PYHÄ HENKI VUODATETAAN
Apt. 2:1-13
--
2:1 Ja kun helluntaipäivä oli tullut, olivat he kaikki yhdessä koolla.
2:2 Ja tuli yhtäkkiä humaus taivaasta, niinkuin olisi käynyt väkevä tuulispää, ja täytti koko huoneen, jossa he istuivat.
2:3 Ja he näkivät ikäänkuin tulisia kieliä, jotka jakaantuivat ja asettuivat heidän itsekunkin päälle.
2:4 Ja he tulivat kaikki Pyhällä Hengellä täytetyiksi ja alkoivat puhua muilla kielillä, sen mukaan mitä Henki heille puhuttavaksi antoi.
2:5 Ja Jerusalemissa asui juutalaisia, jumalaapelkääväisiä miehiä, kaikkinaisista kansoista, mitä taivaan alla on.
2:6 Ja kun tämä ääni kuului, niin kokoontui paljon kansaa; ja he tulivat ymmälle, sillä kukin kuuli heidän puhuvan hänen omaa kieltänsä.
2:7 Ja he hämmästyivät ja ihmettelivät sanoen: "Katso, eivätkö nämä kaikki, jotka puhuvat, ole galilealaisia?
2:8 Kuinka me sitten kuulemme kukin sen maan kieltä, jossa olemme syntyneet?
2:9 Me parttilaiset ja meedialaiset ja eelamilaiset ja me, jotka asumme Mesopotamiassa, Juudeassa ja Kappadokiassa, Pontossa ja Aasiassa,
2:10 Frygiassa ja Pamfyliassa, Egyptissä ja Kyrenen puoleisen Liibyan alueilla, ja täällä oleskelevat roomalaiset, juutalaiset ja käännynnäiset,
2:11 kreetalaiset ja arabialaiset, me kuulemme kukin heidän puhuvan omalla kielellämme Jumalan suuria tekoja."
2:12 Ja he olivat kaikki hämmästyksissään eivätkä tienneet, mitä ajatella, ja sanoivat toinen toisellensa: "Mitä tämä mahtaakaan olla?"
2:13 Mutta toiset pilkkasivat heitä ja sanoivat: "He ovat täynnä makeata viiniä".
--
Helluntai oli yksi vuoden suurista juhlista. Jerusalemiin oli kokoontunut paljon kansaa.
Tapahtui jotain yllättävää, jonka kuvaamiseen eivät Luukkaan sanat riittäneet. Kuului humaus taivaasta, ”niin kuin olisi käynyt väkevä tuulispää” (2) ja ”he näkivät ikään kuin tulisia kieliä” (3).
Kaikki opetuslapset tulivat Pyhällä Hengellä täytetyiksi ja alkoivat puhumaan muilla kielillä (4). Nyt toteutui Jeesuksen lupaus; Nyt Pyhä Henki tuli, ja ”heidän päällensä puettiin voima korkeudesta”.
Hämmästys kansan joukossa oli suuri (7). Paikalla oli erikielisiä ihmisiä ja he kuulivat puhuttavan sen maan kieltä, jossa olivat syntyneet (8).
Kyse ei ollut sellaisesta kielilläpuhumisesta, mitä ilmeni myöhemmin mm. Korintissa (1. Kor.14. luku).
Tapahtui ihme, joka oli ainutkertainen. Pyhän Hengen voimassa apostolit saivat kertoa” Jumalan suuria tekoja” (11) kaikille kansoille ja kaikilla kielillä.
Tämä oli alku sille, mistä Jeesus oli puhunutkin; ”... kun Pyhä Henki tulee teihin, niin te saatte voiman, ja te tulette olemaan minun todistajani sekä Jerusalemissa että koko Juudeassa ja Samariassa ja aina maan ääriin saakka" (Apt. 1:8).
Hämmästelijöiden lisäksi joukossa oli myös pilkkaajia, jotka syyttelivät apostolien olevan juovuksissa (13).
Näin on tänäänkin. Jeesuksen ristintyötä pilkataan monin tavoin.
--
1. Maan ääriin asti, Herra, vie valtakuntasi,
sytytä Hengen liekki kansoille valoksi.
Työvoimaa uutta kutsu viljaasi korjaamaan ja
kaikki kansat voita sinua seuraamaan.
2. Kun kaikkiin maihin kannat näin ristinlippusi,
paineitten alla
siunaa todistajiasi.
Oi Jeesus, auta heitä veresi voimalla,
suo heidän rohkeasti sinua tunnustaa.
(Virsi 424:1,2)
Pyhän Hengen vuodatus, Apt. 2:1-13
40
764
Vastaukset
- kysymys.
Raamatun mukaan Saatana tekeytyy valkeuden enkeliksi ja hänen palvelijansa esiintyvät vanhurskauden asialla. He kääriytyvät lammasten vaatteisiin (lempeys ja ystävällisyys).
Mitä luulisit, jotta tuo eksytys olisi väkevä, niin matkiiko tuo valkeuden ylienkeli mieluummin?
A. Joulun ajan tapahtumia?
B. Pääsiäisen ajan tapahtumia?
C. Helluntain ajan tapahtumia?Kysymyksesi on laaja-alainen.
Jeesus syntyi vain kerran tänne maailmaan.
Hän kuoli ristillä vain kerran.
Pyhä Henki vuodatettiin vain kerran.
Esim. Ilm. 13. luku lienee osaltaan vastaus kysymyksiisi.
Mitä ajattelet jakeista 3 ja 14?
Eikö pedolle näytä tapahtuvan samalla tavoin kuin Jeesukselle, joka kuoli ja nousi ylös.- tunne Raamattua
Tapio522 kirjoitti:
Kysymyksesi on laaja-alainen.
Jeesus syntyi vain kerran tänne maailmaan.
Hän kuoli ristillä vain kerran.
Pyhä Henki vuodatettiin vain kerran.
Esim. Ilm. 13. luku lienee osaltaan vastaus kysymyksiisi.
Mitä ajattelet jakeista 3 ja 14?
Eikö pedolle näytä tapahtuvan samalla tavoin kuin Jeesukselle, joka kuoli ja nousi ylös.Sanot:
"Pyhä Henki vuodatettiin vain kerran."
Juuri tuolla harhalla yritetään puolustaa vauvojen
valelua. UT kuitenkin osoittaa selvästi, että
PYHÄ-HENKI VUODATETTIIN UUDESTAAN JA UUDESTAAN ope-
tuslasten ylle, Ap 4:31.
Raamattu kehoittaa : Täyttykää Hengellä."
Tuo on juuri se Pyhän-Hengen kaste, jonka Jeesus
lupaa seuraajilleen:
Ap 1:4-8
"Odottakaa sen LUPAUKSEN täyttymistä, jonka olette
minulta kuulleet.
Teidät kastetaan Pyhällä-hengellä."
Sielunvihollisen suuri eksytys on, että se pyrkii
estämään uskovilta tämän siunauksen.
Pietari sanoi siitä: "Teille ja teidän lapsil-
lenne tämä lupaus on annettu." tunne Raamattua kirjoitti:
Sanot:
"Pyhä Henki vuodatettiin vain kerran."
Juuri tuolla harhalla yritetään puolustaa vauvojen
valelua. UT kuitenkin osoittaa selvästi, että
PYHÄ-HENKI VUODATETTIIN UUDESTAAN JA UUDESTAAN ope-
tuslasten ylle, Ap 4:31.
Raamattu kehoittaa : Täyttykää Hengellä."
Tuo on juuri se Pyhän-Hengen kaste, jonka Jeesus
lupaa seuraajilleen:
Ap 1:4-8
"Odottakaa sen LUPAUKSEN täyttymistä, jonka olette
minulta kuulleet.
Teidät kastetaan Pyhällä-hengellä."
Sielunvihollisen suuri eksytys on, että se pyrkii
estämään uskovilta tämän siunauksen.
Pietari sanoi siitä: "Teille ja teidän lapsil-
lenne tämä lupaus on annettu."Aivan oikein Raamattu kehoittaa : "Täyttykää Hengellä."
--
Helluntain tapahtumat eivät toistu sellaisenaan. Tapahtui ihme, joka oli ainutkertainen.
Eri asia on, kun Raamattu kehoittaa täyttymään Hengellä.
"Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä,puhuen keskenänne psalmeilla ja kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten ja laulaen sydämessänne Herralle,.." (Ef. 5:18-19).
Pyhän Hengen saaminen ja Pyhällä Hengellä kastaminen ovat sama asia.
Pyhä Henki joka asuu ihmisessä tai ei asu.- "hen baptisma
tunne Raamattua kirjoitti:
Sanot:
"Pyhä Henki vuodatettiin vain kerran."
