SAPATIN HERRA
Mark.2:23-28
--
2:23 Ja tapahtui, että hän sapattina kulki viljavainioiden halki, ja hänen opetuslapsensa rupesivat kulkiessaan katkomaan tähkäpäitä.
2:24 Niin fariseukset sanoivat hänelle: "Katso, miksi he tekevät sapattina sitä, mikä ei ole luvallista?"
2:25 Hän sanoi heille: "Ettekö ole koskaan lukeneet, mitä Daavid teki, kun hän ja hänen seuralaisensa olivat puutteessa ja heidän oli nälkä,
2:26 kuinka hän meni Jumalan huoneeseen ylimmäisen papin Abjatarin aikana ja söi näkyleivät, joita ei ollut lupa syödä muiden kuin pappien, ja antoi myös niille, jotka hänen kanssansa olivat?"
2:27 Ja hän sanoi heille: "Sapatti on asetettu ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten.
2:28 Niin Ihmisen Poika siis on sapatinkin herra."
--
Juutalaiset olivat onnistuneet tekemään Jumalan antamasta lepopäivästä uskontonsa kaikkein vaikeimman ja vaativimman suorituksen.
Ompa joku heistä todennut "jos sapatti kerrankin oikein pidettäisiin, niin Messias jo tulisi"
Kristillinen seurakunta on varhaisista ajoista pyhittänyt lepopäiväksi sunnuntain, viikon ensimmäinen päivän Vapahtajan ylösnousemuksen muistoksi.
Kuutena päivänä Jumala loi maan ja taivaat.
Samoin Hän on kehoittanut meitäkin tekemään töitä kuutena päivänä.
Mutta seitsemäntenä päivänä, kun kaikki oli tehty, Hän itsekin lepäsi. Ja edellyttää meiltä samaa.
Kolmas käsky on voimassa tänäänkin;
Muista pyhittää lepopäivä.
Mitä se on?
Katekismus: "Meidän tulee peljätä ja rakastaa Jumalaa niin, ettemme halveksi saarnaa ja Jumalan sanaa, vaan pidämme sen pyhänä, mielellämme sitä kuulemme ja opimme".
---
"Kirkkoon kun kellot kutsuvat,
suo sinne tiemme johtaa,
niin että kasvot armahat
kansasi siellä kohtaa.
Sinua, Herra, kiitämme!
Ristisi voitto kaikille
tuonut on autuuden toivon".
(Virsi 197:5)
Jeesus sapatin Herra, Mark. 2:23-28
12
431
Vastaukset
- Siispä kuka
on sunnuntain herra? Se on tietenkin Horus, Mitra yms. Roomalaiset tiesivät, siksi muuttivat pyhänvieton sapatista auringonjumalan päiväksi!
Kristillinen seurakunta on varhaisista ajoista pyhittänyt lepopäiväksi sunnuntain, viikon ensimmäinen päivän Vapahtajan ylösnousemuksen muistoksi.
(Apt. 20:7, 1. Kor. 16:2)
Adventistit opettavat, että Jumalan sinetti on sapatti, josta Jumala tuntee omansa.
Pedon merkki sensijaan on sunnuntailepopäivä, joka adventistien mukaan merkitsee kadotusta, tuhoa ja vihollisen vallan alla pysymistä.
Meidän ei tule kuitenkaan ketään tuomita " syömisestä ja juomisesta.....tai sapatin johdosta" opettaa Paavali (Kol. 2:16).
Älä kuuntele niitä, jotka vaativat sinua kieltäytymään tietyistä ruuista tai tekevät juutalaisesta sapatinvietosta autuuden asian. Kyllä sellaisia säädöksiä on Mooseksen laissa, mutta ne pätivät vain Kristukseen asti.
--
Kannattaa tutustua seuraavaan linkkiin:
http://personal.inet.fi/koti/rossi/advent.html- Tai ainakin
Tapio522 kirjoitti:
Kristillinen seurakunta on varhaisista ajoista pyhittänyt lepopäiväksi sunnuntain, viikon ensimmäinen päivän Vapahtajan ylösnousemuksen muistoksi.
