Sapttiko Jeesuksen kumoama?

Sirkka-Iita

Ei sapatin pyhyys siirtynyt sunnuntaille, vaikka opetuslapset kerran kokoontuivatkin sunnuntaina Juutalaisten pelosta.

Seuraava kokoontuminen sovittiinkin sitten maanantaiksi, eli kahdeksan päivän kuluttua.

Juutalaiset vainosivat kristittyjä silloin Jeesuksen kuoleman jälkeen ja tappoivat heitä vääräuskoisina, kansan kiihoittajina.

Jeesus oli jo surmattu, sen saman asian johdosta, niin tämän vuoksi heidän piti kokoontua salaa.

Mutta sapatin he viettivät kuten ennenkin Jumalan kunniaksi Jeesuksen antaman esimerkin mukaan viikon seitsemäs päivä,(=raamatunmukaan lauantai)
Jumalan pyhittämänä ja siunaamana leopäivänä.

Sununtain pyhittäminen lepopäivän tilalla EI alkanut vielä apostolien aikana, vaan useita sukupolvia myöhemmin.

Se alkoi senvuoksi, koska kristityt yhä enemmän pyrkivät eroittautumaan juutalaisuudesta, siis heistä, jotka olivat surmauttaneet Jeesuksen vääräuskoisena.

Mutta vasta toisella vuosisadalla se alkoi yleistyä.

Ja vasta kolmesataa luvulla siitä tehtiin virallisesti lepopäivän korvike, jota pakoitettiin pitämään pyhänä, niin ettei kukaan saanut silloin työtä tehdä ilman rangaistusta.

Pakollisia töitä, kuten sairaiden ja karjan ym hoitoa lukuunottamatta.

Jeesus EI kumonnut YHTÄÄN Isänsä käskyä!

Muutoin hän olisi valehtelija. Jeesushan itse sanoi, ettei hän ole tullut Jumalan käskyjä KUMOAMAAN vaan TÄYTTÄMÄÄN.

Senvuoksi juuri meillä voi olla pelastus Jeesuksessa, kun HÄN ON TÄYTTÄNYT KOKO LAIN. Että meillä uskonkautta olisi LAHJAVANHURSKAUS.

Mutta EI Jeesus halua meitä viedä vääryyteen ja laittomuuteen. VAAN HÄN antaa meille VOIMAN YLHÄÄLTÄ, niin että emme enää tahallamme vääryydessä eläisi, vaan meidät on OSTETTU HYVIÄ TÖITÄ VARTEN.

Jos me Jumalaa rakastamme, pidämme myöskin HÄNEN KÄSKYNSÄ, emmekä itsekkäästi pidä kiini ihmisopeista ja määräyksistä.

Emme siis lähde muuttamaan ihmiskäskyä Jumalan käskyn paikalle.

Vaan Kristuksen antamalla rakkaudella ja uskon muuttavalla voimalla synnymme uudesti ja näin voimme tulla Jumalan lapsiksi ja elää kaikessa oikeudenmukaista ja rakkaudellista kristityn ihmisen elämää, toinen toistamme rakastaen ja kunnioittaen.

TÄMÄ on kristityn rakkautta, johon meillä jokaisella tulisi olla pyrkimys.

Lain tarkoitus ja päämäärähän on RAKKAUS!

34

755

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • meiltä mitään :)

Miten sellaisen voisi kumota, mitä ei ole edes annettu?

Sirkka-Iita, oletko sinä juutalainen. Et sinä ainakaan kristitty ole omien sapattilakiesi kanssa.

Sinä tekohurskas muiden arvostelija, voitko sinä tehdä työtä lauantaina? Eikö sinun olekin PAKKO viettää sapattia oman ymmärtämättömyytesi takia?

• kanssa ei voi

leikitellä. Jos luulet, että Jumala antaa sinulle syntisi anteeksi samalla kun poljet hänen pyhän sapattinsa maahan, teet kardinaalimunauksen ja se kostautuu tuomiopäivänä. Jumala ei ole antanut meille oikeutta päättää miten suhtaudumme hänen pyhään lakiinsa. Sen noudattaminen on meidän moraalinen velvollisuutemme luotuina olentoina. Sen rikkominen on valtiopetos Jumalaa vastaan ja siitä on tasan yksi rangaistus: helvetin tuli.

• Eiköhän tämä ole jokaisen henkilökohtainen asia, mutta keskustellaan asioista eikä meistä kirjoittajista, jos sopii?

Jätetään Jumalan päätettäväksi se, että kuka on tekopyhä ja kuka puhuu vain sitä minkä sydämmessään oikeaksi tuntee! Jumala näkee sydämeen ja tietää jokaisen sydämen tilan, että onko se tekopyhä vai ei?

Ei toisella ihmisellä ole oikeutta tuomita ketään sapatinkaan johdosta.

Paavali jo kielsi tuomitsemasta toisiaan sapatinkaan johdosta. Sensijaan jokainen voi perustella asiaa omasta näkökulmastaan, silti tuomitsematta toisinkaan ajattelevia.

• pidämme HÄNEN KÄSKYNSÄ, emmekä itsekkäästi pidä kiini ihmisopeista ja määräyksistä.

Vaan Kristuksen antamalla rakkaudella ja uskon muuttavalla voimalla synnymme uudesti ja näin voimme tulla Jumalan lapsiksi ja elää kaikessa oikeudenmukaista ja rakkaudellista kristityn ihmisen elämää, toinen toistamme rakastaen ja kunnioittaen.

• hampaissa?
        Sirkka-Iita kirjoitti:

Eiköhän tämä ole jokaisen henkilökohtainen asia, mutta keskustellaan asioista eikä meistä kirjoittajista, jos sopii?

Jätetään Jumalan päätettäväksi se, että kuka on tekopyhä ja kuka puhuu vain sitä minkä sydämmessään oikeaksi tuntee! Jumala näkee sydämeen ja tietää jokaisen sydämen tilan, että onko se tekopyhä vai ei?

Ei toisella ihmisellä ole oikeutta tuomita ketään sapatinkaan johdosta.

Paavali jo kielsi tuomitsemasta toisiaan sapatinkaan johdosta. Sensijaan jokainen voi perustella asiaa omasta näkökulmastaan, silti tuomitsematta toisinkaan ajattelevia.

Mitä ihmettä se sinulle kuuluu, minä päivänä kukakin viettää lepopäiväänsä. Aloituksessakin kerroit tietoviisaana jotain kuvitelmiasi sunnuntaista. Laita hyvä ihminen tähän päivät "jumalalliseen" järjestykseen, ettei kukaan vaan haksahda luulemaan, että kaikki päivät ovat yhtä hyviä, niinkuin raamatussa sanotaan!

Onko muilla ihmisillä henkilökohtaisia oikeuksia vai vaan sinulla?

Ei toisella ihmisellä ole oikeutta tuomita ketään minkään päivän johdosta, ei edes sinulla! Miksi syötät sitä sapattia muille, etkö kunnioita ihmisten vapautta tehdä itse valintaansa, ei siinä tarvita sinun apua, tajuatko?

• riitä?
        Sirkka-Iita kirjoitti:

pidämme HÄNEN KÄSKYNSÄ, emmekä itsekkäästi pidä kiini ihmisopeista ja määräyksistä.

*** Rakkaus Jumalaan on se, että pidämme HÄNEN KÄSKYNSÄ ***

Voisitko viisaana ja kaikkitietävänä selventää vain raamattua lukeville, mitkä ovat HÄNEN KÄSKYNSÄ. Ihmeellistä minusta on se, että raamatussa ei missään sanota, että HÄNEN KÄSKYJÄÄN on vain 10 kappaletta vai tarkoitatko puhuessani kymmenestä käskystä (sanasta) niitä HERRAN LIITON ehtoja, jotka ovat kivitauluissa? (2. Moos 34)

• RAKKAUS!
        riitä? kirjoitti:

*** Rakkaus Jumalaan on se, että pidämme HÄNEN KÄSKYNSÄ ***

Voisitko viisaana ja kaikkitietävänä selventää vain raamattua lukeville, mitkä ovat HÄNEN KÄSKYNSÄ. Ihmeellistä minusta on se, että raamatussa ei missään sanota, että HÄNEN KÄSKYJÄÄN on vain 10 kappaletta vai tarkoitatko puhuessani kymmenestä käskystä (sanasta) niitä HERRAN LIITON ehtoja, jotka ovat kivitauluissa? (2. Moos 34)

>>>>Jeesus kiteytti koko lain, eli kaikki Jumalan käskyt näihin kahteen käskysanaan:

" Rakasta Herraa sinun Jumalaasi kaikesta sydämestäsi, kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi."

