Onko tämä totta, ettei adventistit sovi täällä muiden kanssa sovinnolliseen keskusteluun kristinuskon asioista? Lähetän tämän toistamiseen, koska se ei ensimmäisellä kerralla (eilen 16.9) mennyt perille, vaikka ilmoittikin peräti, että olen lähettänyt saman viestin jo aiemmin.
Onko tämä totta?`
27
1069
Vastaukset
- seurannut,,
näitä kirjoituksia, eiköhän se asia ole toisin päin, että jos adventistit kirjoittaa, niin suuri lauma on haukkumassa kuinka adventistit ovat harhaoppisia ettei ne ole edes kristittyjä, näin minä olen tämän nähnyt minkä olen seurannut näitä kirjoituksia.
- martinhilma
Juu, olen huomannut. Mutta olen huomannut myös sen, että adventistit haluavat tarkoittaa adventismin tunnustamista yhtä todeksi kuin mitä kristinuskokin. Ei ole ihme ettei siihen kristityt suostu, siksi kun he haluavat saman kohtelun kahdelle eri uskonnolle. Kristinuskoon kuuluu se, että uskotaan kristinuskon olevan ainoan oikean sanpoman, joka sisältää koko totuuden. Jeesus antoi apostoleilleen vallan määritellä kristillinen usko. Myöhemmillä yrittäjillä ei ole kristinuskoon nähden mitään lisäsanomien mahdollisuutta.Matteuksen Evankeliumi kertoo, että Jeesus antoi Pietarille vallan jota ei voi kukaan ottaa.-"16:19 Minä olen antava sinulle taivasten valtakunnan avaimet, ja minkä sinä sidot maan päällä, se on oleva sidottu taivaissa, ja minkä sinä päästät maan päällä, se on oleva päästetty taivaissa." ------ Tuon sanan perusteella apostolit olivat viimeiset, jotka saattoivat vaikuttaa Raamatun tulkintaan. Adventismi ei sitä valtaa ole saanut.
- martinhilma (joutuu ceblott...
Juu, olen huomannut. Mutta olen huomannut myös sen, että adventistit haluavat tarkoittaa adventismin tunnustamista yhtä todeksi kuin mitä kristinuskokin. Ei ole ihme ettei siihen kristityt suostu, siksi kun he haluavat saman kohtelun kahdelle eri uskonnolle. Kristinuskoon kuuluu se, että uskotaan kristinuskon olevan ainoan oikean sanpoman, joka sisältää koko totuuden. Jeesus antoi apostoleilleen vallan määritellä kristillinen usko. Myöhemmillä yrittäjillä ei ole kristinuskoon nähden mitään lisäsanomien mahdollisuutta.Matteuksen Evankeliumi kertoo, että Jeesus antoi Pietarille vallan jota ei voi kukaan ottaa.-"16:19 Minä olen antava sinulle taivasten valtakunnan avaimet, ja minkä sinä sidot maan päällä, se on oleva sidottu taivaissa, ja minkä sinä päästät maan päällä, se on oleva päästetty taivaissa." ------ Tuon sanan perusteella apostolit olivat viimeiset, jotka saattoivat vaikuttaa Raamatun tulkintaan. Adventismi ei sitä valtaa ole saanut.((((PS. onko muilla näin vaikeaa? taas pitää laittaa uudestaan. meneeköhän nyt?
- auni1
martinhilma kirjoitti:
Juu, olen huomannut. Mutta olen huomannut myös sen, että adventistit haluavat tarkoittaa adventismin tunnustamista yhtä todeksi kuin mitä kristinuskokin. Ei ole ihme ettei siihen kristityt suostu, siksi kun he haluavat saman kohtelun kahdelle eri uskonnolle. Kristinuskoon kuuluu se, että uskotaan kristinuskon olevan ainoan oikean sanpoman, joka sisältää koko totuuden. Jeesus antoi apostoleilleen vallan määritellä kristillinen usko. Myöhemmillä yrittäjillä ei ole kristinuskoon nähden mitään lisäsanomien mahdollisuutta.Matteuksen Evankeliumi kertoo, että Jeesus antoi Pietarille vallan jota ei voi kukaan ottaa.-"16:19 Minä olen antava sinulle taivasten valtakunnan avaimet, ja minkä sinä sidot maan päällä, se on oleva sidottu taivaissa, ja minkä sinä päästät maan päällä, se on oleva päästetty taivaissa." ------ Tuon sanan perusteella apostolit olivat viimeiset, jotka saattoivat vaikuttaa Raamatun tulkintaan. Adventismi ei sitä valtaa ole saanut.
Sanoit tuossa lopussa, ettei adventistit ole sitä valtaa saanut,mikä apostoleilla oli, en minä usko että he sitä tavoittelekaan, jos ymmärsin väärin korjaa mitä tarkoitit.
