miten käytännössä onnistuu, saako kotihoidontukea lapsen hoidosta jos jää hoitovapaalle ja mahdollista lisää, jos molemmat yrittäjiä ja yhteinen yritys.
Myös mietityttänyt tuo äitiysloma.. nykyäänhän jos jää hoitovapaalle palkkatyöstä ja saa toisen lapsen parin vuoden sisään, saa samaa äitiyslomarahaa kuin ensimmäisestä, miten tämä menee yrittäjällä?
Kiitos tiedoista teille jolla kokemusta!
Hoitovapaa, äitiyslomat
4
678
Vastaukset
- kolmatta odottamassa
Kodinhoidontukea saat siinä tapauksessa jos lapsesi ei ole kunnallisessa hoidossa siihen saakka kun nuorin lapsesi 3 vuotias, tämä ei riipu siitä miten työskentelette tai kuka lasta hoitaa, joka tapauksessa kodinhoitotukeen olette oikeutettuja, jos lapsi kotihoidossa. Hoitolisä taas on riippuvainen tuloista.
Äitiyspäiväraha määräytyy edellisen vuoden vahvistetun verotuksen perusteella, ei siis välttämättä sama jos lapset olisivatkin putkeen tehty. Jos edellisen vuoden tulot yrittäjätuloja, katsotaan äitiyspäiväraha ainakin osittain maksetun yel:n perusteella.
Tätä asiaa kysyin juuri tänään kelalta, kun olen juuri toimintani aloittanut yrittäjä, joka en ole vielä maksanut yel:jä, näyttää siltä että jään äitiyslomalle ensi vuoden puolella ja minun tapauksessani ainákin äitiyspäiväraha määräytyy vuoden 2006 vahvistetun verotuksen perusteella, silloin olin ihan tavallisessa palkkatyössä.- Naisyrittäjä myöskin
Olen myös naisyrittäjä, yritys toiminut puolisen vuotta. Ajattelin kysäistä, että jäätkö "oikeasti" äitiyslomalle ja yritystoiminta katkolla sen aikaa? Mitenköhän äitiysrahan maksu tilanteessa, jossa yritys toimii äitiysloman aikanakin? Onko jollain kokemusta tästä? Laskevatko äitiysloman aikaiset yritystulot äitiyspäivärahaa?
Voiko Tmi laittaa tulot menemään vaikka aviomiehelle loman ajalta, joka varmaan käytännössä yrityksen työtkin hoitelee ainakin ensimmäisen vauvakuukauden ajan...
Kiitos vastauksista, jos jollakin olisi kokemusta =) - kolmatta odottava
Naisyrittäjä myöskin kirjoitti:
Olen myös naisyrittäjä, yritys toiminut puolisen vuotta. Ajattelin kysäistä, että jäätkö "oikeasti" äitiyslomalle ja yritystoiminta katkolla sen aikaa? Mitenköhän äitiysrahan maksu tilanteessa, jossa yritys toimii äitiysloman aikanakin? Onko jollain kokemusta tästä? Laskevatko äitiysloman aikaiset yritystulot äitiyspäivärahaa?
Voiko Tmi laittaa tulot menemään vaikka aviomiehelle loman ajalta, joka varmaan käytännössä yrityksen työtkin hoitelee ainakin ensimmäisen vauvakuukauden ajan...
Kiitos vastauksista, jos jollakin olisi kokemusta =)En jää "oikeasti" äitiyslomalle, mikä minun tapauksessa tarkoittaa, että teen edelleen pienimuotoisesti töitä kotoa käsin oman aikautaulun ja jaksamisen puitteissa myös äitiyslomalla. Kirjaan työpäivät ylös kelalle ja niiltä päiviltä saan minimiäitiyspäivärahan, kirjaan siis nämä päivät omantunnon mukaan ylös, koska ilmeisesti kelalla aika vaikea tarkistaa niitä todellisiä työpäiviä. Sunnunntaisinhan voi työskennellä ilman, että vaikuttaa tuloihin.
- Firmatar
kolmatta odottava kirjoitti:
En jää "oikeasti" äitiyslomalle, mikä minun tapauksessa tarkoittaa, että teen edelleen pienimuotoisesti töitä kotoa käsin oman aikautaulun ja jaksamisen puitteissa myös äitiyslomalla. Kirjaan työpäivät ylös kelalle ja niiltä päiviltä saan minimiäitiyspäivärahan, kirjaan siis nämä päivät omantunnon mukaan ylös, koska ilmeisesti kelalla aika vaikea tarkistaa niitä todellisiä työpäiviä. Sunnunntaisinhan voi työskennellä ilman, että vaikuttaa tuloihin.
Nämäpä ovatkin niitä eniten huolestuttavia kysymyksiä..miten yhdistää äitiys sekä turvata yrityksen tulevaisuus..
Oma kirjanpitäjäni sanoi, ettei latiakaan saa tienata toiminimellä (ellei ole vain myyntiä) ja se on sitten kai vain "omantunnonkysymys"?!
Onkos tuosta lisää tietoa tuosta Kelaan ilmoittamisesta? On nimittäin sen verran vähän tullut maksettua YEL:ää, että liriin joutuu perhe sekä firma, ellen voi edes pienimuotoisesti töitä tehdä. Onneksi on vielä pari kuukautta aikaa sumplia... :-)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1851364Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1231178- 48884
- 70880
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53800Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva50766- 53732
- 99703
- 33702
- 60699