vain neljä kertaa vuodessa?
Riittääköhän se Isä Jumalan Pojalle, Jeesukselle, joka sanoo: Niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tästä maljasta, te julistatte Herran kuolemaa siihen asti, kuin hän tulee? (1Kor.11:26)
Miksi ehtoollinen adventisteilla
21
610
Vastaukset
- se, koska
Jeesuksen omat sanat evankeliumeissa (ja tuossakin) jättää sen meidän päätettäväksemme, kuinka usein ehtoollinen on.
Miksikö neljä kertaa? Koska Geneven kaupunginhallitus päätti 1500-luvulla käytännön syistä, että reformoitu kirkko viettää ehtoollista neljä kertaa vuodessa. Tapa jäi elämään suurimpaan osaan reformoituja kristittyjä ja sieltä myös adventismiin. Tuossa siis pieni kirkkohistoriallinen tiedonjyvä.- Aina oikeassa
kyllähän se on niin että me ei mitään uskontohömppää tarvita... sekin raamattu on yks ja iso satukirja... jollahi on vähän vaan napsahtanu ja sitte on tullu tehtyä tylsä ja erilainen kirja... minun mielipide
- sitten muille
Aina oikeassa kirjoitti:
kyllähän se on niin että me ei mitään uskontohömppää tarvita... sekin raamattu on yks ja iso satukirja... jollahi on vähän vaan napsahtanu ja sitte on tullu tehtyä tylsä ja erilainen kirja... minun mielipide
palstoille, koska tämä palsta on niitä varten, jotka keskustelevat uskonnosta.
- kuolemattomuus
No niin adventistithan viettävät ehtoollista juuri tuon kehotuksen verran: niin usein kuin. Niin usein kuin vietämme ehtoollista, niin usein julistamme Herran kuolemaa. Mutta toisaalta adventisteina julistamme Herran elämää ainakin kerran viikossa sapattina jumalanpalveluksessa. Ja se elämä se taitaa olla pääasia. Jeesus elää. Kuolemaa muistellaan harvemmin!
- Vkke Nilo
on vain leipää ja viiniä. Luterilaisessa Kirkossa Ehtoollinen on Jeesuksen Ruumis ja Veri.Sanoihan Herramme Jeesus Kristus, joka ei syö minun lihaani ja juo minun vertani,sillä ei ole elämää.Kirkossamme on usein Ehtoollisen päästösanat, kätkeköön meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Ruumis ja Veri teidän teidän sielunne ja henkenne ja ruumiinne iankaikkiseen elämään.On kiva olla Luterilainen, tervetuloa muutkin viettämään oikeaa Ehtoollista.
- Adventisti veli
Ehtoollinen edustaa seuraavia asioita: läsnäolo, uhri ja kärsimys, muisto tai muisteleminen, yhteys ja kiitos. Kristus on salatulla tavalla läsnä ehtoollisella. Ehtoollisessa korostuu Kristuksen uhri ja kärsimys. Ehtoollisen yhteydesä muistellan kaikkea sitä, mitä Kristus kärsi ja ateki puolestamme. Ehtoollisella koemme yhteyttä Kristukseen ja toinen toisiimme eli näin ehtoollinen yhdistää läsnäolevan sesurakunnan toinen toisiinsa ja Kristukseen. Lopuksi ehtoollinen päättyy kiitokseen eli kiitoksen tulisi olla se tunnetila, johon seurakuntaa kohoaa ehtoollisen myötä. Ensimmäisellä ehtoollisella, jota Kristus vietti opetuslalsten kanssa, tuo ehtoollinen päätettiin kiitosvirteen. Näin rikkaana me adventtikirkossa koemme ehtoollisen hengellisen merkityksen.
- ehtoollinen
ei vastaa Raamatun opetusta ehtoollisesta enkä missään tapauksessa ota siitä osaa. Tiedoksi vain sinulle, että vain luterilainen voi ottaa osaa luterilaisen kirkon ehtoolliseen ja se merkitsee samalla lapsikasteen hyväksymistä. En hyväksy sen enempää lapsikastetta kuin konsubstantiaatio-oppiannekaan.
- Tavallinen kristitty
ehtoollinen kirjoitti:
ei vastaa Raamatun opetusta ehtoollisesta enkä missään tapauksessa ota siitä osaa. Tiedoksi vain sinulle, että vain luterilainen voi ottaa osaa luterilaisen kirkon ehtoolliseen ja se merkitsee samalla lapsikasteen hyväksymistä. En hyväksy sen enempää lapsikastetta kuin konsubstantiaatio-oppiannekaan.
Sekä luterilaisessa- että adventtikirkossa on käytössä niin kutsuttu avoin ehtoollinen. Eikö tämä tarkoita sitä, että Kristuksen pelastajakseen hyväksyvä uskova saa osallistua ehtoolliseen toisessa kirkossa, jos hän niin haluaa. Adventtikirkossa ei ole estetty luterilaiseen kirkkoon kuuluvaa osallistumastaa ehtoolliselle.
Samoin luterilaisessa kirkossakaan ei ole estetty adventistia osallistumasta heidän kanssaan ehtoolliselle.
Mitä kasteeseen tulee, niin tiedän että jos upotuskasteen adventtikirkossa saanut henkilö haluaa liittyä luterilaiseen kirkkoon, niin häneltä ei vaadita enää uusintakastetta eli valelukastetta (lapsikastetta). Luterilaisen kirkon kirkkoherra hyväksyi ns. uskovien kasteen, koska siinä olivat läsnä sekä vesi että kastamainen Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Kasteen tärkeät elementit olivat siis läsnä. - noin.
Tavallinen kristitty kirjoitti:
Sekä luterilaisessa- että adventtikirkossa on käytössä niin kutsuttu avoin ehtoollinen. Eikö tämä tarkoita sitä, että Kristuksen pelastajakseen hyväksyvä uskova saa osallistua ehtoolliseen toisessa kirkossa, jos hän niin haluaa. Adventtikirkossa ei ole estetty luterilaiseen kirkkoon kuuluvaa osallistumastaa ehtoolliselle.
Samoin luterilaisessa kirkossakaan ei ole estetty adventistia osallistumasta heidän kanssaan ehtoolliselle.
Mitä kasteeseen tulee, niin tiedän että jos upotuskasteen adventtikirkossa saanut henkilö haluaa liittyä luterilaiseen kirkkoon, niin häneltä ei vaadita enää uusintakastetta eli valelukastetta (lapsikastetta). Luterilaisen kirkon kirkkoherra hyväksyi ns. uskovien kasteen, koska siinä olivat läsnä sekä vesi että kastamainen Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Kasteen tärkeät elementit olivat siis läsnä.Luterilaiselle ehtoolliselle voi osallistua vain luterilainen. Adventistilla ei ole sinne mitään asiaa. Koska käytännössä asiaa ei valvota eikä tarkisteta mitenkään, sinne voi mennä kuka tahansa. Tunnustuksellisesti se on kuitenkin vastoin luterilaisen kirkon dogmatiikkaa. Virallisesti he uskovat ja opettavat olevansa ainoa oikea kirkko, jonka ulkopuolella ei ole pelastusta. Ovat siis tismalleen samalla linjalla roomalaiskatolisen kirkon kanssa tässä asiassa.
Luterilaisen kirkon ja Adventtikirkon välillä ei ole ehtoollisyhteyttä. Adventtikirkossa on avoin ehtoollinen, joten muiden seurakuntien Jeesuksen Herrakseen ja Vapahtajakseen tunnustavat voivat ottaa osaa Adventtikirkon ehtoolliseen, mutta adventisti ei voi mennä muiden ehtoolliselle olematta ristiriidassa omien periaatteidensa kanssa. Tiedän, että jotkut adventistit ovat käyneet ehtoollisella muissa seurakunnissa, mutta minä en ainakaan niin tee. Olen suoraan kieltäytynyt siitä, kun on kysytty. Samoin tuntemani ei-adventistit ovat suoraan kieltäytyneet Adventtikirkon ehtoollisesta. Hyväksyn sen, koska ovat silloin periaatteellisesti omalla kannallaan.
