Stigassa käyntiongelmia lämpimänä!

mjk

Koneena Stiga multiclip 50 euro,pari kesää vanha.Ongelmana on nyt että kylmänä starttaa tosi hyvin ja käy siististi,mutta kun kone lämpenee(ajettu n15min), niin alkaa käymään epätasaisesti ja loppujen lopuksi sammuu kokonaan ja eikä käymään millään. Pienen tauon jälkeen käy taas vähän aikaa. Oon tyhjentäny tankin ja kaasarin sakkakupin,mutta ei ole auttanu.Tulpankin oon vaihtanu. Oliskohan kellään antaa mitään vinkkiä missä vika? Onko vika kaasarissa,sähköpuolella vai missä?

32

16181

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuumanaa?

      tarkistappa kipinä kuumana.?
      jos tulee kipinä niin vika bensapuolella . mitenkäs tankin korvausilma, käytä kuumana korkkia auki ja kokeile sitten käyntiin.

    • bertsi

      Pakoventtiilin välys liian pieni. Koneen käydessä lämpimäksi pakoventtiili alkaa kantamaan ja koneesta häviää puristukset. Mitattavissa äänenvaimentimen takana olevasta hohotinventiilin kopasta pako 25 imu 15. MAhdollinen istukkaka pinnan irtoaminen tai huonolaaduntarkkailu tehtaalla. JOudut irroittaman kannen jotta pääset irroittamaan venttiilit ja hiomaan venttiilin vartta lyhyeksi / naputamaan istukkaa syvemmälle. Ventiilin lukitus on pitkäreikäisellä prikalla huohotin kopassa venttiilijousta vasten irroitus onnistuu 12mm kiintoavaimella jousta keventämällä ja vähän liikuttaa prikkaa.

      • RAOLL

        Kiitos tiedosta 7 vuoden takaa, mistä ihmeestä nämä tämän tietää, minulla ei ollut hajuakaan mistä lähtisin vikaa etsimään - ja eikö perhana tullut kuntoon "bertsin" ohjeella.Toki en tehnyt muuta kuin hieman avasin venttiilijousen mutteria ja kiristin sen paikallaan pitävää mutteria. Rako oli 0,1mm säädin sen 0,25mm ja jo alkoi pelata.


      • Anonyymi
        RAOLL kirjoitti:

        Kiitos tiedosta 7 vuoden takaa, mistä ihmeestä nämä tämän tietää, minulla ei ollut hajuakaan mistä lähtisin vikaa etsimään - ja eikö perhana tullut kuntoon "bertsin" ohjeella.Toki en tehnyt muuta kuin hieman avasin venttiilijousen mutteria ja kiristin sen paikallaan pitävää mutteria. Rako oli 0,1mm säädin sen 0,25mm ja jo alkoi pelata.

        Kylläpä sieltä venakopan alta ainakin SA45 leikkurin moottorista tosiaan ihan oikeat säätömahdollisuudet löytyi keinuvipujen kiinnityksistä, lukkomutteri (10mm kanta) ja säätömutteri (14mm kanta). Lukkomutteria avatessa vain sitten tulee pitää säätömutterista vastaan, ettei pyöräytä sitä pinnapulttia kannesta löysälle. Ja sitten toisinpäin, ettei päästä säätömutteria pyörimään lukkomutteria kiristäessä.
        Imuventtiilin välys oli just 0.15mm mutta pakoventtiili liian piukalla eli about saman verran.
        Tuokin riitti jo siihen että lämmetessä alkoi välillä jättämään työtahteja väliin ja sitten lämpimänä ei lopulta saanut enää uudelleen käyntiin.
        Kansiventtiilikoneiden venttiilejä säätäessä pitää sitten huomioida mahdollinen automaattinen puolipuristin (keskipakomekanismi nokka-akselissa) joka painaa pakoventtiiliä hieman auki sopivassa kohtaa ennen kuin moottori on käynnistynyt vähintään tyhjäkäynnille. Eli se voi erehdyttää säätämään välyksen liian isoksi. Sen huomaa siitä kun starttinarusta ei oikein enää jaksa nykäistä, kun puolipuristin ei saa painettua venttiiliä raolleen.
        tguiophan meinas että osien pitäISI kulua vastaavasti mutta kait tuossakin sitten on sitten tuonnekin on jokin "menee ennen aikojaan rikki" ominaisuus saatu aikaiseksi.
        Istukkarenkaathan kait noista kansiventtiilikoneista saattaa lähteä irti ylikuumenemisen takia, eli jäähdysrivat täynnä jotain moskaa. Toki huono laadunvalvontakin voi olla syynä kuten bertsi mainitsi.
        Vanhemmista sivuvennttiilikoneistahan noita venttiilenvarsia joutui viilaamaan jos välys oli liian pieni, mutta liekö sitten säädöt jätetty jossain vaiheessa jo kansiventtiilimoottoreistakin pois.


    • tguiop

      Voi olla konkkavika sytytyksessä, eli alkaa johtaa läpi kun lämpenee. Siis tarkasta heti kun on sammunut.

