Siihen aikaan kun mä tulin uskoon (70 luvulla) sai kuulla helluntaiseurakunnassa selvää tekstiä lapsikasteen harhoista. Nykyisin kukaan ei uskalla enää julistaa niin selvää sanaa. Halutaan olla kaikkien kanssa hyvissä väleissä.
Mitä helluntailaiset sanovat tänään tästä kysymyksestä?
LAPSIKASTE ON VAKAVA HARHAOPPI !
29
592
Vastaukset
- perhekunta
Koko ruokakunta kastettiin samalla kasteella.
Ei lapsia erikseen kastettu, eikä viety saunan taakse saamaan ihmisen siunausta.
Kyllä kaikki perhekuntalaiset kastettiin heti kristiyiksi vauvasta vaariin samalla kasteella.
Ei lapsia millää erityisellä "lapsikasteella" kastettu, vaan ihan samalla kasteella kuin perheen muutkin jäsenet.
Miksi mielestäsi lapsien kastamisen olisi pitänyt mainita ERIKSEEN?
Eihän kastettuun perhekuntaan kuuluvien kaikista arvostetuimpien eli vanhuksien kastamistakaan MAINITA ERIKSEEN?
KOKO PERHEKUNTA KASTETTIIN SAMAN TIEN VÄLITTÖMÄSTI!
"Heti paikalla, keskellä yötä, vanginvartija otti heidät hoiviinsa ja pesi ruoskaniskujen haavat, ja hänet ja hänen perhekuntansa kastettiin heti."- helluntai...
Ei siis lapsia kastettu. Lue Raamattusi oikein.
- saivat kaikki kasteen
helluntai... kirjoitti:
Ei siis lapsia kastettu. Lue Raamattusi oikein.
Kristityt on kastannu lapsensa Jeesuksen omiksi jo 2000 vuotta ja tekevät niin edelleenkin.
Jeesus delegoi valtaansa kastaa ja antoi kastekäskyn aikuisille ja vanhemmille.
"Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."
keitä kastettavaan KANSAAN KUULUI?
"Kootkaa kansa, pitäkää pyhä seurakuntakokous, kerätkää vanhukset, kootkaa lapset ja rintoja imeväiset; lähteköön ylkä huoneestansa ja morsian kammiostansa."
- uskis
1400-helluntailaista väitti, että he ovat kokeneet Niilon käsien alla ihmeparenemisen ja ilmoittautuivat lääk.tri Miettisen tutkimuksiin.
Nyt kävi vain valitettavasti niin, että yhtään todellista ihmeparanimista ei todettu väitöskirjatasoisessa tutkimuksessa.
Jos noilla 1400-helluntailaisella tutkitulla ihmisillä olisi ollut helluntaikasteessa saatu Totuuden Henki, niin silloin nuo kaikki tapaukset olisivat olleet oikeita.- helluntai...
Älä enää usko turhia tutkimuksia vaan kysy suoraan parantuneilta. Jos kertoisin kaikki rukousvastaukseni tässä niin et jaksaisi lukea tänä iltana. Ei kai kuuro voi vastata? Kyllä täytyy olla kuuleva Jumala olemassa vai miten selität sitten, että juuri ne asiat ovat järjestyneet joita olen rukoillut?
- totean
helluntai... kirjoitti:
Älä enää usko turhia tutkimuksia vaan kysy suoraan parantuneilta. Jos kertoisin kaikki rukousvastaukseni tässä niin et jaksaisi lukea tänä iltana. Ei kai kuuro voi vastata? Kyllä täytyy olla kuuleva Jumala olemassa vai miten selität sitten, että juuri ne asiat ovat järjestyneet joita olen rukoillut?
Valkoinen saatana maksaa omilleen hyvin pian.
Jeesuksellekin lupasi kaikki maailman rikkaudet, jos kumartaisi. Lahkokasteessa kumarretaan saatanaa ja kirotaan lapsena saatua Pyhää kastetta.
Jaak. 2:7
Eivätkö juuri he herjaa sitä jaloa nimeä, joka on lausuttu teidän ylitsenne?* ["Nimen lausuminen" viittaa kastehetkeen.]
