurausta se, että ei vahingossakaan riko yhtäkään käskyä, sillä hän, joka rakastaa ei valehtele, ei varasta, ei.....Me muut olemme tehneet syntiä!
1. Joh. 1:10
Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä.
Ehkä vain olet sokea?!!
Ilm. 3:18
Minä neuvon sinua ostamaan minulta kultaa, tulessa puhdistettua, että rikastuisit, ja valkeat vaatteet, että niihin pukeutuisit eikä alastomuutesi häpeä näkyisi, ja silmävoidetta voidellaksesi silmäsi, että näkisit.uskon kirjoitti:
"""Minä uskon koko sydämestäni käskyihin ja noudatan niitä"""
Johanneksen evankeliumi:
7:19 Eikö Mooses ole antanut teille lakia? Ja kukaan teistä ei lakia täytä. Miksi tavoittelette minua tappaaksenne?"Vilpitön uskovainen yhtyy apostolien käsityksiin:
Ap. t. 15:10
Miksi te siis nyt kiusaatte Jumalaa ja tahdotte panna opetuslasten niskaan ikeen, jota eivät meidän isämme emmekä mekään ole jaksaneet kantaa?sinä kirjoitti:
Mieti, voiko rakastava rikkoa käskyjä. Voiko hän tappaa, voiko olla kunnioittamatta vanhempiaan, voiko varastaa jne.Voi sinua - et vielä mitään ole elämässä oppinut!
Pumpulissako sinua vieläkin varjellaan?
Ilm 3:18
Annan sinulle neuvon: osta minulta tulessa puhdistettua kultaa, niin tulet rikkaaksi, osta valkoiset vaatteet ja pue ne yllesi, niin häpeällinen alastomuutesi peittyy, osta silmävoidetta ja voitele silmäsi, niin näet. [Jes. 55:1; Matt. 13:44; 1. Piet. 1:7]sinä? kirjoitti:
Mitähän käskyjä tässä tarkoitetaan, kun ei ole mainintaa "kymmenistä käskyistä"?
12:50 Ja minä tiedän, että hänen käskynsä on iankaikkinen elämä. Sentähden, minkä minä puhun, sen minä puhun niin, kuin Isä on minulle sanonut."Ei ollut kyse käskyjen erottelusta, vaan aivan päinvastoin.
Mutta kyllä se löytyy, löytyy kirkon uudesta käännöksestä - se "kymmenen käskyä"-maaininta.
Lue ja näe se - en kerro jaetta, sillä on toki hyvä tietää koko asia: laintaulujen uudistaminen ja muu.
Uudet laintaulut - 2. Moos. 34. luku _
1 Herra sanoi Moosekselle: "Tee kaksi entisten kaltaista kivitaulua, niin minä kirjoitan niihin sanat, jotka olivat entisissä tauluissa, niissä, jotka sinä murskasit. [2. Moos. 32:19; 5. Moos. 10:1,2 | 2. Moos. 24:12 ]
2 Tee ne valmiiksi aamuun mennessä, nouse aamulla Siinainvuorelle ja jää vuoren huipulle odottamaan minua.
3 Kukaan muu älköön tulko mukanasi, kukaan ei saa olla edes näkyvillä missään koko vuorella. Myöskään lampaat, vuohet tai nautakarja eivät saa kulkea vuoren lähistöllä."
4 Mooses teki kaksi entisten kaltaista kivitaulua. Varhain seuraavana aamuna hän nousi Siinainvuorelle, niin kuin Herra oli käskenyt, ja vei kivitaulut mukanaan.
5 Herra laskeutui alas verhoutuneena pilveen, tuli Mooseksen luo ja lausui nimen Jahve.
6 Sitten Herra kulki hänen editseen ja sanoi hänen kuultensa: "Herra, Herra on laupias Jumala, hän antaa anteeksi. Hän on kärsivällinen, ja hänen hyvyytensä ja uskollisuutensa on suuri. [2. Moos. 33:19 | Neh. 9:17; Ps. 103:8; Joel 2:13]
7 Hän on armollinen tuhansille ja antaa anteeksi pahat teot, rikkomukset ja synnit, mutta ei jätä syyllistä rankaisematta. Lapset ja lasten lapset aina kolmanteen ja neljänteen polveen saakka hän panee vastaamaan isiensä pahoista teoista." [2. Moos. 20:5,6]
9 ja sanoi: "Jos siis edelleenkin tahdot osoittaa minulle armoasi, Herra, niin kulje meidän mukanamme. Vaikka tämä kansa on uppiniskainen, anna anteeksi meidän pahat tekomme ja syntimme ja ota meidät omiksesi."
Herra uudistaa liittonsa
10 Herra sanoi: "Minä teen liiton, ja sinun kansasi saa nähdä ihmeitä, joita ei koskaan ennen ole tapahtunut missään maan päällä eikä minkään muun kansan keskuudessa. "Kansa, jonka parissa elät, saa nähdä ne pelottavan voimalliset teot, jotka minä, Herra, teen sinun hyväksesi. [5. Moos. 5:2]
11 Noudata tarkoin niitä käskyjä, jotka minä sinulle nyt annan, niin minä karkotan sinun tieltäsi amorilaiset, kanaanilaiset, heettiläiset, perissiläiset, hivviläiset ja jebusilaiset.