(Apt. 20:7, 1. Kor. 16:2)
Adventistit opettavat, että Jumalan sinetti on sapatti, josta Jumala tuntee omansa.
Pedon merkki sensijaan on sunnuntailepopäivä, joka adventistien mukaan merkitsee kadotusta, tuhoa ja vihollisen vallan alla pysymistä.
Meidän ei tule kuitenkaan ketään tuomita " syömisestä ja juomisesta.....tai sapatin johdosta" opettaa Paavali (Kol. 2:16).
Älä kuuntele niitä, jotka vaativat sinua kieltäytymään tietyistä ruuista tai tekevät juutalaisesta sapatinvietosta autuuden asian. Kyllä sellaisia säädöksiä on Mooseksen laissa, mutta ne pätivät vain Kristukseen asti.
--
Kannattaa tutustua seuraavaan linkkiin:
http://personal.inet.fi/koti/rossi/advent.htmluskot sinulle kerrotuja valheita. Sunnuntain vietto lepopäivänä aloitettiin vasta 300-luvulla keisarin käskystä, ja lopullisesti vakiintui kirkon hyväksymäksi käytännöksi vasta 400-luvulla.
Ja eikö Jumalan sana ole ikuista? Jos Jumala pyhitti lauantain lepopäiväksi jo alussa, niin sitä eivät paavalit voi muuttaa! Tai ainakin kirjoitti:
uskot sinulle kerrotuja valheita. Sunnuntain vietto lepopäivänä aloitettiin vasta 300-luvulla keisarin käskystä, ja lopullisesti vakiintui kirkon hyväksymäksi käytännöksi vasta 400-luvulla.
Ja eikö Jumalan sana ole ikuista? Jos Jumala pyhitti lauantain lepopäiväksi jo alussa, niin sitä eivät paavalit voi muuttaa!Kannattaa tutustua seuraavaan linkkiin:
http://personal.inet.fi/koti/rossi/advent.html
Lainaus linkistä:
"• Sapattioppi - varsinaisesti kaksi asiaa kiinnitti liikkeen huomion sapattiin:
1) Joseph Bates (1792-1872; 7.n päivän baptisti), joka v. 1846 julkaisi sapattia koskevan kirjan.
2) Ellen G. Whiten näky Jeesuksesta seisomassa avoimen liitonarkin edessä katsomassa 10-käskyn tauluja, neljännen käskyn (sapattikäskyn) kohdalla valo loisti ja osoitti selvästi, että Jumala halusi Hänen kansansa kunnioittavan sapattia (eli perjantain auringon laskusta lauantain auringon laskuun).
- osa adventisteista korostaa ainutlaatuisuuttaan sapatin pitämisen vuoksi mm. Ilm.14:n sanoin:
"Tässä on pyhien kärsivällisyys, niiden, jotka pitävät Jumalan käskyt ja Jeesuksen uskon".
ESITETTYÄ KRITIIKKIÄ ADVENTISMIN SAPATTIOPPIIN:
1) sapattikäskyä ei ole koskaan annettu pakanoille, vaan Israelille (2.Moos.31:17),
2) Jeesuksesta sanottiin, että hän kumosi sapatin (Joh.5:18).
3) Kristityt on vapautettu lain orjuudesta (jossa juutalaiset elävät edelleen).
4) Apostolien teoissa mainitaan, kuinka esim. ehtoollista vietettiin Jeesuksen ylösnousemuspäivänä eli viikon ensimmäisenä päivänä, sunnuntaina (Apt.20:7).
5) Myös Jeesuksen opetus kauttaaltaan oli juutalaista sapatti-intoilua hillitsevä ("Ei ihminen ole sapattia varten vaan sapatti ihmistä varten")
(Lainaus loppu)- on suomeksi
Tapio522 kirjoitti:
Kannattaa tutustua seuraavaan linkkiin:
http://personal.inet.fi/koti/rossi/advent.html
Lainaus linkistä:
"• Sapattioppi - varsinaisesti kaksi asiaa kiinnitti liikkeen huomion sapattiin:
1) Joseph Bates (1792-1872; 7.n päivän baptisti), joka v. 1846 julkaisi sapattia koskevan kirjan.