      Noista venttiilin kantamisista: osien pitäisi kulua samaan tahtiin ja yleensä ei tarvitse mihinkään koskea. Jos vika on venttiilin kannossa, niin usein niissä on luukku kyljessä (kai tuo on yhä sivuventtiilikone), josta voi mitata välyksen ja tarvittaessa hio hiomapaperilla (ei tarvitse purkaa muuta).

    • tietäjääää

      polttoaine säiliön korkki, voipi olla että ei saa korvausilmaa tankkiin ja syntyy alipaine tankkiin, taas kay kun hetken seisonut, aika yleinen vika.

    • proooo

      Kai tiedät,että stigassasi on kiinassa valmistettu kone. Ehkä se jo selittää ongelmia

      • keteka

        stigan multiclip koneissa, joissa ggp:n moottori ei tosiaan
        polttoaines


      • keteka

        stigan multiclip koneissa, joissa ggp:n moottori ei tosiaan
        polttoaines


      • keteka

        stigan multiclip koneissa, joissa ggp:n moottori ei tosiaan
        polttoainesailioon paase ilmaa tayttamaan syntynytta tyhiota kun bensa
        kuluu. ratkaisu


      • keteka

        tai ala kierra korkkia ihan kiinni, testailkaa ekaksi niin eli tankin
        korkki loysemmalla. stigan korkeissa on varaa pitaa loysemmalla kun on
        paljon kierretta korkissa, ei tietenkaa sitte liian loysalla ettei
        tipu ja huku.


      • keteka
        keteka kirjoitti:

        tai ala kierra korkkia ihan kiinni, testailkaa ekaksi niin eli tankin
        korkki loysemmalla. stigan korkeissa on varaa pitaa loysemmalla kun on
        paljon kierretta korkissa, ei tietenkaa sitte liian loysalla ettei
        tipu ja huku.

        eli korkkiin voi tehda pienet ilmanottoreiat oli ratkaisu 1.
        stigalta voi saada ilmaiseksi uudenkin korkin, ratkaisu 2.
        ollut yleinen ongelma.


      • niinpänäin
        keteka kirjoitti:

        eli korkkiin voi tehda pienet ilmanottoreiat oli ratkaisu 1.
        stigalta voi saada ilmaiseksi uudenkin korkin, ratkaisu 2.
        ollut yleinen ongelma.

        Eihän noissa GGP:n koneessa muuta olekaan kuin ongelmia, joten yleisiä ongelmat varmasti ovatkin.


      • kiitosSioilä
        keteka kirjoitti:

        tai ala kierra korkkia ihan kiinni, testailkaa ekaksi niin eli tankin
        korkki loysemmalla. stigan korkeissa on varaa pitaa loysemmalla kun on
        paljon kierretta korkissa, ei tietenkaa sitte liian loysalla ettei
        tipu ja huku.

        Korkki tiukkaan ettei kallis bensa haihdu.


    • väistä stigaa

      Stigan multiclip 50 euro b on ihan täys ONGELMA koneensa suhteen.Ongelmana on nyt että kylmänä starttaa ja käy siististi,mutta kun kone lämpenee(ajettu n15min), niin alkaa KÄYMÄÄN EPÄTASAISESTI ja loppujen lopuksi sammuu kokonaan ja eikä käymään millään.

      VÄISTÄ STIGAA ihmeessä, kiinakoneella on kiinailmiöt , mukamas laatumerkki , kaikki stigat hajoo hetimiten , lumilingoista ruohonleikkureihin yms, yms !

      • pelonma 51

        Itsellä aikoinaan sama vika melkein uudessa leikkurissa,maahantuoja yritti hakea vikaa ei löytynyt.Viaksi paljastui myöhemmin 95 polttoaine siirrytyäni 98 vikaa ei ole sen jälkeen ilmaantunut.


    • Paska kone

      osta uus leikkuri!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • Samaa mieltä

      itte ostin aluksi vikingin sen 3pyöräisen..käytettynä.. noh se kans lopetti käymisen lämpöisenä taikka muuten vain käynti aaltoili. en löytäny vikaa jotenka hylkäsin sen nurkalle. aattelimpa että ostampa stiga multiclip 50:n. olinhansiitä1,5 kesää ylpeä muttasitten sama ongelma.eikäy kunnolla ja sammuilee. ihmekkös tuo ku sama valmistaja koneessa.. totta vie mitä vehkeitä nykyään valmistetaan.. porukoilla vm87 honda vetävä leikkuri ja käy kuin uus on sitte seissy taivas olla keli ku keli joskus ehkö joku muistanu vaihtaa öljyt.. ilman suodattimesta puhumattakaa taikka kaasarin putsauksesta. Vaikka honda on tyyris kone mutta kyllä nämä sarjatuotanto kiinanihmeetki kalliiksi tulee.. muutenki kesällä olis muutaki tekemistä ku ruohonleikkuu niin taistella siinä ny sitte vielä käymisen kanssa...!!! :(

    • jdj3

      Kaasuttimen kalvovikoja epäilen eniten... alle 5 euron kalvo kaasuttimeen ja taas pelaa hyvin ainakin pari vuotta... vanha bensa kovettaa kalvon koneen seisoessa ja se ei enää toimi toivotulla tavalla... moottori aaltoilee tms...