TÄMÄ ON SUURIN JA ENSIMÄINEN KÄSKY!

Ja toinen tämän vertainen on:

"Rakasta lähimäistäsi, niinkuin itseäsi."

• asialla
        kanssa ei voi kirjoitti:

leikitellä. Jos luulet, että Jumala antaa sinulle syntisi anteeksi samalla kun poljet hänen pyhän sapattinsa maahan, teet kardinaalimunauksen ja se kostautuu tuomiopäivänä. Jumala ei ole antanut meille oikeutta päättää miten suhtaudumme hänen pyhään lakiinsa. Sen noudattaminen on meidän moraalinen velvollisuutemme luotuina olentoina. Sen rikkominen on valtiopetos Jumalaa vastaan ja siitä on tasan yksi rangaistus: helvetin tuli.

MONESKO KÄSKY ON LEPOPÄIVÄKÄSKY? SINÄ VARMAANKIN OSAAT NUMEROIDA NÄMÄ 1-10. NÄMÄ OVAT NE KYMMENEN KÄSKYÄ, JOTKA OVAT LIITON ARKISSA.

10. Hän vastasi: "Katso, minä teen liiton, minä teen kaiken sinun kansasi nähden ihmeellisiä tekoja, joiden kaltaisia ei ole tehty yhdessäkään maassa, ei minkään kansan keskuudessa. Niin koko kansa, jonka keskellä sinä olet, on näkevä Herran teot, sillä peljättävää on se, mitä minä sinulle teen.
        11. Noudata, mitä minä tänä päivänä käsken sinun noudattaa. Katso, minä karkoitan sinun tieltäsi amorilaiset, kanaanilaiset, heettiläiset, perissiläiset, hivviläiset ja jebusilaiset.
        12. Kavahda, ettet tee liittoa sen maan asukasten kanssa, johon tulet, etteivät he tulisi teidän keskuudessanne ansaksi;
        13. vaan kukistakaa heidän alttarinsa ja murskatkaa heidän patsaansa ja hakatkaa maahan heidän asera-karsikkonsa.
        14. Älä kumarra muuta jumalaa; sillä Herra on nimeltänsä Kiivas, hän on kiivas Jumala.
        15. Älä siis tee liittoa maan asukasten kanssa, ettet, kun he kulkevat haureudessa jumaliensa jäljessä ja uhraavat jumalillensa ja kutsuvat sinua, sinä söisi heidän uhristaan,
        16. ja etteivät heidän tyttärensä, kun sinä otat heitä pojillesi vaimoiksi ja kun he kulkevat haureudessa jumaliensa jäljessä, viettelisi sinun poikiasikin haureudessa kulkemaan heidän jumaliensa jäljessä.
        17. Älä tee itsellesi valettuja jumalankuvia.
        18. Vietä happamattoman leivän juhlaa: seitsemänä päivänä syö happamatonta leipää, niinkuin minä olen sinua käskenyt, määrättynä aikana, aabib-kuussa, sillä aabib-kuussa sinä olet lähtenyt Egyptistä.
        19. Kaikki, mikä avaa äidinkohdun, on minun; samoin myös kaikki sinun karjasi urospuolet, raavaittesi ja lampaittesi ensiksisynnyttämät.
        20. Mutta aasin ensiksisynnyttämä lunasta lampaalla, mutta jos et sitä lunasta, niin taita siltä niska. Jokainen esikoinen pojistasi lunasta. Ja tyhjin käsin älköön tultako minun kasvojeni eteen.
        21. Kuusi päivää tee työtä, mutta LEPÄÄ seitsemäs päivä; kyntö- ja elonleikkuuaikanakin sinun on levättävä.
        22. Ja vietä viikkojuhla, kun leikkaat nisusi uutisen, ja korjuujuhla vuoden vaihteessa.
        23. Kolme kertaa vuodessa kaikki sinun miesväkesi tulkoon Herran, sinun Herrasi, Israelin Jumalan, kasvojen eteen.
        24. Sillä minä karkoitan kansat sinun tieltäsi ja laajennan sinun alueesi; eikä kukaan ole himoitseva sinun maatasi, kun sinä kolme kertaa vuodessa vaellat tullaksesi Herran, sinun Jumalasi, kasvojen eteen.
        25. Älä uhraa minun teurasuhrini verta happamen leivän ohella. Ja pääsiäisjuhlan uhrista älköön mitään jääkö yli yön seuraavaan aamuun.
        26. Parhaat maasi uutisesta tuo Herran, sinun Jumalasi, huoneeseen. Älä keitä vohlaa emänsä maidossa."
        27. Ja Herra sanoi Moosekselle: "Kirjoita itsellesi nämä sanat, sillä näiden sanojen mukaisesti minä olen tehnyt liiton sinun ja Israelin kanssa".
        28. Ja hän oli siellä Herran tykönä neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä syömättä ja juomatta. Ja hän KIRJOITTI TAULUIHIN liiton sanat, ne KYMMENEN SANAA (KÄSKYÄ).

• tällä?
        RAKKAUS! kirjoitti:

>>>>Jeesus kiteytti koko lain, eli kaikki Jumalan käskyt näihin kahteen käskysanaan:

" Rakasta Herraa sinun Jumalaasi kaikesta sydämestäsi, kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi."

TÄMÄ ON SUURIN JA ENSIMÄINEN KÄSKY!

Ja toinen tämän vertainen on:

"Rakasta lähimäistäsi, niinkuin itseäsi."

""koko lain, eli kaikki Jumalan käskyt""

Voitko selventää, mitkä KAIKKI käskyt?

• tällä? kirjoitti:

"Rakasta Herraa sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi, kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi,"

tämä on suurin ja ensimäinen käsky ja toinen tämän vertainen on:

"Rakasta lähimäistäsi, niinkuin itseäsi":

Tässä Jeesuksen antamassa kaksoiskäskyssä saa täyttymyksensä KOKO laki(siis kaikki käskytkin)ja profeetat.

"Rakkautta vastaan EI OLE LAKI!"    

• tällä? kirjoitti:

KAIKKI OIKEUDENMUKAISUUS.

Rakkaus ja kunnioitus Jumalaa ja lähimäistä kohtaan!

Paavali sanoi, että "RAKKAUTTA VASTAAN EI OLE LAKI." Voisi yhtähyvin sanoa käänteisestikkin, että "lakia vastaan ei ole RAKKAUS."

Vaan kaikki oikeudenmukaisuus tulee täytetyksi tässä yhdessä ainoassa sanassa RAKKAUS!

Jos rakastat jotakin, niin et tee häntä vastaan mitään vääryyttä, vaan kunnioitat ja olet oikeudenmukainen kaikessa hänelle.

Tämä sama pätee Jumalaan ja lähimäiiin.

• iso mutta
        Sirkka-Iita kirjoitti:

KAIKKI OIKEUDENMUKAISUUS.

Rakkaus ja kunnioitus Jumalaa ja lähimäistä kohtaan!

Paavali sanoi, että "RAKKAUTTA VASTAAN EI OLE LAKI." Voisi yhtähyvin sanoa käänteisestikkin, että "lakia vastaan ei ole RAKKAUS."

Vaan kaikki oikeudenmukaisuus tulee täytetyksi tässä yhdessä ainoassa sanassa RAKKAUS!

Jos rakastat jotakin, niin et tee häntä vastaan mitään vääryyttä, vaan kunnioitat ja olet oikeudenmukainen kaikessa hänelle.

Tämä sama pätee Jumalaan ja lähimäiiin.