2) Ellen G. Whiten näky Jeesuksesta seisomassa avoimen liitonarkin edessä katsomassa 10-käskyn tauluja, neljännen käskyn (sapattikäskyn) kohdalla valo loisti ja osoitti selvästi, että Jumala halusi Hänen kansansa kunnioittavan sapattia (eli perjantain auringon laskusta lauantain auringon laskuun).
- osa adventisteista korostaa ainutlaatuisuuttaan sapatin pitämisen vuoksi mm. Ilm.14:n sanoin:
"Tässä on pyhien kärsivällisyys, niiden, jotka pitävät Jumalan käskyt ja Jeesuksen uskon".
ESITETTYÄ KRITIIKKIÄ ADVENTISMIN SAPATTIOPPIIN:
1) sapattikäskyä ei ole koskaan annettu pakanoille, vaan Israelille (2.Moos.31:17),
2) Jeesuksesta sanottiin, että hän kumosi sapatin (Joh.5:18).
3) Kristityt on vapautettu lain orjuudesta (jossa juutalaiset elävät edelleen).
4) Apostolien teoissa mainitaan, kuinka esim. ehtoollista vietettiin Jeesuksen ylösnousemuspäivänä eli viikon ensimmäisenä päivänä, sunnuntaina (Apt.20:7).
5) Myös Jeesuksen opetus kauttaaltaan oli juutalaista sapatti-intoilua hillitsevä ("Ei ihminen ole sapattia varten vaan sapatti ihmistä varten")
(Lainaus loppu)seitsemäs ja lauantai. Lauantaita eli sapattia ei voi viettää kuin lauantaina. JA Jeesuksen innottomuus hihhuloida sabattina ei millään muotoa ole peruste vaihtaa sabattia auringonjumalan päiväksi. Fakta on ja pysyy, sunnuntaita alettiin viettää vasta Rooman keisarin uhkavaatimuksesta. Ei se, että alkukristityt juhlivat sunnuntaina(kin) tarkoittanut että he olisivat vaihtaneet sabatin sunnuntaiksi.
on suomeksi kirjoitti:
seitsemäs ja lauantai. Lauantaita eli sapattia ei voi viettää kuin lauantaina. JA Jeesuksen innottomuus hihhuloida sabattina ei millään muotoa ole peruste vaihtaa sabattia auringonjumalan päiväksi. Fakta on ja pysyy, sunnuntaita alettiin viettää vasta Rooman keisarin uhkavaatimuksesta. Ei se, että alkukristityt juhlivat sunnuntaina(kin) tarkoittanut että he olisivat vaihtaneet sabatin sunnuntaiksi.
Voimme tutkistella vielä Markusta eteenpäin tässä samassa ketjussa.
SAAKO SAPATTINA PARANTAA?
Mark. 3:1-6
--
3:1 Ja hän meni taas synagoogaan, ja siellä oli mies, jonka käsi oli kuivettunut.
3:2 Ja voidakseen nostaa syytteen häntä vastaan he pitivät häntä silmällä, parantaisiko hän miehen sapattina.
3:3 Niin hän sanoi miehelle, jonka käsi oli kuivettunut: "Nouse ja astu esille".
3:4 Ja hän sanoi heille: "Kumpiko on luvallista sapattina: hyvääkö tehdä vai pahaa, pelastaako henki vai tappaa se?" Mutta he olivat vaiti.
3:5 Silloin hän katsahtaen ympärilleen loi vihassa silmänsä heihin, murheellisena heidän sydämensä paatumuksesta, ja sanoi sille miehelle: "Ojenna kätesi". Ja hän ojensi, ja hänen kätensä tuli jälleen terveeksi.
3:6 Ja fariseukset lähtivät ulos ja pitivät kohta herodilaisten kanssa neuvoa häntä vastaan, surmataksensa hänet.
