Tällaisena ateistisen kasvatuksen saaneena en muista päivääkään eläneeni ilman että olisin ollut tietoinen niinsanotuista vaarallisista kulteista ja hihhuleista. Vanhempani ovat minulle lapsesta asti opettaneet, ettei kannata mennä kultistien huijattavaksi. Ja näin on kriittinen asenne kasvanut osaksi elämäntapaa noinniinkuin ihan ylipäänsä. Ja nyt kysynkin teiltä, että mikä omasta mielestänne on kaikkein vaarallisin kultti. Se voi olla ulkomainenkin kultti joka ei toimi Suomessa jos se mielestänne on kaikkein vaarallisin, mutta... koska vaarallisten kulttien toimintatapoihin kuuluu levittää rekrytointiverkostonsa kaukaisimpiinkin maihin, lienevät kaikki vaarallisimmat kultit jo meillä täällä Suomessakin. Eli mikäpä on mielestänen kaikkein vaarallisin tai ainakin tosi tuima kultti, ja sanokaa myös millä perusteella, jotta saadaan aiheesta keskustelua.
Sitten se minun valintani... tämä nyt riippuu hiukan siitä mikä asetetaan tärkeimmäksi vaarallisuuden kriteeriksi. Yksi hyvä kriteeri voisi olla kultin vaikutusvalta ja varakkuus, koska ainahan se kolikko ja seteli on se millä parhaiten myllätään. Toinen hyvä kriteeri voisivat olla kultin varsinaiset menetelmät ja se kuinka pahoja väärinkäytöksiä heidän tunnetaan tehneen. Onhan toki kulteissakin eroja, toisissa on enemmän huijausta ja selkäänpuukotusta kuin toisissa.
Loppujen lopuksi, se lienee kyllä Scientologia joka on minkä tahansa kriteerien mukaan kaikkein vaarallisin kultti. Heillä on rahaa ja valtaa, mahdottoman paljon jäseniä kaikkialla maailmassa, joiden joukossa hyvä kourallinen julkkiksia ja sitten oikein megaluokan muilutusta joka makuun. Tärkein syy miksi Scientologia on mielestäni vaarallisin, on kuitenkin juuri se raha ja valta. Tämä lienee seuraus siitä että heidän palvelunsa ovat niin huikean kalliita. Ja ihmiset ajattelevat, että kaikki mikä maksaa on arvokasta, ja availevat lompakkojaan...
Toisaalta Scientologia on niin tunnettu ja sitä on kritisoitu niin paljon, ettei siitä ole suurtakaan vaaraa kouluja käyneille tai edes lehtiä lukeneille ihmisille. Jollekin yksittäiselle ihan keskivertosivistyneelle ihmiselle paljon vaarallisempi kultti voi olla jokin pieni ja tuntematon buulaagi. Kaikkein kieroimpia ovatkin ehkä sellaiset todella suuret kultit jotka naamioituvat pieniksi. Esimerkiksi Sahaja-Jooga on maailmanlaajuinen kultti johon kuuluu massoittain jäseniä kaikkialta maailmassa, mutta se esiintyy täällä Suomessa vain pienenä harmittomana meditaatiokerhona. En tiedä olisiko Sahaja-jooga hyvä kakkonen vaiko sittenkin jokin muu, mutta laitan sen omaksi kakkosvalinnakseni sen vuoksi, että järkytyin todella pahasti otettuani selvää heidän toiminnastaan. Se että esiintyy harmittomana pikku ryhmänä vaikka on maailmalaajuinen kultti, on niin keljua että asetan se nyt tähän kakkoseksi.
Uskoisin että hyvä valinta kakkoseksi olisi ollut myös Falun Gong. En vain tiedä siitä juuri mitään sen täsmällisempää.
Eipä tällä erää muuta. Kirjoitelkaa näkemyksiänne. Miksi ihmiset muuten liittyvät kultteihin? Vainko saadakseen kavereita ja tunteakseen olonsa turvalliseksi? Onko ajatus eettisesti toimivasta kultista edes rationaalinen? Voiko koskaan odottaa, että yksikään uskonnollinen järjestö pelaisi reilun pelin säännöillä?
