Voisiko joku jolla on leukemia,tulkita....

tanja.helena

Olen 23vuotias nainen ja pelkään pahinta:leukemiaa,tai muuta verisairautta.Kaikki lähti siitä kun huomasin että valkosoluni ovat olleet jo 3:tta vuotta koholla,vähän aikaa sit ne oli:16.1 ja nyt ne oli:13.7.Lisäksi tromposyytit ovat TAAS koholla:427. ja nää muut on tai jotku ainaki solujuttuja:B-Neut7.8,B-Ly:4.9,B-Monos:0.9,L-Eos:1%,B-La:27.Kaikki nämä olivat koholla,isossa verenkuvassa!!;( Voisiko joku valaista enemmän,lääkäri soittaa näistä vasta huomenna,olen korvushoidossa,niin siten sain tulokset etukäteen.

24

30143

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • qwert12

      En sairasta leukemiaa, mutta opiskelijana tiedän jonkni verran labroista.

      Eli oletan, että sinulla oli PVK:ssa leukkarit 13.7 (3.4-8.2 naisten viitearvot) eli aika paljon koholla. Koska leukosyytit olivat koholla, tehtiin sinulle täydellinen verenkuva, eli leukosyyttien erittelylaskenta, jossa sinulla oli:

      B-Neut 7.8 (viitearvot 2.0-7.0) - koholla.
      B-Ly 4.9 (viitearvot 1.0-3.0) - koholla.
      B-Monos 0.9 (viitearvot 0.15-0.75) - koholla.
      L-Eos 1.0 (viitearvot 0.0-0.5) - koholla.

      ja lasko eli B-Lab 27 (viitearvo alle 20, alle 50v. naisilla) - koholla.

      Mitä leukemioihin tulee niin lymfosytoosia (B-Ly on koholla) esiintyy kroonisessa lymfaattisessa leukemiassa. Mutta myös monissa virussairauksissa. Monosytoosia (B-Monos koholla) esiintyy mm. monosyyttileukemiassa.

      Mutta lääkäri varmaan kertoo sinulle lisää huomenna. Onko sinulla mitään oireita, jotka viittaisivat leukemiaan, miksei kukaan ole puuttunut korkeisiin arvoihin aiemmin?

      • ole ......

        ne sinun arvosi. ja syy voi olla muissakin sairauksissa kuin leukemiassa. esim.reuma,allergia,astma,kilpirauhassairaudet ym.... itselläni ollut myös reilun vuoden verran leukosyytit koholla ja erittelylaskennassa oli muistaakseni B-lymfosyytit hieman koholla. Ja nuo arvothan ovat aina "viitearvoja" se ei tarkoita sitä että jokainen ihminen mahtuu viitearvojen sisään. toki on hyvä tutkia että mistä lievä leukosytoosisi johtuu,mutta kehoitan silti olemaan positiivin mielin, todennäköisesti se syy löytyy jostain muualta kuin leukemiasta.tsemppiä sinulle!


      • Myös jotain tietävä
        ole ...... kirjoitti:

        ne sinun arvosi. ja syy voi olla muissakin sairauksissa kuin leukemiassa. esim.reuma,allergia,astma,kilpirauhassairaudet ym.... itselläni ollut myös reilun vuoden verran leukosyytit koholla ja erittelylaskennassa oli muistaakseni B-lymfosyytit hieman koholla. Ja nuo arvothan ovat aina "viitearvoja" se ei tarkoita sitä että jokainen ihminen mahtuu viitearvojen sisään. toki on hyvä tutkia että mistä lievä leukosytoosisi johtuu,mutta kehoitan silti olemaan positiivin mielin, todennäköisesti se syy löytyy jostain muualta kuin leukemiasta.tsemppiä sinulle!

        Tosiasiassa arvot ovat yli viiterajojen, ja edellä vastannut tuskin pystyy tai saa diagnosoida, saati vähätellä ilman asianomaista pätevyyttä.


