Pidä sapattisi ajan tasalla!

MIKSI UUSI JA TAAS UUSI SAPATTIKÄSKY?

Pidän kunniassa lepoäivän; kellä meistä se sitten onkin lauantai ja kellä sunnuntai - me uuden liiton "Jumalan Israel". Gal 6:15-17.
Jumalan laki on peruuttamaton, on "ikuisesti voimassa". Siitä johtuu, että annettiin parikin kertaa uusi sapattilaki, kun Jlan suunnitelmat etenivät.
Jumalan lakia ei todellakaan voi muuttaa, mutta uusi laki voi tehdä tyhjäksi vanhan lain vaatimukset. Jeesushan antoi sen kuuluisan "uuden käskyn" rakastamisesta siksikin, että vanhassa liitossa täytyi rakastaa vain omia, ei vihamiehiä:

3. Moos. 19:18
Älä kosta OMAAN kansaasi kuuluvalle äläkä pidä yllä riitaa hänen kanssaan, vaan rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Minä olen Herra. [5. Moos. 32:35; Room. 12:19 | Mark. 12:31] .

Matt 5:43
"Teille on opetettu: 'Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihamiestäsi.' [3. Moos. 19:8; 5. Moos. 23:6; Matt. 19:19]
44 Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihamiehiänne ja rukoilkaa vainoojienne puolesta, [2. Moos. 23:4,5; Luuk. 23:34; Ap. t. 7:60; Room. 12:14; 1. Piet. 3:9]

EI SIJAA PERUUTUKSELLE

Niinhän se oli myös Persian lain kanssa - peruuttamaton laki. Vaikka kuningatar Ester kerjäsi, anoi ja rukoili, ei lakia voinut "peruuttaa" - sitä että juutalaiset oli surmattava, jopa yhden päivän aikana.

MUTTA kuningas antoi "rukoilevaisten" säätää AIVAN UUSI LAKI, toisen välimiehen toimesta! Niinpä tuli säädetyksi sellainen laki, että jokainen joka pyrkii surmaamaan yhdenkään juutalaisen, HÄNET pitää surmata ja välittömästi.

Jeesus on meidän Välimiehemme (1.Tim.2:5); antoi uuden lain, verellään vahvistetun. Uskon kautta Hänen nimeensä hän vapauttaa kuolemanuhasta ja "surmaa suunsa henkäyksellä" ne, jotka pyrkivät "varastamaan, tappamaan ja tuhoamaan" "uuden Israelin" asukkaita - Jumalan valtakunnan kansalaisia!
Mooseksen lain vaatimusten ankaruus ei enää ole uhka vajavaisille lainkuuliaisille, eikä paratiisissa lausuttu tuomio: "sinä päivänä pitää sinun kuolemalla kuoleman", enää uhkaa, ei pelottele.
Uskovaiset ovat uusi luomus - uusi Israel - jonka niskasta tai hartioista ei Mooseksen laki saa otetta. Eikä paratiisissa tapahtuneen syntiinlankeemuksen kirous.

EESTER 3:10-11

10 Kuningas otti sinettisormuksen sormestaan ja antoi sen Hamanille, Hammedatan pojalle, Agagin jälkeläiselle, juutalaisten vainoojalle, [Est. 8:2]   
11 sanoen: "Voit tehdä hopeallesi ja myös sille kansalle mitä haluat."   

Ester 8:8

8 Kirjoittakaa nyt minun nimissäni uusi juutalaisia koskeva käsky oman mielenne mukaan ja vahvistakaa se kirje minun sinetilläni. Ja kuninkaan nimissä kirjoitettu ja hänen sinetillään vahvistettu käsky on peruuttamaton." [Est. 1:19 ]   
On siis tänäänkin voimassa Persian kuninkaan ja myös Jumalan vahvistama laki, ettei Israelia saa tuhota - eikä myöskään "Uutta Israelia" so. uskovaisia kristittyjä.
Jeesus on, omasta tahdostaan ja Isän hyväksynnällä, mennyt ristille lunastaakseen omansa kuolemalta. Vähäisempää vaihtoehtoa ei ollut, sillä Jumalan lain rangaistusvaatimukset ovat peruuttamattomat.

Jeesus ei pelännyt, kuten pelkäsi tuo Haman, jonka tarkoituksena ei ollut pelastaa; vaan varastaa, tappaa ja tuhota.
Haman on mainio esimerkki "meidän veljiemme syyttäjästä" - lue kokonaan tuo lyhyt Esterin kirja! Tuossa alla vain 7. luku. Sanottakoon sitä vaikkapa sapattiluvuksi.

