Seurustelisitko herpes ihmisen kanssa?

voi elämä..

Mun ex poikaystävä tartutti muhun herpeksen kertomatta siitä mulle n vuosi sitten..Mulla ei ole sitä koskaan todettu ja enkä ole joutunut käyttämään lääkkeitä vaikka rakkuloita on vuoden sisällä kaksi kertaa tullutkin. bebantenilla oon siitä selvinnyt joten herpekseni on suht helppo. kuitenkin pelottaa asiasta kertoa mahdolliselle tulevalle kumppanille vaikka varmasti siitä kertoisin ennen kuin seksiin ryhtyisin. voiko tälläistä asiaa saada "anteeksi" toiselta osa puolelta joka ottaa sen riskin että saa elin ikäisen tartunan..voiko ei herpes ihminen seurustella herpes ihmisen kanssa..?

16

4078

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kysymys :(

      mulla sama tilanne, exä tartutti muhun hepen myös.
      Ja nyt ekaa kertaa tilanteessa, kun "tutustelen" jonkun kanssa ja mietin vaan et miten ja milloin sen uskallan kertoa ja kasvotusten/textarilla vai miten..ei ole kiva vasten kasvoja saada negatiivista kommenttia asista..olen ihan varma että tutustuminen loppuu siihen paikkaan..ottaa päähän niin saatanasti tää tilanne..

    • Vastaaja2

      Itse en alkaisi seurustella ihmisen kanssa, jolla on genitaaliherpes. Yksinkertaisesti siitä syystä, että en mistään hinnasta haluaisi ko. tautia itselleni. Kyllä suhde valitettavasti loppuisi siihen.

    • faktoja..

      Sukupuoliherpeksestä hieman tietoa.. Kyseessä siis Herpes virus 2:n tai 1:n aiheuttama infektio. Noin 20% suomalaisita on saanut tartunnan mutta vain pieni osa oireilee. Virus tarttuu erityisesti oireisessa vaiheessa, mutta myös ns. oireeton viruseritys on yleistä. Puolet tartunnoista tapahtuukin oireettoman tai tartunnastaan tietämättömän partnerin välityksellä.

      Eli sukupuoliherpes voi olla, vaikka ei oireita olekaan, tai ole ollut. Vaikea sen perusteella kumppaneita seuloa.

    • Edelliseen

      Myös herpes 1 virus, siis huuliherpes voi tarttua alapäähän, ja sitä kantaa kai yli puolet Suomen kansasta, joten herpestä vastaan on aika vaikea suojautua jos ei täysin pidättäydy seksistä. Noin 80% heistä joilla on jompikumpi herpesvirus latenttina soluissa eivät tiedä sitä itsekään, joten heidän on aika vaikea mennä sitä partnerilleen kertomaan.
      Siis yhteenveto: Jos kerran tiedät kantavasi herpesvirusta niin on ihan Ok että kerrot sen tulevalle (tuleville) kumppanillesi mutta, ole kuitenkin valmis kertomaan hiukan faktaa sairaudestasi, sen yleisyydestä, ja myös siitä että myös kumppanisi saattaa sitä sairastaa tietämättään. (Kaikki eivät saa mitään oireita)
      Myös sen tää hänellä on mitä suurimmalla todennäköisyydellä huuliherpes, mikä voi tarttua alapäähän esim. suuseksin välityksellä.
      Minun ex vaimo kertoi siitä seurustelun alussa, ja se ei estänyt suhteen jatkumista eikä haitannut seksielämää. Tosin luulisin että minäkin nyt kannan herpesvirusta, vaikka mitään oireita ei olekaan ollut. Ps.herpes ei ollut eron syynä.

      • 2. viestin kirjoittaja

        tosi kiva viesti ja asiallinen..antoi luottamusta..ehkä vähän jatkaa tätä "taisteluu pahaa vastaan"


      • voi elämä...
        2. viestin kirjoittaja kirjoitti:

        tosi kiva viesti ja asiallinen..antoi luottamusta..ehkä vähän jatkaa tätä "taisteluu pahaa vastaan"

        kyllä mä periaatteessa ymmärtäisin jos tulevan poikaystäväni vastaus olisi herpeksestä kuultuaan ei, mutta sitten taas suhteessa tulee varmasti vielä suurempiakan kysymyksiä eteen joten melko varmasti suhde kaatuisi myös johonkin muuhunkin jos se kaatuisi siihen että mulla on herpes..helvetin vaikea on asian kanssa muutenkin elää joten olisi se ihanaa jos toinen olisi edes hengessä mukana ja ymmärtäisi ilman että itse joutuisi koko ajan tuntemaan syyllisyyttä tarttuuko se toiseen vai ei..no ehkä se aurinkokin tähän risukasaan joskus paistaa ja eihän sitä herpestä poiskaan saa joten asian kanssa pitää vaan oppia elämään :)


