Aihe

Kurosawa

rosewater

Näin joskus teini-ikäisenä Akira Kurosawan ohjaaman elokuvan Seitsemän samuraita. Elokuva teki minuun välittömän vaikutuksen ja tunsin nähneeni kaikkien aikojen parhaan elokuvan. Ehkä näinkin. Ainakin elokuva on yksi kaikkien aikojen elokuvista. Sen jälkeen olen Kurosawan tuotantoa ihaillut ja yrittänyt niitä mahdollisimman monta nauhalle saada.

Ei Kurosawakaan jokaisessa elokuvassa ole onnistunut ja minäkin olen niitä missannut syystä taikka toisesta. Edelleen on monta elokuvaa hänenkin tuotannostaan näkemättä, joten tämäkään kommentti ei voi kuin raaputtaa pintaa Kurosawaa kuvatessa. Aika paljon näkee juttuja ja kommentteja, joissa käsitellään aasialaista elokuvaa, mutta unohdetaan Kurosawa täysin. Se jo antaa jonkinlaisen kuvan kirjoittajan asiantuntemuksesta tai sen puutteesta. Eipä silti, ei minullakaan ole varaa väittää tuntevani aasialaista elokuvaa.

Kurosawa ei ole kotimaassaan nauttinut sellaista suosiota kuin ulkomailla. Japanissa hänen elokuviaan on moitittu liian länsimaisiksi. Toki Kurosawan elokuvissa heijastuu fordilainen maailma, jossa samurait kuvataan pitkälti samoin kuin lännenelokuvien sankarit. Jos Fordin vaikutus on nähtävissä Kurosawan elokuvissa, niin Kurosawa on vaikuttanut vielä voimakkaammin eurooppalaisiin elokuvanohjaajiin, esimerkiksi Sergio Leoneen, joka on välillä hyvinkin suoraan ottanut Kurosawalta kohtauksia elokuviinsa. Itse asiass Leonen Kourallinen dollareita on alunperin Kurosawan Yojimbo - Onnensoturi, samuraitarina villiin länteen siirrettynä. Leonen vaikutus amerikkalaiseen elokuvaan oli hyvinkin vahva 70- ja 80-luvuilla. Ympyrä siis on sulkeutunut.

Jos seitsemän samuraita on hieno elokuva, niin sitä on myös Ran, Kurosawan tietynlainen päätyö. Ran oli länsimaisella rahoituksella tehty suurelokuva, jonka pohjana oli Shakespearen teksti. Japaniin sijoitettuna tietenkin. Ran onkin vaikuttava elokuva ja hyvin vertauskuvallinen. Ran alkaa hyvin verkkaisesti ja tapahtumat tuntuvat pitkään ikään kuin vellovan paikallaan. Mutta kun tapahtumat alkavat, niin toiminta onkin ylitse vyöryvää.

Vaikka Kurosawaa onkin syytetty liian länsimaisesista elokuvista, niin silti hänen elokuvansa ovat täynnä tarkkoja historiallisia yksityiskohtia. Taustatyöt tehdään huolella ja varsinkin asusteet ovat tarkkaan harkittu. Kurosawa myös ymmäörtääkseni piirsi käsikirjoituksista sarjakuvamaisen version, jonka mukaan elokuva kuvattiin. Tätä käyttää ymmärtääkseni ainakin Renny Harlin omissa elokuvissaan.

Omat Kurosawa suosikkini ovat 1) Seitsemän samuraita, 2) Ran, 3) Yojimbo.

13

868

    Vastaukset

    • Muistan joskus takavuosina tulleen sarjan "elämää suuremmista elokuvista", jossa Peter von Bagh esitteli jokaisen elokuvan. Sitä en kyllä muista pääsikö yksikään Kurosawan elokuva tälle listalle, mutta kyseinen nimitys tulee mieleen katsoessa Kurosawan elokuvia. Monissa Kurosawan elokuvissa oli käytetty Shakespearen tuotantoa, joka oli siirretty feodaaliajan Japaniin ja yllättävää kyllä tarinat toimivat jopa paremmin kuin originaali.

      Mielestäni hyvät elokuvat erottaa huonoista siitä että hyvästä elokuvasta muistaa kohtauksia vuosien päästä, kun huonon taas unohtaa saman tien. Tällä perusteella Kurosawan tuotanto on yhtä juhlaa.