PERUUTTAMATON LAKI JA UUSIN PERUUTTAMATON LAKI

1 Kuningas ja Haman menivät kuningatar Esterin pitoihin.
2 Nyt toisena pitopäivänä viiniä juotaessa kuningas kysyi jälleen Esteriltä: "Mitä haluat saada, kuningatar Ester? Saat kaiken mitä haluat. Vaikka pyytäisit puolta valtakuntaa, saat sen." [Est. 5:3,6]
3 Kuningatar Ester sanoi: "Jos olen sinulle mieluinen, kuningas, ja jos niin suvaitset, anna minun pitää henkeni ja salli kansani elää, sillä sitä minä pyydän ja toivon.

4 Minut ja kansani on myyty tuhottavaksi, tapettavaksi ja hävitettäväksi. Jos meidät olisi myyty orjiksi, en olisi mitään sanonutkaan, sillä sellainen tapahtuma ei olisi aiheuttanut kuninkaalle vahinkoa."
5 Kuningas kysyi kuningatar Esteriltä: "Kuka aikoo tehdä tuollaista? Missä hän on?"
6 Ester vastasi: "Se vainooja ja vihollinen on tuo paha Haman!" Haman alkoi vavista pelosta kuninkaan ja kuningattaren edessä.

7 Kuningas nousi vihoissaan kesken juominkien ja meni sisäpihan puutarhaan, kun taas Haman jäi paikalle rukoillakseen kuningatarta säästämään hänen henkensä, sillä hän käsitti, että kuningas oli jo päättänyt hänen kohtalostaan.
8 Kun kuningas palasi sisäpihan puutarhasta pitosaliin, Haman oli juuri vaipunut sohvalle, jolla kuningatar Ester lepäsi. Silloin kuningas sanoi: "Yritätkö sinä tehdä väkivaltaa kuningattarelle minun läsnä ollessani?" Tuskin oli kuningas saanut tämän sanotuksi, kun palvelijat jo peittivät Hamanin kasvot.

9 Harbona, yksi kuningasta palvelevista eunukeista, sanoi: "Onhan Hamanilla pihassaan valmiina viisikymmentä kyynärää korkea hirsipuu. Sen hän pystytti Mordokaita varten, joka kerran teki kuninkaalle suuren palveluksen." Kuningas sanoi: "Hirttäkää Haman siihen."
10 Vasta kun Haman oli ripustettu hirsipuuhun, jonka hän oli pystyttänyt Mordokaita varten, lauhtui kuninkaan viha.

"SAPATIN HERRA" SEURAA AIKAANSA !

1.
1.Moos.2:1-4

1 Näin tulivat valmiiksi taivas ja maa ja kaikki mitä niissä on.   
2 Jumala oli saanut työnsä päätökseen, ja seitsemäntenä päivänä hän lepäsi kaikesta työstään. [2:2,3: 2. Moos. 20:11, 31:17; Hepr. 4:4]   
3 Ja Jumala siunasi seitsemännen päivän ja pyhitti sen, koska hän sinä päivänä lepäsi kaikesta luomistyöstään.   
4 Tämä on kertomus siitä, kuinka taivas ja maa saivat alkunsa silloin kun ne luotiin. Siihen aikaan, kun Herra Jumala teki maan ja taivaan.   

2.
2.Moos.16:4-6

4 Herra sanoi Moosekselle: "Minä annan sataa teille ruokaa taivaasta, niin että kansa voi joka päivä mennä keräämään ruokaa, mutta vain sen päivän tarpeiksi. Näin minä panen heidät koetukselle, että näkisin, noudattavatko he minun lakejani vai eivät.   
5 Kuitenkin kun he sapatin aattona valmistavat ruoaksi sen, mitä ovat tuoneet mukanaan, sitä tulee kaksi kertaa niin paljon kuin heillä on muina päivinä."   
6 Mooses ja Aaron sanoivat israelilaisille: "Tänä iltana te ymmärrätte, että juuri Herra toi teidät pois Egyptistä.   

3.
2.Moos.20:8-11

8 "Muista pyhittää lepopäivä. [2. Moos. 23:12, 31:13, 34:21, 35:2; 5. Moos. 5:12]   
9 Kuutena päivänä tee työtä ja hoida kaikkia tehtäviäsi,   
10 mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti. Silloin et saa tehdä mitään työtä, et sinä eikä sinun poikasi eikä tyttäresi, orjasi eikä orjattaresi, ei juhtasi eikä yksikään muukalainen, joka asuu kaupungissasi.