Juuri tuolla harhalla yritetään puolustaa vauvojen
valelua. UT kuitenkin osoittaa selvästi, että
PYHÄ-HENKI VUODATETTIIN UUDESTAAN JA UUDESTAAN ope-
tuslasten ylle, Ap 4:31.
Raamattu kehoittaa : Täyttykää Hengellä."
Tuo on juuri se Pyhän-Hengen kaste, jonka Jeesus
lupaa seuraajilleen:
Ap 1:4-8
"Odottakaa sen LUPAUKSEN täyttymistä, jonka olette
minulta kuulleet.
Teidät kastetaan Pyhällä-hengellä."
Sielunvihollisen suuri eksytys on, että se pyrkii
estämään uskovilta tämän siunauksen.
Pietari sanoi siitä: "Teille ja teidän lapsil-
lenne tämä lupaus on annettu."Kasteita on vain yksi, jonka Jeesus asetti ja käski kastaa kaikki kansat opetuslapsikseen nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen ja opettaa käskyt.
Kun ihminen on jo lapsensa saanut tuon yhden kasteen, jossa on mukana Pyhä Henki, niin silloin lapsella on Pyhä Henki ja Hengen omistussinetti, jota ilman ei voi olla edes Kristuksen oma (Room.8:7).
Kokonaan toinen asia on kun Pyhä Henki varustaa ihmistä Jumalan antamiin tehtäviin antamalla sellaisen varustuksen, mikä tuossa tehtävässä tarvitaan. Mutta se ei ole enää kaste. - tajua selvää
Tapio522 kirjoitti:
Aivan oikein Raamattu kehoittaa : "Täyttykää Hengellä."
--
Helluntain tapahtumat eivät toistu sellaisenaan. Tapahtui ihme, joka oli ainutkertainen.
Eri asia on, kun Raamattu kehoittaa täyttymään Hengellä.
"Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä,puhuen keskenänne psalmeilla ja kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten ja laulaen sydämessänne Herralle,.." (Ef. 5:18-19).
Pyhän Hengen saaminen ja Pyhällä Hengellä kastaminen ovat sama asia.
Pyhä Henki joka asuu ihmisessä tai ei asu.suomenkieltä.
Opetuslapset täytettiin uudelleen Pyhällä-Hengellä.
PYHÄ-HENKI VUODATETTIIN UUDESTAAN JA UUDESTAAN opetuslasten ylle, Ap 4:31.
"Ja kun he olivat rukoilleet, (Huom EI-ja kun hei-
dät oli kastettu)vapisi se paikka, JA HE TULIVAT
KAIKKI PYHÄLLÄ-HENGELLÄ TÄYTETYIKSI ja puhuivat
Jumalan Sanaa rohkeasti."
Ap 19:6
"Ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, tuli
heidän päällensä Pyhä-Henki JA HE PUHUIVAT KIELIL-
LÄ ja ennustivat."
Ap 10:46
"He hämmästyivät siitä, että Pyhän-Hengen lahja
vuodatettiin pakanoihinkin, sillä he kuulivat heidän puhuvan kielillä ja
ylistävän Jumalaa."
Jos sinä et ole kokenut tätä siunausta, niin et
voi tehdä sitä tyhjäksi muiden kohdalla. Suomes-
sakin on kymmeniä tuhansia uskovia eri seurakunnissa, jotka ovat sen kokeneet. "hen baptisma kirjoitti:
Kasteita on vain yksi, jonka Jeesus asetti ja käski kastaa kaikki kansat opetuslapsikseen nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen ja opettaa käskyt.
Kun ihminen on jo lapsensa saanut tuon yhden kasteen, jossa on mukana Pyhä Henki, niin silloin lapsella on Pyhä Henki ja Hengen omistussinetti, jota ilman ei voi olla edes Kristuksen oma (Room.8:7).
Kokonaan toinen asia on kun Pyhä Henki varustaa ihmistä Jumalan antamiin tehtäviin antamalla sellaisen varustuksen, mikä tuossa tehtävässä tarvitaan. Mutta se ei ole enää kaste."hen baptisma": "Kun ihminen on jo lapsensa saanut tuon yhden kasteen, jossa on mukana Pyhä Henki...".
---
Pietari liittää Pyhän Hengen saamisen kasteeseen (Apt.2:38)
Tämä käy myös ilmi Paavalin Efeson opetuslapsille esittämästä kysymyksestä: "millä kasteella te sitten olette kastetut", kun saa kuulla, etteivät he vielä olleet saaneet Pyhää Henkeä (Apt. 19:1-7).
Heidät oli ainoastaan kastettu Johanneksen parannuksen kasteella.tajua selvää kirjoitti:
suomenkieltä.
Opetuslapset täytettiin uudelleen Pyhällä-Hengellä.
PYHÄ-HENKI VUODATETTIIN UUDESTAAN JA UUDESTAAN opetuslasten ylle, Ap 4:31.
"Ja kun he olivat rukoilleet, (Huom EI-ja kun hei-
dät oli kastettu)vapisi se paikka, JA HE TULIVAT
KAIKKI PYHÄLLÄ-HENGELLÄ TÄYTETYIKSI ja puhuivat
Jumalan Sanaa rohkeasti."
Ap 19:6
"Ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, tuli
heidän päällensä Pyhä-Henki JA HE PUHUIVAT KIELIL-
LÄ ja ennustivat."
Ap 10:46
"He hämmästyivät siitä, että Pyhän-Hengen lahja
vuodatettiin pakanoihinkin, sillä he kuulivat heidän puhuvan kielillä ja
ylistävän Jumalaa."
Jos sinä et ole kokenut tätä siunausta, niin et
voi tehdä sitä tyhjäksi muiden kohdalla. Suomes-
sakin on kymmeniä tuhansia uskovia eri seurakunnissa, jotka ovat sen kokeneet.Apt. 19:6
"Ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, tuli heidän päällensä Pyhä-Henki JA HE PUHUIVAT KIELILLÄ ja ennustivat."
--
Tarkoitatko, että Efeson opetuslapset olivat kyllä saaneet Pyhän Hengen ennen Paavalin tuloa (tietämättä sitä itsekkään; Apt. 19:2), mutta saivat vasta ns. Pyhän Hengen kasteen Paavalin panessa kätensä kätensä heidän päälleen?
(On siis mielestäsi erikseen Pyhän Hengen lahjan saaminen ja erikseen ns. Pyhän Hengen kaste)
Ymmärsinkö oikein vastauksesi?- oikein.
Tapio522 kirjoitti:
Apt. 19:6
"Ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, tuli heidän päällensä Pyhä-Henki JA HE PUHUIVAT KIELILLÄ ja ennustivat."
--
Tarkoitatko, että Efeson opetuslapset olivat kyllä saaneet Pyhän Hengen ennen Paavalin tuloa (tietämättä sitä itsekkään; Apt. 19:2), mutta saivat vasta ns. Pyhän Hengen kasteen Paavalin panessa kätensä kätensä heidän päälleen?
(On siis mielestäsi erikseen Pyhän Hengen lahjan saaminen ja erikseen ns. Pyhän Hengen kaste)
Ymmärsinkö oikein vastauksesi?Pyhän-Hengen sinetti ( Joka on myös lahja), saadaan
uskoon tultaessa,
Ef 1:13
Hänessä on teihinkin, sitten kun olitte kuulleet totuuden sanan, USKOVIKSI TULTUANNE, pantu luvatun
Pyhän-Hengen sinetti."
Se on se lapseuden Henki, joka huutaa Abba isä!
Gal 4:6
Ja koska te olette lapsia, on Jumala lähettänyt meidän sydämeemme Poikansa Hengen, joka huutaa
Abba Isä." - jos lapsena on
"hen baptisma kirjoitti:
Kasteita on vain yksi, jonka Jeesus asetti ja käski kastaa kaikki kansat opetuslapsikseen nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen ja opettaa käskyt.
Kun ihminen on jo lapsensa saanut tuon yhden kasteen, jossa on mukana Pyhä Henki, niin silloin lapsella on Pyhä Henki ja Hengen omistussinetti, jota ilman ei voi olla edes Kristuksen oma (Room.8:7).
Kokonaan toinen asia on kun Pyhä Henki varustaa ihmistä Jumalan antamiin tehtäviin antamalla sellaisen varustuksen, mikä tuossa tehtävässä tarvitaan. Mutta se ei ole enää kaste.ollut uskossa vaikka Muhammettiin, niin uskoa
ei saa vaihtaa, koska on vain yksi (hen) usko!!!! - yksi kaste
jos lapsena on kirjoitti:
ollut uskossa vaikka Muhammettiin, niin uskoa
ei saa vaihtaa, koska on vain yksi (hen) usko!!!!Allahilla ei ole poikaa eikä perillisiä, on vain orjia.
oikein. kirjoitti:
Pyhän-Hengen sinetti ( Joka on myös lahja), saadaan
uskoon tultaessa,
Ef 1:13
Hänessä on teihinkin, sitten kun olitte kuulleet totuuden sanan, USKOVIKSI TULTUANNE, pantu luvatun
Pyhän-Hengen sinetti."