--
Herra antoi Israelin kansalle Mooseksen välityksellä kehotuksen pitää Herran sapatti. Sapatin pitäminen olisi merkkinä Herran ja kansan välillä. Sapatin rikkomisesta oli säädetty kuolemanrangaistus.
Sapattisäädöksiin mm. kuului, ettei silloin saanut ratsastaa, uida, tanssia eikä myöskään parantaa.
-
Jeesuksen asenteesta sapattiin luimme edellä Mark. 2:23-28.
Nyt fariseukset pitivät Jeesusta silmällä, voidakseen syyttää Häntä sapatin rikkomisesta (2).
Tässä ilmenee farisealaisten uskonnollisuus, eikä se ole harvinaista tänäänkään.
Tyypillistä sille on, että on etsivät muista vikoja voidaksensa syyttää ja tuomita heitä. Samalla voi ylpeillen sanoa itsestään: minä en ole niin kuin tuo toinen.
He ajattelevat, että oikea elämä on käskyjen ulkonaista pitämistä.
He eivät ole päästäneet Jumalan pyhää lakia tuomitsemaan itseään eivätkä omavanhurskauttaan. He eivät tunne omaa syntisyyttään.
Jos he sen tuntisivat, he eivät pitäisi itseään eturivin uskovina.
Jos he sen tuntisivat, niin he näkisivät ihmisten hädän.
Jeesus kysyy fariseuksilta: "Kumpiko on luvallista sapattina: hyvääkö tehdä vai pahaa, pelastaako henki vai tappaa se?"
Tällä sanalla Jeesus osoitti, että sapattina sai tehdä "hyvää” ja auttaa hädänalaista.
Jeesus paransi kärsivän miehen, jonka käsi oli kuivettunut (5).
Jeesus ymmärsi lain tarkoituksen siten, kuin meidänkin tulisi se ymmärtää. Laki ei ole ulkokohtaisia määräyksiä ja pykäliä, vaan lailla on sisältönä rakkaus.
Fariseusten paatuneisuutta (5) osoittaa se, että he ryhtyivät heti neuvottelemaan tunnettujen vihamiestensä, Herodeksen kannattajien kanssa, kuinka saisivat Jeesuksen hengiltä (6).
Hädän tullen pahimmat vihamiehetkin voivat löytää toisensa.- tinotito(ei-kirjautunut)
Tapio522 kirjoitti:
Voimme tutkistella vielä Markusta eteenpäin tässä samassa ketjussa.
SAAKO SAPATTINA PARANTAA?
Mark. 3:1-6
--
3:1 Ja hän meni taas synagoogaan, ja siellä oli mies, jonka käsi oli kuivettunut.
3:2 Ja voidakseen nostaa syytteen häntä vastaan he pitivät häntä silmällä, parantaisiko hän miehen sapattina.
3:3 Niin hän sanoi miehelle, jonka käsi oli kuivettunut: "Nouse ja astu esille".
3:4 Ja hän sanoi heille: "Kumpiko on luvallista sapattina: hyvääkö tehdä vai pahaa, pelastaako henki vai tappaa se?" Mutta he olivat vaiti.
3:5 Silloin hän katsahtaen ympärilleen loi vihassa silmänsä heihin, murheellisena heidän sydämensä paatumuksesta, ja sanoi sille miehelle: "Ojenna kätesi". Ja hän ojensi, ja hänen kätensä tuli jälleen terveeksi.
3:6 Ja fariseukset lähtivät ulos ja pitivät kohta herodilaisten kanssa neuvoa häntä vastaan, surmataksensa hänet.
--
Herra antoi Israelin kansalle Mooseksen välityksellä kehotuksen pitää Herran sapatti. Sapatin pitäminen olisi merkkinä Herran ja kansan välillä. Sapatin rikkomisesta oli säädetty kuolemanrangaistus.
Sapattisäädöksiin mm. kuului, ettei silloin saanut ratsastaa, uida, tanssia eikä myöskään parantaa.
-
Jeesuksen asenteesta sapattiin luimme edellä Mark. 2:23-28.
