"OVATKO JUMALAN KÄSKYT VOIMASSA UUDENKIN LIITON AIKANA?
Jos Jumalan laki olisi voitu poistaa, syntiä ei olisi enää olemassa ja Kristuksen uhrikuolema olisi ollut turha. Laki ilmaisee Jumalan luonteen pyhyyden vastakohtana ihmisen synnillisille taipumuksille, ja kun laki vastaanotetaan uskossa Kristukseen tulee laista myös kristitylle mieluisia asia.
- Sitähän Jumalan rakastaminen on että me pidämme Hänen käskynsä eivätkä ne ole raskaita noudattaa. (1 Joh 5:3)
- ?Mutta laista ei häviä piirtoakaan, enemmin katoavat taivas ja maa.? (Luuk 16:17)
- ?Älkää luulko että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan, en minä ole tullut kumoamaan vaan toteuttamaan.? (Matt 5:17-20) (VKR ?täyttämään? =Jeesus antoi lain noudattamisesta esimerkin meille noudattamalla itse lakia, sekä vanhurskautti ihmisen uhrinsa kautta kadutuista lain rikkomuksista.)
- ?Herran laki on täydellinen, se virvoittaa sielun. Herran ohjeet ovat luotettavat, ne neuvovat taitamatonta? Ps 19:8
- ?Kumoammeko me siis lain vetoamalla uskoon? Emme suinkaan, me päinvastoin vahvistamme mitä laki sanoo.? (Room 3:31)
- ?Laki itse on silti pyhä, ja käsky on pyhä, oikea ja hyvä.? Room 7:12
- ?On yhdentekevää onko ihminen ympärileikattu vai ei; tärkeää on Jumalan käskyjen noudattaminen.? (1 Kor 7:19)
- ?Joka sanoo tuntevansa Hänet, mutta ei pidä Hänen käskyjänsä on valehtelija, eikä totuus ole hänessä. (1 Joh 2:3-5)
- ?Jos te rakastatte minua, te noudatatte minun käskyjäni.? (Joh 14:15, 21)
Kenenkään ei tarvitse noudattaa lakia omassa voimassaan. Jumala on luvannut uuden liiton aikana oman Henkensä voiman, että ihminen voisi elää Jumalan tahdon mukaan. (Hepr 8:8-10, Hes 36:26-27, Jer 31:31-34) Raamatun opetuksen mukaan uuden liiton Kristittynä olemisen ehtona ja edellytyksenä onkin Jumalan lain olemassaolo sydämen lihatauluissa mieluisena asiana. Näin Jumalan ja ihmisen tahdot yhtyvät pyhyydessä. (Ilm 14:12) Rakkaudesta Jumalaan ja kiitollisena pelastuksesta ihminen tahtoo olla Jumalalle kuuliainen (Room 6:15-18, Gal 5:22-25)
Lain tehtävänä on opettaa mikä on syntiä ja herättää synnin tuntoa, joka taas herättää tarpeen Kristuksen uhriveren sovitukseen. (Room 3:20, Room 7:7, 1 Joh 3:4 ) Seremonialait jotka kuuluivat vanhan liiton uhripalvelusjärjestelmään lakkasivat olemasta voimasta Jeesuksen kuollessa ristillä. (Ef 2:15, Hepr 7:11-28, 9:9-10)
Kristus oli ?lain loppu? (loppu kreikan telos =lopputulos ja päämäärä) näille vanhan liiton uhripalvelusasetuksille koska ne olivat vain vertauskuva taivaallisesta pappispalveluksesta ja Jeesuksen uhrista. (Hepr 8 luku) Laki ei tee ihmistä vanhurskaaksi, eikä pelasta, mutta voi tehdä pelastuksen mahdottomaksi, sillä tahallinen kapina lakia vastaan on syntiä joka ilman katumusta ja kääntymystä aiheuttaa kuolemantuomion. Raamattu ei tunne armoa joka kattaisi katumattomat ja kääntymättömät synnit. (Room 6:23, Luuk 10:25-28)
Laissa on 10 käskyä. Ei 9 käskyä. Jaak 2:10-12 opettaa että yhdenkin käskyn hylkääminen tarkoittaa koko lain hylkäämistä ja rikkomista. Laki ja evankeliumi ovat läheisessä yhteydessä toisiinsa. Kumpikaan ei kumoa toistaan, vaan saarnataan rinnakkain. Jumalan käskyt ovat rakkauden käskyt. Mikään hallitus ei voi pysyä pystyssä ilman lakeja. Rakkaus ja laki kuuluvat yhteen uskon kautta. (1 Tim 1:5) Käskyt opettavatkin miten ihmisen tulee rakastaa Jumalaa ja lähimmäisiään. ?Lain kuningaskäsky? (Matt 22:36-40) on yhteenveto Jumalan 10 käskyn siveyslaista. Kumpikaan ei kumoa toistaan. ?Lain kuningaskäsky? vahvistaa 10 käskyn lain ja onkin tiivistelmä kaikesta lain ja profeettojen opetuksesta.
