Otetaan murteella

Yxitypy

että jottain tullee tällekkin iltaa sanottua:

Mää laitoin äskettäin mölytoosan auki, mutta eihän sieltä massiinasta tullu ku jottain törppöä mussiikkia, ja jottain käläkätystä. Ukkokin tuossa vaan tolojottaa :=(

Sitten mää äkkäsin. Laiton oikeen tuukin pöyvälle ja söin topparuokaa ja päälle kompiaisia.
Tuo käläkätinki tahtoo soija päntiönnää, mutta soikoon. Nyt munkin on aika huilata :=)))

22

1437

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jaksa enään meikäläinen, mut puhukoon ne jotka haluaa. Tuli meinaan juteltua ihan sian saksaa viikolla jo tarpeeksi.

      • Yxitypy

        aattelin että nyt puhun ihan ommaa äitinkieltä.
        Alakaa jo kirijakieli maistua haavalta.
        Murteet pittää säilyttää :=))
        Otappa nääki Nittamix ihan oma äitinkieli käyttöön.


      • Yxitypy kirjoitti:

        aattelin että nyt puhun ihan ommaa äitinkieltä.
        Alakaa jo kirijakieli maistua haavalta.
        Murteet pittää säilyttää :=))
        Otappa nääki Nittamix ihan oma äitinkieli käyttöön.

        minä nimen omaan puhun. Joskus toki tulee noit murre sanoja jotka on ukon sanastoja taikka muitten sukulaisten sanoja. Espoossa kun tämä kieli on aika virallista. Niin ja viljelenhän minä tietenkin näitä sanoja,,mää ja sää.


      • Yxitypy
        Nittaminax kirjoitti:

        minä nimen omaan puhun. Joskus toki tulee noit murre sanoja jotka on ukon sanastoja taikka muitten sukulaisten sanoja. Espoossa kun tämä kieli on aika virallista. Niin ja viljelenhän minä tietenkin näitä sanoja,,mää ja sää.

        Jos murteella kirjoittaa, ei lukija jaksa tekstiä kauaa lukea, mutta itse nautin kun saan livessä kuunnella eri murteita. Esim. savon murre on tosi kivan kuuloista. Rauman murteesta en kyllä tajua höykäsen pöläystä :=))

        Mää ja sää sana ovat kait käytössä ympäri suomea, mut entäs nää? Se kait tätä ihka aitoa Oulun murretta :=)


    • not.perfect

      Mitä nää oikein selevität? Mitä se sun ukkos niiku tolijottaa? Nymmää ainaki mee kattomaa telekkaria. Tullee kolomoselta iliman johtolankaa. Heippa.

      • Yxitypy

        taijat olla ihan oman kylän poikija. Ukko tolojottaa telekkaria vaikka sieltä ei tuu ees mittää hyvvää.
        Turhanpäivästä höpinää.
        Täällä on palijon paremmat menot :=))


      • kokaankuntti
        Yxitypy kirjoitti:

        taijat olla ihan oman kylän poikija. Ukko tolojottaa telekkaria vaikka sieltä ei tuu ees mittää hyvvää.
        Turhanpäivästä höpinää.
        Täällä on palijon paremmat menot :=))

        kouvoanentti konullemintti kotainjontti kokemistätentti kollanintti kotoksirantti konkuntti kokaaintti ko-ntti kotkäksi.mitäpintti kotentti kotseintti koletteontti konääntäntti kouhunneet.olisitontti kovakintti kopetellaontti kotainjontti korrettamuntti


    • Yxitypy

      Tulisko nyt viestit näkyviin?

    • Kuunkulkija-

      sun bamlaamiset kliffasti. Oon dallannu Oulus kartsalla ja hengaillu sen steissin luana kiltsit fölissä. Dorkaks voi tulla ku funtsii vanhoi skriinauksii pöndellä. Snaijaa et tulee gamlaks gubbeks vaik mittaris ei oo kilsoi ku snadisti.

