Sapatin uudistus - suuri märkäpaise?

PALSTAN SUURI MÄRKÄPAISE - SAPATIN UUDISTUS V. 1844 ?

Kristinusko / Adventismi-palstasta on muodostunut sapatti-palsta. Onko se sen arvoista?
Niinpä koetin tutkia tuomiota, Ellenin tuomiota kyseisessä asiassa.
EGW:n julistama "sapatin uudistus", v. 1844, esiintyy tekstin lomassa, ilman väliotsikkoa tai pääotsikkoa, puhumattakaan sapatti-luvusta - 5-6 sivuna sivumennen, ss. 448-453 ( s.574-575 sivumennen, ilman huomioivaa otsikkoa).

Siinä hän sitoo sen adventtiliikkeeseen. Pelastus ei siten tulisi henk.koht. Jumala-suhteen kautta suoraan, vaan lisäksi täytyy adventtiliikkeen sisäpuolella olla ja noudattaa tuota lauantaisapattia.

Tietysti silleen uskovat tuomitaan tämän uskonsa mukaan - niin ainakin luulen. Sanoohan jo Sana, että joka lakia noudattaa, on siitä elävä.

Ettei laajempi totuus unohtuisi, on huomautettava, ettei Jumala tietenkään ulkopuolisia tuomitse adventtiliikkeen tai adventtisanoman kautta tai heidän profeettansa kautta.
Sitä taustaa vasten ellensapatti on näin ulkopuolisen näkökulmasta ollut suuri märkäpaise tällä foorumilla - ja on aika puhkoa se.

MITÄ MUUTA ELLEN TIETÄÄ SANOA LEPOPÄIVÄSTÄ? - Sisällysluettelon kertomaa

"Sapatinpitäjät, erikoisylösnousemus"

- kymmeniä sivuja , sieltä täältä - ilman otsikkoa!
Mystillistä sinänsä, että noin paljon sapatista - ilman jäsentämistä otsikkojen alle - kun kuitenkin kirja kuhisee kaikenkarvaisia väliotsikoita.

"Sapatti, adventistit tutkivat"

- taaskin kymmeniä sivuja - siellä täällä, sivumennen, ilman edes väliotsikolla huomioimista.

Että se siitä EGW:n "sapatin uudistuksesta" - foorumin suuresta märkäpaiseesta - ei edes otsikoinnin arvoinen asia. Mutta silti - joka siihen sitoutuu, sen on tarkoin noudatettava kaikkea, mitä Ellen puolittain salatusti tekstin lomassa kirjoittaa.
Kannattaa siihen sitoutuneen alleviivata punakynällä jokainen lauseke, joka viittaa sapattiin.

24

424

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • korviesi välissä?

      Sapatin vietto on RAAMATULLINEN asetus, eikä adventistinen. Se on Jumalan käsky, kuuliaisuuteen perustuva rakkauden teko! Sapatin pyhittäminen on luojan kunnioitusta, eikä lakihenkisyyttä!

      >>>On huomioitava se tosiasia, että kristikunnassa vietetään kahta eri lepopäivää. Suuri kristittyjen enemmistö viettää lepopäivänään sunnuntaita, joka on raamatun mukaan viikon ensimäinen päivä.

      Mutta ympäri maailmaa on miljoonittain evankelisia kristittyjä, jotka viettävät uudenliiton lepopäivää sapattia, viikon seitsemättä päivää eli lauantaita.

      • seitsemännen päivän.

        Baptistien joukossa on eri aikoina noussut sapatia pyhittäviä joukkoja, joista meidän aikanamme tunnetaan seitsemännen päivän baptistit.

        Mathilda Wrede, tunnettu vankien ystävänäkin, pyhitti elämänsä viimeisinä aikoina lauantain lepopäivänään. Eikä hänkään ollut adventisti!

        Kaikki nämä sapattia pyhittävät liikkeet ja henkilöt ovat EVANKELISIA kristittyjä.

        Kysymys EI siis ole juutalaisuudesta, eikä lakikristillisyydestä. Lepopäivän vietto on perusteltavissa raamatulisena asetuksena.