Nyt fariseukset pitivät Jeesusta silmällä, voidakseen syyttää Häntä sapatin rikkomisesta (2).
Tässä ilmenee farisealaisten uskonnollisuus, eikä se ole harvinaista tänäänkään.
Tyypillistä sille on, että on etsivät muista vikoja voidaksensa syyttää ja tuomita heitä. Samalla voi ylpeillen sanoa itsestään: minä en ole niin kuin tuo toinen.
He ajattelevat, että oikea elämä on käskyjen ulkonaista pitämistä.
He eivät ole päästäneet Jumalan pyhää lakia tuomitsemaan itseään eivätkä omavanhurskauttaan. He eivät tunne omaa syntisyyttään.
Jos he sen tuntisivat, he eivät pitäisi itseään eturivin uskovina.
Jos he sen tuntisivat, niin he näkisivät ihmisten hädän.
Jeesus kysyy fariseuksilta: "Kumpiko on luvallista sapattina: hyvääkö tehdä vai pahaa, pelastaako henki vai tappaa se?"
Tällä sanalla Jeesus osoitti, että sapattina sai tehdä "hyvää” ja auttaa hädänalaista.
Jeesus paransi kärsivän miehen, jonka käsi oli kuivettunut (5).
Jeesus ymmärsi lain tarkoituksen siten, kuin meidänkin tulisi se ymmärtää. Laki ei ole ulkokohtaisia määräyksiä ja pykäliä, vaan lailla on sisältönä rakkaus.
Fariseusten paatuneisuutta (5) osoittaa se, että he ryhtyivät heti neuvottelemaan tunnettujen vihamiestensä, Herodeksen kannattajien kanssa, kuinka saisivat Jeesuksen hengiltä (6).
Hädän tullen pahimmat vihamiehetkin voivat löytää toisensa.ajankohtaa muuttanut sunnuntaiksi,eikä kyseenalaistanut muitakaan ikuisia säädöksiä.
Olet siinä oikeassa,että ei -juutalaisia sapattisäädökset eivät edes koske,mutta 10 käskyä on levitetty koko maailmaan ja sapattikäsky on sielä.
Eivät kristityt ole pitäneet muitakaan käskujä esim.Jumalan ykseydenkorostavaa käskyä ,eikä jumalan kuvien kieltävääkään käskyä.
kristityt syövät edelleenkin veriruokia ,vaikka niin on nimenomaan kieletty heiltä jne. Tapio522 kirjoitti:
Kristillinen seurakunta on varhaisista ajoista pyhittänyt lepopäiväksi sunnuntain, viikon ensimmäinen päivän Vapahtajan ylösnousemuksen muistoksi.
(Apt. 20:7, 1. Kor. 16:2)
Adventistit opettavat, että Jumalan sinetti on sapatti, josta Jumala tuntee omansa.
Pedon merkki sensijaan on sunnuntailepopäivä, joka adventistien mukaan merkitsee kadotusta, tuhoa ja vihollisen vallan alla pysymistä.
Meidän ei tule kuitenkaan ketään tuomita " syömisestä ja juomisesta.....tai sapatin johdosta" opettaa Paavali (Kol. 2:16).
Älä kuuntele niitä, jotka vaativat sinua kieltäytymään tietyistä ruuista tai tekevät juutalaisesta sapatinvietosta autuuden asian. Kyllä sellaisia säädöksiä on Mooseksen laissa, mutta ne pätivät vain Kristukseen asti.
--
Kannattaa tutustua seuraavaan linkkiin:
http://personal.inet.fi/koti/rossi/advent.html
Ja kun viikon ensimmäisenä päivänä olimme kokoontuneet murtamaan leipää,
niin Paavali, joka seuraavana päivänä aikoi matkustaa pois,
keskusteli heidän kanssansa ja pitkitti puhettaan puoliyöhön saakka
Raamattu ei tue oppia, jonka mukaan sapattilaki koskisikin sunnuntaita. Viikko päättyy lauantai-illalla. Auringon laskettua alkaa uuden viikon ensimmäinen päivä. Ensimmäisen päivän ilta oli silloin lauantai-ilta ja matkaan lähdettiin sunnuntaiaamuna.
