Muutto ruotsista

Minä...

Oisko täälä ketään joka voisi kertoa omasta muutosta ruotsista takasin suomeen?

Itse olen ruotsissa asunut melkeen koko elämäni, tulin lapsena tänne 70-luvulla kun vanhempani sai töitä.Vuosien varrella olen monesti miettinyt muuttaa takaisin.

Mitä muuttokuorma maksaa? Onko hankalaa muuttaa? Saada töitä?
Kertokaa kokemuksistanne...
Kiitos etukäteen!

80

15691

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jo muuttanut

      Työn saannista en tiedä. Muutosta tiedän. Ota OK: lta koppi auto jos sellaseen kamppees mahtuu. Pyydä kaveri kuskiksi.Auton vuokra, laiva liput ym. n. 5000kr. Mulla matkaa maantiellä koppiautolle 1200 km. Tämä siis v. 2000. Lycka till!

      • Tillbaka till Sve.

        Asuin Ruotsissa yli 30 vuotta ja muutin takaisin Suomeen viettämään eläkevuosiani. Olen asunut täällä Pirkanmaalla nyt neljä vuotta ja suunnittelen lopullista muuttoa takaisin Ruotsiin.

        Suomi on ihan mahdoton maa asua. (ainakin ulomailta muuttaneelle eläkeläiselle)
        Meille paluumuuttajille ei anneta mitään arvoa. Kaikki on järjettömän kallista ja viranomaiskontaktit ovat vaikeasti ymmärrettäviä. Tai siis lähinnä se, miten päätöksiä tehdään.

        Eihän se Ruotsikaan mikään paratiisi ole, mutta on se nyt huomattavasti parempi maa asua kuin Suomi.
        Jos olet hyvätuloinen ja sinulla on paljon omaisuutta, niin silloin Suomi on parempi. Muutoin Suomi on sarvikuonojen maa, josta muutan pikaisesti takaisin Ruotsiin!


      • Adjö
        Tillbaka till Sve. kirjoitti:

        Asuin Ruotsissa yli 30 vuotta ja muutin takaisin Suomeen viettämään eläkevuosiani. Olen asunut täällä Pirkanmaalla nyt neljä vuotta ja suunnittelen lopullista muuttoa takaisin Ruotsiin.

        Suomi on ihan mahdoton maa asua. (ainakin ulomailta muuttaneelle eläkeläiselle)
        Meille paluumuuttajille ei anneta mitään arvoa. Kaikki on järjettömän kallista ja viranomaiskontaktit ovat vaikeasti ymmärrettäviä. Tai siis lähinnä se, miten päätöksiä tehdään.

        Eihän se Ruotsikaan mikään paratiisi ole, mutta on se nyt huomattavasti parempi maa asua kuin Suomi.
        Jos olet hyvätuloinen ja sinulla on paljon omaisuutta, niin silloin Suomi on parempi. Muutoin Suomi on sarvikuonojen maa, josta muutan pikaisesti takaisin Ruotsiin!

        Itse asuin yli 24v. Ruotsissa ja tulin kokeilemaan asumista Suomessa (etten koskaan katuisi onnistuuko vai ei) nyt 9 vuoden sinnittelyn jälkeen muutan takaisin.

        Totta on, ulkomailta muuttaneelle eläkeläiselle Suomi on mahdoton maa asua, kaikissa asioissa tuntee olevansa väliinputoaja ja viranomaisilta ei järkevää vastausta mihinkään asiaan saa. Muutenkin tuntee olevansa kuin outo lintu omassa kotimaassaan.

        Asumiskustannukset ovat hurjat niinkuin kaikki muukin eläminen, en jaksa tajuta millä suomalaiset pärjäävät ja nostankin hattua heille !

        Nyt aika palata takaisin Ruotsiin ja tiedän etten paratiisiin muuta mutta eläminen helpottuu huomattavasti.

        Tuntuu hyvältä kuulla, että monella muullakin on samanlaiset kokemukset Suomessa asumisesta !!!

        Kiitos kahvista näkemiin !


      • Anonyymi
        Adjö kirjoitti:

        Itse asuin yli 24v. Ruotsissa ja tulin kokeilemaan asumista Suomessa (etten koskaan katuisi onnistuuko vai ei) nyt 9 vuoden sinnittelyn jälkeen muutan takaisin.

        Totta on, ulkomailta muuttaneelle eläkeläiselle Suomi on mahdoton maa asua, kaikissa asioissa tuntee olevansa väliinputoaja ja viranomaisilta ei järkevää vastausta mihinkään asiaan saa. Muutenkin tuntee olevansa kuin outo lintu omassa kotimaassaan.

        Asumiskustannukset ovat hurjat niinkuin kaikki muukin eläminen, en jaksa tajuta millä suomalaiset pärjäävät ja nostankin hattua heille !

        Nyt aika palata takaisin Ruotsiin ja tiedän etten paratiisiin muuta mutta eläminen helpottuu huomattavasti.

        Tuntuu hyvältä kuulla, että monella muullakin on samanlaiset kokemukset Suomessa asumisesta !!!

        Kiitos kahvista näkemiin !

        No huh!

        Aloin lukea näitä, kun kiinnostaisi muuttaa Ruotsista pois. Järkytyin ensimmäisistä kommenteista, mutta sitten huomasin näiden olevan vanhoja. Kannattaa lukea ketjua pidemmälle, niin huomaa, ettei kaikkien kommentit ole yhtä negatiivisia. Moni Suomeen muuttanut näyttää olevan tyytyväinen ratkaisuunsa. Minä vielä mietin, olisiko seuraava koti kuitenkin vaikka Tanskassa tai Unkarissa, missä olin nuorena yhden ihanan kesän. Sydän ❤️ vetää Suomeen, mutta veri vetää vielä maailmalle kokemaan jotain uutta...


      • Anonyymi
        Tillbaka till Sve. kirjoitti:

        Asuin Ruotsissa yli 30 vuotta ja muutin takaisin Suomeen viettämään eläkevuosiani. Olen asunut täällä Pirkanmaalla nyt neljä vuotta ja suunnittelen lopullista muuttoa takaisin Ruotsiin.

        Suomi on ihan mahdoton maa asua. (ainakin ulomailta muuttaneelle eläkeläiselle)
        Meille paluumuuttajille ei anneta mitään arvoa. Kaikki on järjettömän kallista ja viranomaiskontaktit ovat vaikeasti ymmärrettäviä. Tai siis lähinnä se, miten päätöksiä tehdään.

        Eihän se Ruotsikaan mikään paratiisi ole, mutta on se nyt huomattavasti parempi maa asua kuin Suomi.
        Jos olet hyvätuloinen ja sinulla on paljon omaisuutta, niin silloin Suomi on parempi. Muutoin Suomi on sarvikuonojen maa, josta muutan pikaisesti takaisin Ruotsiin!

        Olisi mukava tietää missäpäin Pirkanmaata asut? Tampereellako? Tampere on Pirkanmaan kunnista kurjin. SEuraavaksi huonoin on Pirkkala ja kolmanneksi Nokia. Ylöjärvelläkin joutuu vänkäämään monesta asiasta mutta nykyään se on helpottunut.

        Järjettömän kallista... En nyt sitten tiedä. Jos asut yksityisessä hoivakodissa niin joo-o, se on kallista. Jos asut yksin niin ei ole. Omat sukulaiseni ovat katselleet taloja Pirkanmaalta paljonkin ja suunnittelevat muuttoa tänne kun pelkästään autojen palovakuutukset maksavat järjettömästi Ruotsissa.

        Itse tulin paluumuuttajana -90 lvuun lopulla ja oikeastaan oma asenne ratkaiseen kaiken. Jos olet mukana toiminnassa ja autat kylän väkeä pikkuaskareissa niin olet nopeasti kaikkien kaveri ja sen jälkeen ei puutu lihaan, sieniä, marjoja tai polttopuita. Pitää vain muistaa että talkoot on se taikasana. Aina ei pidä olla käsi ojossa ja rahaa vaatimassa.


    • edestakaisin muuttanut

      Voisit soitella paikallisiin muutto firmoihin,
      mitä ne ottaa kuljetuksesta,joskus on rekassa vapaata,silloin saa edullisesti muuton.Jos ei ole tarkasti päivänpäälle.Näillä on pakollinen muuttovakuutus,jos jotain sattuisi.Ikean lastulevyjä ei kannata mukanaan viedä,on se kauppa suomessakin.Minä yritin 30v.poissa olon jälkeen sopeutua Suomeen,vaan ei se onnistunut ja niin muutin tänne takaisin 3v.olon jälkeen.
      Suomi on kiva lomailumaa!!!!!!!!!!

      • Minä...

        Tässä itse mietin molempien maitten positiivisiä ja negattivisiä puolia. Päätös muutosta ei ole 100% varma vielä. Otan tietoa eri asioista. Sinne tahtoisi mut on epävarma...

        Millälailla oli vaikea sopeutua?
        Oliko suurikin ero elmisessä kun muutit?


      • xxrr
        Minä... kirjoitti:

        Tässä itse mietin molempien maitten positiivisiä ja negattivisiä puolia. Päätös muutosta ei ole 100% varma vielä. Otan tietoa eri asioista. Sinne tahtoisi mut on epävarma...

        Millälailla oli vaikea sopeutua?
        Oliko suurikin ero elmisessä kun muutit?

        Tottakai kaikki maat on erilaisia ja ihmiset niinikään. Tässä ei pitäisi olla mitään uutta kellekään. Sopeutuminen riippuu taas aika paljon ihmisestä itsestään. Jotkut ei tunnu sopeutuvan minnekään ja jotkut taas kaikkialle.

        Sanoit haluavasi muuttaa Suomeen, mutta et kertonut mistä. Minkälaiseen ympäristöön olet nyt sopeutunut? Jos aiot muuttaa esim. Tukholmasta, johonkin Itä tai Pohjois-Suomen pikkukylään, niin kulttuurishokki voi olla melkoinen, jos ei tiedä mihin päänsä pistää. Muutto Helsingin seudulle tässä tapauksessa olisi varmasti aika helppoa. Tietenkin tilanne on melko paljon samankaltainen, vaikka tekisit vastaavan siirron Ruotsin rajojen sisällä.


      • Minä...
        xxrr kirjoitti:

        Tottakai kaikki maat on erilaisia ja ihmiset niinikään. Tässä ei pitäisi olla mitään uutta kellekään. Sopeutuminen riippuu taas aika paljon ihmisestä itsestään. Jotkut ei tunnu sopeutuvan minnekään ja jotkut taas kaikkialle.

