Lisää kontekstia

ekivaari

1. Kor. 15:22
"Sillä niin kuin kaikki ihmiset Aadamista osallisina kuolevat, niin myös kaikki Kristuksesta osallisina tehdään eläviksi",

Room. 8:1
"Niin ei nyt siis ole mitään kadotustuomiota niille, jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat".

Ef. 1:4
"Jo ennen maailman luomista hän on valinnut meidät Kristuksessa olemaan edessään pyhiä ja nuhteettomia Kristuksesta osallisina".
[Room.8:29; 2.Tim. 1:9 | Luuk. 1:75; Kol. 1:22]

Kaikki kolme edellistä jaetta kuuluvat samaan kontekstiin, joka näissä jakeissa on:

Kristus Jeesus, meidän Herramme ja Vapahtajamme.

13

238

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • todé

      Vapahtajamme?

      Sinusta tulisi oivallinen mormoni. Niin hyvä olet yhdistelemään irrallisia Raamatun jakeita toisiinsa ja tekemään sopasta opin.

    • hän sen sanoi enkä minä! Paavali vertasi useissa kirjeissään valittujen ja vanhurskautettavien lukua:

      1. Kor. 15:22
      "Sillä niin kuin kaikki ihmiset Aadamista osallisina kuolevat, niin myös kaikki Kristuksesta osallisina tehdään eläviksi",

      Room. 5:18
      "Niinpä siis, samoin kuin yhden ihmisen lankeemus on koitunut kaikille ihmisille kadotukseksi*, niin myös yhden ihmisen vanhurskauden teko koituu kaikille ihmisille elämän vanhurskauttamiseksi";

      [* jakeessa kadotukseksi suomennettu sana on NOVUMISSA sana: 'kuolemantuomio']!

      Sanan "kaikki" selostaa Paavali tarkoittavan sitä, että "yhtä monta" kuin synnin tähden kuolee, "yhtä monta" Kristuksen vanhurskaan teon tähden vanhurskautetaan!

      • todé

        Onko tuo dogmisi niinkuin raatalangasta väännettynä niin, että "kun 5 kuolee synnin tähden, niin 5 taasen pelastuu"?


      • "Sanan "kaikki" selostaa Paavali tarkoittavan sitä, että "yhtä monta" kuin synnin tähden kuolee, "yhtä monta" Kristuksen vanhurskaan teon tähden vanhurskautetaan!"

        Missä noita Paavalin laatimia sanakirjoja on kaupan joissa suomen kielen sanoille on omat tarkoirusperänsä.


      • todé kirjoitti:

        Onko tuo dogmisi niinkuin raatalangasta väännettynä niin, että "kun 5 kuolee synnin tähden, niin 5 taasen pelastuu"?

        kuin Sinä, todè, sanoit, paitti että se on niin kuin "yksi : yhteen" ja amen rautalankaa vääntelemättä!

        Eikä se tok minun oo, vaan se apostoli Paavalin antama, ei dog(mi) vaan asiayhteys eli konteksti!


      • se järki päähäsi, pois kädestäsi! Järki nääs toimii yläpäässä paremmin kuin kädessä tai alapäässä!

        Paavali käytti "kaikki"-sanan sanakirjana Raamattua:

        1. Kor. 15:22
        "Sillä niinkuin kaikki kuolevat Aadamissa, niin myös kaikki tehdään eläviksi Kristuksessa",

        Room. 5:18
        "Niinpä siis, samoin kuin yhden ihmisen lankeemus on koitunut kaikille ihmisille kadotukseksi, niin myös yhden ihmisen vanhurskauden teko koituu kaikille ihmisille elämän vanhurskauttamiseksi";

        "Kahden tai kolmen todistuksen perusteella asia on pätevä", eli todistettu.


      • ~ajatus~
        ekivaari kirjoitti:

        kuin Sinä, todè, sanoit, paitti että se on niin kuin "yksi : yhteen" ja amen rautalankaa vääntelemättä!

        Eikä se tok minun oo, vaan se apostoli Paavalin antama, ei dog(mi) vaan asiayhteys eli konteksti!