Mutta älä liikaa rakasta naapurin Kössiä, ettei isäntä tule mustasukaiseksi!

• eepu*
        asialla kirjoitti:

MONESKO KÄSKY ON LEPOPÄIVÄKÄSKY? SINÄ VARMAANKIN OSAAT NUMEROIDA NÄMÄ 1-10. NÄMÄ OVAT NE KYMMENEN KÄSKYÄ, JOTKA OVAT LIITON ARKISSA.

10. Hän vastasi: "Katso, minä teen liiton, minä teen kaiken sinun kansasi nähden ihmeellisiä tekoja, joiden kaltaisia ei ole tehty yhdessäkään maassa, ei minkään kansan keskuudessa. Niin koko kansa, jonka keskellä sinä olet, on näkevä Herran teot, sillä peljättävää on se, mitä minä sinulle teen.
        11. Noudata, mitä minä tänä päivänä käsken sinun noudattaa. Katso, minä karkoitan sinun tieltäsi amorilaiset, kanaanilaiset, heettiläiset, perissiläiset, hivviläiset ja jebusilaiset.
        12. Kavahda, ettet tee liittoa sen maan asukasten kanssa, johon tulet, etteivät he tulisi teidän keskuudessanne ansaksi;
        13. vaan kukistakaa heidän alttarinsa ja murskatkaa heidän patsaansa ja hakatkaa maahan heidän asera-karsikkonsa.
        14. Älä kumarra muuta jumalaa; sillä Herra on nimeltänsä Kiivas, hän on kiivas Jumala.
        15. Älä siis tee liittoa maan asukasten kanssa, ettet, kun he kulkevat haureudessa jumaliensa jäljessä ja uhraavat jumalillensa ja kutsuvat sinua, sinä söisi heidän uhristaan,
        16. ja etteivät heidän tyttärensä, kun sinä otat heitä pojillesi vaimoiksi ja kun he kulkevat haureudessa jumaliensa jäljessä, viettelisi sinun poikiasikin haureudessa kulkemaan heidän jumaliensa jäljessä.
        18. Vietä happamattoman leivän juhlaa: seitsemänä päivänä syö happamatonta leipää, niinkuin minä olen sinua käskenyt, määrättynä aikana, aabib-kuussa, sillä aabib-kuussa sinä olet lähtenyt Egyptistä.
        19. Kaikki, mikä avaa äidinkohdun, on minun; samoin myös kaikki sinun karjasi urospuolet, raavaittesi ja lampaittesi ensiksisynnyttämät.
        20. Mutta aasin ensiksisynnyttämä lunasta lampaalla, mutta jos et sitä lunasta, niin taita siltä niska. Jokainen esikoinen pojistasi lunasta. Ja tyhjin käsin älköön tultako minun kasvojeni eteen.
        21. Kuusi päivää tee työtä, mutta LEPÄÄ seitsemäs päivä; kyntö- ja elonleikkuuaikanakin sinun on levättävä.
        22. Ja vietä viikkojuhla, kun leikkaat nisusi uutisen, ja korjuujuhla vuoden vaihteessa.
        23. Kolme kertaa vuodessa kaikki sinun miesväkesi tulkoon Herran, sinun Herrasi, Israelin Jumalan, kasvojen eteen.
        24. Sillä minä karkoitan kansat sinun tieltäsi ja laajennan sinun alueesi; eikä kukaan ole himoitseva sinun maatasi, kun sinä kolme kertaa vuodessa vaellat tullaksesi Herran, sinun Jumalasi, kasvojen eteen.
        25. Älä uhraa minun teurasuhrini verta happamen leivän ohella. Ja pääsiäisjuhlan uhrista älköön mitään jääkö yli yön seuraavaan aamuun.
        26. Parhaat maasi uutisesta tuo Herran, sinun Jumalasi, huoneeseen. Älä keitä vohlaa emänsä maidossa."
        27. Ja Herra sanoi Moosekselle: "Kirjoita itsellesi nämä sanat, sillä näiden sanojen mukaisesti minä olen tehnyt liiton sinun ja Israelin kanssa".
        28. Ja hän oli siellä Herran tykönä neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä syömättä ja juomatta. Ja hän KIRJOITTI TAULUIHIN liiton sanat, ne KYMMENEN SANAA (KÄSKYÄ).

Lepopäivä/Sapattikäsky on IV [(4) neljäs] Käsky!

Katsopa tätä asiaa, näitä MORAALIKÄSKYJÄ täältä: 2.Moos.20.Luku jakeet 1-17, niin asia selviää sinullekin, jos vain niin tahdot!
        *
        MORAALIKÄSKYT löytyy myös 5.Mooseksen kirjasta (samassa järjestyksessä):
        5:1 Ja Mooses kutsui kokoon kaiken Israelin ja sanoi heille: "Kuule, Israel, nämä käskyt ja oikeudet, jotka minä tänä päivänä julistan teidän korvienne kuullen. Oppikaa ne ja noudattakaa niitä tarkoin.
        5:2 Herra, meidän Jumalamme, teki liiton meidän kanssamme Hoorebilla.
        5:3 Herra ei tehnyt tätä liittoa meidän isiemme kanssa, vaan meidän kanssamme, jotka olemme tässä tänä päivänä, kaikkien meidän kanssamme, jotka nyt elämme.
        5:4 Kasvoista kasvoihin Herra puhui teidän kanssanne vuorelta, tulen keskeltä.
        5:5 Minä seisoin silloin Herran ja teidän välillänne ja ilmoitin teille Herran sanan, sillä te pelkäsitte tulta ettekä nousseet vuorelle. Hän sanoi:

(Ensimmäinen Käsky)
        5:6 'Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä.
        5:7 Älä pidä muita jumalia minun rinnallani.

(Toinen Käsky)
        5:8 Älä tee itsellesi jumalankuvaa, älä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.
        5:9 Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;
        5:10 mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni.

(Kolmas Käsky)
        5:11 Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka hänen nimensä turhaan lausuu.

(Neljäs Käsky)
        5:12 Ota vaari lepopäivästä, niin että sen pyhität, niinkuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt.
        5:13 Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi;
        5:14 mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi, sinun härkäsi, aasisi tai muu juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on, että palvelijasi ja palvelijattaresi saisivat levätä niinkuin sinäkin.
        5:15 Ja muista, että itse olit orjana Egyptin maassa ja että Herra, sinun Jumalasi, vei sinut sieltä pois väkevällä kädellä ja ojennetulla käsivarrella. Sentähden Herra, sinun Jumalasi, käski sinun viettää lepopäivän.

(Viides Käsky)
        5:16 Kunnioita isääsi ja äitiäsi, niinkuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt, että kauan eläisit ja menestyisit siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa.
        (Kuudes Käsky)
        5:17 Älä tapa.

(Seitsemäs Käsky)
        5:18 Älä tee huorin.

(Kahdeksas Käsky)
        5:19 Älä varasta.

(Yhdeksäs Käsky)
        5:20 Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi.

(Kymmenes Käsky)
        5:21 Älä himoitse lähimmäisesi vaimoa. Älä halaja lähimmäisesi huonetta, älä hänen peltoansa, älä hänen palvelijaansa, palvelijatartansa, härkäänsä, aasiansa, äläkä mitään, mikä on lähimmäisesi omaa.'

5:22 Nämä sanat Herra puhui koko teidän seurakunnallenne vuorelta, tulen ja synkkien pilvien keskeltä, suurella äänellä, eikä siihen enempää lisännyt. Ja hän KIRJOITTI ne kahteen kivitauluun ja antoi ne minulle.”

