ei ole minun oma selitykseni, vaan se on suora lainaus tietosanakirjasta. Annoin sen Sinulle jo eilen ja se on jäänyt jo edelliselle sivulle, mutta tässä se uudestaan:
[Muutin päälauseen kapitaalikirjaimille]
Ote Wikipedian Sanakirjasta:
"Substantiivi
konteksti on
"ASIAYHTEYS, JOSSA JOKIN TIETTY ASIA MAINITAAN.
Kontekstilla tarkoitetaan organisaation ja siinä toimivien ihmisten taustaa (esim. suomalainen ja chileläinen), sijaintia (esim. Suomi, Tampere, Usa tai Kolumbia), suhteita (esim. liikesuhteen aloitusvaihe tai hyvin toimiva pitkäaikainen suhde) sekä kommunikaatiokanavia" (esim. puhelin, faksi, sähköposti, kuriiriposti ja henkilökohtaiset neuvottelut)
[muokkaa] Käännökset
englanti: context"""
Käyttämissäni asiayhteyksissä on kontekstina molemmissa tai kaikissa lauseissa sama side kaikissa,esimerkiksi:
— "Jumala tahtoo kaikkien ihmisten pelastuvan"
ja:
— "Jumala tekee kaikki, mitä ikinä tahtoo",
niissä molemmissa on yhteistä Jumalan tahto, joka sitoo lauseet samaan kontekstiin!
todèlle kontekstiselitys
18
453
Vastaukset
- mutta älä
myötävaikuta siihen, että uskossa vielä vakiintumattomat ja sanaa vajavaisesti tuntevat ajautuvat haaksirikkoon.
Jätä palsta. Sinun mukaan kaikki lopuksi pelastuvat. Raamattu ei niin opeta, mutta koska sinä ajattelet noin, niin anna ihmisten kulkea omia teitään ja synnin teitä; he kuitenkin pelastuvat, eikö niin? Mitä turhaan syntisistä huolta kannat? Kaikki tulevat perille; budhalaiset, muhamettilaiset, hindulaiset, jehovantodistajat, vapaa-ajattelijat, ateistit, Pyhän Hengen pilkkaajat (murhaajat, huorintekijät, valehtelijat jne.).
Koska "kaikkiyhteys" (alkutekstissä ei ole tuota sanaa) pelastaa kaikki, niin lopeta kirjoittelu. Kaikki pelastuvat? Voin siis neuvoa synnissä eläviä tuttujani jatkamaan synnissä ja kertomaan heille, että ilman parannuksen tekemistä he pelastuvat.
Ekivaari. Ihmisen pitää tehdä tili Jeesukselle Kristukselle sanomisistaan ja kirjoituksistaan. Ehkä olisi syytä mennä itseensä ja kontekstien siasta tarkastaa oma henkilökohtainen suhde ylösnousseeseen Herraan.
Lopuksi haluaisin kysyä osaatko itse klassista kreikkaa tai vanhaa hebreaa, ilman sanakirjoja tai Novumia? Tähän kysymykseen toivon vastausta?
Vielä: Wikipedia ei ole kovinkaan luotettava teos raamatun totuuksia tutkittaessa.
Keskustelen mielelläni vanhan hebrean kielellä kanssasi tai klassisella kreikalla.helluntailaisuutta tuhota, siinä on paljon hyvääkin ja yritän saada sitä rakentumaan Kristuksen rakkaudessa.
Pahin vika siinä on se, ettei sallisi vapaata keskustelua eikä sallisi kaikkia raamatunkohtia ottaa esille ja keskustelun alaiseksi. Herroina hallitsevilta on unohtunut tämä Pietarin neuvo:
1. Piet. 5:3
"Älkää herroina vallitko niitä, jotka teidän osallenne ovat tulleet, vaan olkaa laumanne esikuvana". [2. Kor. 1:24; Fil. 3:17; 1. Tim. 4:12]
Kaikkien täydellisestä yhteydestä nämä kohdat ovat paljonkin lähempänä kuin kolminaisuus:
Ef. 1:10
"siitä armotaloudesta, minkä hän aikojen täyttyessä aikoi toteuttaa, - oli yhdistävä Kristuksessa YHDEKSI KAIKKI, mitä on taivaissa ja mitä on maan päällä".
Johannes 17
21 "Minä rukoilen, että he kaikki olisivat yhtä, niin kuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa. NIIN TULEE HEIDÄNKIN OLLA YHTÄ MEIDÄN KANSSAMME, jotta maailma uskoisi sinun lähettäneen minut. [Ef. 4:3-6]
22 "Sen kirkkauden, jonka sinä olet antanut minulle, olen minä antanut heille, jotta he olisivat yhtä, niin kuin me olemme yhtä.