      • Anonyymi
        voi elämä... kirjoitti:

        kyllä mä periaatteessa ymmärtäisin jos tulevan poikaystäväni vastaus olisi herpeksestä kuultuaan ei, mutta sitten taas suhteessa tulee varmasti vielä suurempiakan kysymyksiä eteen joten melko varmasti suhde kaatuisi myös johonkin muuhunkin jos se kaatuisi siihen että mulla on herpes..helvetin vaikea on asian kanssa muutenkin elää joten olisi se ihanaa jos toinen olisi edes hengessä mukana ja ymmärtäisi ilman että itse joutuisi koko ajan tuntemaan syyllisyyttä tarttuuko se toiseen vai ei..no ehkä se aurinkokin tähän risukasaan joskus paistaa ja eihän sitä herpestä poiskaan saa joten asian kanssa pitää vaan oppia elämään :)

        Jos herpekseen kaatuu suhde, että joka toinen sitä kantaa niin voin sanoa ,että jokainen tuntee jonkun kenellä se on ,jos puhutaan totta ja sitä vastaan on vaikea paskoilla? Ei tarvitse olla ,kuin muutama suhde yks pusu se on siin


    • murheita

      Todennköisesti haluaisit kuulla miesten kommentteja, mutta kerronpa nyt kuitenkin oman näkemykseni naisena. Itselläni ei ole sukupuoliherpestä, mutta en taatusti sukupuoliherpeksen takia potentiaalista seurustelukumppania lemppaisi. Herpes on kuitenkin aika pikkujuttu pitkässä juoksussa jos toisesta todella tykkää.
      En tiedä miten reagoisin jos kyseessä olisi joku vakava tauti kuten HIV tai C-hepatiitti. Silloin ainakin rakkaus punnittaisiin...

      • ei vaikuta pennin vertaa

        jos olisi tilanne että olen head over heels ihastunut, ja kumppanilla on herpes - niin miksi ihmeessä pistäisin suhteelle pisteen? Voihan se toki olla kiusallinen tauti, mutta lääkkeillä saa helpotusta.

        Herpes huulessa on todella yleinen (monilla oireeton), joten jos joskus sattuu suuseksin yhteydessä sen saamaan alapäähän - niin miksi se on sosiaalisesti todella häpeällistä, kun harvoin esiintyvä kutina huulessa ei sitä ole?

        On toki erittäin asiallista informoida kumppaneita herpeksen mahdollisuudesta, tai ainakin käyttää kondomia ja pitää breikkiä jos on oireilua päällä tai kutinaa vehkeissä. Ja jos suhde on syventymässä, niin voisi kenties harkita jopa tahallisen tartuttamisen yrittämistä suualueelle. Jos kumppanillani on jo herpes, ehkä mieluummin koittaisin saada sen suuhuni kuin genitaalialueelle, vaikka se näkyvä paikka onkin. Voisi kuvitella että oireilu suualueella on vähemmän kivuliasta, ainakin mikäli herpesrakkuloita sattuisi ilmaantumaan virtsan kanssa kontaktissa oleville ihoalueille.


      • Enriikka
        ei vaikuta pennin vertaa kirjoitti:

        jos olisi tilanne että olen head over heels ihastunut, ja kumppanilla on herpes - niin miksi ihmeessä pistäisin suhteelle pisteen? Voihan se toki olla kiusallinen tauti, mutta lääkkeillä saa helpotusta.

        Herpes huulessa on todella yleinen (monilla oireeton), joten jos joskus sattuu suuseksin yhteydessä sen saamaan alapäähän - niin miksi se on sosiaalisesti todella häpeällistä, kun harvoin esiintyvä kutina huulessa ei sitä ole?

        On toki erittäin asiallista informoida kumppaneita herpeksen mahdollisuudesta, tai ainakin käyttää kondomia ja pitää breikkiä jos on oireilua päällä tai kutinaa vehkeissä. Ja jos suhde on syventymässä, niin voisi kenties harkita jopa tahallisen tartuttamisen yrittämistä suualueelle. Jos kumppanillani on jo herpes, ehkä mieluummin koittaisin saada sen suuhuni kuin genitaalialueelle, vaikka se näkyvä paikka onkin. Voisi kuvitella että oireilu suualueella on vähemmän kivuliasta, ainakin mikäli herpesrakkuloita sattuisi ilmaantumaan virtsan kanssa kontaktissa oleville ihoalueille.