Se on se lapseuden Henki, joka huutaa Abba isä!
Gal 4:6
Ja koska te olette lapsia, on Jumala lähettänyt meidän sydämeemme Poikansa Hengen, joka huutaa
Abba Isä."Vastaat: "Kyllä tajusit oikein".
---
Tulkintasi on ristiriidassa tekstin kanssa.
Jos Efeson opetuslapset olivat saaneet Pyhän Hengen lahjan ennen Paavalin tuloa, niin miksi he Paavalille sanoivat, etteivät ole kuulleetkaan, "että Pyhää Henkeä on olemassakaan" (Apt. 19:2)?
Huom. Johanneksen kasteeseen, jolla Efeson opetuslapset oli kastettu (Apt. 3,4), ei liittynyt Pyhän Hengen saaminen.- sinun pyrkimyksesi
Tapio522 kirjoitti:
Vastaat: "Kyllä tajusit oikein".
---
Tulkintasi on ristiriidassa tekstin kanssa.
Jos Efeson opetuslapset olivat saaneet Pyhän Hengen lahjan ennen Paavalin tuloa, niin miksi he Paavalille sanoivat, etteivät ole kuulleetkaan, "että Pyhää Henkeä on olemassakaan" (Apt. 19:2)?
Huom. Johanneksen kasteeseen, jolla Efeson opetuslapset oli kastettu (Apt. 3,4), ei liittynyt Pyhän Hengen saaminen.mitätöidä Johanneksen ennustus: Minä kastan teidät vedellä, Hän kastaa teidät Pyhällä-Hengellä.
Jos itse ei ole kokenut tätä siunausta, niin ei
sitä voikkaan ymmärtää.
Vaikka veivaisit noita Raamatun paikkojasi edes takaisin lopun ikääsi, niin et voi tehdä tyhjäk-
si sitä tosiasiaa, että minä ja miljoonat aikamme
ihmiset ovat kokeneet todeksi tämän Jeesuksen lu-
pauksen: "Odottakaa Isältä sen lupauksen täyttymistä
jonka olette minulta kuulleet.
Sillä Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kaste-
taan Pyhällä-Hengellä."
"Kun Pyhä-Henki tulee teihin , niin TE SAATTE
VOIMAN ja tulette olemaan minun todistajiani."
Vauvasta ei tule Jeesuksen todistajaa, vaikka
hänet uitettaisiin vedessä!
Se näkyy Tapionkin kirjoituksista. Hänestä tuli
vain kasteen todistaja! - olet inttänyt,
yksi kaste kirjoitti:
Allahilla ei ole poikaa eikä perillisiä, on vain orjia.
että on vain yksi usko ja sitä ei saa vaihtaa!
Jos väärän uskon saa vaihtaa niin kyllä kai väärän kasteenkin saa vaihtaa! sinun pyrkimyksesi kirjoitti:
mitätöidä Johanneksen ennustus: Minä kastan teidät vedellä, Hän kastaa teidät Pyhällä-Hengellä.
Jos itse ei ole kokenut tätä siunausta, niin ei
sitä voikkaan ymmärtää.
Vaikka veivaisit noita Raamatun paikkojasi edes takaisin lopun ikääsi, niin et voi tehdä tyhjäk-
si sitä tosiasiaa, että minä ja miljoonat aikamme
ihmiset ovat kokeneet todeksi tämän Jeesuksen lu-
pauksen: "Odottakaa Isältä sen lupauksen täyttymistä
jonka olette minulta kuulleet.
Sillä Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kaste-
taan Pyhällä-Hengellä."
"Kun Pyhä-Henki tulee teihin , niin TE SAATTE
VOIMAN ja tulette olemaan minun todistajiani."
Vauvasta ei tule Jeesuksen todistajaa, vaikka
hänet uitettaisiin vedessä!
Se näkyy Tapionkin kirjoituksista. Hänestä tuli
vain kasteen todistaja!"Se näkyy Tapionkin kirjoituksista. Hänestä tuli
vain kasteen todistaja"!
---
Kirjoituksestasi saa sen käsityksen, että kaste on pelkkää vettä, johon ei liity mitenkään Jeesus (Isä, Poika ja Pyhä Henki; Matt. 28:19).
Jäljelle jää pelkkä vesi ja oma lainteko.
Onko näin?- jatkuu...
Tapio522 kirjoitti:
"Se näkyy Tapionkin kirjoituksista. Hänestä tuli
vain kasteen todistaja"!
---
Kirjoituksestasi saa sen käsityksen, että kaste on pelkkää vettä, johon ei liity mitenkään Jeesus (Isä, Poika ja Pyhä Henki; Matt. 28:19).
Jäljelle jää pelkkä vesi ja oma lainteko.
Onko näin?Sanoppas Tapio, kunka kauan sen vauvan päähän
pitää valuttaa vettä, jotta se alkaisi todistamaan
Jeesuksesta? jatkuu... kirjoitti:
Sanoppas Tapio, kunka kauan sen vauvan päähän
pitää valuttaa vettä, jotta se alkaisi todistamaan
Jeesuksesta?Kysyt: "...kunka kauan sen vauvan päähän
pitää valuttaa vettä...?"
---
Raamatussa ei ole mitään säädöstä kasteen muodosta ja veden määrästä siinä.
Raamattu kertoo ainoastaan, että kaste toimitetaan Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen (Matt.28:19).
Kasteveden tuli olla myös puhdasta (Hebr.10.22; Hes.36:25).
--
Vanhassa Testamentissä kerrotaan, kuinka Jumala määräsi leeviläiset pyhäkköpalvelukseen (4. Moos. 3:15,28).
Mooseksen piti puhdistaa leeviläiset pirskottamalla heihin synnistä puhdistavaa vettä (4. Moos. 28:5-7).
Kaikki kuukauden ikäiset ja sitä vanhemmat miespuoliset leeviläiset oli pirskotettava (4. Moos. 3:15).
Kuinka kauan ja paljonko kuukauden ikäisen vauvan päälle vettä pirskotettiin? Onko sinulla tietoa tästä?
Pietari(Apt. 2:38) ja Paavali(Apt. 22:23) myös puhuivat kasteen vaikuttavan syntien anteeksisaamisen (syntien poispesemisen)?- pois sieltä
Tapio522 kirjoitti:
Kysyt: "...kunka kauan sen vauvan päähän
pitää valuttaa vettä...?"
---
Raamatussa ei ole mitään säädöstä kasteen muodosta ja veden määrästä siinä.
Raamattu kertoo ainoastaan, että kaste toimitetaan Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen (Matt.28:19).
Kasteveden tuli olla myös puhdasta (Hebr.10.22; Hes.36:25).
--
Vanhassa Testamentissä kerrotaan, kuinka Jumala määräsi leeviläiset pyhäkköpalvelukseen (4. Moos. 3:15,28).
Mooseksen piti puhdistaa leeviläiset pirskottamalla heihin synnistä puhdistavaa vettä (4. Moos. 28:5-7).
Kaikki kuukauden ikäiset ja sitä vanhemmat miespuoliset leeviläiset oli pirskotettava (4. Moos. 3:15).
Kuinka kauan ja paljonko kuukauden ikäisen vauvan päälle vettä pirskotettiin? Onko sinulla tietoa tästä?
Pietari(Apt. 2:38) ja Paavali(Apt. 22:23) myös puhuivat kasteen vaikuttavan syntien anteeksisaamisen (syntien poispesemisen)?vanhan liiton pyhäkköpoikien kokouksesta, vai uhraatko myös polttouhreja?
Me elämme jo uutta liittoa.
Tuo sinun kaste-automaatti oppisi sekoittaa sinun
pääsi. Pyhää-Henkeä ei pappi pysty komentamaan!
Miten se vauva todistaa Jeesuksesta? pois sieltä kirjoitti:
vanhan liiton pyhäkköpoikien kokouksesta, vai uhraatko myös polttouhreja?
Me elämme jo uutta liittoa.
Tuo sinun kaste-automaatti oppisi sekoittaa sinun
pääsi. Pyhää-Henkeä ei pappi pysty komentamaan!
Miten se vauva todistaa Jeesuksesta?"Tule jo vihdoinkin pois sieltä vanhan liiton pyhäkköpoikien kokouksesta, vai uhraatko myös polttouhreja?
Me elämme jo uutta liittoa".
---
Kasteen Vanhan Testamentin esikuvat valaisevat monella tapaa kasteen sisältöä ja ulkonaista muotoa.
Apostolienhan Raamattu oli Vanha Testamentti.pois sieltä kirjoitti:
vanhan liiton pyhäkköpoikien kokouksesta, vai uhraatko myös polttouhreja?