12 Varokaa tekemästä mitään liittoa sen maan asukkaiden kanssa, johon olette matkalla. Jos liittoudutte heidän kanssaan, te joudutte heidän pauloihinsa. [2. Moos. 23:32 ]
13 Repikää maahan heidän alttarinsa, murskatkaa heidän kivipatsaansa ja hakatkaa poikki heidän asera- paalunsa*. [Asera-paalu edusti kanaanilaisten jumalatarta.] [5. Moos. 7:5, 12:3; 2. Kun. 18:4, 23:14]
14 Älkää kumartako mitään muuta jumalaa, sillä Herra, joka on kiivas Jumala, ei suvaitse muita jumalia rinnallaan. [2. Moos. 20:5 ]
15 Älä siis tee liittoa sen maan asukkaiden kanssa, ettet luopuisi minusta, eksyisi palvelemaan heidän jumaliaan ja lankeaisi syömään niistä uhreista, joita he teurastavat omille jumalilleen. [1. Kor. 10:20]
16 Jos otat pojillesi vaimoiksi heidän tyttäriään, jotka palvovat jumaliaan irstain menoin, nämä viettelevät myös poikasi samoihin palvontamenoihin. [5. Moos. 7:3; Tuom. 3:6; 1. Kun. 11:2]
18 "Vietä happamattoman leivän juhlaa ja syö happamatonta leipää seitsemänä päivänä, kuten olen sinua käskenyt, säädettyyn aikaan abib-kuussa, sillä siinä kuussa sinä lähdit Egyptistä. [2. Moos. 12:17 ]
19 "Jokainen, joka ensimmäisenä tulee ulos äitinsä kohdusta, kuuluu minulle, samoin jokainen karjaasi syntyvä urospuolinen esikoinen, niin sonnivasikka kuin karitsakin. [2. Moos. 13:2 ]
20 Mutta aasin ensimmäisen varsan voit lunastaa omaksesi uhraamalla karitsan, ja ellet halua sitä lunastaa, taita siltä niska. Lunasta omaksesi jokainen sinulle syntyvä esikoispoika. Älköön kukaan tulko eteeni tyhjin käsin. [2. Moos. 13:13 | 2. Moos. 23:15]
21 "Tee työtä kuutena päivänä viikossa, mutta seitsemänneksi päiväksi lopeta työnteko. Myös kyntöjen ja elonkorjuun aikana pidä seitsemäntenä päivänä lepopäivä. [2. Moos. 20:8 ]
22 "Vietä viikkojuhlaa, kun leikkaat ensi tähkät vehnäsadostasi, ja korjuujuhlaa vuoden vaihteessa. [4. Moos. 28:26; 5. Moos. 16:10; 2. Aik. 8:13]
23 Kolmesti vuodessa kokoontukoot kaikki miehet Herran, Israelin Jumalan, kasvojen eteen. [2. Moos. 23:17; 5. Moos. 16:16]
24 Ja kun minä hävitän kansat sinun tieltäsi ja ulotan kauas sinun rajasi, niin kukaan ei tavoittele sinun maatasi omakseen, jos vain vaellat kolmesti vuodessa Herran, Jumalasi, kasvojen eteen. [5. Moos. 12:20, 19:8]
25 "Kun uhraat minulle teurasuhrin veren, älä uhraa samalla kertaa mitään hapatettua äläkä jätä pääsiäisjuhlan uhrista mitään tähteeksi seuraavaan aamuun. [2. Moos. 23:18 | 2. Moos. 12:10]
26 "Tuo joka vuosi peltosi ensimmäisistä antimista parhaat Herran, Jumalasi, pyhäkköön. "Älä keitä karitsaa emänsä maidossa." [2. Moos. 22:28 | 2. Moos. 23:19; 5. Moos. 14:21]
27 Herra sanoi Moosekselle: "Kirjoita muistiin nämä käskyt, sillä ne ovat sinun ja Israelin kanssa tekemäni liiton ehdot." [2. Moos. 24:4]
28 Mooses viipyi vuorella Herran luona neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä syömättä ja juomatta. Ja hän kirjoitti tauluihin liiton ehdot, nuo kymmenen käskyä. [2. Moos. 24:18 ]
29 Kun Mooses laskeutui Siinainvuorelta molemmat liitontaulut käsissään, hänen kasvonsa säteilivät, koska hän oli puhunut Herran kanssa. Itse hän ei sitä tiennyt,
30 mutta kun Aaron ja israelilaiset näkivät Mooseksen kasvojen säteilevän, he pelkäsivät mennä häntä vastaan. [2. Kor. 3:7]
31 Silloin Mooses kutsui heitä, ja Aaron ja kaikki kansan päämiehet tulivat hänen luokseen, ja hän puhui heille.
32 Kun israelilaiset olivat tulleet lähemmäs, Mooses ilmoitti heille käskyt, jotka Herra oli antanut hänelle Siinainvuorella.
34 Aina kun Mooses astui Herran eteen puhuakseen hänen kanssaan, hän riisui kasvoiltaan verhon ja oli ilman sitä, kunnes lähti pois. Tultuaan israelilaisten luo hän kertoi, mitä Herra oli käskenyt,
35 ja silloin israelilaiset huomasivat, että hänen kasvonsa säteilivät. Sitten Mooses jälleen peitti kasvonsa ja poisti verhon vasta mennessään puhumaan Herran kanssa.näitä kirjoitti:
Martti Lutherin hyvin selkeästi ja Raamatun mukaisesti esille tuomia käskyjä kouluajoiltasi?
Kymmenen käskyä
3. Pyhitä lepopäivä.
5. Älä tapa.
6. Älä tee aviorikosta.
7. Älä varasta.
Rakkauden lakiSiltä näyttäis kun pusta katsoo tai maakuopasta.
Mutta TÄSSÄ Herran UUDISTAMAT laintaulut ja IHAN SUORAAN RAAMATUSTA!!! Vääristely ja typistäminen loppukoon tähän.
