ahdistaa pahasti

ei kai mitään uutta maailmassa

juttuni on aika pitkä vaan yritän tiivistää...
Meidän tokaluokkalainen poika on aina ollut vilkas ja yms. aina se joka muskareissa ja muissa vetelee rinkiä ympäri salia eikä tahdo pysyä "ruodussa". Voi sitä negatiivisen palautteen määrää minkä sekä poika että minä äitinä olemme saaneet. lapsi on kuriton ja minä huono kasvattaja....
Tilanne alkoi kehittyä eskarissa erikoiseen suuntaan. Poika on tosi fiksu ja hänellä on hyvä mielikuvitus, oppii nopeasti ja oivaltaa asioita loistavasti. Eskarissa kuitenkin eräs tädeistä paukautti että pojalla on neurologinen "vika" ja että hän suorastaan tärisee ajoittain, kädet vapisevat. Haluan auttaa ja tukea lastani parhaani mukaan, joten aloin kyseenalaistaa kaiken mitä tiedän hänestä, vaikka en moista "vikaa" itse ollut huomannut. Ajattelin että jos kuitenkin ammatti-ihminen tietää jotain mitä en itse huomaa.
Kävimme koulukypsyystestit, psykologien-, toimintaterapeuttien- ja fysioterapeuttien kartoitukset. Lastenpolit ja muut. Tuloksena pitkä litania fysioterapeutin juttuja ja toimintaterapiaan liittyviä asioita. Ollaan nyt käyty vuosi fysiossa, ei päästy toimintaterapiaan kun tarve ei ole riittävän paha. Palavereja miittinkien perään loputon suo.

Nyt lopulta käytiin viimeisenä etappina neurologilla joka paukautti suoraan että kuka on tämän alkuperäisen arvion tehnyt, kun pojalla ei ole minkäänlaista vikaa neurologisella puolella? Jutut viittaavat enemmänkin ADHD puolelle vaan ei kuitenkaan diagnoosiksi asti. Neurologi oli suorastaan vihainen tällaisesta amatööridiagnosoinnista, hänen mielestään tällaista ei olisi pitänyt päästä tapahtumaan. Siis kaksi vuotta turhaa paskaa, kun sen ajan olisi voinut käyttää pojan todellisien heikkojen kohtien tukemiseen ja todellisiin tarpeisiin vastaamiseen. Täti sanoi et kelatkaa nyt kaksi vuotta taaksepäin ja alottakaa tyhjältä pöydältä.

Voi PPPP sanon minä! Pitäisi vaan luottaa sitkeesti itseensä paremmin, vaan kun ns. ammatti-ihminen on niin varma asiastaan niin aika monta muuta ammatti-ihmistä piti käydä läpi ennenku jollaki oli pokkaa sanoa et tämä yksi on väärässä. Ajatelkaa mikä määrä resursseja hukkaan ja mitä kaikkea poikani on joutunu kuunnella.....

Ei kun nyt sitten eteenpäin vaan. Alkaa tuntua tosi raskaalta. On tässä joutunut katsomaan peiliin aika vakavissaan. Koko ajan samat ongelmnat on pyöriny eikä ne siitä nytkään mihinkään häviä. Kun joskus toinen lapseni menee eskariin, niin tämä diagnoositäti ei kyllä tule häntä opettamaan!

4

711

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....sama täällä

      kävin esikoisen kanssa tutkimuksissa aikanaan 7 vuoden ajan monenmoisella asiantuntijalla ja lopulta tuli diagnoosi: vilkkaus näyttää olevan luonteenpiirre. Nyt on toisella pojalla sama rumba edessä.

      Tuntuu, etten jaksa, mutta pakko vaan kuljettaa lasta jos jonkinmoisissa terapioissa ja tutkimuksissa ja jaksaa ainaisia koulukeskusteluja, jotka tuntuvat hyvin syyttäviltä.

      • että muillakin

        Eka vastaus yritys näköjään hukkui bittitaivaisiin... no yritetään uudestaan

        Paljon on kiinni siitä millaisia ihmisiä on prosessissa mukana kuten opettajat ja muu terveydenhuoltohenkilökunta. Meillä opettaja on onneksi todella hyvä nyt, eskarissa ei ollut niinkään...

        Itselleni oli vaikea asia vetää raja missä määrin pitää kiinni siitä, mitä itse ajattelee tilanteesta tietävänsä ja missä määrin uskoo muiden näkemyksiä asioista. Välillä niissä oli huomattavia eroja. Jatkuva itsensä kyseenalaistaminen käy niin voimille.

        Tällä hetkellä on aika tyhjä olo. Tuntuu todella tyhmältä etten jaksanut luottaa itseeni ja sanoa sitkeästi, että pojallani ei ole neurologista ongelmaa vaan keskittymiseen ja toiminnan ohjaukseen liittyviä. Tämän tiesin jo alussa, en vain luottanut siihen riittävästi, vaan ajattelin että mitä jos kuitenkaan....


      • alo
        että muillakin kirjoitti:

        Eka vastaus yritys näköjään hukkui bittitaivaisiin... no yritetään uudestaan

        Paljon on kiinni siitä millaisia ihmisiä on prosessissa mukana kuten opettajat ja muu terveydenhuoltohenkilökunta. Meillä opettaja on onneksi todella hyvä nyt, eskarissa ei ollut niinkään...

        Itselleni oli vaikea asia vetää raja missä määrin pitää kiinni siitä, mitä itse ajattelee tilanteesta tietävänsä ja missä määrin uskoo muiden näkemyksiä asioista. Välillä niissä oli huomattavia eroja. Jatkuva itsensä kyseenalaistaminen käy niin voimille.

        Tällä hetkellä on aika tyhjä olo. Tuntuu todella tyhmältä etten jaksanut luottaa itseeni ja sanoa sitkeästi, että pojallani ei ole neurologista ongelmaa vaan keskittymiseen ja toiminnan ohjaukseen liittyviä. Tämän tiesin jo alussa, en vain luottanut siihen riittävästi, vaan ajattelin että mitä jos kuitenkaan....

        Uskon, että kannattaa läpikäydä tämä nyt lasten nuoruudessa. Sillä ongelmien selvittäminen myöhemmällä iällä vaikeuttaa tulevaisuutta ja oman elämän rakentaminen keskeytyy. Identiteetin rakentamisen kannalta on myös tärkeää, että asiat saavat selvyyttä mahdollisimman pian. Kävin saman prosessin nuorella aikuisiällä ja kuinka olisin toivonut saavani apua jo paljon aikaisemmin. jaksamista!


    • ei saa...

      Koskaan kukaan antaa diagnoosia lapsen tilasta!
      Tee valitus asiasta. Turhaa tuskaa aiheutti perheellesi!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      441
      4748
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1692
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      92
      1425
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      52
      1336
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1286
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1161
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1065
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      980
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      56
      857
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe