Hyvä palauttaa taas mieleen, mitä on tosiviisaus.
Jaakob 3:13-18
--
3:13 Kuka on viisas ja ymmärtäväinen teidän joukossanne? Tuokoon hän näkyviin tekonsa hyvällä vaelluksellaan viisauden sävyisyydessä.
3:14 Mutta jos teillä on katkera kiivaus ja riitaisuus sydämessänne, niin älkää kerskatko älkääkä valhetelko totuutta vastaan.
3:15 Tämä ei ole se viisaus, joka ylhäältä tulee, vaan se on maallista, sielullista, riivaajien viisautta.
3:16 Sillä missä kiivaus ja riitaisuus on, siellä on epäjärjestys ja kaikkinainen paha meno.
3:17 Mutta ylhäältä tuleva viisaus on ensiksikin puhdas, sitten rauhaisa, lempeä, taipuisa, täynnä laupeutta ja hyviä hedelmiä, se ei epäile, ei teeskentele.
3:18 Vanhurskauden hedelmä kylvetään rauhassa rauhan tekijöille.
--
Jaakob puhuu siitä, mikä ero on maallisen viisauden ja ylhäältä tulevan viisauden välillä. Viisautta pidettiin sen ajan kreikkalaisessa kulttuurissa tavoittelemisen arvoisena (1. Kor. 1:22). Kristitty joutui käymään rajaa viisauden ja viisauden välillä.
Jumalallinen viisaus näkyy elämänvaelluksessa Oikean viisauden merkkinä on sävyisyys (13, 17). Tosiviisaus koetellaan vasta muitten kanssa elettäessä.
Katkeruus ja riitaisuus sydämessä saa aikaan epäjärjestystä ympäristössä ja kaikkinaista pahaa menoa (16).
Tällaisista ihmisistä Paavali sanoo:”Heidän puheensa jäytää ympäristöään niinkuin syöpä ( 2.Tim 2:17).
Jos katkeruus ja viha on saanut vallata ihmismielen, sitä on vaikea saada kitketyksi pois.
Nuhdellessaan fariseuksia ja kirjanoppineita ulkokultaisuudesta (Matt. 15:1-20), Jeesus sanoo: ” "Jokainen istutus, jota minun taivaallinen Isäni ei ole istuttanut, on juurineen revittävä pois” (13).
Viime aikoina olen paljon putsannut kasvimaatani rikkaruohoista. Jokainen samaa työtä tehnyt tietää, kuinka vaikeata on voikukkaa, juolavehnää tai ohdakkeita ynnä muita syväjuurisia kasveja saada pois kokonaan. Jos pienikin pala jää maahan, niin kohta se taas tuppaa esiin.
Rikkaruohot tulisikin kitkeä pois mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, ennen kuin niiden juuret ehtivät työntyä syvälle maaperään
Ottakaamme itse kukin vaarin Hebrealaiskirjeen kirjoittajan kehoituksesta: ” ...ja pitäkää huoli siitä, ettei kukaan jää osattomaksi Jumalan armosta, "ettei mikään katkeruuden juuri pääse kasvamaan ja tekemään häiriötä", ja monet sen kautta tule saastutetuiksi,...” (Hebr. 12:15).
Tosiviisaus, Jaakob 3:13-18
7
325
Vastaukset
- Trubaduuri
Ei kukaan, yksikään meistä ole viisas, vaan yhtä tyhmiä me kaikki olemme, on oikea lähtökohta lähes kaikkeen.
- sillä....
"Valvokaa siis, sillä ette tiedä,
minä päivänä teidän Herranne tulee" (Matt. 24:42).
Parannuksen teko synnistä on elintärkeää, sillä Paavali
sanoo, että "synnin palkka on kuolema" (Room. 6:23).
Ilmestyskirjassa puhutaan ratsastajasta jonka nimi on
Kuolema (6:8). Hänellä ei ole mitään valtaa uskovaan
joka on tehnyt parannuksen, sillä Jeesus sanoo: "Minä
olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää,
vaikka olisi kuollut" (Joh. 11:25).
Kun joku haluaa tehdä parannuksen ja tunnustaa syntin-
sä, hänen syntinsä julistetaan anteeksi Jeesuksen nimessäja veressä.
Sinun syntisi annetaan anteeksi;
Jeesuksen nimessä ja veressä.
Synnin päästön saanut voi sanoa kuin profeetta Miika:
"Kuka on Jumala, niinkuin Sinä olet, joka annat pahat
teot anteeksi ja käyt ohitse perintösi jäännöksen rikosten?
Ei hän pidä vihaa iäti, sillä hänellä on halu laupeuteen.
Hän armahtaa meitä jälleen, polkee maahan meidän pahat
tekomme. Kaikki heidän syntinsä sinä heität meren syvyy-
teen" (Miika 7:18,19).
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi483766Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!4783755Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan303019Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!902180- 1551900
- 1051740
- 1301569
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541430Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.401262Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."
Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l71138