Rahan paneminen sivuun keräystä varten viikon ensimmäisenä päivänä on sekin aika hatara perustelu sunnuntain viettämiselle.- ylifariseus
Tapio522 kirjoitti:
Kannattaa tutustua seuraavaan linkkiin:
http://personal.inet.fi/koti/rossi/advent.html
Lainaus linkistä:
"• Sapattioppi - varsinaisesti kaksi asiaa kiinnitti liikkeen huomion sapattiin:
1) Joseph Bates (1792-1872; 7.n päivän baptisti), joka v. 1846 julkaisi sapattia koskevan kirjan.
2) Ellen G. Whiten näky Jeesuksesta seisomassa avoimen liitonarkin edessä katsomassa 10-käskyn tauluja, neljännen käskyn (sapattikäskyn) kohdalla valo loisti ja osoitti selvästi, että Jumala halusi Hänen kansansa kunnioittavan sapattia (eli perjantain auringon laskusta lauantain auringon laskuun).
- osa adventisteista korostaa ainutlaatuisuuttaan sapatin pitämisen vuoksi mm. Ilm.14:n sanoin:
"Tässä on pyhien kärsivällisyys, niiden, jotka pitävät Jumalan käskyt ja Jeesuksen uskon".
ESITETTYÄ KRITIIKKIÄ ADVENTISMIN SAPATTIOPPIIN:
1) sapattikäskyä ei ole koskaan annettu pakanoille, vaan Israelille (2.Moos.31:17),
2) Jeesuksesta sanottiin, että hän kumosi sapatin (Joh.5:18).
3) Kristityt on vapautettu lain orjuudesta (jossa juutalaiset elävät edelleen).
4) Apostolien teoissa mainitaan, kuinka esim. ehtoollista vietettiin Jeesuksen ylösnousemuspäivänä eli viikon ensimmäisenä päivänä, sunnuntaina (Apt.20:7).
5) Myös Jeesuksen opetus kauttaaltaan oli juutalaista sapatti-intoilua hillitsevä ("Ei ihminen ole sapattia varten vaan sapatti ihmistä varten")
(Lainaus loppu)Näyttää uskovan enemmän antikristukseen kuin Kristukseen, sillä Jeesus sanoo: Älkää luulko, että olen tullut kumoamaan lakia ja profeettoja, en Minä ole tullut kumoamaan niitä vaan täyttämään ja vahvistamaan ne viimeistä piirtoa myöten.
Joh. 5:18 Vääristellään Jeesuksen sanoiksi sanoja joita Hän ei ole koskaan lausunut, vaan ne ovat Juutalaisten sanoja.
Lusifer kumosi kaikki käskyt jo taivaassa ja heitettiin alas taivaasta noustessaan Jumalan tahtoa vastaan, joka ilmenee Jumalan kymmenessä käskyssä.
Te haluatte tehdä myös Jeesuksesta käskyjen kumoajan, mutta Jeesus sanoo: Minä en ole koskaan tuntenut teitä, menkää pois Minun edestäni te laittomuuden tekijät.
Paratiisissa ei ollut Juutalaisia ja siellä annettiin sapatti ihmistä varten niinkuin Jeesus sanoo.
Ja vielä te lähdette Israeliin käännyttämään heitä laittomuuden ihmisen sunnuntai lepoon.
Antikristus on lain kumoaja ja Jeesus on lain täyttäjä.
Kumpaako Herraa te palvelette, laittomuuden ruhtinastako vaiko Jeesusta, joka on täyttänyt lain meidän puolestamme.
Jos Jeesus olisi kumonnut yhdenkin näistä pienimmistä käskyistä niin ei Hän olisi teidän syntienne sovittaja, vaan eläisitte synneissänne sovittamattomina.