Jeesus antoi meille esimerkin kuuliaisuudesta. Erehdymme kuitenkin elämämme aikana monin tavoin ja jokainen on syntiä tehnyt. Siksi tarvitsemme armoa jatkuvasti, mutta uuden liiton kristitty vihaa syntiä, eikä halua tehdä syntiä tahallaan. (Room 3:23, 1 Joh 2:1, Ef 1:7)
Käskyt uudessa liitossa
13
221
Vastaukset
- kirjoitus
on hyvä. Vaikka sinä kolme-enkeliä välillä tuotkin lahko-oppia, mihin minä, joka en kuulu mihinkään lahkoon, en voi yhtyä, mutta tähän kirjoitukseen yhdyn ilolla.
- tosissasi
KOLME-ENKELIÄ KERTOO:
""Jos Jumalan laki olisi voitu poistaa, syntiä ei olisi enää olemassa ja Kristuksen uhrikuolema olisi ollut turha.""
RAAMATTU KERTOO:
2:21 En minä tee mitättömäksi Jumalan armoa, sillä jos vanhurskaus on saatavissa lain kautta, silloinhan Kristus on turhaan kuollut. - kolme-enkeliä
tosissasi kirjoitti:
KOLME-ENKELIÄ KERTOO:
""Jos Jumalan laki olisi voitu poistaa, syntiä ei olisi enää olemassa ja Kristuksen uhrikuolema olisi ollut turha.""
RAAMATTU KERTOO:
2:21 En minä tee mitättömäksi Jumalan armoa, sillä jos vanhurskaus on saatavissa lain kautta, silloinhan Kristus on turhaan kuollut.Raamattu sanoo selvästi että lain rikkominen on syntiä ja synti on laittomuus. Synnin paljastamiseen tarvitaan aina laki. Jos siis laki olisi poistettu Jeesuksen kuolemassa, silloin kuolema olisi ollut turha.
- turvaamme
tosissasi kirjoitti:
KOLME-ENKELIÄ KERTOO:
RAAMATTU KERTOO:
2:21 En minä tee mitättömäksi Jumalan armoa, sillä jos vanhurskaus on saatavissa lain kautta, silloinhan Kristus on turhaan kuollut.Jeesukseen, emme ole minkään lain alaisia, sillä meillä on oikeus elää rakkaudessa ja sen oikeuden ansaitsi Jeesus meille ja voiman siihen saamme Jumalan Hengestä. Ei ole lakia rakkautta vastaan.
Mutta he, jotka eivät elä Jeesuksessa, jäävät lain tuomion alle, eli heille on voimassa tänäänkin laki.
Muistatko miten Paavali teroittaa kuulijoilleen, että lihan teot ovat ilmeiset ja niitä vastaan on laki.
Jos laki olisi kyetty muuten kumoamaan, niin miksi Jeesus olisi kuollut puolestamme, sillä silloinhan ei puolestamme Uhria olisi tarvittu, sillä eihän kumottu laki ketään voisi tuomita.
Laki on voimassa, eikä siitä ole pieninkään piirto kadonnut. - myös yhdyn
ilolla tuohon kolmen-enkelin kirjoitukseen, noin se juuri on siihen ei lisäämistä eikä pois ottamista AMEN.
