Parannus seurakunnassa

Länsimaisen yhteiskuntamme yksilökeskeinen ajattelutapa on salakavalasti pesiytynyt myös kristilliseen elämään. Joku meistä uskovistakin saattaakin erehtyä luulemaan, että henkilökohtainen parannuksenteko voi vapahtaa ihmisen kaikista synnin taakoista. Tämä pätee kuitenkin vain henkilökohtaisiin synteihin. Silloin kun seurakunnassa annetaan jonkun synnin yleisesti rehottaa, sen vaikutuksia omaan elämään ei kukaan yksittäinen uskova voi kokonaan kumota henkilökohtaisella parannuksenteolla.

Silloin vain yhteinen parannuksen teko voi auttaa. Kun seurakunta tekee parannusta, ihmiset käyttäytyvät näin:

Ja he lukivat Jumalan lain kirjaa kappale kappaleelta ja selittivät sen sisällyksen, niin että luettu ymmärrettiin. Ja Nehemia, maaherra, ja pappi Esra, kirjanoppinut, ja leeviläiset, jotka opettivat kansaa, sanoivat kaikelle kansalle: "Tämä päivä on pyhitetty Herralle, teidän Jumalallenne, älkää murehtiko älkääkä itkekö." Sillä kaikki kansa itki, kun he kuulivat lain sanat. Neh 8:8-9

Kun Esra näin rukoili ja tunnusti, itkien ja maahan langeten, Jumalan temppelin edustalla, kokoontui hänen luoksensa sangen suuri joukko Israelin miehiä, naisia ja lapsia; sillä kansakin itki katkerasti. Esra 10:1

Eteisen ja alttarin välillä itkekööt papit, jotka toimittavat Herran palvelusta, ja sanokoot: "Säästä, Herra, kansaasi äläkä anna perintöosaasi häväistäväksi, pakanain pilkattavaksi. Miksi pitäisi sanottaman kansain seassa: 'Missä on heidän Jumalansa?'" Jooel 2:17

Näin sanoo Herra Sebaot: Ottakaa vaari, kutsukaa itkijävaimoja tulemaan tänne. Lähettäkää hakemaan viisaita vaimoja, jotta he tulisivat, kiiruhtaisivat ja virittäisivät meistä valitusvirren, niin että silmämme vuotaisivat kyyneleitä ja silmäripsemme tiukkuisivat vettä. Jer 9:17-18

Ja Jumala myös auttaa kansaansa:

Oi, jospa minun kansani minua kuulisi ja Israel vaeltaisi minun teilläni,
niin minä pian masentaisin heidän vihollisensa ja kääntäisin käteni heidän vihamiehiänsä vastaan.
Ps 81:14-15

Yhteinen parannuksenteko ei kuitenkaan ole yksinkertainen juttu. Se voi syntyä vain Jumalan vaikutuksesta ja armosta. On helppo alkaa kiivailemaan parannuksen puolesta, mutta useimmiten se on meidän inhimillisen logiikkamme synnyttämää kiivailua eikä ylhäältä tulevaa viisautta:

Kuka on viisas ja ymmärtäväinen teidän joukossanne? Tuokoon hän näkyviin tekonsa hyvällä vaelluksellaan viisauden sävyisyydessä. Mutta jos teillä on katkera kiivaus ja riitaisuus sydämessänne, niin älkää kerskatko älkääkä valhetelko totuutta vastaan. Tämä ei ole se viisaus, joka ylhäältä tulee, vaan se on maallista, sielullista, riivaajien viisautta. Sillä missä kiivaus ja riitaisuus on, siellä on epäjärjestys ja kaikkinainen paha meno. Mutta ylhäältä tuleva viisaus on ensiksikin puhdas, sitten rauhaisa, lempeä, taipuisa, täynnä laupeutta ja hyviä hedelmiä, se ei epäile, ei teeskentele. Jaak 3:13-17

2

146

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • metanoya

Kerro käytännön toimet?
      Miten omassa seurakunnassasi on parannuksen teko tapahtunut?

• Voi jospa tietäisin miten! Voi jospa se olisikin tapahtunut!

Tai ehkä siinä mielessä sitä on tapahtunut, että joidenkin ystävien kesken voin asiasta puhua ja etsiä rukouksessa lähimmäistä rakastavaa ja armahtavaa mielialaa. Ennen kaikkea odotan Herraa, sillä ajan merkit taitavat olla sellaiset, että Hänen paluunsa tapahtuu ensin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      71
      3075
    2. Mikä haluat olla kaivatullesi?

1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      92
      2855
    3. Kosiako meinasit?

Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      51
      2095
    4. Mietin että

Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin
      Ikävä
      20
      1555
    5. Oot ilkee paha noita

Paha babushka Luulitko etten tienny
      Ikävä
      15
      1339
    6. Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon

Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..
      Vimpeli
      5
      1318
    7. Aaamu on täällä taas!

Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa
      Ikävä
      13
      1301
    8. Tajusin vaan...

Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein
      Ikävä
      13
      1263
    9. Sytyttikö hallin lapsi vai joku mielipuoli

Onko tietoa? Toivon jälkimmäistä
      Vimpeli
      18
      1230
    10. Noin ulkonäkö-jutut ei multa

Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin
      Ikävä
      24
      1222
    Aihe