      • Yxitypy

        Mun puheet herätti mielenkiinnon.
        Oon kuljeskellut Oulun kaupungissa ja seurustellut paikan luona tytöt mukananani.
        Hulluks vois tulla kun ajattelelee vanhoja luisteluita.. Pöndellä??
        Etkö tajua, et tulee vanhaks ukoks, vaikka ei ole mittarissa kilsoja kuin vähän :=))

        En mä oikein osaa :=((


      • Ak:n lapio

        Ja kuitenki ko nokkaan tunki tutun sanakirjan käyttö, jossa inessiviit ja muutkin allatiivit tosin puuttuu, eikä herbalinen menu oikein antanu verbalis paukkuu.


      • Kuunkulkija-
        Yxitypy kirjoitti:

        Mun puheet herätti mielenkiinnon.
        Oon kuljeskellut Oulun kaupungissa ja seurustellut paikan luona tytöt mukananani.
        Hulluks vois tulla kun ajattelelee vanhoja luisteluita.. Pöndellä??
        Etkö tajua, et tulee vanhaks ukoks, vaikka ei ole mittarissa kilsoja kuin vähän :=))

        En mä oikein osaa :=((

        ja skriinaaminen on juttelua, valitusta, motkottamista asiayhteyden mukaan, skrinnaaminen on luistelua.

        Tajuamisesta, itse tajuaa tulevansa vanhaksi jne.

        Slangimurteessa, vai miten sitä sanoisi, ajoitus on tärkeä sillä faijani puhui sitä vanhinta slangia, itse normaalisti vanhimman ja tuoreimman välimaastoa. Pitäisi siis skrivata juuri vain yhden aikakauden slangia. Näin koetin tehdä ja oli sitä vanhinta.

        Sulla on hoksottimet kunnossa.


    • keli

      tännää, tuulee nii tuimasti. Ostin pitkua rotuvaarin pisketistä ja meinas pullaloota lähtä lentoon ku ootin onnikkaa pysäkillä. Helekatti, eihä se onnika pysähty ku käänsin selekäni tuulta vaste enkä huomannu heiluttaa sille kättä ku en kuullu sen tulua ku tuuli nii kovasti.
      Menniin Anttilaan lämmittelemää ja samalla aattelin kattoo löytyykö lämpimämpää perperiä ku oli nii ohuesti vaatetta päällä. Unohin koko asian ku siellä oli liuta kamraatteja jokka tarjosvat kompiaisia, mulla olikii makian näläkä. No, ostettiin sitte tölökki mölökkiä ja aateltiin mennä yhen kamraatin tykö kyllää että tehhää pullamössyä kuumaan mölökkiin että saahaan parannettua olua ku oli niin kylymä. Kolokutettiin oven takana mutta ei se avannu ovvee. Piti lähtä taas käläppäsemmää takas kavulle. Kaapunnilla ei ollukkaa palijoo porukkaa, ois luullu ku on perjai ilta. Olivat vissiin kaikki jossain paarissa kalijalla. Itelläki ois teheny mieli vaa ei arvannu ottaa yhtäkää kalijaa ku siitä se ois riemu revenny. Kottiin oli pakko lähtä kalappasemmaa ku ei tälle perukalle tuu yhtää onnikkaa ennää tähä aikaa illasta. Kelijutti kovasti kuleksia pimiällä yksinää. Piirin kohalla yks mulukku rupes jälestää mua ja alako höpöttämmää omituisia mutta ko mää lähin hölökkäsee nii ei se jaksanu ennää kulukia mun peräsä ja käänty takasippäi. Vähä mää oon ylypiä itestäni ku oon nii nopia jalakane. Isäntäki sano että mitännää alavariinsa hyppäät kavulla iltamyöhää ja melekeen tuli tupenrapinat vaa leppyhässe siitä kuitskii.
      Huomenna aioin ookata omalla piilillä ettei ennää jäpikät ala jälestää.
      Ja nyt mua alakaa hirviästi nukuttaa ja pittää panna maata.
      Ötyä ;-))

      On tämä kamalan vaikia kirjottaa, ei tätä ossaa kukkaa muu ku se, mikä se ny oli nimeltää se ukko jolla on aina komiat vaatteet päällä, musta palttoo ja hattu ja valakone tuukki kaulassa ja on sillä vissii sontikka vai oliko se kävelykeppi joka on aina käessä.