Me elämme jo uutta liittoa.
Tuo sinun kaste-automaatti oppisi sekoittaa sinun
pääsi. Pyhää-Henkeä ei pappi pysty komentamaan!
Miten se vauva todistaa Jeesuksesta?Toteat:"Pyhää-Henkeä ei pappi pysty komentamaan"!
---Jeesus on käskenyt tehdä kaikki kansat (kansoihin kuuluvat lapsetkin) opetuslapsikseen kastamalla ....ja opettamalla (Matt. 28:19, 20). Me toimimme niinkuin Jeesus on käskenyt.
Tähän liittyy lupaus:"...minä olen teidän kanssanne joka päivä" (20).
Kysyt vielä: "Miten se vauva todistaa Jeesuksesta"?
---Usko näkyy Hengen hedelmistä (Gal. 5:22).
Näihin kuuluu mm. ilo.
Johannespoika ilmaisi uskonsa hypähtämällä ILOSTA äitinsä kohdussa kuullessaan Marian tervehdyksen sanat (Lk. 1:44). Lapsi siis kuuli hyvin jo äitinsä kohdussa. Eikös se usko tule kuulemisesta.
Ei järkeillä, vaan uskotaan "niin kuin on kirjoitettu"!- sitä Henkeä
Tapio522 kirjoitti:
Toteat:"Pyhää-Henkeä ei pappi pysty komentamaan"!
---Jeesus on käskenyt tehdä kaikki kansat (kansoihin kuuluvat lapsetkin) opetuslapsikseen kastamalla ....ja opettamalla (Matt. 28:19, 20). Me toimimme niinkuin Jeesus on käskenyt.
Tähän liittyy lupaus:"...minä olen teidän kanssanne joka päivä" (20).
Kysyt vielä: "Miten se vauva todistaa Jeesuksesta"?
---Usko näkyy Hengen hedelmistä (Gal. 5:22).
Näihin kuuluu mm. ilo.
Johannespoika ilmaisi uskonsa hypähtämällä ILOSTA äitinsä kohdussa kuullessaan Marian tervehdyksen sanat (Lk. 1:44). Lapsi siis kuuli hyvin jo äitinsä kohdussa. Eikös se usko tule kuulemisesta.
Ei järkeillä, vaan uskotaan "niin kuin on kirjoitettu"!on yritetty pakottaa suomalaisiin.
Kumma vaan, että heistä ei tule Jeesuksen todistajia??
Onkohan vika hengessä vai metodissa.
Omituista, kun se Henki ei pysy heissä, vaan viimeistään rippikouluiässä nuoret elävät täysin
jmalatonta elämää; juovat kaljaa, kiroilevat,
valehtelevat, harrastavat seksiä, ovat tottelemattomia.
Nämäkö ovat niitä Hengen hedelmiä?
Koskahan Tapionkin simät avautuvat?
Ei Jeesus käskenyt tehdä kaikista kansoista nimi-
kristittyjä. sitä Henkeä kirjoitti:
on yritetty pakottaa suomalaisiin.
Kumma vaan, että heistä ei tule Jeesuksen todistajia??
Onkohan vika hengessä vai metodissa.
Omituista, kun se Henki ei pysy heissä, vaan viimeistään rippikouluiässä nuoret elävät täysin
jmalatonta elämää; juovat kaljaa, kiroilevat,
valehtelevat, harrastavat seksiä, ovat tottelemattomia.
Nämäkö ovat niitä Hengen hedelmiä?
Koskahan Tapionkin simät avautuvat?
Ei Jeesus käskenyt tehdä kaikista kansoista nimi-
kristittyjä."Koskahan Tapionkin silmät avautuvat?
Ei Jeesus käskenyt tehdä kaikista kansoista nimikristittyjä".
---
Jeesus jo ennusti, että lopun aikoina monet luopuvat uskosta:
" Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin" (Matt. 24:24).
"Älkää antako kenenkään vietellä itseänne millään tavalla. Sillä se päivä ei tule, ennenkuin luopumus ensin tapahtuu ja laittomuuden ihminen ilmestyy, kadotuksen lapsi,.." (2.Tess. 2:3).
"Mutta Henki sanoo selvästi, että tulevina aikoina moniaat luopuvat uskosta ja noudattavat villitseviä henkiä ja riivaajien oppeja" (1.Tim. 4:1).- Yksi tuollainen
Tapio522 kirjoitti:
"Koskahan Tapionkin silmät avautuvat?
Ei Jeesus käskenyt tehdä kaikista kansoista nimikristittyjä".
---
Jeesus jo ennusti, että lopun aikoina monet luopuvat uskosta:
" Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin" (Matt. 24:24).
"Älkää antako kenenkään vietellä itseänne millään tavalla. Sillä se päivä ei tule, ennenkuin luopumus ensin tapahtuu ja laittomuuden ihminen ilmestyy, kadotuksen lapsi,.." (2.Tess. 2:3).
"Mutta Henki sanoo selvästi, että tulevina aikoina moniaat luopuvat uskosta ja noudattavat villitseviä henkiä ja riivaajien oppeja" (1.Tim. 4:1).väärä profeetta oli M. Luther, jonka oppien
perusteella ihmisiä johdetaan harhaan.
Heitä petetään luottamaan siihen "kasteen armoon".
Sellaista termiä ei Raamattu tunne. Yksi tuollainen kirjoitti:
väärä profeetta oli M. Luther, jonka oppien
perusteella ihmisiä johdetaan harhaan.
Heitä petetään luottamaan siihen "kasteen armoon".
Sellaista termiä ei Raamattu tunne.Nimimerkki "Yksi tuollainen" väittää Lutheria vääräksi profeetaksi.
Tässä Lutheria:
"Kaste antaa sen vuoksi jokaiselle kristitylle koko elämän ajaksi riittämiin oppimista ja harjoittamista.
Hänellä on jatkuvasti täysi työ uskoa lujasti se, minkä kaste lupaa ja vaikuttaa: voitto Perkeleestä ja kuolemasta, syntien anteeksiantamus, Jumalan armo, Kristus kaikkinensa ja Pyhä Henki lahjoinensa.
Se antaa niin ylenpalttisen runsaasti, että heikko luonto sitä ajatellessaan alkaa väkisinkin epäillä, voiko tämä olla totta.
Mietihän itse, mitä tapahtuisi, jos olisi olemassa niin taitava lääkäri, että hän pystyisi estämään ihmisiä kuolemasta, tai vaikka he kuolisivatkin, saisi heidät kuoleman jälkeen elämään ikuisesti?
Hänelle sataisi maailmasta rahaa niin paksuin kinoksin, ettei rikkaiden tungokselta kukaan muu pääsisi hänen luokseen.
Mutta kasteessa tuodaan ilmaiseksi jokaisen oven eteen aarre ja lääke, joka nielee kuoleman ja säilyttää elossa kaikki ihmiset.
Tällaisessa arvossa meidän on pidettävä kastetta ja käytettävä sitä hyväksemme, jotta synnin ja huonon omantunnon painaessa saisimme kasteen voimaksemme ja lohduksemme.
Sanomme silloin näin: "Olen kuitenkin kastettu, ja jos minut kerran on kastettu, minulle on myös luvattu, että minä pelastun, että sieluni ja ruumiini saavat iankaikkisen elämän."
Juuri sen vuoksi kasteessa tehdään nämä kaksi: ruumis valellaan, koska se ei voi ottaa vastaan muuta kuin veden, ja samalla lausutaan sana, jotta myös sielu saisi, mihin tarttua. Mutta koska vesi ja sana yhdessä ovat yksi kaste, niin täytyy myös ruumiin ja sielun yhdessä pelastua ja elää iankaikkisesti.
Sielu pelastuu sanan tähden, johon se uskoo, ruumis taas siksi, että se on yhdistynyt sieluun ja ottaa kasteen vastaan sillä tavoin kuin ruumiille on mahdollista.
Ruumiimme ja sielumme eivät sen vuoksi voi omistaa tätä suurempaa aarretta. Sen vaikutuksesta me näet tulemme kokonaan pyhiksi ja autuaiksi.
Tällaista ei muutoin ikinä voitaisi saavuttaa, ei minkäänlaisella elämänvaelluksella eikä millään teoilla". (Luther)
--
Mitä Raamatun vastaista näet Lutherin tässä opettavan kasteen sisällöstä?
(Perustelut Raamatun Sanalla!)
- Lutherista.
Tuossahan on tyypillistä väärän profeetan propa-
gandaa, jolla johdetaan ihmisiä harhaan.
Katolisen kirkon hapatusta.
Kas kun hän ei käskenyt rukoilla Neitsyt Mariaa???