• järe jouksuko pätkii
        eepu* kirjoitti:

Katsopa tätä asiaa, näitä MORAALIKÄSKYJÄ täältä: 2.Moos.20.Luku jakeet 1-17, niin asia selviää sinullekin, jos vain niin tahdot!
        *
        5:1 Ja Mooses kutsui kokoon kaiken Israelin ja sanoi heille: "Kuule, Israel, nämä käskyt ja oikeudet, jotka minä tänä päivänä julistan teidän korvienne kuullen. Oppikaa ne ja noudattakaa niitä tarkoin.
        5:3 Herra ei tehnyt tätä liittoa meidän isiemme kanssa, vaan meidän kanssamme, jotka olemme tässä tänä päivänä, kaikkien meidän kanssamme, jotka nyt elämme.
        5:5 Minä seisoin silloin Herran ja teidän välillänne ja ilmoitin teille Herran sanan, sillä te pelkäsitte tulta ettekä nousseet vuorelle. Hän sanoi:

(Ensimmäinen Käsky)
        5:6 'Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä.

(Toinen Käsky)
        5:8 Älä tee itsellesi jumalankuvaa, älä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.
        5:9 Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;
        5:10 mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni.

(Kolmas Käsky)
        5:11 Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka hänen nimensä turhaan lausuu.

(Neljäs Käsky)
        5:12 Ota vaari lepopäivästä, niin että sen pyhität, niinkuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt.
        5:14 mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi, sinun härkäsi, aasisi tai muu juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on, että palvelijasi ja palvelijattaresi saisivat levätä niinkuin sinäkin.
        5:15 Ja muista, että itse olit orjana Egyptin maassa ja että Herra, sinun Jumalasi, vei sinut sieltä pois väkevällä kädellä ja ojennetulla käsivarrella. Sentähden Herra, sinun Jumalasi, käski sinun viettää lepopäivän.

(Viides Käsky)
        5:16 Kunnioita isääsi ja äitiäsi, niinkuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt, että kauan eläisit ja menestyisit siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa.
        (Kuudes Käsky)

(Seitsemäs Käsky)

(Kahdeksas Käsky)

(Yhdeksäs Käsky)

(Kymmenes Käsky)
        5:21 Älä himoitse lähimmäisesi vaimoa. Älä halaja lähimmäisesi huonetta, älä hänen peltoansa, älä hänen palvelijaansa, palvelijatartansa, härkäänsä, aasiansa, äläkä mitään, mikä on lähimmäisesi omaa.'

5:22 Nämä sanat Herra puhui koko teidän seurakunnallenne vuorelta, tulen ja synkkien pilvien keskeltä, suurella äänellä, eikä siihen enempää lisännyt. Ja hän KIRJOITTI ne kahteen kivitauluun ja antoi ne minulle.”

Taavi kutsui kokoon koko Kemppaisen suvun. Ja sitten hän antoi sille tehtäväksi sitä sun tätä. Millä ihmeen perusteella ne Kemmppaisten työt aina tulee Kolehmaisten tehtäviksi? Tällainen on kuule sinun selitystesi juoni. Eikä tämä vielä mitään. Miten ihmeessä sinä taiot advetistien tekemisistä Istaelille annettujen käskyjen noudattamista? Ettehän te tee yhtään mitään niinkuin pitäisi. Te olette adventtikirkossanne niinkuin joku tekisi tehtaassa ttyöaikana virapelitöitään koko työajan. Teidän oppienne noudattamista ei edes hyvällä tahdollaankaan saa Raamatun opetusten noudattamiseksi. Et ole missään sellaista kyennyt osoittamaankaan. Teillä on se vika, että te teette jatkuvaa SILMÄNKÄÄNTÖTEMPPUA jokaikisessä asiassa josta te puhutte. Kukaan viisas ei ole koskaan nähnyt teidän tekemisiänne hengelliseksi toiminnaksi. Ne, jotka eivät peliänne ole huomanneet, ovat teihin sortuneet.

• eepu*
        järe jouksuko pätkii kirjoitti:

Taavi kutsui kokoon koko Kemppaisen suvun. Ja sitten hän antoi sille tehtäväksi sitä sun tätä. Millä ihmeen perusteella ne Kemmppaisten työt aina tulee Kolehmaisten tehtäviksi? Tällainen on kuule sinun selitystesi juoni. Eikä tämä vielä mitään. Miten ihmeessä sinä taiot advetistien tekemisistä Istaelille annettujen käskyjen noudattamista? Ettehän te tee yhtään mitään niinkuin pitäisi. Te olette adventtikirkossanne niinkuin joku tekisi tehtaassa ttyöaikana virapelitöitään koko työajan. Teidän oppienne noudattamista ei edes hyvällä tahdollaankaan saa Raamatun opetusten noudattamiseksi. Et ole missään sellaista kyennyt osoittamaankaan. Teillä on se vika, että te teette jatkuvaa SILMÄNKÄÄNTÖTEMPPUA jokaikisessä asiassa josta te puhutte. Kukaan viisas ei ole koskaan nähnyt teidän tekemisiänne hengelliseksi toiminnaksi. Ne, jotka eivät peliänne ole huomanneet, ovat teihin sortuneet.

Aivan ymmärrän sinua (luonnollinen ihminen ) siinä, että on vaikeuksia, jos ei ole Jumalan Henkeä, joka sinulle selittäisi asian, sillä;
        "Mutta me emme ole saaneet maailman henkeä, vaan sen Hengen, joka on Jumalasta, että tietäisimme, mitä Jumala on meille lahjoittanut; ja siitä me myös puhumme, emme inhimillisen viisauden opettamilla sanoilla, vaan Hengen opettamilla, selittäen hengelliset hengellisesti.

Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä YMMÄRTÄÄ, koska se on tutkisteltava hengellisesti.
        Hengellinen ihminen sitä vastoin tutkistelee kaiken, mutta häntä itseään ei kukaan kykene tutkistelemaan.
        Sillä: "kuka on tullut tuntemaan Herran mielen, niin että voisi neuvoa häntä?" Mutta meillä on KRISTUKSEN MIELI." (1.Kor.2.Luku)

"Ja tietäkää ennen kaikkea se, ettei yksikään Raamatun profetia ole kenenkään omin neuvoin selitettävissä; sillä ei koskaan ole mitään profetiaa tuotu esiin ihmisen tahdosta, vaan Pyhän Hengen johtamina ihmiset ovat puhuneet sen, minkä saivat Jumalalta." (2.Piet.1.Luku)

*
        "Teemmekö siis LAIN mitättömäksi uskon kautta? Pois se! Vaan me VAHVISTAMME LAIN." (Room.3:31)
        -- ÄLKÄÄ siis enää kieltäkö itseltänne älkääkä muiltakaan ottamasta sitä Oikeata (Apt.2:38) uskonmukaista upotuskastetta Vapahtajamme Messiaan Nimeen!
        -- Sillä; TAHALLINEN USKONMUKAISEN UPOTUSKASTEEN HYLKÄÄMINEN johtaa PYHITYKSEN ja siten PELASTUKSEN MENETTÄMISEEN!!!

Sillä; KRISTUKSESSA ON RAKKAUS TÄYDELLINEN, HÄN ON LAINKÄSKYN (käskyjen) PÄÄMÄÄRÄ/TOTEUTTAJA, joka ASUU jokaisessa PUHTAASSA SYDÄMESSÄ ja HYVÄSSÄ OMASSATUNNOSSA ja VILPITTÖMÄSSÄ USKOSSA.”
        Antakaa siis puhdistaa sydämenne ja "Tehkää siis PARANNUS ja ottakoon kukin teistä kasteen Vapahtajan Messiaan Nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte ♥ PYHÄN HENGEN LAHJAN ♥.”
        Sillä vain PYHÄN HENGEN LAHJA JOHTAA teidät KAIKKEEN TOTUUTEEN/RAKKAUTEEN KÄSKYJEN TUNTEMUKSEEN/NOUDATTAMISEEN!