- helluntai.....
edelleenkin olen sitä mieltä, että Raamatussa kerrotaan vaan uskovien kasteesta ja kerrotaan, että jotka uskoivat niin ne kastettiin. Vauva ei voi ilmaista uskoaan millään tavalla ja siis Raamatun mukaan kastettiin ne jotka tunnustivat uskonsa.
Lapsi on lapsena Jeesuksen oma ilman kastettakin ja jos vaikkapa kuolee jonkun äidin sisällä auto-onnettomuudessa niin hätäkasteita ei ehditä antaa ja uskon, että rakastava Jumala ei lasta tuomitse helvettiin vaan ottaa avosylin vastaan ilman kastetta.
Otsikkoon silti sanoisin, että vaikka onkin vakava harhaoppi niin kaiken saa anteeksi kun tunnustaa syntinsä. Siis luterilainen pappikin saa anteeksi. - kommentti
Sekä aikuiskaste että lapsikaste löytyvät Raamatusta, mutta ei uudelleen kastamista.
- helluntai...
Minä olen lukenut vain uskovien kasteesta, mutta en kyllä ole lukenut koskaan aikuisten kasteesta. Sekoitatko asiat nyt ja missä se lapsikaste on. Kerro paikat.
- apostolinen
helluntai... kirjoitti:
Minä olen lukenut vain uskovien kasteesta, mutta en kyllä ole lukenut koskaan aikuisten kasteesta. Sekoitatko asiat nyt ja missä se lapsikaste on. Kerro paikat.
"Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen. Teitä tämä lupaus tarkoittaa, teitä ja teidän lapsianne, ja myös kaikkia niitä, jotka ovat etäällä -- keitä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."
- tietoa
helluntai... kirjoitti:
Minä olen lukenut vain uskovien kasteesta, mutta en kyllä ole lukenut koskaan aikuisten kasteesta. Sekoitatko asiat nyt ja missä se lapsikaste on. Kerro paikat.
Uudelleenkastajat väittävät vastoin Raamattua, että kaste ei ole yksi. Kuitenkin Ef 4:5 sanoo hyvin selkeästi: "Yksi on Herra, yksi usko, yksi kaste!" Tämän jakeen he selittävät, että sana yksi tässä kohdassa ei tarkoita lukumäärää, vaan että se voitaisiin kääntää esim."yhdenlainen","samanlainen" tai "yksi ja sama". Alkutekstissä on tässä kohden "hen baptisma" ja siinä oleva sana "hen" tarkoittaa yksiselitteisesti lukusanaa yksi, eli kyse on todellakin määrästä.
Erityisesti Apostolien teot puhuu kokonaisten perhekuntien kastamisesta, mm. Apt 2: 39-42, Apt 10: 44-48, Apt 16:15, Apt 16:33. Myös Paavali kertoo kastaneensa Stefanaan perhekunnan (1 Kor1:16). On merkillistä Raamatun selittämistä väittää, ettei näihin perhekuntiin kuulunut lapsia. Jos vielä otetaan huomioon Vanhan testamentin aika, perhekuntaan kuuluivat jopa palveliijoiden perheet. Niinpä uudelleenkastajat voivatkin vain väittää, ettei sylilapsia kastettu; tai että kastettiin vain kaikki ymmärtävässä iässä olevat; tai että kastettiin vain ne, jotka ottivat Jeesuksen vastaan. Tähän samaan sarjaan kuuluvat väitteet, ettei Raamattu tunne käsitettä "kasteen armo" tai "kasteen liitto" tai "kasteen armoliitto", joten luterilainen kastekäytäntö on siis väärä. Mutta ei Raamattu tunne uudelleenkastajienkaan niin paljon mainostamia käsitteitä "uskovien kaste" tai "raamatullinen kaste".