"Ruumiimme ja sielumme eivät sen vuoksi voi omistaa tätä suurempaa aarretta. Sen vaikutuksesta me näet tulemme kokonaan pyhiksi ja autuaiksi.
Tällaista ei muutoin ikinä voitaisi saavuttaa, ei minkäänlaisella elämänvaelluksella eikä millään teoilla". (Luther)"
Raamattu ei tunne tuollaista vesiterapiaa, vaan
ihminen tulee autuaaksi uskomalla Jeesukseen:
Joh 1:12 "Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan Hän antoi voiman tulla Jumalan lapseksi,
niille JOTKA USKOVAT HÄNEN NIMEENSÄ."
--- amen!
Sillä monessa kohden me kaikki hairahdumme.
Eikä vähiten se Luteruksen vanha Martti. Luther: "Ruumiimme ja sielumme eivät sen vuoksi voi omistaa tätä suurempaa aarretta. Sen vaikutuksesta me näet tulemme kokonaan pyhiksi ja autuaiksi.
Tällaista ei muutoin ikinä voitaisi saavuttaa, ei minkäänlaisella elämänvaelluksella eikä millään teoilla". (Luther)"
Nimimerkki "Lutherista" sanoo:
"Raamattu ei tunne tuollaista vesiterapiaa, vaan
ihminen tulee autuaaksi uskomalla Jeesukseen:
Joh 1:12 "Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan Hän antoi voiman tulla Jumalan lapseksi,
niille JOTKA USKOVAT HÄNEN NIMEENSÄ."
---
Nimimerkki "Lutherista" pitää näköjään kastetta edelleen pelkkänä vetenä, johon ei liity Jeesus ja Pyhä Henki mitenkään.
Raamattu opettaa kasteesta (pesosta) näin:
"...te olette vastaanottaneet peson, te olette pyhitetyt, te olette vanhurskautetut meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja meidän Jumalamme Hengessä" (1.Kor. 6:11).
”Kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet” (Gal. 3:27).
Meidät on kastettu Kristukseen, sillä Hänessä on elämä.
Sanalla Kristukseen ilmaistaan sitä läheistä suhdetta ja yhteyttä Kristukseen ja osuutta kaikkeen siihen hyvään, mitä kaste pitää sisällään.
Tämä yhteys ja osallisuus ilmaistaan vielä selvemmin sanalla ”yhteenkasvaneita” (Room. 6:5).
Kasteeseen liitettynä tämä voi tuntua meistä liian suurelta ja mahtipontiselta.
Järkemme sanoo toisin.
Luther sanoo tästä (toivottavasti nyt kukaan ei loukkaannu, kun lainaan Lutheria):
”Me katsomme vettä samalla tavalla kuin lehmä, joka tietää sen kelpaavan juotavaksi,”.
Unohdamme Jumalan liittäneen tähän veteen pyhän lupauksensa.
Meille käy samoin kuin syyrialaiselle Naemanille, jota profeetta Elisa pyysi peseytymään Jordanissa tullakseen puhtaaksi.
Silloin Naeman katsoi Jordanin veden laatua ja totesi, etteivät sen vedet olleet parempia kuin mitä ne olivat Damaskoksessa.
Hän unohti kokonaan sen, että ainoastaan Jordanin veteen oli lupaus liitetty(Luther).
--
Kasteet (Hebr. 6:1-2)
Juutalaisilla oli käytössään erilaisia kasteita (pesoja)
1) KULTTIPESOT
–saastutuksesta puhdistamiseen, jotka on Mooseksen laissa säädetty (rituaalipesot), esim 4. Moos. 8:6-7.
2) KÄÄNNYNNÄSTEN (l. proselyyttien) KASTAMINEN
-juutalaisuuteen kääntyvä pakana kastettiin (myös heidän sylilapsensa!)
3) JOHANNEKSEN KASTE
-parannuksen kaste. Johannes Kastaja toimi Vanhan Liiton ja Uuden Liiton rajalla.
”..oppia kasteista” (Hebr. 6:2) tarkoittaa juuri näitä kasteita.- Kuiva-Kalle
Tapio522 kirjoitti:
Luther: "Ruumiimme ja sielumme eivät sen vuoksi voi omistaa tätä suurempaa aarretta. Sen vaikutuksesta me näet tulemme kokonaan pyhiksi ja autuaiksi.
Tällaista ei muutoin ikinä voitaisi saavuttaa, ei minkäänlaisella elämänvaelluksella eikä millään teoilla". (Luther)"
Nimimerkki "Lutherista" sanoo:
"Raamattu ei tunne tuollaista vesiterapiaa, vaan
ihminen tulee autuaaksi uskomalla Jeesukseen:
Joh 1:12 "Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan Hän antoi voiman tulla Jumalan lapseksi,
niille JOTKA USKOVAT HÄNEN NIMEENSÄ."
---
Nimimerkki "Lutherista" pitää näköjään kastetta edelleen pelkkänä vetenä, johon ei liity Jeesus ja Pyhä Henki mitenkään.
Raamattu opettaa kasteesta (pesosta) näin:
"...te olette vastaanottaneet peson, te olette pyhitetyt, te olette vanhurskautetut meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja meidän Jumalamme Hengessä" (1.Kor. 6:11).
”Kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet” (Gal. 3:27).
Meidät on kastettu Kristukseen, sillä Hänessä on elämä.
Sanalla Kristukseen ilmaistaan sitä läheistä suhdetta ja yhteyttä Kristukseen ja osuutta kaikkeen siihen hyvään, mitä kaste pitää sisällään.
Tämä yhteys ja osallisuus ilmaistaan vielä selvemmin sanalla ”yhteenkasvaneita” (Room. 6:5).
Kasteeseen liitettynä tämä voi tuntua meistä liian suurelta ja mahtipontiselta.
Järkemme sanoo toisin.
Luther sanoo tästä (toivottavasti nyt kukaan ei loukkaannu, kun lainaan Lutheria):
”Me katsomme vettä samalla tavalla kuin lehmä, joka tietää sen kelpaavan juotavaksi,”.
Unohdamme Jumalan liittäneen tähän veteen pyhän lupauksensa.
Meille käy samoin kuin syyrialaiselle Naemanille, jota profeetta Elisa pyysi peseytymään Jordanissa tullakseen puhtaaksi.
Silloin Naeman katsoi Jordanin veden laatua ja totesi, etteivät sen vedet olleet parempia kuin mitä ne olivat Damaskoksessa.
Hän unohti kokonaan sen, että ainoastaan Jordanin veteen oli lupaus liitetty(Luther).
--
Kasteet (Hebr. 6:1-2)
Juutalaisilla oli käytössään erilaisia kasteita (pesoja)
1) KULTTIPESOT
–saastutuksesta puhdistamiseen, jotka on Mooseksen laissa säädetty (rituaalipesot), esim 4. Moos. 8:6-7.
2) KÄÄNNYNNÄSTEN (l. proselyyttien) KASTAMINEN
-juutalaisuuteen kääntyvä pakana kastettiin (myös heidän sylilapsensa!)
3) JOHANNEKSEN KASTE
-parannuksen kaste. Johannes Kastaja toimi Vanhan Liiton ja Uuden Liiton rajalla.
”..oppia kasteista” (Hebr. 6:2) tarkoittaa juuri näitä kasteita.Nyt sulla pääsi virsi unohtumaan tekstisi lopusta.
Tuot mieleeni kuivakat uskontotunnit kouluajoilta. Ei evankeliumi silloinkaan niistä kirkastunut. - vai kaste
Tapio522 kirjoitti:
Luther: "Ruumiimme ja sielumme eivät sen vuoksi voi omistaa tätä suurempaa aarretta. Sen vaikutuksesta me näet tulemme kokonaan pyhiksi ja autuaiksi.
Tällaista ei muutoin ikinä voitaisi saavuttaa, ei minkäänlaisella elämänvaelluksella eikä millään teoilla". (Luther)"
Nimimerkki "Lutherista" sanoo:
"Raamattu ei tunne tuollaista vesiterapiaa, vaan
ihminen tulee autuaaksi uskomalla Jeesukseen:
Joh 1:12 "Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan Hän antoi voiman tulla Jumalan lapseksi,
niille JOTKA USKOVAT HÄNEN NIMEENSÄ."
---
Nimimerkki "Lutherista" pitää näköjään kastetta edelleen pelkkänä vetenä, johon ei liity Jeesus ja Pyhä Henki mitenkään.
Raamattu opettaa kasteesta (pesosta) näin:
"...te olette vastaanottaneet peson, te olette pyhitetyt, te olette vanhurskautetut meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja meidän Jumalamme Hengessä" (1.Kor. 6:11).
”Kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet” (Gal. 3:27).
Meidät on kastettu Kristukseen, sillä Hänessä on elämä.
Sanalla Kristukseen ilmaistaan sitä läheistä suhdetta ja yhteyttä Kristukseen ja osuutta kaikkeen siihen hyvään, mitä kaste pitää sisällään.