Uudet laintaulut - 2. Moos 34. luku
Herra uudistaa liittonsa
35 ja silloin israelilaiset huomasivat, että hänen kasvonsa säteilivät. Sitten Mooses jälleen peitti kasvonsa ja poisti verhon vasta mennessään puhumaan Herran kanssa.kuulepas liero kirjoitti:
Lueppa Raamattusi tarkemmin, niin huomaat, ettei noita käskyjä löydy Raamatusta. Annat siis väärää todistusta Katekismuksesta. Isossa katekismuksessa Luther itse opettaa, ettei sapatti kuulu kristinuskoon. Lepo-oikeus on ihan eri asiaa, ja se liittyy lähimmäisen rakastamiseen, kun antaa lähimmäisilleen palvelijoille lepomahdollisuuden edes kerran viikossa. Adventistit muuttavat koko asian luonteen muuksi kuin Raamatun tarkoittamaksi. Heillä ei ole oikeasti mitään neuvottavaa kenellekään, vaan ovat itse sokeita sokeiden taluttelijoita.
Jerusalemin kokous Apt 15:1-32 ! ! !
1 Juudeasta tuli Antiokian seurakuntaan eräitä, jotka opettivat: "Ellette anna ympärileikata itseänne, niin kuin Mooses on säätänyt, ette voi pelastua." [Luuk. 1:59, 2:21; Gal. 5:2; Fil. 3:2,5]
2 Paavali ja Barnabas asettuivat vastustamaan heitä, ja asiasta käytiin kiivasta väittelyä. Niinpä päätettiin, että Paavali ja Barnabas ja muutamat muut lähtisivät Jerusalemiin apostolien ja vanhimpien puheille, jotta saataisiin selvyys tästä kiistakysymyksestä. [Gal. 2:1,2]
3 Seurakunnan varustettua heidät matkalle he kulkivat Foinikian ja Samarian halki ja kertoivat veljille pakanoiden kääntymisestä. Kaikki ilahtuivat suuresti kuulemastaan.
4 Kun he saapuivat Jerusalemiin, seurakunta, apostolit ja vanhimmat ottivat heidät vastaan, ja he kertoivat niistä suurista teoista, joita Jumala heidän matkallaan oli tehnyt. [Ap. t. 14:27, 21:19]
5 Silloin eräät uskoon tulleet fariseukset puuttuivat asiaan ja sanoivat, että kääntyneet pakanat oli ympärileikattava ja velvoitettava noudattamaan Mooseksen lakia.
6 Apostolit ja vanhimmat kokoontuivat käsittelemään tätä kysymystä.
7 Kun väittelyä oli kestänyt pitkään, Pietari nousi puhumaan ja sanoi: "Veljet, te tiedätte, että Jumala on jo aikoja sitten teidän keskuudessanne tehnyt valintansa: hän on antanut pakanoiden kuulla minun suustani evankeliumin ja tulla uskoon. [Ap. t. 11:18]
8 Jumala, joka tuntee kaikkien sydämet, osoitti hyväksyvänsä heidät vuodattaessaan Pyhän Hengen heihin yhtä lailla kuin meihinkin. [Ap. t. 10:45]
9 Hän ei tehnyt mitään eroa heidän ja meidän välillämme, vaan puhdisti heidän sydämensä uskolla. [Ap. t. 10:43]
10 Miksi te siis nyt uhmaatte Jumalaa ja panette opetuslasten harteille ikeen, jota eivät meidän isämme emmekä me itse ole jaksaneet kantaa? [Luuk. 11:46; Gal. 3:10]
11 Mehän uskomme, että meidät pelastaa yksin Herran Jeesuksen armo, samalla tavoin kuin heidät." [Matt. 11:29; Room. 3:24; Gal. 2:16; Ef. 2:8,9]
12 Koko joukko vaikeni. Kaikki kuuntelivat Barnabasta ja Paavalia, kun nämä kertoivat, miten suuria tunnustekoja ja ihmeitä Jumala oli kansojen keskuudessa tehnyt heidän kättensä kautta. [Ap. t. 15:4]
13 Kun he olivat lopettaneet, alkoi Jaakob puhua. Hän sanoi: "Veljet, kuulkaa mitä sanon. [Gal. 2:9]
14 Simon kertoi, kuinka Jumala ensi kerran lähestyi pakanoita ottaakseen heistä itselleen oman kansan.
15 Tämä käy yksiin sen kanssa, mitä profeetat ovat kirjoituksissa sanoneet:
16 -- Sen jälkeen minä palaan ja rakennan jälleen Daavidin sortuneen majan. Raunioista minä sen taas rakennan, minä pystytän sen uudelleen, [15:16,17: Aam. 9:11,12]
17 jotta kaikki muutkin ihmiset etsisivät Herraa, kaikki kansat, jotka olen omikseni ottanut. Näin sanoo Herra,
18 joka on antanut tästä tiedon jo ammoin. [Jes. 45:21]
19 Tästä syystä ei mielestäni pidä hankaloittaa niiden elämää, jotka vieraista kansoista kääntyvät Jumalan puoleen.
20 Meidän on kuitenkin lähetettävä heille kirje ja kehotettava heitä karttamaan sellaista, minkä epäjumalanpalvelus on saastuttanut, sekä haureutta*, verta ja lihaa, josta verta ei ole laskettu. ["Haureus" tarkoittanee tässä Vanhassa testamentissa kiellettyjä sukulaisavioliittoja, ks. 3. Moos. 18:6--18.] [1. Moos. 9:4; 2. Moos. 20:3; 3. Moos. 17:13; 4. Moos. 25:1]
21 Onhan Mooseksen laki jo ikimuistoisista ajoista tullut tunnetuksi joka kaupungissa, kun sitä luetaan synagogissa jokaisena sapattina." [Ap. t. 13:15]
Kokouksen päätös
22 Silloin apostolit ja vanhimmat yhdessä koko seurakunnan kanssa päättivät valita joukostaan muutamia miehiä ja lähettää heidät Antiokiaan Paavalin ja Barnabaksen kanssa. Valituiksi tulivat Juudas, jota kutsuttiin Barsabbakseksi, sekä Silas -- molemmat seurakunnan johtavia miehiä.