23 Kun minä olen heissä ja sinä olet minussa, HE OVAT TÄYDELLISESTI YHTÄ, ja silloin maailma ymmärtää, että sinä olet lähettänyt minut ja että olet rakastanut heitä niin kuin olet rakastanut minua".
Sanoistani Jumalalle tilin tekemisen kyllä tiedän ja samoin oman valmiuteni hylkäämään tämän näkyväisen maailman. Jos kaikki toisetkin helluntaiherätyksessä olisivat yhtä kypsiä tilille, niin Herra olisi tyytyväinen!
Mikäs pelko Sinulla on kuulijoita kohtaan kun salakielillä pyydät minua kanssasi keskustelemaan? Jos vaikka ymmärtäisinkin, puhun kanssaihmisien kuullen ja heidänkin rakentuakseen mieluimmin suomeksi! Pidä Sinäkin huoli vain niistä omista herrayhteyksistäsi!
- menee
jehovalaisuus kaupaksi?
Yritä vaihteeksi ovelta-ovelle kaupustelua.
Saat samalla liikuntaa. - RitariOlevainen
siltikään, että kaikki pelastuu, se kumoaisi Raamatun kokonaan, että ei tuo "tahto" sana kumoa yksilön pelastusta henkohtaisesti, joka täytyy tapahtua jokaisen ihmisen kohdalla joka tahtoo taivaaseen.
-Jumalan tahto vaan ei täyty jokaisen kohdalla, koska valinta on ihmisellä itsellään, ottaako vastaan Jumalan tahdon Jeesuksessa Kristuksessa, johon Jumalan tahto on yhdistetty täysin.
-Kristuksessa se on ON, siinä Jumalan tahto on jo täyttynyt, ja niin moni kun tahtoo uskoa Jeesukseen, hänessä tapahtuu Jumalan tahto!
-Sevyyden vuoksi. Kaikki Jumalan tahtoon ja tekemisiin ja pelastumisiin, ylösnousemuksineen ylöstempauksineen, uuden taivaan ja uuden maan luomiset, uusi Jerusalem, mitä sitten ikinä Jumala toimii tai tahtoo tuomioineen armatamisineen, kaikki, aivan kaikki koko universaalinen koknaisuus, kaikkine muutoksineen, tapahtumineen, maailmojen mullistuksineen, KAIKKI on kytketty Jeesukseen.
-Jeesus on kaiken KESKIPISTE, Jumala ei tee MITÄÄN ilman Jeesusta, kaikki tapahtuu Jeesuksessa ja Jeesuksen kautta.
-Siksi sanotaan Sanassa, "kenellä ei ole Poikaa, ei ole Isääkään."
-Jumala ei ohita tekemississään milloinkaan Jeesusta, Poikaansa."- Jumalan tahto vaan ei täyty jokaisen kohdalla, koska valinta on ihmisellä itsellään, ottaako vastaan Jumalan tahdon Jeesuksessa Kristuksessa, johon Jumalan tahto on yhdistetty täysin."""
* * * * *
Huomaan että Ritari on luopunut julistamasta Jumalan tahtoa ja Ritari tahtoo julistaa ja korostaa ihmisten tahdon tärkeyttä!
Missä niin on kirjoitetettu, että Jumala tekee ihmisten tahdon mukaan eikä omaa tahtoansa?
Paavali kirjoitti itsestään:
Ap.t. 20:27
"Sillä minä en ole vetäytynyt pois julistamasta teille KAIKKEA JUMALAN TAHTOA". Ja Daavidista:
Sillä kun Daavid oli aikanansa JUMALAN TAHTOA PALVELLUT, nukkui hän ja tuli otetuksi isiensä tykö ja näki katoavaisuuden. [ Ap.t. 13:36]
RitariOlevainen, olet selvästi ihmisten tahdon palvelija etkä Jumalan tahdon palvelija!
Sanassaan Jumala julistaa oman tahtonsa tärkeyttä ja toteutumista:
Room. 9:19
"Sinä kaiketi sanot minulle: "Miksi hän sitten vielä soimaa? Sillä kuka voi vastustaa hänen tahtoansa?"
Jes. 46:10
"Minä ilmoitan alusta asti, mitä tuleva on, ammoisia aikoja ennen, mitä ei vielä ole tapahtunut; minä sanon: minun neuvoni pysyy, KAIKEN, MITÄ TAHDON, MINÄ TEEN.
Job 23:13
"Mutta hän pysyy samana, kuka voi häntä estää? Mitä hän tahtoo, sen hän tekee".
Ps. 115:3
"Meidän Jumalamme on taivaissa; MITÄ IKINÄ HÄN tahtoo, SEN HÄN TEKEE".