Tämä yhteys ja osallisuus ilmaistaan vielä selvemmin sanalla ”yhteenkasvaneita” (Room. 6:5).
Kasteeseen liitettynä tämä voi tuntua meistä liian suurelta ja mahtipontiselta.
Järkemme sanoo toisin.
Luther sanoo tästä (toivottavasti nyt kukaan ei loukkaannu, kun lainaan Lutheria):
”Me katsomme vettä samalla tavalla kuin lehmä, joka tietää sen kelpaavan juotavaksi,”.
Unohdamme Jumalan liittäneen tähän veteen pyhän lupauksensa.
Meille käy samoin kuin syyrialaiselle Naemanille, jota profeetta Elisa pyysi peseytymään Jordanissa tullakseen puhtaaksi.
Silloin Naeman katsoi Jordanin veden laatua ja totesi, etteivät sen vedet olleet parempia kuin mitä ne olivat Damaskoksessa.
Hän unohti kokonaan sen, että ainoastaan Jordanin veteen oli lupaus liitetty(Luther).
--
Kasteet (Hebr. 6:1-2)
Juutalaisilla oli käytössään erilaisia kasteita (pesoja)
1) KULTTIPESOT
–saastutuksesta puhdistamiseen, jotka on Mooseksen laissa säädetty (rituaalipesot), esim 4. Moos. 8:6-7.
2) KÄÄNNYNNÄSTEN (l. proselyyttien) KASTAMINEN
-juutalaisuuteen kääntyvä pakana kastettiin (myös heidän sylilapsensa!)
3) JOHANNEKSEN KASTE
-parannuksen kaste. Johannes Kastaja toimi Vanhan Liiton ja Uuden Liiton rajalla.
”..oppia kasteista” (Hebr. 6:2) tarkoittaa juuri näitä kasteita.Raamatun valossa Uuden liiton ainoa kaste on uskovien kaste. Jokainen asiasta aidosti kiinnostunut tietää sen sydämessään.
Pakanalliseen kulttiin viittaavaa rituaalimenoa nimenantoineen ihmisille on tarjottu kautta vuosisatojen kasteen nimellä.
Kirkko osoittaa siinä raadollisen tarpeensa merkitä reviiriinsä kuuluvan väestön, tulevat veronmaksajansa. Kastamatta jäävät ja uskovina kastetut eivät enää ole sentään rikollisiin verrattavia, toistaiseksi.
Tapiokin tämän kaiken oikein hyvin tietää koska on aikuisena kasteelle itsekin ymmärtänyt mennä. - kastettu.
Tapio522 kirjoitti:
Luther: "Ruumiimme ja sielumme eivät sen vuoksi voi omistaa tätä suurempaa aarretta. Sen vaikutuksesta me näet tulemme kokonaan pyhiksi ja autuaiksi.
Tällaista ei muutoin ikinä voitaisi saavuttaa, ei minkäänlaisella elämänvaelluksella eikä millään teoilla". (Luther)"
Nimimerkki "Lutherista" sanoo:
"Raamattu ei tunne tuollaista vesiterapiaa, vaan
ihminen tulee autuaaksi uskomalla Jeesukseen:
Joh 1:12 "Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan Hän antoi voiman tulla Jumalan lapseksi,
niille JOTKA USKOVAT HÄNEN NIMEENSÄ."
---
Nimimerkki "Lutherista" pitää näköjään kastetta edelleen pelkkänä vetenä, johon ei liity Jeesus ja Pyhä Henki mitenkään.
Raamattu opettaa kasteesta (pesosta) näin:
"...te olette vastaanottaneet peson, te olette pyhitetyt, te olette vanhurskautetut meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja meidän Jumalamme Hengessä" (1.Kor. 6:11).
”Kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet” (Gal. 3:27).
Meidät on kastettu Kristukseen, sillä Hänessä on elämä.
Sanalla Kristukseen ilmaistaan sitä läheistä suhdetta ja yhteyttä Kristukseen ja osuutta kaikkeen siihen hyvään, mitä kaste pitää sisällään.
Tämä yhteys ja osallisuus ilmaistaan vielä selvemmin sanalla ”yhteenkasvaneita” (Room. 6:5).
Kasteeseen liitettynä tämä voi tuntua meistä liian suurelta ja mahtipontiselta.
Järkemme sanoo toisin.
Luther sanoo tästä (toivottavasti nyt kukaan ei loukkaannu, kun lainaan Lutheria):
”Me katsomme vettä samalla tavalla kuin lehmä, joka tietää sen kelpaavan juotavaksi,”.
Unohdamme Jumalan liittäneen tähän veteen pyhän lupauksensa.
Meille käy samoin kuin syyrialaiselle Naemanille, jota profeetta Elisa pyysi peseytymään Jordanissa tullakseen puhtaaksi.
Silloin Naeman katsoi Jordanin veden laatua ja totesi, etteivät sen vedet olleet parempia kuin mitä ne olivat Damaskoksessa.
Hän unohti kokonaan sen, että ainoastaan Jordanin veteen oli lupaus liitetty(Luther).
--
Kasteet (Hebr. 6:1-2)
Juutalaisilla oli käytössään erilaisia kasteita (pesoja)
1) KULTTIPESOT
–saastutuksesta puhdistamiseen, jotka on Mooseksen laissa säädetty (rituaalipesot), esim 4. Moos. 8:6-7.
2) KÄÄNNYNNÄSTEN (l. proselyyttien) KASTAMINEN
-juutalaisuuteen kääntyvä pakana kastettiin (myös heidän sylilapsensa!)
3) JOHANNEKSEN KASTE
-parannuksen kaste. Johannes Kastaja toimi Vanhan Liiton ja Uuden Liiton rajalla.
”..oppia kasteista” (Hebr. 6:2) tarkoittaa juuri näitä kasteita.Sulla Tapio on tietoa,
ajattele kun minut kastettiin lapsena, niin kävi silleen, kun vanhempani veivät että kastettas sakastissa kuin siihen aikaan oli "tapana", niin pappi otti minut ja sanoi tämä kastetaan vähän paremmin ja vei alttarille ja kastoi siellä.
jouduin ottaan selvää kuinka minut on kastettu kun tapahtuu kummia kun kasteesta keskustelen, eräässä paikassa taivas jyrisi ym,
mutta en pelännyt,
jotkut pelkäs. Kuiva-Kalle kirjoitti:
Nyt sulla pääsi virsi unohtumaan tekstisi lopusta.
Tuot mieleeni kuivakat uskontotunnit kouluajoilta. Ei evankeliumi silloinkaan niistä kirkastunut.Kuiva-Kalle: "Nyt sulla pääsi virsi unohtumaan tekstisi lopusta".
--
Hyvä, kun muistutit!
Virsikirjassamme on osastossa Pyhä kaste virret 214-219.
Myös muissakin virsissä puhutaan kasteesta.
Yksi niistä on virsi 178.
Tähän virteen raamattupiiriläisemme ihastuivat kovin.
4. On kasteessa siunaus pyhä,
kun Herramme lahjoittaa sen.
Hän kansansa turvaksi yhä
tuo armonsa rikkauden.
Ja ehtoollisella hän suo omilleen
taas voimaa ja lohtua kilvoitukseen
Hän eksyneen etsii ja tallelle tuo
ja sanallaan uudeksi luo.
---
Löytyykö uskovien kasteen kannattajilta yhtään kastetta käsittelevää virttä?- kovin hyvin,
Tapio522 kirjoitti:
Kuiva-Kalle: "Nyt sulla pääsi virsi unohtumaan tekstisi lopusta".
--
Hyvä, kun muistutit!
Virsikirjassamme on osastossa Pyhä kaste virret 214-219.
Myös muissakin virsissä puhutaan kasteesta.
Yksi niistä on virsi 178.
Tähän virteen raamattupiiriläisemme ihastuivat kovin.
4. On kasteessa siunaus pyhä,
kun Herramme lahjoittaa sen.
Hän kansansa turvaksi yhä
tuo armonsa rikkauden.
Ja ehtoollisella hän suo omilleen
taas voimaa ja lohtua kilvoitukseen
Hän eksyneen etsii ja tallelle tuo
ja sanallaan uudeksi luo.
---
Löytyykö uskovien kasteen kannattajilta yhtään kastetta käsittelevää virttä?mutta totuusarvo on kasteasiassa hyvä jättää kokonaan Jumalan sanan varaan.
Suosittelen siis "viis veisaamaan" kirkkoisien ja paavien suurhuijauksille.
Näinhän se on, vai onko Tapio, mikäli totuudesta ollaan kiinnostuneita? kovin hyvin, kirjoitti:
mutta totuusarvo on kasteasiassa hyvä jättää kokonaan Jumalan sanan varaan.