        Sanoit haluavasi muuttaa Suomeen, mutta et kertonut mistä. Minkälaiseen ympäristöön olet nyt sopeutunut? Jos aiot muuttaa esim. Tukholmasta, johonkin Itä tai Pohjois-Suomen pikkukylään, niin kulttuurishokki voi olla melkoinen, jos ei tiedä mihin päänsä pistää. Muutto Helsingin seudulle tässä tapauksessa olisi varmasti aika helppoa. Tietenkin tilanne on melko paljon samankaltainen, vaikka tekisit vastaavan siirron Ruotsin rajojen sisällä.

        Jos muutto tulee lähden pääkaupunkiseudulle koska sielä minulla on vanhemmat suku eli Helsingistä olen kotoisin. Ja sielä on myös työtä.

        Minkälaisia kokemuksia teillä on suomen työelämästä ja muuten jos vertaa kokemuksiin ruotsiin? Onko suuria eroja?

        Pienenä lapsena olen asunut suomessa mutta en muista siitä ajasta mitään, eli ei ole mitään muistoa millaista suomessa asuminen on koska ruotsissa olen kasvanut ylös. Lomat on vietetty suomessa, mut loma ja arki on ihan eri asia.

        Kiitos kaikille jotka ovat vastanneet....


      • du har skinn på näsan
        Minä... kirjoitti:

        Jos muutto tulee lähden pääkaupunkiseudulle koska sielä minulla on vanhemmat suku eli Helsingistä olen kotoisin. Ja sielä on myös työtä.

        Minkälaisia kokemuksia teillä on suomen työelämästä ja muuten jos vertaa kokemuksiin ruotsiin? Onko suuria eroja?

        Pienenä lapsena olen asunut suomessa mutta en muista siitä ajasta mitään, eli ei ole mitään muistoa millaista suomessa asuminen on koska ruotsissa olen kasvanut ylös. Lomat on vietetty suomessa, mut loma ja arki on ihan eri asia.

        Kiitos kaikille jotka ovat vastanneet....

        Sulla voi olla hyötyä sun ruotsin kielestäkin, kun haet työtä. Suomi on hyvä maa asua. Itse olen viihtynyt hyvin Suomessa. Ruotsistakin on hyvät muistot. Tervetuloa!


      • ei kannata
        Minä... kirjoitti:

        Tässä itse mietin molempien maitten positiivisiä ja negattivisiä puolia. Päätös muutosta ei ole 100% varma vielä. Otan tietoa eri asioista. Sinne tahtoisi mut on epävarma...

        Millälailla oli vaikea sopeutua?
        Oliko suurikin ero elmisessä kun muutit?

        Muutin 21 vuotta sitten Ruotsista (12 vuden asumisen jälkeen)Suomeen ja kotoutuminen on vielä kesken,johtuen ympäristön nuivasta suhtautumisesta.Elinkautisvankikin pääsee vapauteen mutta Ruotsissa asuminen on stigma, jota kannat koko loppu elämäsi.Suomi ei ole nimittäin pystynyt käsittelemään lähihistorian traumaattista joukkomuuttoa Ruotsiin 60-70-luvuilla ja sen seurauksia. Suomenruotsalaiset paluumuuttajat on täysin jätetty oman onnensa nojaan.
        Jos tarkoituksesi on saada vakituista työtä täältä,unohda koko homma ja ole turvallisesti Svean maassa.Ruotsi on vielä inhimillinen maa ja äkta svenski on kiva kaveri.


      • oma maa mansikka
        ei kannata kirjoitti:

        Muutin 21 vuotta sitten Ruotsista (12 vuden asumisen jälkeen)Suomeen ja kotoutuminen on vielä kesken,johtuen ympäristön nuivasta suhtautumisesta.Elinkautisvankikin pääsee vapauteen mutta Ruotsissa asuminen on stigma, jota kannat koko loppu elämäsi.Suomi ei ole nimittäin pystynyt käsittelemään lähihistorian traumaattista joukkomuuttoa Ruotsiin 60-70-luvuilla ja sen seurauksia. Suomenruotsalaiset paluumuuttajat on täysin jätetty oman onnensa nojaan.
        Jos tarkoituksesi on saada vakituista työtä täältä,unohda koko homma ja ole turvallisesti Svean maassa.Ruotsi on vielä inhimillinen maa ja äkta svenski on kiva kaveri.

        enkä jaa tätä kokemusta alkuunkaan. Luulen että on sopeutuminen on ihan korvien välistä kiinni. Tottakai asiaan vaikuttaa oma koulutus, työ- ja asuinpaikka Suomessa, perheen muiden jäsenten työ ja mahd. lasten koulutus. Mulla ei ole ollut minkäännäköisiä sopeutumisvaikeuksia, joten en henk. koht. ymmärrä yhtään sinua. Toisaalta ei ole perhettäkään. Tämä ei tarkoita ettenkö uskoisi sinua, en vaan kuollaksenikaan voi jakaa sopeutumattomuuttasi kanssasi. Olin juuri viime viikonloppuna Ruotsissa ja katselin aivan vieraan silmin maan menoa. Se on aika tavalla eri maa josta muutin aikoinaan pois. Nyt en tunne muuta kuin lähinnä nostalgiaa ja mukavia muistoja tule mieleen. Ikävät asiat onneksi unohtuu. Kyllä se muu maa vaan on mustikka.


    • takaisin muuttanut ja

      Entiset "lomaystävät" eivät osottautuneet todellisiksi ystäviksi vaan levittelivät asioitani pitkin kylää.
      Täällä kuljetaan vain naiset marttailloissa ja tupperwear-illoissa ja äijät tupailloissa ja sonnanajossa.
      Juorutaan niin että raitti raikuu ja kaikki mikä poikkeaa kylän tavoista, se tuomitaan ankarsti ja nauretaan räkäsesti päälle.

      Ihmiset ovat MUKA uskovaisia ja äärettömän ulkokullattuja ja tuomitsevia.
      Keskustaaan kuuluminen ja kirkkoystävällisyys ovat ehtona täällä asumiselle.
      Ikävä tulee Ruotsiin takaisin, mitä en olisi ikinä uskonut.

      • SadeInkeri

        Minne ihmeen korpikylään oikein muutit? :-/


      • Anonyymi
        SadeInkeri kirjoitti:

        Minne ihmeen korpikylään oikein muutit? :-/

        Ei Suomen korpikylissäkään ole tuollaista :D Eikä tietenkään kaupungeissakaan.

        Lienee jonkun Nordismi-henkisen Suomen vihaajan propagandaa tuo teksti. Siis valetta.


    • 2 kk:a sitten

      Ruotsista.
      Muutto ei maksanut kuin laivalipun hinnan
      "Köyhänä muutin ja tyhjätaskuna myös palasin"
      Töitä en ole onnistunut saamaan ja koska en älynnyt ottaa selville miten asiat hoituu Suomessa, ei ne hoidu ollenkaan.
      Joka paikassa on stoppi vastassa, pitäis olla se ja se paperi mukana. Olkapäitä vain virkailijat kohauttelee. Kaikenmaailman paperit myös pelkkään asunnonhakuun. Oi äiti, miksi tulinkaan..?!

      • Mitä tarkoitat?

        Jos haet töitä, pitää olla työtodistukset. Jos haet asuntoo, pitää olla näyttöä, että pystyy maksamaan vuokran. Jos oot niin huntelo, että sulla ei näitä ole, älä moiti Suomen maata siitä. Opi hoitamaan asiasi, muuten sulle vaan nostellaan olkapäitä. Mene takaisin, jos Ruotsissa aukee ovet töihin ja asuntoon ilman papereita, tuskin.


      • lausunto

        Just tämän sorttisia ovat kirjoittelijat tällä palstalla, jotka haukkuu Suomen oloja. Tänne tullaan, ei pennin pyörylää taskussa ja sitten pitäs "virkailijoitten" auttaa. Sossu virkailijoittenko? Ei ihme jos tulee äitiä ikävä. Osaisit olla edes hiljaa.


      • kuin itseäni?
        Mitä tarkoitat? kirjoitti:

        Jos haet töitä, pitää olla työtodistukset. Jos haet asuntoo, pitää olla näyttöä, että pystyy maksamaan vuokran. Jos oot niin huntelo, että sulla ei näitä ole, älä moiti Suomen maata siitä. Opi hoitamaan asiasi, muuten sulle vaan nostellaan olkapäitä. Mene takaisin, jos Ruotsissa aukee ovet töihin ja asuntoon ilman papereita, tuskin.

        En tietääkseni. Kirjoitin KOSKA EN ÄLYNNYT ottaa selvää asioista...
        Pyytämiäsi työtodistuksia on paha reväistä jos on koko ikänsä ollut kotirouvana. Niitä ei kukaan ole kysynytkään senpuoleen, ainoastaan suomalaista henkilötunnusta, jota ei ole kosken ole asunut siellä. Lisäksi suosituksia, pankkitilin numeroa, muuttotodistusta, suom. henkilötodistusta jne.,jne. Kaikkia niitä mitä minulla ei ole - Suomessa. Kyllä Ruotsista papereita löytyy mutta tuskin töitä enää tämänikäiselle ja ammattitaidottomalle sieltäkään.


      • Minä...
        kuin itseäni? kirjoitti:

        En tietääkseni. Kirjoitin KOSKA EN ÄLYNNYT ottaa selvää asioista...
        Pyytämiäsi työtodistuksia on paha reväistä jos on koko ikänsä ollut kotirouvana. Niitä ei kukaan ole kysynytkään senpuoleen, ainoastaan suomalaista henkilötunnusta, jota ei ole kosken ole asunut siellä. Lisäksi suosituksia, pankkitilin numeroa, muuttotodistusta, suom. henkilötodistusta jne.,jne. Kaikkia niitä mitä minulla ei ole - Suomessa. Kyllä Ruotsista papereita löytyy mutta tuskin töitä enää tämänikäiselle ja ammattitaidottomalle sieltäkään.

        Että kirjotit kokemuksstasi ja nyt tiedän et tarkalleen katson myös että kaikki paperit matkaan tulee kun lähdetään. Ja otan selvää just mitä tarttee. hankalaa varmaan on niitä jahata jälkeenpäin.
        Kiitti!


      • Sovjet-Finland
        lausunto kirjoitti:

        Just tämän sorttisia ovat kirjoittelijat tällä palstalla, jotka haukkuu Suomen oloja. Tänne tullaan, ei pennin pyörylää taskussa ja sitten pitäs "virkailijoitten" auttaa. Sossu virkailijoittenko? Ei ihme jos tulee äitiä ikävä. Osaisit olla edes hiljaa.