      • tanja.helena
        Myös jotain tietävä kirjoitti:

        Tosiasiassa arvot ovat yli viiterajojen, ja edellä vastannut tuskin pystyy tai saa diagnosoida, saati vähätellä ilman asianomaista pätevyyttä.

        Kiitos kun vastasit hänelle,joka vähätteli yms..!!En voi sietää että vähätellään tai diagnosoidaan tollain.!Tänään lääkäri soittaa klo:14.Sit selviää enemmän,ilmoitan täälläkin mitä lääkäri sanoi.


      • tanja.helena

        Niin siksi kukaan ei ole puuttunut korkeisiin arvoihin vaikka olen niistä lääkärille maininnut,kun on vaan vähätelty:(!! Enkä enään vähättelyä siedä!Oireita on selkä ja jalka kivut,selittämätön väsymy/uupumus,jonka vuoksi olen käynyt lääkärissä,mutta eipä "osattu"muka sanoa mistä johtuu,eikä otettu ku pieniverenkuva,ja se oli siinä:(


      • Myös jotain tietävä
        tanja.helena kirjoitti:

        Niin siksi kukaan ei ole puuttunut korkeisiin arvoihin vaikka olen niistä lääkärille maininnut,kun on vaan vähätelty:(!! Enkä enään vähättelyä siedä!Oireita on selkä ja jalka kivut,selittämätön väsymy/uupumus,jonka vuoksi olen käynyt lääkärissä,mutta eipä "osattu"muka sanoa mistä johtuu,eikä otettu ku pieniverenkuva,ja se oli siinä:(

        Kirjoittele,tuemme sinua.


      • kamalasti
        tanja.helena kirjoitti:

        Kiitos kun vastasit hänelle,joka vähätteli yms..!!En voi sietää että vähätellään tai diagnosoidaan tollain.!Tänään lääkäri soittaa klo:14.Sit selviää enemmän,ilmoitan täälläkin mitä lääkäri sanoi.

        ei tarkoitukseni ollut vähätellä vaan lohduttaa ja antaa uskoa että leukosytoosi voi johtua myös muista sairauksista. Tarkoitukseni ei todellakaan ollut loukata ketään:( Mutta tänään ilmeisesti saat hieman selvyyttä asiaan lääkäriltäsi.Toivottvasti ei ole mitään vakavaa.


      • tanja.helena
        kamalasti kirjoitti:

        ei tarkoitukseni ollut vähätellä vaan lohduttaa ja antaa uskoa että leukosytoosi voi johtua myös muista sairauksista. Tarkoitukseni ei todellakaan ollut loukata ketään:( Mutta tänään ilmeisesti saat hieman selvyyttä asiaan lääkäriltäsi.Toivottvasti ei ole mitään vakavaa.

        No nyt lääkäri soitti..Hän konsultoi sisätautienlääkäriä,otetaanko näillä tuloksilla luuydin koetta ja soittaa alku viikosta..Jos tulee EI vastaus,niin meen yksityiselle,se on varma.Täällä raahessa ei oteta tosissaan,enneku on tosi huonossa kunnossa:( Mut katsellaan ensviikon alussa.


      • Myös jotain tietävä
        tanja.helena kirjoitti:

        No nyt lääkäri soitti..Hän konsultoi sisätautienlääkäriä,otetaanko näillä tuloksilla luuydin koetta ja soittaa alku viikosta..Jos tulee EI vastaus,niin meen yksityiselle,se on varma.Täällä raahessa ei oteta tosissaan,enneku on tosi huonossa kunnossa:( Mut katsellaan ensviikon alussa.

        Toivottavasti pääset jatkotutkimuksiin/hoitoon. Itsekin hain lähetteen erikoissairaanhoitoon yksityiseltä sisätautilääkäriltä.
        Toivotaan parasta.


      • ettei ole leukemiaa
        tanja.helena kirjoitti:

        Niin siksi kukaan ei ole puuttunut korkeisiin arvoihin vaikka olen niistä lääkärille maininnut,kun on vaan vähätelty:(!! Enkä enään vähättelyä siedä!Oireita on selkä ja jalka kivut,selittämätön väsymy/uupumus,jonka vuoksi olen käynyt lääkärissä,mutta eipä "osattu"muka sanoa mistä johtuu,eikä otettu ku pieniverenkuva,ja se oli siinä:(

        jotta välttyisit hoidoilta ja saisit jatkaa normaalia elämää, noiden veriarvojen perusteella (kun en ole lääkäri) en voi sanoa mitään, mutta entisenä (toivottavasti) leukemiapotilaana toivon, että säästyt hoidoilta.


      • Anonyymi
        tanja.helena kirjoitti:

        Niin siksi kukaan ei ole puuttunut korkeisiin arvoihin vaikka olen niistä lääkärille maininnut,kun on vaan vähätelty:(!! Enkä enään vähättelyä siedä!Oireita on selkä ja jalka kivut,selittämätön väsymy/uupumus,jonka vuoksi olen käynyt lääkärissä,mutta eipä "osattu"muka sanoa mistä johtuu,eikä otettu ku pieniverenkuva,ja se oli siinä:(

        Leukemia aiheuttaa sietämätöntä väsymystä koska velkosolut täyttävät veren eikä punasoluille ole tarpeeksi tilaa kuljettaa ravinteita. Leukemia on jotenkin valkosolujen tuhoutumattomuus tauti niissä se vika on epäkurantteja jää vereen kiertoon paljon estäen energian kulun.


    • ***

      Minulla nuo arvot myös noin hiukka yli viiterajojen, otettiin luuydin näyte, myelooma oli tulos. Harvinainen syöpä, mutta tänään hoidettavissa.

      • tanja.helena

        Itselläni on voimakas tunne,että kaikki ei ole kohdallaan,toivon että lääkäri joka aiko konsultoida sisätautien lääkäriä,tarviiko näillä tuloksilla ottaa luuydin koetta,ei vähättelis asiaa,ja kertoisi että minä itsekkin haluaisin sen kokeen,ettei tarvitsisi mennä yksityiselle semmosen asian takia,minkä niitten pitäisi hoitaa.!Täällä kun pitää olla tosi huonossa kunnossa enneku aletaan tutkia,ja sit ihmetellään miksei ole aikasemmin puututtu asiaa.:( Mutta todellakin voimia teille sairastuneille!!!Vahva tunne että liityn kohta joukkoonne..


      • Myös jotain tietävä
        tanja.helena kirjoitti:

        Itselläni on voimakas tunne,että kaikki ei ole kohdallaan,toivon että lääkäri joka aiko konsultoida sisätautien lääkäriä,tarviiko näillä tuloksilla ottaa luuydin koetta,ei vähättelis asiaa,ja kertoisi että minä itsekkin haluaisin sen kokeen,ettei tarvitsisi mennä yksityiselle semmosen asian takia,minkä niitten pitäisi hoitaa.!Täällä kun pitää olla tosi huonossa kunnossa enneku aletaan tutkia,ja sit ihmetellään miksei ole aikasemmin puututtu asiaa.:( Mutta todellakin voimia teille sairastuneille!!!Vahva tunne että liityn kohta joukkoonne..

        Toivon, että luuydinnäyte otetaan,nykyään kun resursseja karsitaan, pitää olla todella vakavasti sairas, että pääsee jatkohoitoon julkiselta.(sinä olet)
        Meitä hematologista syöpää sairastavia tai vielä diagnoosi vahvistamatta, on vähemmistö näillä kahdella palstalla.
        Vertaistukea olen itse valmis antamaan ja toivon jokaiselle veritaudin kanssa elävälle paljon voimia.


    • sairastavan omainen

      Äitini sai diagnoosin vähän harvinaisempaan verisyöpään alkuvuodesta. Sitä edelsi syksy, jolloin äitini tiesi, että jokin vialla. Terveyskeskuksessa häntä ei otettu todesta, vaikka arvot täysin pielessä. Myönsivät, että esim. juuri nuo leukosyytit koholla ja paha anemia, mutta määräsivät vain rautatabletteja ja sanoivat, että seurataan tilannetta.

      Onni onnettomuudessa, että äitini tuttavapiirissä oli syöpälääkäreitä parikin kappaletta, jotka hankkivat aktiivisuudellaan ajan Meilahteen kunnon tutkimuksiin. Tuolloin ajattelin, että tuskin sieltä mitään kovin vakavaa voi löytyä, jos kerran terveyskeskuslääkäri suhtautui noin välinpitämättömästi. Järkytys oli suuri, kun Meilahdessa otetut testit antoivat epäillä myeloomaa, eräänlaista luuydinsyöpää, jota ei pystytä parantamaan. Lopullisessa diagnoosissa meni vielä lähes kuukausi, ja tässä vaiheessa mielestäni vasta otettiin tuo luuydinkoe.

      Eli yleensä ilmeisesti tehdään muita kokeita, joista voi jo aika pitkälle tehdä alustavia johtopäätöksiä onko joku hullusti.Yleensä sitä ennen lääkäri kyllä kertoo jo epäilyistä, eli siinä vaiheessa kun luuydinkokeeseen mennään, niin tietää ainakin jo sairauden, jota epäillään. Näin minun mielestäni, varma en voi olla.

      Mutta äitini esimerkki osoitti, että valitettavan usein tutkimuksiin pääsy on omasta aktiivisuudesta kiinni! Jos äitini tuttavat eivät olisi vaatineet asian tutkimista, äidin myeloomaa ei olisi havaittu aikaisessa vaiheessa. Ja Suomessahan ajatellaan yhä, että aikaisen vaiheen myeloomaa pelkästään seurataan, ei heti hoideta. Maailman parhaimpiin alan lääkäreihin lukeutuva jenkkispesialisti kuitenkin tutki tarkkaan äitini tapauksen, ja vasta hänen lausuntonsa jälkeen HYKS:ssä suostuttiin aloittamaan hoidot. Jenkeissä kun näitä tapauksia on enemmän ja alan tutkimus & hoito pidemmällä. Siellä uskotaaan, että hoito olisi hyvä aloittaa jo siinä vaiheessa kun sairaus ei edennyt pitkälle.

      Mutta alkuperäiselle sanoisin, että ennen kuin diagnoosi on, ei kannata murehtia. Kuten joku totesikin, arvot voivat olla koholla monesta muustakin syystä kuin leukemiasta.

      Ja jos leukemiaksi osoittautuu, niin sinulla jos kellä on siitä hyvät mahikset toipua, sillä olet noin nuori. Käsittääkseni esim. non-hodginsin lymfooma, joka usein saattaa olla jo nuorellakin ihmisellä, on hyvin parannettavissa. Muistanette esim. Saku Koivun tapauksen. Tämä äitini sairaus taitaa olla niitä ainoita verisyöpiä, joita ei voi täysin parantaa, ja se on todella harvinainen alle 60-vuotiailla. Ja siltikin, äitini parantumatonta syöpääkin voidaan hoitaa, pitää kurissa ikään kuin kroonisena sairautena. Välillä on rankkojakin hoitoja, ja sitten taas pitkiä jaksoja ilman syöpää.

      Syöpä tai leukemia on sanana pelottava johtuen siitä, että aikoja sitten lääketiede ei ollut tarpeeksi kehittynyt sitä nujertamaan, mutta oikeasti kyse on vaan yhdesä sairaudesta muiden ohella, ja siitä voi parantua. Esim. sydänsairaudet voivat olla yhtä vakavia, mutta harvemmin kukaan odottaa pelolla sairastuvansa sydänvikaan. Ja joka neljäs suomalainen sairastuu jossain vaiheessa syöpään. Jos syöpä oikeasti olisi kuolemantuomio, niin Suomi olisi kyllä jo tyhjentynyt. Jos syöpä ei ole omalle kohdalle sattunut, niin sitten vähintäänkin sitä on perhepiirissä, työpaikalla jne. Asiaa ei vain ajattele, ennen kuin on omakohtaisesti asian kohdannut. Minunkin työpaikallani jäi juuri nuori nainen, kaksi pientä lasta, rintasyövän hoitojen vuoksi sairaslomalle. Mutta kyseessä on toivottavasti ja näillä näkyminen vain kuukausi. Sitten saamme taas tämän aurinkoisen ihmisen takaisin työpaikalle. Eli ei pelätä syöpää vaan yritetään suhtautua siihen rauhallisesti. Paska sairaus, mutta niin moni sen nujertaa.

      Äitini on hyvin kestänyt lääkehoidot ja nyt ensimmäiset sytostaatit. Tänään sanoi puhelimessa, että tukka oli lähtenyt. Mutta kuitenkin jaksoi laskea leikkiä siitä. Ja tukkakin on jo kuukaudessa tyylikäs "Suvi-Anne Siimes" -malli, joten ei sitäkään tässä surra.Pääasia, että hoidot etenevät.

      Kun kuulin ensin sairaudesta, mietin, että miten tässä voidaan elää ja iloita mistään. Nyt mietin, miten ihmeellistä on, että pienistäkin edistysaskeleista on iloinen ja onnellinen monta päivää. Kuten äitini sytostaattikuurin onnistumisesta ja siitä, että hän pääsi kotiin ja toipui hyvin.

      Ei ole tarkoitus sanoa alkuperäiselle, että se nyt on varmasti syöpää. En osaa sanoa yhtään suuntaan tai toiseen, koska en ole asintuntija. Ehkä kohdistinkin ajatukseni niille, joilla jo diagnoosi on ja joita asia pelottaa. Tai toisaalta heidän omaisilleen. Tsemppiä.

      • tanja.helena

        Pahinta tässä vaiheessa on elää epätietoisuudessa.Lääkäri aikoi ensiviikon alussa soittaa otetaanko luuydi koetta vai ei,ja jos sieltä tulee ei vastaus,varaan uuden ajan ja sanon että olen jo niin hounossa kunnossa että nyt on jo pakko tutkia asia,koska minulle suunnitellaan kuntouttavaa työtä,miten pystyn töissä käymään,jos en jaksa edes sänkyä petata...Tässä välissä kun lääkärillä kävin iski yhtäkkiä älytön väsymys/uupumus..:( Haluan tietää mikä minua vaivaa,en vielä kuitenkaan osaa ajatella että oisi leukemia tai joku muu verisairaus,mutta jos on otan sen ekaksi luultavasti raskaasti ja siitä toivuttuani olen optisin mielin.Mutta täytyy sanoa että äidilläsi on asenne kohdallaan,tsemppiä paljon!!!!:)


    • OnSamaTauti

      Täällä todettu sama ilmiö. Tutkimuksia kunnallisella puolella venytetään ja viivytetään. Kyllä tuossa tarvittaisiin rivakammat menettelyt. Tämä johtunee siitä, että siellä monessa paikassa koetetaan säästää rahaa. Itse kävin 5-6 lääkärillä ennen kuin ottivat verenkuvan, josta näkyi, että kysymyksessä on verisyöpä, minulla se oli krooninen lymfaattinen leukemia. Puolen vuoden hoidon jälkeen kaikki veriarvoni ovat nyt viitearvoissa. Esim. Hb oli 91 - nyt jo 144. kaikki arvot ovat nyt viitearvoissa. Koska on kerrottu, että tämä tauti ei kokonaan parane, niin ihmettelen missä se sitten nyt esiintyy, kun veriarvot ovat normaalit. On olokin suunnilleen normaali, ehkä väsyn tavallista herkemmin, ja iho-oireita on, mutta ne voivat olla luonnostaan muista sysistä johtuvia. Kyllä leukemiaan on nykyään hyviä lääkkeitä ja hoitoja, kunhan niihin vain pääsee. Eri paikkakunnilla tilanne vaihtelee. Rahamiehet voivat mennä yksityiselle puolelle - kun rahaa on - ovet aukeavat heti. Itse kannattaa olla hyvin aktiivinen tässä terveydenhoidon viidakossa, jossa tosiaan tarvittaisiin korjauksia. Ne merkitsevät määrärahojen lisäämistä - ei vähentämistä, kuten pääministeri uskoo. SoTe merkitsee menojen lisäämistä ja se on aivan oikein. Tässä kyseisessä tapauksessa varmaa tietoa ei ole, mutta kannattaa olla aktiivinen asian selvittämisessä. Leukemiaan on hyviä hoitoja - lääkkeet ovat kyllä kalliita - mutta ainakin kunnallisella puolella lääkkeet ovat ilmaisia, ja hoito ei maksa kovin paljon. Syövän hoito edistyy koko ajan nopeasti.