Ja vielä, onko teillä jotain mielenkiintoisia kokemuksia tai kohtaamisia erilaisten kultistien kanssa, siis muidenkin kuin Jehovan Todistajien ynnä muiden kristittyjen. Minä olen kadulla tavannut pari kertaa Scientologeja ja käynyt tutustumassa Sahaja-Jooga -harjoituksissa, ja tietysti Hare Krishnat tulevat usein kaupittelemaan kirjojaan, mutta muuten ovat kultit pysyneet poissa mun näkyviltä.
:Agwé:
Vaarallisimmat Kultit
22
1569
Vastaukset
- Soturi
Vaarallisin kultti -tittelin voittaa omassa henk.koht. äänestyksessäni Jehovan Todistajat.
Jäsenten hallinta, agressiivinen rekrytointi, terveydelle vaaralliset kiellot (tarkoittaa verensiirtokieltoa) ja JT:ien opin kritisointikielto. Älä ajattele niin olet hyvä JT.
Pistetääs lopuksi parit linkkivinkit aiheeseen liittyen:
http://www.uskontojenuhrientuki.fi/vaara.html
http://www.neopagan.net/ABCDEF.html
Jälkimmäinen englanniksi. - Ahem.
Greenpeace?
Kulttiko? Vastaan kyllä. Greenpeacen esitys on aina tietyn näkökannan omaava, se vastustaa sitä ja se vastustaa tätä. Se kerää uusia jäseniä uhkakuvilla ja pelottelulla siitä mitä maailmalle tapahtuu, jos et liity ja lähetä 20€/vuosi heille. Useilla heidän esittämistään uhkakuvista, ei ole tieteellistä pohjaa, toisilla sellainen perustuu kiistanalaisiin tuloksiin. Ja jotkut ovat kyllä tieteellisesti todistettavissa, mutta niihin käydään käsiksi kestämättömistä lähtökohdista.
Mutta mikä siitä tekee uhan? Mielestäni se, että usein GP:n lausunto, oli se kuinka väärä tahansa, kuinka ristiriidassa todellisuuden kanssa hyvänsä, on Pyhää Tekstiä. Kokonaiset valtiot taipuvat sen lausuntojen alle, koska suuri osa ihmisistä uskoo, että tottahan GP on oikeassa, ja kaikki muut väärässä, koska kaikki muut ovat tässä voittojen takia. Nämä ihmiset unohtavat autuaasti sen, että hyvin monet ihmiset lähettävät rahaa GP:lle, koska näkevät heidät TV:ssä, lukevat heistä lehdissä ja ylipäätään näkevät heidän protestejaan maailman medioissa. Eikö siis lausunto/protesti/mielenilmaus GP:ltä ole aivan yhtä voittoapyytävä, kuin mikä tahansa Coca-Colan TV spotti?
Lisäksi huoltani GP:tä ja muita vastaavia, sanoisinko Panteistisia kultteja kohtaan lisää heidän valvomattomuutensa. Mikään taho ei valvo heidän toimiensa laillisuutta tai tiedonantojensa todenperäisyyttä. He voivat toimia julistaen omaa oikeutustaan, ilman demokratiaa ja hallinnon avoimmuutta. He saavat sanoa mitä haluavat, ilman pelkoa vastaväitteistä, sillä he ovat onnistuneet luomaan tilanteen, jossa vastaanväittäjä on tuomittu valehtelijaksi, jo ennenkuin hän avaa suunsa.
Tässä vaiheessa otan sanojani takaisin, ei Greenpeace ole kultti, se on uskonto. - i-nara
ateismi-kultti, eli järjen päätelmät koituu aika monelle kohtaloks ;)
- ..pp.
varmaan parempi, kun jatkat vaan tyhmänä.
Mutta kun sekin koituu kohtaloks;) eli mikä ei koituisi kohtaloks?
- Anonyymi
Vaarallisin on ihminen itse! Harvassa on vilpittömät ihmiset, uskontoon/uskomuksiin katsomatta. Enempää en jaksa kommentoida.
- Agwé
Eihän yhden ihmisen kokoisia kultteja ole olemassakaan.
Mitä muita kultteja muka on sitten olemassa paitsi sellaisia joissa on ihmisiä, täh? Totta kai tässä on kyse nimenomaan ihmisistä. En kai minä nyt mitään eläin- kasvi- tai kivikulttejakaan tarkoittanut.
Kysymys olikin, että miksi ja milloin ja missä ihmiset alkavat yhtenä suurena joukkona käyttäytyä järjettömästi ja tuhoisasti.