        Kyllä on aika vaikeaa uskoa että ruotsista kannattaa muuttaa suomeen. Tietenkin jos myy velattoman asunnon kalliissa kaupungissa ja muuttaa suomeen havempaan kylään jää käteistä yli johonkin muuhun, mutta,,, Taitaa tulla ongelmia. Monessa paikassa karsastetaan ruotsalaista korostusta eikä se sen helpompaa ole niillä muutamilla pikku alueilla joissa vielä tulee toimeen ruotsinkielellä. Työelämä on 30 vuotta ruotsia jäljessä, pikkupomoja riittää ja selkäänpuukottaminen on yleistä. HARKITSE!


      • yks uuno paluumuuttaja
        Minä... kirjoitti:

        Että kirjotit kokemuksstasi ja nyt tiedän et tarkalleen katson myös että kaikki paperit matkaan tulee kun lähdetään. Ja otan selvää just mitä tarttee. hankalaa varmaan on niitä jahata jälkeenpäin.
        Kiitti!

        Kun hommailet lähtöpapereita Ruotsissa, muista pyytää allekirjoitus ja LEIMOJA. Niitä täällä "rakastetaan".Eivät pidä paperia aitona jos puuttuu leima! Siis, pyydä varulta pari lisäleimaa...,on virallisemman näköinen. Ja ota kopiot papereista jo ennen lähtöäsi leimat niihin myös.


      • lä li-
        yks uuno paluumuuttaja kirjoitti:

        Kun hommailet lähtöpapereita Ruotsissa, muista pyytää allekirjoitus ja LEIMOJA. Niitä täällä "rakastetaan".Eivät pidä paperia aitona jos puuttuu leima! Siis, pyydä varulta pari lisäleimaa...,on virallisemman näköinen. Ja ota kopiot papereista jo ennen lähtöäsi leimat niihin myös.

        sää. Käännätä työtodistuksesi suomen tai englannin kielellä ennen muuttoasi, sillä jos et muuta ruotsinkieliselle alueelle, ei täällä kukaan halua ymmärtää ruotsia, vaan sanovat että tule takaisin sitten kun on suomenkieliset paprut.
        Eivät myöskään tykkää ruotsalaisesta ajokortista henkilöllisyystodistuksena. Parempi näyttää passia jos on. Lykkyä tykö, eläkä muuta maaseudulle eikä pikkukaupunkiin.


      • muutosta jo aikaa
        Sovjet-Finland kirjoitti:

        Kyllä on aika vaikeaa uskoa että ruotsista kannattaa muuttaa suomeen. Tietenkin jos myy velattoman asunnon kalliissa kaupungissa ja muuttaa suomeen havempaan kylään jää käteistä yli johonkin muuhun, mutta,,, Taitaa tulla ongelmia. Monessa paikassa karsastetaan ruotsalaista korostusta eikä se sen helpompaa ole niillä muutamilla pikku alueilla joissa vielä tulee toimeen ruotsinkielellä. Työelämä on 30 vuotta ruotsia jäljessä, pikkupomoja riittää ja selkäänpuukottaminen on yleistä. HARKITSE!

        Muutin Ruotsista Suomeen jo aikaa sitten asuttuani siellä melkein 10 vuotta. En ole päivääkään kaivannut takaisin. Ei ole mitään hampaankolossakaan , en sitä tarkoita, mutta kyllä minusta omassa maassa on niiiin paljon mukavampi elellä. Mukaan tuli erittäin hyvä ruotsin kielen taito ja olenkin työssäni käyttänyt paljon ja vapaa-ajallanikin puhun usien ruotsia. Ja ihan itsestään olen alkanut puhua suomenruotsia, nyt en enää osaa riikinruotsia. Jos olen käymässä siellä puolen merta, puhun silloinkin suomenruotsia, riikinruotsi omassa suussa tuntuu lähinnä hassulta. Tietenkin maissa on eroa ja Suomi tuntui alussa hieman 'paskanjäykältä' mutta kyllä vaakakuppi kallistui aina Suomen eduksi. Nykyisin en enää edes ajattele noin, täällä ollaan ja kaikki on ok. Olen tosin tässä välissä ehtinyt jo asua kahdessa muussa maassa, molemmissa 2 vuotta, mutta aina olen vaan halunnut palata takaisin kotiin.
        Näin on mun asiat, tule vaan sieltä Ruotsista; kotiin. Susosittelen. Onnea muuttoon!


      • muutto hämeeseen
        Sovjet-Finland kirjoitti:

        Kyllä on aika vaikeaa uskoa että ruotsista kannattaa muuttaa suomeen. Tietenkin jos myy velattoman asunnon kalliissa kaupungissa ja muuttaa suomeen havempaan kylään jää käteistä yli johonkin muuhun, mutta,,, Taitaa tulla ongelmia. Monessa paikassa karsastetaan ruotsalaista korostusta eikä se sen helpompaa ole niillä muutamilla pikku alueilla joissa vielä tulee toimeen ruotsinkielellä. Työelämä on 30 vuotta ruotsia jäljessä, pikkupomoja riittää ja selkäänpuukottaminen on yleistä. HARKITSE!

        Henkilö joka on pitkään asunnu Ruotsiaa,kannattaa pitkään harkita pauluumuuttoa.Itse asuin n.20:ä vuotta Ruotsissa.Muuton jälkeen kesti ainaskin vähintään 5 vuotta kun jotenkuten sopeutui Suomen oloihin.Työpaikalla seurattiin pitkään et osaakohan toi mitään ym ym.Virkamiehet oli sanoisinko vähemmän palveluhaluisia.Yksikin sanoi, miks tänne muutat, täällä on jo muutenkin tarpeeksi työttömiä.

        Mut alkuvaikeuksien jälkeen ihan hyvin täällä Suomessakin voi asua.


      • kokemuksia oli
        muutto hämeeseen kirjoitti:

        Henkilö joka on pitkään asunnu Ruotsiaa,kannattaa pitkään harkita pauluumuuttoa.Itse asuin n.20:ä vuotta Ruotsissa.Muuton jälkeen kesti ainaskin vähintään 5 vuotta kun jotenkuten sopeutui Suomen oloihin.Työpaikalla seurattiin pitkään et osaakohan toi mitään ym ym.Virkamiehet oli sanoisinko vähemmän palveluhaluisia.Yksikin sanoi, miks tänne muutat, täällä on jo muutenkin tarpeeksi työttömiä.

        Mut alkuvaikeuksien jälkeen ihan hyvin täällä Suomessakin voi asua.

        minullakin. Muutin Ruotsiin -60 luvulla joka oli suurten muutosten aikaa kaikkialla. Takaisin tullessa oli kieleenkin tullut muutoksia. Teknologia ja yhteiskunta muuttunut, jota ei heti tajunnut kun se puhuttiin suomeksi. Kuulosti pahalta kun virastoissa puhuttiin tuttuja sanoja mutta asiaa ei heti ymmärtänyt. Vie aikaa ennenkun 'pääsee sisälle' takaisin ja se on hermoja koettelevaa. Nykyään puhutaan ulkomaalaisten kotouttamisesta. Jonkinlainen 'kotouttamis aika' tosiaan tarvitaan ennenkun on kotomaassa uudelleen. Kun on jo siinä asiassa kova myllerrys päässä, tekee ihmisten töykeys sopeutumisesta tosi kovan työn. Vain vahvalla itsetunnolla ja ajalla siitä suuremmitta 'lommoitta' selviää.


      • moet
        lä li- kirjoitti:

        sää. Käännätä työtodistuksesi suomen tai englannin kielellä ennen muuttoasi, sillä jos et muuta ruotsinkieliselle alueelle, ei täällä kukaan halua ymmärtää ruotsia, vaan sanovat että tule takaisin sitten kun on suomenkieliset paprut.
        Eivät myöskään tykkää ruotsalaisesta ajokortista henkilöllisyystodistuksena. Parempi näyttää passia jos on. Lykkyä tykö, eläkä muuta maaseudulle eikä pikkukaupunkiin.

        Ruotsinkielisiä työtodistuksia ym ei tarvitse kääntää, koska suomi on virallisesti kaksikielinen maa. Jos niin on sinulle sanottu se on väärin, heidän pitää itse käännättää ne jos eivät hallitse ruotsin kieltä. Oli sitten missä peräkylässä tahansa...


      • Lefa1955
        Mitä tarkoitat? kirjoitti:

        Jos haet töitä, pitää olla työtodistukset. Jos haet asuntoo, pitää olla näyttöä, että pystyy maksamaan vuokran. Jos oot niin huntelo, että sulla ei näitä ole, älä moiti Suomen maata siitä. Opi hoitamaan asiasi, muuten sulle vaan nostellaan olkapäitä. Mene takaisin, jos Ruotsissa aukee ovet töihin ja asuntoon ilman papereita, tuskin.

        SUOMI. Turvenuijien ja sarvipäitten luvattu maa.


      • Anonyymi

        Suomessa pärjää suomalaiset jos olet sielultasi svenski niin muuta takaisin äläkä itke muille omaa saamattomuuttasi ja virheitäsi.


    • Minä...

      Kiitos todella paljon vastauksistanne!
      Itse täs kelaan et lähtiskö tai ei, eniten kai kysymys on et uskoltaako...täälähän sitä on tottunut asumaan ja osaa kaikki miten toimii, soumes ois kaikki uutta. lomalla aina on kiva olla suomes ja kotosalta se tuntuu. Kieli ja ihmisten tyyli. Samaa sorttia. Olen siis Uudeltamaalta kotoisin alkuperin.
      Samalla on se asia selvä minkä huomannu varsinki ku ylemmäs suomeen lähteny et ruottalaisena ne meitiä pitää... ja se antaa sellasen hajantuneen olon. Et mikä sitä oikeen on. Kun täälä sitä on suomalainen, sielä ruottalainen vaikka passis lukee suomi finland. Et kai sitä pitäis toinen jalka olla haaparannas ja toinen tornios niin sit ois himas.
      Mut sellanen kaipuu on kotio, mut mis se koti oikeestan on?
      Suomalaisuus mulle on aina ollu tärkeetä se on turva.
      Jos muutto tulee, lähden kotiin... Helsinkiin.

      • Anonyymi

        Sun tilanteessa olevat ihmiset kokee ihan yleisestikin sellaista "kaksinaisuutta". Toisaalta on suomalainen ja toisaalta ruotsalainen. Tai vaikka englantilainen, saksalainen, eestiläinen, jenkki, espanjalainen tai mikä vaan, missä on pitkään asunut. Ja jos Suomeen muutat, niin ei se ruotsalaisuus susta katoa ainakaan heti, eikä ehkä koskaan kokonaan. Me ihmiset ollaan sellaisia.