        Itse olen aina aiemmin ajatellut, että en voisi seurustella sukupuolitautia sairastavan henkilön kanssa... Tai siis en voisi ottaa fyysistä kontaktia sellaisen kanssa. Jotain toki taudeista tiesin, mutta tarkemmin en, kun ei ollut koskaan ollut syytä aiheeseen perehtyä.

        Vaan kuinkas kävikään... Tapasin ihmisen, jolla on herpes, vieläpä paha ja usein oireileva. Eikä se estänyt etenemistä fyysiseen kontaktiin, vaikka asiasta puhuimme paljon jo etukäteen. Tai ehkä juuri siksi. Jos asia olisi tullut ilmi viimetipassa vaatteita riisuessa, olisi se saattanut olla ikävämpi yllätys ja homma olisi ehkä jäänyt siihen...

        Pakko myöntää, että mietin vakavasti asiaa toisinaan ja tarkkailen itseäni antistä enemmän mahdollisten oireiden varalta... Eihän kukaan varmasti halua saada herpestä riesakseen... Mutta en ole antanut sen kuitenkaan haitata yhteiseloa. Yritämme välttää turhia riskejä, mutta toisaalta, emmehän voisi harrastaa käytännössä ollenkaan fyysistä kontaktia, jos äärimmäisyyksiin mentäisiin. Sillä herpeshän voi tarttua myös oireettomana, puhumattakaan käsikontakteista tms...

        Elämä on riskejä täynnä ja jokainen valitsee, mitkä niistä on valmis ottamaan...

        Eli kannustan puhumaan asiasta mahdolliselle kumppanille suoraan ja rehellisesti. Ei sitä tietenkään kannata ensimmäisillä treffeillä laukaista itseään esitellessä, mutta jos siltä tuntuu, että hommasta jotain tulee, niin asiallisesti keskustelun aihe esille.;) Jos partneri ei asiaa sulata, niin sille ei voi mitään, eikä sitä kannata jäädä murehtimaankaan. Herpeksen kanssa on vain opittava elämään, kun ei siitä eroonkaan pääse. Ja varmasti löytyy se ihminen, joka on haluaa sinut siitä huolimatta.
        Tsemppiä.:)


    • Minäjokaentiedämistäänmitään

      Aika huvittavaa, mutta oma tilanteeni on seuraava: Minulla on erittäin lievä HSV-1 genitaalialueella. Onneksi se ei oireile! Itse ajattelisin näin, että jos jollain on paha HSV-2 gebitaalialueella, niin en kyllä seurustelisi, koska olen jo kerran onni onnettomuudessa välttänyt pahan herpeksen, enkä tod. haluaisi saada tuota pahempaa herpes 2:sta

      Joo, sitten ei herpestartunnan omaavat ihmiset eivät haluaisi minkäänlaista herpestä. Jaa jäädään vissiin sit vanhaksi piiaksi kaikki
      1 000 000 suomalaista jolla on herpes alapäässä ja ehkä kohta nekin 5 500 000 joilla on huuliherpes eli HSV-1

    • fjois

      Itselläni tuo herpes ja nykyinen poikaystävä ei sen takia jättänyt. En kertonut taudista heti suhteen alussa, mutta huolehdin kyllä ehkäisystä. Kun mietittiin kondomista luopumista kerroin asiasta, ja hän otti sen riskin että se tarttuisi häneen myös.

    • Anonyymi

      Olen terve nainen. Jos ihastuisin herpestä sairastavaan mieheen, niin tietysti suhde saisi edetä. Minusta olisi melkein parasta aloittaa suojaamattomat yhdynnät heti. Jos tarttuu, niin on tarttuakseen. Välttämättä ei 1. panokerralla tartu, joillakin voi kestää vuosiakin saada se. Jotkut ei kai koskaan saa. Periaatteessa sitä on turha jännittää. Pitää elää hetkessä.

    • Ensimmäisiä asioita selvittää partnerin sp- taudit ja koronarokotus status.

      En jatkaisi tutustumista sen pidemmälle.

      • Anonyymi

        Koronarokotus? Siis vaaditko että on vai ei saa olla rokotettu:D Taidat pysyäkin ilman seurustelusuhteita.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Koronarokotus? Siis vaaditko että on vai ei saa olla rokotettu:D Taidat pysyäkin ilman seurustelusuhteita.

        Rokotettujen solut tuottaa piikkiproteiinia, joten en lähde lähikontaktiin sellaisen kanssa.

        Twitterissä on ihmisiä kenellä piikkiproteiinin vasta-aineet triplanneet vuosittain..Siitä voi päätellä jotain.

        Minulla vasta- aineet nolla. Rokottamaton.


    Ketjusta on poistettu 27 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5604
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2486
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1977
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      57
      1718
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1601
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1388
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1307
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      10
      1281
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1239
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1193
    Aihe