Luterilainen kirkko ei periaatteessa hyväksy upotuskastetta, mutta roomalaiskatolinen kirkko on tässä tullut väliin ja "pakottanut" luterilaisen kirkon sen hyväksymään. Aiemmin ei ollut niin. Jos 30 vuotta sitten olit vaikka hellari ja halusit luterilaisen kirkon jäseneksi, sinut valeltiin luterilaisessa kirkossa. Eivät missään tapauksessa hyväksyneet upotuskastetta. Ehkä hieman yllättäin katolinen kirkko lapsikastekäytännöstään huolimatta hyväksyy upotuskastetut ja on muutattanut luterilaisten kirkkojen suuntaa tässäkin asiassa.
Olen edelleen ehdottomasti Lutherin periaatteen takana: "Rauha jos mahdollista, mutta totuus ennen kaikkea." En ota osaa muiden kirkkojen dogmatiikkaan ja toimintaan. Se olisi luopumista omasta uskostani. Tämä tällaisena henkilökohtaisena toteamuksena. - Veli adventtiseurakunnasta
noin. kirjoitti:
Luterilaiselle ehtoolliselle voi osallistua vain luterilainen. Adventistilla ei ole sinne mitään asiaa. Koska käytännössä asiaa ei valvota eikä tarkisteta mitenkään, sinne voi mennä kuka tahansa. Tunnustuksellisesti se on kuitenkin vastoin luterilaisen kirkon dogmatiikkaa. Virallisesti he uskovat ja opettavat olevansa ainoa oikea kirkko, jonka ulkopuolella ei ole pelastusta. Ovat siis tismalleen samalla linjalla roomalaiskatolisen kirkon kanssa tässä asiassa.
Luterilaisen kirkon ja Adventtikirkon välillä ei ole ehtoollisyhteyttä. Adventtikirkossa on avoin ehtoollinen, joten muiden seurakuntien Jeesuksen Herrakseen ja Vapahtajakseen tunnustavat voivat ottaa osaa Adventtikirkon ehtoolliseen, mutta adventisti ei voi mennä muiden ehtoolliselle olematta ristiriidassa omien periaatteidensa kanssa. Tiedän, että jotkut adventistit ovat käyneet ehtoollisella muissa seurakunnissa, mutta minä en ainakaan niin tee. Olen suoraan kieltäytynyt siitä, kun on kysytty. Samoin tuntemani ei-adventistit ovat suoraan kieltäytyneet Adventtikirkon ehtoollisesta. Hyväksyn sen, koska ovat silloin periaatteellisesti omalla kannallaan.
Luterilainen kirkko ei periaatteessa hyväksy upotuskastetta, mutta roomalaiskatolinen kirkko on tässä tullut väliin ja "pakottanut" luterilaisen kirkon sen hyväksymään. Aiemmin ei ollut niin. Jos 30 vuotta sitten olit vaikka hellari ja halusit luterilaisen kirkon jäseneksi, sinut valeltiin luterilaisessa kirkossa. Eivät missään tapauksessa hyväksyneet upotuskastetta. Ehkä hieman yllättäin katolinen kirkko lapsikastekäytännöstään huolimatta hyväksyy upotuskastetut ja on muutattanut luterilaisten kirkkojen suuntaa tässäkin asiassa.
Olen edelleen ehdottomasti Lutherin periaatteen takana: "Rauha jos mahdollista, mutta totuus ennen kaikkea." En ota osaa muiden kirkkojen dogmatiikkaan ja toimintaan. Se olisi luopumista omasta uskostani. Tämä tällaisena henkilökohtaisena toteamuksena.Turussa pidetyn Tuomas-messun yhteydessä oli ehtoollinen ja sain osallistua ehtoollisesta. Läsnäolevat luterilaiset papit olivat hyvin tietoisia siitä, että olen adventisti. Minua pyydettiin jopa sielunhoidolliseen tehtävään alttaripalveluksen yhteydessä.
- Veli adventtiseurakunnasta
noin. kirjoitti:
Luterilaiselle ehtoolliselle voi osallistua vain luterilainen. Adventistilla ei ole sinne mitään asiaa. Koska käytännössä asiaa ei valvota eikä tarkisteta mitenkään, sinne voi mennä kuka tahansa. Tunnustuksellisesti se on kuitenkin vastoin luterilaisen kirkon dogmatiikkaa. Virallisesti he uskovat ja opettavat olevansa ainoa oikea kirkko, jonka ulkopuolella ei ole pelastusta. Ovat siis tismalleen samalla linjalla roomalaiskatolisen kirkon kanssa tässä asiassa.
Olen edelleen ehdottomasti Lutherin periaatteen takana: "Rauha jos mahdollista, mutta totuus ennen kaikkea." En ota osaa muiden kirkkojen dogmatiikkaan ja toimintaan. Se olisi luopumista omasta uskostani. Tämä tällaisena henkilökohtaisena toteamuksena.pidettiin Länsi-Suomessa ja siihen osallistui useita luterilaseen kirkkoon kuulumattomia. Kukaan ei estänyt ketään osallistumasta ehtoolliselle. Koimme kristillistä yhteyttä osallistuessamme yhteisestä ehtoollisesta. Näin ainakin minä koin.
- näin oli,
Veli adventtiseurakunnasta kirjoitti:
Turussa pidetyn Tuomas-messun yhteydessä oli ehtoollinen ja sain osallistua ehtoollisesta. Läsnäolevat luterilaiset papit olivat hyvin tietoisia siitä, että olen adventisti. Minua pyydettiin jopa sielunhoidolliseen tehtävään alttaripalveluksen yhteydessä.
mutta niin tehdessään nuo papit toimivat vastoin omaa tunnustustaan.
- jo totesin
Veli adventtiseurakunnasta kirjoitti:
pidettiin Länsi-Suomessa ja siihen osallistui useita luterilaseen kirkkoon kuulumattomia. Kukaan ei estänyt ketään osallistumasta ehtoolliselle. Koimme kristillistä yhteyttä osallistuessamme yhteisestä ehtoollisesta. Näin ainakin minä koin.
näin varmasti oli, mutta se on vastoin luterilaista tunnustusta. Joka tapauksessa minä en ota osaa luterilaiseen ehtoolliseen, vaikka sitä minulle tarjottaisiin.
Vaikea sanoa, onko adventismilla mitään tekemistä EGW:n kanssa. Mutta jos on, niin - EGW:n Suuri Taistelu ei mitään ehtoollisen viettoa salli.
Siinä on vähän eksytty pois kaidalta tieltä.
Ne jotka ovat pitäytyvinään Ellen-profeettaansa.
Hakemistosta löytyy "Herran ehtoollinen", on s. 62.
Vaikka kirja kertoo paljonkin, mitä tulee tehdä ja mitä ei, niin ehtoollista ei ilmeisesti käsketä viettää. Väärä ehtoollinen joka tapauksessa tuomitaan, kuten väärä lepopäiväkin.
"Epäjumalinen messu-uhri oli syrjäyttänyt Herran ehtoollisen raamatullisen asetuksen."
Sapattia kyllä määrätään viettämään - onkohan se sitten ellenismissä ja adventismissa ehtoollista tärkeämpi? Olisi kiva tietää heidän uskonsa perusteista.
Sekin että saako ehtoollisella lainrikkomiset anteeksi vai täytyykö miten hyvin olla laki noudatettu, että voi ehtoollista nauttia?
Olisi kiva tietää.
1. Piet. 3:15
vaan pyhittäkää Herra Kristus sydämissänne ja olkaa aina valmiit vastaamaan jokaiselle, joka teiltä kysyy sen toivon perustusta, joka teissä on, kuitenkin sävyisyydellä ja pelolla,- Käynyt
Koskaan upotus kasteella; kuten Jeesuksen esimerkki meille osoittaa. Minulla, kun on vielä sellainen tunne, että sinä olet vielä kastamaton pakana. Näet pakanainen Mithran kaste kuvaa parhaiten pakanuutta.