      Tietäisikö joku mistä löytää hyvälaatuisia Kurosawan elokuvia DVD:llä (area 2)? Ei siis mitään VHS:ltä siirrettyä. Ja mieluummin sellaisia, joissa on englanninkielinen tekstitys

    • Itselle ei oikein koskaan ole auennut tuo japanilainen elokuvataide,jo pelkkä kieliasu on jotenkin tahattoman koominen molotuksineen.
      Kurosawaa tosiaankin kutsuttu useammin kuin kerran Japanin John Fordiksi,eikä asiaa paremmin ymmärtävien mielestä varmaan syyttä.

      Tuolle Seitsemän Samuraita on mainio jenkkiwesternvastike,eli itse asiassa aivan samaan tarinaan perustava lännenelokuva(asia mainitaankin ko.leffan alkumontaaseissa) eli uutteran,raudanlujan ammattilaisen John Sturgesin v.1960 ohjaama Seitsemän rohkeata miestä(Magnifincent Seven),joka on yksi parhaita 60-luvun jenkkiwesterneitä.

      Elokuvassa monet aiemmin pelkkiä sivurooleja tehneet tulevat elokuvatähdet olivat pääosissa(Charles Bronson,James Coburn ja ennenkaikkea lähinnä debyyttiroolinsa tekevä Steve McQueen).
      Elmer Bernsteinin ikimuistettava tunnari jäänyt myös elämään tuosta erinomaisesta westernistä,joka tietenkin on esikuvaansa varmaankin "astetta kevyempi",mutta silti erinomaisen viihdyttävä elokuva.

      • Aivan loistava on myös samaan aiheeseen pohjautuva modernimpi länkkäri Hurja joukko (The Wild Bunch) 60-luvun lopulta. Tämä vain mukailee Seitsemän samurain tarinaa, mutta yhtymäkohdat kyllä huomaa. Todella tyylikäs leffa! Menee mun henkilökohtaiseen "Leffat top 10" -listaan (kuten Seitsemän samuraitakin).


      • Annie kirjoitti:

        Aivan loistava on myös samaan aiheeseen pohjautuva modernimpi länkkäri Hurja joukko (The Wild Bunch) 60-luvun lopulta. Tämä vain mukailee Seitsemän samurain tarinaa, mutta yhtymäkohdat kyllä huomaa. Todella tyylikäs leffa! Menee mun henkilökohtaiseen "Leffat top 10" -listaan (kuten Seitsemän samuraitakin).

        Yllättävää kyllä,John Ford ja Akira
        Kurosawa saivat vaikutteensa elokuviinsa suomesta.
        Kirjallisena ponnelautana molemmilla toimi Aleksis Kiven tuotanto
        ja sieltä erityisesti Seitsemän Veljestä.
        Erityisesti Akira Kurosawa käyttää paljon meille suomalaisille
        niin tuttua symboliikkaa.Esimerkiksi Aleksis Kiven seisemässä
        veljeksessähän härät ajavat veljekset ison kiven päälle.
        Kurosawa on hienosti oivaltanut suuren kiven symbolisoivan yhteiskuntaa ja härät taas ovat taas
        radikaaleja,yhteiskunnalle vaarallisia voimia.
        Elokuvassaan 7 Samuraita Kurosawa muuttaa tämän kiven
        (yhteiskunta) kyläksi ja härät (radikaalit voimat) rosvolaumaksi.

        Täysin tuulesta temmattua myös että vaikuttimena olisi Kurosawalla
        ollut amerikkalaiset westernit.
        Eihän Kurosawan leffoissa ole yhtään intiaania.