- Asiallisuutta arvostava
martinhilma kirjoitti:
Adventtikirkko on kristillisen kirkon nimi. Nimihän ei vielä kerro sitä, mihin tuohon kirkkokuntaan kuuluvat uskovat. On tutustuttava kirkon uskonkohtiin ja sitten vasta tiedetään, mihin he uskovat. Pian huomaamme, että he uskovat Kristukseen ainoana turvavana, iankaikkisen elämän takuumiehenä ja antajanana. Adventtkirkko opettaa juuri samoin kuin muutkin historialliset protestantit, että ihminen pelastuu yksin uskosta, yksin armosta ja yksin Kristuksen tähden. Samoin adventtikirkko korostaa, että kristillinen usko ja elämä perustuvat yksin Raamattuun. Ei adventisteilla ole toisenlaista käsitystä tai tulkintaa näissä asioissa. Minkä muun protestanttisen kirkkokunnan edustaja voi nämä kaksi asiaa esittää adventtikrkossa ja me kaikki nousemme ja yhdymme yhteiseen aameneen heidän kanssaan näissä asioissa. Otin tässä esimerkin vuoksi vain kaksi asiaa esille.
- martinhilma
auni1 kirjoitti:
Sanoit tuossa lopussa, ettei adventistit ole sitä valtaa saanut,mikä apostoleilla oli, en minä usko että he sitä tavoittelekaan, jos ymmärsin väärin korjaa mitä tarkoitit.
Tarkoitin adventismin oppia. samaa tarkoitan yhtäaikaa kakkien muidenkin oppien kohdalla, mutta sehän ei kuulu adventismista puhumiseeni.Minä kohdallani en voi nähdä, että adventismin oppien noudattaminen olisi Pietarin säädöstä. Enkä voi hyväksyä adventismin sanoman laillisuutta Raamatulliseksi juuri tuon Pietarin saaman "avainten vallan" vuoksi. Ymmärrän "AVAINTEN VALLAN" annetun vain Jeesuksen Uudessa Testamentissa todistamille ja itse kutsumile henkilöille. Raamattu antaa tähän vahvat perusteet. Adventismissa havaitsen myös ennennäkemätöntä ihmisen korostamista ja auktoritettiuskoa jota Jeesuksen opetus ehdoitta vierastaa. Tämä johtaa adventistit vaatimaan muilta kohtuutonta kunnioituasta esim. EGW;tä kohtaan. Se lähentelee kristityn mittapuiden mukaan jo epäjumalien palvontaa. Se on Raamatussa kiellettyä (epäjumalien palvonta = 2.käsky). Tähän pyrkiessään adventismin kannattajat siis edellyttävät jo etukäteen sanansa vastaanottajaa kumartamaan ihmistä enermmänkuin Jumalaa. Siihen ei ole kenelläkään velvoitetta niin vähillä todisteilla kuin te esitätte. ---Yhteenveto= adventismin vastaanotto on jo tuota kiistämääsi vallansiirtoa, koska adventismin vastaanotto ei ole yhtä kuin ottaa vastaan Jeesus. Eihän meille ensin opeteta vastaanotettavaksi EGW ja hänen vaastaanottamisensa jälkeen meille sitten olisi totuus tarjolla. Jeesushan sanoo aivan selkeästi, ettei hänen rinnalleen tule muita vastaanotettavia.
- martinhilma
Asiallisuutta arvostava kirjoitti:
Adventtikirkko on kristillisen kirkon nimi. Nimihän ei vielä kerro sitä, mihin tuohon kirkkokuntaan kuuluvat uskovat. On tutustuttava kirkon uskonkohtiin ja sitten vasta tiedetään, mihin he uskovat. Pian huomaamme, että he uskovat Kristukseen ainoana turvavana, iankaikkisen elämän takuumiehenä ja antajanana. Adventtkirkko opettaa juuri samoin kuin muutkin historialliset protestantit, että ihminen pelastuu yksin uskosta, yksin armosta ja yksin Kristuksen tähden. Samoin adventtikirkko korostaa, että kristillinen usko ja elämä perustuvat yksin Raamattuun. Ei adventisteilla ole toisenlaista käsitystä tai tulkintaa näissä asioissa. Minkä muun protestanttisen kirkkokunnan edustaja voi nämä kaksi asiaa esittää adventtikrkossa ja me kaikki nousemme ja yhdymme yhteiseen aameneen heidän kanssaan näissä asioissa. Otin tässä esimerkin vuoksi vain kaksi asiaa esille.
Enhän minä vaimoressukka meinaa ehtiä (pyllynpesuilta ja vaipanvaihdoilta) kaikkiin edes vastailemaan. Mutta asiaan! Jos viestisi todisteet pitävät paikkansa, että todistat muiden kirkkojen kautta adventismista, niin???????? Voinkin tehdä sinun todistuksestasi sen johtopäätelmän, että kirkkosi on vähäisempi kuin nuo, joiden todistusta teistä pitää uskoa. AINAHAN MESTARIT ANTAVAT SUOSITUKSET!Miksi sitten pitäisi kuulla teitä kun sinäkin vetoat parempien todistukseen ???