23 Heille annettiin mukaan seuraava kirje: "Apostolien ja vanhimpien veljellinen tervehdys pakanuudesta kääntyneille Antiokian, Syyrian ja Kilikian veljille.
24 Me olemme kuulleet, että muutamat, jotka ovat tulleet meidän luotamme mutta joita me emme ole lähettäneet, ovat puheillaan järkyttäneet teitä ja saattaneet teidät hämmennyksiin. [Gal. 2:4]
25 Siksi olemme yksimielisesti päättäneet lähettää edustajamme teidän luoksenne. He tulevat yhdessä rakkaiden veljiemme Barnabaksen ja Paavalin kanssa,
26 jotka ovat panneet henkensä alttiiksi meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimen tähden.
27 Lähetämme siis Juudaksen ja Silaksen, ja he tuovat tämän saman viestin myös suullisesti.
28 Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän kannettavaksenne pidä panna mitään taakkaa. Annamme ainoastaan nämä välttämättömät ohjeet:
29 karttakaa epäjumalille uhrattua lihaa, samoin verta ja sellaista lihaa, josta ei ole verta laskettu, sekä haureutta. Kun näitä vältätte, kaikki on kohdallaan. Voikaa hyvin." [Ap. t. 16:4, 21:25 | Ilm. 2:14,20]
30 Näin heidät lähetettiin matkaan. Antiokiaan saavuttuaan he kutsuivat seurakunnan koolle ja antoivat kirjeen veljille.
31 Kirje luettiin, ja sen rohkaisevat sanat ilahduttivat kaikkia. [Ap. t. 13:48]
32 Juudas ja Silas, jotka hekin olivat profeettoja, puhuivat veljille monin sanoin rohkaisten ja vahvistaen heitä.haukut kirjoitti:
Käskyt ovat voimassa ja voit lukea itse Ilmestyskirjasta mitä siellä sanotaan Jeesuksen uskosta ja Jumalan käskyistä.Hepr. 7:18
Näin kumotaan aikaisempi määräys, koska se oli heikko ja hyödytön: [7:18,19: Room. 8:1-4]
Apt 15. luku tulee lukea kokonaan, mutta tässä ote:
Apt 15:10
Miksi te siis nyt uhmaatte Jumalaa ja panette opetuslasten harteille ikeen, jota eivät meidän isämme emmekä me itse ole jaksaneet kantaa? [Luuk. 11:46; Gal. 3:10]tarkoitat kirjoitti:
Raamattu on täynnä kaikenlaisia jumalan käskyjä. Silloinhan ne kaikki kuuluvat tähän "Jumalan käskyt", kun ei tässä erikseen mainita mitään "kymmenistä käskyistä". Eikä raamatussa edes mainita kymmentä käskyä!
Jaak (Herran veli) 2:8-13 :
8 Jos te noudatatte lain kuningaskäskyä niin kuin se Raamatussa on: "Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi", te teette oikein. [3. Moos. 19:18; Matt. 19:19 ]
9 Mutta jos te erottelette ihmisiä, te teette syntiä, ja laki osoittaa teidät rikkojiksi. [5. Moos. 1:17]
10 Sillä se, joka muuten kaikessa noudattaa lakia mutta rikkoo sitä yhdessä kohdassa, on syypää kaikilta kohdin. [Matt. 5:19; Gal. 3:10]
11 Hän, joka sanoi: "Älä tee aviorikosta", sanoi myös: "Älä tapa." Vaikka siis et teekään aviorikosta, olet lainrikkoja, jos tapat.
12 Vapauden lain mukaan teidät tuomitaan; pitäkää se mielessänne, mitä puhutte tai teettekin. [Jaak. 1:25]
13 Joka ei toista armahda, saa itse armottoman tuomion, mutta joka armahtaa, saa tuomiosta riemuvoiton. [Matt. 5:7 ]sanon, kirjoitti:
Miksi puolustelet adventismiä, jos et sitä ole?
Kerro heille Jumalan ihmeistä?
Esim adv.opettaja kolme_enkeli laittaa tuhkatiheään oetusta foorumille - sellasita, että parantumisihmeet ovat SAATAANSTA!
On aika jo kristittyjen pitää yhtä.tunne... kirjoitti:
Adventistien ellenistinen usko näet opettaa, että kunhan pyhäpäiväsi siirrät lauantain kohdalle, niin se on siinä - pelastus.
kerro heille, että tarvitaan Jumalan voima, eikä oppi!
Room. 1:16
Minä en häpeä evankeliumia, sillä se on Jumalan voima ja se tuo pelastuksen kaikille, jotka sen uskovat, ensin juutalaisille, sitten myös kreikkalaisille. [1. Kor. 1:18, 2:5, 4:20; 1. Tess. 1:5]miksikö? kirjoitti:
Mikset sitten tee niin?
Mark 13:8-11 :
8 Kansa nousee kansaa vastaan ja valtakunta valtakuntaa vastaan, joka puolella on maanjäristyksiä ja tulee nälänhätä. Tämä on synnytystuskien alkua. [2. Aik. 15:6; Jes. 19:2]
9 "Pitäkää varanne! Teidät viedään oikeuteen ja teitä piestään synagogissa. Maaherrojen ja kuninkaiden eteen te joudutte minun nimeni tähden, todistukseksi heille. [Matt. 10:17,18; Joh. 16:2; Ap. t. 18:12]
10 Mutta sitä ennen on evankeliumi julistettava kaikille kansoille. [Matt. 28:19; Mark. 16:15; 2. Tim. 4:17; Ilm. 14:6]
11 Kun teitä viedään luovutettaviksi viranomaisille, älkää etukäteen olko huolissanne siitä mitä puhuisitte. Puhukaa ne sanat, jotka teille tuona hetkenä annetaan. Silloin ette puhu te, vaan Pyhä Henki. [13:11-13: Matt. 10:19-22 : Luuk. 12:11,12]- jatkat
AnttiVKantola kirjoitti:
Kysehän oli siitä, että
Missä kohden Sanaa - en tarkoita Ellenin muminoita - Jumala kertoo, että käskyjä on 10 ja luokittelee erikseen 3. ja 4. käskyn?