Aikuiset eivät välttämättä usko oikein, vaikka kuinka heille tulisi Jumalan sana Raamatun kautta tai kasteessa, jolloin he joutuvat kadotukseen (Mark. 16:16), mutta Jumala vakuuttaa Raamatussa lasten ottavan vastaan taivasten valtakunnan eli uskovan (Luuk. 18:17). Näin lapsikaste on uskovien kaste ja kaikkein varmin kaste. Kolmiyhteinen Jumala on tosiasiallinen kastaja, ihminen on vain välikäsi, mitä osoittaa kastaminen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
* Jumala ei edellytä meiltä omia ansioitamme
* Pelastus kuuluu kaikille
* Jumala voi salatulla tavalla luoda yhteyden lapseen
* Kasteen esikuva, ympärileikkaus suoritettiin lapsille
* Jo varhain kastettiin kokonaisia perhekuntia ja alkukirkko jatkoi perinnettä
Pienet lapset ottavat kasteessa vastaan taivasten valtakunnan samalla lailla kuin lapset ottivat taivasten valtakunnan vastaan Jeesuksen siunatessa heitä (Matt. 10:14–16). Jeesus sanoi kielsi aikuisia estämästä lapsia tulemasta Hänen luoksensa (Luuk. 18:16,17).
Johannes Kastaja oli täytetty Pyhällä Hengellä jo äitinsä kohdussa (Luuk. 1:15), mikä myös osoittaa että lapset voivat uskoa ja että Jumala voi toimia lapsissa. - helluntai...
apostolinen kirjoitti:
"Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen. Teitä tämä lupaus tarkoittaa, teitä ja teidän lapsianne, ja myös kaikkia niitä, jotka ovat etäällä -- keitä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."
Samoin minäkin uskon eli siis myös silloin etäällä olevia tarkoittaen eli meitä jotka nyt elämme ja meidänkin lapsiamme ja lapsiemme lapsia ja lastemme lasten lapsia ja lastemme lasten lasten lapsia jne.... eli kaikkia jotka edelleenkin TULEVAT USKOON. Eli ei Pietari tarkoittanut, että juuri silloin heidän lapsensa ja tulevat lapset olisi pitänyt ennakkoonkin jo kastaa vaan kun syntyvät ja varttuvat ja sitten kun tunnustavat uskonsa. Ei siis rajoitettu vain siihen aikaan vaan edelleenkin lapsillemme kuuluu kaste kun tulevat uskoon. Kyllä minunkin äitini a isäni puhuttelevat minua lapsekseen vaikka olenkin 47 vuotias. Ei lapsi sana tarkoita aina vauvaa.
- helluntai...
tietoa kirjoitti:
Uudelleenkastajat väittävät vastoin Raamattua, että kaste ei ole yksi. Kuitenkin Ef 4:5 sanoo hyvin selkeästi: "Yksi on Herra, yksi usko, yksi kaste!" Tämän jakeen he selittävät, että sana yksi tässä kohdassa ei tarkoita lukumäärää, vaan että se voitaisiin kääntää esim."yhdenlainen","samanlainen" tai "yksi ja sama". Alkutekstissä on tässä kohden "hen baptisma" ja siinä oleva sana "hen" tarkoittaa yksiselitteisesti lukusanaa yksi, eli kyse on todellakin määrästä.
Erityisesti Apostolien teot puhuu kokonaisten perhekuntien kastamisesta, mm. Apt 2: 39-42, Apt 10: 44-48, Apt 16:15, Apt 16:33. Myös Paavali kertoo kastaneensa Stefanaan perhekunnan (1 Kor1:16). On merkillistä Raamatun selittämistä väittää, ettei näihin perhekuntiin kuulunut lapsia. Jos vielä otetaan huomioon Vanhan testamentin aika, perhekuntaan kuuluivat jopa palveliijoiden perheet. Niinpä uudelleenkastajat voivatkin vain väittää, ettei sylilapsia kastettu; tai että kastettiin vain kaikki ymmärtävässä iässä olevat; tai että kastettiin vain ne, jotka ottivat Jeesuksen vastaan. Tähän samaan sarjaan kuuluvat väitteet, ettei Raamattu tunne käsitettä "kasteen armo" tai "kasteen liitto" tai "kasteen armoliitto", joten luterilainen kastekäytäntö on siis väärä. Mutta ei Raamattu tunne uudelleenkastajienkaan niin paljon mainostamia käsitteitä "uskovien kaste" tai "raamatullinen kaste".