        Kerro mitä Jeesus sanoo, eikä mitä Paavali uhkailee.
        Jos Paavali sanoo, että fifty-fifty on se Paavalin päätelmä siitä miten Jumala pelastaa ihmisiä.
        Minä taas olen käsittänyt, että Jumala on rakkauden ja armon Jumala eikä näin ollen anna yhdenkään lapsensa joutua kadotukseen.
        Miksi taas tämä peloittelulinja tyyliin, tee parannus tai kuulut niihin puolikkaisiin joita kohtaa parannus, pakko tehdä pakko uskoa nyt ja heti.
        Ei hyvä vaari, Jumala kutsuu meitä jokaista omalla ajallaan emme me voi sanoa, että nyt annat sen armon.
        Jumala siitä päättää koska se kolahtaa emme me ihmiset.
        Ja kaiketi mielestäni ei ole lainkaan Jeesuksen rakkauden mukaista ajatella, että osa ihmisistä menisi kärsimään ikuista tuomiota, koska eivät ole eläneet kuten Paavali sanoi.
        Tuomio mieli, pois se meistä ja annetaan Jumalan Pyhän Hengen johdattaa meitä ja asioita tapahtuu kuin ihmeenkaupalla omalla ajallaan.
        siunausta sinulle


      • ~ajatus~ kirjoitti:

        Kerro mitä Jeesus sanoo, eikä mitä Paavali uhkailee.
        Jos Paavali sanoo, että fifty-fifty on se Paavalin päätelmä siitä miten Jumala pelastaa ihmisiä.
        Minä taas olen käsittänyt, että Jumala on rakkauden ja armon Jumala eikä näin ollen anna yhdenkään lapsensa joutua kadotukseen.
        Miksi taas tämä peloittelulinja tyyliin, tee parannus tai kuulut niihin puolikkaisiin joita kohtaa parannus, pakko tehdä pakko uskoa nyt ja heti.
        Ei hyvä vaari, Jumala kutsuu meitä jokaista omalla ajallaan emme me voi sanoa, että nyt annat sen armon.
        Jumala siitä päättää koska se kolahtaa emme me ihmiset.
        Ja kaiketi mielestäni ei ole lainkaan Jeesuksen rakkauden mukaista ajatella, että osa ihmisistä menisi kärsimään ikuista tuomiota, koska eivät ole eläneet kuten Paavali sanoi.
        Tuomio mieli, pois se meistä ja annetaan Jumalan Pyhän Hengen johdattaa meitä ja asioita tapahtuu kuin ihmeenkaupalla omalla ajallaan.
        siunausta sinulle

        en minäkään aikaa ihmisten tavalla — progressiivisena aikana — ajattele, vaan ajattelen sen laadullisena;

        Fil. 3:10
        "tunteakseni hänet ja hänen ylösnousemisensa voiman ja hänen kärsimyksiensä osallisuuden, tullessani hänen kaltaisekseen samankaltaisen kuoleman kautta",

        Room. 8:17
        "Mutta jos olemme lapsia, niin olemme myöskin perillisiä, Jumalan perillisiä ja Kristuksen kanssaperillisiä, jos kerran YHDESSÄ HÄNEN KANSSAAN KÄRSIMME, että me yhdessä myös kirkastuisimme".

        Vastaukseni todèlle oli vain sellainen ylimalkainen huitaisu.

        Heprealaiskirje 2
        8 "asetit kaikki hänen jalkojensa alle." Sillä, asettaessaan kaikki hänen valtansa alle, hän ei jättänyt mitään hänen allensa alistamatta. Mutta nyt emme vielä näe kaikkea hänen valtansa alle asetetuksi".


      • todé
        ekivaari kirjoitti:

        kuin Sinä, todè, sanoit, paitti että se on niin kuin "yksi : yhteen" ja amen rautalankaa vääntelemättä!

        Eikä se tok minun oo, vaan se apostoli Paavalin antama, ei dog(mi) vaan asiayhteys eli konteksti!

        Paavali opetti Kristuksen Jeesuksen evankeliumia, eikä Einon.
        Sen evankeliumin mukaan ihmisellä on ikuinen elämän uskosta Jeesukseen.
        Sinun oppisi mukaan Jeesusta ei tarvita ollenkaan mihinkään. Miksi ylipäätään mainitsen Häntä kirjoituksissasi?

        Huomautan vielä, että sinun olisi hyvä tarkistaa, mitä konteksti oikeasti meinaa Sanan tutkimisen yhteydessä.
        Ota huomioon, ettei se suinkaan tarkoita sitä, että sinä keksit omia päätelmiä irrallisten jakeiden mukaan ja kutsut päätelmiäsi kontekstiksti.


      • ekivaari kirjoitti:

        se järki päähäsi, pois kädestäsi! Järki nääs toimii yläpäässä paremmin kuin kädessä tai alapäässä!

        Paavali käytti "kaikki"-sanan sanakirjana Raamattua:

        1. Kor. 15:22
        "Sillä niinkuin kaikki kuolevat Aadamissa, niin myös kaikki tehdään eläviksi Kristuksessa",

        Room. 5:18
        "Niinpä siis, samoin kuin yhden ihmisen lankeemus on koitunut kaikille ihmisille kadotukseksi, niin myös yhden ihmisen vanhurskauden teko koituu kaikille ihmisille elämän vanhurskauttamiseksi";

        "Kahden tai kolmen todistuksen perusteella asia on pätevä", eli todistettu.

        kirjoittelet mitä sattuu ja loput lainaat raamatusta.
        Näyttää olevan pakottava tarve kirjoittaa kiireesti kun viestitkin mene vääriin paikkoihin.

        Minunkin aloittamassani ketjussa on sinun tuore viesti joka kaiketi on tarkoitettu johonkin toiseen ketjuun tai toiselle foorumille.


      • todé kirjoitti:

        Paavali opetti Kristuksen Jeesuksen evankeliumia, eikä Einon.
        Sen evankeliumin mukaan ihmisellä on ikuinen elämän uskosta Jeesukseen.
        Sinun oppisi mukaan Jeesusta ei tarvita ollenkaan mihinkään. Miksi ylipäätään mainitsen Häntä kirjoituksissasi?

        Huomautan vielä, että sinun olisi hyvä tarkistaa, mitä konteksti oikeasti meinaa Sanan tutkimisen yhteydessä.
        Ota huomioon, ettei se suinkaan tarkoita sitä, että sinä keksit omia päätelmiä irrallisten jakeiden mukaan ja kutsut päätelmiäsi kontekstiksti.

        valtaa pitävät pelkäätte juuri sitä, että "kaikki uskovat häneen" ja joku toinen vie teiltä vallan!

        Joh. 11:48
        "Jos annamme hänen näin olla, niin kaikki uskovat häneen, ja roomalaiset tulevat ja ottavat meiltä sekä maan että kansan."

        Konteksti tarkoittaa asiayhteyttä. Jos kahdessa tai useammassa lauseessa on niitä yhteen sitova tekijä, kuten samanlainen 'Jumalan tahto', ovat kaikki lauseet samassa kontekstissa!

        Kerropa sinä, rakas todè, mitä Sinä pidät kontekstin yhdyssiteenä, ellet rauhan ja rakkauden yhdyssiteellä:

        Ef. 4:3
        "ja pyrkien säilyttämään hengen yhteyden rauhan yhdyssiteellä":

        Minä uskon että Jumala tahtoo

        Ap. t. 17:30
        "Noita tietämättömyyden aikoja Jumala on kärsinyt, mutta nyt hän tekee tiettäväksi, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus".

        Ja koska Jumalan sana on kontekstissaan, niin tästä seuraa, että:

        Filippiläiskirje 2
        10 "Jeesuksen nimeä kunnioittaen on kaikkien polvistuttava, kaikkien niin taivaassa kuin maan päällä ja maan alla,
        [Jes. 45:23; Joh. 5:23; Room. 14:11; Ilm. 5:8]
        11 ja jokaisen kielen on tunnustettava Isän Jumalan kunniaksi: "Jeesus Kristus on Herra." [Ap. t. 2:36; Room. 10:9, 14:9; 1. Kor. 8:6; Ilm. 5:13]


      • todé
        ekivaari kirjoitti:

        valtaa pitävät pelkäätte juuri sitä, että "kaikki uskovat häneen" ja joku toinen vie teiltä vallan!

        Joh. 11:48
        "Jos annamme hänen näin olla, niin kaikki uskovat häneen, ja roomalaiset tulevat ja ottavat meiltä sekä maan että kansan."

        Konteksti tarkoittaa asiayhteyttä. Jos kahdessa tai useammassa lauseessa on niitä yhteen sitova tekijä, kuten samanlainen 'Jumalan tahto', ovat kaikki lauseet samassa kontekstissa!

        Kerropa sinä, rakas todè, mitä Sinä pidät kontekstin yhdyssiteenä, ellet rauhan ja rakkauden yhdyssiteellä:

        Ef. 4:3
        "ja pyrkien säilyttämään hengen yhteyden rauhan yhdyssiteellä":

        Minä uskon että Jumala tahtoo

        Ap. t. 17:30
        "Noita tietämättömyyden aikoja Jumala on kärsinyt, mutta nyt hän tekee tiettäväksi, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus".

        Ja koska Jumalan sana on kontekstissaan, niin tästä seuraa, että:

        Filippiläiskirje 2
        10 "Jeesuksen nimeä kunnioittaen on kaikkien polvistuttava, kaikkien niin taivaassa kuin maan päällä ja maan alla,
        [Jes. 45:23; Joh. 5:23; Room. 14:11; Ilm. 5:8]
        11 ja jokaisen kielen on tunnustettava Isän Jumalan kunniaksi: "Jeesus Kristus on Herra." [Ap. t. 2:36; Room. 10:9, 14:9; 1. Kor. 8:6; Ilm. 5:13]

        kontekstille, vai mistä olet sen kaapannut?

        Katsoppas, kun konteksti on hyvä tunnistaa, koska se hallitsee tulkintaa. Juuri sentähden et voi yhdistellä irrallisissa jakeissa olevia sanoja tai sanontoja yhteen ja tehdä tulkintoja tukeutuen itserakennettuun kontekstiin.
        Huomaa siis, että konteksti, asiayhteys Raamatun tutkimisessa tarkoittaa sanojen ja lauseiden yhteyttä ympäröivään tekstiin, loppupelissä koko Raamattuun.

        Tuo sinun oppisi "kaikki pelastuvat" ei siis ole "rauhan yhdyssiteessä" Raamatun kokonaissanomaan. Kontekstisi ei siis ole pelittänyt!


      • todé kirjoitti:

        kontekstille, vai mistä olet sen kaapannut?

        Katsoppas, kun konteksti on hyvä tunnistaa, koska se hallitsee tulkintaa. Juuri sentähden et voi yhdistellä irrallisissa jakeissa olevia sanoja tai sanontoja yhteen ja tehdä tulkintoja tukeutuen itserakennettuun kontekstiin.
        Huomaa siis, että konteksti, asiayhteys Raamatun tutkimisessa tarkoittaa sanojen ja lauseiden yhteyttä ympäröivään tekstiin, loppupelissä koko Raamattuun.

        Tuo sinun oppisi "kaikki pelastuvat" ei siis ole "rauhan yhdyssiteessä" Raamatun kokonaissanomaan. Kontekstisi ei siis ole pelittänyt!

        se on suora lainaus tietosanakirjasta. Annoin sen Sinulle jo eilen ja se on jäänyt jo edelliselle sivulle, mutta on se uudestaan:

        Ote Wikipedian Sanakirjasta:

        "Substantiivi
        konteksti on

        "Asiayhteys, jossa jokin tietty asia mainitaan.
        Kontekstilla tarkoitetaan organisaation ja siinä toimivien ihmisten taustaa (esim. suomalainen ja chileläinen), sijaintia (esim. Suomi, Tampere, Usa tai Kolumbia), suhteita (esim. liikesuhteen aloitusvaihe tai hyvin toimiva pitkäaikainen suhde) sekä kommunikaatiokanavia" (esim. puhelin, faksi, sähköposti, kuriiriposti ja henkilökohtaiset neuvottelut)


        [muokkaa] Käännökset
        englanti: context"""


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1965
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1053
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      114
      1046
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      757
    5. 52
      704
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      32
      643
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      608
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      557
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      482
    Aihe