"Meidän veljiemme syyttäjän" asiamieheksi osoittaudut, kun käännät katseet pois itse kysymyksestä. Sinähän esitit rivien välissä syytöksen: adventistit ovat oikeassa ja Antti väärässä!
Mutta miksi te rakennatte oppeja numeroinnin varaan?
Mutta kuuntelepa radio Deistä arkisin klo 21 ja 6 opetusta Jobin kirjasta. Kuule ja usko - niin pelastus on sinua lähempänä kuin luuletkaan!edelleen samalla linjalla. Olemme muutaman kerran keskustelleet noilla palstoilla ja kuten silloin, edelleenkin sinä herkästi nimittelet meitä muita "veljien syyttäjäksi."
Lukisitko uudelleen sen kohdan missä sitä syytöstä esiintyy kirjoituksessani ja toisit sen tänne niin saisimme jutella siitä.
Tee parannus, sillä sinä saat vain hajaannusta aikaan omilla yrityksillä. jatkat kirjoitti:
edelleen samalla linjalla. Olemme muutaman kerran keskustelleet noilla palstoilla ja kuten silloin, edelleenkin sinä herkästi nimittelet meitä muita "veljien syyttäjäksi."
Lukisitko uudelleen sen kohdan missä sitä syytöstä esiintyy kirjoituksessani ja toisit sen tänne niin saisimme jutella siitä.
Tee parannus, sillä sinä saat vain hajaannusta aikaan omilla yrityksillä.Pieksät suutasi tyhjästä - sillä en ole sinun kanssasi viestitellyt. Eihän sinulla ole edes nimimerkkiä, että voisin keskustella.
Ajattele ensin ja kirjoita sitten vasta.
Mitä "linjaan" tulee, niin tottakai pysyn edelleenkin evankeliumin linjalla - jotta itsekin tulisin siitä OSALLISEKSI!
OSALLISUUS JA OSALLISUUS
OSALLISUUS EVANKELIUMISTA
1.Kor 9:16
Siinä, että julistan evankeliumia, ei ole mitään ylpeilemistä, sillä minun on pakko tehdä sitä. Voi minua, ellen evankeliumia julista! [Room. 1:14]
1. Kor. 9:23
Kaiken tämän teen evankeliumin vuoksi, jotta olisin itsekin siitä osallinen.
OSALLISUUS ISRAELIIN
Room 11:16-18 - osallisuus Israeliin
16 Jos ensimmäinen leipä pyhitetään, on koko leipomus pyhä, ja jos puun juuri on pyhä, ovat myös oksat pyhät. [3. Moos. 23:10; 4. Moos. 15:20; Hes. 44:30]
17 Jos jalosta oliivipuusta on katkaistu oksia ja jos sinut, joka olet peräisin villistä oliivipuusta, on oksastettu oikeiden oksien joukkoon niin että olet päässyt osalliseksi puun juurinesteestä, [Jer. 11:16; Ef. 2:19]
18 älä ylvästele alkuperäisten oksien rinnalla! Mutta jos ylvästelet, muista, ettet sinä kannata juurta vaan juuri kannattaa sinua. [Joh. 4:22].
OSALLISUUS YLÖSNOUSEMUKSEEN Room 6:3-8
Room.6:3 Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?
4 Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.
5 Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa,
6 kun tiedämme sen, että meidän vanha ihmisemme on hänen kanssaan ristiinnaulittu, että synnin ruumis kukistettaisiin, niin ettemme enää syntiä palvelisi;
7 sillä joka on kuollut, se on vanhurskautunut pois synnistä.
8 Mutta jos olemme kuolleet Kristuksen kanssa, niin me uskomme saavamme myös elää hänen kanssaan,
- 20: eteen päin
1: käsky Sinulla ei saa olla muita Jumalia.
2: käsky Älä tee itsellesi patsasta äläkä muutakaan Jumalan kuvaa, älä sitä mikä on ylhäällä taivaalla, älä sitä mikä on alhaalla maan päällä, äläkä sitä mikä on vesissä maan alla.
3: käsky= Älä käytäväärin Herran, Jumalasi nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka käyttää väärin hänen nimeään.
4:käsky: Muista pyhittää lepopäivä.
Kuutena päivänä tee työtä ja hoida kaikkia tehtäviäsi, mutta seitsemäs päivä on Herran sinun Jumalasi, sapatti. Silloin et saa tehdä mitään työtä, et sinä eikä sinun poikasi eikä sinun tyttäresi, orjasi eikä orjattaresi, ei juhtasi eikä yksikään muukalainen joka asuu kaupungissasi. Silläkuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaiken mitä niissä on, mutta setsemännen päivän hän lepäsi. sen vuoksi Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen.
5: käsky: Kunnioita isääsi ja äitiäsi, että saisit elää kauvan siinä maass, jonka Herra sinun Jumalasi sinulle antaa.
6: käsky Älä tapa.
7: käsky Älä tee aviorikosta.
8: käsky Älä varasta.
9: käsky Älä todista valheellisesti toista ihmistä vastaan.