Aikuiset eivät välttämättä usko oikein, vaikka kuinka heille tulisi Jumalan sana Raamatun kautta tai kasteessa, jolloin he joutuvat kadotukseen (Mark. 16:16), mutta Jumala vakuuttaa Raamatussa lasten ottavan vastaan taivasten valtakunnan eli uskovan (Luuk. 18:17). Näin lapsikaste on uskovien kaste ja kaikkein varmin kaste. Kolmiyhteinen Jumala on tosiasiallinen kastaja, ihminen on vain välikäsi, mitä osoittaa kastaminen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
* Jumala ei edellytä meiltä omia ansioitamme
* Pelastus kuuluu kaikille
* Jumala voi salatulla tavalla luoda yhteyden lapseen
* Kasteen esikuva, ympärileikkaus suoritettiin lapsille
* Jo varhain kastettiin kokonaisia perhekuntia ja alkukirkko jatkoi perinnettä
Pienet lapset ottavat kasteessa vastaan taivasten valtakunnan samalla lailla kuin lapset ottivat taivasten valtakunnan vastaan Jeesuksen siunatessa heitä (Matt. 10:14–16). Jeesus sanoi kielsi aikuisia estämästä lapsia tulemasta Hänen luoksensa (Luuk. 18:16,17).
Johannes Kastaja oli täytetty Pyhällä Hengellä jo äitinsä kohdussa (Luuk. 1:15), mikä myös osoittaa että lapset voivat uskoa ja että Jumala voi toimia lapsissa.Niin puhutaankin perhekuntien kasteista, mutta samalla, että USKOIVAT. Ja kerrotaan, että NE JOTKA USKOIVAT OTTIVAT KASTEEN. Erikoista, että aina Raamatun sanaa käännetään ihmismielelle edullisempaan suuntaan.
- pietari,
helluntai... kirjoitti:
Samoin minäkin uskon eli siis myös silloin etäällä olevia tarkoittaen eli meitä jotka nyt elämme ja meidänkin lapsiamme ja lapsiemme lapsia ja lastemme lasten lapsia ja lastemme lasten lasten lapsia jne.... eli kaikkia jotka edelleenkin TULEVAT USKOON. Eli ei Pietari tarkoittanut, että juuri silloin heidän lapsensa ja tulevat lapset olisi pitänyt ennakkoonkin jo kastaa vaan kun syntyvät ja varttuvat ja sitten kun tunnustavat uskonsa. Ei siis rajoitettu vain siihen aikaan vaan edelleenkin lapsillemme kuuluu kaste kun tulevat uskoon. Kyllä minunkin äitini a isäni puhuttelevat minua lapsekseen vaikka olenkin 47 vuotias. Ei lapsi sana tarkoita aina vauvaa.
Pietarihan tarkoitti niiden miesten lapsia. te ja teidän lapset.
sen sukupolven lapsiperheistä oli kyse, ei mitään puhuttu tulevista sukupolvista
Apt.2:40 "tästä sukupolvesta" - Lyyti
helluntai... kirjoitti:
Niin puhutaankin perhekuntien kasteista, mutta samalla, että USKOIVAT. Ja kerrotaan, että NE JOTKA USKOIVAT OTTIVAT KASTEEN. Erikoista, että aina Raamatun sanaa käännetään ihmismielelle edullisempaan suuntaan.
Lyydiakin kyseli muiden mielipidettä omasta uskostaan vasta kasteen jälkeen. Muiden kastettujen perhekuntalaisten uskosta ei mainita yhtään mitään.
14 Ja eräs Lyydia niminen purppuranmyyjä Tyatiran kaupungista, jumalaapelkääväinen nainen, oli kuulemassa; ja Herra avasi hänen sydämensä ottamaan vaarin siitä, mitä Paavali puhui.
15 Ja kun hänet ja hänen perhekuntansa oli kastettu, pyysi hän meitä sanoen: "Jos te pidätte minua Herraan uskovaisena, niin tulkaa minun kotiini ja majailkaa siellä". Ja hän vaati meitä. Lyyti kirjoitti:
Lyydiakin kyseli muiden mielipidettä omasta uskostaan vasta kasteen jälkeen. Muiden kastettujen perhekuntalaisten uskosta ei mainita yhtään mitään.