- tyhjää puhuuvat.....
tosissasi kirjoitti:
KOLME-ENKELIÄ KERTOO:
RAAMATTU KERTOO:
2:21 En minä tee mitättömäksi Jumalan armoa, sillä jos vanhurskaus on saatavissa lain kautta, silloinhan Kristus on turhaan kuollut.Kolmen enkelin sanoma on Raamatunkin sanaan verraten väärää logiikkaa. Sanoohan Paavalikin, että syntiä oli jo ilman lakiakin."Room.5:12 Sentähden, niinkuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, koska kaikki ovat syntiä tehneet - 5:13 sillä jo ennen lakiakin oli synti maailmassa, mutta syntiä ei lueta, missä lakia ei ole; " NÄIN ON TODISTETTU RAAMATUSSAKIN, että tämä kolmen enkelin tulkinta synnin olemassaolosta oli väärä.
- niinkö?
kolme-enkeliä kirjoitti:
Raamattu sanoo selvästi että lain rikkominen on syntiä ja synti on laittomuus. Synnin paljastamiseen tarvitaan aina laki. Jos siis laki olisi poistettu Jeesuksen kuolemassa, silloin kuolema olisi ollut turha.
Väität siis Paavalin opetusta vastaan! Niinkuin adventistit aina tekevät. Teidän opetuksenne on toista sanomaa kuin Apostolien. Siitäkin on puhuttu Raamatussa näin varoittavasti;Galatalaiskirje:
1:8 Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu.
1:9 Niinkuin ennenkin olemme sanoneet, niin sanon nytkin taas: jos joku julistaa teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä te olette saaneet, hän olkoon kirottu. - Te ette kuulu apostolien kanssa saman uskonnon julistajiin. Mutta te ette haluaisi meidän sitä tietävän! - sekaannusta
turvaamme kirjoitti:
Jeesukseen, emme ole minkään lain alaisia, sillä meillä on oikeus elää rakkaudessa ja sen oikeuden ansaitsi Jeesus meille ja voiman siihen saamme Jumalan Hengestä. Ei ole lakia rakkautta vastaan.
Mutta he, jotka eivät elä Jeesuksessa, jäävät lain tuomion alle, eli heille on voimassa tänäänkin laki.
Muistatko miten Paavali teroittaa kuulijoilleen, että lihan teot ovat ilmeiset ja niitä vastaan on laki.
Jos laki olisi kyetty muuten kumoamaan, niin miksi Jeesus olisi kuollut puolestamme, sillä silloinhan ei puolestamme Uhria olisi tarvittu, sillä eihän kumottu laki ketään voisi tuomita.
Laki on voimassa, eikä siitä ole pieninkään piirto kadonnut.Adventistien opetuksella ei ole mitään tekemistä Raamatullisenlaillisuuden kanssa, päinvastoin. Mikään adventistien opetus ei ole muuta varten, kuin heidän omaa itsekkyyttään varten. Tällä he tavoittelevat itselleen opetuslapsia. Laillisuuden rakastaminen ei kuulu adventistin hyveisiin. Adventismi on täysin eri asia kuin usko.
- kirjotettu on
myös yhdyn kirjoitti:
ilolla tuohon kolmen-enkelin kirjoitukseen, noin se juuri on siihen ei lisäämistä eikä pois ottamista AMEN.
Sinäkö? Mitäs se todistaa? Täysi nolla!
Eihän tässä mitään ongelmia. Käskyt ovat voimassa siltä osin kuin ovat vahvistetut UT:ssa.
- ei tietoa
Adventismissa ei ole mitään tietoa kristinuskosta. Olet jäävi henkilö puhumaan mitään siitä aiheesta.
- kuullu
Seurattuani adventistien opetuksia, olen tullut vakuuttuneeksi, että ihmiselle on parasta olla erossa adventistien sekoiluista. Heillä on omat omituisuutensa joita kenenkään ei tarvitse oppia. Kun pysyy erossa heistä, ei ole vaaraa sekaantua joutaviin jaaritteluihin.
OMALLA luvallani taas ojennan ellensapatti-opettajaa, kolmea_enkeliä.
MOOSESTA EI PIDÄ PALOITELLA - SE OLISI MURHA
Ihana kymmenen käskyn laki kelpaa sinulle arvatenkin siksi, että se pysyy riittävän loitolla.
Muu Mooses ei kuulu ellenismiin, koska se tunkee ihan luihin ja ytimiin?
Muussa Mooseksessahan on se 2. käsky - joka puuttuu tuosta yhteiskunnallisesta peruslaista.