Suosittelen siis "viis veisaamaan" kirkkoisien ja paavien suurhuijauksille.
Näinhän se on, vai onko Tapio, mikäli totuudesta ollaan kiinnostuneita?"...mutta totuusarvo on kasteasiassa hyvä jättää kokonaan Jumalan sanan varaan".
--
Näin on!
Kun alkuseurakunta kokoontui yhteen (kodeissa), niin pyrittiin siihen, että jokaisella oli jotain annettavaa: "...millä virsi, millä opetus..." (1. Kor.14:26).
Virsi mainitaan jopa ensimmäisenä.
Jospa mekin pyrkisimme samaan!- kastevirsi on
Tapio522 kirjoitti:
Kuiva-Kalle: "Nyt sulla pääsi virsi unohtumaan tekstisi lopusta".
--
Hyvä, kun muistutit!
Virsikirjassamme on osastossa Pyhä kaste virret 214-219.
Myös muissakin virsissä puhutaan kasteesta.
Yksi niistä on virsi 178.
Tähän virteen raamattupiiriläisemme ihastuivat kovin.
4. On kasteessa siunaus pyhä,
kun Herramme lahjoittaa sen.
Hän kansansa turvaksi yhä
tuo armonsa rikkauden.
Ja ehtoollisella hän suo omilleen
taas voimaa ja lohtua kilvoitukseen
Hän eksyneen etsii ja tallelle tuo
ja sanallaan uudeksi luo.
---
Löytyykö uskovien kasteen kannattajilta yhtään kastetta käsittelevää virttä?"Kuin vesilintu lahdella, käy alle veden pinnan.
Ja huuhdottuaan sulkansa, taas nostaa puhtaan rinnan."
Siinä on selvä viittaus uskovien upostuskasteeseen! kastevirsi on kirjoitti:
"Kuin vesilintu lahdella, käy alle veden pinnan.
Ja huuhdottuaan sulkansa, taas nostaa puhtaan rinnan."
Siinä on selvä viittaus uskovien upostuskasteeseen!"Ja huuhdottuaan sulkansa, taas nostaa puhtaan rinnan".
Siinä on selvä viittaus uskovien upostuskasteeseen!
--
Kiinnität siis huomion veden määrään kasteessa (siis ulkonaiseen materiaan), mutta jääkö sisältö (hengellinen puoli)toisarvoiseksi.
Paavali sai kehoituksen: "...anna kastaa itsesi ja PESTÄ POIS SYNTISI" (Apt. 22:16).
Vrt. Apt.2:38!
Oikein siis sanomme: "Tunnustamme yhden kasteen syntien anteeksiantamiseksi,..."
---
Kertoisiko kastevirtesi jotain kasteen hengellisestä sisällöstä?
Vai löytyykö sitä uskovien kasteesta?- kysyä Pietarilta,
Tapio522 kirjoitti:
"Ja huuhdottuaan sulkansa, taas nostaa puhtaan rinnan".
Siinä on selvä viittaus uskovien upostuskasteeseen!
--
Kiinnität siis huomion veden määrään kasteessa (siis ulkonaiseen materiaan), mutta jääkö sisältö (hengellinen puoli)toisarvoiseksi.
Paavali sai kehoituksen: "...anna kastaa itsesi ja PESTÄ POIS SYNTISI" (Apt. 22:16).
Vrt. Apt.2:38!
Oikein siis sanomme: "Tunnustamme yhden kasteen syntien anteeksiantamiseksi,..."
---
Kertoisiko kastevirtesi jotain kasteen hengellisestä sisällöstä?
Vai löytyykö sitä uskovien kasteesta?joka sanoi:
"Ottakoon KUKIN TEISTÄ kasteen". kysyä Pietarilta, kirjoitti:
joka sanoi:
"Ottakoon KUKIN TEISTÄ kasteen".Tuota kannattaisi kysyä Pietarilta,joka sanoi:
"Ottakoon KUKIN TEISTÄ kasteen".
---
...jatko on tärkeä:" ....SYNTIENNE ANTEEKSISAAMISEKSI,..." (Apt. 2:38)!
Minkähän takia niin moni jättää tämän huomioimatta?- että eivät
Tapio522 kirjoitti:
Tuota kannattaisi kysyä Pietarilta,joka sanoi:
"Ottakoon KUKIN TEISTÄ kasteen".
---
...jatko on tärkeä:" ....SYNTIENNE ANTEEKSISAAMISEKSI,..." (Apt. 2:38)!
Minkähän takia niin moni jättää tämän huomioimatta?halua tehdä parannusta, kuten Pietari kehoittaa,
vaan luulevat, että oikaisemalla suoraan kasteeseen,
synnit saadaan anteeksi.
Kun näin ei tapahdukaan, ei päästä kokemaan, että
synnit olisivat anteeksi annettuja.
Tämä on kokonaisuus- pisto sydämeen, parannuksen teko (uskominen)ja kaste. Juuri tuossa järjestyksessä.
Jotkut koettavat panna rattaat hevosen eteen ja
luulevat, että pelkkä kaste riittää, ilman parannuksen tekoa ja uskoa.
No, siitähän ei tule mitään, kuten Suonen nimi-
kristittyjen tilanne osoittaa.
- kuinkaseonkaan
Hoi miehet, kumpikin on ihan harhassa ja kumpaakaan ei ole kastettu Pyhyyden hengellä.
Kukaan uudessa liitossa ei voi olla suurempi kuin opetuslapset. Heidät oli jo reilun viikon vanhoina otettu liittoon, he olivat koko elämänsä eläneet liitossa, heidät oli valittu seuraamaan Jeesusta, he saivat henkilökohtaisen opetuksen yli 3 vuoden ajan suoraan Jeesukselta, heidät oli Jeesus lähettänyt saarnaamaan Jumalan kuningaskuntaa, he olivat parantaneet sairaita, he olivat ajaneet ulos riivaajia ja he todistivat Jeesuksen kuoleman. Mutta Apostolien teoissa on Jeesuksen sanoina: »Älkää lähtekö Jerusalemista, vaan odottakaa Isältä sen lupauksen täyttymistä, jonka te olette minulta kuulleet. Sillä Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä, ei kauan näitten päivien jälkeen.» (Apt. l: 4,5). Jeesus sanoo, että Isä on luvannut. Milloin ja kuka oli luvannut? Vastaus: Niin Pietari astui esiin niiden yhdentoista kanssa, korotti äänensä ja puhui heille: "Miehet, juutalaiset ja kaikki Jerusalemissa asuvaiset, olkoon tämä teille tiettävä, ja ottakaa minun sanani korviinne. Vaan tämä on se, mikä on sanottu profeetta Jooelin kautta:" (Apt. 2: 14 ja 16).
Jos ja vaikka sinä olisit kastettu pikkupienenä, elänyt kirkossa ja kirkon oppien mukaan, vaikka olisit saarnannut Jumalan kuningaskuntaa ja vaikka parantanut sairaita, kuinka voisit olla parempi, etuoikeutetumpi ja suurempi kuin ne kaksitoista, joita KIELLETTIIN lähtemästä mihinkään, ennen kuin heidän päälleen vuodatettiin henki korkeudesta?
Vasta saatuaan hengen he "julistivat Jumalan sanaa rohkeasti" (Apt. 4:31) ja tapahtui voimatekoja, kansa pelkäsi eikä kukaan uskaltanut liittyä heihin.
Tämän Pyhän hengen vuodatuksen voi saada jokainen Israelin kansaan kuuluva, koska Israelin Jumala on sen profeetta Joelin kautta luvannut, niin kuin Pietari sanoi.