        Ehkäpä nämä Kurosawan elokuvat aukeavat paremmin jos
        katsomisen aloittaa suomalaisista leffoista.
        Suomesta löytyy yksi ohjaaja joka on tehnyt myös versionsa
        seitsemästä veljeksestä,ja ennen kaikkea jolle symboliikka
        on oleellinen osa hänen tuotantoaan.
        Puhun tietenkin Spede Pasasesta.
        Pasanen teki Noin 7 Veljestä elokuvansa vuonna 1968.
        Kuumana hippikesänä elokuva oli suuri tapaus ympäri
        maailmaa.Nyt jo unohdettu ,italialainen ohjaaja ,Federico
        Fellini teki oitis oman kopionsa (8 1/2) Pasasen mestariteoksesta.
        Kriitikoiden ylistämä Pasanen teki elokuvaan jopa jatko-osan
        Speedy Gonzales-noin seitsemän veljeksen poika(1970).
        Pasasen tuohduttua Fellinin kopio-elokuvalle jatkoi hän sarjaansa
        vielä yhdellä veljes-leffalla.Kahdeksasa Veljes (1971)
        ( Nyt jo legendaarinen on Pasasen provokaatio jossa hän
        pilkkaa italialaisia ja lohkoo pitzan kahdeksaan osaan)
        Tämän jälkeen Pasasen tuotanto alkoi olla liian vaikeaselkoista .
        Viu-hah hah-taja (1974) oli alkusoittoa tälle Pasasen uran
        loppuun asti jatkuneelle vaikeaselkoiselle,symbolistiselle kaudelle.
        Sääli että näitä alkuaikojen mestariteoksia näytetä niiden alkuperäosessä
        kuvaformaatissa.
        Pystykuvana.

        Kesä tulee ja terassit on jo auki.
        Ja Leo Jokelan leffoja tulee tv:stä.

        Niin joo..ei kaikissa japanilaisissa leffoissa moloteta jatkuvasti.
        Minun japanilaisleffojen top 20:neen mahtuu Kurosawan leffojen
        lisäksi Yasujiro Ozu: Tokyo monogatari / Tokyo Story (1953) ja
        Nagisa Oshima: Ai no corrida / Aistien valtakunta (1976) .
        (pari muutakin voisi mainita,mutta kun en muista niiden nimiä.)

        Puhumattakaan uusista japanilaisista leffoista.R&A-festareilla niitä
        pyörii ihan mukavasti .Ei japanilaisleffat pelkästään Kurosawaa ole.
        En kylläkään tarkoita että Kurosawa olisi kirosana.
        (vaikka se vähän siltä kuulostaakin)


      • Robert DeMojo kirjoitti:

        Yllättävää kyllä,John Ford ja Akira
        Kurosawa saivat vaikutteensa elokuviinsa suomesta.
        Kirjallisena ponnelautana molemmilla toimi Aleksis Kiven tuotanto
        ja sieltä erityisesti Seitsemän Veljestä.
        Erityisesti Akira Kurosawa käyttää paljon meille suomalaisille
        niin tuttua symboliikkaa.Esimerkiksi Aleksis Kiven seisemässä
        veljeksessähän härät ajavat veljekset ison kiven päälle.
        Kurosawa on hienosti oivaltanut suuren kiven symbolisoivan yhteiskuntaa ja härät taas ovat taas
        radikaaleja,yhteiskunnalle vaarallisia voimia.
        Elokuvassaan 7 Samuraita Kurosawa muuttaa tämän kiven
        (yhteiskunta) kyläksi ja härät (radikaalit voimat) rosvolaumaksi.

        Täysin tuulesta temmattua myös että vaikuttimena olisi Kurosawalla
        ollut amerikkalaiset westernit.
        Eihän Kurosawan leffoissa ole yhtään intiaania.

        Ehkäpä nämä Kurosawan elokuvat aukeavat paremmin jos
        katsomisen aloittaa suomalaisista leffoista.
        Suomesta löytyy yksi ohjaaja joka on tehnyt myös versionsa
        seitsemästä veljeksestä,ja ennen kaikkea jolle symboliikka
        on oleellinen osa hänen tuotantoaan.
        Puhun tietenkin Spede Pasasesta.
        Pasanen teki Noin 7 Veljestä elokuvansa vuonna 1968.
        Kuumana hippikesänä elokuva oli suuri tapaus ympäri
        maailmaa.Nyt jo unohdettu ,italialainen ohjaaja ,Federico
        Fellini teki oitis oman kopionsa (8 1/2) Pasasen mestariteoksesta.
        Kriitikoiden ylistämä Pasanen teki elokuvaan jopa jatko-osan
        Speedy Gonzales-noin seitsemän veljeksen poika(1970).
        Pasasen tuohduttua Fellinin kopio-elokuvalle jatkoi hän sarjaansa
        vielä yhdellä veljes-leffalla.Kahdeksasa Veljes (1971)
        ( Nyt jo legendaarinen on Pasasen provokaatio jossa hän
        pilkkaa italialaisia ja lohkoo pitzan kahdeksaan osaan)
        Tämän jälkeen Pasasen tuotanto alkoi olla liian vaikeaselkoista .
        Viu-hah hah-taja (1974) oli alkusoittoa tälle Pasasen uran
        loppuun asti jatkuneelle vaikeaselkoiselle,symbolistiselle kaudelle.
        Sääli että näitä alkuaikojen mestariteoksia näytetä niiden alkuperäosessä
        kuvaformaatissa.
        Pystykuvana.