Lusifer ja Jeesus eivät ole yhteistyökumppaneita käskyjen kumoamisessa, vaan pimeyden ruhtinas tekee työtään teissä, te laittomuuden tekijät kumottuine käskyineen. - vääristellään
Tapio522 kirjoitti:
Kannattaa tutustua seuraavaan linkkiin:
http://personal.inet.fi/koti/rossi/advent.html
Lainaus linkistä:
"• Sapattioppi - varsinaisesti kaksi asiaa kiinnitti liikkeen huomion sapattiin:
1) Joseph Bates (1792-1872; 7.n päivän baptisti), joka v. 1846 julkaisi sapattia koskevan kirjan.
2) Ellen G. Whiten näky Jeesuksesta seisomassa avoimen liitonarkin edessä katsomassa 10-käskyn tauluja, neljännen käskyn (sapattikäskyn) kohdalla valo loisti ja osoitti selvästi, että Jumala halusi Hänen kansansa kunnioittavan sapattia (eli perjantain auringon laskusta lauantain auringon laskuun).
- osa adventisteista korostaa ainutlaatuisuuttaan sapatin pitämisen vuoksi mm. Ilm.14:n sanoin:
"Tässä on pyhien kärsivällisyys, niiden, jotka pitävät Jumalan käskyt ja Jeesuksen uskon".
ESITETTYÄ KRITIIKKIÄ ADVENTISMIN SAPATTIOPPIIN:
1) sapattikäskyä ei ole koskaan annettu pakanoille, vaan Israelille (2.Moos.31:17),
2) Jeesuksesta sanottiin, että hän kumosi sapatin (Joh.5:18).
3) Kristityt on vapautettu lain orjuudesta (jossa juutalaiset elävät edelleen).
4) Apostolien teoissa mainitaan, kuinka esim. ehtoollista vietettiin Jeesuksen ylösnousemuspäivänä eli viikon ensimmäisenä päivänä, sunnuntaina (Apt.20:7).
5) Myös Jeesuksen opetus kauttaaltaan oli juutalaista sapatti-intoilua hillitsevä ("Ei ihminen ole sapattia varten vaan sapatti ihmistä varten")
(Lainaus loppu)Joh. 5:18 Perusteella tehdään Jeesuksesta vääristellysti sapatin kumoaja, vaikka tämä ajatus oli Juutalaisista lähtöisin.
Jeesus sanoo: Älkää luulko, että Minä olen tullut lakia ja profeettoja kumoamaan en ole tullut kumoamaan vaan täyttämään.
Joka purkaa yhdenkin näistä pienimmistä käskyistä, pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman.
Jeesus opetti ihmisille sapatin luonnetta, että tuli parantaa sairaita ja härkä nostaa kaivosta, tästä Juutalaiset närkästyivät, ja syyttivät Jeesusta sapatin kumoajana.
Ehtoollista voi nauttia kaikkina viikon päivinä, sen perusteella ei sapatin päivä muutu.
Sapatti on annettu luomisessa Paratiisissa kaikkia ihmisiä varten, ei yksin omaan Juutalaisille, tämä on selvääkin selvempää. - kun viestit
Tapio522 kirjoitti:
Kannattaa tutustua seuraavaan linkkiin:
http://personal.inet.fi/koti/rossi/advent.html
Lainaus linkistä:
"• Sapattioppi - varsinaisesti kaksi asiaa kiinnitti liikkeen huomion sapattiin:
1) Joseph Bates (1792-1872; 7.n päivän baptisti), joka v. 1846 julkaisi sapattia koskevan kirjan.
2) Ellen G. Whiten näky Jeesuksesta seisomassa avoimen liitonarkin edessä katsomassa 10-käskyn tauluja, neljännen käskyn (sapattikäskyn) kohdalla valo loisti ja osoitti selvästi, että Jumala halusi Hänen kansansa kunnioittavan sapattia (eli perjantain auringon laskusta lauantain auringon laskuun).
- osa adventisteista korostaa ainutlaatuisuuttaan sapatin pitämisen vuoksi mm. Ilm.14:n sanoin:
"Tässä on pyhien kärsivällisyys, niiden, jotka pitävät Jumalan käskyt ja Jeesuksen uskon".