Ps. 135:6
"KAIKEN, MITÄ HERRA TAHTOO, HÄN TEKEE tekee, sekä taivaassa että maassa, merissä ja kaikissa syvyyksissä";- RitariOlevainen
ekivaari kirjoitti:
"- Jumalan tahto vaan ei täyty jokaisen kohdalla, koska valinta on ihmisellä itsellään, ottaako vastaan Jumalan tahdon Jeesuksessa Kristuksessa, johon Jumalan tahto on yhdistetty täysin."""
* * * * *
Huomaan että Ritari on luopunut julistamasta Jumalan tahtoa ja Ritari tahtoo julistaa ja korostaa ihmisten tahdon tärkeyttä!
Missä niin on kirjoitetettu, että Jumala tekee ihmisten tahdon mukaan eikä omaa tahtoansa?
Paavali kirjoitti itsestään:
Ap.t. 20:27
"Sillä minä en ole vetäytynyt pois julistamasta teille KAIKKEA JUMALAN TAHTOA". Ja Daavidista:
Sillä kun Daavid oli aikanansa JUMALAN TAHTOA PALVELLUT, nukkui hän ja tuli otetuksi isiensä tykö ja näki katoavaisuuden. [ Ap.t. 13:36]
RitariOlevainen, olet selvästi ihmisten tahdon palvelija etkä Jumalan tahdon palvelija!
Sanassaan Jumala julistaa oman tahtonsa tärkeyttä ja toteutumista:
Room. 9:19
"Sinä kaiketi sanot minulle: "Miksi hän sitten vielä soimaa? Sillä kuka voi vastustaa hänen tahtoansa?"
Jes. 46:10
"Minä ilmoitan alusta asti, mitä tuleva on, ammoisia aikoja ennen, mitä ei vielä ole tapahtunut; minä sanon: minun neuvoni pysyy, KAIKEN, MITÄ TAHDON, MINÄ TEEN.
Job 23:13
"Mutta hän pysyy samana, kuka voi häntä estää? Mitä hän tahtoo, sen hän tekee".
Ps. 115:3
"Meidän Jumalamme on taivaissa; MITÄ IKINÄ HÄN tahtoo, SEN HÄN TEKEE".
Ps. 135:6
"KAIKEN, MITÄ HERRA TAHTOO, HÄN TEKEE tekee, sekä taivaassa että maassa, merissä ja kaikissa syvyyksissä";siitä, mitä Jumala on mieltä ihmisen tahdosta.
"17. Ja Henki ja morsian sanovat: "Tule!" Ja joka kuulee, sanokoon: "Tule!" Ja joka janoaa, tulkoon, ja joka TAHTOO, ottakoon elämän vettä lahjaksi."
"12. Mutta kaikille, jotka OTTIVAT (tahdosta on tässäkin kysymys) hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä,"
"36. Joka uskoo Poikaan, sillä on iankaikkinen elämä; mutta joka ei ole KUULIAINEN (edellyttää tahtoa, olla kuuliainen) Pojalle, se ei ole elämää näkevä, vaan Jumalan viha pysyy hänen päällänsä."
-Jeesus kysyy sairaalta, kuin myös syntiseltä: "TAHDOTKO tulla terveeksi?"
"24. Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka kuulee minun sanani ja USKOO (vaatii TAHTOA uskoa Häneen) häneen, joka on minut lähettänyt, sillä on iankaikkinen elämä, eikä hän joudu tuomittavaksi, vaan on siirtynyt kuolemasta elämään." -Tahto ratkaisee tässäkin, joutuakko tuomittavaksi, vaiko pääsee iankaikkiseen elämään.-
"40. ja te ette TAHDO tulla minun tyköni, että saisitte elämän." -Vaatii TAHTOA mennä Jeesuksen luo pelastettavaksi.-
"35. Jeesus sanoi heille: "Minä olen elämän leipä; joka TULEE (tuleminen vaatii TAHTOA tulla) minun tyköni, se ei koskaan isoa, ja joka USKOO (vaatii TAHTOA) minuun, se ei koskaan janoa. -Ehtona on aina oma TAHTO-
36. Mutta minä olen sanonut teille, että te olette nähneet minut, ettekä kuitenkaan usko (ei TAHDOTA uskoa).
"64. Mutta teissä on muutamia, jotka eivät usko." Sillä Jeesus tiesi alusta asti, ketkä ne olivat, jotka eivät uskoneet, ja kuka se oli, joka oli kavaltava hänet.
65. Ja hän sanoi: "Sentähden minä olen sanonut teille, ettei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei minun Isäni sitä hänelle anna".