- Vain pieni viesti
martinhilma kirjoitti:
Enhän minä vaimoressukka meinaa ehtiä (pyllynpesuilta ja vaipanvaihdoilta) kaikkiin edes vastailemaan. Mutta asiaan! Jos viestisi todisteet pitävät paikkansa, että todistat muiden kirkkojen kautta adventismista, niin???????? Voinkin tehdä sinun todistuksestasi sen johtopäätelmän, että kirkkosi on vähäisempi kuin nuo, joiden todistusta teistä pitää uskoa. AINAHAN MESTARIT ANTAVAT SUOSITUKSET!Miksi sitten pitäisi kuulla teitä kun sinäkin vetoat parempien todistukseen ???
Perustavaa laatua olevissa uskonkohdisssa historiallisilla protestanteilla ja adventisteilla ei ole eriäviä mielipiteitä. Tämän vain halusin tuoda esille. Lisäksi adventisteilla on historiallisten protestestanttien kanssa enemmän, huomattavasti enemmän, yhteistä kuin heitä erottavia uskonkohtia tai korostuksia.
- - elämä -
Vain pieni viesti kirjoitti:
Perustavaa laatua olevissa uskonkohdisssa historiallisilla protestanteilla ja adventisteilla ei ole eriäviä mielipiteitä. Tämän vain halusin tuoda esille. Lisäksi adventisteilla on historiallisten protestestanttien kanssa enemmän, huomattavasti enemmän, yhteistä kuin heitä erottavia uskonkohtia tai korostuksia.
On todellakin asiallista tarkastella lähemmin esitettyjä väitteitä:
>> Adventtikirkko opettaa … että ihminen pelastuu yksin uskosta, yksin armosta ja yksin Kristuksen tähden > Samoin adventtikirkko korostaa, että kristillinen usko ja elämä perustuvat yksin Raamattuun - joskuseija toisinaantaasjuu
- elämä - kirjoitti:
On todellakin asiallista tarkastella lähemmin esitettyjä väitteitä:
>> Adventtikirkko opettaa … että ihminen pelastuu yksin uskosta, yksin armosta ja yksin Kristuksen tähden > Samoin adventtikirkko korostaa, että kristillinen usko ja elämä perustuvat yksin RaamattuunAdventismissa kaiki asiat julkilausuman sisälölle merkitsevät muuta kuin muilla. Julkilausumissa etsitään sellaiset yhteiset sanat, joita kaikki voivat tunnustaa oman mielensä tulkinnoin.Toisinsanoen julkilausumat pyritään tekemään ympäripyöreiksi näennäisen yhteisymmärryksen osoittamiseksi. Sodassakin voitto tarkoittaa eri asiaa eri osapuolilla. Tämän suuruusluokan ero on merkityksissä kun sanoja on adventisti.Sotilaskin on sotilas molemmilla puolin, vaikka sotiikin vastakkaisen asian puolesta. Täälläkin huomaatte ,kuinka pian juuri adventisti tulee korjaamaan "merkitystä"!!!!
- olet väärässä
martinhilma kirjoitti:
apostoleilla ei ole valtaa määritellä mitä on kristinusko. Heillä oli valta vain julistaa sitä, minkä JUMALA oli omalla vallallaan määrännyt.
- - erilaisuus -
joskuseija toisinaantaasjuu kirjoitti:
Adventismissa kaiki asiat julkilausuman sisälölle merkitsevät muuta kuin muilla. Julkilausumissa etsitään sellaiset yhteiset sanat, joita kaikki voivat tunnustaa oman mielensä tulkinnoin.Toisinsanoen julkilausumat pyritään tekemään ympäripyöreiksi näennäisen yhteisymmärryksen osoittamiseksi. Sodassakin voitto tarkoittaa eri asiaa eri osapuolilla. Tämän suuruusluokan ero on merkityksissä kun sanoja on adventisti.Sotilaskin on sotilas molemmilla puolin, vaikka sotiikin vastakkaisen asian puolesta. Täälläkin huomaatte ,kuinka pian juuri adventisti tulee korjaamaan "merkitystä"!!!!
Tottahan toki adventistina piti tulla täsmentämään sanotun merkitystä. Muussa tapauksessa syntyy sellainen mielikuva, että adventismi olisi itse asiassa varsin samankaltaista kuin yleinen kristillisyys ja sitähän se ei tietenkään ole. Jos adventismi olisi yleistä kristillisyyttä, höystettynä sapatilla ja vegetarismilla, tuskin sillä olisi silloin olemassaolon oikeutusta? Tosiasiallisesti adventismi on lähtökohdiltaan jotakin aivan muuta, poikkeava Raamatun tulkinta, joka juuri sen takia on varteenotettava vaihtoehto, jos sellaista etsii!
- Markku Tampio
olet väärässä kirjoitti:
apostoleilla ei ole valtaa määritellä mitä on kristinusko. Heillä oli valta vain julistaa sitä, minkä JUMALA oli omalla vallallaan määrännyt.
ei ole syytä unohtaa, että valtaa kristinuskon määrittelemiseen ei siis ole Raamatun kirjoituksissa annettu adventisteille eikä muillekaan uskonsuunnille, vaan ainoastaan lupa julistaa evankeliumin ilosanomaa Kristuksesta Jeesuksesta.