10: käsky Älä tavoittele toisen taloa. Älä tavoittele hänen vaimoaan, Älä orjaa tai orjatarta, älä hänen härkäänsä, älä hänen aasiaan, äläkä mitään mikä, on hänen omaansa.=
Kyllä nuo käskyt vielä ovat Raamatussa vaikka et tunnu niitä löytävän.
Uxseli:- muuttaa raamattua?
Raamatussa ei kerrota mitään kymmenestä käskystä. Miten sinä voit numeroida raamatun tekstiä, oletko sinä jumalan yläpuolella?
Raamattu on täynnä käskyjä, mitkä käskyt kuuluvat tähän?
Ilmestyskirja:
Tässäkään ei mainita, että jotka pitävät vain kymmenen käskyä. - toi...
muuttaa raamattua? kirjoitti:
Raamatussa ei kerrota mitään kymmenestä käskystä. Miten sinä voit numeroida raamatun tekstiä, oletko sinä jumalan yläpuolella?
Raamattu on täynnä käskyjä, mitkä käskyt kuuluvat tähän?
Ilmestyskirja:
Tässäkään ei mainita, että jotka pitävät vain kymmenen käskyä.nuo käskyt, teki oikein, sillä näyttäisi olevan paljon sellaisia tietämättömiä, jotka eivät käskyistä mitään tiedä. Kummastelen sitä, sillä Jeesus ei lupaa anna rikkoa pienintäkään käskyä.
Pienimmätkin käskyt ja profetiat riippuvat tässä, että rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimäistä kuin itseäsi ja joka rakastaa, on pelastunut tuomiolta, eli mikään laki ei häntä tuomitse. - tosiaan...
toi... kirjoitti:
nuo käskyt, teki oikein, sillä näyttäisi olevan paljon sellaisia tietämättömiä, jotka eivät käskyistä mitään tiedä. Kummastelen sitä, sillä Jeesus ei lupaa anna rikkoa pienintäkään käskyä.
Pienimmätkin käskyt ja profetiat riippuvat tässä, että rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimäistä kuin itseäsi ja joka rakastaa, on pelastunut tuomiolta, eli mikään laki ei häntä tuomitse.Matteuksen evankeliumi:
5:19 Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.
"näistä pienimmistä käskyistä", onko olemassa myös suurempia käskyjä?
Ovatko kaikki "kymmenet käskyt" niitä pienimpiä käskyjä. Olisi aika outoa, että ÄLÄ TAPA kuuluisi vain pienimpiin käskyihin, vai mitä? - kysyy..
toi... kirjoitti:
nuo käskyt, teki oikein, sillä näyttäisi olevan paljon sellaisia tietämättömiä, jotka eivät käskyistä mitään tiedä. Kummastelen sitä, sillä Jeesus ei lupaa anna rikkoa pienintäkään käskyä.
Pienimmätkin käskyt ja profetiat riippuvat tässä, että rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimäistä kuin itseäsi ja joka rakastaa, on pelastunut tuomiolta, eli mikään laki ei häntä tuomitse.Mitä teet sellaisessa tilanteessa, jota ei mainita sinun "kymmenissä käskyissäsi", huudatko avuksesi "herraa" vai juoksetko karkuun?
Onneksi nykypäivänä kouluissa opetetaan muuta kuin "kymmeniä käskyjä". - olla vaikea
tosiaan... kirjoitti:
Matteuksen evankeliumi:
5:19 Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.
Ovatko kaikki "kymmenet käskyt" niitä pienimpiä käskyjä. Olisi aika outoa, että ÄLÄ TAPA kuuluisi vain pienimpiin käskyihin, vai mitä?ymmärtää, sillä jos kaksi suurinta käskyä käskevät rakastamaan Jumalaa yli kaiken ja lähimäistä, kuin itseään, ei näillä muilla käskyillä ole paljon sanomista. Eli voiko kukaan, joka rakastaa edes ajatella lähimäisestään pahaa ja koska ei voi, niin tappamisen käsky täyttyy luonnostaan siinä.
- (kuiskaan)
toi... kirjoitti:
Pienimmätkin käskyt ja profetiat riippuvat tässä, että rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimäistä kuin itseäsi ja joka rakastaa, on pelastunut tuomiolta, eli mikään laki ei häntä tuomitse.Sinun rakastamisesi on yhtä suloista kuin sian pusut.
Minähän ne ENSIMMÄISEKSI laitoin esiin - sen laintaulun foorumille. Osoittaakseni - ja osoitinkin - ettei niitä ole Jumalan toimesta pilkottu kymmeniin, rikottu kaksiosaista laintaulua osiin.
Nyt sen jälkeenkin Sinä LISÄÄT Sanaan numeroinnin.
Etko lainkaan kunnioita Jumalan Pojan numerointia. Hän opettaa, mikä on 1. käsky ja mikä se 2. Ja Hän opettaa, että kaikki muu, kaikki elämä ja jumalisuus RIIPPUU NÄISTÄ KAHDESTA.
Osoita, missä Jumala puhuu "kolmannesta" tai "neljännestä" käskystä tahi "kymmenestä käskystä".
Siihen asti: tuki suusi!
Luuk 1:18-20 :
18 Sakarias kysyi enkeliltä: "Mistä voin tietää, että niin käy? Minähän olen jo vanha, ja vaimonikin on iäkäs." [1. Moos. 17:17, 18:11]
19 Enkeli vastasi: "Minä olen Gabriel, yksi niistä, jotka seisovat Jumalan edessä. Minut on lähetetty puhumaan sinulle ja tuomaan tätä iloista sanomaa. [Dan. 8:16, 9:21 | Hepr. 1:14]
20 Mutta sinun suusi mykistyy nyt, etkä kykene puhumaan ennen kuin sinä päivänä, jona tämä tapahtuu, koska et uskonut sanojani, jotka aikanaan käyvät toteen."