      • Esimerkkinä luominen

        Sapatti on asetettu Israelille.Se ei kuulu muille kansoille. Sapattia ei asetettu luomisessa, kuten adventistit opettavat. Jumalakin vain lepäsi seitsemännen päivän. Missään ei sanota Jumalan menneen johonkin palvomaan ketään. Lepopäivä ja sapatti ovat merkitykseltään eri asia. Sapatinvietto on säädeltyä mutta ei lepopäivä. Sapatti on merkitykseltään seremoniallinen, eikä ilman seremoniallisuutta voi päivää nimittää sapatiksi. Seremoniat onvat säädetyt tai sitten niitä säädöksiä rikotaan. Adventismin sapattitavat eivät täytä Raamatullisuutta. Lisänä voinen huomauttaa ristiriidan, jota adventistit korostavat. He näet sanovat seremonialakien päättyneen ristillä. Ja vain sapattiin liittyi seremoniat!!????Silloin uhrattiin, luovutettiin kymmenykset sekä osallistuttiin muutoinkin säädettyihin sapatinviettoseremonioihin. Israel oli ollut orjuudessa ollessaan joka päivä työssä. Sen muistoa kunnoittamaan sapatinvietolla määrättiin jokaiselle vapautus työnteosta. Paratiisista karkoituksessa tuollaista vapautusta ei mainita. Sanotaan vain työnteon ilmoituksessa ,että "otsasi hiessä sinun on leipäsi syötävä." Mikäli olisi ollut määräys pidättyä työstä, se olisi ollut tuossa kohden mainittuna. Jaakob oli joka päivä paimentamassa enonsa laumaa, koska vapaapäivistä ei ole mainintaa. Ei liioin Aabrahamin eikä Nooan kerrota saaneen määräystä lepopäivälle.Adventistit eivät määrää meille päivistä eikä muistakaan. Tai he ottavat enemmän kuin paavin vallan itselleen. Eihän paavikaan meidän viettämisiämme valvo.


      • mikä logiikka
        seitsemännen päivän. kirjoitti:

        Baptistien joukossa on eri aikoina noussut sapatia pyhittäviä joukkoja, joista meidän aikanamme tunnetaan seitsemännen päivän baptistit.

        Mathilda Wrede, tunnettu vankien ystävänäkin, pyhitti elämänsä viimeisinä aikoina lauantain lepopäivänään. Eikä hänkään ollut adventisti!

        Kaikki nämä sapattia pyhittävät liikkeet ja henkilöt ovat EVANKELISIA kristittyjä.

        Kysymys EI siis ole juutalaisuudesta, eikä lakikristillisyydestä. Lepopäivän vietto on perusteltavissa raamatulisena asetuksena.

        Millä perusteella Babtistien tekemiset meille olisivat sääntöinä? Eihän mikään Raamatussa kehoita ottamaan tapoja mistään muualta. Ei varsinkaan sellaiselta taholta joka ei kuulu lailliseen esivaltaan. Viittauksesi on erittäin brutaali ja epäjohdonmukainen.Suorastaan käsittämätön. Kaikki perustelusi ovat aivan hämmästyttävän huonoja perusteita ja ihmettelen, miksi niitä esittelet.


      • JA SIUNASI!
        Esimerkkinä luominen kirjoitti:

        Sapatti on asetettu Israelille.Se ei kuulu muille kansoille. Sapattia ei asetettu luomisessa, kuten adventistit opettavat. Jumalakin vain lepäsi seitsemännen päivän. Missään ei sanota Jumalan menneen johonkin palvomaan ketään. Lepopäivä ja sapatti ovat merkitykseltään eri asia. Sapatinvietto on säädeltyä mutta ei lepopäivä. Sapatti on merkitykseltään seremoniallinen, eikä ilman seremoniallisuutta voi päivää nimittää sapatiksi. Seremoniat onvat säädetyt tai sitten niitä säädöksiä rikotaan. Adventismin sapattitavat eivät täytä Raamatullisuutta. Lisänä voinen huomauttaa ristiriidan, jota adventistit korostavat. He näet sanovat seremonialakien päättyneen ristillä. Ja vain sapattiin liittyi seremoniat!!????Silloin uhrattiin, luovutettiin kymmenykset sekä osallistuttiin muutoinkin säädettyihin sapatinviettoseremonioihin. Israel oli ollut orjuudessa ollessaan joka päivä työssä. Sen muistoa kunnoittamaan sapatinvietolla määrättiin jokaiselle vapautus työnteosta. Paratiisista karkoituksessa tuollaista vapautusta ei mainita. Sanotaan vain työnteon ilmoituksessa ,että "otsasi hiessä sinun on leipäsi syötävä." Mikäli olisi ollut määräys pidättyä työstä, se olisi ollut tuossa kohden mainittuna. Jaakob oli joka päivä paimentamassa enonsa laumaa, koska vapaapäivistä ei ole mainintaa. Ei liioin Aabrahamin eikä Nooan kerrota saaneen määräystä lepopäivälle.Adventistit eivät määrää meille päivistä eikä muistakaan. Tai he ottavat enemmän kuin paavin vallan itselleen. Eihän paavikaan meidän viettämisiämme valvo.