14 Ja eräs Lyydia niminen purppuranmyyjä Tyatiran kaupungista, jumalaapelkääväinen nainen, oli kuulemassa; ja Herra avasi hänen sydämensä ottamaan vaarin siitä, mitä Paavali puhui.
15 Ja kun hänet ja hänen perhekuntansa oli kastettu, pyysi hän meitä sanoen: "Jos te pidätte minua Herraan uskovaisena, niin tulkaa minun kotiini ja majailkaa siellä". Ja hän vaati meitä.
Raamattu mainitsee viiden "perhekunnan" kasteesta. Kolmessa tapauksessa kerrotaan erikseen kaikkien uskosta. Stefanaan perhekunnasta, jonka Paavali muistelee kastaneensa, ei tätä siinä yteydessä mainita, mutta viimeistään muutamaa vuotta myöhemmin koko väki oli esimerkillisesti antautunut Herran työhön.
Sitten on tämä Tyatirasta Filippiin kauppamatkalle tullut Lyydia, jonka "perhekunnan" uskosta ei mainitakaan erikseen. Sekö on sinulle selvä osoitus siitä, ettei kastettavalla tarvita uskoa ja että apostolit kastoivat aina rutiinin omaisesti koko perhekunnan?
Lyydia ei tiedustellut muiden mielipidettä uskostaan. Se oli vetoomus - "Ja hän vaati meitä". Usko oli selvä asia, sehän oli jo edellä mainittu.
— Tässä on vettä. Mikä estää kastamasta minua.
— Jos uskot koko sydämestäsi, on lupa.- Lyydia,
Rintti kirjoitti:
Raamattu mainitsee viiden "perhekunnan" kasteesta. Kolmessa tapauksessa kerrotaan erikseen kaikkien uskosta. Stefanaan perhekunnasta, jonka Paavali muistelee kastaneensa, ei tätä siinä yteydessä mainita, mutta viimeistään muutamaa vuotta myöhemmin koko väki oli esimerkillisesti antautunut Herran työhön.
Sitten on tämä Tyatirasta Filippiin kauppamatkalle tullut Lyydia, jonka "perhekunnan" uskosta ei mainitakaan erikseen. Sekö on sinulle selvä osoitus siitä, ettei kastettavalla tarvita uskoa ja että apostolit kastoivat aina rutiinin omaisesti koko perhekunnan?
Lyydia ei tiedustellut muiden mielipidettä uskostaan. Se oli vetoomus - "Ja hän vaati meitä". Usko oli selvä asia, sehän oli jo edellä mainittu.
— Tässä on vettä. Mikä estää kastamasta minua.
— Jos uskot koko sydämestäsi, on lupa.Kieroon väännät selvän Raamatun tekstin. Kastettuja alettiin kutsua uskoviksi, kreikaksi "pistos".Lyydian kysymys heijastaa epävarmuutta, miten häneen suhtaudutaan.
14 Ja eräs Lyydia niminen purppuranmyyjä Tyatiran kaupungista, jumalaapelkääväinen nainen, oli kuulemassa; ja Herra avasi hänen sydämensä ottamaan vaarin siitä, mitä Paavali puhui.
15 Ja kun hänet ja hänen perhekuntansa oli kastettu, pyysi hän meitä sanoen: "Jos te pidätte minua Herraan uskovaisena, niin tulkaa minun kotiini ja majailkaa siellä". Ja hän vaati meitä.
---
Hoviherran kastetapauksesta laittamasi jaetta hoviherran ja filippoksen keskustelusta hoviherran uskomisesta ei valitettavasti ole kaikissa vanhimissa Raamatun käsikirjoituksissa ollenkaan. Asiasta on maininta 92painoksessa.
Hoviherra saattoi olla vasta herätyksen tilassa, kun löytyi vettä erämaan purosta, mikä mahdollisti kastamisen siinä paikassa.(certain place).
Apt.8:37
37 Filippos sanoi hänelle: "Jos koko sydämestäsi uskot, se on mahdollista." Hoviherra vastasi: "Minä uskon, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika."]* [Jae puuttuu vanhimmista käsikirjoituksista.] - kaste....