        Kesä tulee ja terassit on jo auki.
        Ja Leo Jokelan leffoja tulee tv:stä.

        Niin joo..ei kaikissa japanilaisissa leffoissa moloteta jatkuvasti.
        Minun japanilaisleffojen top 20:neen mahtuu Kurosawan leffojen
        lisäksi Yasujiro Ozu: Tokyo monogatari / Tokyo Story (1953) ja
        Nagisa Oshima: Ai no corrida / Aistien valtakunta (1976) .
        (pari muutakin voisi mainita,mutta kun en muista niiden nimiä.)

        Puhumattakaan uusista japanilaisista leffoista.R&A-festareilla niitä
        pyörii ihan mukavasti .Ei japanilaisleffat pelkästään Kurosawaa ole.
        En kylläkään tarkoita että Kurosawa olisi kirosana.
        (vaikka se vähän siltä kuulostaakin)

        noinkin väännellä ja irviä erinomaisia kirjoituksia. Eipä itsellä taida muuhun kykyä ollakkaan.

        Kurosawalla on mahtavia elokuvia. Itse olen aina ollut hieman vastarannan kiiski. Kun suuret joukot ovat ylistäneet ja kehuneet niin itselle on ollut hieman vastenmielistä mennä kyseistä elokuvaa katsomaan. On tullut niin monta pettymystä. Seitsemän samuraita oli juuri tällainen elokuva. Se tuli joskus television alkuaikoina ja itse sitä en saanut katsoa. Kaverit ja serkut kehuivat sitä maasta taivaisiin. Samat tyypit olivat kehuneet Navaronen tykkejä, Rosemaryn painajaista ym. joihin itse petyin ne katsottuani.

        No Hesassa ollessani 15 vuotta myöhemmin kävin Dianassa katsomassa kyseisen elokuvan ja olin haltioitunut. Elokuva vangitsi minut alkuhetkistä loppuun asti sekä yksittäisinä kohtauksina että kokonaisuutena. Hämmästyttävä elokuva. Itse en osaa analysoida kuten RW mutta kohtausten herkkyys, kauneus ja yllättävyys tekivät minuun lähtemättömän vaikutuksen. Kuten kohtaus jossa tyttö ja poika kuhertelivat ja jonka rosvojen tulo keskeytti. Huh huh.

        Toki Akiralla on muitakin huippu elokuvia mutta jo tässä on tarpeekisi yhteen juttuun!

        Kiitos RW, oli taas mukava lukea mahtavaa tekstiäsi!


      • Elokuvahullu kirjoitti:

        noinkin väännellä ja irviä erinomaisia kirjoituksia. Eipä itsellä taida muuhun kykyä ollakkaan.

        Kurosawalla on mahtavia elokuvia. Itse olen aina ollut hieman vastarannan kiiski. Kun suuret joukot ovat ylistäneet ja kehuneet niin itselle on ollut hieman vastenmielistä mennä kyseistä elokuvaa katsomaan. On tullut niin monta pettymystä. Seitsemän samuraita oli juuri tällainen elokuva. Se tuli joskus television alkuaikoina ja itse sitä en saanut katsoa. Kaverit ja serkut kehuivat sitä maasta taivaisiin. Samat tyypit olivat kehuneet Navaronen tykkejä, Rosemaryn painajaista ym. joihin itse petyin ne katsottuani.

        No Hesassa ollessani 15 vuotta myöhemmin kävin Dianassa katsomassa kyseisen elokuvan ja olin haltioitunut. Elokuva vangitsi minut alkuhetkistä loppuun asti sekä yksittäisinä kohtauksina että kokonaisuutena. Hämmästyttävä elokuva. Itse en osaa analysoida kuten RW mutta kohtausten herkkyys, kauneus ja yllättävyys tekivät minuun lähtemättömän vaikutuksen. Kuten kohtaus jossa tyttö ja poika kuhertelivat ja jonka rosvojen tulo keskeytti. Huh huh.