ESITETTYÄ KRITIIKKIÄ ADVENTISMIN SAPATTIOPPIIN:
1) sapattikäskyä ei ole koskaan annettu pakanoille, vaan Israelille (2.Moos.31:17),
2) Jeesuksesta sanottiin, että hän kumosi sapatin (Joh.5:18).
3) Kristityt on vapautettu lain orjuudesta (jossa juutalaiset elävät edelleen).
4) Apostolien teoissa mainitaan, kuinka esim. ehtoollista vietettiin Jeesuksen ylösnousemuspäivänä eli viikon ensimmäisenä päivänä, sunnuntaina (Apt.20:7).
5) Myös Jeesuksen opetus kauttaaltaan oli juutalaista sapatti-intoilua hillitsevä ("Ei ihminen ole sapattia varten vaan sapatti ihmistä varten")
(Lainaus loppu)Häipyy jonnekin, eikä tule perille.
- julistavat sapattia
Rintti kirjoitti:
Ja kun viikon ensimmäisenä päivänä olimme kokoontuneet murtamaan leipää,
niin Paavali, joka seuraavana päivänä aikoi matkustaa pois,
keskusteli heidän kanssansa ja pitkitti puhettaan puoliyöhön saakka
Raamattu ei tue oppia, jonka mukaan sapattilaki koskisikin sunnuntaita. Viikko päättyy lauantai-illalla. Auringon laskettua alkaa uuden viikon ensimmäinen päivä. Ensimmäisen päivän ilta oli silloin lauantai-ilta ja matkaan lähdettiin sunnuntaiaamuna.
Rahan paneminen sivuun keräystä varten viikon ensimmäisenä päivänä on sekin aika hatara perustelu sunnuntain viettämiselle.Tapion tuomat Raamatun jakeet vahvistavat sapatin.
Sapatti on aina ollut Jumalan asettama lepopäivä eikä tätä maalliset keisarit muuttele.
Opetuslapset pyhittivät ensin sapatin ja sitten pitivät kokouksen vasta eka arkipäivänä. Sapattina heillä ei ollut lupaa kokoontua ja liikkua pitkiä matkoja ja nämä opetuslapset halusivat selvästi pyhittää sapatin ja se työ alkoi vasta ekana arkipäivänä.
Samoin taloudellisten asioitten hoito alkoi opetuslapsilla vasta ekana arkipäivänä eivätkä he halunneet tehtä tätäkään työtä sapattina.
Kaikenkaikkiaan näilläkin asioilla pyrittiin vahvistamaan Jumalan asettaman sapatin.
Tapio ym. haluavat seurata keisareita ja kummituksia, mutta me kristityt seuraamme Kristusta eikä Hän koskaan sapatinkaan piirtoa laista poistanut.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kysynkin sinulta nyt...
Tahdotko sinä minusta miehestä enää mitään..koskaan? Vastaa kyllä/ei/en tiedä ja siihen puhelinnumeroni kaksi viimeistä474374Oletteko naiset huomanneet sellaista asiaa
että vaikka miehiä tulee ja menee ja hakeutuu seuraanne mitä viehättävämpiä olette niin sitä enemmän itseasiassa te olet1113526Onkohan tämä jotain elämää suurempaa
Vai olenko kehitellyt nämä tunteet vain omassa pääkopassani. Tunne kyllä sanoo että jotain tässä on.. Toivottavasti et m391835- 1061763
Nainen, vaikka kaikki on
ohi eikä koskaan alkanutkaan, niin tekisi silti mieli jakaa tämä trippi kanssasi, kertoa mitä kappaleita kuuntelin jne.131527Onko Marilyn Monroe mielestäsi maailman kaunein nainen kautta aikojen?
Marilyn Monroe sai sekaisin naisten ja miesten päät kurvikkailla muodoillaan ja keimailevalla asenteellaan. Monroe onkin1191501HH En uskalla enää ottaa sinuun yhteyttä
Enkä tiedä miltä sinusta tuntuu nyt. Itsellä tosi tyhjä olo, harmittaa kun kaikki levällään. Toivottavasti sulla kaikki81234- 771215
- 1091086
- 521041