Vai meinasitko, että ihminen on aina paha riippumatta tilanteesta ja asiayhteydestä, että kultismin pahuus johtuu juuri siitä että ihminen nyt vaan on aina paha ja sillä siisti? Näinkö siis tarkoitit? Haluaisin kuulla tarkemmin. Onko kaikki muukin mitä ihminen tekee aina automaattisesti tämän pahuuden läpitunkemaa? Onko mitään esimerkkejä ihmisen hyvästä toiminnasta? Kerro!
:Agwé: - Swedenborg
Agwé kirjoitti:
Eihän yhden ihmisen kokoisia kultteja ole olemassakaan.
Mitä muita kultteja muka on sitten olemassa paitsi sellaisia joissa on ihmisiä, täh? Totta kai tässä on kyse nimenomaan ihmisistä. En kai minä nyt mitään eläin- kasvi- tai kivikulttejakaan tarkoittanut.
Kysymys olikin, että miksi ja milloin ja missä ihmiset alkavat yhtenä suurena joukkona käyttäytyä järjettömästi ja tuhoisasti.
Vai meinasitko, että ihminen on aina paha riippumatta tilanteesta ja asiayhteydestä, että kultismin pahuus johtuu juuri siitä että ihminen nyt vaan on aina paha ja sillä siisti? Näinkö siis tarkoitit? Haluaisin kuulla tarkemmin. Onko kaikki muukin mitä ihminen tekee aina automaattisesti tämän pahuuden läpitunkemaa? Onko mitään esimerkkejä ihmisen hyvästä toiminnasta? Kerro!
:Agwé:Okkultisti...
We are part of one another;the crime of one is the crime of all;the virtue of one is the virtue of all.
E.Swedenborg
(creature) - *Ca*
Tiedätkös mikä vaara on siinä, että kaikki ihmiset olisivat vilpittömiä? Joku sanoi jotain viisasta tähän tapaan: "Jos kaikki valehtelu loppuisi tähän paikkaan, kaikki ystävyys-ja rakkaussuhteet lakkaisivat."
Siinä on mietittävää... :)
- Sauron
Vaarallisin kultti on KULTTUURI. Niinku esimerkiksi ooppera ja laitosteatteri. Siihen syydetään MILJARDEJA vuosittain. Sekä veikkausvaroja että veromarkkoja. Kulttuuri on hölynpölyä, jonka avulla addiktoidaan massat syytämään rahansa tarpeettomaan moskaan että voitaisiin esiintyä "fiinimpänä" kuin ollaankaan iltapuvussa tai rusetti kaulassa.
- c---------e
Onko internet mielestäsi myös kulttuuri?
Tai kulttuurisi? - Sauron
c---------e kirjoitti:
Onko internet mielestäsi myös kulttuuri?
Tai kulttuurisi?onko se kulttuuri. Mut kultti ehdottomasti. Joskaan ei kovin vaarallinen. Kulttuuri on vaarallisempi. Niinku kaupunginorkesterit ja silleen.
- Agwé
Tuohan on aika omaperäinen näkemys. Minä olen kerran ollut oopperassa ja se oli kyllä aika kelvotonta sontaa. Mutta toisaalta yksi mun kaveri on töissä oopperassa, joten ei niitä voi vielä lopettaa.
Kultti... Kulttuuri... nerokasta. Tämän täytyy olla totta jo pelkästään sanojen samankaltaisuudenkin vuoksi. Täytyykin pohtia asiaa!
:Agwé: - Sauron
Agwé kirjoitti:
Tuohan on aika omaperäinen näkemys. Minä olen kerran ollut oopperassa ja se oli kyllä aika kelvotonta sontaa. Mutta toisaalta yksi mun kaveri on töissä oopperassa, joten ei niitä voi vielä lopettaa.
Kultti... Kulttuuri... nerokasta. Tämän täytyy olla totta jo pelkästään sanojen samankaltaisuudenkin vuoksi. Täytyykin pohtia asiaa!
:Agwé:Katso missä raha liikkuu ... saat vastauksen vaarallisuuskysymykseen ...
P.S. NE ovat kohta ovella joten joudun lopettamaan tältä illalta. - Agwé
Sauron kirjoitti:
Katso missä raha liikkuu ... saat vastauksen vaarallisuuskysymykseen ...
P.S. NE ovat kohta ovella joten joudun lopettamaan tältä illalta.Tostakin mä olen samaa mieltä. Missä raha, siellä paha! Haha!