- auni1
martinhilma kirjoitti:
Tarkoitin adventismin oppia. samaa tarkoitan yhtäaikaa kakkien muidenkin oppien kohdalla, mutta sehän ei kuulu adventismista puhumiseeni.Minä kohdallani en voi nähdä, että adventismin oppien noudattaminen olisi Pietarin säädöstä. Enkä voi hyväksyä adventismin sanoman laillisuutta Raamatulliseksi juuri tuon Pietarin saaman "avainten vallan" vuoksi. Ymmärrän "AVAINTEN VALLAN" annetun vain Jeesuksen Uudessa Testamentissa todistamille ja itse kutsumile henkilöille. Raamattu antaa tähän vahvat perusteet. Adventismissa havaitsen myös ennennäkemätöntä ihmisen korostamista ja auktoritettiuskoa jota Jeesuksen opetus ehdoitta vierastaa. Tämä johtaa adventistit vaatimaan muilta kohtuutonta kunnioituasta esim. EGW;tä kohtaan. Se lähentelee kristityn mittapuiden mukaan jo epäjumalien palvontaa. Se on Raamatussa kiellettyä (epäjumalien palvonta = 2.käsky). Tähän pyrkiessään adventismin kannattajat siis edellyttävät jo etukäteen sanansa vastaanottajaa kumartamaan ihmistä enermmänkuin Jumalaa. Siihen ei ole kenelläkään velvoitetta niin vähillä todisteilla kuin te esitätte. ---Yhteenveto= adventismin vastaanotto on jo tuota kiistämääsi vallansiirtoa, koska adventismin vastaanotto ei ole yhtä kuin ottaa vastaan Jeesus. Eihän meille ensin opeteta vastaanotettavaksi EGW ja hänen vaastaanottamisensa jälkeen meille sitten olisi totuus tarjolla. Jeesushan sanoo aivan selkeästi, ettei hänen rinnalleen tule muita vastaanotettavia.
martinhilma sinä olet nyt saanut väärän käsityksen adventisteista, minä olen uudesti syntynyt ja ilman mitään E.G.Whitea.
Minä en nyt aivan käsitä mitä sinä ajat takaa noilla Pietarin säädöksillä, ei minulla niitä mitään ole. Jumalaa minä olen palvellut ja Häntä rakastanut ja Jeesus on minut pelastanut ja Häntä rakastan ja haluan seurata Häntä ja kulkea sitä tietä minkä Hän on minulle viitoittanut.
Siunaus terveisin sinulle uskon sisar. - Pieni vihje sinullekin
- erilaisuus - kirjoitti:
Tottahan toki adventistina piti tulla täsmentämään sanotun merkitystä. Muussa tapauksessa syntyy sellainen mielikuva, että adventismi olisi itse asiassa varsin samankaltaista kuin yleinen kristillisyys ja sitähän se ei tietenkään ole. Jos adventismi olisi yleistä kristillisyyttä, höystettynä sapatilla ja vegetarismilla, tuskin sillä olisi silloin olemassaolon oikeutusta? Tosiasiallisesti adventismi on lähtökohdiltaan jotakin aivan muuta, poikkeava Raamatun tulkinta, joka juuri sen takia on varteenotettava vaihtoehto, jos sellaista etsii!
Kuten edellä mainitsin, niin adventistit eivät poikkea kolminaisuuden, pelastuksen ja uskon ja elämän perustan suhteen muista historiallisista protestanttisista kirkkokunnista. On mielestäni aivan tarpeetonta toisenlaista tulkintaa antaa tässä asiassa. Muitakin yhteisiä uskonkohtia on ja niissäkään ei ole tarvetta korjailla toisen historiallisen protestanttisen kirkkokunnan opetusta. Tämä tosiasia kun vain ei näytä kirkastuvan niille, joilla on omia ennakkokäsityksiä, jotka ohjaavat kyseisen henkilön ymmärrystä. Kysy esim. luterilaiselta ja pyydä hänen näkemystään kolminaisuutesta, pelastuksesta ja uskon ja elämän ainoasta perustasta. Mikäli hänen vastauksensa on sopusoinnussa luterilaisen virallisen opetuksen kanssa, niin adventistilla ei ole mitään tarvetta korjailla asiaa. Kun tämä ymmärretään, niin kirkkokuntien edustajat alkavat vähitellen tajuta, että eivät nuo toiset niin ihmeellisä ja toisistaan poikkeavia olekaan, varsinkaan perustavaa laatua olevissa uskonkohdissa.
- sydämeltäsi
Pieni vihje sinullekin kirjoitti:
Kuten edellä mainitsin, niin adventistit eivät poikkea kolminaisuuden, pelastuksen ja uskon ja elämän perustan suhteen muista historiallisista protestanttisista kirkkokunnista. On mielestäni aivan tarpeetonta toisenlaista tulkintaa antaa tässä asiassa. Muitakin yhteisiä uskonkohtia on ja niissäkään ei ole tarvetta korjailla toisen historiallisen protestanttisen kirkkokunnan opetusta. Tämä tosiasia kun vain ei näytä kirkastuvan niille, joilla on omia ennakkokäsityksiä, jotka ohjaavat kyseisen henkilön ymmärrystä. Kysy esim. luterilaiselta ja pyydä hänen näkemystään kolminaisuutesta, pelastuksesta ja uskon ja elämän ainoasta perustasta. Mikäli hänen vastauksensa on sopusoinnussa luterilaisen virallisen opetuksen kanssa, niin adventistilla ei ole mitään tarvetta korjailla asiaa. Kun tämä ymmärretään, niin kirkkokuntien edustajat alkavat vähitellen tajuta, että eivät nuo toiset niin ihmeellisä ja toisistaan poikkeavia olekaan, varsinkaan perustavaa laatua olevissa uskonkohdissa.