Rintti kirjoitti:
Raamattu mainitsee viiden "perhekunnan" kasteesta. Kolmessa tapauksessa kerrotaan erikseen kaikkien uskosta. Stefanaan perhekunnasta, jonka Paavali muistelee kastaneensa, ei tätä siinä yteydessä mainita, mutta viimeistään muutamaa vuotta myöhemmin koko väki oli esimerkillisesti antautunut Herran työhön.
Sitten on tämä Tyatirasta Filippiin kauppamatkalle tullut Lyydia, jonka "perhekunnan" uskosta ei mainitakaan erikseen. Sekö on sinulle selvä osoitus siitä, ettei kastettavalla tarvita uskoa ja että apostolit kastoivat aina rutiinin omaisesti koko perhekunnan?
Lyydia ei tiedustellut muiden mielipidettä uskostaan. Se oli vetoomus - "Ja hän vaati meitä". Usko oli selvä asia, sehän oli jo edellä mainittu.
— Tässä on vettä. Mikä estää kastamasta minua.
— Jos uskot koko sydämestäsi, on lupa.Joo, tuntuu ihmeellisiltä selityksiltä, että jos puhutaan perhekunnan kasteesta niin heti ajatellaan, että vauva kastettiin. Kuitenkaan missään ei kerrota vauva, taapero, pikkutyttö, pikkupoika, vaavi, mussukka tms. sanontaa. Kerrotaan sitävastoin, että kastettiin ne jotka uskoivat (suun tunnustus).
Lyydia, kirjoitti:
Kieroon väännät selvän Raamatun tekstin. Kastettuja alettiin kutsua uskoviksi, kreikaksi "pistos".Lyydian kysymys heijastaa epävarmuutta, miten häneen suhtaudutaan.
14 Ja eräs Lyydia niminen purppuranmyyjä Tyatiran kaupungista, jumalaapelkääväinen nainen, oli kuulemassa; ja Herra avasi hänen sydämensä ottamaan vaarin siitä, mitä Paavali puhui.
15 Ja kun hänet ja hänen perhekuntansa oli kastettu, pyysi hän meitä sanoen: "Jos te pidätte minua Herraan uskovaisena, niin tulkaa minun kotiini ja majailkaa siellä". Ja hän vaati meitä.
---
Hoviherran kastetapauksesta laittamasi jaetta hoviherran ja filippoksen keskustelusta hoviherran uskomisesta ei valitettavasti ole kaikissa vanhimissa Raamatun käsikirjoituksissa ollenkaan. Asiasta on maininta 92painoksessa.
Hoviherra saattoi olla vasta herätyksen tilassa, kun löytyi vettä erämaan purosta, mikä mahdollisti kastamisen siinä paikassa.(certain place).
Apt.8:37
37 Filippos sanoi hänelle: "Jos koko sydämestäsi uskot, se on mahdollista." Hoviherra vastasi: "Minä uskon, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika."]* [Jae puuttuu vanhimmista käsikirjoituksista.]
Pistos merkitsee mm. uskollista, luotettavaa, varmaa, uskovaista. Esität, että alkuseurakunnan kastettuja vain kutsuttiin sellaisiksi, mutta oikeasti he eivät oikein tienneet, uskoivatko vai eivät. Jokainen saa nyt arvioida tykönään, kuka on vääntänyt kieroon Raamatun sanaa.- Lyydia,
Rintti kirjoitti:
Pistos merkitsee mm. uskollista, luotettavaa, varmaa, uskovaista. Esität, että alkuseurakunnan kastettuja vain kutsuttiin sellaisiksi, mutta oikeasti he eivät oikein tienneet, uskoivatko vai eivät. Jokainen saa nyt arvioida tykönään, kuka on vääntänyt kieroon Raamatun sanaa.Lyydia ilmaisi uskossaan epävarmuutta kyselemällä koko perheen kasteen jälkeen toisten mielipidettä ja halusi heidän käynnillään saada varmuuden omalta kohdaltaan. Tuohan on täysin ihmimillistä ajattelua.