Antin Ehtoollis tarinaan Suuresta taistelusta: Tässä on van kerrontaa Katolilaisesta Ehtoollisesta: Lainaus Suuresta taistelusta sivu 62-63: Epäjumalien messu-uhri oli syrjäyttänyt Herran ehtoollisenRaamatullisen asetuksen. Paavilaiset papit uskottelivatvoivansa mielettömällä ilvehtimisellään muuttaa tavallisen leivän ja viinin todelliseksi= Kristuksen ruumiiksi ja vereksi=13) Jumalaa pilkkaavalla röyhkeydellä he avoimesti väittivät kykenevänsä luomaan Jumalan,kaiken luojan Kristittyjä vaadittiin kuolemanrangaistuksen uhalla tunnustamaan uskonsa tähän kauhistuttavaan, taivaita häpäisevään harhaoppiin. Suuret joukot jotka eivät tähän taipuneet,Heitettiin polttoroviolle. Tästä jo saattaa Antti jo havaita, ettei tässä puhuta mitään Adventtikirkon Ehtoollisen vietosta. Saadaksesi oikeata tietoa tästä Adventttikirkon ehtoollisesta mene etsimään tämä asia viralliselta sivulta.
Ellen olisi itse lukenut kirjoittamaasi tarinaa, niin se olisi voinut käydä täydestä. Sinut on jo monta kertaa tavattu valheesta kiini. Joten kannattaa aina tarkistaa sinun asiattomat väitteesi.
Kriitikko - kommentoi
katolisen kirkon transubstantiaatio-oppia ja toteaa sen taivasta rienaavaksi harhaopiksi. Olen tismalleen samaa mieltä. Ellen White käsittelee muualla ehtoollista. "Suuri Taistelu" on väärä kirja luettavaksi, jos haluatte tietää, mitä Ellen White ehtoollisesta ajatteli.
Käynyt kirjoitti:
Koskaan upotus kasteella; kuten Jeesuksen esimerkki meille osoittaa. Minulla, kun on vielä sellainen tunne, että sinä olet vielä kastamaton pakana. Näet pakanainen Mithran kaste kuvaa parhaiten pakanuutta.
Antin Ehtoollis tarinaan Suuresta taistelusta: Tässä on van kerrontaa Katolilaisesta Ehtoollisesta: Lainaus Suuresta taistelusta sivu 62-63: Epäjumalien messu-uhri oli syrjäyttänyt Herran ehtoollisenRaamatullisen asetuksen. Paavilaiset papit uskottelivatvoivansa mielettömällä ilvehtimisellään muuttaa tavallisen leivän ja viinin todelliseksi= Kristuksen ruumiiksi ja vereksi=13) Jumalaa pilkkaavalla röyhkeydellä he avoimesti väittivät kykenevänsä luomaan Jumalan,kaiken luojan Kristittyjä vaadittiin kuolemanrangaistuksen uhalla tunnustamaan uskonsa tähän kauhistuttavaan, taivaita häpäisevään harhaoppiin. Suuret joukot jotka eivät tähän taipuneet,Heitettiin polttoroviolle. Tästä jo saattaa Antti jo havaita, ettei tässä puhuta mitään Adventtikirkon Ehtoollisen vietosta. Saadaksesi oikeata tietoa tästä Adventttikirkon ehtoollisesta mene etsimään tämä asia viralliselta sivulta.
Ellen olisi itse lukenut kirjoittamaasi tarinaa, niin se olisi voinut käydä täydestä. Sinut on jo monta kertaa tavattu valheesta kiini. Joten kannattaa aina tarkistaa sinun asiattomat väitteesi.
KriitikkoJEESUS "NÖYRYYTTÄÄ" MEITÄ - ESIMERKILLÄÄN
Matt. 11:29
Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen hiljainen ja nöyrä sydämeltä; niin te löydätte levon sielullenne.
KASTE
Kiitän uteliasta adventistia vihjeestä, mutta en ole upotuskasteen tarpeessa. Se asia ei kiinnosta, moni muu kylläkin.