66. Tämän tähden monet hänen opetuslapsistaan vetäytyivät pois eivätkä enää vaeltaneet hänen kanssansa. -Huomaa, vaikka sanotaan, että kukaan ei voi tulla Jeesuksen luo, ellei Isä häntä vedä. Ja kuitenkin muutamat eivät TAHTONEET seurata Jeesusta, TAHDOSTA on aina kysymys, TAHDOTKO, jos et, et voi olla Jeesuksen opetuslapsi, vaikka kuinka se on Jumala joka antaa jokaisen uskovan Jeesukselle, mutta ei, jos emme TAHDO, meidän TAHDOSTA se riippuu.-
67. Niin Jeesus sanoi niille kahdelletoista: "TAHDOTTEKO tekin mennä pois?" -Opetuslapsilla oli mahdollisuus oman tahtonsa perusteella, joko seurata Jeesusta, tai sitten ei, Jeesus kysyy: "TAHDOTTEKO?!
68. Simon Pietari vastasi hänelle: "Herra, kenen tykö me menisimme? Sinulla on iankaikkisen elämän sanat;
69. ja me uskomme ja ymmärrämme, että sinä olet Jumalan Pyhä."
37. Kaikki, minkä Isä antaa minulle, tulee minun tyköni; ja sitä, joka minun tyköni tulee, minä en heitä ulos.
38. Sillä minä olen tullut taivaasta, en tekemään omaa tahtoani, vaan hänen tahtonsa, joka on minut lähettänyt.
39. Ja minun lähettäjäni tahto on se, että minä kaikista niistä, jotka hän on minulle antanut, en kadota yhtäkään, vaan herätän heidät viimeisenä päivänä.
40. Sillä minun Isäni tahto on se, että jokaisella, joka näkee Pojan ja USKOO (usko vatii tahtoa) häneen, on iankaikkinen elämä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä."
""37. Mutta juhlan viimeisenä, suurena päivänä Jeesus seisoi ja huusi ja sanoi: "Jos JOKU,(jonkun täytyy TAHTOA janota) janoaa, niin TULKOON (vaatii TAHTOA tulla) minun tyköni ja juokoon.
38. JOKA USKOO (voisi jatkaa, JOKA EI USKO, tuomitaan kadotukseen, TAHDOTKO USKOA) minuun, hänen sisimmästään on, niinkuin Raamattu sanoo, juokseva elävän veden virrat."
-Ellei tämä Raamatun todistus riitä todistamaan, että tarvitaan oma TAHTO tullakseen pelastukseen sisälle. Voin edelleen Raamatulla todistaa , että ihmisen TAHTO ratkaisee hänen suhteensa Jeesukseen, Jumala kyllä vetää ja tahtoo, että kaikki tulisivat ja TAHTOISIVAT ottaa Jeesuksen vastaan.
-Niikuin Mooses ylensi käärmeen erämaassa, jokainen joka TAHTOI katsoa uskossa siihen, piti vain TAHTOA nostaa katseensa ylennettyyn käärmeeseen, niin parani samlla silmänräpäyksessä, mutta jotka eivät tahtoneet uskoa ja nostaa katsettaan epätoivossaan tuohon ylennettyyn käärmeeseen, jäivät sairaiksi ja varmaan kuolivat, koska eivät TAHTONEET.
-Ja tämä on kirjoitettu juuri siksi, että tahtoisimme uskoa Jeesukseen joka myös ylennettiin ristille, ellet usko ja tahdo uskossa nostaa katsettasi ristille et voi pelastua. Tahtosi sen ratkaisee. Usko pois! RitariOlevainen kirjoitti:
siitä, mitä Jumala on mieltä ihmisen tahdosta.
"17. Ja Henki ja morsian sanovat: "Tule!" Ja joka kuulee, sanokoon: "Tule!" Ja joka janoaa, tulkoon, ja joka TAHTOO, ottakoon elämän vettä lahjaksi."
"12. Mutta kaikille, jotka OTTIVAT (tahdosta on tässäkin kysymys) hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä,"
"36. Joka uskoo Poikaan, sillä on iankaikkinen elämä; mutta joka ei ole KUULIAINEN (edellyttää tahtoa, olla kuuliainen) Pojalle, se ei ole elämää näkevä, vaan Jumalan viha pysyy hänen päällänsä."
-Jeesus kysyy sairaalta, kuin myös syntiseltä: "TAHDOTKO tulla terveeksi?"
"24. Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka kuulee minun sanani ja USKOO (vaatii TAHTOA uskoa Häneen) häneen, joka on minut lähettänyt, sillä on iankaikkinen elämä, eikä hän joudu tuomittavaksi, vaan on siirtynyt kuolemasta elämään." -Tahto ratkaisee tässäkin, joutuakko tuomittavaksi, vaiko pääsee iankaikkiseen elämään.-
"40. ja te ette TAHDO tulla minun tyköni, että saisitte elämän." -Vaatii TAHTOA mennä Jeesuksen luo pelastettavaksi.-
"35. Jeesus sanoi heille: "Minä olen elämän leipä; joka TULEE (tuleminen vaatii TAHTOA tulla) minun tyköni, se ei koskaan isoa, ja joka USKOO (vaatii TAHTOA) minuun, se ei koskaan janoa. -Ehtona on aina oma TAHTO-
36. Mutta minä olen sanonut teille, että te olette nähneet minut, ettekä kuitenkaan usko (ei TAHDOTA uskoa).
"64. Mutta teissä on muutamia, jotka eivät usko." Sillä Jeesus tiesi alusta asti, ketkä ne olivat, jotka eivät uskoneet, ja kuka se oli, joka oli kavaltava hänet.