totuus on sanottava, ja oikean adventistin suusta pitää antaa varoitus noille Babylonian huorille ja heidän kabnssaan vehtaaville. Jos aletaan kulkea myötäsukaan, niin se on A-kirkon tuo. Maallikot EGWhiten sanoin pitävät pintansa, mutta oppineiden pöydistä syöneet kavaltavat koko asian
- kaukana aidosta, elämänlähe...
Vain pieni viesti kirjoitti:
Viestität adventismin elämänkäsityksesi olevan kaukana Jeesuksen vuorisaarnan elämisen ihateista. Suorastisanoen ei samalla iankaikkisuuden alueellakaan. Hyvin on sanottuna viestisi henkii että uskon olet muuttanut;"Roomalaiskirje:
1:23 ja ovat katoamattoman Jumalan kirkkauden muuttaneet katoavaisen ihmisen ja lintujen ja nelijalkaisten ja matelevaisten kuvan kaltaiseksi." terveisin -Jeesuksen uskoontullut-.
sepissäkin?
- martinhilma
Jos tarkoitat sysillä adventismioppia, niin olen ihan samaa mieltä aavistelujesi kanssa.Sysissä on vikaa.Ja ihan oikein. Vikaa on noissä sysiä käyttävissä sepissäkin. Siunausta sinulle ja lisää naisenergiaa tv. martinhilma
- .. koetin
Adventistin näkökulmasta on omituista, että niin monet, jotka tunnustautuvat adventisteiksi, pyrkivät kuitenkin kaikin keinoin vähättelemään omaa tunnustuksellisuuttansa? Pääsääntöisesti keskustelu antaa sellaisen vaikutelman, että joidenkin adventistien mielestä, mitään varsinaista eroa adventismin ja yleisen kristillisyyden välillä ei ole ensinkään! Ollaan ikään kuin Lutheriakin luterilaisempia? Paavaliakin aidompia kristittyjä! Valmiutta miltei löytyy sille, että jopa neuvottaisiin Jeesusta siinä, miten hän mahdollisesti opetti? Mutta oman maailmankatsomuksen esillä pitäminen on ohutta. Halu on kova olla poliittisesti korrekti uskovaisten piireissä, eikä tuoda esille poissulkevaa ja totuuden itselleen omivaa ideologiaansa.
- ei minulla ainakaan
ole ongelmia oman adventistisen identiteettini kanssa enkä häpeä sitä ollenkaan.
yx advari - - kommentti -
ei minulla ainakaan kirjoitti:
ole ongelmia oman adventistisen identiteettini kanssa enkä häpeä sitä ollenkaan.
yx advarioletetuista yhtäläisyyksistä:
1. Pyhä Raamattu. Protestanttinen kaanon, 66 kirjaa. Ei apokryfikirjoja.
Kommentti: Ulkokohtaista toteamusta tärkeämpää on miettiä millainen on mahdollinen adventistinen ymmärtämys Raamatun tekstistä. Yhtymäkohtia sille, miten Raamatun teksti mielletään, ilmenee tiettävästi joidenkin pohjoisamerikkalaisten fundamentalististen ryhmittymien kanssa. Toisaalta adventistinen Raamattukäsitys ei vastaa pohjoismaista luterilaista ymmärtämystä Raamatun tekstin luonteesta. Adventistista Raamattu ymmärtämystä ohjaa 1800-luvun pohjoisamerikkalainen tekstilajikäsitys sekä kirjaimellisuus. Vaikka virallisesti adventtikirkko linjaa tekstikäsityksensä ajatusinspiraatioksi, niin käytännössä usein adventismissa toistuva biblisistinen raamatuntulkinta edellyttää varsin yksioikoista sanainspiraatio käsitystä Raamatusta. Tekstinymmärtämykseen kuuluu oleellisesti myös näkemys, että ei ole kuin yksi mahdollinen oikea tapa lukea jokin tietty Raamatullinen teksti.
2. Kolminaisuusoppi (ns. ekonomisen triniteetin mukaan).
Kommentti: Käytännössä adventismin keskeinen pyhityselämän korostus nakertaa teoreettisen uskontunnustuksen merkitystä. Nimenomaan Jeesuksen otaksuttu rooli uskovan esimerkkinä aiheuttaa kysymyksenasettelua suhteessa kolminaisuusoppiin.
3. Jeesus on tosi Jumala ja tosi ihminen.
Kommentti: Tottahan adventismissa opetetaan Jeesuksen sovittaneen ihmiskunnan synnit, mutta samalla Jeesus on ennen kaikkea myös ihmisen täydellinen esikuva. Niinpä adventistisessa opetuksessa ihmisen omasta luonteenkasvatuksesta muodostuu keskeinen uskonelämän sisältö, jopa siinä määrin, että tuon oletetun luonteen kelpaavuusaste taivasta varten määrittää lopulta sen pelastuuko ihminen, koska nimenomaan luonne viedään ajallisuudesta ikuisuuteen. Jeesus toimii tämän konstruktion mallina ja siten kaivaen adventistisessa arkiajattelussa hänen erillisyyttä Jumalana.
4. Pyhä Henki persoona.
Kommentti: Adventismille hankalasti sijoitettava entiteetti, koska Pyhän Hengen rooli uskovan elämässä jää kovin pintakohtaiseksi.
5. Kristuksen kertakaikkinen, toistamaton uhri ristillä. (sijaiskuolema)
Kommentti: Ehkäpä valtaosalle adventisteista tämä on hämäräksi jäänyt opetus, johtuen ilmeisestikin pyhäkköopin vaikeaselkoisuudesta?
6. Kristuksen ylösnousemus ja taivaaseenastuminen.
Kommentti: Adventismissa korostetaan lihallisen ruumiin ylösnousemusta, jättäen jonkin verran löyhäksi sen, mikä on katoavaisen ja katoamattoman suhde toisiinsa.
7. Evankeliumin julistaminen kaikkeen maailmaan (lähetyskäsky).
Kommentti: Poiketen yleisestä lähetyskäskyn ymmärtämyksestä, adventisti uskoo tämän sisällyttävän myös käännytystyön uudestisyntyneiden kristittyjen piirissä, koska he ovat itse asiassa kadotettuja, jos eivät kuulu adventtiseurakuntaan.
8. Vanhurskautus (vanhurskaaksi julistus) yksin uskosta.
Kommentti: Vanhurskautus käsite liittyy keskeisesti adventistiseen käsitykseen Jeesuksesta. Ei ketä tahansa julisteta vanhurskaaksi vaan se on erottamaton osa pyhityselämää (katso yllä ja alla) ja niinpä kukaan ei voi koskaan tietää olevansa pelastettu varsinkaan kun tutkivan tuomion aikana itse kunkin elämä voidaan milloin tahansa ottaa syyniin ja sen hetkisen tilannearvion mukaan tuomiot lyödään lukkoon. Siksipä uskovan on elettävä aralla tunnolla jatkuvasti, eikä tuudittauduttava siihen harhaan, että kadotustuomio ei olisi mahdollinen.
9. Pyhitys (vanhurskaaksi tekeminen) yksin uskosta sydämessä asuvan Kristuksen toimintana Pyhän Hengen kautta.
Kommentti: Käytännössä adventismi opettaa synergististä pyhitystä. Ihmisen vapaa tahto ja valintaoikeus on niin lankeemuksen kuin pelastuksen avain. Jälleen palataan adventistiseen käsitykseen Jeesuksesta, joka edustaa niitä valintoja, joita ihmisenkin on tehtävä ollakseen kelpaava Jumalalle ja osoittaakseen taivaskelpoista luonnetta. Teoreettisesti adventismi opettaa, että uudestisyntymiskokemuksen myötä sydämessä asuva Kristus (ei niinkään Pyhä Henki) vaikuttaa siihen, että yksilö ryhtyy elämään adventismin mukaista elämää. Käytännössä adventisti tietää, että hänen tulee tehdä adventismin tekoja / valintoja ja etteivät ne automaattisesti kytkeydy päälle.
10. Uudestisyntymiskokemus välttämätön pelastukselle.
Kommentti: Uudestisyntymiskokemus = adventistiksi tulo
11. Pelastettujen ja kadotettujen ylösnousemus.
Kommentti: Tässä kohdin toistuu jonkinlainen epäselvyys lihallisen ruumiin roolista ja oletettujen eri aikoina toteutettavien ylösnousemusten merkityksestä? (alla)
12. Viimeinen tuomio. Selkeä ero >> adventistit: tuomio on prosessi, jossa useampi vaihe. Muut kirkot: tuomio on yksi hetki ajan lopussa. - osoittivat
- kommentti - kirjoitti:
oletetuista yhtäläisyyksistä:
1. Pyhä Raamattu. Protestanttinen kaanon, 66 kirjaa. Ei apokryfikirjoja.
Kommentti: Ulkokohtaista toteamusta tärkeämpää on miettiä millainen on mahdollinen adventistinen ymmärtämys Raamatun tekstistä. Yhtymäkohtia sille, miten Raamatun teksti mielletään, ilmenee tiettävästi joidenkin pohjoisamerikkalaisten fundamentalististen ryhmittymien kanssa. Toisaalta adventistinen Raamattukäsitys ei vastaa pohjoismaista luterilaista ymmärtämystä Raamatun tekstin luonteesta. Adventistista Raamattu ymmärtämystä ohjaa 1800-luvun pohjoisamerikkalainen tekstilajikäsitys sekä kirjaimellisuus. Vaikka virallisesti adventtikirkko linjaa tekstikäsityksensä ajatusinspiraatioksi, niin käytännössä usein adventismissa toistuva biblisistinen raamatuntulkinta edellyttää varsin yksioikoista sanainspiraatio käsitystä Raamatusta. Tekstinymmärtämykseen kuuluu oleellisesti myös näkemys, että ei ole kuin yksi mahdollinen oikea tapa lukea jokin tietty Raamatullinen teksti.