Kun en vielä synnistä mitään tiennyt (nyt tiedän enemmän kuin ehkä kukaan muu), Jeesus meni pappi Sakariaan jälkeläisen luokse ja otti kasteen puolestani - "Salli nyt, sillä näin meidän tulee täyttää kaikki vanhurskaus". Ei minulta mitään kysytty, sillä olisin sanonut "ei".
Hän kutsui minua ja valitsi minut ja niin minut kastettiin, minulta mitään kysymättä "Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen - Jeesuksen nimessä.
Sitten koitti läpimurto henkilökohtaisessa suhteessa Jeesuksen kanssa ja menin erääseen Raamattuopistoon. Sinä aikana kastauduin upotuskasteessa, muutaman hippinuoren kanssa.
Ei se pahitteeksi ollut, vaikkakin on "yksi usko, yksi kaste, yksi Jumala" - emme voi parannella Jumalan Pojan kastetta, emme Jumalan Pojan uskoa, emmekä Jumalan Poikaa, Jumalaa.
Ei ole houkutusta kastautua siihen oikeaoppiseen kasteeseen ns. Jumalan seurakunnassa so. jeesus-on-herra.com - yhteisössäkään - siihen kasteeseen, jossa yliviivataan Isä ja Poika ja Pyhä Henki; sensijaan kastetaan "Jeesuksen nimeen", siis tyhjennettyyn nimeen. Mitä se hyödyttää?
Kasteessahan, Sanan todistuksen mukaan, liitetään vain Jeesuksen kuolemaan. Tarkoituksena on, että sitten uskoisimme samalla tavoin osalliset olevamme, uskon kautta, Hänen ylösnousemuksestaan.
Oikeastaan siis kastetaan ylösnousemususkoon.
Kuta enemmän saa opetusta kasteesta, sitä enemmän kaste yhäkin hyödyttää, jälkeenpäin.
Siinä näet on se hyvä puoli - tarkoitan nyt lapsena kastamista - ettei itsellä ole mitään ansiota siihen. Minun mielestäni se on harhaanjohtavaa opetusta se, kun sanotaan, että kaste on kuuliaisuuden osoitusta.
Sillä Jeesus vanhurskauden täytti - jo kasteessaan, Matt 3:15. Kuinka paljoa enemmän ristintyössään.
HPE
Juuri sitähän minä osoitinkin, että Suuri Taistelu ei arvosta Ehtoollista - vain tuomitsee väärän sellaisen. Joten miksi ellenisti kävisi turhalla ehtoollisella. Siinähän syödään Jeesuksen veri ja liha vain vertauskuvallisesti. Eikä niinkuin katolisuudessa - erheellisesti - kuvitellaan, että se muuttuu Herraksi.
Kaikki, mitä Ehtoollisessa henkeensä ja ruumiiseensa saa, se on uskon kautta; tarkoituksena vahvistaa uskoa. Mitä uskoa?
Tätä että Jeesus elää meissä ja meidän kauttamme ja että hän riittää täyttämään hengellisen nälkämme ja hengellisen janomme.- Vikke Nilo
tosi hyvät pointit, olisi kiva tietää...
- sepulon
kommentoi kirjoitti:
katolisen kirkon transubstantiaatio-oppia ja toteaa sen taivasta rienaavaksi harhaopiksi. Olen tismalleen samaa mieltä. Ellen White käsittelee muualla ehtoollista. "Suuri Taistelu" on väärä kirja luettavaksi, jos haluatte tietää, mitä Ellen White ehtoollisesta ajatteli.
se on väärä kirja, seon suoraan siitä ittestään.
- tuomitkoon
sepulon kirjoitti:
se on väärä kirja, seon suoraan siitä ittestään.
noistakin sanoista.
- näet
tuomitkoon kirjoitti:
noistakin sanoista.
Suuri Taistelu on huonoimpia hengellisiä kirjoja, joita olen nähnyt.Samaan sarjaan kuuluvat muutkin EGW;n kirjat. Ne ovat epätotuutta pullollaan. Suoranaista harhaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273623- 412459
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362304Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72067Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431572- 381539
- 141342
- 1271302
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2661285Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451275