        Toki Akiralla on muitakin huippu elokuvia mutta jo tässä on tarpeekisi yhteen juttuun!

        Kiitos RW, oli taas mukava lukea mahtavaa tekstiäsi!

        Eh, tuo Mojo on tuttu kaveri, joten ei hänen kommenttinsa harmittanut lain, päinvastoin. Sitä paitsi minkä hälle tekee, humoristi kun on.

        Aloitukseni oli ihan improvisaatiota, joka syntyi kun katsoin Onnensoturi leffan. Hyviä juttuja sinä kirjoitat, joten pois väärä vaatimattomuus.


      • Robert DeMojo kirjoitti:

        Yllättävää kyllä,John Ford ja Akira
        Kurosawa saivat vaikutteensa elokuviinsa suomesta.
        Kirjallisena ponnelautana molemmilla toimi Aleksis Kiven tuotanto
        ja sieltä erityisesti Seitsemän Veljestä.
        Erityisesti Akira Kurosawa käyttää paljon meille suomalaisille
        niin tuttua symboliikkaa.Esimerkiksi Aleksis Kiven seisemässä
        veljeksessähän härät ajavat veljekset ison kiven päälle.
        Kurosawa on hienosti oivaltanut suuren kiven symbolisoivan yhteiskuntaa ja härät taas ovat taas
        radikaaleja,yhteiskunnalle vaarallisia voimia.
        Elokuvassaan 7 Samuraita Kurosawa muuttaa tämän kiven
        (yhteiskunta) kyläksi ja härät (radikaalit voimat) rosvolaumaksi.

        Täysin tuulesta temmattua myös että vaikuttimena olisi Kurosawalla
        ollut amerikkalaiset westernit.
        Eihän Kurosawan leffoissa ole yhtään intiaania.

        Ehkäpä nämä Kurosawan elokuvat aukeavat paremmin jos
        katsomisen aloittaa suomalaisista leffoista.
        Suomesta löytyy yksi ohjaaja joka on tehnyt myös versionsa
        seitsemästä veljeksestä,ja ennen kaikkea jolle symboliikka
        on oleellinen osa hänen tuotantoaan.
        Puhun tietenkin Spede Pasasesta.
        Pasanen teki Noin 7 Veljestä elokuvansa vuonna 1968.
        Kuumana hippikesänä elokuva oli suuri tapaus ympäri
        maailmaa.Nyt jo unohdettu ,italialainen ohjaaja ,Federico
        Fellini teki oitis oman kopionsa (8 1/2) Pasasen mestariteoksesta.
        Kriitikoiden ylistämä Pasanen teki elokuvaan jopa jatko-osan
        Speedy Gonzales-noin seitsemän veljeksen poika(1970).
        Pasasen tuohduttua Fellinin kopio-elokuvalle jatkoi hän sarjaansa
        vielä yhdellä veljes-leffalla.Kahdeksasa Veljes (1971)
        ( Nyt jo legendaarinen on Pasasen provokaatio jossa hän
        pilkkaa italialaisia ja lohkoo pitzan kahdeksaan osaan)
        Tämän jälkeen Pasasen tuotanto alkoi olla liian vaikeaselkoista .
        Viu-hah hah-taja (1974) oli alkusoittoa tälle Pasasen uran
        loppuun asti jatkuneelle vaikeaselkoiselle,symbolistiselle kaudelle.
        Sääli että näitä alkuaikojen mestariteoksia näytetä niiden alkuperäosessä
        kuvaformaatissa.
        Pystykuvana.

        Kesä tulee ja terassit on jo auki.
        Ja Leo Jokelan leffoja tulee tv:stä.

        Niin joo..ei kaikissa japanilaisissa leffoissa moloteta jatkuvasti.
        Minun japanilaisleffojen top 20:neen mahtuu Kurosawan leffojen
        lisäksi Yasujiro Ozu: Tokyo monogatari / Tokyo Story (1953) ja
        Nagisa Oshima: Ai no corrida / Aistien valtakunta (1976) .
        (pari muutakin voisi mainita,mutta kun en muista niiden nimiä.)

        Puhumattakaan uusista japanilaisista leffoista.R&A-festareilla niitä
        pyörii ihan mukavasti .Ei japanilaisleffat pelkästään Kurosawaa ole.
        En kylläkään tarkoita että Kurosawa olisi kirosana.
        (vaikka se vähän siltä kuulostaakin)

        Mojo, olipas makea juttu sinulta, kirvoitti makoisat naurut. Näitä kun saisi lisää, niin onnellinen olisin.


    • Myös Ikiru ja Rashomon ovat vaikuttaneet minuun syvästi. Ainoa Kurosawan elokuva jota on ylistetty mutta johon allekirjoittanut on pettynyt useammankin katselukerran jälkeen on Dersu Uzala. En tiedä mikä siinä tökkii. Väliä katselukerroilla on parikymmentä vuotta joten kypsyyttäkin on tullut lisää, toivottavasti. Kuitenkaan en ole syttynyt iänkään tuoman kokemuksen myötä Dersu Uzalaan. Löytyyköhän muita vastaavasti kyseiseen elokuvaan suhtautuvia.

      • täältä tulee sitten aivan päinvastainen mielipide :))
        rakastuin dersuun ekalla katselukokemuksella,
        sama jatkuu..
        alku ehkä on hieman pitkävetinen, mutta kaiketi kuuluu filkan henkeen.
        upeaa, upeaa, sanoi jänis pakkasella ;))


    • Ihte en koko kurosawasta ollu tiennykkään kunnes yle areenaan tuli 7 kurosawan samurai kalssikko elokuvaa. Niitä sitte kahtelin isoveljen kanssa ja yksikseenki. Pakko sanoa että yojimbo ja 7 samuraita oli kyllä parhaita ja eihän se yojimbon jatko-osakaan huono ollu se oli aika lailla toisiks paras yojimbon jälkee mutta ihte tykkäsin eniten tuosa 7 samuraita elokuvasta :D. Suosittelen kaikkia kahtoon niitä.

    • On ne hyvii filkkoi.

    • Kagemusha-Varjokenraali on suositeltava myös.

    • Katsoin nyt tänä keväänä kuusi Akira Kurosawan ohjaamaa elokuvaa Blu-ray-boksista, jonka omistan. Boksi sisälsi nämä elokuvat: Rashomon, The Seven Samurai, The Throne of Blood, The Hidden Fortress, Yojimbo ja Sanjuro. Kaikista pidin paljon, suosikkejani olivat The Seven Samurai, The Hidden Fortress ja Yojimbo, ja nämä kolme kyllä nousivat nopeasti lempielokuvieni joukkoon. Akira Kurosawa se kyllä osasi tehdä hyviä elokuvia, pitäisi katsoa muitakin hänen elokuviaan.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maisa tahtoo Mikon kanssa yhteisen lapsen

      On kuitenkin kiire sillä sairaus voi paheta ja se kaataisi vauvahaaveet: "Lentoemäntänä työskentelevä mediapersoona Maisa Torppa, 29, kertoo tuoreess
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      13560
    2. Maisuliini vongannut vieraalta mieheltä

      Käsi pystyyn kenelle tuli yllärinä: https://www.seiska.fi/Uutiset/Maisa-Torppa-taas-suhdeskandaalissa-Yritti-iskea-kaasonsa-miehen-ystavat-hylkasivat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      300
      6297
    3. Jättiselvitys: He saivat 100 000 euroa Business Finland tukea

      Jättiselvitys Business Finlandin koronatuista: he saivat 100 000 euroa, yli tuhat peruutti hakemuksensa https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000007660
      Maailman menoa
      100
      5158
    4. Turun seudulla löydetty ensimmäiset uudelleen koronaan sairastuneet

      Taitaa rokotukset mennä hukkaan, kun ei tulekaan immuniteettiä. https://www.iltalehti.fi/koronavirus/a/5039e73d-b54b-4edd-a962-a3c841d846d7
      Maailman menoa
      98
      3414
    5. Onkobmaisasta rikostutkinta päällä?

      Vauva palstalla oli lähipiirin viestit julkaistu mitä siellä täydellisessä pikku perheessä todellisuudessa tapahtuu... Aivan järkyttävää tekstiä jos p
      Kotimaiset julkkisjuorut
      206
      2670