11 Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaiken, mitä niissä on, mutta seitsemännen päivän hän lepäsi. Sen vuoksi Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen. [1. Moos. 2:2,3]   

4.
2.Moos.34:21-24

21 Kuusi päivää tee työtä, mutta lepää seitsemäs päivä; kyntö-ja elonleikkuuaikanakin sinun on levättävä.
22 Ja vietä viikkojuhla, kun leikkaat nisusi uutisen, ja korjuujuhla vuoden vaihteessa.
23 Kolme kertaa vuodessa kaikki sinun miesväkesi tulkoon Herran, sinun Herrasi, Israelin Jumalan, kasvojen eteen.

24 Sillä minä karkoitan kansat sinun tieltäsi ja laajennan sinun alueesi; eikä kukaan ole himoitseva sinun maatasi, kun sinä kolme kertaa vuodessa vaellat tullaksesi Herran, sinun Jumalasi, kasvojen eteen.
35:1-3
1 Ja Mooses kokosi kaiken Israelin kansan ja sanoi heille: "Näin on Herra käskenyt teidän tehdä:   
2 Kuusi päivää tehtäköön työtä, mutta seitsemäs päivä olkoon teille pyhä sapatti, levon päivä, Herralle pyhitetty. Kuka ikinä silloin työtä tekee, se surmattakoon.   
3 Älkää sytyttäkö tulta sapatin päivänä, missä asuttekin."   

5.
5.Moos.5:12-15

12 "'Pidä lepopäivä mielessäsi ja pyhitä se, niin kuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt. [2. Moos. 20:8 ]   
13 Kuutena päivänä tee työtä ja hoida kaikkia tehtäviäsi,   
14 mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti. Silloin et saa tehdä mitään työtä, et sinä eikä sinun poikasi eikä tyttäresi, orjasi eikä orjattaresi, härkäsi, aasisi eikä mikään muu juhtasi eikä yksikään muukalainen, joka asuu kaupungissasi. Näin sinun orjasi ja orjattaresi saavat levätä kuten sinä itsekin.

15 Muista, että itse olit orjana Egyptissä, kun Herra, sinun Jumalasi, kohotti voimakkaan käsivartensa ja johdatti sinut sieltä pois. Sen tähden Herra, sinun Jumalasi, käski sinun viettää lepopäivää. [2. Moos. 6:6]   

EI SAPATTILIITTO, VAAN ANTEEKSIANTAMUKSESSA ELÄVIEN LIITTO

Kol 3:11-17

11 Silloin ei ole enää kreikkalaista eikä juutalaista, ei ympärileikattua eikä ympärileikkaamatonta, ei barbaaria, skyyttalaista, orjaa eikä vapaata, vaan Kristus on kaikki, hän on kaikissa. [Room. 10:12; 1. Kor. 7:19; Gal. 3:28]   
12 Te, jotka olette Jumalan valittuja, pyhiä ja hänelle rakkaita, pukeutukaa siis sydämelliseen armahtavaisuuteen, ystävällisyyteen, nöyryyteen, lempeyteen ja kärsivällisyyteen. [Gal. 5:22; Ef. 4:1,2]   
13 Pitäkää huolta, että tulette toimeen keskenänne, antakaa anteeksi toisillenne, vaikka teillä olisikin moittimisen aihetta. Niin kuin Herra on antanut teille anteeksi, niin antakaa tekin. [Ef. 4:32]   
14 Mutta kaiken kruunuksi tulkoon rakkaus, sillä se tekee kaiken täydelliseksi. [Kol. 2:2]

15 Vallitkoon teidän sydämissänne Kristuksen rauha, johon teidät on yhden ja saman ruumiin jäseninä kutsuttu. Olkaa myös kiitollisia. [Joh. 14:27 ]   
16 Antakaa Kristuksen sanan asua runsaana keskuudessanne. Opettakaa ja neuvokaa toisianne kaikella viisaudella ja laulakaa kiitollisin mielin Jumalalle psalmeja, ylistysvirsiä ja hengellisiä lauluja. [Ef. 5:19,20]   
17 Mitä teettekin, sanoin tai teoin, tehkää kaikki Herran Jeesuksen nimessä, kiittäen hänen kauttaan Jumalaa, Isäämme. [1. Kor. 10:31; 1. Tess. 5:18; Hepr. 13:15]   

-armahdettu syntinen-

5

217

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VANHAN lain t ä y t y y väistyä - onhan se jo "hirsipuussakin". Kts. Esterin kirja sekä Kolossalaiskirje. Yhtäaikaisesti ei voi olla voimassa rangaistusmääräys ja vapauttamismääräys.

Kol. 2:14
      Ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin.