      • Näin898

        Mulla sama tauti muttei hoideta.


      • Anonyymi

        Oletko vielä täällä linjoilla? Olisin halukas juttelemaan. Minulla sama kuin tuo sinun lähtötilanne. Millaiset veriarvot olivat? Oliko muita oireita? Oliko pahat lääkkeet? Miten voit nykyisin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko vielä täällä linjoilla? Olisin halukas juttelemaan. Minulla sama kuin tuo sinun lähtötilanne. Millaiset veriarvot olivat? Oliko muita oireita? Oliko pahat lääkkeet? Miten voit nykyisin?

        Viesti tarkoitettu OnSamaTauti nimimerkille


    • apuasaanut

      Täältä voi löytyä apua etsi netistä Kohde Karpaloprojekti.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Hieno vastaus yli 13 vuotta vanhaan postaukseen. Käyt varmaan raapustelemassa luolapiirroksiinkin vastauksia? Lisää natriumvetykarbonaattia vaan koneeseen kaikille nii päästään syövistä eroon, vai mitä?


    • Anonyymi

      Hei- Minulla todettiin kroonunen lymfaattinen leukemia 9 0-luvun lopussa. kutsuttiin koepalan ottoon. sitten lääkäri kertoi että kyseessä on kll.). eli joka kolmas kuukausi verikokeisiin. Muuta ei lääkäri kertonut. internetistä sitten löytyi tietoa, lääkkeitä ei ole(silloin).. voi pysyä oireettomana tai kuolema jonkun kuukauden kuluttua?
      Pysyi oireettomana viime helmikuuhun, ihmettelin kun en jaksanut kävellä kuin lyhyitä matkoja hengästymättä. Olin Espanjassa, kuten aina talvet, Suomeen tultuani soittelin sukulaiselleni ja hän kertoi olevansa hoidossa. hakeutui tutkimuksiin kun ei tahtonut jaksaa mitään kun hengästyi. todettiin kll ja nyt on jo lääkkeitä.
      minä sitten omalla terveysasemalla kävin labrassa. väsymyksen syy voi olla vaikka mikä, sanottiin, menen vielä keuhkokuvaan ja spirometriin sain juuri labrat ja
      B-leuk, B-ly, B-monos, B-neut viitearvojen yläpuolella
      Minulta ei ole isoa verenkuvaa otettu vuoden 2015 jälkeen. Ellei sukulaiseni olisi kertonut väsymyksestään en olisi isoa verenkuvaa vaatinut.
      mieluummin vaikka rautatabletteja mutta kun Hb on 137 niin turha syödä
      odottelen nyt että lääkäri katsoo tulokset ja käyn odottavissa kokeissa.
      ehkä heinäkuun lopussa jotain tiedän. mutta hieno juttu että nyt on kolmea eri lääkettä jolla tauti "paranee".
      tsemppiä sinulle

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      117
      2625
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      255
      1148
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      86
      1094
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1054
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      930
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      923
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      896
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      832
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      799
    Aihe