3. Moos. 19:16
Älä kulje panettelemassa heimolaisiasi, älä saata lähimmäistäsi syytöksilläsi hengenvaaraan. Minä olen Herra. [Ps. 15:3]
3. Moos. 19:17
Älä vihaa veljeäsi sydämessäsi, vaan nuhtele lähimmäistäsi, ettet joutuisi hänen tähtensä syynalaiseksi.
3. Moos. 19:18
Älä kosta äläkä pidä vihaa kansasi lapsia vastaan, vaan rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi. Minä olen Herra.
Korvaankuiskuttelijat pysyvät loitolla, kun pitäydytään VAIN 10 käskyyn! Jeesus ei pääse niin lähelle, että kuiskaus kuuluisi.
KUN SE TOINENKIN KÄSKY PIDETÄÄN
Ajattelet itseksesi: olen pitänyt ihanan lain - enhän ole vielä ketään tappanut, Luuk 18:11a.
Mutta Jeesus kuiskaa lempeästi korvaasi: mitäs sanoitkaan veljellesi?
Ylpeänä katsot peiliin aamulla ja ylvästelet: olenpa malttanut jo näinkin monta vuotta olla koskematta naapurin emäntään. Mutta Jeesus kuiskaa korvaasi: mitäs unta juuri näitkään, mihin heräsit?
SE TOINEN KÄSKY - UUDEN LIITON LAISSA
Mark 12:28-34
28 Silloin tuli hänen luoksensa eräs kirjanoppinut, joka oli kuullut heidän keskustelunsa ja huomannut hänen hyvin vastanneen heille, ja kysyi häneltä: "Mikä on ensimmäinen kaikista käskyistä?"
29 Jeesus vastasi: "Ensimmäinen on tämä: 'Kuule, Israel: Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi ainoa;
30 ja rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi ja kaikesta voimastasi'.
31 Toinen on tämä: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'. Ei ole mitään käskyä, suurempaa kuin nämä."
32 Niin kirjanoppinut sanoi hänelle: "Oikein sanoit, opettaja, totuuden mukaan, että yksi hän on, ja ettei ketään muuta ole, paitsi hän.
33 Ja rakastaa häntä kaikesta sydämestään ja kaikesta ymmärryksestään ja kaikesta voimastaan, ja rakastaa lähimmäistään niinkuin itseänsä, se on enemmän kuin kaikki polttouhrit ja muut uhrit."
34 Kun Jeesus näki, että hän vastasi ymmärtäväisesti, sanoi hän hänelle: "Sinä et ole kaukana Jumalan valtakunnasta". Eikä kukaan enää rohjennut häneltä kysyä.
Huom! Käskyt tietävä ja täyttävä - Jeesus ylistää häntä - mutta "et ole kaukana", ei siis vielä sisäpuolella. Niinpä, ei laki auta, ei laki riitä.
Jeesuksen risti, sydämen usko siihen ja suun tunnustus - sitä kautta tulee pelastus. Ei pätkääkään lain kautta tai avulla tai varjolla tai siivellä. Kristus yksin on pelastuksen perusta!
Matt. 5:22
Mutta minä sanon teille: jokainen, joka vihastuu veljeensä, on ansainnut oikeuden tuomion; ja joka sanoo veljelleen: 'Sinä tyhjänpäiväinen', on ansainnut suuren neuvoston tuomion; ja joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen.
Matt 5:27-28
27 Te olette kuulleet sanotuksi: 'Älä tee huorin'.
28 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo naista himoiten häntä, on jo sydämessään tehnyt huorin hänen kanssansa.
Kuulkaamme opetusta Jobista, radio Dei arkisin klo 21 ja 6 - siinä selviää omavanhurskauden ja lahjavanhurskauden välinen täysi ero!
Matt. 23:15
Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te kierrätte meret ja mantereet tehdäksenne yhden käännynnäisen; ja kun joku on siksi tullut, niin teette hänestä helvetin lapsen, kahta vertaa pahemman, kuin te itse olette!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä
Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla4221227- 641106
- 61842
- 61795
Hotellille löytyi ostaja....
Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,18717Onko se loukkaavaa
Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k100713- 72684
Onko kaivattusi seinäruusu?
Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai49671- 26653
- 60647