Ester 7:9-10
      9 Ja Harbona, yksi kuningasta palvelevista hoviherroista, sanoi: "Katso, seisoohan Haamanin talon edessä hirsipuu, viittäkymmentä kyynärää korkea, se, minkä Haaman on teettänyt Mordokain varalle, jonka puhe kerran koitui kuninkaan hyväksi". Kuningas sanoi: "Ripustakaa hänet siihen".
      10 Niin ripustettiin Haaman hirsipuuhun, jonka hän oli pystyttänyt Mordokain varalle. Sitten kuninkaan viha asettui.

• Älä petä

Keisariasi: Jumalaa koetat pettää oikein roimasti. Anna kunnia Keisarille. Adventistit antavat Kunnian Jumalalle!
      Uskollinen.

• Kiitos vaan huomaavaisuudesta, mutta aina olen esivaltaa koettanut totella. Niinhän kaikki Jumalan lapset tekevät, vielä tänään 2007 jKr.

Mark 12:10-17

10 Ettekö ole lukeneet tätä kirjoitusta: 'Se kivi, jonka rakentajat hylkäsivät, on tullut kulmakiveksi;
        11 Herralta tämä on tullut ja on ihmeellinen meidän silmissämme'?"
        12 Silloin he olisivat tahtoneet ottaa hänet kiinni, mutta pelkäsivät kansaa; sillä he ymmärsivät, että hän oli puhunut tämän vertauksen heistä. Ja he jättivät hänet ja menivät pois.

13 Ja he lähettivät hänen luoksensa muutamia fariseuksia ja herodilaisia kietomaan häntä sanoilla.
        14 Nämä tulivat ja sanoivat hänelle: "Opettaja, me tiedämme, että sinä olet totinen etkä välitä kenestäkään, sillä sinä et katso henkilöön, vaan opetat Jumalan tietä totuudessa. Onko luvallista antaa keisarille veroa vai ei? Tuleeko meidän antaa vai ei?"

15 Mutta hän tiesi heidän ulkokultaisuutensa ja sanoi heille: "Miksi kiusaatte minua? Tuokaa denari minun nähdäkseni."
        16 Niin he toivat. Ja hän sanoi heille: "Kenen kuva ja päällekirjoitus tämä on?" He vastasivat hänelle: "Keisarin".
        17 Jeesus sanoi heille: "Antakaa keisarille, mikä keisarin on, ja Jumalalle, mikä Jumalan on". Ja he ihmettelivät häntä suuresti.

1.Kor.7:20-24

20 Pysyköön kukin siinä asemassa, missä hänet on kutsuttu.
        21 Jos olet kutsuttu orjana, älä siitä murehdi; mutta vaikka voisitkin päästä vapaaksi, niin ole ennemmin siinä osassasi.
        22 Sillä joka orjana on kutsuttu Herrassa, on Herran vapaa; samoin vapaana kutsuttu on Kristuksen orja.

23 Te olette kalliisti ostetut; älkää olko ihmisten orjia.
        24 Pysyköön kukin, veljet, Jumalan edessä siinä asemassa, missä hänet on kutsuttu.

• Jeeuksen ohi
        AnttiVKantola kirjoitti:

Kiitos vaan huomaavaisuudesta, mutta aina olen esivaltaa koettanut totella. Niinhän kaikki Jumalan lapset tekevät, vielä tänään 2007 jKr.

Mark 12:10-17

10 Ettekö ole lukeneet tätä kirjoitusta: 'Se kivi, jonka rakentajat hylkäsivät, on tullut kulmakiveksi;
        11 Herralta tämä on tullut ja on ihmeellinen meidän silmissämme'?"
        12 Silloin he olisivat tahtoneet ottaa hänet kiinni, mutta pelkäsivät kansaa; sillä he ymmärsivät, että hän oli puhunut tämän vertauksen heistä. Ja he jättivät hänet ja menivät pois.

13 Ja he lähettivät hänen luoksensa muutamia fariseuksia ja herodilaisia kietomaan häntä sanoilla.
        14 Nämä tulivat ja sanoivat hänelle: "Opettaja, me tiedämme, että sinä olet totinen etkä välitä kenestäkään, sillä sinä et katso henkilöön, vaan opetat Jumalan tietä totuudessa. Onko luvallista antaa keisarille veroa vai ei? Tuleeko meidän antaa vai ei?"

15 Mutta hän tiesi heidän ulkokultaisuutensa ja sanoi heille: "Miksi kiusaatte minua? Tuokaa denari minun nähdäkseni."
        16 Niin he toivat. Ja hän sanoi heille: "Kenen kuva ja päällekirjoitus tämä on?" He vastasivat hänelle: "Keisarin".
        17 Jeesus sanoi heille: "Antakaa keisarille, mikä keisarin on, ja Jumalalle, mikä Jumalan on". Ja he ihmettelivät häntä suuresti.

1.Kor.7:20-24

20 Pysyköön kukin siinä asemassa, missä hänet on kutsuttu.
        21 Jos olet kutsuttu orjana, älä siitä murehdi; mutta vaikka voisitkin päästä vapaaksi, niin ole ennemmin siinä osassasi.
        22 Sillä joka orjana on kutsuttu Herrassa, on Herran vapaa; samoin vapaana kutsuttu on Kristuksen orja.

23 Te olette kalliisti ostetut; älkää olko ihmisten orjia.
        24 Pysyköön kukin, veljet, Jumalan edessä siinä asemassa, missä hänet on kutsuttu.

Menevä Kulmakivi: Tällainen ajattelu on minulle ihan uutta. Minä olen pitänyt Jeesusta kulmakivenä. Nyt kai Antin antamien sääntöjen mukaan minä olen harhainen, siis Antin säännöillä. Keisari on kuollut: Kauvan eläköön Keisari!

• Jeeuksen ohi kirjoitti:

Menevä Kulmakivi: Tällainen ajattelu on minulle ihan uutta. Minä olen pitänyt Jeesusta kulmakivenä. Nyt kai Antin antamien sääntöjen mukaan minä olen harhainen, siis Antin säännöillä. Keisari on kuollut: Kauvan eläköön Keisari!

HYLÄTTY KULMAKIVI KUNNIAAN !

Ps. 118:22
        Kivi, jonka rakentajat hylkäsivät, on nyt kulmakivi. [118:22,23: Mark. 12:10,11 : Ap. t. 4:11; 1. Piet. 2:7]

1. Piet. 2:7
        Te, jotka uskotte, saatte siis osaksenne tämän arvon ja kunnian, mutta niille, jotka eivät usko, "kivestä, jonka rakentajat hylkäsivät, on tullut kulmakivi, [Ps. 118:22; Mark. 12:10]

Matt. 21:42
        Jeesus sanoi heille: "Ettekö ole koskaan kirjoituksista lukeneet: -- Kivi, jonka rakentajat hylkäsivät, on nyt kulmakivi. Herralta se on tullut, ja se on ihmeellinen meidän silmissämme. [Ps. 118:22,23; Ap. t. 4:11; 1. Piet. 2:4]

Mark. 12:10
        Olette kai lukeneet kirjoituksista tämän kohdan: -- Kivi, jonka rakentajat hylkäsivät, on nyt kulmakivi. [12:10,11: Ps. 118:22,23 : Jes. 28:16; Ap. t. 4:11; Room. 9:33; 1. Piet. 2:4-8]

Luuk. 20:17
        Jeesus katsoi ihmisiin ja sanoi: "Mitä sitten tarkoittaa tämä kirjoitusten kohta: -- Kivi, jonka rakentajat hylkäsivät, on nyt kulmakivi. [Ps. 118:22] €

Sak. 10:4
        -- Juudan heimon johtoon nousevat sen omat miehet, he ovat kulmakivi, he ovat teltan vaarna, he ovat sotajousi. [Jer. 30:21]

KEISARILLE MIKÄ KEISARIN ON

Mark. 12:17
        Silloin Jeesus sanoi heille: "Antakaa keisarille mikä keisarille kuuluu ja Jumalalle mikä Jumalalle kuuluu." Tämä vastaus jätti heidät ymmälle. [Room. 13:7]

Ei pidä paikkaansa syytös, että uskovaiset eivät tottelisi keisaria. Sillä totella pitää, jos tahtoo Kristuksen Hengessä vaeltaa!

Luuk. 23:2
        ja rupesivat esittämään syytöksiä häntä vastaan. He sanoivat: "Me olemme todenneet, että tämä mies johtaa kansaamme harhaan. Hän kieltää maksamasta veroa keisarille ja väittää olevansa Messias, kuningas." [Luuk. 6:19, 7:1, 19:48 | Luuk. 20:20]

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      172
      1147
    2. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      132
      867
    3. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      84
      803
    4. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      51
      738
    5. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      37
      561
    6. Olisitko oikeasti valmis rikkomaan

Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk
      Ikävä
      55
      549
    7. Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla

Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä
      Maailman menoa
      296
      538
    8. Martinan tarve valehdella.

Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t
      Kotimaiset julkkisjuorut
      217
      503
    9. Rakastan sinua

Päivä päivältä enemmän 🥰 Miehelle.
      Ikävä
      50
      494
    10. Pakkomielle

Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs
      Ikävä
      45
      492
    Aihe