Opetuslasten tie siis jatkui syntymästä ja 8-päiväisenä liittoon ottamisesta valintaan ja kutsuun seurata Jeesusta, julistaa, parantaa ja ajaa ulos riivaajia ja sitten se huipentui Jumalan suuren Pelastussuunnitelman osallisuuteen ja todistamiseen: Nisankuun 14:nnen ja 15:nnen iltojen välissä he söivät yhdessä Jeesuksen kanssa Jumalan määräämän tulessa poltetun uhrilampaan muistaen sitä kuinka heidän Jumalansa oli väkevällä kädellä vapauttanut heidät Egyptistä. Ja sitten, kun he olivat tuon aterian syöneet, otti Jeesus viinimaljan ja leipää ja sanoi, että tämä [pesah-ateriaviinimalja] "on uusi liitto minun veressäni" Paavali kirjoittaa näin, (1. Kor. 5:23-25): Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän, kiitti, mursi ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan; tehkää tämä minun muistokseni". Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; niin usein kuin te juotte, tehkää se minun muistokseni". Ja tuona yönä Jeesus vangittiin, aamulla tuomittiin, naulattiin ristille ja kuoli pesahina eli 14. nisankuuta Jumalan pesahuhrilampaana. Seuraavana päivänä alkoi Jumalan käskyn mukaan 7-päiväinen ei-hapanleivän aika, jonka ensimmäisen ja viimeisen päivän Jumala oli määrännyt pidettäväksi sapattina eli arjesta tuli sapatti, ei tehty töitä vaan oli määrä pitää pyhä kokous Jumalan kunniaksi. Huomaa, että pesah EI ole sapatti. Jumalakin siis tekee silloin töitä: Pelastuksen työn ja niin myös ihmiset. Pesah ei siis ole pyhän kokouksen päivä, sille päivälle ei ole määrätty pyhää kokousta mutta seuraavalle päivälle kyllä, ei-hapanleivän 1:selle päivälle on määrätty pyhä kokous. Sen opetuslapset, naiset ja muut Jeesusta seuranneet viettivät hiljaisuudessa tekemättä töitä, käymättä kauppaa ja puhumatta joutavia. Mutta seitsemän päivän jaksoon = 7 ei-hapanleivän päivää, osuu väistämättä myös viikon 7. päivä eli "tavallinen" viikoittain toistuva sapatti. Jumala oli antanut käskyn, että tämän ei-hapanleipäpäivien aikana olevan viikkosapatin jälkeisenä ensimmäisenä arkipäivänä tuli israelilaisten tuoda uutisohralyhde temppeliin ja heiluttaa se papin edessä ja sitten heidän tuli laskea tästä ensimmäisestä arkipäivästä 7 täyttä sapattia ja niiden jälkeisenä - jälleen ensimmäisenä arkipäivänä pitää sapatti. Tämä sapatiksi määrätty päivä on shavuot, mikä tarkoittaa sitä, että nuo 7 viikkoa - hepreaksi viikko on shavua ja monikossa shavuot - oli nyt laskettu ja ne olivat kuluneet ja oli niiden jälkeinen eli 50. päivä. Tähän kului pesahista 2 kuukautta!
Kaiken tämän opetuslapset elivät ja vasta noin 2 kuukauden kuluttua Jeesuksen kuolemasta heidän päälleen vuodatettiin Pyhän henki, he saivat voiman ja tulivat olemaan Jeesuksen todistajia niin kuin Hän oli sanonut: "Ei ole teidän asianne tietää aikoja eikä hetkiä, jotka Isä oman valtansa voimalla on asettanut, vaan, kun Pyhä Henki tulee teihin, niin te saatte voiman, ja te tulette olemaan minun todistajani sekä Jerusalemissa että koko Juudeassa, Samariassa" Apt. 1:7. Tämän Jeesus lisäsi annettuaan Jerusalemista poistumiskiellon, joka on viestini alussa (Apt. l: 4,5).- jatkan
Ja mikä se lupaus oli, josta Jeesus puhui?
Odottaessaan ja TIETÄMÄTTÄ MILLOIN Pyhä henki vuodatettaisiin, he elivät yhdessä toisten Jeesusta seuranneiden kanssa, valitsivat joukostaan uuden miehen todistajaksi, Mattatiaan. Ja he odottivat eivätkä lähteneet Jerusalemista minnekään tekemään mitään. Mutta kun 7 täyttä viikkoa oli laskettu ja kulunut ei-hapanleipäpäiviin osuneen viikkosapatin jälkeisenä ensimmäisenä arkipäivänä papin edessä heilutetusta uutislyhteestä, tuli siis 2 kuukauden kuluttua shavuot, sapatti ja pyhän kokouksen päivä. Kreikankieliset uuden liiton kirjoitukset ilmaisevat tuon laskemisen täyttyneeksi kohdassa Apt. 2:1. Niissä sanotaan Καὶ ἐν τῷ συμπληροῦσθαι τὴν ἡμέραν τῆς πεντηκοστῆς "Ja kun shavuot-päivä oli tullut täyteen/oli laskettu shavuot päivään, olivat he kaikki yhdessä". He siis "vain" täyttivät kaikki ne Jumalan käskyt, jotka Hän juhlasapateista ja vuoden kierrosta oli antanut.
He olivat "jo valmiiksi" Jerusalemissa. Jumala oli sanonut, että kaikkien miesten tuli tulla Jerusalemiin 3 kertaa vuodessa pyhään kokoukseen päivinä, jotka Hän oli määrännyt sapateiksi: pesah, tämä shavuot pesahista 2 kuukauden päästä ja siitä jälleen 5 kuukauden kuluttua sukkot, joka on 7:nnen kuukauden 14.-20. päivä.
Miehiä oli jälleen Jerusalemissa, juutalaisia veljiä kaikkialta maalimasta. Tähän väliin Jumalan vuorokausista: ensinnäkin vuorokausi alkaa silloin, kun aurinko laskee, yössä on 3 tai 4 hetkeä ja päivässä 12 hetkeä. Yö alkaa 7:ltä illalla ja päivä vastaavasti 7:ltä aamulla. Koska Israelissa päivä ja yö ovat keskimäärin 12-tuntiset aina, on yön hetkien pituus joko 12 jaettuna 3:lla tai 4:llä eli 4 tuntia tai 3 tuntia ja päivän hetket ovat 1 tunnin mittaiset. Kun shavuotina olisi ollut ja oli shavuotiksi määrättyjen aamu-uhrieläinten uhraamisen aika, kolmas hetki, humahti taivaasta juuri silloin väkevä tuulispää ja täytti huoneen, jossa ne kaksitoista olivat.
Ja niin sai koko Jerusalem kuulla kuka on Jeesus ja miksi hän tuli. Ne, jotka ottivat sanan vastaan, kääntyivät tämän Jeesuksen puoleen, ottivat kasteen Jeesuksen nimeen ja saivat Pyhän hengen.
Tämä edellisessä lauseessa kerrottu on AINOA tapa uudessa liitossa saada Pyhän hengen kaste: kääntyä Jeesuksen puoleen ja ottaa kaste Jeesuksen nimeen.
Ensimmäinen kerta shavuot ja Pyhän hengellä täytetyn Pietarin saarna suoraan taivaitten valtaistuimelta, Apt. 2:38
Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
Samariassa Pyhän henki tuli Jeesuksen nimeen kastamisen JA kätten päällepanemisen kautta, Apt. 8:14-17. Mutta kun apostolit, jotka olivat Jerusalemissa, kuulivat, että Samaria oli ottanut vastaan Jumalan sanan, lähettivät he heidän tykönsä Pietarin ja Johanneksen.
15 Ja tultuaan sinne nämä rukoilivat heidän edestänsä, että he saisivat Pyhän Hengen;
16 sillä hän ei ollut vielä tullut yhteenkään heistä, vaan he olivat ainoastaan kastetut Herran Jeesuksen nimeen.
17 Silloin he panivat kätensä heidän päällensä, ja he saivat Pyhän Hengen.
Ja niin edelleen, jopa niin, että vasta kun Efesossa ne, jotka olivat kastetut vain Johanneksen kasteella, mikä on siis Jeesuksen kaste, kastettiin uudelleen, Jeesuksen nimeen, saivat he Pyhän hengen. Apt. 19:1-7 Kun Apollos oli Korintossa, tuli Paavali, kuljettuaan läpi ylämaakuntien, Efesoon ja tapasi siellä muutamia opetuslapsia.
2 Ja hän sanoi heille: "Saitteko Pyhän Hengen silloin, kun te tulitte uskoon?" Niin he sanoivat hänelle: "Emme ole edes kuulleet, että Pyhää Henkeä on olemassakaan".
3 Ja hän sanoi: "Millä kasteella te sitten olette kastetut?" He vastasivat: "Johanneksen kasteella".
4 Niin Paavali sanoi: "Johannes kastoi parannuksen kasteella, kehoittaen kansaa uskomaan häneen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, se on, Jeesukseen".
5 Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen.
6 Ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, tuli heidän päällensä Pyhä Henki, ja he puhuivat kielillä ja ennustivat.
7 Heitä(kin) oli kaikkiaan noin kaksitoista miestä.
Paavali puhuu JUURI tästä tapahtumasta, kun hän kirjoittaa Efesoon, Ef. 1:13, Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti. Ja luvatulla Pyhän hengellä hän tarkoittaa juuri sitä, mitä Pietari sanoi shavuottina, jakeet 2:38 ja 39: Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan. Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."
Kaikki ne, joista Paavali puhuu ja kirjoittaa, uskovista ja kastetuista, oli kastettu Jeesuksen nimeen ja olivat sillä tavoin saaneet tuon myös keille ikinä, jotka MEIDÄN HERRAMME kutsuu -lahjan.
Tämä on Pyhän hengen kaste, joka pysyy jatkuvassa alisteisuudessa Jumalalle.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1058747
- 936710
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon636479Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme345261Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo634457- 553501
- 503355
- 513082
- 562912
Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per512886