        Kiitos rakas Taivaalinen Isäni Pyhittämästäsi LEPOPÄIVÄSTÄ!


        Jaa, niin silloinko sitä sopii rikkoa?

        Joka rikkoo tahallaan yhtä käskyä vastaan, ON SYYPÄÄ KAIKISSA!

        Olkaa pyhät, sillä MINÄ OLEN PYHÄ, sanoo HERRA!

        Minkä on Jumala PYHITTÄNYT, se ON PYHÄ IKUISESTI! Sillä hänessä ei ole vaihteen varjoakaan!


      • Mitäs asiaa teillä on
        mikä logiikka kirjoitti:

        Millä perusteella Babtistien tekemiset meille olisivat sääntöinä? Eihän mikään Raamatussa kehoita ottamaan tapoja mistään muualta. Ei varsinkaan sellaiselta taholta joka ei kuulu lailliseen esivaltaan. Viittauksesi on erittäin brutaali ja epäjohdonmukainen.Suorastaan käsittämätön. Kaikki perustelusi ovat aivan hämmästyttävän huonoja perusteita ja ihmettelen, miksi niitä esittelet.

        täällä olla "IANKAIKKISTA" piinaoppianne adventisteille syöttämässä?

        Oletteko olevinanne "LAILLINEN ESIVALTA?" Sali mun hymyillä!!!

        Kaikki teidän "opetuksenne" on saatanasta!

        Olette Jumalan pilkkaajia koko jengi, jotka kuulutte kantolan ja uskova1 porukkaan! Noin kaunaisia uskovaisia en ole koskaan ennen tavannut MISSÄÄN, olette surkeinta ja saastaisinta pohjasakkaa koko lössi!


      • eikä itse näe, kuinka irvok...
        JA SIUNASI! kirjoitti:

        Kiitos rakas Taivaalinen Isäni Pyhittämästäsi LEPOPÄIVÄSTÄ!


        Jaa, niin silloinko sitä sopii rikkoa?

        Joka rikkoo tahallaan yhtä käskyä vastaan, ON SYYPÄÄ KAIKISSA!

        Olkaa pyhät, sillä MINÄ OLEN PYHÄ, sanoo HERRA!

        Minkä on Jumala PYHITTÄNYT, se ON PYHÄ IKUISESTI! Sillä hänessä ei ole vaihteen varjoakaan!

        ////
        Jaa, niin silloinko sitä sopii rikkoa? //// ADVENTISTINA ET YMMÄRRÄ ASIAN JUONTA. Kun puhutaan, ettei paavi valvo, verrataan sitä teidän toimiinne. KYSE PAHASTA on siis toisten tekemisten valvominen. Mistä sinä meidän viettämisemme tiedät? vietän mitä vietän, mutta en vietä sitä adventisteille enkä kenellekään kertoakseni siitä. Enkä vietä takuulla teidän tapojanne noudatellen. En minä kylillä kehu sitäkään, etten tee huorin, jos ymmärrät soveltaa samaa sapasttiisikin. Yhtä ällöttävää kehuu kumpaa tahansa. Mitä jos minä vahtaisin sinun HUORISSAKÄNTEJÄSI? Siitähän vasta poru syntyisi!


      • #Kriitikko#
        eikä itse näe, kuinka irvok... kirjoitti:

        ////
        Jaa, niin silloinko sitä sopii rikkoa? //// ADVENTISTINA ET YMMÄRRÄ ASIAN JUONTA. Kun puhutaan, ettei paavi valvo, verrataan sitä teidän toimiinne. KYSE PAHASTA on siis toisten tekemisten valvominen. Mistä sinä meidän viettämisemme tiedät? vietän mitä vietän, mutta en vietä sitä adventisteille enkä kenellekään kertoakseni siitä. Enkä vietä takuulla teidän tapojanne noudatellen. En minä kylillä kehu sitäkään, etten tee huorin, jos ymmärrät soveltaa samaa sapasttiisikin. Yhtä ällöttävää kehuu kumpaa tahansa. Mitä jos minä vahtaisin sinun HUORISSAKÄNTEJÄSI? Siitähän vasta poru syntyisi!

        Tuntematonta Jumalaa. Tätä kutsutaan jo hengelliseksi huoruudeksi. Älä pidä muita jumalia minun rinnallani. Tämä tarkoittaa sitä Jeeuksen vastustajaa, ettei sitä tulisi palvella.
        #Kriitikko#


      • MIKSI?
        Mitäs asiaa teillä on kirjoitti:

        täällä olla "IANKAIKKISTA" piinaoppianne adventisteille syöttämässä?

        Oletteko olevinanne "LAILLINEN ESIVALTA?" Sali mun hymyillä!!!

        Kaikki teidän "opetuksenne" on saatanasta!

        Olette Jumalan pilkkaajia koko jengi, jotka kuulutte kantolan ja uskova1 porukkaan! Noin kaunaisia uskovaisia en ole koskaan ennen tavannut MISSÄÄN, olette surkeinta ja saastaisinta pohjasakkaa koko lössi!

        Minä ihmettelen täällä kirjoittavia adventisteja heidän viestiensä epätarkkuudesta. He eivät yleensä sanallakaan pitäydy viesteissä esitetyissä asioissa. Mikset esittänyt korjausta virheeseen, jos sellaisen näit? Olihan asia esitetty varsin selkokielisesti. Siinähän oli jopa koko liuta piirteitä joita et kumonnut. Myönnät siis niiden todenperäisyyden. Vaitiolohan on myöntämisen merkki!


      • sisältö oikein!
        Mitäs asiaa teillä on kirjoitti:

        täällä olla "IANKAIKKISTA" piinaoppianne adventisteille syöttämässä?

        Oletteko olevinanne "LAILLINEN ESIVALTA?" Sali mun hymyillä!!!

        Kaikki teidän "opetuksenne" on saatanasta!

        Olette Jumalan pilkkaajia koko jengi, jotka kuulutte kantolan ja uskova1 porukkaan! Noin kaunaisia uskovaisia en ole koskaan ennen tavannut MISSÄÄN, olette surkeinta ja saastaisinta pohjasakkaa koko lössi!

        Adventistit puhuvat aina esitystapaa vastaan ikäänkuin hyvä esitystapa olisi suositeltavaa. Sisältökö on teille merkityklasetön? Pötyäkö saa olla kunhan se on sillkipaperiin käärittyä? näinhän te valheenne verhoilette.


      • Juurihan minä todistin Suuri Taistelu-kirjaan vedoten, että on judaistinen saaptti ja on EGW:n v. 1844 uudistama sapatti. Se on ellensapatti.
        Eikä tuon lauantain pitäminen ole miksikään ansioksi, jos et kuulu adventtiseurakuntaan.

        Adventisti tietenkinn pelastuu sapatin kautta, mikäli lainnoudattamisen kautta voi pelastua.


    • adventistien

      motiivista pyhittää lauantai eikä sunnuntaita?
      Mitä hyötyä on kutsua sapattia märkäpaiseeksi? onko se mieöestäsi raamatun opetuksen mukaista käyttäytymistä?

      Kirjoitit
      Kristinusko / Adventismi-palstasta on muodostunut sapatti-palsta. Onko se sen arvoista?

      Kysymys herää onko kirjoituksesi minkään arvoista?

      Minä en kuitenkaan ole kenenkään tuomitsija vaan sen tehkööt Jumala.. kehoitan sinua kuitenkin katumaan ajattelemattomia sanojasi.

      • Sapattia vietetään sekä Israelin Egyptistä Israeliin pääsemisen musitoksi judaistisissa uskonnoissa.
        Judaistisessa ellenismissä myöskin EGW:n kunniaksi.

