Matteus 4

Pakanain.Huuto

...Hän kierteli kautta koko Galilean ...ja paransi sairastavaisia, monenlaisten tautien ja vaivojen rasittamia ihmisiä mm. kuunvaihdetautisia...

Mikä sairaus on kuunvaihdetautinen?

19

672

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hömötintti

      Olisikohan kuuhulluus? Tai menstruaatiota edeltävä ärtyneisyys naisilla?

      • Pakanain.Huuto

        menstruaatiota kehdaneet sanoa. Naisellahan ei ollut mitään virkaa tuohon aikaan kuin synnyttää lapsia.
        Vois olla tuo kuuhulluus. Taivaalta merkit katsottiin, tavallisella väellä ei ollut kalentereita. Siihen aikaan väki saattoi höpertyä nähtyään ison kuun taivaalla.

        Kuunvaihdesairaus täytyy myös koskea miehiä koska se on präntätty raamattuun ihan erikseen.


    • todé

      - kai.

      • Pakanain.Huuto

        aiheeseen nimittäin menestysteologiaan ja tv evankelistoihin. Jessushan kieltää sen slvästi .

        Matteus 6 " Ja kun rukoilette, älkää rukoilko niinkuin ulkokullatut; sillä he mielellään seisovat ja rukoilevat synagoogissa ja katujen kulmissa, että ihmiset heidät näkisivät. Totisesti minä sanon teille: he ovat saaneet palkkansa. Vaan sinä, kun rukoilet, mene kammioosi ja sulje ovesi ja rukoile Isääsi, joka on salassa; ja sinun Isäsi näkee, maksaa sinulle."


      • kernaali
        Pakanain.Huuto kirjoitti:

        aiheeseen nimittäin menestysteologiaan ja tv evankelistoihin. Jessushan kieltää sen slvästi .

        Matteus 6 " Ja kun rukoilette, älkää rukoilko niinkuin ulkokullatut; sillä he mielellään seisovat ja rukoilevat synagoogissa ja katujen kulmissa, että ihmiset heidät näkisivät. Totisesti minä sanon teille: he ovat saaneet palkkansa. Vaan sinä, kun rukoilet, mene kammioosi ja sulje ovesi ja rukoile Isääsi, joka on salassa; ja sinun Isäsi näkee, maksaa sinulle."

        tästä aiheesta raamatunpaikasta muutaman helluntai/vapaakirkko seurakuntalaisen kanssa,että miksi seurakunnan ja muissakin tilaisuuksissa metelöidään kielillä puhuen eikä kukaan selitä tai ymmärrä mitä he rukoilevat? Eikä siihen ole tullut vastausta.


      • todé
        Pakanain.Huuto kirjoitti:

        aiheeseen nimittäin menestysteologiaan ja tv evankelistoihin. Jessushan kieltää sen slvästi .

        Matteus 6 " Ja kun rukoilette, älkää rukoilko niinkuin ulkokullatut; sillä he mielellään seisovat ja rukoilevat synagoogissa ja katujen kulmissa, että ihmiset heidät näkisivät. Totisesti minä sanon teille: he ovat saaneet palkkansa. Vaan sinä, kun rukoilet, mene kammioosi ja sulje ovesi ja rukoile Isääsi, joka on salassa; ja sinun Isäsi näkee, maksaa sinulle."

        Joo ei.

        Ns, menestysteologia on aika usein jatkumoa nauruherätykselle. Ameriikkalaiset TV -evankelistat ovat melko syvältä, useimmiten. Vaikka heidän puolustuksekseen voisi yrittää sanoa, että ko. tyyli on muutenkin ominaista jenkkiläisille. Samalla tavalla ne muutkin markkinoivat siellä asiaansa.

        Rukoilemisen ei tarvitse kuitenkaan, vaikka tuosta nyt sellaisen kuvan voisi saadakin, tapahtua aina omassa kammiossa. Jeesus vain ottaa tuossa jyrkästi kantaa farisealaiseen tapaan näyttää uskoaan. Ehkäpä asia liittyy nk. menestyssaarnaajien tapaan heilua, kuin "suolavenäläiset".


      • todé
        kernaali kirjoitti:

        tästä aiheesta raamatunpaikasta muutaman helluntai/vapaakirkko seurakuntalaisen kanssa,että miksi seurakunnan ja muissakin tilaisuuksissa metelöidään kielillä puhuen eikä kukaan selitä tai ymmärrä mitä he rukoilevat? Eikä siihen ole tullut vastausta.

        kielilläpuhumista tarvitse "selittää".

        Vihjaat varmasti Paavalin opetusta "... mutta jos ei ole selittäjää, olkoot vaiti."?
        Tuossa on minun ymmärrykseni, ja kokemukseni, mukaan kyse siitä, että se, joka profetoi kielillä, eikä pysty itse "suomentamaan" puhumisiaan, jonottakoon hiljaa "suomentajaa", ja jos sellaista ei ole, olkoon hiljaa.
        Itsekseen voi rukoilla kielillä myös srk rukoustilaisuudessa, kunhan ei mekkaloi aivan mahdottomasti sielläkään. Ei pitäisi olla tahditon, jottei joutuisi suotta "hullun kirjoihin" (1. Kor.14:23)ja saattaisi uskoa Jeesukseen naurunalaiseksi.


      • Pakanain.Huuto
        kernaali kirjoitti:

        tästä aiheesta raamatunpaikasta muutaman helluntai/vapaakirkko seurakuntalaisen kanssa,että miksi seurakunnan ja muissakin tilaisuuksissa metelöidään kielillä puhuen eikä kukaan selitä tai ymmärrä mitä he rukoilevat? Eikä siihen ole tullut vastausta.

        mystillistä touhua ehlä luulevat, että muut ei ymmärrä. Ns. sisäpiirikieli.

        Mutta seurakunnassa ei saa puhua kielillä, jos ei ole tulkkia tulkkaamassa sitä muille kuulijoille.
        Se sanotaan selvästi raamtussa.

        Mutta olenpahan vain nähnyt Pyhän Hengen vuodatuksesta johtuvaa kielillä puhumista, eikä tulkkia näi maillahalmeilla.

        Kyllä monessa uskovassa näkee sen, että he eivät alistu keskustelamaan ei-uskovan kanssa. Toiset ovat jopa niin ylhäisiä uskossaan, että eivät osaa sanoa päivää, kaunis ilma tänään. Mutta kun veli nähdään, niin johan pulina alkaa käymään.


      • todé
        Pakanain.Huuto kirjoitti:

        mystillistä touhua ehlä luulevat, että muut ei ymmärrä. Ns. sisäpiirikieli.

        Mutta seurakunnassa ei saa puhua kielillä, jos ei ole tulkkia tulkkaamassa sitä muille kuulijoille.
        Se sanotaan selvästi raamtussa.

        Mutta olenpahan vain nähnyt Pyhän Hengen vuodatuksesta johtuvaa kielillä puhumista, eikä tulkkia näi maillahalmeilla.

        Kyllä monessa uskovassa näkee sen, että he eivät alistu keskustelamaan ei-uskovan kanssa. Toiset ovat jopa niin ylhäisiä uskossaan, että eivät osaa sanoa päivää, kaunis ilma tänään. Mutta kun veli nähdään, niin johan pulina alkaa käymään.

        On vain erotettava yksityinen rukous ja yleinen rukous toisistaan. Rukoilla kun voi sekä, kielillä, että ihan ilmankin.
        Yksityistä kielilläpuhumista (=hengen vuodatus) ei toisten tarvitse ymmärtää, onhan kyse oman uskonsa rakentamisesta.


      • Pakanain.Huuto
        todé kirjoitti:

        On vain erotettava yksityinen rukous ja yleinen rukous toisistaan. Rukoilla kun voi sekä, kielillä, että ihan ilmankin.
        Yksityistä kielilläpuhumista (=hengen vuodatus) ei toisten tarvitse ymmärtää, onhan kyse oman uskonsa rakentamisesta.

        antaa olla. Olen vasta sivulla 21.

        "On parempi lopettaa puhuminen kuin aloittaa, maltti on mahtailua parempi."