2. Kolminaisuusoppi (ns. ekonomisen triniteetin mukaan).
Kommentti: Käytännössä adventismin keskeinen pyhityselämän korostus nakertaa teoreettisen uskontunnustuksen merkitystä. Nimenomaan Jeesuksen otaksuttu rooli uskovan esimerkkinä aiheuttaa kysymyksenasettelua suhteessa kolminaisuusoppiin.
3. Jeesus on tosi Jumala ja tosi ihminen.
Kommentti: Tottahan adventismissa opetetaan Jeesuksen sovittaneen ihmiskunnan synnit, mutta samalla Jeesus on ennen kaikkea myös ihmisen täydellinen esikuva. Niinpä adventistisessa opetuksessa ihmisen omasta luonteenkasvatuksesta muodostuu keskeinen uskonelämän sisältö, jopa siinä määrin, että tuon oletetun luonteen kelpaavuusaste taivasta varten määrittää lopulta sen pelastuuko ihminen, koska nimenomaan luonne viedään ajallisuudesta ikuisuuteen. Jeesus toimii tämän konstruktion mallina ja siten kaivaen adventistisessa arkiajattelussa hänen erillisyyttä Jumalana.
4. Pyhä Henki persoona.
Kommentti: Adventismille hankalasti sijoitettava entiteetti, koska Pyhän Hengen rooli uskovan elämässä jää kovin pintakohtaiseksi.
5. Kristuksen kertakaikkinen, toistamaton uhri ristillä. (sijaiskuolema)
Kommentti: Ehkäpä valtaosalle adventisteista tämä on hämäräksi jäänyt opetus, johtuen ilmeisestikin pyhäkköopin vaikeaselkoisuudesta?
6. Kristuksen ylösnousemus ja taivaaseenastuminen.
Kommentti: Adventismissa korostetaan lihallisen ruumiin ylösnousemusta, jättäen jonkin verran löyhäksi sen, mikä on katoavaisen ja katoamattoman suhde toisiinsa.
7. Evankeliumin julistaminen kaikkeen maailmaan (lähetyskäsky).
Kommentti: Poiketen yleisestä lähetyskäskyn ymmärtämyksestä, adventisti uskoo tämän sisällyttävän myös käännytystyön uudestisyntyneiden kristittyjen piirissä, koska he ovat itse asiassa kadotettuja, jos eivät kuulu adventtiseurakuntaan.
8. Vanhurskautus (vanhurskaaksi julistus) yksin uskosta.
Kommentti: Vanhurskautus käsite liittyy keskeisesti adventistiseen käsitykseen Jeesuksesta. Ei ketä tahansa julisteta vanhurskaaksi vaan se on erottamaton osa pyhityselämää (katso yllä ja alla) ja niinpä kukaan ei voi koskaan tietää olevansa pelastettu varsinkaan kun tutkivan tuomion aikana itse kunkin elämä voidaan milloin tahansa ottaa syyniin ja sen hetkisen tilannearvion mukaan tuomiot lyödään lukkoon. Siksipä uskovan on elettävä aralla tunnolla jatkuvasti, eikä tuudittauduttava siihen harhaan, että kadotustuomio ei olisi mahdollinen.
9. Pyhitys (vanhurskaaksi tekeminen) yksin uskosta sydämessä asuvan Kristuksen toimintana Pyhän Hengen kautta.
Kommentti: Käytännössä adventismi opettaa synergististä pyhitystä. Ihmisen vapaa tahto ja valintaoikeus on niin lankeemuksen kuin pelastuksen avain. Jälleen palataan adventistiseen käsitykseen Jeesuksesta, joka edustaa niitä valintoja, joita ihmisenkin on tehtävä ollakseen kelpaava Jumalalle ja osoittaakseen taivaskelpoista luonnetta. Teoreettisesti adventismi opettaa, että uudestisyntymiskokemuksen myötä sydämessä asuva Kristus (ei niinkään Pyhä Henki) vaikuttaa siihen, että yksilö ryhtyy elämään adventismin mukaista elämää. Käytännössä adventisti tietää, että hänen tulee tehdä adventismin tekoja / valintoja ja etteivät ne automaattisesti kytkeydy päälle.
10. Uudestisyntymiskokemus välttämätön pelastukselle.
Kommentti: Uudestisyntymiskokemus = adventistiksi tulo
11. Pelastettujen ja kadotettujen ylösnousemus.
Kommentti: Tässä kohdin toistuu jonkinlainen epäselvyys lihallisen ruumiin roolista ja oletettujen eri aikoina toteutettavien ylösnousemusten merkityksestä? (alla)
12. Viimeinen tuomio. Selkeä ero >> adventistit: tuomio on prosessi, jossa useampi vaihe. Muut kirkot: tuomio on yksi hetki ajan lopussa.heti, että sinulla on vain pintapuolinen ymmärrys adventismiin ja osittain myös täysin väärä käsitys teologiastamme. Kannattais tutustua ennenkuin alkaa tuolla tavalla kommentoimaan.