        Mun ystävä on Suomen maaseudulta kotoisin, mutta asunut jo puolet elämästään pääkaupunkiseudulla. Edelleen hän puhuu itsestään maalaistyttönä ja puhuu paljon maaseudusta sekä maanviljelyksestä, vaikka viihtyykin erinomaisesti Helsingissä. Ehkä on kyse samantyyppisestä ilmiöstä? Miksei voisi olla sekä-että?

        Jos Suomeen muutat, ruotsin kielen osaamisesta, kansainvälisyydestä ja vastaavista asioista on sulle varmasti hyötyä, jos osaat niitä hyödyntää. Ei niitä välttämättä joka paikassa arvosteta tai tarvita, mutta keksit varmaan itse kiinnostavia juttuja missä voit niistä nauttia tai jopa tienata niiden avulla. Pääkaupunkiseudulla monissa työpaikoissa ruotsin kielen osaaminen on taatusti hyvä juttu. Suomenruotsalaiset ovat kyllä aika sisäänpäin lämpiäviä usein, mutta on heissä tosi mukavia ja avoimiakin tyyppejä. Ei kannata luovuttaa, jos ja kun eteen osuu yksi hapannaama. Kannattaa vaan porskuttaa eteenpäin kuin mummo lumessa ;-)


    • moet

      Mieti tarkkaan ennenkuin muutat ruotsista takaisin..suomalaisiin ei ole ollenkaan niin helppoa tutustua kuin ruotsalaisiin. Jos muutat katso että sinulla on työ, asunto ym sellaiset asiat hoidettuna. Eläminen suomessa on muuttunut paljon kalliimaksi eurojen myötä, kuin ruotsissa.

    • 17v sitten

      ruotsissa työnvälityksessä on oppaita, jossa kerrotaan: miten sinun pitää toimia ja mitä papereita otettava mukaan, muuttotodistukset ym.
      Kyllä Helsingistä töitä löytyy,sinnehän menevät kaikki maakuntien nuoret, eivätkä roiku ilman työtä pitkään.Ennakko luuloja on ihmisillä aluksi, mutta älä tee sitä virhettä että korostat, joka paikassa esim.työpaikalla että olet asunut ruotsissa.Pääset paljon helpomalla kun sellaiset, kun kokoajan korostavat mistä ovat tulleet yms.
      Sinulla on etu kun osaat ruotsinkielen saat haastavia työtehtäviä. Vaiketa se aluksi tulee olemaan, mutta kun ajattelet että selviät pari ensimmäistä vuotta niin se ikävä haihtuu se on niinkuin suru joka pitää käydä läpi kaikissa asioissa, mistä pitää luopua.Kyllä se hyvin menee ainahan ne asiat takkuilee niin ruotsiaa kuin suomessa.Kaikkea hyvää sinulle.

    • muuttanut

      Muutin ruotsista 3vuotta sitten olin asunut siellä 30v. Itse soitin suomen suurlähetystöön ruosissa,sijaitsee tukholmassa numero numerotiedustelusta. Kerroin aikomuksestani muutaa suomeen takaisin,sain sieltä selvät ohjeet,ja he lähettivät minulle sellaisen muutto oppaan,jossa kerrottiin aika hyvin mitä tulee ottaa huomioon, muuton yhteydessä. Laita kaikki paperit kuntoon enneekun tulet tänne sitten sujuu täällä päässä kaikki hyvin. Försäkrinskassatta kannattaa kysy myös muuton asiaa ne neuvovat ja verotoimistosta. Se on tärkeää että paperit on kondiksessa kun tulet tänne. Onnea matkaan!

      • arvioita?

        Mitä mieltä olet? Oliko hyvä vai huono, että muutit Suomeen?


    • Nimetön

      olen itse muuttanut ruotsista suomeen 2003
      veljeni sairauden vuoksi,asuin rutsissa 34 vuotta
      ja olen käynyt läpi toisen kuulttuuri vaihdon,
      helppoa se ei ole ollut,mutta nyt menee paremmin
      kehoittaisin sinua harkitsemaan,riippuu tietenkin
      minkä ikäinen olet ja onko sinulla koulutusta.
      muutto maksaa halvimmillaan 1000 euroa,ja
      töitäkin varmaan löytyy ahkeralle jos on kieli
      taitoa,mutta muista
      oma maa mansikka!
      hyvää vointia sinulle

      • mitenkäs

        Miten voi sanoa muutto hintaa vähimmäis määrää, entäs jos asuu Ruotsin ja Suomen rajalla. ei muutto maksa paljoa.


    • Oikeinkirjoitus hoi!

      Ihmeporukkaa täällä!

      Etteko te ruotsinsuomalaiset osaa kirjoittaa?
      Ruotsi ja Suomi kirjoitetaan isolla.

      Pilkun ja pisteen jälkeen tulee tyhjälyönti

      Lause aloitetaan isolla kirjaimella.

      • eräs meistä

        Näitä "pilkunviilaajia" löytyy joka paikasta.Itse tulin takaisin n. vuosi sitten enkä ole katunut.Alkuvaikeuksista huolimatta mm.Kelan kanssa, tietenkin olen pitänyt yhteyttä vanhoihin kavereihin koko ajan ja sukuun ei voi vaikuttaa,(ystävät valitaan!).Tietenkin paluumuutto on jokaisen henk.kohtainen valinta!Hyvää syksyn jatkoa kaikille!


      • näkyy ja kuuluu
        eräs meistä kirjoitti:

        Näitä "pilkunviilaajia" löytyy joka paikasta.Itse tulin takaisin n. vuosi sitten enkä ole katunut.Alkuvaikeuksista huolimatta mm.Kelan kanssa, tietenkin olen pitänyt yhteyttä vanhoihin kavereihin koko ajan ja sukuun ei voi vaikuttaa,(ystävät valitaan!).Tietenkin paluumuutto on jokaisen henk.kohtainen valinta!Hyvää syksyn jatkoa kaikille!

        Joo ei pilkuilla eletä eikä viisautta saada rahasta puhumattakaan.

        Suomi on hyvin vieras maa, koska kansa on muuttunut siihen pahaan suuntaan.


    • Mitään järkeä?

      Terve!

      Olen asunut Ruotsissa lähes kymmenen vuotta ja olen jo kauan kaivannut takaisin kotiin. Ja suunnitelmissa onkin muutto Turkuun noin reilun vuoden kuluttua. Mieskin sanoi lähtevänsä mukaan, tosin vaan kokeeksi, koska ei halua joutua syrjityksi ruotsalaisuutensa takia (hän on alunperin Iranista kotoisin, joten vielä enemmän komplikaatioita luvassa?). Meillä on 7 kk ikäinen poika, ja haluaisin hänen käyvän koulunsa Suomessa, koska siellä on paremmat koulut kuin Ruotsissa ja monessa muussa maassa.

      Mietinkin, että tuleekohan meidän Suomeen asettumisesta mitään. Itse varmasti saisin jonkinlaista työtä, mutta miten helppoa on mieheni löytää töitä jossa puhutaan ruotsia (kunnes hän oppii suomea)? Ja minkälaisia vaikeuksia tulemme kokemaan? Eniten mietityttää se, miten häneen tullaan suhtautumaan. Onko nykysuomalainen rasisti vai joko suomalaisista on tullut kansainvälisempiä kuin 10 vuotta sitten?

      Kiitti paljon palautteesta :D

      • Grönbacka

        Olin juuri kaupungissa - Etelä-Ruotsissa. Junaa odottaessa jouduin kuulemaan kahden opettajan mölötystä. Moukkamaista puhetta.
        Jotain kunnan työntekijöitä, joita on koulutettu opettajiksi.
        Kaksi alle 40-vuotiasta punkeroa, jotka mesosivat itsevarmoina
        omahyvisinä, seistyään tyhmän luokan edessä koko päivän.
        Kaksi lepattavaa "kansankynttiää", tka saivat minua kiittämään,
        ettei tuntemani lapset istu heidän opetttavinaan.
        Olen nähny Näitä "petajia" niin paljon! Asun koulujen keskellä.
        Kaikki samanlaisia lässyttäjiä, ja suomalaiia painetaan alas.
        Se on periaate, jolla ruotsalaset kohottavat itseään.
        Ruotalaiset,mulimit, afrikalaiset, romaanit, suomalaiset.
        Sitäkö lapsellesi haluat? Muista: opettajien koulutus ja
        todistuksien kirjottaminen on jälleen "uudistusen" alla!
        Vain pätevä opettaja saa kirjoitaa todistuksen mutta
        epäpätevät opettajat opettavat ja lapset saavat olla ilman
        oettajaa suuren osan oppitunneista! Voi hyvät sykkyrät!
        Päteviä opettajia on niin vähän, että he ajelevat useammassa
        koulussa ristiin rastiin. Eivä tunne oppilaita lainkaan.
        Älä vaan anna lastasi heidän käsiinsä! Se on heitteille jättöä!


    • mamuuu

      älä muuta tänne soomii nykyän baska mmaa

      • Härmän Häjy

        Uoonkoo tou soumali paprempi?


    • Ei osata

      Joo ihmettelen myös miksi ruotsinsuomalaiset eivät osaa oikeinkirjoitusta.

      Ihan kuin romaanipalstalla.

      Jos joku vähänkin huomauttaa, että käyttäkää joskus välilyöntejä, - niin heti kutsutaan "pilkunviilaajaksi".

      • Anonyymi

        Kyllä minäkin teen virheitä, jos kirjoitan ruotsiksi. Olen nimittäin käynyt kouluni Suomessa ja suomen kielellä. Eiköhän ole ihan normaalia, että ruotsinkielisissä kouluissa opiskelleet tekevät virheitä suomen kielellä kirjoittaessaan. Hienoa on, että ylipäänsä ovat suomea opetelleet!!!


    • skandinaven

      Minun vanhemmat ovat Suomesta ja itse olen syntynyt Ruotsissa. Muutin Suomeen noin 1 ja puoli vuotta sitten. Kylläpä on shokki! Täällä ihmiset ovat ihan erilaisia.

      Asun Espoossa pienessä paikassa nimeltä Ymmersta. Asun vuokra asunnossa. Tervehdin iloisesti naapureita jo alusta asti. He vaan katsoivat minua ihan kauhuissaan suoraan silmiin ja eivät sanoneet mitään! katsoivat minua hulluna....onko tämä normaalia suomessa??? Minä en ymmärrä miten joku voi vaan katsoa suoraan silmiin kun toinen tervehtii, ja ei vastaa. Minä jatkoin tätä mutta välillä väsyin koska kaikki vaan ovat myrtyy naamoja. Otti yli 2 kuukautta ennen kun ihmiset alkoivat tervehtiä.

      On todella turhautunut olo useasti koska ihmisillä on niin eri tavat. täällä ei tervehditä ja vetäydytään syrjään. On tosi vaikea saada yhteyttä ihmisiin koska ne vaan eivät halua.

      Nyt olen huomannut että naapurit puhuvat pahaa minusta. Olen muka hullu....en tiedä onko se on sen takia koska tervehdin iloisesti ja täällä tiedetään että olen ruotsin suomalainen. Suomalaiset ei oikein tykkää kun sanoo että on Ruotsin suomalainen. Nyt en tiedä mitä tehdä kun täällä on levitetty huhuja että muka olisin hullu.

      Onko teillä ideoita? mitä ei pidä tehdä ja miten pitäisi lähestyä naapureita? en hyväksy tämmöistä hullua käytöstä! Muutan mielellään takaisin Ruotsiin jos pojan takia en olisi täällä.

      Kiitos

      • fnfn

        Vaikka itse olenkin suomalainen ja Suomessa (Itä-Suomessa) koko ikäni asunut, on minulle opetettu että naapureita ja tuttavia tervehditään kun tulee vastaan ja minulle kyllä moikataan takaisin :/ Myös isovanhempien luona minut on opetettu moikkaamaan ketä vaan, kuka tulee vastaan, vaikken edes tuntisi. He asuvat nimittäin maalla ja siellä nyt kaikki on lähestulkoon sukulaisia.

        Ehkä se johtuu siitä, että olen asunut tällä asuinalueella koko ikäni, mutta kyllä hirvittää sitten kun muuttaa täältä pois noihin isompiin kaupunkeihin opiskelemaan... Mutta pitää vain olla itse reipas, tuskin kellään on mitään uutta ystävää vastaan. Ja jos on, en menetä mitään.


    • pari ideaa

      Yksi idea, en tiedä toimiiko:

      Muuta toiseen paikkaan ja elä kerro että oot ruotsinsuomalainen.
      Jos on pakko niin sano vaikka että olet asunut Saksassa.

      Suomalaiset eivät tykkää Ruotsista (ja ruotsalaiset eivät Suomesta).

      Toinen idea että elä välitä yhtään, elä omaa elämääsi!

    • natsahdus!

      Nyky-Suomi tunnetaan Euroopassa rasismin pesänä!

    • jbab

      Suomessa on huomattavasti helpompi saada asunto myös isoista kaupungeista, palkat ovat paremmat ja se ihmisten luonne ja käytöstavat ovat aivan eri luokkaa.
      On aivan normaalia etteivä naapurit tervehdi toisiaan ja rappukäytävässä juostaan melkeenpä pakoon. Autot varsinkin volvot ja saabit ovat melkeenpä puolen kalliimpia.

      Jotkut asiat ovat huonommin ja jotkut paremmin mutta itse viihdyn Ruotsissa ihmisten takia.

    • Ruotsalainen mieheni muutti Suomeen, Espooseen 7 vuotta sitten ja viihtyy.
      Minä asuin 3 vuotta Ruotsissa, enkä koskaan kokenut tulleeni kotiin, kaipasin takaisin Suomeen.
      En syytä sopeutumattomuuttani muiden ihmisten käytöksellä, olen vain niin perinjuurin suomalainen ja rakastan tätä maata.
      Mieheni kehuu koko ajan suomalaisten ystävällisyyttä ja vilpittömyyttä häntä kohtaan. Kun hän puhuu vielä huonohkoa suomenkieltä, useimmiten yhteinen kieli löytyy , koska suomalaiset ovat uteliaita kuulemaan, miksi hän on muuttanut Suomeen ja miten sopeuutunut.
      Meillä on paljon positiivisia ja ihania kokemuksia täällä. Itsekin yllätyin, kuinka kiinnostuneita ja ystävällisiä suomalaiset ovat miestäni kohtaan. Ainoa asia, mikä aiheuttaa jännitteitä on MM-jääkiekko ja se on sentään melkein leikkiä!

    • harmittaa2

      mmutin juuri ruotsista suomeen olen asunnun ruotsissa n 30v kyllä täytyy sanoa että suomi on rasistinen maa hakutaan suklaapolveksi sun muuta vaikka olen alunperin suomalainen joskus kun viikonloppuisin haluaa rentoutua ja menee vaikka ravintolaan niin sielä suomalaiset vaan haastaa riitaa ja joka toinensana on kiroilua ei ole käytös tapoja suomenkieli on vähän unhoittunut josta saa kyllä kuulla jos ei ihan tarkalleen mene lause jonka lausuu tunnen itse ainakin syrjintää suomessa vaikka olen suomalainen muutan takaisin ruotsiin joka ei ole rasistivaltio ikävä pettymys suomesta

    • TakaisinRuotsiiii

      Tuolla joku ihmettelee tällä palstalla kirjoittajien oikeinkirjoitustaitoa.

      Järkyttävää että ruotsinsuomalaisilla ei ole haisuakaan kirjoitussäännöistä!

      Pilkunviilaajiksi kutsuvat: ok oliskoskaiksita perempietäkirjuttaaihamite sattuja site..sinahuvaettaetsaatjirjotamite satuuKylä,sitä,mitamööprrukaaolla,totakai ymmarranet-tä aisi o tarkemppi,mutta ei haittaisi jos ruotsinsuomalaiset osaisivat ALKEELLISIMMAT kirjoitussäännöt, tääomonelapalstalaon gelma. romanitvievä tvoiton, sitte tyleruotsinsumal, jnne.

      • Dadadaaaaa

        Tuplaapa lääkityksesi urpo.


    • ex-ruosu

      Ole hyvä, äläkä yleistä!

      Minulla, entisellä ruosulla, ei tosiaankaan ole mitään vaikeuksia kirjoittaa suomen kieltä. Ihan työksenikin sitä kirjoittamista Suomessa nykyään teen. Ruotsissa ehdin asua yli neljännesvuosisadan.

    • werfwerfweffewfe

      tuo aloitus on 6 v vanha..on saattanut muuttaa jo 3 kertaan edestakaisin...tai jopa tehnyt sen viho-vimmeisen muuton

    • Kesä pilalla

      Muutin Ruotsiin 31 vuotta sitten lukion ja armeijan jälkeen. 2kk sitten muutin takaisin Suomeen ja järkytys on melkoinen. 18v. vanhaa autoani ei tahdo saada millään rekisteriin täällä, Kela "käsittelee" yhä muuttoilmoitustani ja lisäkyselyssä vihjailtiin jo että ehkä en saakaan Kela-korttia! Kirjoitin heidän kyselynsä loppuun: "Huom! Olen suomalainen." Eli tässä on nyt kiduttu 2kk täysin ilman tuloja tuttujen almuilla. Onneksi on edes katto pään päällä, sitä eivät viranomaiset voi viedä. Kaikki on älyttömän kallista. Eli alku on ainakin todella peestä. Toivottavasti tähän hommaan tulee pikaisesti jotain järkeä ettei tarvitse lähteä eduskuntatalon portaille kyltein "Paluumuuttaja ja ilman Kela-korttia!" Olen ajatellut samaa mitä suomalaiset sanoivat Ruotsissa eli "Suomi on sarvikuonojen maa". Koskee ainakin viranomaisia !

      • "leijona naaras"

        Kela oli itselleni SUURIN ongelma palatessani Suomeen myös ninun korttini kesti tuon parikuukautta kun itse ilmoitin että otan yhteyden Liisa Hyssälään(Kelan korkein pomo)kortti tuli parissa päivässä.Seuraava ongelma tuli sitten Eurooppalaisen Sairasvakuutus kortin kanssa,siinä vaan totesin että tämä asia täytyy hoitaa näiden 2 maiden kesken,ei minun,saas nähdä miten se jatkossa tapahtuu kun kortti pitää uusia??Autosta ei ole kokemuksia.
        Muuten voin vaan toivottaa "lycka till",muuttoa takaisin Suomeen yli 40v Ruotsin ajan jälkeen en ole katunut tippaakaan!


      • Love Suomi/Ruotsi
        "leijona naaras" kirjoitti:

        Kela oli itselleni SUURIN ongelma palatessani Suomeen myös ninun korttini kesti tuon parikuukautta kun itse ilmoitin että otan yhteyden Liisa Hyssälään(Kelan korkein pomo)kortti tuli parissa päivässä.Seuraava ongelma tuli sitten Eurooppalaisen Sairasvakuutus kortin kanssa,siinä vaan totesin että tämä asia täytyy hoitaa näiden 2 maiden kesken,ei minun,saas nähdä miten se jatkossa tapahtuu kun kortti pitää uusia??Autosta ei ole kokemuksia.
        Muuten voin vaan toivottaa "lycka till",muuttoa takaisin Suomeen yli 40v Ruotsin ajan jälkeen en ole katunut tippaakaan!

        Heippa Suomi ja kaikki muutkin


      • menihyvin
        "leijona naaras" kirjoitti:

        Kela oli itselleni SUURIN ongelma palatessani Suomeen myös ninun korttini kesti tuon parikuukautta kun itse ilmoitin että otan yhteyden Liisa Hyssälään(Kelan korkein pomo)kortti tuli parissa päivässä.Seuraava ongelma tuli sitten Eurooppalaisen Sairasvakuutus kortin kanssa,siinä vaan totesin että tämä asia täytyy hoitaa näiden 2 maiden kesken,ei minun,saas nähdä miten se jatkossa tapahtuu kun kortti pitää uusia??Autosta ei ole kokemuksia.
        Muuten voin vaan toivottaa "lycka till",muuttoa takaisin Suomeen yli 40v Ruotsin ajan jälkeen en ole katunut tippaakaan!

        Miten sulla on ollut niin vaikea saada Kelakorttia.Itse sain heti kun muutin Suomeen v.2002.Ei mitään vaikeuksia virastojen kanssa,kaikki hoitui yhtä hyvin kuin Ruotsissa.Virastoissa toivotettiin tervetulleeksi Suomeen.Asuin 30 vuotta Ruotsissa


      • Anonyymi
        menihyvin kirjoitti:

        Miten sulla on ollut niin vaikea saada Kelakorttia.Itse sain heti kun muutin Suomeen v.2002.Ei mitään vaikeuksia virastojen kanssa,kaikki hoitui yhtä hyvin kuin Ruotsissa.Virastoissa toivotettiin tervetulleeksi Suomeen.Asuin 30 vuotta Ruotsissa

        Nämä asiat vaihtelevat paljon.

        Asiat sujuvat yleensä nopeammin, jos henkilö on vain Suomen kansalainen. Jos on kaksoiskansalaisesta kyse, viranomaisten on mahdollisesti tehtävä erilaisia selvityksiä toisesta maasta ja se kestää.