        Sensijaan kristillisyydessä vietetään lepopäivää Jeesuksen ylösnousemisen ja myös Israelin vapautumisen kunniaksi.

        5.Ms.5:15
        Ja muista, että itse olit orjana Egyptin maassa ja että Herra, sinun Jumalasi, vei sinut sieltä pois väkevällä kädellä ja ojennetulla käsivarrella. Sentähden Herra, sinun Jumalasi, käski sinun viettää lepopäivän


      • nope!

        Adventistit korostavat oikeaa sapatinviettoa. Silti he eivät itse sellaista itse vietä. Voitko antaa siihen selityksesi?


    • #Passitus#

      on kaikille,jotka evät kunnioita Lusifeeruksen antamaa sunnuntaita. Hän on kuulema kimpassa Lisifeeruksen kanssa. Kohta hän pasittaa Jeesuksenkin helvettiin. Koettakaa varoa AVK vihaa. Syy kai lienee se ettei Jeesus ole suostunut A V K lakien alle. Varokaa tätä pahaa.
      # passitus #

      • et kai?

        Pidätkö ihan tosissasi adventismiin uskovia sapatin pyhittäjinä? Tarkoitatko ,että Jeesus opetti vika kansaa, kun hänellä oli vastustajinaan kiihkeimmät sapatinvieton kannattajat? Heitähän pidät esimerkkeinä siitä, että Paratiisista asti on ollut sapatinviettoa.Ja nämä viettäjät juuri olivat niitä, jotka olivat EVANKELIUMIN vihollisia.Ihan kuten tänäänkin!!! Ei ole mitään uutta auringon alla.


      • Sillä siunaan Israelia.

        Kumpaan joukkoon sinä kuulut - Lusiferin vaiko Jeesuksen? Judaistit tappoivat taannoin Sakarjan, kuten Jeremiankin. Oletko sinä kiroaja vaiko siunaaja?

        Sak 14:7-8

        7 Kerran tulee aika -- milloin, sen Herra tietää -- jolloin yö on kirkas kuin päivä eikä ilta enää pimene.
        [Ilm. 21:25]

        8 Silloin virtaavat Jerusalemista elämää antavat vedet. Puolet niistä juoksee itäiseen mereen, puolet läntiseen mereen kesät ja talvet, ehtymättä.
        [Hes. 47:1; Joel 4:18; Ilm. 22:1]

        Sak 14:12-15

        12 Mutta Herra lyö vitsauksella kaikkia niitä kansoja, jotka sotivat Jerusalemia vastaan. Ihmisiltä mätänee ruumis heidän vielä seisoessaan, silmät mätänevät kuopissaan, ja kieli mätänee heidän suuhunsa.

        13 Sinä päivänä Herra saattaa heidät täyteen sekasortoon. He käyvät käsiksi toinen toiseensa, nostavat käden toistaan vastaan.
        14 Silloin Juuda taistelee Jerusalemin rinnalla, ja ympärillä asuvien kansojen rikkaudet kootaan saaliina yhteen: kultaa, hopeaa ja vaatteita suuret määrät.

        Sak 14:16-17


        16 Kaikki jäljellä olevat niistä kansoista, jotka ovat hyökänneet Jerusalemia vastaan, tulevat nyt sinne vuosi vuodelta kumartaen rukoilemaan Kuningasta, Herraa Sebaotia, ja viettämään lehtimajanjuhlaa.
        [Jes. 66:23]

        17 Mutta jos jokin kansa ei tule Jerusalemiin rukoilemaan Kuningasta, Herraa Sebaotia, niin se saa turhaan odottaa maahansa sadetta.
        [Jes. 5:6]


    • että,

      sapatin uudistus on todellinen märkäpaise kristityille. Ei ole lupa ihmisen mennä uudistelemaan Jumalan antamaa ja pyhittämää lepopäivää sapattia sunnuntaille.
      Se koituu monen tuhoksi, kadotukseksi. Jumala on lain säätäjä ja ihminen on osa tätä Jumalan suunnitelmaa järjestelmää, josta osa joutuu kadotukseen ja osa ikuiseen elämään. Jumala on lähettänyt poikansa ihmisten pelastukseksi, joka tämän vastaan ottaa, kääntyy ja tekee parannuksen synneistään.

      • Sovita itseesi, jos haluat.

        Niinpä tiedustelen arasti:

        Siunaatko Israelia sapattina?

        Ellet, niin ei sinulla aamunkoittoa ole, koskapa se, joka on lainnoudattaja, on siitä elävä.

        5.Ms.5:15
        Muista, että itse olit orjana Egyptissä, kun Herra, sinun Jumalasi, kohotti voimakkaan käsivartensa ja johdatti sinut sieltä pois. Sen tähden Herra, sinun Jumalasi, käski sinun viettää lepopäivää.

        Me kristityt elämme Jumalan armosta.
        Siksi emme elä tai kuole sapattilain vaatimusten mukaisesti - vaan vietämme vapaasti sunnuntaita Vapahtajan ylösnousemuksen kunniaksi.


    • Juu kyllä se ellensapatti on yksi adventtikirkon pilareista, yksi kolmen enkelin viesteistä ja se asia, jota adventistien on julistettava maailmalle.

      Sapattia on turha otsikoida, koska se on jo kirkon nimessä: Seventh-day Adventist Church (http://www.adventist.org/ ) eli Seitsemännen Päivän Adventtikirkko. Ellensapatilla sitä Miikaeljeesusta odottelevat...

      • on se

        että adventisteille sapatti on tärkeämpi asia kuin sunnuntai sunnuntain pitäjille. Siksi maailma ei voisi kehittyä millään lailla, jos kaikki ottaisivat lepopäiväkäskyn yhtä kirjaimellisesti ja karvan tarkkaan kuin adventistit ottavat omansa. Paradoksaalista on se, että adventistit kuitenkin ovat ensimmäisten joukossa aina nauttimassa kehityksen hedelmistä. Tuskin kovin moni muu srk ottaa niin nopeasti käyttöönsä tieteen uusimpia saavutuksia kuin SDA-kirkko. Eli puhtaan moraalin kannalta on todellakin ristiriitaista käyttää kaikkia lauantaisin kehitettyjä asioita hyödykseen ja monissa tapauksissa esim. mennä sapattisin ravintolaan syömään, ajaa junalla, bussilla, lentokoneella taikka käydä parturissa.
        Luther tajusi tämän asian, ja viisaudessaan ymmärsi,että sapatti on ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten ja että kehityksen pyörää ei voida pysäyttää lepopäivän takia!


      • Kiinnostunut #

        Minkä nimen alla esiintyy viitoslainen uuspietismi. Olen käynyt nimiä paljonkin läpi. Tämän uuspitismin kirkkoa en ole löytänyt mistään päin. Oiskohan se Joku salaseura. luettelosta Theosofienkaan luettelosta en sitä löytänyt. Kuuluikohan se noihin Lesdaatiolaisten aliryhmittymiin. Niitä on melko paljon. Hyvin salainenhan se on. Kerropa nyt onko se sinun kirkkosi jokin maanalainen salaseura?
        # kiinnostus #


      • ole hyvä
        Kiinnostunut # kirjoitti:

        Minkä nimen alla esiintyy viitoslainen uuspietismi. Olen käynyt nimiä paljonkin läpi. Tämän uuspitismin kirkkoa en ole löytänyt mistään päin. Oiskohan se Joku salaseura. luettelosta Theosofienkaan luettelosta en sitä löytänyt. Kuuluikohan se noihin Lesdaatiolaisten aliryhmittymiin. Niitä on melko paljon. Hyvin salainenhan se on. Kerropa nyt onko se sinun kirkkosi jokin maanalainen salaseura?
        # kiinnostus #

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=1500000000000061&subcat=902 , http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000001766&subcat=3021 , http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000100&subcat=905 , Ei kysyvä tieltä eksy! Kysy näistä paikoista. Mieluisia löytöjä sinulle.


    • -niin lähde-

      Eiköhän voine paremmin sanoa , että märkäpaiseen lähde on adventismi? OLISIKO TUO SATTUVAMPI MÄÄRITTELY?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      179
      1756
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      987
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      94
      874
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      683
    5. 51
      655
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      41
      567
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      523
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      518
    9. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      24
      475
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      193
      466
    Aihe