65. Ja hän sanoi: "Sentähden minä olen sanonut teille, ettei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei minun Isäni sitä hänelle anna".
66. Tämän tähden monet hänen opetuslapsistaan vetäytyivät pois eivätkä enää vaeltaneet hänen kanssansa. -Huomaa, vaikka sanotaan, että kukaan ei voi tulla Jeesuksen luo, ellei Isä häntä vedä. Ja kuitenkin muutamat eivät TAHTONEET seurata Jeesusta, TAHDOSTA on aina kysymys, TAHDOTKO, jos et, et voi olla Jeesuksen opetuslapsi, vaikka kuinka se on Jumala joka antaa jokaisen uskovan Jeesukselle, mutta ei, jos emme TAHDO, meidän TAHDOSTA se riippuu.-
67. Niin Jeesus sanoi niille kahdelletoista: "TAHDOTTEKO tekin mennä pois?" -Opetuslapsilla oli mahdollisuus oman tahtonsa perusteella, joko seurata Jeesusta, tai sitten ei, Jeesus kysyy: "TAHDOTTEKO?!
68. Simon Pietari vastasi hänelle: "Herra, kenen tykö me menisimme? Sinulla on iankaikkisen elämän sanat;
69. ja me uskomme ja ymmärrämme, että sinä olet Jumalan Pyhä."
37. Kaikki, minkä Isä antaa minulle, tulee minun tyköni; ja sitä, joka minun tyköni tulee, minä en heitä ulos.
38. Sillä minä olen tullut taivaasta, en tekemään omaa tahtoani, vaan hänen tahtonsa, joka on minut lähettänyt.
39. Ja minun lähettäjäni tahto on se, että minä kaikista niistä, jotka hän on minulle antanut, en kadota yhtäkään, vaan herätän heidät viimeisenä päivänä.
40. Sillä minun Isäni tahto on se, että jokaisella, joka näkee Pojan ja USKOO (usko vatii tahtoa) häneen, on iankaikkinen elämä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä."
""37. Mutta juhlan viimeisenä, suurena päivänä Jeesus seisoi ja huusi ja sanoi: "Jos JOKU,(jonkun täytyy TAHTOA janota) janoaa, niin TULKOON (vaatii TAHTOA tulla) minun tyköni ja juokoon.
38. JOKA USKOO (voisi jatkaa, JOKA EI USKO, tuomitaan kadotukseen, TAHDOTKO USKOA) minuun, hänen sisimmästään on, niinkuin Raamattu sanoo, juokseva elävän veden virrat."
-Ellei tämä Raamatun todistus riitä todistamaan, että tarvitaan oma TAHTO tullakseen pelastukseen sisälle. Voin edelleen Raamatulla todistaa , että ihmisen TAHTO ratkaisee hänen suhteensa Jeesukseen, Jumala kyllä vetää ja tahtoo, että kaikki tulisivat ja TAHTOISIVAT ottaa Jeesuksen vastaan.
-Niikuin Mooses ylensi käärmeen erämaassa, jokainen joka TAHTOI katsoa uskossa siihen, piti vain TAHTOA nostaa katseensa ylennettyyn käärmeeseen, niin parani samlla silmänräpäyksessä, mutta jotka eivät tahtoneet uskoa ja nostaa katsettaan epätoivossaan tuohon ylennettyyn käärmeeseen, jäivät sairaiksi ja varmaan kuolivat, koska eivät TAHTONEET.
-Ja tämä on kirjoitettu juuri siksi, että tahtoisimme uskoa Jeesukseen joka myös ylennettiin ristille, ellet usko ja tahdo uskossa nostaa katsettasi ristille et voi pelastua. Tahtosi sen ratkaisee. Usko pois!jota ihmiset eivät voi muuttaa:
Ps. 75:2
(75:3) "Vaikka MINÄ VALITSENkin ajan, MINÄ TUOMITSEN oikein".
Minä ja Sinä emme voi määrätä toisia ihmisiä emmekä ehdottomalla varmuudella tulkita aikoja eikä hetkiä sen enempää kuin yhdenkään raamatunjakeen sisältöä. Kristus Jeesus on se, jolla on oikeus tuomita, ei ihmisillä! Te otatte itsellenne sellaisia oikeuksia, joita Jumala ei ole Teille antanut.