15 Ja kun hänet ja hänen perhekuntansa oli kastettu, pyysi hän meitä sanoen: "JOS te pidätte MINUA Herraan uskovaisena, NIIN tulkaa minun kotiini ja majailkaa siellä". Ja hän vaati meitä. - koko perhe
kaste.... kirjoitti:
Joo, tuntuu ihmeellisiltä selityksiltä, että jos puhutaan perhekunnan kasteesta niin heti ajatellaan, että vauva kastettiin. Kuitenkaan missään ei kerrota vauva, taapero, pikkutyttö, pikkupoika, vaavi, mussukka tms. sanontaa. Kerrotaan sitävastoin, että kastettiin ne jotka uskoivat (suun tunnustus).
Perhekuntakasteiden kohdalla ketään perhekuntalaista ei sanota jätetyn kastamatta. Kaikki perhekuntalaiset kastettiin olivat he minkä ikäisiä tahansa.Ketään ei jätetty maailmaan saatanan valtakuntaan. Kyse oli pelastuksesta, jolla oli kova kiire.
"Heti paikalla, keskellä yötä, vanginvartija otti heidät hoiviinsa ja pesi ruoskaniskujen haavat, ja hänet ja hänen perhekuntansa kastettiin heti." Lyydia, kirjoitti:
Lyydia ilmaisi uskossaan epävarmuutta kyselemällä koko perheen kasteen jälkeen toisten mielipidettä ja halusi heidän käynnillään saada varmuuden omalta kohdaltaan. Tuohan on täysin ihmimillistä ajattelua.
15 Ja kun hänet ja hänen perhekuntansa oli kastettu, pyysi hän meitä sanoen: "JOS te pidätte MINUA Herraan uskovaisena, NIIN tulkaa minun kotiini ja majailkaa siellä". Ja hän vaati meitä.Tämä kohta ei puhu Lyydian epävarmuudesta, vaan varmuudesta. Kunka hän olisi voinut vaatia vetoamalla asiaan, josta hän ei ole varma?
koko perhe kirjoitti:
Perhekuntakasteiden kohdalla ketään perhekuntalaista ei sanota jätetyn kastamatta. Kaikki perhekuntalaiset kastettiin olivat he minkä ikäisiä tahansa.Ketään ei jätetty maailmaan saatanan valtakuntaan. Kyse oli pelastuksesta, jolla oli kova kiire.
"Heti paikalla, keskellä yötä, vanginvartija otti heidät hoiviinsa ja pesi ruoskaniskujen haavat, ja hänet ja hänen perhekuntansa kastettiin heti."
Ja hän vei heidät ylös asuntoonsa,
laittoi heille aterian ja riemuitsi siitä, että
hän ja koko hänen perheensä oli tullut Jumalaan uskovaksi.
- asiasta lisääntynyt!
Nykyään aletaan tajuta, ettei pilkunviilaaminen kasteasiassa ole järkevää.
70-luvulla uskovien kasteen julistamisella haluttiin hankkia jäseniä luteripuolella uskoon tulleista. Nykyään on tehty parannusta "ryöstökalastuksesta." - Hubmayer
Laitoskirkko ja vapaat suunnat ovat tehneet yhteisen sopimuksen siitä, ettei opetuksen eroavaisuuksia nosteta esille, vaan sitä mikä on yhteistä korostetaan; näin taataan muka "uskonrauha".
Tämän sopimuksen johdosta ei enää kuulu "selvä pasuunanääni" Jumalan kansalle. Kukaan ei piittaa varotuksista "pasuunan antaessa epäselvän äänen" ja tämähän sopii henkisen ilmapiirin hämmentäjälle; -ilmavallan hallitsijalle. Kaikki saavat "nukkua rauhassa; ei mitään hätää". (Ef.2:2)- Anonyymi
En ole huolissani kirkon uskovista, minua huolettaa sadattuhannet suomalaiset jotka ei kuule parannuksen sanomaa, kun valehdellaan jatkuvasti että kaikki on hyvin kunhan vain on kastettu. Mutta eräänä päivänä seisomme Jumalan edessä ja tekomme ja opetuksemme tutkitaan
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En ole huolissani kirkon uskovista, minua huolettaa sadattuhannet suomalaiset jotka ei kuule parannuksen sanomaa, kun valehdellaan jatkuvasti että kaikki on hyvin kunhan vain on kastettu. Mutta eräänä päivänä seisomme Jumalan edessä ja tekomme ja opetuksemme tutkitaan
Mistä se tulee, se väite, että ihmiset laajastikin antaisivat merkityksen sille että ovat kastetut sylivauvana.
