Syyshortensian leikkaus

Sanroosa

Pihassamme on edellisen asukkaan istuttamat nyt jo 18 vuotta vanhat kaksi metriset syyshortensiat. Mitä ilmeisemmin niitä ei ole koskaan aiemmin leikattu. Puut ovat harvaoksaiset ja pahasti kallistuneet etelään päin mutta tekevät valtavasti suuria, painavia kukintoja, että tuulisella ja sateisella säällä oksat katkeilevat. Kahden vuoden aikana puihin ei ole ilmestynyt yhtään uutta versoa, joten (onko kenelläkään kokemusta) kuinka kävisi jos katkaisisin läheltä maanpintaa puut poikki?
Vai olisiko järkevämpää kaivaa juuret pois ( kuinka isot lienee? ) ja ostaa uudet taimet tilalle?

1

758

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alasleikata

Syyshortensia uusiutuu erittäin huonosti alasleikkauksen jälkeen, useimmiten ei ollenkaan. Sehän ei muodosta juurivesoja lainkaan, ja niiden kasvuun alasleikkauksen onnistuminen perustuu.
      Juurivesoja ilmeisesti tarkoitit "uusilla versoilla". (Syyshortensia kukkii uusilla versoilla, joten niitä pensaasi kaiketi tekevät.)

Jos siis vaihdat pensaat, älä koskaan leikkaa niistä muuta kuin edellisen kesän kasvua (tee se keväällä). Mutta, mitä enemmän leikkaat niitä, sitä suurempia kukkia saat ja sitä herkemmin oksat katkeilevat.

Vähän on siis kaksipiippuinen juttu tuo leikkaus. Tokihan sillä pystyy jonkin verran muotoilemaan pensasta, ne kun aina pyrkivät kallistumaan valoon päin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      281
      2926
    2. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      57
      2326
    3. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Uskonnot ja uskomukset
      348
      2007
    4. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      115
      1733
    5. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
      Maailman menoa
      112
      1681
    6. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      212
      1375
    7. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      66
      1317
    8. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      68
      1253
    9. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      58
      1232
    10. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
      Ikävä
      77
      1181
    Aihe