Onko kuluttajalla oikeus jättää laite takuuhuoltoon toimitettavaksi myyjälle, vai voiko myyjä vaatia kuluttajaa toimittamaan laitteen itse huoltoon?
Olin kuvitellut että on. Esille tuli kun kaveri yritti viedä iPodiaan giganttiin huoltoon, josta kerrottiin, että se pitää viedä Apple storen myymälään. Tappelun jälkeen gigantti lopulta otti värkin.
Mutta mitä sanoo kuluttajansuojalaki?
Laite takuuhuoltoon ja kuluttajansuoja
5
1390
Vastaukset
- lue tästä
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/haku.php?search[type]=pika&search[pika]=kuluttajansuojalaki&submit=Hae
Lähtökohta yleisesti on, että korjaamo hakee laitteen. Kuitenkin, jos kyse on jostain Ipodista niin silloin voidaan lähteä siitä, että kulutta voi viedä sen itse. Toki myyjä voi sanoa, mihin laite viedään huoltoon, kunhan ei yritä samalla keplotella vastuusta. Ei ole mieltä kierrättää tuotteita myyntiliikkeen kautta. Tästä on asiakkaallekin usein vain haittaa. Takuukorjaus on maksuton asiakkaalle, joten myyjän on korvattava kulut asiakkaalle, esim. bussimatkat.
- Sarita 84
Jälleenmyyjä toimittaa laitteen huoltoon valmistajan antamien ohjeiden mukaisesti ja kyllä jälleenmyyjän velvollisuus on huollattaa laite sillain ettei kuluttajalle aiheudu ylimääräisiä kuluja mutta asiakas voi myös itse toimittaa laitteen huoltoon jos haluaa ja näin voittaa aikaa koska laite ei lähde myymälästä heti vaan seuraavalla kuljetuksella. ja jos oikein muistan niin olen kuullut että Ipod menee Hollantiin asti huoltoon ja kestää n.1viikon .
- minä vaan
Kyllähän tietääkseni kuljetuskustannusten
korvauksissa on peruskäytäntö se, että
helposti kuljetettavissa tuotteissa
kuluttaja hoitaa laitteen myyjäliikkeeseen.
Joku iso kodinkone on eri juttu, samoin kuin
iso televisio.
*En kyllä ole koskaan kuullut että esim
puhelimen kuljetuskustannuksista liikkeeseen
joku olisi kuluttajalle korvauksia maksanut.
Kannattaa muistaa se asia, että viime kädessä
tuotteen hintaan ylimääräiset kulut tulevat.
Mietippä millaiset kustannukset olisivat, jos
esimerkiksi 50 puhelimen liikkeen tulisi nou-
taa asiakkaan luota, tai maksaa kuljetuskustan-
nukset liikkeeseen.
Mitään ilmaista kun ei ole, järkeä pikkuisen! minä vaan kirjoitti:
Kyllähän tietääkseni kuljetuskustannusten
korvauksissa on peruskäytäntö se, että
helposti kuljetettavissa tuotteissa
kuluttaja hoitaa laitteen myyjäliikkeeseen.
Joku iso kodinkone on eri juttu, samoin kuin
iso televisio.
*En kyllä ole koskaan kuullut että esim
puhelimen kuljetuskustannuksista liikkeeseen
joku olisi kuluttajalle korvauksia maksanut.
Kannattaa muistaa se asia, että viime kädessä
tuotteen hintaan ylimääräiset kulut tulevat.
Mietippä millaiset kustannukset olisivat, jos
esimerkiksi 50 puhelimen liikkeen tulisi nou-
taa asiakkaan luota, tai maksaa kuljetuskustan-
nukset liikkeeseen.
Mitään ilmaista kun ei ole, järkeä pikkuisen!Kuljetuskustannukset ovat myyjän/maahantuojan vastuulla. Ennen oli jotain 28 tuuman rajoja TV:ille ennen kuin huolto tuli hakemaan, mutta se ei enää päde.
Myyntiliikkeeseen yleensä ei kannata laitetta kiikuttaa, koska se siellä sitä ei korjata. Tämä siis lähinnä Helsingissä. Muualla toki voi liike olla ainoa järkevä kohde.
Jos minulla on viallinen tuote, jossa on takuu/virhevastuu voimassa, niin toki minä haluan sen korjattavan kuluitta. Se, miten se vaikuttaa tuotteiden hintaan yleensä ei minua kiinnosta. Tehkööt tuotteita, joissa on vähän vikoja, niin kustannus yhtä tuotetta kohden on pienempi.
"Ei kuluja kuljetuksesta
Takuu ei voi huonontaa kuluttajan perusoikeuksia. Kuljetuskuluista takuuhuoltoon ei voida laskuttaa ja korjaus pitää olla muutenkin maksutonta.
Pienet ja helposti liikuteltavat tavarat, kuten kellot ja kamerat, ostaja voi tuoda korjattavaksi. Silloinkin hänelle pitää korvata matkakulut."
http://www.kuluttajavirasto.fi/Page/80bb2d70-0c19-4efa-99a8-a15394e4e8a1.aspx
Eli, jos menee mukavasti itse mukana, sen voi kuljettaa itse huoltoon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen
Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja1902708Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?
En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b1482417Kirje, PellePelottomalle.
Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot1061132- 1011007
- 64921
Martinan hevoset.
Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait243834Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?
Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a20820Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa
Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka288791Voi teitä naisia
Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies91786Hyvä meininki
TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap22718