Pihassamme on edellisen asukkaan istuttamat nyt jo 18 vuotta vanhat kaksi metriset syyshortensiat. Mitä ilmeisemmin niitä ei ole koskaan aiemmin leikattu. Puut ovat harvaoksaiset ja pahasti kallistuneet etelään päin mutta tekevät valtavasti suuria, painavia kukintoja, että tuulisella ja sateisella säällä oksat katkeilevat. Kahden vuoden aikana puihin ei ole ilmestynyt yhtään uutta versoa, joten (onko kenelläkään kokemusta) kuinka kävisi jos katkaisisin läheltä maanpintaa puut poikki?
Vai olisiko järkevämpää kaivaa juuret pois ( kuinka isot lienee? ) ja ostaa uudet taimet tilalle?
Syyshortensian leikkaus
1
758
Vastaukset
- alasleikata
Syyshortensia uusiutuu erittäin huonosti alasleikkauksen jälkeen, useimmiten ei ollenkaan. Sehän ei muodosta juurivesoja lainkaan, ja niiden kasvuun alasleikkauksen onnistuminen perustuu.
Juurivesoja ilmeisesti tarkoitit "uusilla versoilla". (Syyshortensia kukkii uusilla versoilla, joten niitä pensaasi kaiketi tekevät.)
Jos siis vaihdat pensaat, älä koskaan leikkaa niistä muuta kuin edellisen kesän kasvua (tee se keväällä). Mutta, mitä enemmän leikkaat niitä, sitä suurempia kukkia saat ja sitä herkemmin oksat katkeilevat.
Vähän on siis kaksipiippuinen juttu tuo leikkaus. Tokihan sillä pystyy jonkin verran muotoilemaan pensasta, ne kun aina pyrkivät kallistumaan valoon päin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.2812926Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka572326Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3482007- 1151733
Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois1121681Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2121375- 661317
- 681253
- 581232
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl771181