        Kelan on välillä myös saatava jotain tietoja muista tahoista (esim. maahanmuuttovirasto, Väestörekisterikeskus) ennen kuin se voi tehdä omia päätöksiään ja antaa niistä vastaukset hakijalle. Viive saattaa siis johtua myös muista tahoista kuin Kelasta.

        Yksineläjän asiat saatetaan saada hoidettua nopeammin kuin vaikka yksinhuoltajan, jolla voi olla esimerkiksi lapsia, joilla ei (vielä) ole Suomen kansalaisuutta. Viranomaisten täytyy tietyissä tilanteissa varmistua esimerkiksi siitä, että yksinhuoltajalla on ollut lupa tuoda lapset Suomeen asumaan, eikä ole kyse lapsikaappauksesta.

        Jos taas Kelan asiakkaalla on enemmän ikää ja elämäntarinaa (työsuhteet, eläkekertymät, pitkäaikaissairaudet yms.) asioiden selvittäminen kestää usein pidempään kuin perusterveellä nuorella opiskelijalla, koska samalla saatetaan yrittää hoitaa monta asiaa kerralla kuntoon (esimerkiksi tavallisen Kela-kortin sijasta myöntää tietyillä sairauskoodeilla varustettu Kela-kortti, joka oikeuttaa tiettyihin palveluihin).

        Sitten on myös niin, että Kelalla on tiettyjä ruuhka-aikoja. Muun muassa syksyllä elo-syyskuussa on ruuhkaa ja myös vuoden vaihteen aikaan. Silloin monet muuttaa, anoo asumistukea, aloittaa opinnot ja anoo opintotukea, siirtyy vanhempainlomalta takaisin työelämään, muuttaa ulkomailta Suomeen jne. Eli jos joudut sattumalta tällaiseen ruuhkaan, kestää asioiden hoito pidempään kuin muulloin. Se on vähän tuurista kiinni.

        Todella usein viiveet johtuvat myös siitä, että hakemuksia ei ole täytetty huolellisesti tai liitteitä ei ole toimitettu Kelaan. Kannattaa seurata oman prosessin etenemistä Kelan sähköisestä palvelusta. Sinne voi laittaa myös kysymyksiä omaan tilanteeseen liittyen.


    • Ruotsi on paras

      Älä hyvä ihminen muuta tänne sarvikuonojen maahan ,Ruottis on paremmat oltavat kun täällä ja tää on paljon kalliimpi maa kun Ruotti.Mä muutan heti takaisin ruottiin kun saan hoidettua loppu asiat täällä enkä takaisin tule ennen kun sululaiset ruumisautolla tuovat ja silloin ei ihminen tiedä että on saapunut takaisin sarvikuonojen luvattuun maahan

      • Ruotsi on paras

        Meinaan sukulaiset


    • ...

      Olipa kiva että löysin googlella tämän ketjun, kun myös itselläni muutto pyörii päässä kausittain, ja viime aikoina aina vaan useammin. Kiitos kaikille jotka ovat kertoneet kokemuksistaan, niitä kaikkia on ollut mielenkiintoista lukea.

      Mietin tuota että eri ihmiset kokevat muuton ja sopeutumisen niin erilailla. Senhän täytyy johtua monesta eri syystä, kuten esim. vaan makuasioista. Kaikissa maissa kun on hyvät ja huonot puolensa, niin eri ihmisille vaan sopii joku paremmin kuin toinen.

      Itse olen niin kurkkuani myöten täynnä ruotsalaista naivisuutta, että tuntuu että täältä on pakko päästä pois ennenkuin itsekin kadottaa todellisuudentajunsa.

      Kun taas suomalaisissakin on piirteensä. Kuten nurkkapatriotismi ja ahdasmielisyys. Esimerkkejä löytyy ihan tästäkin ketjusta:

      "Mikä vika teissä ruotsinsuomalaisissa oikein on, kun ette osaa kirjoitaa?"
      Todennäköisesti se sama kuin suomensuomalaisissa, jotka ei osaa kirjoittaa.

      "Ei tarvi tulla takaisin tänne, täälä on jo tarpeeksi työttömiä."
      Tällaiset tyypit on hauskoja kamikaze-lentäjiä :-)
      Suomi lähetti sotalapsensa, sitten työttömänsä ja pultsarinsa Ruotsiin, ja tänäkin päivänä tänne 8% työttömyydestä kärsivään maahan muuttaa suomalaisia.
      Ja se on ilmeisesti ihan OK.
      Mutta minä, joka olen Suomessa syntynyt ja 1/4 elämästäni asunut, ja jonka suku on täysin suomalainen satoja vuosia taaksepäin, en saisi muuttaa takaisin Suomeen?
      No just :LOL:

      Joo, mutta se vitseistä.

      Mikäli jollain on jotain tämän tyylisiin "ajatuskolareihin" liittyvää kerrotavaa, eli miten niiden kanssa pärjää jokapäiväisessä elämässä ja kuinka suuren osan kanssa väestöstä niitä tulee, niin lukisin mielelläni.
      Joku taisi jo suositella Helsinkiä, ja sitä itsekin olen ajatellut että sieltä varmasti parhaiten löytyisi laid back ja avarampi mielisiä ihmisiä. Ehkä?
      Myös Tamperetta ja Turkua, niistä en tiedä?

      Sori pitkä kirjoitus...

      • ...

        Täälähän on paljonkin juttua juuri sellaisesta jota mietin, en vaan ollut vielä löytänyt niitä tuon edellisen kirjoittaessani.
        Eli lueskelen nyt niitä ketjuja, ei tarvi vastata (mutta saa toki jos tahtoo) :-)


      • SadeInkeri

        Olen Suomessa ikäni (lähes kokonaan) asunut suomalainen, jolla toki on sukujuurissaan muitakin etnisiä veripisaroita esim. ruotsalaisuutta. Siskoni on kuitenkin asunut kolmisenkymmentä vuotta Ruotsissa ja on naimisissa ruotsalaisen (100% ruotsalaisen) kanssa. Siellä käyn usein ja maa on tullut aika tutuksi.

        Ruotsia ja Suomea tai kyseisten maiden kansalaisia vertaillessa kannattaa huomioida maiden välinen historia, joka on monivivahteinen ja värikäs. Pilkkakirveet lentäneet puolin ja toisin vuosikymmenten ajan. Siksi kaikenlaisiin kuulopuheisiin kannattaa suhtautua varauksella ja selvittää omatoimisesti asioita voidakseen muodostaa omat mielipiteensä.

        Sotalapsien Ruotsiin lähettämisestä täytyy todeta, että idea taisi tulla jostain muualta kuin Suomelta. Lisäksi on pakko todeta, että moni lapsista jäi pysyvästi Ruotsiin, vaikka heitä kaivattiin kotona Suomessa. Itse asiassa Suomesta Ruotsiin lähetettyjen sotalapsien tilanne vaikutti siihen, että kansainvälisiin lakeihin kirjattiin mm. se, ettei lapsia saa adoptoida kriisialueilta eikä myöskään lasten erottamista perheistään suositella.

        Sen olen Ruotsissa huomannut, että aika paljon pahaa siellä puhutaan niin Suomesta kuin suomalaisistakin. Vastaavaan pahan puhumiseen me syyllistytään varmaan täällä Suomessakin, mutta se on aika kurjaa kaikin puolin. Yritin jo kymmenisen vuotta sitten puhua Ruotsissa, että me suomalaiset olemme viittaamassa Ruotsille kintaalla ja suuntaamassa katseen yhä enemmän ihan muihin maihin. Silloin ruotsalaiset vielä nauroivat minulle ja antoivat ymmärtää, ettei meistä suomalaisista ole mihinkään. Itse asiassa jo lapsesta lähtien on minulle tullut erittäin selväksi, että Ruotsissa meitä suomalaisia pidetään alemman luokan ihmisinä. Vanhemmiten olen antanut sen valua vetenä hanhenselästä. Varmasti ne asenteet ovat vaikuttaneet paljon mm. moniin ruotsinsuomalaisiin lapsiin ja nuoriin. Minä yritin ottaa siitä sellaisen opin itselleni, että päätin yrittää olla sortumatta samanlaiseen asenteellisuuteen esimerkiksi venäläisiä tai itäeurooppalaisia kohtaan. Siitä on ollut minulle hyötyä - joten kiitos Ruotsille & ruotsalaisille.

        Nykyään Ruotsissa vieraillessani kuulen ruotsalaisten suista sekä jonkinlaista kateutta tai katkeruutta ja enenevässä määrin myös uteliaisuutta Suomea kohtaan. Esimerkiksi Ruotsin sukulaiseni (siskoni avioliiton kautta) kyselee silloin tällöin suomalaista kirjallisuutta ruotsiksi. Olen hänelle vuosien varrella melkoisen lastin kirjoja kantanutkin. Nykyään on kuitenkin pakko entistä useammin todeta, että valitettavasti sitä-ja-sitäkään uutta suomalaiskirjaa ei ole käännetty ruotsiksi. Tähän sain vastaukseksi naureskelua, mutta kun selitin Suomen kirjallisuusviennin nykytilaa, nauru hyytyi lyhyeen. FILI:n tilastojen mukaan ruotsi oli vuonna 2012 vasta 9. kieli, jolle suomalaiskirjoja käännettiin. Eniten käännettiin saksaksi, englanniksi ja ranskaksi. Vuonna 2013 ruotsi oli 7. sijalla kärjen ollessa saksa, tanska ja viro. Vuonna 2014 ruotsin kieli jäi jo kärkikymmenikön ulkopuolelle kolmen kärjen ollessa saksa, englanti ja viro. Vuonna 2015 ruotsi oli sijalla 6., vuonna 2016 sijalla 8. ja vuonna 2017 sijalla 7. (Linkki lähteeseen alla.) Kirjallisuuden käännökset eivät ole maailman keskeisin mittari, mutta mielestäni tämä lyhyt keskustelu oli valaiseva.

        Ruotsalaiset kuvittelevat, että Suomi on niin takapajuinen, ettei meillä ole kontakteja kuin Ruotsiin. Samoin siellä usein kuvitellaan, ettei Suomessa ole maahanmuuttajia eikä Suomeen haluta maahanmuuttajia, koska suomalaisten asenteet laajamittaista muslimiturvapaikanhakijoiden maahanmuuttoa kohtaan ovat tiukkoja. Kun kerroin Suomen toivovan lisää työperäistä maahanmuuttoa, ruotsalaiset ihmettelivät, onko meillä Suomessa riittävästi englanninkielisiä kouluja maahanmuuttajien lapsille. He olivat todella hämmentyneitä, kun kerroin kiinalaisten, filippiiniläisten, japanilaisten ja monien muidenkin maahanmuuttajien laittavan lapsensa yleensä aivan tavallisiin suomenkielisiin kouluihin.

        Monesti minua on ihmetyttänyt myös ruotsalaisten innokkuus tuputtaa minulle ja muillekin suomalaisille omassa maassa valmistettuja tuotteitaan olivatpa ne sitten Arlaa, Löfbergsiä, Gevaliaa, Marabouta, Pågensia, SantaMariaa, Estrellaa tai jotain muuta. Suomalaisten tuotteiden tarjoaminen sinne päin johtaa puolestaa lähes loukkaantumiseen. Samoin esimerkiksi virolaisten tai tanskalaisten tuotteiden kehuminen nostaa kiukkua ruotsalaisten kasvoille, vaikka puheita ei todellakaan ole kiusaksi tarkoitettu. Vaikuttaa erittäin vahvasti siltä, että Ruotsia pitäisi kohdella kuin prinsessaa, jonka hovineitejä me lähimaiden asukkaat olemme. Sanon tämän kaikella rakkaudella ja tykkään Dajmista ;-)

        Ruotsinsuomalaisten Suomeen muutto lienee kuin mikä tahansa maahanmuutto. Tuskin kukaan asuinmaata vaihtava selviää ilman kulttuurishokkia tai kotoutumisprosessia. Toki kielen ja kulttuurin tuntemus helpottaa paljon.

        Linkki: https://www.finlit.fi/fili/kirjallisuusvienti/tilastoja-ja-selvityksia/


      • Anonyymi

        TERVETULOA KAIKKI VAAN TÄNNE, WELL KOMMEN,KYLLÄ TÄNNE MAHTUU,
        VAIKKA VENÄJÄLLÄ ON RAJAA MEIDÄN KANSSA 1300 kilometriä.


    • Grönbacka

      Suomalaisena Ruotsissa minäkin haikailen takaisin "kotimaahan".
      Nämä nyt olivat yli kymmenen vuotta sitten kirjoitettuja, mutta
      antaa pienen käsityksen monista asioista.
      Mukavaa ja hyödyllistä lueskeltavaa.

      • Anonyymi

        Jos haet töitä vaikka siivous firmasta LASSILAN&TIKANOJALTA niin ne tappaa sinut
        työllä, saat paiskia töitä hikihatussa, ei armoa. PILKKA PALKKALLA.... ITSE KOKENUT ASIAN,


    • Per-kel

      Ens viikolla suomeen perintöveroa maksamaan, taitaa vrk . riittää :)

    • Zipo

      Ei koskaan takaisin Suomeen.

    • hyvinmeni

      Onneksi muutin takaisin Suomeen , 30 vuotta riitti Ruotsissa. En viihtyisi enää Ruotsissa, on siellä maailman meno muuttunut siihen malliin. 15 vuotta Suomessa asunut ja hyvin viihtynyt. Riippuu paljon itsestään miten sinut vastaan otetaan. Virasto ym. asiat hoitui hyvin muuttaessa ja asioinnit virastoissa mielyttäviä, kohdeltiin todella erinomaisesti.Ei mitään hankaluuksia. Ihmettelen kovin miten täällä valitetaan niin paljon asioista.

      • 8Iioo9900

        Minäkin olen ihmetellyt Ruotsista Suomeen paluumuuttavien valituksia liittyen Suomen byrokratiaan yms. Toki olen itsekin suomalaisissa virastoissa sekä asioinut ja työskennellyt, enkä häpeä tunnustaa, etteikö asioita voisi aina parantaa. Muutamia huomioita Ruosin meininkiin tottuneille haluan kuitenkin sanoa.

        Ensinnäkin Suomeen muuttaa takaisin suomalaisia ihmisiä maailman eri maista. Ruotsi ei todellakaan ole ainoa maa, mistä Suomeen palataan. Olen keskustellut mm. useamman Yhdysvalloista Suomeen paluumuuttaneen perheen kanssa, eivätkä he ole ollenkaan valittaneet suomalaisten virastojen toiminnasta. Samoin olen puhunut ei-suomalaisten maahanmuuttajien kanssa heidän kokemuksistaan, kun he ovat muuttaneet Suomeen esim. Ranskasta, Venäjältä, Ukrainasta, Virosta tai Filippiineiltä. Ei ole tullut suurempia valituksia heiltäkään! Eihän meistä kukaan varmasti rakasta virastoissa jonottelua, todistusten haalimisia, papereiden pyörittelyä tai päätösten odottelua. Se kuitenkin kuuluu kuvioon ja asioilla on taipumus ratketa.

        Ruotsin osalta täytyy todeta, että olen itsekin huomannut, että jotkut asiat sujuvat siellä tosi kivasti. Kerran jäi kyllä postipaketti saamatta, kun minulla ei ollut passia mukana pakettia hakiessa, eikä suomalainen EU-ajokortti kelvannut. Asia kiukutti ja ruotsalaiset ystäväni kimmastuivat asiasta vielä minuakin rajummin. Loppujen lopuksi olen kuitenkin tyytyväinen, että eurooppalaisissa maissa noudatetaan erilaisia sääntöjä ja proseduureja, koska niiden taustalla on yleensä ihan järkeviä syitä.

        Pistin merkille, että Ruotsin Migrationsverket on toukokuussa 2014 poistanut EU-maista tulevilta maahanmuuttajilta velvollisuuden ilmoittaa maahanmuutostaan Ruotsin Migrationsverketille. En ole aivan varma, täytyykö heidän kuitenkin edelleen ilmoittaa asiasta jonnekin sellaiseen tahoon, joka seuraa maahanmuuttoa (siis ei esim. posti). En oikein ymmärrä, millaisia syitä tämän päätöksen taustalla on ollut. Toivon kovasti, ettei syynä olisi ollut Migrationsverketin resurssipula tai jokin muu vastaava syy. Minusta nimittäin maahanmuuton seuranta on tärkeää ja yhteiskunnan toimivuus edellyttää myös sen kontrollointia - silloinkin kun on kyse vapaan liikkuvuuden EU-kansalaisista. Suomen maahanmuuttoviraston sivuilla on hyvät tilastot ja niistä käy ilmi, ettei Suomi ole ottanut vastaan kaikkia maahan pyrkineitä EU-kansalaisia. Syy Suomeen muuttamisen estämiseen ei tilastoista käy ilmi, mutta itse ounastelen, että ainakin aiemmin langetetut maahantulokiellot ovat yksi syy. Niitä langetetaan pääosin rikostaustan vuoksi ja kyllä niitä EU-kansalaisillekin on jouduttu langettamaan jonkin verran.

        Toivonkin Ruotsista Suomeen paluumuuttaville ymmärrystä sen suhteen, että vaikka byrokratiaa tuntuisi olevan enemmän kuin Ruotsissa tai se tuntuisi toimivan hitaammin, se on olemassa ensisijaisesti suomalaisen yhteiskunnan toimivuuden turvaamiseksi.


    • Anonyymi

      Ei ole ollut mitään vaikeuksia virastojen tai muittenkaan kanssa kun muutin 30 vuotta asuttuani Ruotsissa.
      Hyvin viihtynyt Suomessa, oma kieli hyvä mieli.
      En ymmärrä miten joillakin on voinut olla niin vaikeaa sopeutua ja hoitaa asioitaan.
      Itselläni ei ollut mitään vaikeuksia vaikka en ottanut mistään selvää ennen muuttoa, hommasin vain asunnon valmiiksi ja sillä selvä.
      Kela ym.muut asiat hoitua hyvin ja nopsaan.

      • Anonyymi

        Minäkin tiedän useita, jotka ovat muuttaneet Ruotsista Suomeen ilman etukäteen tehtyjä selvittelyitä tai valmisteluita. Hyvin hekin ovat kotiutuneet ja Suomessa viihtyneet.

        Suosittelen kuitenkin Suomeen paluumuuttavia valmistelemaan paluumuuttoa etukäteen. Etenkin jos mukana muuttaa lapsia tai nuoria, etukäteen tehdyt valmistelut helpottavat yleensä uuteen arkeen siirtymistä. Jokaisen tilanne on kuitenkin erilainen, joten yleispäteviä ohjeita on mahdoton antaa.


    • Anonyymi

      Hei,

      Näitä oli mukava lukea. Muutin Ruotsiin v.2013 päälle kolmikymppisenä. Täällä vaan en koskaan ole tuntenut oloani kotoisaksi, vaikka miten olen yrittänyt. Tunnen olevani vain vierailulla jos niin voi sanoa. Muutin siis miehen takia, hänen asuntoon ja elämään, siltä ainakin vieläkin tuntuu yli 6 vuoden jälkeen. Suomeen jäi läheiset, vakituinen työ jne. Rakkaus kun tuli täysin yllättäen elämään. Nyt olen pitkän kipuilun jälkeen saanut miehen suostumaan muuttoon Suomeen, toiveissa päästä lähtemään vuonna 2021. Täytyy ensin valmistella, säästää rahaa ja myöskin haluan antaa miehelle aikaa sopeutua tulevaan muutokseen, sekä hänen äidilleen. Mutta sitä olen tosiaan miettinyt että onkohan se millaista suhtautuminen mieheen ja miten työllistyy kun kielitaito on vielä vain ruotsi ja sujuva englanti. Positiivinen kuitenkin yritän olla ja onnellinen siitä että vihdoin päästään kotiin, uskon kuitenkin että mies sopeutuu, tosin täällä Etelä-Ruotsissa kun asutaan niin voi olla aikamoinen sopeutuminen Suomen kylmiin keleihin talvella, muutetaan kuitenkin sen verran pohjoiseen ettei ihan Eteläisessä Suomessa olla. Oli mukava lukea näitä tekstejä ja antaa uskoa että kyllä ne asiat järjestyy. Hyvää tulevaa vuotta 2020 kaikille.

      • Anonyymi

        Moikka!

        Suomessa työtilanne on nyt hyvä ja sen ennustetaan pysyvän hyvänä lähivuosina mm. eläköitymisten vuoksi. Suomen taloudessa on myös useampia positiivisia merkkejä, vaikkei tämä mikään jättimäinen talousalue olekaan. Sikäli olisin siis luottavainen, että työtä löytyy.