- - taivaskelpoinen -
osoittivat kirjoitti:
heti, että sinulla on vain pintapuolinen ymmärrys adventismiin ja osittain myös täysin väärä käsitys teologiastamme. Kannattais tutustua ennenkuin alkaa tuolla tavalla kommentoimaan.
.. niin, teologiasta saattaa hyvinkin olla, pintapuolinen käsitys, mutta adventistisesta mielenlaadusta sitäkin konkreettisempi kokemus.
Adventistinen pyhityskäsitys on kokonaisvaltaisesti sidoksissa ”kuuliaisuuskysymykseen” joka on adventisteille kukaties kaikkein rakkain aihe. Näin adventistit, joilla on jo sukupolvien yli menevää perintöä adventistisesta sielunrakenteesta; he kertovat seurakuntalaisista, jotka sanovat olevansa jo niin täydellisiä, etteivät enää riko käskyjä vastaan. He saattavat muistella saarnoja, joissa kyynelsilmin on kerrottu kuinka vaikeaa on täyttää tuo vaatimus luonteen saattamiseksi taivaskelpoiseksi. Tai adventisteista, jotka suurella varmuudella todistavat, että meillä on sapatti, ja tulkoon ovesta millainen sananselittäjä tahansa, niin ei pysty sitä kumoamaan. Ja uskon sisarista, jotka sanovat, että me pidämme käskyt osoittaaksemme rakkautta Jumalaan. Tämän osa-alueen tuntemuksella on merkitystä! Jos teologian tuntemuksessa olisikin aukkoja, onko sillä suurtakaan arvoa?
>>> Onko tämä totta?`
martinhilma 17.9.2007 klo 11.34
Onko tämä totta, ettei adventistit sovi täällä muiden kanssa sovinnolliseen keskusteluun kristinuskon asioista?
Lähetän tämän toistamiseen, koska se ei ensimmäisellä kerralla (eilen 16.9) mennyt perille, vaikka ilmoittikin peräti, että olen lähettänyt saman viestin jo aiemmin.- on oikein mukava
kuulla että luet Suuri taistelu kirjaa, vaikka et nyt ymmärtäisikään mitä siinä kerrotaan, ehkä myöhemmin opit ymmärtämään mitä siinä on kerrottu.Rukoile niin Jumala antaa ymmärryksen.
Nyt ehkä kritikoit mitä siinä on kirjoitettu, mutta jos Jumala aukaisee silmäsi ja ymmärryksesi, niin sitten huomaat että se on sittenkin totta mitä siinä kirjassa on kirjoitettu.
Älä sulje silmiäsi kun luet mitä hyvänsä, silloin Jumala pääsee meille puhumaan, mutta Jumala ei pakoita jos me sanomme etten tahdo edes kuulla mitään uutta,Pyhä Henki poistuu meitä opastamasta, ja vihollinen on valppaana ottamassa Pyhän Hengen paikan ja toimii vain syyttäjänä. - Silmät Auki
on oikein mukava kirjoitti:
kuulla että luet Suuri taistelu kirjaa, vaikka et nyt ymmärtäisikään mitä siinä kerrotaan, ehkä myöhemmin opit ymmärtämään mitä siinä on kerrottu.Rukoile niin Jumala antaa ymmärryksen.
Nyt ehkä kritikoit mitä siinä on kirjoitettu, mutta jos Jumala aukaisee silmäsi ja ymmärryksesi, niin sitten huomaat että se on sittenkin totta mitä siinä kirjassa on kirjoitettu.
Älä sulje silmiäsi kun luet mitä hyvänsä, silloin Jumala pääsee meille puhumaan, mutta Jumala ei pakoita jos me sanomme etten tahdo edes kuulla mitään uutta,Pyhä Henki poistuu meitä opastamasta, ja vihollinen on valppaana ottamassa Pyhän Hengen paikan ja toimii vain syyttäjänä.Suuri Taistelu -kirja osoittaa heikkoa historian tuntemusta ja on oivallinen esimerkki hengellisestä propagandakirjallisuudesta. Kirjallisena tuotteena se on joka tapauksessa kiehtova kuriositeetti ja ideaalinen näyte milleanistisesta mentaliteetista
Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla
Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e2762093Saana airola ja. muusikko spekulaatiota
Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki131828Mistä löytää kadonnut motivaatio?
Mikä neuvoksi, kun oikein mikään ei enää jaksa huvittaa eli ei ole motivaatiota tehdä mitään? Joka päivä ajattelen, että1211396- 1361289
Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen
Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?1371210- 83827
- 174806
Miksi ETTE suostu selvittämään . . . . . ...
Asioita jotka jääneet selvittämättä toisen osapuolen kanssa? Kertoisitteko miksi ette suostu? Vaikka teidän mielestä177774Wille Rydman on kansalaisten mielestä huonoiten onnistunut ministeri
Onneksi olkoo Wille kärkipaikasta! Oletkin sen eteen tehnyt hartiavoimin töitä. "Ministeri Wille Rydman (ps) on kansala430709- 52592