Luuk 1:62-65 :
62 He kysyivät viittomalla isältä, minkä nimen hän tahtoi antaa lapselle.
63 Sakarias pyysi kirjoitustaulun ja kirjoitti siihen: "Hänen nimensä on Johannes." Kaikki hämmästyivät.
64 Samalla hetkellä Sakarias sai puhekykynsä takaisin, ja hän puhkesi ylistämään Jumalaa.
65 Sillä seudulla joutuivat kaikki pelon valtaan, ja näistä tapahtumista puhuttiin laajalti koko Juudean vuoriseudulla.
NÄIN SE VAAN ON
Ilmaisihan jo otsikointini, että VAIN tuota silppuamista vastustan Herran nimessä!
Sieltä EI voi nostaa erikseen jotain sapattikäskyä tai muutakaan. Saati sitten korottaa sitä yli ensimmäisen ja sen toisen. toisesta tämän ensimmäisen vertaisesta puhuu Jeesus.
Joku advari sitten lisäsi omatekoisen kirveellä pilkkomisensa. Muttaa lakai ei saa rikkoa, sillä yhden kohdan rikkonut on syypää koko lakiin.
Tämän ikuisen totuuden vuoksi viisas Isä ei numeroinut kivitaulujen lainkohtia.
TÄTÄ ET TAATUSTI HALUA TIETÄÄ JA VASTAANOTTAA
Kivitauluja oli kaksi. Ensimmäinen puolisko korosti Jumalan kunnioittamista. Ja se toinen tämän ensimmäisen vertainen - se korosti lähimmäisenrakkautta. Yhteinen nimittäjä noille lähimmäiseen kohdistuville käskyille löytyy:
3.Moos.19:18
Älä kosta omaan kansaasi kuuluvalle äläkä pidä yllä riitaa hänen kanssaan, vaan rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Minä olen Herra. [5. Moos. 32:35; Room. 12:19 | Mark. 12:31]
Jeesus selkiyttää Uudessa Liitossaan lain vaatimukset ja alkaa vaatia rakkautta, jota ei vanhassa liitossa niin selkeästi vaadittu. Riitti kun pidättäytyy rikkomasta kanssaihmisiä VASTAAN.
Tänään vanhojen laki ei riitä, erakoituminen ei riitä, luostarielämällä ei saavuta mitään.
Matt 22:37-40
37 Jeesus vastasi: "Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi. [5. Moos. 6:5]
38 Tämä on käskyistä suurin ja tärkein.
39 Toinen yhtä tärkeä on tämä: Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. [3. Moos. 19:18 ; Matt. 19:19 ]
40 Näiden kahden käskyn varassa ovat laki ja profeetat." [Matt. 7:12]
armosta autuastosiaan... kirjoitti:
Matteuksen evankeliumi:
Ovatko kaikki "kymmenet käskyt" niitä pienimpiä käskyjä. Olisi aika outoa, että ÄLÄ TAPA kuuluisi vain pienimpiin käskyihin, vai mitä?Mutta minä olen heikko kuin Pietari!
Apt 15:5 Silloin eräät uskoon tulleet fariseukset puuttuivat asiaan ja sanoivat, että kääntyneet pakanat oli ympärileikattava ja velvoitettava noudattamaan Mooseksen lakia.
6 Apostolit ja vanhimmat kokoontuivat käsittelemään tätä kysymystä.
Apt 15:8 Jumala, joka tuntee kaikkien sydämet, osoitti hyväksyvänsä heidät vuodattaessaan Pyhän Hengen heihin yhtä lailla kuin meihinkin. [Ap. t. 10:45]
9 Hän ei tehnyt mitään eroa heidän ja meidän välillämme, vaan puhdisti heidän sydämensä uskolla. [Ap. t. 10:43]
10 Miksi te siis nyt uhmaatte Jumalaa ja panette opetuslasten harteille ikeen, jota eivät meidän isämme emmekä me itse ole jaksaneet kantaa? [Luuk. 11:46; Gal. 3:10]
11 Mehän uskomme, että meidät pelastaa yksin Herran Jeesuksen armo, samalla tavoin kuin heidät." [Matt. 11:29; Room. 3:24; Gal. 2:16; Ef. 2:8,9]
Apt 15:27 Lähetämme siis Juudaksen ja Silaksen, ja he tuovat tämän saman viestin myös suullisesti.
28 Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän kannettavaksenne pidä panna mitään taakkaa. Annamme ainoastaan nämä välttämättömät ohjeet:
29 karttakaa epäjumalille uhrattua lihaa, samoin verta ja sellaista lihaa, josta ei ole verta laskettu, sekä haureutta. Kun näitä vältätte, kaikki on kohdallaan. Voikaa hyvin." [Ap. t. 16:4, 21:25 | Ilm. 2:14,20]
30 Näin heidät lähetettiin matkaan. Antiokiaan saavuttuaan he kutsuivat seurakunnan koolle ja antoivat kirjeen veljille.
31 Kirje luettiin, ja sen rohkaisevat sanat ilahduttivat kaikkia. [Ap. t. 13:48]kysyy.. kirjoitti:
Mitä teet sellaisessa tilanteessa, jota ei mainita sinun "kymmenissä käskyissäsi", huudatko avuksesi "herraa" vai juoksetko karkuun?
Onneksi nykypäivänä kouluissa opetetaan muuta kuin "kymmeniä käskyjä".Hepr. 4:2
Sillä hyvä sanoma on julistettu meille niinkuin heillekin; mutta heidän kuulemansa sana ei heitä hyödyttänyt, koska se ei uskossa sulautunut niihin, jotka sen kuulivat.