Enimmäkseen ja lähes kaikki eivät noteeraa asialle iankaikkisuusnäkökohtaa lainkaan.
On helluntailaisia jotka todistuksessaan kertovat että luulivat varhaisen kasteensa ansiosta pääsevänsä taivaaseen. Toisasiassa he eivät ole silloin aikaisemmin ajatelleet asiasta mitään vaan on tullut myöhemmin tämä tapa kertoilla tarinan vuoksi runoillen.
On marginaalinen ryhmä, joka on syventynyt asian teologiseen puoleen ja katsoo varhaisella kasteellansa olevan merkitystä. He ovat niitä jotka yrittävät uskontoa myös harrastaa, toiset ajoittain.
Tietenkin papit ovat oma ryhmänsä jotka viran puolesta joutuvat toimimaan käsikirjan mukaisesti.
Olen kasteesta keskustellut ja nähnyt kädenvääntöä niin paljon, etten jaksa enää vatvoa. Tullessani toiselle kymmenelle tiesin etten ole uskossa ja ei siinä mitkään kasteen armoon palaamiset auttaneet. Tulin uskoon ja nuorena aikuisena alkoi kasteasia mietityttää ja selvisi kyllä Sanaa ja puolesta ja vastaan opetusta kuunnellessa ettei viaton ymmärtämätön vauva kastetta tarvitse. Ei taivaaseen mennä automaattisesti laumoittain. Jokainen tekee valinnan suhteessa Jumalaan ymmärtäessään hyvän ja pahan tekee joko tai ratkaisun. Raamattu riittää asiassa tietolähteeksi. Ei tarvita koluta historiaa, miten joskus on toimittu. Väitellä asiasta en ala, ellei joku ihan henkilökohtaisesti neuvoa kysy. Sen vain sanon ettei kukaan pelastu ilman henkilökohtaista uskoa ja yhteyttä Vapahtajaan Jeesukseen oli kaste saatu sitten missä iässä tahansa.
- Anonyymi
Minä olen käsittänyt lapsen kastamisen nimenantojuhlaksi ja seurakunnan yhteyteen kutsutuksi. Rippikoulua olen aina pitänyt kastejuhlana koska siinä itse luetaan ja ymmärretään Jumalan sanaa.
Käydään Herran ehtoollisella.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miten voit manipuloida katsojalukuja?
Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj502902Oletteko naiset huomanneet sellaista asiaa
että vaikka miehiä tulee ja menee ja hakeutuu seuraanne mitä viehättävämpiä olette niin sitä enemmän itseasiassa te olet852505KRP alkaa tutkia Ulvilan murhaa
Jokohan nyt löydetään riittävä näyttö Annelin tuomitsemiseen miehensä murhasta tai taposta.1142022Onkohan tämä jotain elämää suurempaa
Vai olenko kehitellyt nämä tunteet vain omassa pääkopassani. Tunne kyllä sanoo että jotain tässä on.. Toivottavasti et m381698Nainen sä olet
arvokas muista se. Yritän pitää pienen kontaktin yllä vaikka turhaahan tämä on. Toivottavasti joulu meni hyvin ja otat r801486Kysynkin sinulta nyt...
Tahdotko sinä minusta miehestä enää mitään..koskaan? Vastaa kyllä/ei/en tiedä ja siihen puhelinnumeroni kaksi viimeistä301464- 941404
Onko Estlink-2 kaapeli lainkaan vaurioitunut?
Vai onko kyseessä Naton operaatio Venäjän ns. varjolaivaston pysäyttämiseksi, ja kaapelivaurio vain simuloitu.2761351En ole häneltä kylläkään koskaan nähnyt sellaista
Tottakai jos hän olisi jonkunlaisen selvän eleen tai jonkun jutun näyttänyt, että häntä kiinnostaakin niin tietenkin si31344- 1171274