Room. 8:34
"Kuka voi tuomita kadotukseen? Kristus Jeesus on se, joka on kuollut, onpa vielä herätettykin, ja hän on Jumalan oikealla puolella, ja hän myös rukoilee meidän edestämme".
Ap. t. 17:30
"Noita tietämättömyyden aikoja Jumala on kärsinyt, mutta nyt hän tekee tiettäväksi, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus".
'Kaikkialla' tarkoittaa:
10 "niin että kaikkien polvien pitää Jeesuksen nimeen notkistuman, sekä niitten, jotka taivaissa ovat, että niitten, jotka maan päällä ovat, ja niitten, jotka maan alla ovat,
11 ja jokaisen kielen pitää tunnustaman Isän Jumalan kunniaksi, että Jeesus Kristus on Herra". [Fil. 2. luku].- RitariOlevainen
ekivaari kirjoitti:
jota ihmiset eivät voi muuttaa:
Ps. 75:2
(75:3) "Vaikka MINÄ VALITSENkin ajan, MINÄ TUOMITSEN oikein".
Minä ja Sinä emme voi määrätä toisia ihmisiä emmekä ehdottomalla varmuudella tulkita aikoja eikä hetkiä sen enempää kuin yhdenkään raamatunjakeen sisältöä. Kristus Jeesus on se, jolla on oikeus tuomita, ei ihmisillä! Te otatte itsellenne sellaisia oikeuksia, joita Jumala ei ole Teille antanut.
Room. 8:34
"Kuka voi tuomita kadotukseen? Kristus Jeesus on se, joka on kuollut, onpa vielä herätettykin, ja hän on Jumalan oikealla puolella, ja hän myös rukoilee meidän edestämme".
Ap. t. 17:30
"Noita tietämättömyyden aikoja Jumala on kärsinyt, mutta nyt hän tekee tiettäväksi, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus".
'Kaikkialla' tarkoittaa:
10 "niin että kaikkien polvien pitää Jeesuksen nimeen notkistuman, sekä niitten, jotka taivaissa ovat, että niitten, jotka maan päällä ovat, ja niitten, jotka maan alla ovat,
11 ja jokaisen kielen pitää tunnustaman Isän Jumalan kunniaksi, että Jeesus Kristus on Herra". [Fil. 2. luku].Raamatun lainauksesi ei nyt täsmää mitenkään sen kanssa mistä on kysymys. Yrität Raamatun lauseilla kumota Raamatun totuuden ja Jeesuksen opetuksen, vain koska et voi nöyrtyä myöntämään, että opetat pahasti epäraamatullisesti.
-Ihmettelen sinun Raamatuntulkintaasi, joka on täysin ainoastaan sinun oma näkemyskesi jota epätoivoisesti yrität Raamatun jakeilla pönkätä, sekoitat pahasti totuutta etsivien mieltä.
-Epätoivoiset oli Raamatun kohdatkin joita tähän TAHTO kysymykseen hait, joilla ei ole mitään kontekstia asiaan.
- todé
konteksti ei meinaa Raamatun tulkinnassa sitä, että molemmissa erillisissä jakeissa on sama "side", sama sana tai aihe.
Kun nyt tarkastellaan esim. Apt. 17:30, jonka mukaan "kaikkien ihmisten on kaikkialla tehtävä parannus", niin juuri kontekstin avulla huomataan, että kyse ei todellakaan ole siitä, että kaikki tulevat automaattisesti pelastumaan.
Kyse on kontekstin (ympärillä olevan tekstin) mukaan siitä, että "muutamat uskovat" (esim. jakeet 33 ja 34), eivätkä siis kaikki.
Jae 31:kään ei ole ollenkaan samaa mieltä sinun kanssasi: "usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut niin myös sinun perhekuntasi". Sama kontekstin mukainen ajatus (henkilökohtainen usko Jeesukseen pelastaa) löytyy kaikkalta Raamatusta.
Eino hyvä, sinun kontekstisi on edelleen Raamatun tulkintaan nähden pahasti hakusessa. Et voi tulkita (ymmärtää) Raamattua noin mielivaltaisesti, joutumatta harhaan.että koko porukalla on konseptit sekaisin.
On hauskaa seurata kun porukka hakee konteksteista apua kirjoitusten ymmärtämiseen kun tarinassa joku oli kuullut toisen nähdeen ja edes Piso kirjoittaessaan ei tiennyt mitä alkuperäinen kirjoittaja tarkoitti ja joku toinen Pison jälkeläisistä ei tiennyt kirjoittaessa apostolien tekoja mitä Piso tarkoitti saatika sitten alkuperäinen veistelijä joka oli kuullut jonkun nähneen sanovan olettamuksensa Jeesuksen ymmärtämisestä.
Eikä tiennyt Agricola suomentaessaan mitä Pison jälkeläinen oletti Pison tarkoittaneen alkuperäisen kirjoittajan ymmärtämisestä kuulopuheiden perusteella nähdystä jonkin sanomisesta jota Jeesuksen oletettiin tarkoittavan jne...- todé
Pe.ku kirjoitti:
että koko porukalla on konseptit sekaisin.
On hauskaa seurata kun porukka hakee konteksteista apua kirjoitusten ymmärtämiseen kun tarinassa joku oli kuullut toisen nähdeen ja edes Piso kirjoittaessaan ei tiennyt mitä alkuperäinen kirjoittaja tarkoitti ja joku toinen Pison jälkeläisistä ei tiennyt kirjoittaessa apostolien tekoja mitä Piso tarkoitti saatika sitten alkuperäinen veistelijä joka oli kuullut jonkun nähneen sanovan olettamuksensa Jeesuksen ymmärtämisestä.
Eikä tiennyt Agricola suomentaessaan mitä Pison jälkeläinen oletti Pison tarkoittaneen alkuperäisen kirjoittajan ymmärtämisestä kuulopuheiden perusteella nähdystä jonkin sanomisesta jota Jeesuksen oletettiin tarkoittavan jne...Mitähän porukkaa tarkoitat? Koko kristillinen kenttä tulkitsee Raamattua samoin periaattein, eikä kyse siis ole helluntailaisten yksinoikeudesta ymmärtää Jumalan tahtoa.
- to..
ole yhtään sen enempää harhassa kuin ne kristityt jotka ottavat VT:stä jakeita eroon kontekstista ja julistavat että ne kertovatkin Jeesuksesta. Joko pitäydytään siinä mistä kirjoittaja puhuu tai kukin voi selittää mitä vain mistä vain. VT:ssä ei muuten "pelasta" (koko käsite on täysin erilainen kuin kristillinen) usko vaan tietyllä tavalla toimiminen, käskyjen noudattaminen.
Jumala on luvannut ottaa pois KOKO MAAILMAN synnin, eikä vain ja ainoastaa Sinun syntejäsi, niin kuin Sinä näytät luulevan:
1. Joh. 2:2
"Hän on meidän syntiemme sovittaja, eikä vain meidän vaan koko maailman". [Room. 5:18]
Jeremia 31
33 "Vaan tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
34 Silloin ei enää toinen opeta toistansa eikä veli veljeänsä sanoen: 'Tuntekaa Herra'. Sillä HE KAIKKI TUNTEVAT MINUT, pienimmästä suurimpaan, sanoo Herra; sillä minä annan anteeksi heidän rikoksensa enkä enää muista heidän syntejänsä".
Itse Herramme Jeesus Kristus viittasi edelliseen Jeremian kautta annettuun lupaukseen:
Joh. 6:45
"Profeetoissa on kirjoitettuna: 'Ja HE TULEVAT KAIKKI JUMALAN OPETTAMIKSI'. Jokainen, joka on Isältä kuullut ja oppinut, tulee minun tyköni".
Raamattu lupaa kaikkialla selvästi:
Joh. 1:9
"Totinen valkeus, joka VALISTAA JOKAISEN IHMISEN, oli tulossa maailmaan".
Valistaminen ja opettaminen merkitsevät ymmärtääkseni samaa asiaa. Ja opetuksen sekä valaistuksen tuloksena on tämä:
Joh. 17:3
"Mutta tämä on IANKAIKKINEN ELÄMÄ, että HE TUNTEVAT SINUT, joka yksin olet totinen Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen".
Sydämeni on syvästi murheellinen teidän tähtenne, koska taistelette röyhkeästi selvää Jumalan sanaa vastaan!- RitariOlevainen
to.. kirjoitti:
ole yhtään sen enempää harhassa kuin ne kristityt jotka ottavat VT:stä jakeita eroon kontekstista ja julistavat että ne kertovatkin Jeesuksesta. Joko pitäydytään siinä mistä kirjoittaja puhuu tai kukin voi selittää mitä vain mistä vain. VT:ssä ei muuten "pelasta" (koko käsite on täysin erilainen kuin kristillinen) usko vaan tietyllä tavalla toimiminen, käskyjen noudattaminen.
toisista harhautuneista yhtään kauempana harhassaan, mutta täysin harhassa Raamatun opettamasta pelastuksesta!
- RitariOlevainen
ekivaari kirjoitti:
Jumala on luvannut ottaa pois KOKO MAAILMAN synnin, eikä vain ja ainoastaa Sinun syntejäsi, niin kuin Sinä näytät luulevan:
1. Joh. 2:2
"Hän on meidän syntiemme sovittaja, eikä vain meidän vaan koko maailman". [Room. 5:18]
Jeremia 31
33 "Vaan tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
34 Silloin ei enää toinen opeta toistansa eikä veli veljeänsä sanoen: 'Tuntekaa Herra'. Sillä HE KAIKKI TUNTEVAT MINUT, pienimmästä suurimpaan, sanoo Herra; sillä minä annan anteeksi heidän rikoksensa enkä enää muista heidän syntejänsä".
Itse Herramme Jeesus Kristus viittasi edelliseen Jeremian kautta annettuun lupaukseen:
Joh. 6:45
"Profeetoissa on kirjoitettuna: 'Ja HE TULEVAT KAIKKI JUMALAN OPETTAMIKSI'. Jokainen, joka on Isältä kuullut ja oppinut, tulee minun tyköni".
Raamattu lupaa kaikkialla selvästi:
Joh. 1:9
"Totinen valkeus, joka VALISTAA JOKAISEN IHMISEN, oli tulossa maailmaan".
Valistaminen ja opettaminen merkitsevät ymmärtääkseni samaa asiaa. Ja opetuksen sekä valaistuksen tuloksena on tämä:
Joh. 17:3
"Mutta tämä on IANKAIKKINEN ELÄMÄ, että HE TUNTEVAT SINUT, joka yksin olet totinen Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen".
Sydämeni on syvästi murheellinen teidän tähtenne, koska taistelette röyhkeästi selvää Jumalan sanaa vastaan!kohdat on tottta ja Jumalan sanaa. Mutta ei ne sulje pois sitä tosiasiaa, että ihmisen oma tahto ratkaisee, otatko Jeesuksen vastaan vai et. Jeesus aivan selvään opettaa, JOKA TAHTOO, tulkoon ja ottakoon elämän vettä lahjaksi. Ja monet muut Raamatun opetukset opettaa selvästi, että ihmisen pitää valita tässä ajassa kumpaan haluaa mennä, koko maailaman synti on sovitettu, jokaisen on vain valittava, kelpaako Jumalan antama Lahja joka on Jeesus kristus, se ei ole AUTOMAATTINEN, että jokainen on valmis sen perusteella pelastettu.
-Vastaa nyt viimein,MIKSI EVANKELIUMIA yleensä julistetaan, jos kerran KAIKKI pelastuu automaattisesti.
-Älytöntä touhua koko Jeesuksen tuoma hyvä sanoma, sinun evankeliumiisi nähden. Kenelle sinäkin julistat evankeliumia, jotka on JO pelastettu? Mitä turhaan saarnaat enää kun kerran kaikki on jo taivaaseen matkalla, hölmöläisen hommaa!
-Sinun julistamasi evankeliumi on kirjoitettu hölmölässä, ei siinä ole mitään logiikkaa, eikä johdonmukaisuutta. Teet vääryyttä Jumalan sanalle pahasti, siksi sinun ei pitäisi opettaa ollenkaan, toki voit uskosi pitää, mutta pitäisit sen vain itselläsi, niin pimeää ja väärää evankeliumia ja harhaan johtavaa se on!
-Ekivaari, opetuksesi ei ole Pyhän Hengen aikaan samaa, eikä Jumala siihen voi mielistyä, petät itsesi ja ne jotka sinua kuulevat!
Käytän tasan samanlaista loogista kontekstia kuin mihin Jeesus vetosi ja jota myös Pyhä Henki käyttää sanaa selittäessään:
Markus 12
36 "Onhan Daavid itse sanonut Pyhässä Hengessä: 'Herra sanoi minun Herralleni: Istu minun oikealle puolelleni, kunnes minä panen sinun vihollisesi sinun jalkojesi alle'.
37 Daavid itse sanoo häntä Herraksi; kuinka hän sitten on hänen poikansa?' Ja suuri kansanjoukko kuunteli häntä mielellään".
Kuninkuudesta huolimatta Daavid näki itsellään olevan yläpuolellaan "minun Herrani", jolla oli yläpuolellaan "kaikkien herrojen Herra"!
Daavid sai siis katsella "Herran neuvotteluja"
Jer. 23:18
"Mutta kuka on seisonut Herran neuvottelussa ja nähnyt ja kuullut hänen sanansa? Kuka on tarkannut ja kuullut hänen sanansa?"
Jer. 23:22
"Jos he olisivat seisoneet minun neuvottelussani, niin he julistaisivat minun sanani kansalleni ja kääntäisivät heidät pois heidän pahalta tieltään ja pahoista teoistansa".ettekö ole löytäneet mitään vastaväitettä näihin kahteen edelliseen kirjoitukseeni? Ovat taatusti koko Raamattua ja koko asiayhteyttä koskevia eikä vain yhtä jaetta!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1901965
- 1131053
- 1141046
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa20757- 52704
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä32643ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann42608Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m175557Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..45528- 9482