Ohjeita yhteiselämään, Kol.3:18-4:1

YHTEISELÄMÄN OHJEITA
Kol. 3:18-4:1
--
3:18 Vaimot, olkaa miehillenne alamaiset, niinkuin sopii Herrassa.
3:19 Miehet, rakastakaa vaimojanne, älkääkä olko heitä kohtaan katkerat.
3:20 Lapset, olkaa vanhemmillenne kuuliaiset kaikessa, sillä se on otollista Herrassa.
3:21 Isät, älkää kiihoittako lapsianne, etteivät he kävisi aroiksi.
3:22 Palvelijat, olkaa maallisille isännillenne kaikessa kuuliaiset, ei silmänpalvelijoina, ihmisille mieliksi, vaan sydämen yksinkertaisuudessa peljäten Herraa.
3:23 Kaikki, mitä teette, se tehkää sydämestänne, niinkuin Herralle eikä ihmisille,
3:24 tietäen, että te saatte Herralta palkaksi perinnön; te palvelette Herraa Kristusta.
3:25 Sillä se, joka tekee väärin, on saava takaisin, mitä on väärin tehnyt; ja henkilöön ei katsota.
4:1 Isännät, tehkää palvelijoillenne, mitä oikeus ja kohtuus vaatii, sillä te tiedätte, että teilläkin on Herra taivaassa.
--
Näistä samoista asioista Paavali opettaa yksityiskohtaisemmin Efesolaiskirjeessä (Ef. 5. ja 6. luku).

Efesolaiskirjeestä näemme, mitä ”alamaisuus” (Ef. 5:21) merkitsee; alistumista Jumalan järjestykseen ja toimimista Hänen tahtonsa mukaan. Kaikki ovat omalla tavallaan Jumalan vaatimusten alaisia.
--
Me touhuilemme paljon. Paavali opettaa: ” Kaikki, mitä teette, se tehkää sydämestänne, niinkuin Herralle eikä ihmisille” (23).
Me unohdamme tämän usein.

Minulla on pari viiniköynnöstä, joita olen kasvatellut kasvihuoneessani.
Tänä kesänä sain niistä ensimmäistä kertaa kunnon sadon.
Vuosia olen yrittänyt hoitaa niitä tunnollisesti. Paljon olen joutunut leikkaamaan niistä ylimääräisiä rönsyjä- välillä yllättävän paljonkin.
Viiniköynnöksen yhteydessä tärkeätä on liikojen rönsyjen karsiminen ja poisleikkaaminen, jotta ne tuottaisivat runsaammin satoa. Tästähän Jeesus puhuu Joh. 15:2.
Kun olen näin tehnyt, niin palkintona oli runsas sato, josta riitti maistiaisia tutuillekin.

Mekin olemme välillä liian monihaaraisia ja rönsyileviä. Puuhailemme liikaa kaikkea mahdollista, emmekä keskity oleellisimpaan. Kaikki työmme jää puolitiehen. Satoa ja valmista ei tulekaan.
--
Virsi 582:2 sanoo:
"Jos vaikka varhain nousemme ja uurastamme yöhön, ei pelkkä ahkeruutemme tuo menestystä työhön. Vaan työ jos tehdään uskossa, rukoillen voimaa Herralta, ei puutu siunausta".

1

103

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 3:18 Vaimot, olkaa miehillenne alamaiset, niinkuin sopii Herrassa.
      3:19 Miehet, rakastakaa vaimojanne, älkääkä olko heitä kohtaan katkerat.
      --
      Voit laajemmin lukea Ef.5:22-33.
      Avioliitossa on tietty järjestys: Mies on vaimon pää, niin kuin Kristus on seurakunnan pää.(j. 18).
      Tällainen ajattelu tuntuu monista vanhanaikaiselta ja naista kohtaan syrjivältä ja loukkaavalta, jossa mies käyttää vaimoaan omiin itsekkäisiin tarkoitusperiinsä. Kyse on kuitenkin aivan muusta.

Miehen ja naisen suhde avioliitossa vastaa Kristuksen ja hänen kirkkonsa (seurakunnan) välistä yhteyttä.
      ”Päällikkyys” merkitsee suurta ja vastuullista palvelutehtävää.
      Miehen on rakastettava vaimoaan, niin kuin Kristuskin rakasti seurakuntaansa antamalla itsensä alttiiksi sen edestä (Ef. 5:25), ”että hän sen pyhittäisi, puhdistaen sen, vedellä pesten, sanan kautta” (26).
      Kristus pyhittää ja puhdistaa seurakuntaansa käyttäen välineenä kastetta (1. Kor.6:11) ja sanaa. Jotka siis ovat kastetut ja uskovat sanan, he ovat totisesti puhtaat ja pyhät, vaikka maailman ja omastakin mielestään voi näyttää toisin.

Vaimo puolestaan alistuu vapaaehtoisesti tähän Jumalan järjestykseen. Kysymyksessä on työnjako.
      Kumpikaan ei ole toistaan parempi tai alempiarvoinen, vaan molemmat tukevat ja täydentävät toinen toisiaan, Aviopari muodostaa yhden kokonaisuuden; ”Niin he eivät enää ole kaksi, vaan yksi liha”(31).
      ”Tämä salaisuus on suuri” (32). Se on mysteeri, yli ymmärryksemme käyvä asia: on kaksi ihmistä, joiden välille Jumala on luonut näkymättömän yhteyden.

Me olemme taas yhtä ruumista Kristuksen kanssa. Molemmissa tapauksessa on kyse suuresta salaisuudesta.
      Niinpä lausummekin: ”Minä uskon...Pyhään Henkeen, pyhän yhteisen seurakunnan, pyhäin yhteyden...”.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      43
      3364
    2. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      360
      2435
    3. Kiitos rakastamani,

tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
      Ikävä
      16
      2415
    4. Nainen, olen huolissani sinusta

Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      80
      1688
    5. Ollaanko me päästy

Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      86
      1375
    6. Kello käy ja ilta pimenee

Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun
      Ikävä
      254
      1060
    7. SEO!! Pyhäsalmi

Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs
      Pyhäjärvi
      69
      956
    8. Miksi et lähesty

kaivattuasi jos olet kiinnostunut? Palstailu ei auta asiaa. 🤔
      Ikävä
      73
      896
    9. Ruumisvaunut

Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.
      Kuhmo
      25
      732
    10. Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."

Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l
      Ensitreffit alttarilla
      4
      684
    Aihe