Laintaulut ja 2 sapattimuistutusta !

LAINTAULUISSA KAKSIKIN SAPATTI"KÄSKYÄ"? - kyllä!
"pois Egyptistä, orjuuden maasta!" - siitä tulisi aina muistua lepopäivä mieleen!

(Laintaulut - 5.Moos.5:1-22)

Ensimmäisen käskyn alkuosan SISÄLTÖ on sama kuin sen, mitä adventismissa kutsutaan neljänneksi ja (muun) kristikansan keskuudessa kolmanneksi - lepopäiväkäskyn.
1. KÄSKY, sen alkuosa - Jumalan ja ihmisten määrittelemä numerointi

5.Moos.5:6
"'Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka johdatin sinut pois Egyptistä, orjuuden maasta. [2. Moos. 20:2; Ps. 81:11]

3. tai 4. KÄSKYN loppuosa - adventistien ja muiden ihmisten määrittelemän numeroinnin mukaan.

5.Moos.5:15
Muista, että itse olit orjana Egyptissä, kun Herra, sinun Jumalasi, kohotti voimakkaan käsivartensa ja johdatti sinut sieltä pois. Sen tähden Herra, sinun Jumalasi, käski sinun viettää lepopäivää. [2. Moos. 6:6]

Täten Jumala teroittaa kaksinkertaisesti, että meidän on lepopäivällä kunnioitettava sitä ihmettä, kun Israelin Jumala johdatti omaisuuskansansa ulos Egyptin orjuudesta, sisään siihen Luvattuun maahan!

Tämä on ilman muuta tehtävä, käskylle oltava kuuliainen - niin ensimmäiselle kuin toisellekin MUISTUTUKSELLE! Vaikka siitä ei itselle mitään SUORANAISTA hyötyä olisikaan.

TAHDOTKO MENESTYÄ ?

On lupausten kansalle sellainenkin käsky, joka jotain myös lupaa! Kohta tuon varsinaisen lepopäiväkäskyn jälkeen - ja Sana korostaa laintaulujen käskyjen järjestystä.

Ef 6:2-3

2 "Kunnioita isääsi ja äitiäsi" on ensimmäinen käsky, johon liittyy lupaus: [6:2,3: 2. Moos. 20:12; 5. Moos. 5:16]   
3 "jotta menestyisit ja eläisit kauan maan päällä".   

HENGELLISESTI VIISAS lisäisi 1. käskyn perään toisen samanvertaisen - sillä niistä kahdesta sitten riippuu kaikki. Kaikki elämä ja jumalisuus punnitaan sen käskyparin kautta. Ei sapattikäsky siihen mitään lisää! Ei - se sanotaan Sanassa, Snl 10:22.

Matt 22:37-40

37 Niin Jeesus sanoi hänelle: "'Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi'.   
38 Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky.   
39 Toinen, tämän vertainen, on: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'.   
40 Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat.

"RIIPPUU KAIKKI"

"Riippuu kaikki!" - mutta vanhassa liitossa tuo käsky rakastaa lähimmäistään rajoittui todellakin vain YSTÄVIIN. Verensä Liiton kautta Jeesus sai rakkauskäskyn ulottumaan aina kaukaisimpaan tai pahimpaan viholliseen asti!

Allakuvatun kaltainen "henki" on lakiliitossa: omaa porukkaa täytyy rakastaa, mutta ulkopuoliset ovat ulkopuolisia. Siksi lakiliitto on kauhistus Jeesukselle, joka tahtoo myös "laittomuuden tekijät" asettaa rakkautensa kohteeksi.

3.Moos.19:18
Älä kosta äläkä pidä vihaa kansasi lapsia vastaan, vaan rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi. Minä olen Herra.

1

104

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lait ole tärkeitä

noudattaa, vaan kiihkoilla niistä ja niiden varjolla herjata muita ihmisiä. Siinä heidän paholaisen masinoima uskonnollisuutensa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      171
      1111
    2. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      132
      857
    3. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      84
      793
    4. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      51
      738
    5. Olisitko oikeasti valmis rikkomaan

Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk
      Ikävä
      55
      539
    6. Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla

Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä
      Maailman menoa
      295
      533
    7. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      37
      531
    8. Martinan tarve valehdella.

Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t
      Kotimaiset julkkisjuorut
      215
      489
    9. Rakastan sinua

Päivä päivältä enemmän 🥰 Miehelle.
      Ikävä
      49
      477
    10. Pakkomielle

Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs
      Ikävä
      45
      472
    Aihe