*
        Ystävällisesti Siunausterveisin Totuuden etsijöille

minulle niin Rakkaassa
        Voittoisassa ja Voimallisessa
        JAH SHUAN (Ilm.14:1) MESSIAAN Armollisessa ja Pyhässä Nimessä

eepu
        *
        Jk.:
        RAAMATTU tuntee vain tämän YHDEN Oikean Kasteen; Johanneksen uskonmukaisen upotuskasteen Vapahtajan Nimeen!
        Katso; Apt.2:38; 4:12; 8:35,36,37,38! Muu on väärennöstä!!
        ANNA siis PELASTAA ITSESI, katso lisäksi: *Joh.3:16; Mark.16:16; Room. 6.Luku*, sillä vain tämä Tie, On se kertakaikkinen, se Oikea IANKAIKKINEN ELÄMÄNTIE, astu ja kastu siihen! ... aloita uusi ja voimallinen Elämä yhdessä Vapahtajamme kanssa! :)

"Sillä tämä on se LIITTO, jonka minä teen Israelin heimon kanssa näiden päivien jälkeen, sanoo Herra: Minä panen LAKINI heidän mieleensä, ja kirjoitan ne heidän sydämiinsä, ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
        "Tämä on se liitto, jonka minä näiden päivien jälkeen teen heidän kanssaan", sanoo Herra: "Minä panen LAKINI heidän sydämiinsä ja kirjoitan ne heidän mieleensä";
        (16:15-18; Heb.8:10; 10:16)

Sillä; ”..jos joku on KRISTUKSESSA, niin hän on UUSI LUOMUS; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, UUSI on sijaan tullut.”
        -- Uskonmukaisesti upotuskastetuilla; ”… meillä on KRISTUKSEN mieli.” ”Sellaista vastaan ei ole LAKI.”! (2.Kor.5:17; 1.Kor.2:16; Gal.5:23)
        *
        ♥ MARANATA! ♥    

• jumalaa?
        eepu* kirjoitti:

*

(Ensimmäinen Käsky)

(Toinen Käsky)

(Kolmas Käsky)

(Neljäs Käsky)

(Viides Käsky)
        (Kuudes Käsky)

(Seitsemäs Käsky)

(Kahdeksas Käsky)

(Yhdeksäs Käsky)

(Kymmenes Käsky)

• eepu*
        jumalaa? kirjoitti:

Miksi pyörität tuota yhtä samaa (puutteellista) kohtaa, jossa ei ole kaikkia näitä moraalikäskyn kohtia kirjoitettu, mutta sinä löydät nämä MORAALIKÄSKYT Raamatusta selvemmin ilmoitettuna seuraavista paikoista, täältä: 2.Moos.20.Luku jakeet 1-17, niin tämä asia selviää sinullekin, jos vain niin tahdot!
        -- Lepopäivä/Sapattikäsky on IV [(4) neljäs] Käsky!

*

(Ensimmäinen Käsky)

(Toinen Käsky)

(Kolmas Käsky)

(Neljäs Käsky)

(Viides Käsky)

(Kuudes Käsky)

(Seitsemäs Käsky)

(Kahdeksas Käsky)

(Yhdeksäs Käsky)

(Kymmenes Käsky)

• kirotsuvrhe
        eepu* kirjoitti:

Miksi pyörität tuota yhtä samaa (puutteellista) kohtaa, jossa ei ole kaikkia näitä moraalikäskyn kohtia kirjoitettu, mutta sinä löydät nämä MORAALIKÄSKYT Raamatusta selvemmin ilmoitettuna seuraavista paikoista, täältä: 2.Moos.20.Luku jakeet 1-17, niin tämä asia selviää sinullekin, jos vain niin tahdot!
        -- Lepopäivä/Sapattikäsky on IV [(4) neljäs] Käsky!

*

(Ensimmäinen Käsky)

(Toinen Käsky)

(Kolmas Käsky)

(Neljäs Käsky)

(Viides Käsky)

(Kuudes Käsky)

(Seitsemäs Käsky)

(Kahdeksas Käsky)

(Yhdeksäs Käsky)

(Kymmenes Käsky)

miksi itse tee niin? Kai hän on sinulta oppinut. Tai joltain muulta adventistilta. Eihän advarit muuta teekään kuin pyörittelee samaa mantraaa!kevyiksi havaittuja!

• KÄSKYNSÄ

10 Herra sanoi:

"Minä teen liiton, ja sinun kansasi saa nähdä ihmeitä, joita ei koskaan ennen ole tapahtunut missään maan päällä eikä minkään muun kansan keskuudessa.

"Kansa, jonka parissa elät, saa nähdä ne pelottavan voimalliset teot, jotka minä, Herra, teen sinun hyväksesi. 11 NOUDATA TARKOIN NIITÄ KÄSKYJÄ, jotka minä sinulle nyt annan, niin minä karkotan sinun tieltäsi amorilaiset, kanaanilaiset, heettiläiset, perissiläiset, hivviläiset ja jebusilaiset. 12 VAROKAA tekemästä mitään liittoa sen maan asukkaiden kanssa, johon olette matkalla. Jos liittoudutte heidän kanssaan, te joudutte heidän pauloihinsa. 13 [i] REPIKÄÄ maahan heidän alttarinsa, murskatkaa heidän kivipatsaansa ja hakatkaa poikki heidän asera- paalunsa*. 14 ÄLKÄÄ kumartako mitään muuta jumalaa, sillä Herra, joka on kiivas Jumala, ei suvaitse muita jumalia rinnallaan. 15 ÄLÄ siis tee liittoa sen maan asukkaiden kanssa, ettet luopuisi minusta, eksyisi palvelemaan heidän jumaliaan ja lankeaisi syömään niistä uhreista, joita he teurastavat omille jumalilleen. 16 Jos otat pojillesi vaimoiksi heidän tyttäriään, jotka palvovat jumaliaan irstain menoin, nämä viettelevät myös poikasi samoihin palvontamenoihin. 17 ÄLÄ myöskään vala itsellesi jumalankuvia.

18 "VIETÄ happamattoman leivän juhlaa ja syö happamatonta leipää seitsemänä päivänä, kuten olen sinua käskenyt, säädettyyn aikaan abib-kuussa, sillä siinä kuussa sinä lähdit Egyptistä.

19 "Jokainen, joka ensimmäisenä tulee ulos äitinsä kohdusta, kuuluu minulle, samoin jokainen karjaasi syntyvä urospuolinen esikoinen, niin sonnivasikka kuin karitsakin. 20 Mutta aasin ensimmäisen varsan voit lunastaa omaksesi uhraamalla karitsan, ja ellet halua sitä lunastaa, taita siltä niska. Lunasta omaksesi jokainen sinulle syntyvä esikoispoika. ÄLKÖÖN kukaan tulko eteeni tyhjin käsin.

21 "TEE työtä kuutena päivänä viikossa, mutta seitsemänneksi päiväksi lopeta työnteko. Myös kyntöjen ja elonkorjuun aikana pidä seitsemäntenä päivänä lepopäivä.

22 "VIETÄ viikkojuhlaa, kun leikkaat ensi tähkät vehnäsadostasi, ja korjuujuhlaa vuoden vaihteessa. 23 Kolmesti vuodessa KOKOONTUKOOT kaikki miehet Herran, Israelin Jumalan, kasvojen eteen. 24 Ja kun minä hävitän kansat sinun tieltäsi ja ulotan kauas sinun rajasi, niin kukaan ei tavoittele sinun maatasi omakseen, jos vain vaellat kolmesti vuodessa Herran, Jumalasi, kasvojen eteen.

25 "Kun UHRAAT minulle teurasuhrin veren, älä uhraa samalla kertaa mitään hapatettua äläkä jätä pääsiäisjuhlan uhrista mitään tähteeksi seuraavaan aamuun.

26 "TUO joka vuosi peltosi ensimmäisistä antimista parhaat Herran, Jumalasi, pyhäkköön.

"ÄLÄ keitä karitsaa emänsä maidossa."

27 Herra sanoi Moosekselle: "KIRJOITA MUISTIIN NÄMÄ KÄSKYT, sillä ne ovat sinun ja Israelin kanssa tekemäni liiton ehdot." 28 Mooses viipyi vuorella Herran luona neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä syömättä ja juomatta. Ja hän KIRJOITTI TAULUIHIN liiton ehdot, NUO KYMMENEN KÄSKYÄ.

• RAKKAUS!

Lain tarkoitus ja päämäärähän on RAKKAUS! Sitä vastaan EI OLE LAKI!

• täytetty?
        RAKKAUS! kirjoitti:

Lain tarkoitus ja päämäärähän on RAKKAUS! Sitä vastaan EI OLE LAKI!