Gal 5:6
Kristuksessa Jeesuksessa on yhdentekevää, onko ihminen ympärileikattu vai ei. Ainoa tärkeä on rakkautena vaikuttava usko. [1. Kor. 7:19; Gal. 6:15; Kol. 3:11]
- PLAGIOIT
SINÄKÖ IHAN ITSE KEKSIT, ETTÄ RAAMATTU EI TIEDÄ, MIKÄ ON 4. KÄSKY. MIKSI ET OLE SIITÄ AIKAISEMMIN KIRJOITTANUT? MIKSI VALEHTELIT MYÖHEMMIN, ETTÄ SINÄ TOIT EKANA LAINTAULUT FORUMILLE?
MINÄHÄN TÄMÄN KIRJOITIN AIKAISEMMIN, HEH, HEH!
Mitkä
Kirjoittanut: sanat 24.8.2007 klo 22.27
2.Mooseksen kirja:
34:28 Ja hän oli siellä Herran tykönä neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä syömättä ja juomatta. Ja hän kirjoitti tauluihin liiton sanat, ne KYMMENEN SANAA.
Mitkä kymmenen sanaa Mooses kirjoitti tauluihn?
Raamatussa ei puhuta mitään kymmenestä käskystä?
Kuka on keksinyt, että sapattikäsky olisi 4. käsky?
**************************************************Suoraan sanoen - en käsitä, mitä pyrit osoittamaan tuolla syyttelylläsi?
Mutta kuuntelepa radio Deistä arkisin klo 21 ja 6 opetusta Jobin kirjasta. Kuule ja usko - niin pelastus on sinua lähempänä kuin luuletkaan!
"KYMMENEN SANAA" = "KYMMENEN KÄSKYÄ"
En tiedä, tahdotko kiistää, vai tahdotko väittää sen puolesta, että Raamatusta löytyy maininta ”kymmenen käskyä”? Niin tai näin. Tässä tulee avuksi luterilaisen kirkon UUSI virallinen käännös.
Kun kukaan ei ole tivaamisestani huolimatta kyennyt osoittamaan, että tuo sana ”kymmenen käskyä” Raamatusta löytyy, niin tässäpä se – 2.Moos.34:1-28. Ei tarvitse enää etsiä, vain katsoa ja nähdä. Olen ollut väärässä väittäessäni, ettei löydy.
SINUN MAINITSEMASI sanankohta on hyvä - 2.Moos.34:1- 35:3. Sillä siinä Iankaikkinen Isä uudistaa liittonsa Israelin lasten kanssa. Siinailla 40 päivän aikana Mooses "kirjoitti tauluihin liiton sanat, ne kymmenen sanaa" (=kymmenen käskyä). Kun oli saanut sanan valmiiksi, kävi alhaalla - peite kasvoillaan - kertomassa kansalleen sanan sisällön, (2.Ms.34:35).
Toki heti seuraavaksi – seuraavan luvun alussa - käsketään sapatista aivan erikseen. YNNÄ samaan syssyyn ”Uhrilahjoista pyhäkköteltan rakentamista varten” sekä kaikkea muuta ILMESTYSMAJAAN LIITTYVÄÄ.
Tuossa, 2.Ms.35. Mainitusta sapattikäskystä ei mitenkään sovi raapustaa pois ankaraa tulentekokieltoa. Sillä 4.Moos.15:32-36 kertoo karmeasta ennakkotapauksesta rikkomisen suhteen.
Näin siis alkaa Iankaikkisen Isän ja Israelin kansan välisen liiton uudistus. ”Eikä minkään muun kansan keskuudessa” - tehdä tätä ”kymmenen sanan” lakiliittoa!
Herra uudistaa liittonsa - 2.Moos.34:10
10 Herra sanoi: "Minä teen liiton, ja sinun kansasi saa nähdä ihmeitä, joita ei koskaan ennen ole tapahtunut missään maan päällä eikä minkään muun kansan keskuudessa. "Kansa, jonka parissa elät, saa nähdä ne pelottavan voimalliset teot, jotka minä, Herra, teen sinun hyväksesi. [5. Moos. 5:2].
SAPATTI UUDISTETUSSA LIITOSSA
Lue itse Sanasta tämä lakiliitto – 2.Moos.34:1-35.
Tämän - vuoden -92 käännöksen valitessasi löydät myös sanat ”kymmenen käskyä”, mustaa valkoisella. Luepa tuosta liiton uudistaminen, niin sieltä se paljon puhuttu ”kymmenen käskyä” myös eteen tulee.
Näet, jos vain tahdot, myös sen, että sapatin tarkoitus siitä lähin on, että KIITETÄÄN HERRAA LAAJENNETUSTA ALUEESTA. Aikaisemmin tuli osoittaa sapattina kiitollisuutta siitä, että oli päästy pois Egyptistä, sinne Luvattuun maahan.
Nyt onkin sitten kyse jo l a a j e n t u m i s e s t a . Halleluja – Herra luo alati uutta!
”TEE 2 ENTISTEN KALTAISTA KIVITAULUA” - 2.Ms.34:1-35
Uudet laintaulut
Herra uudistaa liittonsa
35 ja silloin israelilaiset huomasivat, että hänen kasvonsa säteilivät. Sitten Mooses jälleen peitti kasvonsa ja poisti verhon vasta mennessään puhumaan Herran kanssa.
Vielä yksi asia: missä kohden Raamatussa sanotaan, että lepopäiväkäsky olisi "neljäs käsky" tai "kolmas käsky"? Ketjuhan koski vain ja nimenomaan tätä asiaa alkujaan.
antti ansioton
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2001546
Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?58961Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän140954- 85902
- 53826
Martinan tarve valehdella.
Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t264738Tumman vihreä mercedes
Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,10730Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla
Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä338681Olisitko oikeasti valmis rikkomaan
Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk58674Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?
"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol74666