      • Pakanain.Huuto
        todé kirjoitti:

        On vain erotettava yksityinen rukous ja yleinen rukous toisistaan. Rukoilla kun voi sekä, kielillä, että ihan ilmankin.
        Yksityistä kielilläpuhumista (=hengen vuodatus) ei toisten tarvitse ymmärtää, onhan kyse oman uskonsa rakentamisesta.

        antaa olla. Olen vasta sivulla 21.

        "On parempi lopettaa puhuminen kuin aloittaa, maltti on mahtailua parempi."


      • Pakanain.Huuto
        todé kirjoitti:

        On vain erotettava yksityinen rukous ja yleinen rukous toisistaan. Rukoilla kun voi sekä, kielillä, että ihan ilmankin.
        Yksityistä kielilläpuhumista (=hengen vuodatus) ei toisten tarvitse ymmärtää, onhan kyse oman uskonsa rakentamisesta.

        tuplaten. Pitäisi tehdä duunia ja lukea samalla Sanaa. Ei oikein onnistu. Etenen hitaasti kuin halvaaantunut etana.


    • Kuukautiset ei ole tauti ja mahdollisesti ne oireet hävisi seudulta vajaaksi vuodeksi kun hän kierroksensa teki?

      • mk81

        tais oireet hävitä yheksäksi kuukaudeksi naisilta. oli siinä kaverilla hommaa:)no vitsi vitsi..


      • PakanainHuuto

        ei todellakaan ole tauti. Mutta Jeesuksen aikoinaan kai sitten pidettiin kuukautisvaivoja tai kipuja sairautena koska Jeesus paransi kuunvaihetautiset.
        Outoa...


      • todé

        Mutta:

        "..sillä hän on kuunvaihetautinen ja kärsii kovin; usein hän kaatuu, milloin tuleen, milloin veteen."

        Epilepsiaa tms. lienee ollut tuo sairaus.


      • PakanainHuuto
        todé kirjoitti:

        Mutta:

        "..sillä hän on kuunvaihetautinen ja kärsii kovin; usein hän kaatuu, milloin tuleen, milloin veteen."

        Epilepsiaa tms. lienee ollut tuo sairaus.

        Jos tuo siteeraamasi ..."kaatuu tulee , milloin veteen." on raamatusta. Niin miksiköhän tuota sairautta ei ole päivitetty raamattuun vaan sana on jäänyt sellaisenaan sinne. Mulle siitä sanasta tuli nyt kompastuskivi...
        Siihen aikaan saattoi olla sairauksia, joita nykyaikana ei ole tai tunnetaan ihan toisella nimellä. Voihan se olla korkean verenpaineenkin aiheuttamaa kaatuilua. Verenpainetautisairaus medikalisoitiin paljon myöhemmin liekö ihan 1960-70 luvulla, siis sairaudeksi.

        Tiedätkö mikä on kuunpurema?


      • todé kirjoitti:

        Mutta:

        "..sillä hän on kuunvaihetautinen ja kärsii kovin; usein hän kaatuu, milloin tuleen, milloin veteen."

        Epilepsiaa tms. lienee ollut tuo sairaus.

        Paavalin taudilla oli siihen aikaan tollanen nimi.


      • PakanainHuuto
        Pe.ku kirjoitti:

        Paavalin taudilla oli siihen aikaan tollanen nimi.

        eli Huunpurema eli Pityriasis versicolor ovat kellahtavia tahi vaaleanruskeita lämyjä ihossa, joihin on syynä eräs päällimäisessä ihon kerroksessa kasvava sienilaji, ja jotka tavallisimmin ilmaantuvat kaulalla, selässä, rinnalla ja käsivarsilla.

        Ne muodostavat hajanaisia pilkkoja, tahi sulavat yhteen säännöttömiksi kuvioiksi. Niiden poistamiseksi voi hieroa viheriällä suovalla, myöskin salisyynihapolla, noin 4-6 osaa 100 osaan väkiviinaan liottettuna liinatilkkulla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1965
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1053
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      114
      1046
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      757
    5. 52
      704
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      32
      643
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      608
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      557
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      482
    Aihe