Mitä sinun mielestä tarkoittaa KOKO LAKI? Eikös raamatussa mainita vielä lisäksi profeetat?

Matteuksen evankeliumi:
        7:12 Sentähden, kaikki, mitä te tahdotte ihmisten teille tekevän, tehkää myös te samoin heille; sillä tämä on laki ja profeetat.
        22:40 Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat."

Luukkaan evankeliumi:
        16:16 Laki ja profeetat olivat Johannekseen asti; siitä lähtien julistetaan Jumalan valtakuntaa, ja jokainen tunkeutuu sinne väkisin.

Roomalaiskirje:
        3:21 Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia,

Hakuehdolla "laki ja profeetat" löytyi 4 jaetta:

• alex-kasi

Käsitän asian enemmänkin näin. Jumala on ainoa ikuinen elämä - siis ainoa sellainen Elämä jonka ominaisudet ovat ikuiset ja vain Hänessä voi mikään ikuinen elämä olla mahollista.

Näihin Jumalan ominaisuuksiin kuuluu olennaisena osana Jumalan oma ikuinen ja muuttumaton oikeudenmukaisuus joka aina sisältää Jumalan täydellisen rakkauden. Oikeutta ei voida tehdä ilman rakkautta (siitä tulee tyrannisoimista) ja rakkautta ei voida tehdä ilman oikeudenmukaisuutta (siitä tulee vain esimerkiksi sympatiaa ja väärän myöntämistä oikeaksi)..

Koska mikään epätäydellinen elämä ei ole ikuista, voimme ymmärtää että Jumalassa ikuinen elämä on täydellistä ja sitä laki kuvaa. Jumalan laki on osoitus Jumalan täydellisestä tahdosta ja siten ikuisesta elämästä.

Jumalan Laki (ei Mooseksen) osoittaa ihmiselle Jumalan täydellisiä ominaisuuksia, kertoo Jumalan olemuksesta ja siten myös iankaikkisesta elämästä. Meidän tulee luonnollisesti pitää Jumalan laki korkeassa arvossa vaikka emme me sitä pysty pitämäänkään (sillä jos pystyisimme niin olisimme "Jumalan kaltaisia" emmekä kuolevia niin kuin todellisuudessa olemme.

Pyhä Henki ohjaa uskovaa parempaan mutta jokainen on kuollessaan vikapää ja armon tarpeessa -- Jumalan laki osoittaa siis jotain mikä on ihmiselle tavoittamatonta, jotain minkä tavoittamiseen tarvitsemme Jeesuksen johdatusta hänen valtakunnassaan.. siellä missä oikeudenmukaisuus ja rakkaus vallitsevat..

• laki?

Raamatussa ei ainakaan sanota, että jumalan laki olisi yhtä kuin Alex-Kasin itse numeroimat käskyt.

Roomalaiskirje:
        7:22 sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin,
        7:25 Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia.

1.Korinttolaiskirje:
        9:21 ilman lakia oleville ikäänkuin olisin ilman lakia - vaikka en ole ilman Jumalan lakia, vaan olen Kristuksen laissa - voittaakseni ne, jotka ovat ilman lakia;

Joosua:
        24:26 Ja Joosua kirjoitti nämä puheet Jumalan lain kirjaan, ja hän otti suuren kiven ja pystytti sen sinne, tammen alle, joka oli Herran pyhäkössä.

Esra:
        7:12 "Artahsasta, kuningasten kuningas, pappi Esralle, taivaan Jumalan lain tuntijalle", ja niin edespäin.
        7:21 Ja minä, kuningas Artahsasta, annan käskyn kaikille aarteistojen vartijoille tuolla puolella Eufrat-virran: 'Kaikki, mitä pappi Esra, taivaan Jumalan lain tuntija, teiltä pyytää, se tunnollisesti toimitettakoon:

Nehemia:
        8:8 Ja he lukivat Jumalan lain kirjaa kappale kappaleelta ja selittivät sen sisällyksen, niin että luettu ymmärrettiin.
        8:18 Ja Jumalan lain kirjaa luettiin joka päivä, ensimmäisestä päivästä viimeiseen saakka. Ja he viettivät juhlaa seitsemän päivää, ja kahdeksantena päivänä pidettiin juhlakokous säädetyllä tavalla.
        10:28 Ja muu kansa, papit, leeviläiset, ovenvartijat, veisaajat, temppelipalvelijat ja kaikki, jotka ovat eristäytyneet pakanallisista kansoista Jumalan lain puolelle, sekä heidän vaimonsa, poikansa ja tyttärensä, kaikki, jotka pystyvät sen ymmärtämään,
        10:29 liittyvät ylhäisiin veljiinsä, tulevat valalle ja vannovat vaeltavansa Jumalan lain mukaan, joka on annettu Jumalan palvelijan Mooseksen kautta, ja noudattavansa ja seuraavansa kaikkia Herran, meidän Herramme, käskyjä, oikeuksia ja säädöksiä.

Roomalaiskirje:
        8:7 sentähden että lihan mieli on vihollisuus Jumalaa vastaan, sillä se ei alistu Jumalan lain alle, eikä se voikaan.

• alex-kasi
        laki? kirjoitti:

Raamatussa ei ainakaan sanota, että jumalan laki olisi yhtä kuin Alex-Kasin itse numeroimat käskyt.

Roomalaiskirje:
        7:22 sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin,
        7:25 Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia.

1.Korinttolaiskirje:
        9:21 ilman lakia oleville ikäänkuin olisin ilman lakia - vaikka en ole ilman Jumalan lakia, vaan olen Kristuksen laissa - voittaakseni ne, jotka ovat ilman lakia;

Joosua:
        24:26 Ja Joosua kirjoitti nämä puheet Jumalan lain kirjaan, ja hän otti suuren kiven ja pystytti sen sinne, tammen alle, joka oli Herran pyhäkössä.

Esra:
        7:12 "Artahsasta, kuningasten kuningas, pappi Esralle, taivaan Jumalan lain tuntijalle", ja niin edespäin.
        7:21 Ja minä, kuningas Artahsasta, annan käskyn kaikille aarteistojen vartijoille tuolla puolella Eufrat-virran: 'Kaikki, mitä pappi Esra, taivaan Jumalan lain tuntija, teiltä pyytää, se tunnollisesti toimitettakoon:

Nehemia:
        8:8 Ja he lukivat Jumalan lain kirjaa kappale kappaleelta ja selittivät sen sisällyksen, niin että luettu ymmärrettiin.
        8:18 Ja Jumalan lain kirjaa luettiin joka päivä, ensimmäisestä päivästä viimeiseen saakka. Ja he viettivät juhlaa seitsemän päivää, ja kahdeksantena päivänä pidettiin juhlakokous säädetyllä tavalla.
        10:28 Ja muu kansa, papit, leeviläiset, ovenvartijat, veisaajat, temppelipalvelijat ja kaikki, jotka ovat eristäytyneet pakanallisista kansoista Jumalan lain puolelle, sekä heidän vaimonsa, poikansa ja tyttärensä, kaikki, jotka pystyvät sen ymmärtämään,
        10:29 liittyvät ylhäisiin veljiinsä, tulevat valalle ja vannovat vaeltavansa Jumalan lain mukaan, joka on annettu Jumalan palvelijan Mooseksen kautta, ja noudattavansa ja seuraavansa kaikkia Herran, meidän Herramme, käskyjä, oikeuksia ja säädöksiä.

Roomalaiskirje:
        8:7 sentähden että lihan mieli on vihollisuus Jumalaa vastaan, sillä se ei alistu Jumalan lain alle, eikä se voikaan.

Tosiasia on kuitenkin että minä ole pannut käskyille mitään numeroita sen enempää kuin muihinkaan Raamatun jakeisiin. Olet siis antamassa minulle aivan liian suurta merkitystä.
        Muuten eikös ne alkutekstit olleet jopa ilman välimerkkejäkin..