        Et maininnut, minne päin olisitte muuttamassa tai minkä alan työtä miehesi olisi etsimässä. Puhuit pohjoisesta, mutta se on aika laaja käsite - varsinkin täältä Suomen etelärannikolla katsottuna :) Lapin alue kuuluu Suomen hankalimpiin työvoimapulan alueisiin. Sillä työskentelee myös runsaasti maahanmuuttajia sekä ulkomaalaisia kausityöntekijöitä etenkin talvikaudella. Lapissa matkailu on alueen tärkeimpiä juttuja, mutta onhan siellä monenlaista muutakin työtä ja kun asukkaiden määrä mm. matkailualan työpaikkojen myötä on kasvanut, niin Lappiin on muodostunut pulaa mm. lastentarhanopettajista, sairaanhoitajista ja monista muistakin työntekijöistä, joiden työ ei liity matkailuun. Etenkin läntisessä Lapissa on myös ruotsinkielistä elämää. Pohjoisista alueista myös Oulun läänissä, Kainuussa, Pohjois-Karjalassa ja Pohjois-Savossa on pulaa työvoimasta. Sinun ehkä kannattaisi selata tämän keskustelufoorumin toista ketjua, jonka otsikko on "Työpaikkojen puskaradio". Samoin kannattaisi katsoa ammattibarometri.fi -nettisivustoa, niin näkisit teitä kiinnostavan alueen työllisyystietoja myös yksittäisten ammattialojen osalta.

        Suomessa voi työllistyä ruotsinkielisenä (vaikkei osaisi englantia) ja englanninkielisenä (vaikkei osaisi ruotsia). Jos osaa kumpaakin kieltä, se luonnollisesti helpottaa työllistymistä. Jokaisen työnhakijan tilanne on kuitenkin kun erilainen ja asuinpaikalla, koulutuksella, työkokemuksesta ja omalla asenteella on paljon merkitystä. Siksi on hankala ottaa tarkemmin kantaa, löytyisikö miehellesi töitä helposti vai kestäisikö työn etsiminen pidempään.

        Kylmä ilmasto ja etenkin kaamosajan pimeys ovat haasteita monille maahanmuuttajille. Tästä asiasta puhutaan monissa paluu- ja maahanmuuttajien omissa nettikeskusteluissa (mm. Facebook). Asiaa on käsitelty myös lehdissä, joten googlaamalla voi löytää vinkkejä aiheeseen. Googlaamalla löydät myös monien Suomeen eri puolilta maailmaa muuttaneiden ihmisten haastatteluita. Niistäkin voit saada vinkkejä omaa paluumuuttoa ja varsinkin miehen muuttoa helpottamaan.

        Sinun tilanteessa liittyisin Facebookissa sopiviin ryhmiin, koska niissä liikkuu hirveän paljon sellaista tietoa, jota ei oikein muualta saa. Esimerkiksi on sellainen ryhmä kuin "Paluumuuttajat" (niitä on kaksi, toinen ulkomailta Suomeen muuttaneille tai muuttoa suunnitteleville) ja "Between Jobs Paluumuuttajat". Jälkimmäisen ryhmän nimi ei välttämättä mennyt ihan oikein. Lisäksi on ryhmiä Suomessa asuville maahanmuuttajille (tyyliin Immigrants in Finland), jotka ovat yleensä englanninkielisiä. Eri alueilla ja paikkakunnilla kunnon omia ryhmiä, joissa puhutaan sen alueen asioista. Ruotsinkielisiäkin ryhmiä on. En tiedä, on Ruotsista Suomeen muuttaneille joku ryhmä. #FINNPAUSEN-projektin Kai Latvalehdolla on varmasti ns. sisäpiiritietoa Ruotsista Suomeen muuttaneiden osalta ja häneen voi ottaa yhteyttä. Jos kiinnostaa, katso finnpausen.fi -sivut netistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moikka!

        Suomessa työtilanne on nyt hyvä ja sen ennustetaan pysyvän hyvänä lähivuosina mm. eläköitymisten vuoksi. Suomen taloudessa on myös useampia positiivisia merkkejä, vaikkei tämä mikään jättimäinen talousalue olekaan. Sikäli olisin siis luottavainen, että työtä löytyy.

        Et maininnut, minne päin olisitte muuttamassa tai minkä alan työtä miehesi olisi etsimässä. Puhuit pohjoisesta, mutta se on aika laaja käsite - varsinkin täältä Suomen etelärannikolla katsottuna :) Lapin alue kuuluu Suomen hankalimpiin työvoimapulan alueisiin. Sillä työskentelee myös runsaasti maahanmuuttajia sekä ulkomaalaisia kausityöntekijöitä etenkin talvikaudella. Lapissa matkailu on alueen tärkeimpiä juttuja, mutta onhan siellä monenlaista muutakin työtä ja kun asukkaiden määrä mm. matkailualan työpaikkojen myötä on kasvanut, niin Lappiin on muodostunut pulaa mm. lastentarhanopettajista, sairaanhoitajista ja monista muistakin työntekijöistä, joiden työ ei liity matkailuun. Etenkin läntisessä Lapissa on myös ruotsinkielistä elämää. Pohjoisista alueista myös Oulun läänissä, Kainuussa, Pohjois-Karjalassa ja Pohjois-Savossa on pulaa työvoimasta. Sinun ehkä kannattaisi selata tämän keskustelufoorumin toista ketjua, jonka otsikko on "Työpaikkojen puskaradio". Samoin kannattaisi katsoa ammattibarometri.fi -nettisivustoa, niin näkisit teitä kiinnostavan alueen työllisyystietoja myös yksittäisten ammattialojen osalta.

        Suomessa voi työllistyä ruotsinkielisenä (vaikkei osaisi englantia) ja englanninkielisenä (vaikkei osaisi ruotsia). Jos osaa kumpaakin kieltä, se luonnollisesti helpottaa työllistymistä. Jokaisen työnhakijan tilanne on kuitenkin kun erilainen ja asuinpaikalla, koulutuksella, työkokemuksesta ja omalla asenteella on paljon merkitystä. Siksi on hankala ottaa tarkemmin kantaa, löytyisikö miehellesi töitä helposti vai kestäisikö työn etsiminen pidempään.

        Kylmä ilmasto ja etenkin kaamosajan pimeys ovat haasteita monille maahanmuuttajille. Tästä asiasta puhutaan monissa paluu- ja maahanmuuttajien omissa nettikeskusteluissa (mm. Facebook). Asiaa on käsitelty myös lehdissä, joten googlaamalla voi löytää vinkkejä aiheeseen. Googlaamalla löydät myös monien Suomeen eri puolilta maailmaa muuttaneiden ihmisten haastatteluita. Niistäkin voit saada vinkkejä omaa paluumuuttoa ja varsinkin miehen muuttoa helpottamaan.

        Sinun tilanteessa liittyisin Facebookissa sopiviin ryhmiin, koska niissä liikkuu hirveän paljon sellaista tietoa, jota ei oikein muualta saa. Esimerkiksi on sellainen ryhmä kuin "Paluumuuttajat" (niitä on kaksi, toinen ulkomailta Suomeen muuttaneille tai muuttoa suunnitteleville) ja "Between Jobs Paluumuuttajat". Jälkimmäisen ryhmän nimi ei välttämättä mennyt ihan oikein. Lisäksi on ryhmiä Suomessa asuville maahanmuuttajille (tyyliin Immigrants in Finland), jotka ovat yleensä englanninkielisiä. Eri alueilla ja paikkakunnilla kunnon omia ryhmiä, joissa puhutaan sen alueen asioista. Ruotsinkielisiäkin ryhmiä on. En tiedä, on Ruotsista Suomeen muuttaneille joku ryhmä. #FINNPAUSEN-projektin Kai Latvalehdolla on varmasti ns. sisäpiiritietoa Ruotsista Suomeen muuttaneiden osalta ja häneen voi ottaa yhteyttä. Jos kiinnostaa, katso finnpausen.fi -sivut netistä.

        Hei!

        Kiitos todella hyvästä vastauksesta. Sain kiitettävästi tietoa ja aion liittyä näihin ryhmiin Facebookissa mitä suosittelit. Laitan muistiin nämä vinkit. Erittäin paljon sinulle kiitoksia ja siis olemme muuttamassa Keski-Pohjanmaalle, täältä Etelä-Ruotsista katsottuna se on pohjoinen. :) Heh, ei kenties ihan siis Lappia ole vielä, mutta ei kauas heitä.

        Hyvää tulevaa vuotta sinulle ja vielä kerran kiitos. :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei!

        Kiitos todella hyvästä vastauksesta. Sain kiitettävästi tietoa ja aion liittyä näihin ryhmiin Facebookissa mitä suosittelit. Laitan muistiin nämä vinkit. Erittäin paljon sinulle kiitoksia ja siis olemme muuttamassa Keski-Pohjanmaalle, täältä Etelä-Ruotsista katsottuna se on pohjoinen. :) Heh, ei kenties ihan siis Lappia ole vielä, mutta ei kauas heitä.

        Hyvää tulevaa vuotta sinulle ja vielä kerran kiitos. :)

        Ok, onhan Keski-Pohjanmaa tosiaan eteläisestä Ruotsista katsottuna aika pohjoisessa :-)

        Kannattaa katsoa alueen työllisyystilannetta ammattibarometrista, jonne aina ajoittain päivitetään tilanne. Olisin myös yhteydessä Kai Latvalehtoon, joka jakaa mielellään tietojaan ja neuvoo eteenpäin tarvittaessa. Myös alueen TE-keskukseen voi soittaa ns. yleistietoa kysyen esimerkiksi, millaisena he näkisivät suomen kieltä osaamattoman työllistymismahdollisuudet jollain tietyllä alueella.

        Tänään oli Hesarissa juttu ruotsalaisesta miehestä, joka on kolmisen viikkoa sitten muuttanut eteläisestä Ruotsista Vantaalle rakkauden perässä. Hänen suomalainen avovaimo Mariella oli laittanut Vantaan puskaradio -ryhmään (Facebook) ilmoituksen, missä etsitään kyseiselle Per-miehelleen autoista kiinnostunutta "äijäseuraa" :-D Kyseinen mies siis harrastaa aitoja vähän enemmänkin ja etsii samalla myös tallipaikkaa harrasteautolleen, joka on vielä Ruotsissa talvisäilytyksessä. Jos kiinnostunut, niin yritä etsiä käsiisi Helsingin Sanomien juttu (HS 8.1.2020, HS-Vantaa osio). Juttu oli uutisoitu näin: Mariella Petsalo etsii Ruotsista muuttaneelle miehelleen ”äijäseuraa” Vantaalta, koska ”muuten hänellä hajoaa pää”

        Tuo on nykyään aika tavallista, että jotain asiaa (ystävä, työpaikka, harrastus, kadonnut esine tms.) etsitään sosiaalisen median keinoin ja kuulemma se on monesti tehokas keino.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      2891
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2051
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2024
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1835
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1211
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe