Automaattimetrot

Huolestunut matkustaja

Olenko ainoa jota huolestuttaa tulevat automaattimetrot joissa ei ole kuljettajaa? Kuka pysäyttää metron ongelmatilanteessa tai reagoi muihin radalla tapahtuviin vaaratilanteisiin?
Voimmeko kuitenkaan luottaa 100% varmasti että pelkät elektroniset varmuusjärjestelmät toimivat, kun metrot/junat eivät ole nytkään toimineet TÄYSIN varmasti.

Ei se kuljettajan palkka kuitenkaan niin hirveästi maksa että siitä kannattaisi säästää... mielummin maksan hitusen enemmän ja menen ehjänä kotiin vaikka hänkin tekee inhimmillisiä erehdyksiä joskus.

22

1064

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ainut huolestunut..

      Kyllä tuo huolestuttaa muitakin varmasti. Mä en metroa käytä mutta kyllä tuo asia mielessä silti pyörii..mitä jos sattuu paha mälli (siis onnettomuus).. Paras yhdistelmä olisi jos junan kulkua valvoisi sekä kone että ihminen, kone voisi korjata ihmisen tekemän erehdyksen tai toisinpäin jos vaara uhkaa. Kaksinkertainen valvonta ei ole paha asia, se luo paremmin sitä turvallisuutta.

      • käytössä noi

        ilman kuskia huristavat metrot.Ainoa missä automatiikka ei huomaa jos joku hyppää junan eteen.Juna jatkaa matkaa ja ruumis jää,mutta mitä siitä.


      • mitäpä siitä
        käytössä noi kirjoitti:

        ilman kuskia huristavat metrot.Ainoa missä automatiikka ei huomaa jos joku hyppää junan eteen.Juna jatkaa matkaa ja ruumis jää,mutta mitä siitä.

        jos joku kuolee. Mitäs väliä jonkun hengellä on...

        Huh heijaa ja huh huh!

        Totta helvetissä jokaisella hengellä on väliä!!

        Onneksi kaikki eivät ole niin välinpitämättömiä kuin sinä jolle tärkein on vain oma napa!


      • näin.......
        mitäpä siitä kirjoitti:

        jos joku kuolee. Mitäs väliä jonkun hengellä on...

        Huh heijaa ja huh huh!

        Totta helvetissä jokaisella hengellä on väliä!!

        Onneksi kaikki eivät ole niin välinpitämättömiä kuin sinä jolle tärkein on vain oma napa!

        Mutta monessa maassa tämä on kuitenkin yleistä, että metrot jatkavat matkaansa, vaikka joku alle jäisikin.
        Ehkä suomessakin päästään joskus tästä takapajuisesta käytännöstä, että matkansa maksaneet ihmiset eivät joudu kärsimään jos joku tahallaan omalla hengellään haluaa sabotoida järjestelmää. Ehtii ne jäljet siivota myöhemminkin, vaikka liikenteen päätyttyä.


      • Huolestunut matkustaja
        näin....... kirjoitti:

        Mutta monessa maassa tämä on kuitenkin yleistä, että metrot jatkavat matkaansa, vaikka joku alle jäisikin.
        Ehkä suomessakin päästään joskus tästä takapajuisesta käytännöstä, että matkansa maksaneet ihmiset eivät joudu kärsimään jos joku tahallaan omalla hengellään haluaa sabotoida järjestelmää. Ehtii ne jäljet siivota myöhemminkin, vaikka liikenteen päätyttyä.

        Kuljettaja voi pysäyttää metron tai antaa varoituksen jos havaitsee radalla ylimääräistä liikennettä tai esteen jolloin esimerkiksi erehdyksessä jostain syystä radalla tai sen lähellä oleva henkilö voi siirtyä kauemmaksi.

        Jos radalle on ilkivallan vuoksi siirretty este tai sinne on kaatunut jotain niin ajaako automaattimetro mahdollisesti täyttä vauhtia päin? Ketä kuljettajan pois ottaminen palvelee, sen lisäksi että HKL säästää muutaman pennin.

        Matkan järjestäjä on kuitenkin vastuussa matkustajien turvallisuudesta joten on aika ristiriitaista touhua.

        Mitä seuraavaksi... automaattinen lentokone jossa ei ole pilottia? Saa nähdä laskeeko matkustajamäärät vaihtoehtoisten liikennöintitapojen vuoksi...


      • ei mahdollista..
        Huolestunut matkustaja kirjoitti:

        Kuljettaja voi pysäyttää metron tai antaa varoituksen jos havaitsee radalla ylimääräistä liikennettä tai esteen jolloin esimerkiksi erehdyksessä jostain syystä radalla tai sen lähellä oleva henkilö voi siirtyä kauemmaksi.

        Jos radalle on ilkivallan vuoksi siirretty este tai sinne on kaatunut jotain niin ajaako automaattimetro mahdollisesti täyttä vauhtia päin? Ketä kuljettajan pois ottaminen palvelee, sen lisäksi että HKL säästää muutaman pennin.

        Matkan järjestäjä on kuitenkin vastuussa matkustajien turvallisuudesta joten on aika ristiriitaista touhua.

        Mitä seuraavaksi... automaattinen lentokone jossa ei ole pilottia? Saa nähdä laskeeko matkustajamäärät vaihtoehtoisten liikennöintitapojen vuoksi...

        >>automaattinen lentokone jossa ei ole pilottia? >>

        tuo ei ole nykytekniikalla vielä mahdollista, koska kaikki nuo automaattijärjestelmät metroissa maailmalla on toteutettu niin, että jos järjestelmässä tulee vikaa, kulkuneuvo pysäytetään välittömästi. hyvä idea raideliikenteessä, mutta ilma-aluksissa ei niinkään hyvä idea :)


      • piikkimonni
        käytössä noi kirjoitti:

        ilman kuskia huristavat metrot.Ainoa missä automatiikka ei huomaa jos joku hyppää junan eteen.Juna jatkaa matkaa ja ruumis jää,mutta mitä siitä.

        Yleensä automaattimetrojen asemilla on suojaseinä laiturin ja junan välissä. Juna pysähtyy tarkasti seinässä olevien ovien kohdalle jolloin junan ovet ja suojaseinämän ovet avautuvat yhtä aikaa. Radalle putoamisen riski on paljon pienempi kuin nykyään. Ainakin pariisissa suojaseinä on lasinen, joten junan tulon näkee hyvin eikä laiturikaan tunnu kovin ahtaalta.


      • metronen
        piikkimonni kirjoitti:

        Yleensä automaattimetrojen asemilla on suojaseinä laiturin ja junan välissä. Juna pysähtyy tarkasti seinässä olevien ovien kohdalle jolloin junan ovet ja suojaseinämän ovet avautuvat yhtä aikaa. Radalle putoamisen riski on paljon pienempi kuin nykyään. Ainakin pariisissa suojaseinä on lasinen, joten junan tulon näkee hyvin eikä laiturikaan tunnu kovin ahtaalta.

        jaahas ei sitten kannata meinaan rakentaa tuota lasista suojaseinää kyllä se rikkimenee heti ekana päivänä kun nuoriso tai puliukko hajottaa seinän hukkaan menevät nekin rahat


      • metronen
        Huolestunut matkustaja kirjoitti:

        Kuljettaja voi pysäyttää metron tai antaa varoituksen jos havaitsee radalla ylimääräistä liikennettä tai esteen jolloin esimerkiksi erehdyksessä jostain syystä radalla tai sen lähellä oleva henkilö voi siirtyä kauemmaksi.

        Jos radalle on ilkivallan vuoksi siirretty este tai sinne on kaatunut jotain niin ajaako automaattimetro mahdollisesti täyttä vauhtia päin? Ketä kuljettajan pois ottaminen palvelee, sen lisäksi että HKL säästää muutaman pennin.

        Matkan järjestäjä on kuitenkin vastuussa matkustajien turvallisuudesta joten on aika ristiriitaista touhua.

        Mitä seuraavaksi... automaattinen lentokone jossa ei ole pilottia? Saa nähdä laskeeko matkustajamäärät vaihtoehtoisten liikennöintitapojen vuoksi...

        Jos radalle on ilkivallan vuoksi siirretty este tai sinne on kaatunut jotain niin ajaako automaattimetro mahdollisesti täyttä vauhtia päin? ei jos raiteelle tulee este koko metroliikenne pysähtyy siinnähän on taas nuorisolle mukavaa uutta ajanvietettä heittää este radalle ja näin pysäyttää koko liikenne eli oman auto käyttöön vain


      • aja päälle
        metronen kirjoitti:

        Jos radalle on ilkivallan vuoksi siirretty este tai sinne on kaatunut jotain niin ajaako automaattimetro mahdollisesti täyttä vauhtia päin? ei jos raiteelle tulee este koko metroliikenne pysähtyy siinnähän on taas nuorisolle mukavaa uutta ajanvietettä heittää este radalle ja näin pysäyttää koko liikenne eli oman auto käyttöön vain

        Ja nykyään siis, kun kuljettaja näkee raiteilla vaikka ostoskärryt tai polkupyörän, niin ajaa vaan täyttä vaihtua päälle? Ja sitten katsoo suistuuko juna raiteilta vai ei? Tämä oli minulle uutta...


      • mitään...
        metronen kirjoitti:

        jaahas ei sitten kannata meinaan rakentaa tuota lasista suojaseinää kyllä se rikkimenee heti ekana päivänä kun nuoriso tai puliukko hajottaa seinän hukkaan menevät nekin rahat

        Ei tarvitse rakentaa eikä korjata mitään, joka tapauksessa se menee joskus rikki.

        Jos nuori tai vanha juoppo rikko vaikka lasin bussissa tai junassa, niin ajetaan ilman vaan, satoi tai paistoi. Miksi korjata, joka tapauksessa se menee joskus rikki taas..

        Erityisesti en ymmärrä miksi nämä lasten leikkikentät jatkuvasti korjataan ja siivotaan. Jos joku rikko laudat, niin antaa olla. Tai jos narkkari jättää ruiskuneulat, niin miksi siivota? Joka tapauksessa viimeistään seuraavana viikonloppuna ne ilmestyvät takaisin.

        Nämäkin verorahat menevät vaan hukkaan! Jos ihmiset haluavat elää paskassa, niin sitä vaan. Nämäkin rahat voisi käyttää hyödyllisemmin, vaikka ministereiden panssaroituihin Mersuihin, tai matkoihin yksityisillä suihkukoneilla kokouksiin Brysseliin.


    • turvallisuutta

      automaattimetro juurikin lisää turvallisuutta kun ihmisen inhimilliset virheet ja hidas reagointiaika poistuu.
      jos esim radalla on este, niin kuvantunnistusautomatiikka reagoi siihen muutamissa millisekunneissa, kun ihmiseltä menisi sekunteja.

      ja eipä hisseissäkään ole aikoihin ollut enää kuljettajia. metrohan on tavallaan vain vaakatasossa kulkeva hissi.

      • Junamies

        > "metrohan on tavallaan vain vaakatasossa
        > kulkeva hissi"

        Täh? Metro on omalla erotetulla radallaan toimiva rautatie. Helsingin metro on kaupunkijuna.

        Ja jos asia ei sinulle ole selvinnyt, niin kerrottakoon tässä että hissikori kulkee vaijereiden varassa pystysuorassa kuilussa. Hissikori ei paina 200 tonnia eikä liiku kolmen megawatin teholla liukkaita kiskoja pitkin teräspyörillä 80 km/h. Toivottavasti tämä selvensi asiaa sen verran, ettet enää kutsu metro- tai muitakaan junia "vaakatasossa kulkeviksi hisseiksi".

        > "jos esim radalla on este, niin
        > kuvantunnistusautomatiikka reagoi siihen
        > muutamissa millisekunneissa"

        Niinpä. Kun tuuli pöllyttää radalla esimerkiksi muovipussia tai ilmaisjakelulehteä, tai siellä lentelee lintu tai loikkii jänis, niin tämä kuvantunnistusautomatiikka epäilemättä pysäyttää matkustajia täynnä olevan junan millisekunneissa. Ihminen ei pysäytä.


      • kauhukuva..
        Junamies kirjoitti:

        > "metrohan on tavallaan vain vaakatasossa
        > kulkeva hissi"

        Täh? Metro on omalla erotetulla radallaan toimiva rautatie. Helsingin metro on kaupunkijuna.

        Ja jos asia ei sinulle ole selvinnyt, niin kerrottakoon tässä että hissikori kulkee vaijereiden varassa pystysuorassa kuilussa. Hissikori ei paina 200 tonnia eikä liiku kolmen megawatin teholla liukkaita kiskoja pitkin teräspyörillä 80 km/h. Toivottavasti tämä selvensi asiaa sen verran, ettet enää kutsu metro- tai muitakaan junia "vaakatasossa kulkeviksi hisseiksi".

        > "jos esim radalla on este, niin
        > kuvantunnistusautomatiikka reagoi siihen
        > muutamissa millisekunneissa"

        Niinpä. Kun tuuli pöllyttää radalla esimerkiksi muovipussia tai ilmaisjakelulehteä, tai siellä lentelee lintu tai loikkii jänis, niin tämä kuvantunnistusautomatiikka epäilemättä pysäyttää matkustajia täynnä olevan junan millisekunneissa. Ihminen ei pysäytä.

        automatiikka voi tosiaan pysäyttää täynnä olevan junan turhaan siinä kun ihminen ei sitä aiheesta pysäytyä.

        mutta kun automatiikka pysäyttää junan, niin siitä on valvomon ihmisten hyvä jatkaa.. turvallisesti.


    • NSA

      Yhdyn täysin edelliseen viestiin.
      Kuten autoilussa ja liikenteessä yleensä ihminen on tässäkin ketjussa se heikoin lenkki. Automatisointi lähinnä lisää turvallisuutta. Esimerkiksi radalle pudonneen ihmisen tunnistimet huomaavat HETI. Ihmisellä on taas hitaat refleksit, huono keskittymiskyky sekä rajallinen näkö. Rahat kannattaakin satsata hyvään järjestelmään, joka lopulta säästää samalla rahaa ja ihmisiä.

      • Epäilevä metroihminen

        Ei ole vielä ainakaan itselläni tullut tekniikkaa vastaan joka toimisi 100% varmuudella. Lähinnä jää ymmärryksen ulkopuolelle tuo kuljettajan poistaminen, automatiikka saa minun puolestani tulla mutta en halua että henkeni on yhden ledivalon tai nippelin varassa. Onkin siis täysin käsittämätöntä miten sokeasti luotetaan automatiikkaan. Jää lisäksi nähtäväksi miten helppo järjestelmä on sabotoida.


      • uhkakuva..
        Epäilevä metroihminen kirjoitti:

        Ei ole vielä ainakaan itselläni tullut tekniikkaa vastaan joka toimisi 100% varmuudella. Lähinnä jää ymmärryksen ulkopuolelle tuo kuljettajan poistaminen, automatiikka saa minun puolestani tulla mutta en halua että henkeni on yhden ledivalon tai nippelin varassa. Onkin siis täysin käsittämätöntä miten sokeasti luotetaan automatiikkaan. Jää lisäksi nähtäväksi miten helppo järjestelmä on sabotoida.

        on noi hyvin varmistettuja. pahin mitä saattaa tapahtua, on että järjestelmä sekoaa. silloin juna pysäytetään välittömästi ja ihmiset valvomosta käsin jatkavat toimia.

        eli sellaisessa tilanteessa kun tulee poikkeamia, ihminen alkaisi miettimään pitääkö tässä jotain reagoida, niin automatiikka siinä vaiheessa pysäyttää junan empimättä.


    • Niäminen

      Jo nykyään on metrossa kulunvalvonta, joka tarkoittaa että junat eivät voi törmätä toisiinsa. Kulunvalvonta on toiminut ilman vikoja. Kulunvalvontaa ei olla purkamassa pois vaikka metrojunia ajaisikin robotti ihmisen sijasta. Eli yhteentörmäysvaara ei lisäänny nykyisestä.

      Mutta allejäännit ovat toinen asia. Radalla olevaa ihmistä pitää voida varoittaa ja ainakin yrittää jarruttaa ennen sitä. Pystyykö tietotekniikka-automatiikka todella tähän kun melkein kaikki muu tietotekniikka mitä ratojen lähistölläkään on, tuppaa sekoilemaan melkein joka päivä ja viikko.

      Ja jos allejäänti tapahtuu, on juna tai metrojuna pysäytettävä heti ja kuljettajan tai junaemännän/isännän on mentävä huolehtimaan uhrista ja opastettava pelastushenkilöstöä. Ketään ei saa jättää radanvarteen kuolemaan etenkään kun läheskään aina ei ihminen kuole ensitöytäisystä. Samaan aikaan on huolehdittava siitä, että junan matkustajat pääsevät mahdollisimman nopeasti seuraavalle asemalle ja sieltä eteenpäin muilla kulkuneuvoilla vaikka metrojärjestelmä seisoisikin.

      • ilmastomuutos

        www.adressit.com/maksuton_joukkoliikenne


      • kynitty-kana
        ilmastomuutos kirjoitti:

        www.adressit.com/maksuton_joukkoliikenne

        vähentää inflaatiota ja lisää työllisyyttä.

        Ilmaista joukkoliikennettä ei ole olemassakaan, joku aina maksaa. Jos maksaja ei ole veronmaksajat, niin sitten bisnesmaailma, eikä liikealan sijoittajat sijoita, elleivät saa hyötyä itselleen ja sijoituksilleen.

        Ilmainen tarkoittaisi ettei kukaan käyttäjä maksa, mutta maksaa sitten suurempana veroprosenttina... nekin jotka eivät käytä vaan ajelevat omillaan.

        Ajatus on hyvä, mutta käytäntö lisää veroja jokaiselle, joten miinusta tulisi tavalla tai toisella.

        On hyvä ymmärtää, ilmaista ei ole, joku aina maksaa, ihan varmasti en haluaisi maksaa palvelusta jota en käytä, ja meitä on monia.


      • silloin
        kynitty-kana kirjoitti:

        vähentää inflaatiota ja lisää työllisyyttä.

        Ilmaista joukkoliikennettä ei ole olemassakaan, joku aina maksaa. Jos maksaja ei ole veronmaksajat, niin sitten bisnesmaailma, eikä liikealan sijoittajat sijoita, elleivät saa hyötyä itselleen ja sijoituksilleen.

        Ilmainen tarkoittaisi ettei kukaan käyttäjä maksa, mutta maksaa sitten suurempana veroprosenttina... nekin jotka eivät käytä vaan ajelevat omillaan.

        Ajatus on hyvä, mutta käytäntö lisää veroja jokaiselle, joten miinusta tulisi tavalla tai toisella.

        On hyvä ymmärtää, ilmaista ei ole, joku aina maksaa, ihan varmasti en haluaisi maksaa palvelusta jota en käytä, ja meitä on monia.

        Jos se olisi ilmainen (valmiiksi maksettu) niin yhä useampi oman auton sijaan käyttäisi joukkoliikennettä. Samoin ruuhkat ja päästöt vähenisivät.


        Itsekään en haluaisi maksaa terveydenhuollosta tai vaikka lasten koulutuksesta tai päiväkodeista veroa. Kun minulla ei ole lapsia ja sairaalassa kävin viimeksi kymmenen vuotta silloin, silloinkin olisin hyvin voinut mennä yksityiselle. Kirjastotkin ovat täysin turhia ja taatusti maksavat miljoonia vuodessa.

        Joten mieluummin ilmainen joukkoliikenne, kuin vaikka kirjastot.

        Samoin yritykset maksaisivat mieluummin vähän lisää veroja, jos ei tarvitsisi maksaa enää kalliista parkkipaikoista kantakaupungissa.


      • kynitty-kana
        silloin kirjoitti:

        Jos se olisi ilmainen (valmiiksi maksettu) niin yhä useampi oman auton sijaan käyttäisi joukkoliikennettä. Samoin ruuhkat ja päästöt vähenisivät.


        Itsekään en haluaisi maksaa terveydenhuollosta tai vaikka lasten koulutuksesta tai päiväkodeista veroa. Kun minulla ei ole lapsia ja sairaalassa kävin viimeksi kymmenen vuotta silloin, silloinkin olisin hyvin voinut mennä yksityiselle. Kirjastotkin ovat täysin turhia ja taatusti maksavat miljoonia vuodessa.

        Joten mieluummin ilmainen joukkoliikenne, kuin vaikka kirjastot.

        Samoin yritykset maksaisivat mieluummin vähän lisää veroja, jos ei tarvitsisi maksaa enää kalliista parkkipaikoista kantakaupungissa.

        Se olisi kokonaisuudessaan etu, jos olisi käyttäjilleen maksuton joukkoliikenne, joka myös toimisi hiljaisina tunteina, vaikka harvennetuin vuorovälein.

        Jotta todellinen hyöty siitä tulisi, olisi sen oltava myös saasteeton, eli sähköautojen ja maakaasulla toimivien ajoneuvojen käyttöä ja määrän lisäämistä olisi suosittava.

        Miksi kirjastokaan on ihan ilmainen? Kun vuosia sitten olin kirjastoauton kuljettajana, jo silloin mietin, käyttömaksu voisi olla muodollinen, vaikka markan kuukaudessa tai vuodessa per asiakas, mutta raha käytettäisiin suoraan asiakkaiden hyväksi, esim. lisäämällä lainattavaa valikoimaa tai monipuolistamalla sitä.

        Samaa periaatetta voisi käyttää hiljaisten tuntien aikaan joukkoliikenteessä. Linjat ajettaisiin tuolloin pienemmillä autoilla, joka vähentää polttoaineen kulutusta, mutta lisäisi työn määrää, joten kalliimmat palkkakulut lisäisivät verotulojen määrää, jolloin yhteiskunta saa enemmän pelimerkkejä käytettäväksi johonkin hyödylliseen, kuten sairaala jonojen pienentämiseen ... Vain raha joka kiertää, tuottaa hyvinvointia kaikille. Säästäminen aiheuttaa liiallisena vain työpaikkojen vähenemistä, seisahtumista ja hidastaa yhteiskuntaa. Kaikki vaikuttaa kaikkeen...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Näin kun katsoit salaa ja

      Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      65
      5430
    2. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

      No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      84
      2747
    3. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

      Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      274
      2551
    4. Katu täyttyy...

      Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      36
      2409
    5. Korjaa toki jos...

      Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      19
      1904
    6. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

      Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      234
      1606
    7. Taas joku junan alle

      Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai
      Loimaa
      56
      1211
    8. Harmittaa...Lampsiinjoen sillat

      Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v
      Imatra
      13
      1123
    9. Joko luovutat

      Mun suhteen?
      Ikävä
      90
      1106
    10. Jalat alta

      Multa kun veit 😎 👘 🦵🦵🤏
      Ikävä
      88
      1105
    Aihe