Joten yrittäisit edes pysyä asiassa - vaikka se vaikealta tuntuisikin :)

• asiassa?
        alex-kasi kirjoitti:

Tosiasia on kuitenkin että minä ole pannut käskyille mitään numeroita sen enempää kuin muihinkaan Raamatun jakeisiin. Olet siis antamassa minulle aivan liian suurta merkitystä.
        Muuten eikös ne alkutekstit olleet jopa ilman välimerkkejäkin..

Joten yrittäisit edes pysyä asiassa - vaikka se vaikealta tuntuisikin :)

Mitä tarkoitetaan raamatussa jumalan lailla. Onko se sama asia kuin ns. kymmenet käskyt. Jos sinä et edes tiedä, mikä on jumalan laki, niin miksi koko ajan hoet, että jumalan laki on rakkaudellinen ja oikeudenmukainen. Lakiko sinua rakastaa ja sinä lakia?

• alex-kasi
        asiassa? kirjoitti:

Mitä tarkoitetaan raamatussa jumalan lailla. Onko se sama asia kuin ns. kymmenet käskyt. Jos sinä et edes tiedä, mikä on jumalan laki, niin miksi koko ajan hoet, että jumalan laki on rakkaudellinen ja oikeudenmukainen. Lakiko sinua rakastaa ja sinä lakia?

mitä Jumalan laki tarkoittaa?

Tiedätkö mitä se, että "synnin palkka on kuolema" tarkoittaa ja miksi niin on?

• !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
        alex-kasi kirjoitti:

mitä Jumalan laki tarkoittaa?

Tiedätkö mitä se, että "synnin palkka on kuolema" tarkoittaa ja miksi niin on?

Termit "Mooseksen laki", "Herran laki", "laki", "Jumalan laki" ja "vanhan liiton laki" tarkoittavat yhtä ja samaa jakamatonta lakikokoelmaa, liiton kirjaa, jonka Herra teki Israelin kansan kanssa Siinailla.

• Voidaan havaita yleensäkin, että evankelistat ymmärsivät jotain itsekin. Matteus esimerkiksi on muita enemmän lisännyt viittauksia profetioiden täyttymiseen.

Mitä Johannes esitti Jeesuksen suhtautumisesta lainmukaiseen sapattiin, sekä siihen, kun Jeesus sanoi olevansa Jumalan vertainen - niin tässäpä evankelista Johanneksen aivan OMAKOHTAINEN käsitys tapahtumista.

Joh 5:16-18
      16 Ja sentähden juutalaiset vainosivat Jeesusta, koska hän semmoista teki sapattina.
      17 Mutta Jeesus vastasi heille: "Minun Isäni tekee yhäti työtä, ja minä myös teen työtä".
      18 Sentähden juutalaiset vielä enemmän tavoittelivat häntä tappaaksensa, kun hän ei ainoastaan kumonnut sapattia, vaan myös sanoi Jumalaa Isäksensä, tehden itsensä Jumalan vertaiseksi.

Joh 5:1-18 : - Jeesus parantaa miehen Betesdan altaalla

1 Tämän jälkeen oli eräs juutalaisten juhla, ja Jeesus lähti Jerusalemiin.
      2 Jerusalemissa on Lammasportin lähellä allas, jonka hepreankielinen nimi on Betesda. Sitä reunustaa viisi pylväshallia, [Neh. 3:1]
      3 ja niissä makasi suuri joukko sairaita: sokeita, rampoja ja halvaantuneita.* [Nämä odottivat, että vesi alkaisi liikkua. [Osa käsikirjoituksista lisää tähän hakasulkeisiin merkityt sanat.].

4 Aika ajoin näet Herran enkeli laskeutui lammikkoon ja pani veden kuohumaan, ja se, joka ensimmäisenä astui kuohuvaan veteen, tuli terveeksi, sairastipa hän mitä tautia tahansa.]
      5 Siellä oli mies, joka oli sairastanut kolmekymmentäkahdeksan vuotta.
      6 Jeesus näki hänet siellä makaamassa vuodematolla ja tiesi, että hän oli jo pitkään ollut sairas. Jeesus kysyi: "Tahdotko tulla terveeksi?".

7 Sairas vastasi: "Herra, minulla ei ole ketään, joka auttaisi minut altaaseen, kun vesi kuohahtaa. Aina kun yritän sinne, joku toinen ehtii ennen minua."
      8 Jeesus sanoi hänelle: "Nouse, ota vuoteesi ja kävele."
      9 Mies tuli heti terveeksi, otti vuoteensa ja käveli. Mutta se päivä oli sapatti. [Joh. 9:14].

10 Niinpä juutalaiset sanoivat parannetulle: "Nyt on sapatti, ei sinun ole lupa kantaa vuodettasi." [Neh. 13:19; Jer. 17:21,22]
      11 Mies vastasi heille: "Se, joka teki minut terveeksi, sanoi minulle: 'Ota vuoteesi ja kävele.'"
      12 Silloin juutalaiset kysyivät: "Kuka se mies oli, joka käski sinun ottaa vuoteesi ja kävellä?".

13 Parannettu ei kuitenkaan tiennyt, kuka hän oli, sillä Jeesus oli jo hävinnyt väkijoukkoon.
      14 Myöhemmin Jeesus tapasi miehen temppelissä ja sanoi hänelle: "Sinä olet nyt terve. Älä enää tee syntiä, ettei sinulle kävisi entistä pahemmin." [Matt. 12:45; Joh. 8:11; 2. Piet. 2:20]
      15 Mies lähti sieltä ja kertoi juutalaisille, että Jeesus oli hänet parantanut.

16 Juutalaiset alkoivat vainota Jeesusta, koska hän teki tällaista sapattina. [Mark. 3:6]
      17 Mutta Jeesus sanoi heille: "Minun Isäni tekee työtään taukoamatta, ja niin teen myös minä." [Joh. 9:4, 14:10]
      18 Tämä vain lisäsi juutalaisten halua ottaa Jeesus hengiltä. Hänhän ei ainoastaan rikkonut sapattikäskyä, vaan vieläpä sanoi Jumalaa omaksi isäkseen ja teki siten itsestään Jumalan vertaisen. [Joh. 10:33].

• eepu*

-- Me noudatamme VAPAHTAJAN ESITTÄMÄÄ KUNINKAALLISEN LAIN KULTAISTA SAPATTISÄÄNTÖÄ, joka kuuluu näin:
        "Jos joltakin teistä putoaa poika tai härkä kaivoon, eikö hän heti vedä sitä ylös sapatinpäivänäkin?" "Ja hän sanoi heille: "KUMPIKO on LUVALLISTA SAPATTINA: HYVÄÄKÖ tehdä vai pahaa, PELASTAAKO HENKI vai tappaa se?"
        -- "Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi"!
        (Luuk.14.; Mark.3:4)

"Teemmekö siis LAIN mitättömäksi uskon kautta? POIS SE! Vaan me VAHVISTAMME LAIN." (Room.3:31)
        -- ÄLKÄÄ siis enää kieltäkö itseltänne älkääkä muiltakaan ottamasta sitä Oikeata (Apt.2:38) uskonmukaista upotuskastetta Vapahtajamme Messiaan Nimeen!
        -- Sillä; TAHALLINEN USKONMUKAISEN UPOTUSKASTEEN HYLKÄÄMINEN johtaa PYHITYKSEN ja siten PELASTUKSEN MENETTÄMISEEN!!!

Sillä; KRISTUKSESSA ON RAKKAUS TÄYDELLINEN, HÄN ON LAINKÄSKYN (käskyjen) PÄÄMÄÄRÄ/TOTEUTTAJA, joka ASUU jokaisessa PUHTAASSA SYDÄMESSÄ ja HYVÄSSÄ OMASSATUNNOSSA ja VILPITTÖMÄSSÄ USKOSSA.”
        Antakaa siis puhdistaa sydämenne ja "Tehkää siis PARANNUS ja ottakoon kukin teistä kasteen Vapahtajan Messiaan Nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte ♥ PYHÄN HENGEN LAHJAN ♥.”
        Sillä vain PYHÄN HENGEN LAHJA JOHTAA teidät KAIKKEEN TOTUUTEEN/RAKKAUTEEN KÄSKYJEN TUNTEMUKSEEN/NOUDATTAMISEEN!