:Agwé:
- PanuNahka
Olisiko se tuo meidänkin oma valtion-okkultismimme, kristinusko?
Muistahan tämä: Kristittyjä on n. 1,2 miljardia, heitä on jokaisella mantereella ja he ovat osa valtion infrastruktuuria lähes kaikkialla läntisessä maailmassa.
Kristinuskon nimessä on surmattu miljoonia ihmisiä, tuhottu käsittämättömän paljon arvokasta kirjallisuutta ja hidastettu tieteellistä kehitystä.- *Ca*
Enpä enempää voisi olla samaa mieltä kanssasi. Eikä se tuohon lopu!
Katsokaa kulttuuriamme, lakejamme, moraalimaailmaa jota vanhemmat opettavat lapsilleen, periaatteita hyvästä ja pahasta...
Kristinusko on salakavalasti liukunut tiiviiksi osaksi yhteiskuntaamme. Jos katsoo tarkemmin, laithan ovat saaneet pohjansa ja perustansa kristinuskosta. Lähimmäisenrakkaus, kaikki on luettavissa sieltä.
Miettikää millaista tuhoa saisi aikaan vahva, uskottava johtaja kristinuskossa, jos hänen käsityksensä olisivat ns. vääristyneitä, kuten Hitlerin. Kristityt ympäri maailmaa seuraisivat häntä kyselemättä. "Jumala on sanonut minulle - näin tehdään", eikä muuta tarvittaisi. Huh.
Kyllä. Levinneisyys, valta, raha, kannattajamäärät. Kaikki nämä ovat vaarallisen kultin peruspiirteitä. Ainakin ne edistävät sitä.
Ihmiskunta on pohjimmiltaan lammaslauma. Useimmat seuraisivat tarpeeksi vahvaa johtajaa kyselemättä.
- Tellu
Rahan takia tulee eniten ruumiita. Rahan takia raiskautetaan lapsia ja naiset myyvät itseään. Hyvän naimakaupan (=helvetisti rahaa tai varallisuutta) takia idiootit silvotuttavat tyttölapsia. Rahan takia varsinkin kristinuskosta tuli oman itsensä irvikuva heti kun roomalaiset pääsivät huseeraamaan oman päänsä mukaan, ynnä muut kirkkoisät.
Vallanhaluisuus on tietysti oma juttunsa, mutta useimmiten siihenkin liittyy vain hinku saada mahdollisimman paljon maallista hyvää.
Pahinta on, että käytännössä tämän planeetan jokaikinen asukas on Mammonan palvoja. - Anonyymi
Koivuniemen kultti. Jäsenet tekevät orjatyötä herra Koivuniemelle. https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Tapani_Koivuniemen_uskonlahko
- Anonyymi
Vaarallisin kultti on yhteiskunta. Lukekaapa kultin määritelmä, ja suhteuttakaa määritelmä yhteiskuntaan. Painotan sanaa suhteuttakaa
https://www.uskontojenuhrientuki.fi/uskonyhteisoista/milloin-huolestua/ Trumpismi.
- Anonyymi
KULTTIEN VARAAN IHMISEN ELÄMÄ RAKENTUU.
TIETEELISEN JA TEKNILLISEN KULTIN TUOMA MUUTOS LUKUISIIN MUIHIN KULTTEIHIN JA USKOMUKSIIN NÄHDEN TEKEE TARPEETTOMIKSI NE AIKAA MYÖTEN KOKONAISVALTAISEMMIN.
TOTTAKAI UUSIA KULTTEJA SYNTYY. VIHRÄ-LIIKE, SOTLAALLINEN ERIKOISOPERAATIO,
USKONOLISIA KULTTEJA, KUTEN ISLAMI. TERRORISMI JA SOTA TUHOAVAT. - Anonyymi
Samoin ateistisessa kodissa kasvaneena pidän Jehovan todistajia vaarallisimpina. Vaarallisimpia lahkoja ovat joiden mielestä vain he ovat parhaimpia jumalan listalla ja pääsevät taivaaseen.
Uskonnottomia kultteja esim. kommunismi myös ateisteissa on sairaita kuten uskovaiset. Vainoharhaisia näkevät uskovaisia kaikkialla. Uskovainen näkee saatanan ateisti uskovaisen jolla on tuo mystinen deluusio.
Varma Tieto
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta613111Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433067- 422417
Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa912037- 311893
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘251759- 481606
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä831370- 391280
- 791110