    • samaa mieltä

      on tullu sekin vaihdettua ja samaralli jatkuu... että se siitä..

    • jarmo9

      Missä vika kun koneesta kadonnut puristukset ja mäntä on vaihdettu ja sitte huomasin että kun imu ja pakoventtiili on käynyt auki niin pako venttiili napsahtaa hieman auki siinä välissä eli ei minusta normaalia koska silloinhan ne puristukset katoaa... ei lähde käyntiin...??????

    • kivimju

      Stiga SA 55 ohv 160cc EURO 50 SE oli kerran huollossa pari vuotta sitten kun en saanut käyntiin. syy venttiili jumissa muka väärä bensa kuivannut talvella. Nyt keskellä kesää sama juttu ja pakoventtiili oli niin jumissa , siis auki koko ajan että se piti varovasti vasaroida irti. Liuotin hetken vartta tehopesulla ja rätillä ja venttiili liikkuu kevyesti heti, eli välys on hyvä. Yllätys oli suuri kun huomasin että tässä ei ole venttiilivarren tiivistettä ollenkaan jolloin öljy karstoittuu varteen ja jää jumiin. Lähden aamulla koneistamoon jos vaikka rakentaisin tiivisteen 5,5mm varrelle.. kokeillaan. kyllähän tämä on huono kone. Sähkökäynnisteisenä ei kyllä tunnu lähtevän käyntiin. ilmansuodattimeen ruiskaus starttispraytä , kaasun pumppausta (ei ryyppyä vain ryyppyläppä). ja käsin vetämällä käyntiin jolloin virta riittää kipinään. Lämmettyään hetken voi saada sähköllä käyntiin. Ihan lelu, mutta taisi olla oma häpeä kun tiesin ostaissa että kone on kiinasta. Taidan ottaa Hondan vm 2000 käyttöön tai Murrayn BS 6hp koneella 1992 jotka toimivat edelleen.

    • 98onononon

      95 bensalla saa koneet rikki perämoottorista moottorisahaan.
      98 pitää ollaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahaaaaaaaahahahahahh

    • Pesuaine_tahikka_bensa

      Totta, missään pienkoneissa ei pidä käyttää ysivitosta, vaan pienkonebensaa tai ysikasia. Itse en koskaan laita ysivitosta moottoripyöriinkään - ainoastaan autoon, jos on valmistajan mukaan sallittu.

      • veeepover

        Ei mitään noista...
        Kaikkiin vehkeisiin vain v poweria..


    • Rattikelkkojen1

      Ei minun stiigassa ollut moottoria.

    • Anonyymi

      Stigassa 50 on linhai motti, ei siinä vikaa ole kun on parempi kuin itse alkuperäinen brikgsi.
      No asiaan, siinä oleva rauta kaasuttimen voi vaihtaa muoviseen, paikat löytyy kun irroittaja kaasuttimen takana olevan metallilevyn myös, sitten laittaa muovisen tankkikaasuttajan sinne sekä go eron vivun kaasuläpän joka vetää sitä kaasuläppää, itsellä näin ja toimii.
      Välykset voi olla kuumassa moottorissa 0 jolloin se ei käy tai käynnisty, siis lyhennä venojenvarsia ja Pyöritä konetta 4 kierrosta jolloin yksi kierros on säätökierros eli välykset täytyy mitata sillä kierroksella.
      Onnea ja menestystä.

    • Anonyymi

      stiga sa55 ei kun saa käyntiin missähän vika. löytyykö keneltäkään kyseiseen vehkeeseen kaasu kahvaa.

    • Anonyymi

      Bensa ilma kipinä, löytyykö nuo kaikki?

      • Anonyymi

        Varmaankin kaikki 16 vuoden aikana löytynyt ja hukkunut moneen kertaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmaankin kaikki 16 vuoden aikana löytynyt ja hukkunut moneen kertaan.

        Myös vanhoja ketjuja voi aktivoida moneen kertaan!


    • Anonyymi

      täytyy rikkoo tää jäinen ulkokuori!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

      Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      150
      6478
    2. Halaisin sua mies

      Jos voisin 💗
      Ikävä
      32
      2322
    3. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

      Vähän luulen että on..
      Ikävä
      187
      2099
    4. Mitä tämä on

      Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut
      Tunteet
      10
      1343
    5. Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?

      gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.
      Maailman menoa
      89
      1286
    6. Olen valmis

      Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      73
      1077
    7. Hyvää yötä kaivatulleni

      En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä
      Tunteet
      24
      1047
    8. Nyt on konstit vähänä.

      Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,
      Kiuruvesi
      25
      987
    9. Tilinpäätösvaltuusto 27.5

      Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty
      Pyhäjärvi
      44
      951
    10. Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.

      Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke
      Helsinki
      10
      858
    Aihe