*

minulle niin Rakkaassa

eepu
        *
        Jk.:
        RAAMATTU tuntee vain tämän YHDEN Oikean Kasteen; Johanneksen uskonmukaisen upotuskasteen Vapahtajan Nimeen!
        ANNA siis PELASTAA ITSESI, katso lisäksi: *Joh.3:16; Mark.16:16; Room. 6.Luku*, sillä vain tämä Tie, On se kertakaikkinen, se Oikea IANKAIKKINEN ELÄMÄNTIE, astu ja kastu siihen! ... aloita uusi ja voimallinen Elämä yhdessä Vapahtajamme kanssa! :)

"Sillä tämä on se LIITTO, jonka minä teen Israelin heimon kanssa näiden päivien jälkeen, sanoo Herra: Minä panen LAKINI heidän mieleensä, ja kirjoitan ne heidän sydämiinsä, ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
        "Tämä on se liitto, jonka minä näiden päivien jälkeen teen heidän kanssaan", sanoo Herra: "Minä panen LAKINI heidän sydämiinsä ja kirjoitan ne heidän mieleensä";

Sillä; ”..jos joku on KRISTUKSESSA, niin hän on UUSI LUOMUS; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, UUSI on sijaan tullut.”
        -- Uskonmukaisesti upotuskastetuilla; ”… meillä on KRISTUKSEN mieli.” ”Sellaista vastaan ei ole LAKI.”! (2.Kor.5:17; 1.Kor.2:16; Gal.5:23)
        *
        ♥ MARANATA! ♥    

• sitten.....
        eepu* kirjoitti:

-- Me noudatamme VAPAHTAJAN ESITTÄMÄÄ KUNINKAALLISEN LAIN KULTAISTA SAPATTISÄÄNTÖÄ, joka kuuluu näin:
        "Jos joltakin teistä putoaa poika tai härkä kaivoon, eikö hän heti vedä sitä ylös sapatinpäivänäkin?" "Ja hän sanoi heille: "KUMPIKO on LUVALLISTA SAPATTINA: HYVÄÄKÖ tehdä vai pahaa, PELASTAAKO HENKI vai tappaa se?"
        -- "Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi"!
        (Luuk.14.; Mark.3:4)

"Teemmekö siis LAIN mitättömäksi uskon kautta? POIS SE! Vaan me VAHVISTAMME LAIN." (Room.3:31)

*

minulle niin Rakkaassa

eepu
        *
        Jk.:

*
        ♥ MARANATA! ♥    

//////Me noudatamme VAPAHTAJAN ESITTÄMÄÄ KUNINKAALLISEN LAIN KULTAISTA SAPATTISÄÄNTÖÄ, joka kuuluu näin:
        "Jos joltakin teistä putoaa poika tai härkä kaivoon, eikö hän heti vedä sitä ylös sapatinpäivänäkin?/////No hyvä on! Jatka samaan malliin. MUTTA EI SITÄ TARVII TULLA TÄNNE TORILLE HUUTAMAAN!

• d preacher

Miksikö teen sellaista, mitä sapattina ei ole lupa tehdä?

Jeesus sanoo: "Ettekö ole lukeneet, mitä Daavid teki, kun hänen ja hänen miestensä tuli nälkä? Hän meni Jumalan huoneeseen ja otti uhrileivät, söi ja antoi miehilleen, vaikka niiden syöminen on sallittua ainoastaan papeille." Luukas 6:1-11.

Jeesus Kristus ON sapatin herra - hän voi halutessaan pitää vaikkapa ateriaa tai parantamistakin tärkeämpänä kuin sapatin lakia...

Kumpi on sapattina luvallista, tehdä hyvää vai tehdä pahaa?

Laki oli vanhan liiton asioita. Jeesuksessa elämme uudessa liitossa, emmekä lain kirouksessa.

Pyhitä lepopäivä OK, mutta Jeesus osoittaa, että jopa varsin maallisetkin asiat, ateriointi, parantaminen, hyvän tekeminen tms. ovat tärkeämpiä kuin sapatin lain orjallinen noudattaminen. Aika kauaksi Kristus meidät vanhasta liitosta vei. Emme me pysty eikä meidän pidäkään pyrkiä Jumalan luokse lakia noudattamalla. Pelastus on yksin armosta, yksin uskosta ja yksin Jeesuksen sovitusverestä. Jonkin yhden vanhatestamentillisen käskyn palvominen on vähintäänkin epäolennaista tämän kaiken rinnalla.

Tämä saa tietysti lainopettajat ja fariseukset mielettömän raivon valtaan!

• vaan sapatti on IHMISTÄ VARTEN!

Meillä ei siis ole MITÄÄN pakotteita sapatinkaan suhteen. Koska niistä tekemisten pakotteista Jeesus juuri puhdisti sapatin, ettei ihmisten tarvitseisi orjailla, vaan he olisivat vapaita KAIKESTA ikeestä, ja sydämen ilolla ja halulla voisivat ylistää Jumalan kunniaksi Jeesusta, joka on sapatinkin Herra.

• älä naurata!!!! hih, hih
        Sirkka-Iita kirjoitti:

vaan sapatti on IHMISTÄ VARTEN!

Meillä ei siis ole MITÄÄN pakotteita sapatinkaan suhteen. Koska niistä tekemisten pakotteista Jeesus juuri puhdisti sapatin, ettei ihmisten tarvitseisi orjailla, vaan he olisivat vapaita KAIKESTA ikeestä, ja sydämen ilolla ja halulla voisivat ylistää Jumalan kunniaksi Jeesusta, joka on sapatinkin Herra.

Mitä puhdistamista fariseusten säännöissä oli? Johan sinulla on outo tulkinta. Eihän fariseusten säännöissä Jumalan edessä ollut mitään puhdistettavaa.

Raamattuhan sanoo Jeesuksen sovittaneen meidät Jumalan edessä poistamalla sen erottavan väliseinän. Se mikä kumottiin, oli tuo väliseinä.

Emmehän me kristityt puhu nyt mitään adventismin tulkinnasta. Eihän muuten adventismiakaan tarvitse kenenkään puhdistaa, sillä eihän sekään ole kenellekään voimassa.

• karitsan paistia,
        älä naurata!!!! hih, hih kirjoitti:

Mitä puhdistamista fariseusten säännöissä oli? Johan sinulla on outo tulkinta. Eihän fariseusten säännöissä Jumalan edessä ollut mitään puhdistettavaa.

Raamattuhan sanoo Jeesuksen sovittaneen meidät Jumalan edessä poistamalla sen erottavan väliseinän. Se mikä kumottiin, oli tuo väliseinä.

Emmehän me kristityt puhu nyt mitään adventismin tulkinnasta. Eihän muuten adventismiakaan tarvitse kenenkään puhdistaa, sillä eihän sekään ole kenellekään voimassa.

eikä sitä ollut keitetty emänsä maidossa. Minä tein käskyn mukaan ja pääseen taivaaseen, teistä väittelijöistä en ole varma.

Ketjusta on poistettu 30 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä

Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla
      Maailman menoa
      625
      2389
    2. Hotellille löytyi ostaja....

Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,
      Kuhmo
      29
      1187
    3. Sinä. Just sinä.

Palataan ajassa taaksepäin vuosi tai kaksi. Mitä tekisit toisin jos voisit?
      Ikävä
      109
      1138
    4. Saana airola ja. muusikko spekulaatiota

Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki
      Yhteiskunta
      10
      1026
    5. Miten kuvaisit tunteitasi

tällä hetkellä?
      Ikävä
      93
      925
    6. Onko se loukkaavaa

Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k
      Ikävä
      101
      875
    7. Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen

Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?
      Ikävä
      93
      795
    8. Onko kaivattusi seinäruusu?

Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai
      Ikävä
      50
      759
    9. Tiedätkö kaivattusi musiikkimaun?

Minkälaisesta musiikista hän pitää?
      Ikävä
      64
      741
    10. Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla

Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e2
      Mikkeli
      29
      653
    Aihe