      • Yxitypy

        Taitaa olla oikia Oululainen asijalla :=)))

        Eihän sillä toripolliisilla mittään kävelykeppiä oo.
        Sillä on pamppu :=))

        Hyvvää yötä vaan ja kauniita unia :=))


      • nää mikä
        Yxitypy kirjoitti:

        Taitaa olla oikia Oululainen asijalla :=)))

        Eihän sillä toripolliisilla mittään kävelykeppiä oo.
        Sillä on pamppu :=))

        Hyvvää yötä vaan ja kauniita unia :=))

        on höpötysnööri? Isäntä käski kysyä ja kahestaan äkättiin tuossa eellisessä kirijotuksessa kamalasti virheitä ku tolijotettiin sitä aikamme vaa eipä me viittitä niitä ruveta korjaamaan.
        Ookko nä pölijä ;-) emmää toripolliisia tarkottanu, Markusta tarkotin ;-)
        Kamraatitki on kampraatteja ja muutaki tyhymää tuli söpötettyä :/


        Höpötysnööri on se mikä pannaan käläkättimmee sillo ku ookataan piilillä :)


      • yxtypy evk
        nää mikä kirjoitti:

        on höpötysnööri? Isäntä käski kysyä ja kahestaan äkättiin tuossa eellisessä kirijotuksessa kamalasti virheitä ku tolijotettiin sitä aikamme vaa eipä me viittitä niitä ruveta korjaamaan.
        Ookko nä pölijä ;-) emmää toripolliisia tarkottanu, Markusta tarkotin ;-)
        Kamraatitki on kampraatteja ja muutaki tyhymää tuli söpötettyä :/


        Höpötysnööri on se mikä pannaan käläkättimmee sillo ku ookataan piilillä :)

        näköjään oon. No olishan mun pitänyt se heti hokata, et Markushan se.
        No tiijänhän mää höpötysnöörin. Laita nääkin ne korvaan, ku ajat autolla, ettei tuu kolareita :=))

        Hyvvää yötä kampraatit. Oulusa nähhään :=))


    • Etiveräs tytivyttö

      Kutivun mitivinä otivolin pitivieni, mitivinä putivuhuin litivinnun kitivieltä. Kutivuka otivosaa tätivämän kitivielen?

      • yxitypy evk

        tuo on. Enkä itte osaa tuota murretta lainkaan, mutta kiitos kysymästä :=)))


      • Hotivomo

        Mitivinä otivosaan litivinnunkitivieltä jotivotenkin putivuhua... Otivopin setiven jotivoskus tetiveininä.


    • norMix evk

      Suomen aborginaalitkin ovat alkaneet ilmaista itseään oikein muinaiskielillä, nooh tätä tämä paluu juurille käytännössä merkitsee. Tuostapa pälkähti päähäni kysyä, jotta mitä juuria sinne juurikeittoosi heittelet?

      • Yxitypy

        näin myöhään. Olit kysynyt asiaa 6.8.2002, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan :=))

        Jaa että mitä juuria? No porkkanaa,
        naurista, lanttua, punajuurta ja palsternakkaa.
        Oliskohan tullut tuohon murteeseen vähän Etelä-Pohjanmaata, Pohjois-Pohjanmaata, Savvoo, Karjalaa, ja hitunen Tundran murettakin :=))


    Ketjusta on poistettu 26 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5035
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3307
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1452
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1295
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      990
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe