Mikä muoto on oikein:
- non stop
- non-stop
- nonstop
Ja vastaavasti miten kuuluu kirjoittaa yhdyssana "non-stop-periaate":
- non stop -periaate
- non-stop-periaate
- non-stop -periaate
- nonstop-periaate
- nonstopperiaate
Mikä oikeinta?
6
1826
Vastaukset
- heskey
MOT-sanakirjan mukaan ”non-stop” tai ”nonstop”. Siispä yhdyssana on ”non-stop-periaate” tai ”nonstop-periaate”.
Jos yhdyssanan alkuosa on sanaliitto, yhdysmerkkiä ennen tulee väli: Tuntematon sotilas -kirja.
Vieraskielinen sana yhdyssanan osana erotetaan yhdysmerkillä: web-osoite.- Kiitos!
Minua hämäsi se, että jos non-stop kirjoitetaan yhdysmerkillä, niin ajattelin väärin, että se olisi sanaliitto, vaikka sehän taitaa silloin muuttua yhdyssanaksi? Vaan olisiko "non stop" sitten ollut sanaliitto, vaikka sitä nyt suomessa MOT:n mukaan ei pitäisi käyttää?
- heskey
Kiitos! kirjoitti:
Minua hämäsi se, että jos non-stop kirjoitetaan yhdysmerkillä, niin ajattelin väärin, että se olisi sanaliitto, vaikka sehän taitaa silloin muuttua yhdyssanaksi? Vaan olisiko "non stop" sitten ollut sanaliitto, vaikka sitä nyt suomessa MOT:n mukaan ei pitäisi käyttää?
”Non stop” on sanaliitto. ”Non-stop” mielestäni ei.
- luulisin
Varmasti kaikkein oikeinta olisi löytää termille täysin suomenkielinen vastine. Nuo sekakieliset yhdyssanat tahtovat usein olla myös sekokielisiä yhdyssanoja, joilla asiaa mielestään osaavat kernaasti keikailevat.
- Ei pysähdytä
Non-stop-periaatteella eli 'tauotta'.
"Äänilevykonsertti non-stop-periaatteella" ei kuulunut kreivinkään kuulutuksissa. - hirveää
Riippuu kielestä, mutta lähdetään englannista liikkeelle:
"non stop" - tämä taitaa olla aina "väärin", mutta kovin yleinen
"non-stop" - adjektiivi
"nonstop" - substantiivi näköjään
>Ja vastaavasti miten kuuluu kirjoittaa yhdyssana >"non-stop-periaate"
Todennäköisesti noin, mutta koko sanasta tulee mieleen, että teksti on karannut kirjoittajalta hyppysistä.
Non-stop eli pysähtymätön tms. riippuen siitä, miten tuo stop kääntyisi suomeksi käyttöyhteydessä. Tauko -> tauoton, keskeytys -> keskeytyksetön ...
No niin, edellisestä käykin ilmi, että keskeytyksettömyysperiaate kuulostaa vähän hölmöltä ja hyperabstraktilta nyt kun se on ilmaistu ymmärrettävillä sanoilla. Tarkistin vielä lähdekielestä, että moista käsitettä "non-stop principle" ei käytännössä ole olemassakaan.
Tuohon tarvii jonkun konkreettisemman sanan kuin "periaate".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k374906- 823486
- 302943
- 612915
- 82727
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t552270- 381763
Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….91690- 181681
- 161574